فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#فناورانه
حذف پس زمینه تصویر در پاورپوینت
🔰میزمعارف
معرفی چند کتابخانه دیجیتال
📚#کتابخانه_دیجیتالی نور:
https://www.noorlib.ir
📚#کتابخانه_دیجیتالی تبیان
https://library.tebyan.net
📚#کتابخانه_دیجیتالی قائمیه
https://www.ghbook.ir
📚#کتابخانه_دیجیتالی ملی
www.nlai.ir/digital-library&ved
📚#کتابخانه_دیجیتالی آستان قدس رضوی
https://digital.aqr.ir
📚#کتابخانه_دیجیتال دانشگاه علامه طباطبائی
http://d-lib.atu.ac.ir
📚#کتابخانه _مجازی الفبا
https://alefbalib.com
@dastyarpazhoohesh
📛 شبهه :
عکس نوشته فضای مجازی👇
وقتی زنت میگه با چ حقی کتکش زدی و آیه ۳۴ سوره نسا رو نشونش میدی
💥پاسخ :
🌸برای رسیدن به تفسیر درست از این آیه و نظر قرآن و دین و فقه در مورد کتک زدن زنان توضیحاتی ارائه می شود
🌹قرآن کریم می فرماید:
مردان سرپرست زنانند به دلیل آنکه خدا برخى از ایشان را بر برخى برترى داده و [نیز] به دلیل آنکه از اموالشان خرج مى کنند پس زنان درستکار فرمانبردارند [و] به پاس آنچه خدا [براى آنان] حفظ کرده اسرار [شوهران خود] را حفظ مى کنند و زنانى را که از نافرمانى آنان بیم دارید [نخست] پندشان دهید و [بعد] در خوابگاه ها از ایشان دورى کنید و [اگر تاثیر نکرد] آنان را ترک کنید پس اگر شما را اطاعت کردند [دیگر] بر آنها هیچ راهى [براى سرزنش] مجویید که خدا والاى بزرگ است
📓 نساء آیه ۳۴
✅آیه صراحتا می فرماید:
اگر زنان شما نافرمانی کردند (در مسائلی معدود)
🌹آنها را پند دهید
🌹اگر تغییر صورت نگرفت، با آنها برخورد رفتاری کنید (مثلا رخت خواب خود را از او جدا کنید و …)
🌹و اگر جواب نداد و تغییری صورت نگرفت، قرآن می فرماید: «وَاضْرِبُوهُنَّ» یعنی او را بزنید
⏮در اینجا باید دید اولا منظور از آیه، زدن به معنای کتک است یا معنای دیگری مدنظر الله تعالی است. و بعد از این مطلب، باید بررسی کنیم که شیوه زدن چیست و چگونه باید زن را زد
📢معنای واژه ضرب و ترجمه آیه
در بسیاری از ترجمه های قرآن، لغت «ضربوهن» در این آیه به صورت همسران خود را کتک بزنید ترجمه شده است
این لغت علاوه بر این به معنی ترک کردن و رفتن نیز می باشد
🌸مثلا در چند جای قرآن «ضربوا فی الارض» به معنی به «سفر رفتن» یا «بیرون شدن» آمده است
بحثهای بسیاری در مورد ترجمه این آیه بین عرب زبانها و غیره مطرح شده است و هنوز ادامه دارد
❇️بنابراین دو دیدگاه کلی در این آیه مطرح است: یکی کتک زدن و یکی ترک کردن
⏮ اگر بعد از پند دادن و صحبت کردن با زن، و همچنین راه های مختلف رفتاری، تغییری در روش زندگی زن صورت نگرفت، باید او را ضرب زد (کتک زد) البته به بیانی که خود شارع آن را بیان می کند. (وما در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت)
⏮اگر بعد از موارد فوق، تغییری صورت نگرفت، زن را ترک کنید
اگر کلمه "واضربوهن " را به معنای ترک کردن بگیریم که به طور کلی بحث کتک زدن حذف می شود
ولی در صورتی که کلمه واضربوهن را به معنای کتک زدن بگیریم به مطالب زیر دقت فرمایید
مقدمه: اسلام بر کرامت زن تاکید زیادی دارد
🌹زنان در اسلام مورد اکرام اند، و همواره به بزرگداشت آنان دستور داده شده است در ادامه مطالبی را در این زمینه بیان می کنیم:
🌹قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «وَ مَنِ اتَّخَذَ زَوْجَهً فَلْیُکْرِمْهَا» پیامبر اکرم فرمودند: هر کس همسری را اختیار می کند، بر او واجب است که او را اکرام کند
(۱)
🌹قال رسول الله : «خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ لِنِسَائِکُمْ وَ بَنَاتِکُمْ»
پیامبر اکرم فرمودند: بهترین مردان، مردانی هستند که با زنان و فرزندانشان به خوبی رفتار کنند (۲)
🌹روی عن ابی عبدالله علیه السلام: «اَکَثَرُ الخَیرِ فیالنِّساءِ.»
امام صادق علیه السلام فرمودند: بیشترین خیر و برکت همراه با زنان است (۳)
🌹و همچنین موید این مطالب، فقه اسلامی می باشد که همواره به احترام، کمک، اکرام و توجه به زنان تاکید شده است، تا جایی که: بی احترامی به زنان حرام، کمک به آنان مستحب و توجه به آنان لازم و ضروری است
🔰حد و حدود و مقدار کتک زدن
یعنی اگر بپذیریم که کتک زدن زنان جواز دارد، باید مقدار و حد و اندازه آن را نیز شرع مقدس مشخص نماید:
در اسلام، کتک زدن زنان، بعد از شرایط سابق، باید به مقداری باشد که دیه واجب نشود (کبودی، سرخی و شکستگی و قتل و …، همگی دیه خواهند داشت)
🌹 بنابراین باید ضربه طوری وارد شود که کبودی و سرخی و شکستگی و ضرر دیگری نداشته باشد. و یقینا به چنین ضربه ای، کتک زدن گفته نمی شود
♥️اکنون به روایات نهی از زدن و مقدار، حد و حصر زدن می پردازیم
ادامه در متن بعدی....
*گروه چت نیست کانالی برای بهتر دانستن.....*
https://chat.whatsapp.com/CRy1cYZu2173cer4Hcfmq7
ادامه متن قبل :
پیامبر اکرم فرمودند:
من تعجب مى کنم از کسانى که زنان خود را کتک مى زنند و چنین کسانى به کتک خوردن اولیت دارند تا زنان
زنان خود را با چوب نزنید که در آن قصاص است (بلکه) به گرسنگى و برهنگى ایشان را بزنید تا آنکه فایده دنیوى و اخروى نصیب تان شود (۴)
⏮این حدیث، به صراحت می فرماید:
اگر می خواهید همسر را مورد تادیب قرار بدهید، او را با غذا و یا لباس ادب بفرمایید نه با کتک و ضربه
⏮منظور از غذا و لباس نیز، گرسنگی دادن و عریان نگاه داشتن زنان نیست، بلکه منظور اکتفاء به اقل مراتب این مسائل است، چرا که بر مردان واجب شرعی و قانونی است که نیاز های زنان را اعم از آذوقه، شرایط زندگی و لباس فراهم آورند اما اینکه غذا، لباس و سایر شرایط چه باشد می تواند بهترین گزینه ها باشد و می تواند اقل موارد باشد. که برای تادیب می تواند اقل مراتب باشد
همچنین در این روایت، به صراحت، کتک زدن زنان ممنوع شده است
👌در روایتی دیگر از پیامبر منقول است که:
مردی که به صورت همسرش، لطمه (سیلی) بزند، خداوند متعال به مالک دوزخ دستور می دهد، در آتش جهنم، به صورت او هفتاد مرتبه لطمه (سیلی) وارد کند. و هر کسی که دستش را به موی زن مسلمانی برساند، خداوند دستانش را با میخ های آتشین، به هم خواهد دوخت (۵)
⏮روایت فوق به صراحت، ضربه زدن به زنان، به صورت مطلق را حرام اعلام می کند
همچنین در روایت دیگری آمده است:
اگر مردی، بیش از سه مرتبه، همسرش را مورد ضرب قرار دهد، خداوند متعال او را برای همه خلایق، رسوا و مفتضح می نماید…
(۶)
👌در فقه اسلامی نیز کتک زدن زنان مورد نهی واقع شده است و فقیهی اجازه کتک زدن زنان بدون دلیل را نداده است، و اگر هم داده شده، شرایط سختی برایش وضع شده است که زن را با چوب و شیء محتکمی نزد، و اگر بزند، به صورت و سر او نزد و اگر به جای دیگر بزند، موجب، زخم، شکستگی، کبودی و سرخی نشود. که در تمام این موارد، قصاص صورت می گیرد و زن می تواند دیه دریافت کند
📌نتیجه:
اسلام با کتک زدن زنان موافق نیست، اگر کلمه "واضربوهن " را به معنای ترک بگیریم که به طور کلی بحث زدن منتفی است و اگر به معنای زدن بگیریم تنها در شرایطی خاص، آن هم با حد و اندازه ای بسیار ناچیز، برای متوجه ساختن همسر به اشتباهش، اجازه برخورد عملی را داده است که این برخود، در اصطلاح عامیانه امروزی، کتک زدن محسوب نمی شود از قبیل زدن همسر با یک شاخه گندم و یا مسواک و…
پی نوشت :
۱-📚مستدرک الوسائل: ج۱۴، ص۲۵۰، ح۱۶۶۱۷
📚بحارالانوار: ج ۱۰۰، ص ۲۲۴
۲-📚 مستدرک الوسائل: ج۱۴، ص۲۵۵، ح۱۶۶۳۶
۳-📚 وسائل الشیعه: ج۱۴، ص۱۱
۴-📚مستدرک الوسائل: ج۱۴، ص۲۵۰، ح۱۶۶۱۸
۵-📚همان، ح۱۶۶۱۹
۶-📚 همان، ح ۱۶۶۲۱
*گروه چت نیست کانالی برای بهتر دانستن.....*
https://chat.whatsapp.com/CRy1cYZu2173cer4Hcfmq7
📛شبهه :
ﯾﮏ ﺯﻥ ﻣﻮﻣﻦ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﭙﺬﯾﺮﺩ ﮐﻪ ﻃﺒﻖ ﺁﯾﻪ ۳ ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺴﺎﺀ ﺷﻮﻫﺮﺵ ﺣﻖ ﺩﺍﺭﺩ ۴ ﺯﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪﻭﻃﺒﻖ ﺁﯾﻪ ۳۴ ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺴﺎﺀ ﺷﻮﻫﺮﺵ ﺩﺭﺻﻮﺭﺕ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﺣﻖ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﮐﺘﮏ ﺑﺰﻧﺪ !
ﯾﮏ ﺯﻥ ﻣﻮﻣﻦ ﻭﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﭙﺬﯾﺮﺩ ﻃﺒﻖ ﺁﯾﻪ ۱۱ ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺴﺎﺀ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺭﺙ ﻧﯿﻤﻪ ﻣﯿﺮﺳﯿﺪ!
ﺑﺎﯾﺪﺑﺪﺍﻧﺪﮐﻪ ﻃﺒﻖ ﺁﯾﻪ ۲۲۳ ﺑﻘﺮﻩ ﮐﺸﺘﺰﺍﺭ ﻣﺮﺩ ﻟﻘﺐ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﺮﺩ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﻫﺮﻃﻮﺭﮐﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﺎﺍﻭ ﻧﮑﺎﺡ ﮐﻨﺪ!
ﯾﮏ ﺯﻥ ﻣﻮﻣﻦ ﻭﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪﺑﺪﺍﻧﺪﮐﻪ ﻃﺒﻖ ﺁﯾﻪ ۳۴ ﻧﺴﺎﺀ ﺍﺯﻣﺮﺩﮐﻤﺘﺮ ﺍست ﻭﻣﺮﺩﺑﺪﻟﯿﻞ ﺁﻧﮑﻪ ﺧﺮﺟﺶ ﺭﺍ ﻣﯿﺪﻫﺪ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﻭﺳﺖ !
ﻭﻃﺒﻖ ﺁﯾﻪ ۲۴ ﻧﺴﺎﺀ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﺩﺭﺟﻨﮓ ﺍﻭﺭﺍ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﮐﺎﻻ ﻏﻨﯿﻤﺖ ﮔﺮﻓﺖ ﻭﺑﺎ ﺍﻭﻧﮑﺎﺡ ﮐﺮﺩ!
ﺣﺎﻝ ﺑﺎﻧﻮ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﮐﺪﺍﻡ ﺣﻖ ﺯﻧﺎﻧﮕﯿﺖ ﺩﺭﻻﺑﻪ ﻻﯼ ﺧﻄﻮط ﻧﺎﺑﺮﺍﺑﺮﯼ ﺁﯾﯿﻦ ﻋﺮﺏ ﻣﯿﮕﺮﺩﯼ !؟
💥پاسخ اجمالی:
1️⃣ آیه ۳ سوره نسا دستور به تعدد زوجات نمی دهد ! بلکه به شرط ازدواج با بیش از یک همسر، یعنی رعایت عدالت، اشاره دارد و با محدود نمودن مردان که تا پیش از آن به تعداد دلخواه همسر اختیار می کردند، از تضییع حقوق زنان جلوگیری کرده تو میتونی عدالت برقرار کنی بین ۴تا زن؟؟؟؟؟؟
2️⃣توصیه آیه ۳۴ نساء برای زن ناشزه (زنی که بدون هیچ دلیلی از همبستری روی میگرداند) است و دارای ۴ مرحله تادیبی
تنبیه شرایطی دارد (بدون اثر و آسیب و مثلا با زدن چوب مسواک، همچون تنبیه همسر ایوب) حتی سرخ هم نشود
ضمنا آیه ۱۰۲ همین سوره، هم درباره نشوز مرد است که اسلام ستیزان، آن را سانسور میکنند!
3️⃣ تفاوت ارث و دیه به تفاوت مسئولیت های اقتصادی زن و مرد باز می گردد. مرد باید نفقه، مهریه و.. بدهد، و زن معاف است قبلا متن ارسال شده
4️⃣مقصود از تشبیه زنان به كشتزار، خود زنان نیستند بلكه جایگاه نطفه در زن است که محل باروری و رشد نسل است و براى پرهیز از نام بردن مستقیم و رعایت عفت كلام،😊 در قرآن اینگونه یاد شده وگرنه همین شبهه افکنان میگفتن خداشون اسم فلان چیز آورده
5️⃣ در آیه ۳۴ نساء قوامیت به معنای سلطه یا برتری مردان به زنان نیست بلکه به معنای سرپرستی و نگهبانی مرد برای خانواده است
قرآن زن و مرد را از یک جنس و نفس و ارزش برابر میداند
(📓سوره روم/آیه ۲۱)
6️⃣ حکم بردگی تنها مربوط به کافرانی بود که مستقیما در جنگ شرکت داشتند، آن هم در زمانی که برده گیری قانون جاری بوده و اسرا را می کشتند و اسلام از کشتن اسرا، منع کرد و در زمان حال هم موضوعیت ندارد
اسلام در دوره ای برای زن کرامت و حقوق مختلف قائل شده و لطیف ترین خطابها را برایش در نظر گرفته که در همه جهان، از جمله ایران، زن بدون کوچکترین حق فردی یا اجتماعی و در حکم یک کالا خرید و فروش می شد و به ارث می رسید ✅
هر پیامی رو بدون سند و تحقیق قبول نکنیم ما اشرف مخلوقاتیم التماس تفکر
*گروه چت نیست کانالی برای بهتر دانستن.....*
https://chat.whatsapp.com/CRy1cYZu2173cer4Hcfmq7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا در قران می فرماید ، لا اکراه فی الدین
یعنی انخاب دین ازاد است و اجبار نیست اما ،
اگر مسلمان هستی و دین تو اسلام است باید باید باید همه دین اسلام رو قبول داشته باشی و به همش عمل کنی نه اینکه هر چی سلیقهات بود و دوست داشتی
به معانی ایات و تفسیر ایات با علم و اگاهی چند باره نظر کنیم
هدایت شده از قاصدک
🌿 تا فصل قرار منتظر خواهم ماند
🌿تا دیدن یار منتظر خواهم ماند
💠 در غیبت تو اگر مرا دار زنند
💠بر چوبه دار منتظر خواهم ماند
💐آغاز امامت امام زمان (عج) مبارکباد💐
@ghasedaknoor
✅✨✅✨✅✨✅✨✅✨✅✨✅✨✅
🟠دوره جــــذاب و کــــاربـــرد ے🟠
🟢"جـــــذب و اقـــنـــاع مـــخـــاطــــب"🟢
🔵(رایگان)😍
🌹مدرس: دکتر مصطفے ملایے
🔹دکتراے مدیریت رفتار
🗓شروع دوره: 16 مهرماه
💥ارسال فایل در کانال سبک زندگے
📣حضور در کانال به منزله شرکت در دوره است.
نذر فرهنگی
🌸هزینه شرکت در دوره = ارسال بنر به ده نفر🌸
🔶کانال سبک زندگی👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2188181616C319b44e47e
دوره ترجمه و مفاهیم جزء 30 قرآن کریم
(رایگان ،مجازی و آفلاین)
💢💢💢💢💢💢💢
برگزار کننده گان:
🌹کانون قرآن خادمیاران رضوی استان قم
🌹سازمان بسیج مهندسین استان قم
💢💢💢💢💢💢💢
استاد دوره: سرکار خانم رمضانی(حافظ و مربی قرآن، مولف کتب قرآنی)
💢💢💢💢💢💢💢
ثبت نام:
مهلت ثبت نام: 15 مهر 1401
شروع دوره: از شنبه 16 مهر روزهای زوج. فایل ها ساعت 21 در گروه باقیات الصالحات ایتا بارگذاری میشود.
لطفا جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه بفرمائید.
https://eitaa.com/joinchat/1524498545Ca2b886dbfc
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
علاقه مندان به نشر معارف قرآنی لطفا لطفا و لطفا در حد توان نشر دهید.متشکرم
⭕️ سوال
⁉️ مرگ خلیفه دوم در چه روزی اتفاق افتاده است؟
🔰 در فرهنگ عوام شیعه چنین گمان میرود که نهم ربیع الاول زمان مرگ خلیفه دوم است در حالیکه چنین گمانی، اشتباهی فاحش است؛ زیرا منابع تاریخی و روایی شیعه و سنی، تاریخ مرگ خلیفه دوم را در ماه ذی الحجه میدانند.
✅ قاطبهی عالمان و مورخین اهل سنت زمان جراحت خلیفه دوم را روز 26 یا 27 ماه ذیالحجه و دوشنبه و یا چهارشنبه دانسته و گفتهاند او پس از سه روز یا چهار روز در آخر ذیالحجه یا اول محرم درگذشت. عالمان بزرگ شیعه نیز به این نظریه معتقدند، از متقدمین شیعه، میتوان یعقوبی(م284ق)، مسعودی(م346ق)، ابن اعثم کوفی(م314ق) و شیخ مفید(م413ق) را نام برد؛ شيخ مفيد در كتاب «مسار الشيعه» مینویسد: «در روز بيست و ششم ذی الحجة سال 23 هجری عمر بن خطاب مجروح گرديد و در بيست ونهم ماه درگذشت.»
🔶 هم چنين ابن ادريس حلی(م578ق) در کتاب سرائر آورده است: «عمر بن الخطاب در روز بيست و ششم ذی الحجه سال 23 هجری مجروح گرديد و در بيست و نهم همان ماه درگذشت... اما تاريخ اين واقعه گاهی بر بعضی از علما ما مشتبه شده، و چنين پنداشتهاند كه اين حادثه در نهم ربيع الاول بوده است.»
✳️ علامه مجلسی(رحمةالله علیه) نیز به این موضوع اعتراف کرده و مینویسد: «آن چه كه درباره كشته شدن خليفه دوم در ماه ذیالحجه ذكر شد، مشهور بين علمای اماميه است.» سپس تلاش میکند که نقل نهم ربیع را نیز تایید کند و در اینباره تنها به یک روایت «رفع القلم» استناد میکند که سندش مخدوش و ضعیف است. چرا که اولا: روایت مرسل است و ثانیا: که در سند روایت دو فرد مجهول الهویه و ناشناخته وجود دارد و با دیگر اعتقادات شیعه نیز سازگاری ندارد. لذا این روایت نمیتواند صحیح باشد.
👈 اما نهم ربیع، زمان مرگ کیست؟
🔺 به گفته آیتالله سید حسن مصطفوی، ۹ربیعالاول در واقع سالروز کشته شدن عمر سعد، قاتل امام حسین(علیهالسلام)، به فرمان مختار ثقفی است که توسط عوام با خلیفه دوم اشتباه گرفته شدهاست.
___________________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/127586
📎 #اعتقادات
📎 #راهنما_شناسی
📎 #امام_زمان
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
📆 ازدواج رسول خدا(ص) و حضرت خدیجه(س)، 10ربیع الاول
🔸موضوع ازدواج پیامبر اکرم(ص) با خدیجه(س) و فرازهای مختلف حیات آنها از جمله فرزندان شان، بحث بسیار دامنه داری است.
مشهوراتی مانند 40 سالگی حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر اکرم(ص)، یا ازدواج های ایشان پیش از وصلت با آن حضرت، به هیچ وجه تأییدات تاریخی قوی و غیرقابل مناقشه ندارند و صرفا نظریات تاریخی ای هستند که به دلایلی غیرعلمی مشهور شده اند و در برابر پژوهش های دقیق تاریخی تاب مقاومت ندارند.
🔸علامه جعفر مرتضی یکی از پژوهشگرانی است که در دهه های اخیر در تألیف ارزشمند خود یعنی «الصحیح من سیرة النبی الأعظم»، شواهد و قراین فراوانی را بر اختلاف سنی بسیار کم پیامبر اکرم(ص) و خدیجه(س) و ازدواج نکردن آن بانو پیش از وصلت با حضرت رسول(ص) اقامه می کند.
شواهد و قراین و پژوهش هایی که مورد تأیید بسیاری از علما و مراجع شیعه، نیز هست.