درسواره
🔰 یاران ویژهی امام زمان(عج) 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: مرحوم والد میفرمودند که مرحوم آیتا
#طلبگی
💠 توصیهای به طلاب
🔻 «طلبگی» نامی است که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای برخی افراد در لیست روحانیون مینویسند.
🔸 اگر کمی پرت بروید و خطاهای مکرر داشته باشید، نام شما را خط میزنند؛ منتهی الآن نمیفهمید ولی بعد از یک سال میبینید که نمیشود درس خواند. دائم به امتحانات نمیرسید، نماز صبحتان هم از دست میرود و دائم مشکلات شما زیاد میشود. اینطوری حذف میکنند.
🔹 به خودتان برسید. مراقب باشید تا فرصت است، نام شما از این دفتر - یعنی دفتر نوکری و سربازی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) - حذف نشود. همیشه هم به کسی فرصت نمیدهند.
🔸 فرصتها کوتاه است، فکر نکنید که هر چه طول دهید، طول میکشد؛ نه، در یک جایی، یکدفعه فرصت کم میشود.
ما بعضی افراد را داشتیم که درس زیادی هم خوانده بودند، ولی توفیق از آنها گرفته شده است. باید به خداوند پناه برد
🔹 و اصلاً انسان باید به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) التماس کند که آقا! نام من را در این دفتر بنویسید و آن را حذف نکنید.
🔸 طلبگی به تعداد نیست، طلبگی به این است که یک نفر فهم داشته باشد و رشد کند. یک مجموعهی پنجاه نفری مفید، از یک مجموعهی هزار نفری فلّهای، بهتر است.
🔹 اگر میبینید که اینکاره هستید، ثابت بمانید و زحمت بکشید. آن زمان خدای متعال به دست شما برکات زیادی اجرا میکند. هم به دنیای شما و هم به آخرت شما عزت میدهد و دنیا و آخرت شما را آباد میکند.
➖کانال حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
@darsvareh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
8.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ رهبر انقلاب هماکنون در مراسم پنجمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی:
خونی که در راه حق ریخته بشود هدر نمیرود، بدانید اینها که امروز جولان میدهند زیر پای مومنان لگد مال میشوند. ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از درسواره
🌸#السلام_علیڪ_یاباقرﺍلعلوم🌸
اے دوّمین محمد و اے #پنجمین امام
از خلق و از خداے تعالے تورا سلام
چشم وچراغ #فاطمہ خورشید هفٺ نور
روح و روان احمد وفرزند چار امام
#میلاد_امام_محمد_باقر(ع)#مبارڪ_باد
🌺الإمامُ الباقرُ عليه السلام :
أنزِلِ الدنيا كمَنزِلٍ نَزَلتَهُ ثُمّ ارتَحَلتَ عَنهُ ، أو كمالٍ وَجَدتَهُ في مَنامِكَ فاستَيقَظتَ ولَيس مَعكَ مِنهُ شيءٌ ، إنّي (إنّما) ضَرَبتُ لكَ هذا مَثَلاً لأ نّها عِندَ أهلِ اللُبِّ والعِلمِ باللّه ِ كَفَيْءِ الظِّلالِ .
🌸امام باقر عليه السلام :
دنيا را چون منزلى بدان كه در آن فرود آمده اى و سپس از آن مى كوچى ؛ يا مانند مالى بدان كه در عالم خواب يافته اى و چون بيدار شوى خبرى از آن نيست . من اين را به عنوان مَثَل برايت گفتم ؛ زيرا دنيا در نظر خردمندان و خداشناسان همانند جابه جا شدن سايه هاست.
الكافي۲/۱۳۳/۱۶
#میلاد_امام_محمدباقر
#ماه_رجب
@darsvareh
هدایت شده از درسواره
📌روش شناسی فقه صاحب جواهر(ره)
🗓 استاد علیدوست (سخنرانی در همایش نکوداشت صاحب جواهر، ۱۳۹۷)
بسم الله الرحمن الرحیم
▪️دوران مرحوم صاحب جواهر دوران باشکوه حوزه علمیه نجف بود، حال در چنین فضایی که علما و مراجع بسیار بزرگی زندگی میکردند جواهرالکلام در کنار ریاض و کشف و مفتاح الکرامه و… نوشته شد.
▪️کتاب صاحب جواهر موقعیت عظیمی در نزد بزرگان شیعه دارد به نحوی که مرحوم آقا بزرگ تهرانی این اثر را اثری بی نظیر در تاریخ اسلام بر میشمرند؛ مرحوم میرزای نوری این کتاب را برترین شگفتی عصر خود میداند.
▪️بیان شده است که جواهر در بین ۲۵ تا ۳۵ سالگی ایشان نگاشته شده است که به نظر میرسد که این کتاب بیش از سی سالگی ایشان تالیف شده است باشد، زیرا تولد ایشان در قرن دوازدهم است و بر اساس اختلافی که در تاریخ تولد ایشان وجود دارد در خصوص سن نگارش این کتاب فاخر نیز مباحثی مطرح است.
▪️ایشان ۹ سال پیش از وفات خود، این کتاب را به اتمام رساندند؛ ایشان فرصت ۹ سالهای داشتند که اگر نکاتی راجع به کتاب وجود داشت با وجود شاگردان سترگ خویش اصلاح کنند؛ کتاب الجهاد آخرین کتاب ایشان است.
▪️صاحب الجواهر را صرفا با این کتاب میشناسند، ولی در کنار خدمات استثنایی ایشان، مرحوم صاحب جواهر سه تراث عظیم به جای گذاشتند که نخستین آن جواهر است و دوم، مرحوم شیخ انصاری است؛ شیخ انصاری شاگردی مرحوم صاحب را نکرده است، ولی در هنگام وفات ایشان، با وجود همه عالمان بزرگ، ملا مرتضی ذزفولی را به جای خود به مسند مرجعیت نهادند که نقش مهمی در توسعه حوزه علمیه نجف و علوم حوزوی داشت.
▪️مرحوم شیخ ۱۵ سال پس از صاحب جواهر زنده ماندند و به روشی که مرحوم صاحب جواهر به ایشان وصیت کرد از نظر استفاده از این روش باعث شد که فقه تشیع به بالندگی استثنایی برسد.
▪️روش و متدی که صاحب جواهر به جای گذاشتند سومین یادگار ارزشمند ایشان بود؛ ایشان بایستههای اجتهاد را در یک مجموعه نظام مند گردآوردند؛ فقه الجواهر و فقه جواهری با هم متفاوت هستند؛ آنچه که خالد و ماندگار و جامع و جهانی و جاودان میکند، فقه جواهری است.
▪️فقه جواهری انضباط فقهی را در عین حفظ اصول را مد نظر قرار میدهد؛ یعنی این فقه هم پویا و هم پایا است؛ در این گونه همایشها حتما نباید به مدح پرداخت بلکه میتوان با نقد برخی نظرات به توسعه و بسط علوم و همین روش شخصیتهای بزرگ نیز کمک کرد.
▪️مرحوم صاحب جواهر در روش شناسی اجتهاد خود روایت ضعیف و شهرت و صفر در نظر نمیگرفتند که سپس بگویند که از این دو، عدد حاصل نمیشود؛ ایشان روش خاصی داشتند تا بتوانند استفادههای روایی و حکمی را به بهترین و دقیق ترین شکل داشته باشند که اگر کسی به نظرات و روش ایشان شناخت دقیق نداشته باشند بر این نظرات حاشیه میزند.
▪️مرحوم صاحب جواهر توجه بسیاری به پیامد فتوا داشتند؛ برخی پس از بررسی تمام جوانب و ادله فتوایی را صادر میکنند، ولی مرحوم صاحب جواهر به پیامد فتوا به عنوان فرایندی در چینش ادله توجه داشتند.
▪️مساله سهله و سمحه در کتاب صاحب جواهر بیان شده است؛ مرحوم صاحب جواهر سهولت و سمحه بودن شریعت را به عنوان یک قاعده نمیپذیرد، ولی آن را به عنوان یک پارادیم و پیشفرض عام و رویکرد به ادله که در فتوای فقیه نیز تاثیرگذار است نگاه میکنند؛ زمانی که محقق اردبیلی بیان میکند که سهولت دین اقتضا میکند که در امر قبله قائل به نظرخاصی بود، مرحوم صاحب جواهر موضع تندی میگیرند و بیان میکنند که سهولت دین به معنی تساهل و بی اعتنا گذشتن از احکام دین نیست.
▪️نصوص دینی ما به نصوص مبین مقاصد و مبین شریعت تقسیم شده است، تکلیف ما با نصوص مبین شریعت مشخص است، ولی حال سوال این است که آیا میتوان از نصوص مبین مقاصد استفاده کرد؛ برخی بر تایید این مساله قائل هستند.
▪️برخی از پژوهشگران نص پسند هستند و بر نصوص مبین مقاصد نقشی قائل نیستند؛ معتقد نیستم که میتوان مستقیما به نصوص مبین مقاصد التزام کرد، بلکه باید نصوص مبین شریعت را در کنار نصوص مبین مقاصد ببینیم.
@darsvareh
▪️امام هادى عليه السلام :
مَن أَطاعَ اللّه َ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلُوقِينَ ؛
▪️امام هادى عليه السلام :
كسى كه از خدا اطاعت مى كند ، از خشم مردم باكى ندارد .
#شهادت_امام_هادی
@darsvareh
«سلام پُرمعنای امام عصر علیهالسلام»
مرحوم آیتالله ریشهری در کتاب «خاطرههای آموزنده» نقل میکند که اوایل سال ۱۳۷۱ شمسی، شنیدم آیتالله بهاءالدینی بیمار است. ضمناً خبرهاییخ داشتم مبنی بر تشرّف ایشان خدمت امام عصر علیهالسلام؛ موضوع را با مرحوم آیتالله مشکینی مطرح کردم. قرار شد همراه ایشان به عیادت آیتالله بهاءالدینی برویم تا ضمن احوالپرسی این خبر را نیز از خودشان سؤال کنیم.
شب جمعه، ۲۷ فروردینماه ۱۳۷۱ (۱۲ شوال ۱۴۱۲) خدمت ایشان رسیدیم. پس از سلام و احوالپرسی و پیش از آن که سؤالی را دربارۀ تشرّف ایشان مطرح کنیم، فرمود:
«چند شب قبل، آقا امام زمان علیهالسلام آمدند و سلام پرمحتوایی کردند؛ سلامی که تاکنون با این محتوا نشنیده بودم و رفتند.»
سپس به دو نکته اشاره کردند؛ «من شصت سال است در انتظار این معنا بودم. همچنین، احوالات کسانی را که به محضر امام عصر علیهالسلام تشرف یافتهاند، از کتاب بحارالأنوار میخواندم؛ دیدم هر کسی که آن حضرت را دیده، در ارتباط با مسائل مادی بوده. متوجه شدم که مردم ما هنوز لیاقت حکومت امام زمان علیهالسلام را ندارند.»➖«تــوحــیــد تــشــیّــع»
@darsvareh
❓به چه اعمالی دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم؟!
پرسش : محضر مبارک نخبة الفلاسفة وآية الله العظمی جناب آقای طباطبائی(ادام الله عمرکم ماشاء الله)
سلام علیکم و رحمة الله وبركاته.
کوتاه سخن آنکه جوانی هستم ۲۲ ساله، میزان تحصیل پنجم ریاضی. اشتغالات فعلی تحصیلات حوزه قم، حدود لمعه و اصول الفقه. آخوندزاده.
محیط زیست: دو سال سربازی در تهران، شش سال کودکی در قم، تحصیلات اولیه و بیشتر تحصیلات دبیرستان نیز در قم، چند سالی کرمانشاه.
چنین تشخیص می دهم که تنها ممکن است شما باشید که به این سؤال من پاسخ دهید.
در محیط و شرایطی که زندگی میکنم هوای نفس و آمال و آرزوها بر من تسلط فراوانی دارند و مرا اسیر خود ساخته اند و سبب آن شده اند که مرا از حرکت به سوى الله، و حرکت در مسیر استعداد خود باز داشته و می دارند.
درخواستی که از شما دارم برای من بفرمایید بدانم به چه اعمالی دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و این طلسم شوم را که همگان گرفتار آنند بشکنم و سعادت، بر من حکومت کند؟
یادآور میشوم نصیحت نمی خواهم و الا دیگران ادعای نصحیت فراوان دارند. دستورات عملی برای پیروزی لازم دارم. همانگونه که شما در تحصیلات خود در نجف پیش استاد فلسفه داشتید، همان شخصی که تسلط به فلسفه اشراق داشت. (مسموع است).
باز هم خاطرنشان می سازم که نویسنده با خود فکر می کند که شفاها موفق به پاسخ این سؤال نمی شود. وانگهی شرم دارم که بیهوده وقت گرانمایه شما را بگیرم.
لذا تقاضا دارم پدرانه چنانچه صلاح می دانید و بر این موضوع میتوانید اصالتی قائل شوید، مرا کمک کنید. در صورت منفی بودن، به فکر ناقص من لبخند نزنید و مخفیانه نامه را پاره کنید و مرا نیز به حال خود واگذارید. متشکرم.23/10/1355
پاسخ علامه طباطبایی :
السلام عليكم.
برای موفق شدن و رسیدن به منظوری که در پشت ورقه مرقوم داشته اید لازم است
همتی برآورده، توبه ای نموده، به مراقبه
و محاسبه پردازید.
به این نحو که هر روز که طرف صبح از خواب بیدار می شوید قصد جدی کنید که در هر عملی که پیش آید رضای خدا (عز اسمه) را مراعات خواهم کرد.
آن وقت در سر هر کاری که میخواهید انجام دهید نفع آخرت را منظور خواهید داشت، به طوری که اگر نفع اخروی نداشته باشد انجام نخواهید داد، هرچه باشد.
همین حال را تا شب، وقت خواب ادامه خواهید داد و وقت خواب، چهار - پنج دقیقه ای در کارهایی که روز انجام داده اید فکر کرده، یکی یکی از نظر خواهید گذرانید.
هرکدام مطابق رضای خدا انجام یافته شکری بکنید
و هرکدام تخلف شده استغفاری بکنید.
این رویه را هر روز ادامه دهید. این روش اگر چه در بادی حال، سخت و در ذائقه نفس، تلخ می باشد ولی کلید نجات و رستگاری است.
و هر شب پیش از خواب،اگر توانستید سور مسبحات یعنی؛ سوره حدید و حشر و صف
و جمعه و تغابن را بخوانید
و اگر نتوانستید تنها سوره حشر را بخوانید.
و پس از بیست روز از حال اشتغال، حالات خود را برای بنده در نامه بنویسید. إن شاء الله موفق خواهید بود.
والسلام علیکم
محمد حسین طباطبائی
برشی_از_کتاب : مرزبان وحی و خرد ص۴۸
@darsvareh