eitaa logo
درسواره
116 دنبال‌کننده
591 عکس
307 ویدیو
80 فایل
اشتراک مطالبی از جنس ماهیت، راهبردها و توصیه ها در عالم طلبگی از اینکه توفیق به روز رسانی منظم را ندارم، عذر خواهم.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
8.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ رهبر انقلاب هم‌اکنون در مراسم پنجمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی: خونی که در راه حق ریخته بشود هدر نمی‌رود، بدانید اینها که امروز جولان میدهند زیر پای مومنان لگد مال میشوند. ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از درسواره
🌸🌸 اے دوّمین محمد و اے امام از خلق و از خداے تعالے تورا سلام چشم وچراغ خورشید هفٺ نور روح و روان احمد وفرزند چار امام (ع) 🌺الإمامُ الباقرُ عليه السلام : أنزِلِ الدنيا كمَنزِلٍ نَزَلتَهُ ثُمّ ارتَحَلتَ عَنهُ ، أو كمالٍ وَجَدتَهُ في مَنامِكَ فاستَيقَظتَ ولَيس مَعكَ مِنهُ شيءٌ ، إنّي (إنّما) ضَرَبتُ لكَ هذا مَثَلاً لأ نّها عِندَ أهلِ اللُبِّ والعِلمِ باللّه ِ كَفَيْءِ الظِّلالِ . 🌸امام باقر عليه السلام : دنيا را چون منزلى بدان كه در آن فرود آمده اى و سپس از آن مى كوچى ؛ يا مانند مالى بدان كه در عالم خواب يافته اى و چون بيدار شوى خبرى از آن نيست . من اين را به عنوان مَثَل برايت گفتم ؛ زيرا دنيا در نظر خردمندان و خداشناسان همانند جابه جا شدن سايه هاست. الكافي۲/۱۳۳/۱۶ @darsvareh
هدایت شده از درسواره
📌روش شناسی فقه صاحب جواهر(ره) 🗓 استاد علیدوست (سخنرانی در همایش نکوداشت صاحب جواهر، ۱۳۹۷) بسم الله الرحمن الرحیم ▪️دوران مرحوم صاحب جواهر دوران باشکوه حوزه علمیه نجف بود، حال در چنین فضایی که علما و مراجع بسیار بزرگی زندگی می‌‌‌کردند جواهرالکلام در کنار ریاض و کشف و مفتاح الکرامه و… نوشته شد. ▪️کتاب صاحب جواهر موقعیت عظیمی در نزد بزرگان شیعه دارد به نحوی که مرحوم آقا بزرگ تهرانی این اثر را اثری بی نظیر در تاریخ اسلام بر می‌‌‌شمرند؛ مرحوم میرزای نوری این کتاب را برترین شگفتی عصر خود می‌‌‌داند. ▪️بیان شده است که جواهر در بین ۲۵ تا ۳۵ سالگی ایشان نگاشته شده است که به نظر می‌‌‌رسد که این کتاب بیش از سی سالگی ایشان تالیف شده است باشد، زیرا تولد ایشان در قرن دوازدهم است و بر اساس اختلافی که در تاریخ تولد ایشان وجود دارد در خصوص سن نگارش این کتاب فاخر نیز مباحثی مطرح است. ▪️ایشان ۹ سال پیش از وفات خود، این کتاب را به اتمام رساندند؛ ایشان فرصت ۹ ساله‌ای داشتند که اگر نکاتی راجع به کتاب وجود داشت با وجود شاگردان سترگ خویش اصلاح کنند؛ کتاب الجهاد آخرین کتاب ایشان است. ▪️صاحب الجواهر را صرفا با این کتاب می‌‌‌شناسند، ولی در کنار خدمات استثنایی ایشان، مرحوم صاحب جواهر سه تراث عظیم به جای گذاشتند که نخستین آن جواهر است و دوم، مرحوم شیخ انصاری است؛ شیخ انصاری شاگردی مرحوم صاحب را نکرده است، ولی در هنگام وفات ایشان، با وجود همه عالمان بزرگ، ملا مرتضی ذزفولی را به جای خود به مسند مرجعیت نهادند که نقش مهمی در توسعه حوزه علمیه نجف و علوم حوزوی داشت. ▪️مرحوم شیخ ۱۵ سال پس از صاحب جواهر زنده ماندند و به روشی که مرحوم صاحب جواهر به ایشان وصیت کرد از نظر استفاده از این روش باعث شد که فقه تشیع به بالندگی استثنایی برسد. ▪️روش و متدی که صاحب جواهر به جای گذاشتند سومین یادگار ارزشمند ایشان بود؛ ایشان بایسته‌‌‌های اجتهاد را در یک مجموعه نظام مند گردآوردند؛ فقه الجواهر و فقه جواهری با هم متفاوت هستند؛ آنچه که خالد و ماندگار و جامع و جهانی و جاودان می‌‌‌کند، فقه جواهری است. ▪️فقه جواهری انضباط فقهی را در عین حفظ اصول را مد نظر قرار می‌‌‌دهد؛ یعنی این فقه هم پویا و هم پایا است؛ در این گونه همایش‌‌‌ها حتما نباید به مدح پرداخت بلکه می‌‌‌توان با نقد برخی نظرات به توسعه و بسط علوم و همین روش شخصیت‌‌‌های بزرگ نیز کمک کرد. ▪️مرحوم صاحب جواهر در روش شناسی اجتهاد خود روایت ضعیف و شهرت و صفر در نظر نمی‌‌‌گرفتند که سپس بگویند که از این دو، عدد حاصل نمی‌‌‌شود؛ ایشان روش خاصی داشتند تا بتوانند استفاده‌‌‌های روایی و حکمی را به بهترین و دقیق ترین شکل داشته باشند که اگر کسی به نظرات و روش ایشان شناخت دقیق نداشته باشند بر این نظرات حاشیه می‌‌‌زند. ▪️مرحوم صاحب جواهر توجه بسیاری به پیامد فتوا داشتند؛ برخی پس از بررسی تمام جوانب و ادله فتوایی را صادر می‌‌‌کنند، ولی مرحوم صاحب جواهر به پیامد فتوا به عنوان فرایندی در چینش ادله توجه داشتند. ▪️مساله سهله و سمحه در کتاب صاحب جواهر بیان شده است؛ مرحوم صاحب جواهر سهولت و سمحه بودن شریعت را به عنوان یک قاعده نمی‌‌‌پذیرد، ولی آن را به عنوان یک پارادیم و پیشفرض عام و رویکرد به ادله که در فتوای فقیه نیز تاثیرگذار است نگاه می‌‌‌کنند؛ زمانی که محقق اردبیلی بیان می‌‌‌کند که سهولت دین اقتضا می‌‌‌کند که در امر قبله قائل به نظرخاصی بود، مرحوم صاحب جواهر موضع تندی می‌‌‌گیرند و بیان می‌‌‌کنند که سهولت دین به معنی تساهل و بی اعتنا گذشتن از احکام دین نیست. ▪️نصوص دینی ما به نصوص مبین مقاصد و مبین شریعت تقسیم شده است، تکلیف ما با نصوص مبین شریعت مشخص است، ولی حال سوال این است که آیا می‌‌‌توان از نصوص مبین مقاصد استفاده کرد؛ برخی بر تایید این مساله قائل هستند. ▪️برخی از پژوهشگران نص پسند هستند و بر نصوص مبین مقاصد نقشی قائل نیستند؛ معتقد نیستم که می‌‌‌توان مستقیما به نصوص مبین مقاصد التزام کرد، بلکه باید نصوص مبین شریعت را در کنار نصوص مبین مقاصد ببینیم. @darsvareh
▪️امام هادى عليه السلام : مَن أَطاعَ اللّه َ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلُوقِينَ ؛ ▪️امام هادى عليه السلام : كسى كه از خدا اطاعت مى كند ، از خشم مردم باكى ندارد . @darsvareh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«سلام پُرمعنای امام عصر علیه‌السلام» مرحوم آیت‌الله ری‌شهری در کتاب «خاطره‌های آموزنده» نقل می‌کند که اوایل سال ۱۳۷۱ شمسی، شنیدم آیت‌الله بهاءالدینی بیمار است. ضمناً خبرهاییخ داشتم مبنی بر تشرّف ایشان خدمت امام عصر علیه‌السلام؛ موضوع را با مرحوم آیت‌الله مشکینی مطرح کردم. قرار شد همراه ایشان به عیادت آیت‌الله بهاءالدینی برویم تا ضمن احوال‌پرسی این خبر را نیز از خودشان سؤال کنیم. شب جمعه، ۲۷ فروردین‌ماه ۱۳۷۱ (۱۲ شوال ۱۴۱۲) خدمت ایشان رسیدیم. پس از سلام و احوال‌پرسی و پیش از آن که سؤالی را دربارۀ تشرّف ایشان مطرح کنیم، فرمود: «چند شب قبل، آقا امام زمان علیه‌السلام آمدند و سلام پرمحتوایی کردند؛ سلامی که تاکنون با این محتوا نشنیده بودم و رفتند.» سپس به دو نکته اشاره کردند؛ «من شصت سال است در انتظار این معنا بودم. همچنین، احوالات کسانی را که به محضر امام عصر علیه‌السلام تشرف یافته‌اند، از کتاب بحارالأنوار می‌خواندم؛ دیدم هر کسی که آن حضرت را دیده، در ارتباط با مسائل مادی بوده. متوجه شدم که مردم ما هنوز لیاقت حکومت امام زمان علیه‌السلام را ندارند.»➖‎«تــوحــیــد تــشــیّــع» @darsvareh
❓به چه اعمالی دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم؟! پرسش : محضر مبارک نخبة الفلاسفة وآية الله العظمی جناب آقای طباطبائی(ادام الله عمرکم ماشاء الله) سلام علیکم و رحمة الله وبركاته. کوتاه سخن آنکه جوانی هستم ۲۲ ساله، میزان تحصیل پنجم ریاضی. اشتغالات فعلی تحصیلات حوزه قم، حدود لمعه و اصول الفقه. آخوندزاده. محیط زیست: دو سال سربازی در تهران، شش سال کودکی در قم، تحصیلات اولیه و بیشتر تحصیلات دبیرستان نیز در قم، چند سالی کرمانشاه. چنین تشخیص می دهم که تنها ممکن است شما باشید که به این سؤال من پاسخ دهید. در محیط و شرایطی که زندگی میکنم هوای نفس و آمال و آرزوها بر من تسلط فراوانی دارند و مرا اسیر خود ساخته اند و سبب آن شده اند که مرا از حرکت به سوى الله، و حرکت در مسیر استعداد خود باز داشته و می دارند. درخواستی که از شما دارم برای من بفرمایید بدانم به چه اعمالی دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و این طلسم شوم را که همگان گرفتار آنند بشکنم و سعادت، بر من حکومت کند؟ یادآور میشوم نصیحت نمی خواهم و الا دیگران ادعای نصحیت فراوان دارند. دستورات عملی برای پیروزی لازم دارم. همانگونه که شما در تحصیلات خود در نجف پیش استاد فلسفه داشتید، همان شخصی که تسلط به فلسفه اشراق داشت. (مسموع است). باز هم خاطرنشان می سازم که نویسنده با خود فکر می کند که شفاها موفق به پاسخ این سؤال نمی شود. وانگهی شرم دارم که بیهوده وقت گرانمایه شما را بگیرم. لذا تقاضا دارم پدرانه چنانچه صلاح می دانید و بر این موضوع میتوانید اصالتی قائل شوید، مرا کمک کنید. در صورت منفی بودن، به فکر ناقص من لبخند نزنید و مخفیانه نامه را پاره کنید و مرا نیز به حال خود واگذارید. متشکرم.23/10/1355 پاسخ علامه طباطبایی : السلام عليكم. برای موفق شدن و رسیدن به منظوری که در پشت ورقه مرقوم داشته اید لازم است همتی برآورده، توبه ای نموده، به مراقبه و محاسبه پردازید. به این نحو که هر روز که طرف صبح از خواب بیدار می شوید قصد جدی کنید که در هر عملی که پیش آید رضای خدا (عز اسمه) را مراعات خواهم کرد. آن وقت در سر هر کاری که میخواهید انجام دهید نفع آخرت را منظور خواهید داشت، به طوری که اگر نفع اخروی نداشته باشد انجام نخواهید داد، هرچه باشد. همین حال را تا شب، وقت خواب ادامه خواهید داد و وقت خواب، چهار - پنج دقیقه ای در کارهایی که روز انجام داده اید فکر کرده، یکی یکی از نظر خواهید گذرانید. هرکدام مطابق رضای خدا انجام یافته شکری بکنید و هرکدام تخلف شده استغفاری بکنید. این رویه را هر روز ادامه دهید. این روش اگر چه در بادی حال، سخت و در ذائقه نفس، تلخ می باشد ولی کلید نجات و رستگاری است. و هر شب پیش از خواب،اگر توانستید سور مسبحات یعنی؛ سوره حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن را بخوانید و اگر نتوانستید تنها سوره حشر را بخوانید. و پس از بیست روز از حال اشتغال، حالات خود را برای بنده در نامه بنویسید. إن شاء الله موفق خواهید بود. والسلام علیکم محمد حسین طباطبائی برشی_از_کتاب : مرزبان وحی و خرد ص۴۸ @darsvareh
استاد رضا زاده.mp3
33.69M
🎧 | دوره آموزشی مکتب شناسی فقهی رهبر معظم انقلاب موضوع: موضوع شناسی سحر از دیدگاه رهبر معظم انقلاب‌مدظله‌العالی استاد: حجت الاسلام و المسلمین رضازاده ۱۴۰۳/۰۳/۱۹ حفظه الله 🌐مقدمات اجتهاد @darsvareh
♨️وصیّت مهم « فاضل هندی » کاشف اللثام در خاتمه «کشف اللثام» در وصیّت به پسرش، نکات دقیقی را نیز به دانشمندان علم دین گوشزد می کند و در ضمن آنها، طالبین علم را به مراجعه به منابع دست اوّل و مصادر اصلی توصیه می کند و از اشتباهات عدم مراجعه به آنها و اکتفا به نقلیّات دیگران برحذر می دارد: وصيّتي إلى علماء الدين و إخواني المجتهدين أن لا ينطقوا في الفقه و مسائله و لا يتعرّضوا لدقائقه و جلائله إلّا بعد إتقان العربيّة بأقسامها و استقراء فنون ما تنطق به العرب أو تكتبه بأقلامها، و تتّبعٍ بليغ في كلّ مسألة لأقوال الأصحاب و مداركها و ما أدّتهم إليه آراؤهم في معاركها من مسالكها، و لا ينسبوا إلى أحد منهم قولًا إلّا بعد وجدانه في كتابه أو سماع منه شفاهاً في خطابه، و لا يتّكلوا على نقل النقلة بلا كلّ تعويل عليه و إن كانوا كلمة، فالسهو و الغفلة و الخطأ لوازم عاديّة للناس، و اختلاف النسخ واضح ليس به التباس، و لا يعتمدوا في الأخبار إلّا أخذها من الاصول، و لا يعوّلوا ما استطاعوا على ما عنها من النقول حتّى إذا وجدوا في التهذيب عن محمّد بن يعقوب مثلًا خبراً فلا يقتصروا عليه بل ليجيلوا له في الكافي نظراً، فربما طغى فيه القلم أو زلّ فعنّ خلاف في المتن أو السند جلّ أو قلّ. 📚کشف اللثام، فاضل هندی، ج11، ص541. 🌐 کشکول ناب حوزوی @darsvareh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خاطره حضرت استاد آیت الله رضوان الله علیه از درس آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی رضوان الله عليه 🌐 نفس استاد @darsvareh
📢 دستورالعملی مجرب و فوق‌العاده جهت رفع مشکلات، بطلان سحر و طلسم، به توصیه مؤکد آیت‌الله بهجت قدس‌سره «نماز حاجت روز پنجشنبه» 🔷آیت‌الله بهجت این نماز را دستورالعملی مجرب از اساتید بزرگ خود یاد کرده و اطرافیان و شاگردان خود را بسیار به خواندن نماز روز پنجشنبه توصیه می‌کردند و می‌فرمودند: «آیت‌الله سید مرتضی کشمیری هر وقت این نماز را می‌خواند، هدیه‌ای برای او می‌رسید». 📃شیوه خواندن نماز حاجت روز پنجشنبه از کتاب جمال‌الاسبوع سیدبن‌طاووس چهار رکعت (دو نماز دورکعتی) 1️⃣ در رکعت اول بعد از حمد ۱۱بار سورۀ توحید 2️⃣ در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱بار سورۀ توحید 3️⃣ در رکعت سوم بعد از حمد ۳۱بار سورۀ توحید 4️⃣ در رکعت چهارم بعد از حمد ۴۱بار سورۀ توحید 5️⃣ بعد از سلام نماز دوم ۵۱بار سورۀ توحید 6️⃣و ۵۱بار «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» را بخواند 7️⃣ و سپس به سجده برود و ۱۰۰بار «یاالله، یاالله» بگوید و هرچه می‌خواهد از خدا درخواست کند. ✅ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: ▫️اگر از خدا بخواهد که کوهی را نابود کند کوه نابود می‌شود؛ ▫️نزول باران را بخواهد به‌یقین باران نازل می‌شود؛ ▫️همانا هیچ‌چیز مانع میان او و خداوند نیست؛ ❗️خداوند متعال بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتش را از خدا نخواهد غضب می‌کند. 📚 برگرفته از کتاب ، ص٣٨٠ـ٣٨١ مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره @darsvareh