تمرین هفته آینده:
برای هر یک از مغالطات اشتراک لفظی و ابهام ساختاری (کژتابی) دو مثال بزنید.
🌺🌺🌺
تهران/ دانشگاه یادگار امام 🌷🌷
دروس من در ترم دوم:
📚 تفسیر موضوعی قرآن و اندیشه اسلامی دو (نبوت و معاد)
⏲ روزهای یکشنبه و دوشنبه
قم/ جامعة الزهرا س 🌻🌻
منطق قدیم حضوری
برگه ها تصحیح شدند؛ همه خواهران گرامی نمره کامل تحقیق و برگه امتحانی را دریافت کردند.
موفق باشید
يوسف : 8 إِذْ قالُوا لَيُوسُفُ وَ أَخُوهُ أَحَبُّ إِلى أَبينا مِنَّا وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبانا لَفي ضَلالٍ مُبين
گاهی اوقات، پیشفرض های غلط ما باعث می شود پیامبر الهی را گمراه بدانیم و خودمان را بر حق؛
فرزندان یعقوب ع می گفتند: ما قدرتمندیم و محبت برای کسی است که قدرت بیشتری دارد؛ ولی پدرمان محبت را نثار یوسف می کند در حالی که او مانند ما قدرتمند نیست. پس او در گمراهی آشکار است.
صغری: ما قادریم.
کبری (پیشفرض غلط): برتری و محبت برای کسی است که قادر باشد.
نتیجه: محبت و برتری برای ماست.
کافی بود پیشفرض را تغییر دهند تا گمراه حقیقی را بیابند.
پیشفرض درست: برتری و محبت برای کسی است که نزد خدا محبوب تر باشد.
مؤسسه کلام 🌷
مربوط به بحث مغالطه اشتراک لفظی
برای تفکر:
برخی روایات معتبر در کتب روایی دربارۀ روش مبارزه با اهل بدعت می فرمایند: «باهتوهم».
سخنان مختلفی دربارۀ معنای «باهتوهم» گفته شده است؛ در برخی عبارات عالمان دینی این روایت حمل بر جواز تهمت زدن به اهل بدعت شده است؛ اما تعداد زیادی از فقها و شارحین روایی مانند علامه مجلسی، ملاصالح مازندرانی، حضرت امام (ره) و دیگران، معنای دیگری را نیز برای این واژه بیان کرده اند: «باهتوهم یعنی با آنها بحث و جدل کنید و مایه بهت و تحیر آنها شوید؛ مانند کاری که حضرت ابراهیم ع با نمرود کرد و قران فرمود: فبهت الذی کفر».
امام (ره) در تحریر الوسیلة بعد از بیان تفسیر نادرست «باهتوهم»، وجه احتمال خود را به گونه دیگری ذکر می کنند. «ببيان: أنّ قوله: «باهتوهم» ترغيب في إيراد البهتان و الفرية عليهم، و إطلاقه شامل لقذفهم بمثل الزنا و اللواط، لكنّه مبني على كون المباهتة هنا بمعنى إيراد البهتان، و هو غير مسلّم؛ إذ من المحتمل أن يراد بها جعلهم متحيّرين بإلزامهم ببطلان قولهم بالحجج القاطعة، كما في قوله تعالى فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ، فحاصل الحديث: أنّه يجب هتك حيثياتهم بذكر ما فيهم، كما يجب جعلهم مبهوتين بإقامة الحجج القاطعة على بطلان مقالتهم، و مع هذا الاحتمال فلا حجّة فيها على جواز قذفهم، بل إنّ عمومات حرمة القذف و لزوم الحدّ به محكّمة. (مباني تحرير الوسيلة - كتاب الحدود؛ ص: 451).».
با توجه به این مبنا که گزاره های اخلاقی مانند حسن صداقت، پاکی در گفتار و رفتار، قبح دروغ و تهمت و دزدی ابای از تخصیص دارند و نیز بررسی آیات اخلاقی قرآن، معنای دقیق این روایت را واکاوی کنید.
📝📝📝
هدایت شده از شبکه مودت
حکمت 26 نهج البلاغه:
مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلاَّ ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ، وَصَفَحَاتِ وَجْهِهِ.
امام علی (ع) فرمودند:
کسی رازی را پنهان نکرد، مگر آنکه در لکنت های زبانش یا دگرگونی حالات صورتش هویدا شد.