eitaa logo
درسواره
116 دنبال‌کننده
591 عکس
307 ویدیو
80 فایل
اشتراک مطالبی از جنس ماهیت، راهبردها و توصیه ها در عالم طلبگی از اینکه توفیق به روز رسانی منظم را ندارم، عذر خواهم.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸رهنمودهای اخلاقی و تربیتی علامه شعرانی(ره). /۲ ♦️اگر زمانی احساس کرد کسالت و خستگی به درون او راه یافته و او را از مسائل علمی باز می دارد، پس باید قلب خود را ـ چنان که در حدیث وارد شده ـ با حکمت های تازه، آسودگی و شادابی بخشد و از پرداختن به بازی ها و بیهوده کاری ها و خواندن اشعار و داستان ها دوری گزیند، مگر آنهایی را که حاوی عبرت و پند است. و باید طالب علم نسبت به علما گمان نیکو داشته باشد. و این، راز موفقیت و وسیله کامیابی و پیروزی است. و بدگمانی به آنان، شقاوت و بدبختی به بار می آورد، بلکه گاهی به کفر و گمراهی و جهل مرکب می انجامد. پس باید در کلام آن ها با عنایتی کامل و تدبری راستین نگریست، زیرا خداوند متعال برای هر چیزی سببی نهاده است که طالب آن، باید در جست وجوی آن برآید و از اسباب تعلیم هم یکی استاد است و عنایت به استاد حاصل نمی آید مگر با خوش بینی و حسن ظن. و این (قاعده) در تمام علوم شرعی و عقلی و صنعت ها جاری است. اگر شیخ ابوعلی سینا به ارسطو و فارابی خوش بین نبود، آن توجه کامل در فهم کتاب های آنان، و آن مقام شامخ در فلسفه، هرگز برای او حاصل نمی شد... البته مقصود ما این نیست که این بزرگان، معصوم از خطا هستند، بلکه منظور این است که جایز نیست در اولین برخورد، سریعا آنان را تخطئه کرد. و نیز واجب است بر طالب علم که عادت به تعصب و خشکی نسبت به کتاب خاص یا طریقه ای خاص پیدا نکند، به ویژه در فقه، که این حرکت به معنای تقلید و پیروی از دیگران است. بسیار دیده شده که طلاب، به تبعیت از مؤلفین دیگر، تنها به نوشته های جدید اکتفا می کنند، در حالی که اساتید و اساطین علم، در میانه سده چهارم تا دهم (هجری قمری) می زیسته اند. و حتی پاره ای از طلاب، در آن چه که از «ابن جنید» و «ابن ابی عقیل» و «علی بن بابویه» نقل شده، تأمل و دقت نمی کنند. فتوای آنان را نسخ شده و غیرقابل نظر می دانند.... @darsvareh
🔸 رهنمودهای علامه شعرانی(ره) /۳ ♦️یک طالب علم باید در تهذیب نفس خویش کوشا باشد و خود را به اخلاق فاضله آراسته سازد. و در این راه تنها به خواندن احادیث وارد شده بسنده نکند، بلکه عمده آن است که با اهل اخلاق همنشین و معاشر گردد، و اعمال خود را بر آنان عرضه بدارد و عیوب و کاستی های خویش را دریابد و از آنان راه های اصلاح نفس را بجوید. شایسته است بر تو که از معاشرت های خالی از تعلیم با مردم بکاهی، به ویژه با ثروتمندان و مترفین و دنیا خواهان، باید آن چه را که آخرت را از یاد تو می برد و میل و رغبت به دنیا را در تو ایجاد می کند، رها کنی، و با صالحان و پارسایان و اهل عبادت همراه گردی، زیرا این عمل به طور کلی در تهذیب نفس مؤثر است. چه بسا نادانی بپندارد که در صدر اسلام، مجتهد و مقلد و علم اصول و علم نحو وجود نداشته و مدرسه و ... در کار نبوده است، پس به این افراد (و گفتارشان) نباید توجه کنی، زیرا دشمنان علم در هر زمان زیاد بوده اند و در عصر ما - به جهت غلبه کفار و نصاری- بیشتر هم شده اند. اگر بنا باشد که هر چه در صدر اسلام وجود نداشته، اکنون حرام باشد، پس ساختن مدارس، آموختن نحو و صرف، حفظ اصطلاحات حدیث و نقل و روایت آن ها و اجازه روایت ـ چنان که میان اهل حدیث متداول است ـ نیز باید حرام باشد. [ در صورتی که چنین نیست ]. گمان خود را نسبت به مردم و خداوند متعال نیکو گردان. و آخرین سفارش من، ورع و تقوی است. خداوند ما و شما را در راه خشنودی خود موفق بدارد. @darsvareh
🔸رهنمودهای علامه شعرانی(ره) /۴ ♦️ (رشته های) علوم شرع، بسیار است و کم تر اتفاق می افتد که شخصی در تمامی آن ها، کاردان و صاحب مهارت گردد. و لذا بر هر طالب علمی واجب است که بخش هایی ازین علوم را برگزیند که: الف) فائده آن برای مردم بیشتر باشد. ب) در جهت تمایل و رغبت به دین، از قوت و عون بیشتری برخوردار باشد، ج) در جهت رهایی از گمراهی نیز از توانایی بیشتری بهره مند باشد. و از آن جا که فراگیری و آموزش همه این علوم، واجب کفایی است، اگر در یک رشته، تعداد عالمان افزایش یافت، و در رشته دیگر رو به کاستی یا نابودی نهاد، پس بر طلبه مستعد واجب است که این رشته را برگزیند، هر چند که منزلت و منافع دنیایی او در رشته دیگر نهفته باشد. و این از نشانه های اخلاص نیت در راه فراگیری دانش است. و از همین امر دانسته می شود که هدف این دانشجو، تنها خداوند متعال است. علومی هستند که در همه رشته ها، بدان ها نیاز هست، مانند: ۱. زبان عربی ۲. علم قرائت؛ هر چند اگر به قرائت یکی از قراء هم اکتفا کند؛ زیرا حفظ کلمات و الفاظ قرآن از واجبات است و این هم وظیفه اهل علم می باشد، و از همین رهگذر است که معجزه بودن قرآن پایدار می ماند. ۳. سیره ۴. حدیث؛ باید از احادیث پیامبر صلی اللّه علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام نمونه های خوب و شایسته ای را بداند، زیرا با نگریستن در آن احادیث است که ایمان در قلب آدمی، استقرار می یابد، و بر راستی آنان در نبوت و امامت، یقین حاصل می شود ۵. اصول اعتقادات؛ واجب است بر طالب علم که بر اصول مذهب و آن چه که به اعتقادات وابسته است، معرفت داشته باشد، زیرا هر عالمی، احتیاج به بحث و تقریر و تعلیم دارد و این امور جز از رهگذر علم تفصیلی امکان پذیر نیست. برخلاف عوام مردم، که نوعا به دانستن مختصر و اجمالی، اکتفا می کنند. و نباید در فراگیری علمی قدم پیش گذارد، مگر آن که مقدمات آن را تکمیل کند، مثلا برای پرداختن به تفسیر و حدیث باید ابتدا در ادبیات عرب به حد کمال رسد و بخشی از فقه و کلام را نیز آموخته باشد. یا مثلا زمانی به علم کلام روی آورد که علم منطق را فرا گرفته و در تشخیص ادله مهارت یافته باشد. @darsvareh
🔸رهنمودهای علامه شعرانی(ره) /۵ ♦️مشکل ترین علوم، علم فقه است. یکی به دلیل زیاد بودن مقدمات آن و دیگری آنکه: یک فقیه امکان ندارد در رشته خود مهارت کافی به دست آورد، مگر آن که از استعداد جامع بهره مند باشد که این کم تر برای کسی اتفاق می افتد. برای اهل تحقیق درک دقیق ترین دانش ها و مشکل ترین مسائل، آسان است. هرچند که همین ذهن دقیق اهل تحقیق، گاهی از درک لطافت های ادبی و زیبایی های گفتاری، ناتوان می ماند. و این در حالی است که ذهن یک فقیه باید مستعد درک همه این امور باشد، زیرا فقه تمام این اقسام را دربر می گیرد، برخلاف فلسفه و ریاضی و نحو و غیره که هر کدام نیاز به یک نوع استعداد خاص خود دارد. و هم چنین چون موضوع فقه، پیرامون «افعال مکلفین» که مشتمل بر تمام کارها و وابسته به همه موجودات است می باشد، پس باید ذهن فقیه به گونه ای باشد که درک امور ذیل بر او آسان جلوه کند: اعداد و مساحت ها و حساب، تاریخ ها و سیره ها، اخلاق مردم، و عادت های آنان در نقل اتفاقات، و نیز چگونگی تأثیر این عادات در تغییر وقایع، امراض نفسانی و خلوص نیت در عبادات،نحو، صرف، محسنات گفتار و لغت، معاملات و حیله های معاملاتی، و عادات تجار در شیوه کارشان و نیز چگونگی زیان وارد شدن بر آن ها، سیاست ها و غیر این ها. و ذهن مستعد برای فهم تمام این امور گوناگونی که ذکر شد و نیز آن هایی که ذکر نکردیم، اندک است. و این چنین است که شخص نامستعد، چهره این علم را دگرگون می کند، و زمانی که آن را به سوی فلسفه می کشاند، زمانی به سوی ادبیات، و در وقتی دیگر به سوی آن چه که متناسب با اندیشه او و در راستای فهم و ضمیر اوست. فقیه باید حافظه قوی، دقت نظر، درک جان کلام مخاطب، را در خود جمع داشته باشد و این ها صفاتی است که غالبا در یک ذهن گرد نمی آید. @darsvareh
🔆اظهارنظر فقهی آیت‌الله سیفی مازندرانی پیرامون افشای مفاسد اخلاقی و اجتماعی بسمه تعالی آیا مستند سازی از تظاهر به فساد و فحشاء در اماکن عمومی با دستور مسئولین قضائی جائز است؟ آیا این عمل تجسس و یا دخالت در امور دیگران محسوب می‌شود؟ آیا اقدام به تهیه فیلم و عکس از متظاهرین به فحشاء و معصیت با حقوق شهروندی مغایر و مصداق اشاعه فحشاء است؟ 🔸 پاسخ آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله را بخوانید؛ بسمه تعالی ✅ امر به معروف و نهی از منکر و قلع ماده‌ی فساد و جلوگیری از فحشاء و هرزه‌گی و لایبالی‌گری از اهم واجبات شریعت بلکه در برخی روایات از آن به فریضه‌ی بزرگ یاد شده است که سایر واجبات و تکالیف شرعیه و اقامه همه فرائض و حدود و احکام الهی به انجام آن وابسته است. ✅ امام باقر علیه السلام فرمودند: (فریضة عظیمة بها تقام الفرائض) وسائل الشیعة باب 1 من ابواب الامر و النهی. و نیز در روایات اهل بيت عليهم السلام آمده است: جامعه‌ای که در انجام دادن این فریضه کوتاهی کند خداوند متعال آنان را مبتلی به انواع عذاب‌ نموده و سلطان ظالم و فاسق را بر آنان مسلط گردانیده و دچار ذلت و نکبت می کند. (آدرس قبل) ✅ همچنین در نصوص کتاب مجید و روایات متواتر بر ضرورت و وجوب امربه‌معروف‌ونهی‌ازمنکر اشاره شده است، و نیز وجوب اقامه این فریضه مورد اتفاق همه فقهای فریقین می باشد. ✅ و همچنین ولایت حاکم شرع بر اجرای قهری این فریضه‌ی بزرگ مورد اتفاق فقهای امامیه بوده و روایات زیادی بر آن دلالت دارد بلکه برخی روایات بر اختصاص این مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر به حاکم شرع دارد. ✅ امام صادق علیه السلام در معتبرة مسعدة فرمودند : (انما هو علی القوی المطاع العالم) العالم الکافی ج 5 ص 59. ✅ علاوه بر این، ولایت شرعی بر این مهم، متقین از مدلول ادله ی ولایت مطلقه فقیه است. بدون تردید رئیس قوه قضائیه منصوب از جانب ولی امرمسلمین بوده، و ولایت شرعی بر انجام این فریضه ی بزرگ و کیفیت اجرای آن دارد و بالتبع احکام دادستان ( که با نصب و اشراف رئیس دستگاه قضا است) همین حکم را دارد. ✅ مستند سازی توسط شاهدان عینی صحنه ی فساد، و یا هر روش دیگر جلوگیری از اشاعه فحشاء ، منوط به تشخیص مسئول قضائی بوده و در صورتی که محل انجام فساد اماکن عمومی بوده باشد ، خارج از گستره ی ادله‌ی حرمت تجسس است. ✅ تردیدی نیست این اقدام دادستان محترم گامی در جهت عمل به آیه ی: (المومنون بعضم اولیا بعض) است ؛ چرا که این آیه‌ی شریفه دلالت بر مسئولیت همه ی مومنین در انجام این فریضه دارد و آن را مقتضای دوستی بین مومنین دانسته زیرا نقش بی بدیل آن در نگهبانی و حراست از آلودگی جامعه مؤمنین بلکه در صیانت از کیان اسلام و معالم دین بر هر مومن منصف پوشیده نیست. ✅ لازم به ذکر است انجام این فریضه ی بزرگ به هر شکل مناسبی که مسولین محترم قضائی تشخیص دهند نه تنها با حقوق شهروندی مغایرت ندارد بلکه در راستای حفظ حقوق معنوی شهروندان با ایمان و انقلابی ایران اسلامی است. والسلام عليكم حوزه علميه قم علي اكبر سيفي مازندراني ۹۸/۳/۲۰
💠 فراز هایی از وصیت نامه آیت الله مرعشی نجفی(ره) /1 1️⃣ سفارش‌ مى‌کنم به خواندن سوره «یس» بعد از نماز صبح هرروز یک‌مرتبه، سوره «نباء» (عم یتسائلون) بعد از نماز ظهر، سوره «عصر» بعد از نماز عصر، سوره «واقعه» بعد از نماز مغرب و سوره «الملک» بعد از نماز عشاء؛ و تأکید ‌مى‌کنم بر مداومت کردن به آن‌چه یادآور شدم، زیرا من شخصاً روایت‌ مى‌کنم این روش را از استادان بزرگوار خود، و بارها تجربه کرده‌ایم. 2️⃣ سفارش ‌مى‌کنم به محاسبه نفس در هر هفته مانند حساب شریک از شریک دیگر با دقت کامل؛ اگر لغزشى احساس کردید، با توجه، درصدد تدارک و جبران آن برآیید و اگر حسنه‌اى در اعمال و رفتارتان یافتید، خداوند سبحان را شکرگزار باشید و از درگاهش مزید توفیق طلب کنید. 3️⃣ زمانى که ما در نجف اشرف به تحصیل اشتغال داشتیم، گاهى مى‌شد که تا ۴۰ روز اصلاً گوشت گیرمان نمى‌آمد که بخوریم، خوب آقازاده هم بودیم و رویمان نمى‌شد برویم پیش اعلام و بزرگان آن‌وقت و دست دراز کنیم؛ و گاهى آن‌قدر سرگرم درس بودیم که تا ۲۴ ساعت گرسنه مى‌ماندیم، ولى اصلاً توجه به این مسایل نداشتیم و آن‌زمانى که در مدرسه قوام در نزدیکى‌هاى صحن مطهر مولى امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نجف‌اشرف به تحصیل اشتغال داشتم، با مرحوم آیهاللّه حاج سید ابوالقاسم ارسنجانى شیرازى که از علماى بزرگ شیراز بودند، هم‌حجره بودم؛ ما گاهى گرسنه مى‌شدیم و هیچ‌چیز نداشتیم بخوریم. بعضى از اعیان و اشراف آن‌روز هم فرزندان خود را مى‌فرستادند به نجف اشرف که درس بخوانند، ولى این‌ها معمولاً مى‌آمدند و درس نمى‌خواندند و آش و پلویى راه مى‌انداختند و عده‌اى هم از افرادى که دنبال دنیا بودند، دور این‌ها را مى‌گرفتند و ارتزاق مى‌کردند. گاهى این‌ها کاهوى زیادى مى‌خریدند و مى‌آمدند در کنار حوض و برگ‌هاى زیادى را مى‌ریختند در حاشیه حوض و ساقه‌هاى وسطش را مى‌بردند و مى‌خوردند. من و آن رفیق هم‌حجره‌ام باهم مى‌رفتیم این برگ‌هاى اضافى کاهوها را مخفیانه جمع مى‌کردیم و با آن‌ها سد جوع مى‌کردیم و هیچ‌گاه هم به خودمان اجازه نمى‌دادیم که براى کسى بازگو کنیم، ولى آنى از تحصیل و تدریس غافل نبودیم. 4⃣ سفارش‌ مى‌کنم به مداومت قرائت زیارت جامعه کبیره، اگرچه در هفته یک‌بار باشد. 5⃣ سفارش ‌مى‌کنم به دورى جستن از غیبت بندگان خدا به‌ویژه اهل علم، زیرا غیبت آنان چون خوردن مردار مسموم است.
💠 فراز هایی از وصیت نامه آیت الله مرعشی نجفی(ره) /2 1️⃣ سفارش ‌مى‌کنم به مداومت این دعاى شریف در قنوت‌هاى نمازهاى واجب و آن‌را من روایت‌ مى‌کنم از پدر علامه خود، آن دعا این است: اللهم انى اسئلک بحق فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها، و السرّ المستودع فیها ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تفعل بى ما انت اهله و لا تفعل بى ما اناً اهله. پروردگارا؛ من تو را‌ مى‌خوانم به حق فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش و رازى را که در آن‌ها امانت نهاده‌اى، این‌که: درود بفرستى بر محمد و آل‌محمد صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم و این‌که آن‌چه تو اهل آنى با من عمل کنى و بجا آورى و نه بجا آورى آنچه من سزاوار آنم. 2️⃣ سفارش مى‌کنم به مداومت این دعا پس از ذکر رکوع، خصوصاً در رکعت آخر: اللهم صل على محمد و آل محمد و ترحّم على عجزنا و اغثنا بحقهم. پروردگارا! درود فرست بر محمد و آل‌محمد صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم و ترحم بر عجز ما کن و به حق آنان پناه بده و به داد ما برس. 3️⃣ سفارش ‌مى‌کنم به مداومت تسبیحات جده ما زهراء بتول سلام‌اللّه‌علیها. 4️⃣ سفارش اکید ‌مى‌کنم به نماز شب و استغفار در سحرها.
💠 فراز هایی از وصیت نامه آیت الله مرعشی نجفی(ره) /3 1️⃣ سفارش ‌مى‌کنم به مداومت زیارت مشاهد عترت زاکیه و من شخصاً چه بهره‌هاى فراوانى از این مشاهد برده‌ام. 2️⃣ سفارش مى‌کنم که پیوسته با طهارت و وضوء باشید که آن خود سبب نور باطن و برطرف‌کننده آلام و اندوه‌هاست. 3️⃣ سفارش‌ مى‌کنم بر مداومت بر سنن و مستحبات و ترک مکروهات تا حد امکان. 4️⃣ سفارش ‌مى‌کنم بر خواندن و قرائت قرآن شریف و هدیه و ثواب آن‌را به ارواح شیعیان آل‌رسول صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم از آنانى‌که بازماندگانى ندارند نثار کنید، من شخصاً بارها از این عمل که سبب توفیق بیشتر در امور بوده، تجربه آموخته‌ام. 5️⃣ سفارش‌ مى‌کنم بر صله رحم، چه آن سبب توفیق براى اعمال صالحه و شایسته و زیادى عمر و برکت و روزى انسان است.
. رهبر ایران؛ احترام و حسرت یک ژاپنی ♦️دیدگاه یک ژاپنی در مورد پاسخ رهبر ایران به ترامپ:"برای او احترام قائلم، ایران غروری دارد که ما در ژاپن باخته‌ایم. رهبر قدرتمند ایران، حسرت برانگیز (رشک برانگیز) است." 🔹سفر شینزو آبه به تهران، با پیغامی فریبکارانه از ترامپ که مورد بی اعتایی رهبر عالی ایران قرار گرفت، این تاثیر مهم را داشت که بخش مهمی از جمعیت 126 میلیون نفری ژاپن را با یک رهبر مقتدر و نفوذ ناپذیر در مقابل آمریکا آشنا کرد. ♦️هیچ بعید نیست همین تصویر منتقل شده از ایران، اثری تمدن ساز داشته باشد و منشا تحولی بزرگ در جامعه و سیاست تحقیر شده ژاپن پس از جنگ جهانی دوم شود. 🔹آنها صاحب یک امپراتوری قدرتمند بودند. اما هفت دهه است از آمریکا توهین و تحقیر می بینند؛ از ایجاد پایگاه نظامی و تحمیل کاپیتولاسیون، تا تعرض به زنان ژاپنی توسط نظامیان آمریکا و ممانعت از داشتن برنامه نظامی و دیپلماسی و تجارت خارجی مستقل. ♦️تاثیر انگیزشی و رشک برانگیز برخورد مقتدای حکیم و قدرتمند ایران، البته قطعا منحصر در مردم ژاپن نخواهد ماند. ملت های بسیاری، از آمریکا تحقیر دیده اند. 🔹این قدرت #نفوذ_نرم انقلاب اسلامی است
🔰ممانعت ولایت فقیه از ایجاد دیکتاتوری 🔸مع الأسف اشخاصی که اطلاع ندارند بر وضعیت برنامه های اسلام، گمان می کنند که اگر چنانچه «ولایت فقیه» در قانون اساسی بگذرد، این اسباب می شود. 🔹در صورتی که ولایت فقیه هست که جلو دیکتاتوری را می گیرد. اگر ولایت فقیه نباشد، دیکتاتوری می شود. آن که جلو می گیرد از اینکه نکند، آن که جلو می گیرد از اینکه رئیس ارتش دیکتاتوری نکند، رئیس ژاندارمری دیکتاتوری نکند، رئیس شهربانی دیکتاتوری نکند، نخست وزیر دیکتاتوری نکند؛ آن است.آن فقیهی که برای اُمّت تعیین شد است و امام اُمّت قرار داده شده است، آن است که می خواهد این دیکتاتوریها را و همه را به زیر بِیْرَق اسلام و حکومت قانون بیاورد. 🔸اسلام، حکومتش حکومت قانون است؛ یعنی قانون الهی، قانون قرآن و سُنَّت است. و حکومت، حکومتِ تابع قانون است؛ یعنی خود پیغمبر هم قانون، خود امیرالمؤمنین هم تابع قانون، تخلّف از قانون یک قدم نمی کردند و نمی توانستند بکنند. 💠 امام خمینی قدس سره ♦️سخنرانی در جمع اعضای انجمن تبلیغات فرهنگ اسلامی خرّم آباد ۱۸ آبان ۱۳۵۸
♦️ اجمالی بر حوزه‌های علمیه 🔹 بودجه‌های پیشنهادی مربوط به در سال‌های اخیر مورد مناقشه‌ی برخی جریانات خاص قرار گرفته است. در این میان برخی که روند سکولاریزه شدن دولت را در قالب مسئولیت نداشتن او در امور دینی و فرهنگی دنبال می‌کنند، معتقدند میزان بودجه‌ی دریافتی حوزه‌های علمیه بسیار زیاد است و اساساً نباید چنین هزینه‌ای برای چنین مراکزی صورت بگیرد. در پاسخ، ذکر چند نکته ضروری است: 1⃣ همانند یک مرکز علمی محسوب می‌شود و بالاتر از آن، خاستگاه و تداوم ایده‌ی است. این مرکز علمی در واقع ایران نسبت به سایر مراکز علمی کشورهای دیگر است. 2⃣ حوزه‌ی علمیه یک مرکز اختصاصی برای طبقه‌ای خاص از جامعه نیست و برای آحاد مردم امکان ورود در آن فراهم است. 3⃣ کل بودجه‌ی پیشنهادی در سال ۹۸ با بیش از ۲۶۰ هزار طلبه و کارمند در سراسر کشور، رقمی معادل ۶۹۶ میلیارد تومان و کمی بیشتر از با حدود ۶۰۳ میلیارد تومان است. علاوه بر اینکه این مبلغ صرف بیمه‌ی طلابِ غیرشاغل شده و در امور دیگر هزینه نمی‌شود. بنابراین به سادگی می‌توان پیش‌بینی کرد که بخش قابل توجهی از این مبلغ، مجدداً به حساب دولت (بیمه‌های دولتی) بازمی‌گردد. 4⃣ بودجه‌ی (برادران و خواهران کل کشور) با ۲۶۰ هزار طلبه، رقمی در حدود ۵۶۳ میلیارد تومان است که کمتر از بودجه‌ی ۷۷۵ میلیاردی دو دانشگاه شهید بهشتی و فردوسی مشهد با جمع حدوداً ۴۰ هزار دانشجو است. 5⃣ این خصوص معاون حوزه‌های علمیه کشور معتقد است: «گاهی ۵۰ % بودجه‌ی مصوب حوزه علمیه، تخصیص داده می‌شود. در دولت طاغوت بسیاری از موقوفات حوزوی به زور تملک شده است؛ اگر عایدات حوزه از موقوفات خودش به شکل کامل تأمین شود، هیچ نیازی به بودجه حمایتی هم ندارد؛ برای کل حوزه‌های علمیه سراسر کشور اگر نصف بودجه یک دانشگاه مثل دانشگاه تهران ارائه شود، حاضر به گرفتن هیچ کمکی نیستیم.» 6⃣ گزارش نشان می‌دهد حوزه‌های علمیه تنها ۱.۳ درصد از اعتبارات را در کشور دریافت می‌کنند و ۹۸.۷ درصد دیگر متعلق به مراکز دانشگاهی است.[۱] 🌐 http://www.borhan.ir/3005 لینک مطلب در اندیشکده برهان ۱. http://rc.majlis.ir/fa/report/download/1103577
🔸 آرزو.. کاش همچون شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شهید آیت الله العظمی سیدمحمد باقر صدر شهید آیت الله مطهری شهید آیت الله مفتح شهید آیت الله بهشتی شهیدان محراب شهیدان باهنر، محلاتی، شاه آبادی، میثمی، ردانی پور و.. افتخار بودن را پیدا کنم. و کاش نعمت را قدر بدانیم و کمتر نمک نشناسی و بی سوادی مان را فریاد کنیم. من هم ام