امام صادق علیه السلام
🏴 تمام مردم در قیامت
آرزویشان این است که
زائر امام حسین بودند...
هُوَ يَتَمَنَّى أَنَّهُ مِنْ زُوَّارِ الْحُسَيْنِ🏴
#محرم
#اربعین
📚 كامل الزيارات/ابن قولويه القمي ج1ص135
@dehban_ir
سقاء یک مشک سنگین بر دوش دارد...
✅شغل سقائی به دلیل نبود آب لوله کشی رواج داشت، سقاء کسی بود که در بازار ها آب حمل می کرد و به مردم آب می فروخت...
امام زین العابدین ع از بس صدای گیرائی داشت در هنگام تلاوت قرآن مردم از حرکت متوقف می شدند حتی سقاها با آن مشک های سنگین نمی توانستند دِل بکنند و بروند، می ایستادند و به امام را گوش فرا می دادند:
🏷 العدة ، عن سهل ، عن الحجال ، عن علي بن عقبة ، عن رجل ، عن أبي عبدالله ع قال : كان علي بن الحسين صلوات الله عليهما أحسن الناس صوتا بالقرآن ، وكان السقاؤن يمرون فيقفون ببابه ، يستمعون قراءته ، وكان أبوجعفر أحسن الناس صوتا .
📚الكافي ج 2 ص 616
@dehban_ir
آغوش باز مردم برای پذیرش خرافات در بستر فضای مجازی !!
#خرافات
#روشنگری
۱۳ صفر و خرید طلا یک دروغ مضحک بود اما صف های طولانی برای خرید طلا ایجاد کرد!
@dehban_ir
💢اختلاف امت پیامبر به چه معناست💢
🔆عَبْدِ اَلْمُؤْمِنِ اَلْأَنْصَارِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ قَوْماً رَوَوْا أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ إِنَّ اِخْتِلاَفَ أُمَّتِي رَحْمَةٌ فَقَالَ صَدَقُوا قُلْتُ إِنْ كَانَ اِخْتِلاَفُهُمْ رَحْمَةً فَاجْتِمَاعُهُمْ عَذَابٌ قَالَ لَيْسَ حَيْثُ ذَهَبْتَ وَ ذَهَبُوا إِنَّمَا أَرَادَ قَوْلَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ - فَلَوْ لاٰ نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طٰائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي اَلدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذٰا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ فَأَمَرَهُمْ أَنْ يَنْفِرُوا إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ يَخْتَلِفُوا إِلَيْهِ فَيَتَعَلَّمُوا ثُمَّ يَرْجِعُوا إِلَى قَوْمِهِمْ فَيُعَلِّمُوهُمْ إِنَّمَا أَرَادَ اِخْتِلاَفَهُمْ مِنَ اَلْبُلْدَانِ لاَ اِخْتِلاَفاً فِي دِينِ اَللَّهِ إِنَّمَا اَلدِّينُ وَاحِدٌ .
🔅عبد المؤمن انصارى گويد:به امام صادق عليه السلام عرض كردم:گروهى روايت كردهاند كه پيغمبر خدا صلى اللّٰه عليه و آله فرموده است:«اختلاف امّت من رحمت و احسان است»فرمود:راست گفتهاند،عرض كردم:اگر چنين باشد،پس يك رأى بودن و اجتماعشان عذاب است!فرمود:آن طور كه تو و آنان پنداشتهايد نيست،بلكه مقصودش فرمودۀ خداى عزّ و جلّ است:« فَلَوْ لاٰ نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طٰائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي اَلدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذٰا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ »
خداوند به آنان فرمان داده است به سوى پيامبر خدا صلى اللّٰه عليه و آله عازم شوند و به خدمتش #آمد_و_رفت_كنند و احكام را بياموزند، بعد به سوى خويشان خود برگردند و آنچه را فرا گرفتهاند به آنان ياد دهند،جز اين نيست كه رفت و آمدشان را از سرزمينها اراده فرمود،نه اختلاف در دين خدا،زيرا بىترديد دين بيش از يكى نيست.
♻️حضرت در این روایت اختلاف امت را به معنای رفت و آمد معنا می کند نه اختلاف در دین♻️
❌اختلاف دو معنی دارد که یکی در زبان فارسی به کار می رود برخی عبارت حدیث "اختلاف امتی رحمة" را فارسی معنا کردند❌
@dehban_ir
مهدی دهبان
💢اختلاف امت پیامبر به چه معناست💢 🔆عَبْدِ اَلْمُؤْمِنِ اَلْأَنْصَارِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْد
از جمله جاهایی که اختلاف به معنی رفت و آمد به کار رفته است در زیارت جامعه کبیره است که خانه اهل بیت علیهم السلام را محل رفت و آمد فرشتگان معرفی می کند:
وَ مُخْتَلَفَ الْمَلائِكَةِ ...
و جايگاه رفت و آمد فرشتگان ...
@dehban_ir
●...لَعَنَ اللَّهُ مَنْ أَبْكَى نِسَاءَكَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ أَيْتَمَ أَوْلَادَك...
●لعنت خدا بر کسی که اهل بیت تو را به گریه انداخت و فرزندان تو را یتیم کرد.
📚کامل الزیارات باب۷۹ح۲۱
@dehban_ir
❗شبهه❗
👈در بین کشور های دنیا بی خدا ترین بی دین ترین بی مذهب ترین آنها سه کشور کمونیست یعنی چین و کره شمالی و روسیه هستند.
جالب اینجاست که بهترین دوستان و شرکای تجاری جمهوری اسلامی ایران همین سه کشور هستند.
و تقریبا با همه ی دنیا مشکل داریم غیر از همین سه کشور عزیز!
و جالب تر اینکه اسلام به صراحت می گوید:
با کافران معامله نکنید و از بین آنها دوستی انتخاب نکنید و مبادا لقمه نانی از سفره ی کافر به سفره ی شما وارد شود.
التماس تفکر
🔺️پاسخ قسمت اول:
این متن دروغ هست
👈چون تقریبا با همه کشورها رابطه داریم جز چند کشورخائن اروپائی و آمریکا و اسرائیل که کشور نیست!
منظور از "همه" ده تا کشور هم نیست!
این متن شبهه از طرف جاسوسها و خبر پراکن های سرویس های جاسوسی هست تا ایران راتحت فشار رابطه قرار بدهند و مردم راعصبانی کنند!
🔸️غیر از کافر ذمی (اقلیتهای غیر مسلمان داخل حکومت اسلامی و اهل کتاب ) و کافر حربی (دشمن غیر مسلمانی که علیه حکومت توطئه می کند و به هر طریقی ضربه می زند) ما دو نوع کافر دیگر هم داریم:
کافر معاهد
کافر مستامن
🔸️معاهد: معاهدبه غیرمسلمانان گفته می شود که با دولت اسلامی پیمان عدم تعرض و قرارداد ترک جنگ و دشمنی را امضا کرده باشند و در سرزمینی و داخل کشور خودشان زندگی می کنند.
امضای قرارداد و معاهده سبب می شود که جان و مال و ناموس و سرزمین آنان حرمت و مصونیت پیدا کند و اگر مصالح سیاسی و اجتماعی مسلمانان ایجاب کند، دولت اسلامی می تواند برابر آیینها و قانونها، با صدور ویزا به آنها اجازه ورود و اقامت در کشور اسلامی بدهد و به مدتی، که برابر مصالح و منافع مسلمانان در متن قرارداد به آنها اجازه اقامت داده شده است، به عنوان بازرگان، جهان گرد و یا به عنوان دانشجو و یا سفیر و کاروان و رایزن و دیگر عناوین معمول و رسمی به کشور اسلامی مسافرت کند.
🔸️مستامن: کافری است که برای تحقیق و مطالعه درباره اسلام و عقائد اسلامی و فرهنگ مسلمانان و آشنایی با احکام و معارف دین، یا به انگیزه های صحیح دیگر از ملت و یا دولت اسلامی خواستار امان و پناهندگی و ورود به کشور اسلامی شده است.
🔸️تشخیص اینکه چند کشور کافر حربی هستند و چند کشور کافر معاهد خیلی سخت نیست!
اما درباره ادیان بدترین و نوک انتقادات قرآن دین یهود وهرکسی است که با آنان همکاری کند:
🔺️یهود بدترین و خطرناکترین دشمن مؤمنین:
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا؛مائده/82
به طور مسلّم ( ای پیامبر ) دشمن ترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهی یافت.
🔺️یهود بابرخی مشرکین وکفار تفاوتی ندارد:
لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ مِنَ الَّذینَ أَشْرَکُوا أَذًی کَثیرًا وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور؛ِ آل عمران/186
به یقین(همه شما) در اموال وجانهای خود، آزمایش می شوید و از کسانی (یهودیان) که پیش از شما به آنها کتاب (آسمانی) داده شده است و (همچنین) از مشرکان، سخنان آزار دهنده فراوان خواهید شنید و اگر استقامت کنید و تقوا پیشه سازید (شایسته تر است؛ زیرا) این از کارهای مهم و قابل اطمینان است.
🔺️یهود وبرخی مشرکین دوست دارندهیچ خیری به مسلمان نرسد:
یهودیان همواره به مسلمین حسادت میروزیدند، خداوند می فرماید "ما يَوَدُّ الَّذينَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ لاَ الْمُشْرِکينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْکُمْ مِنْ خَيْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ اللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ/ کافران اهل کتاب و ( همچنین ) مشرکان، دوست ندارند که از سوی خداوند ، خیر و برکتی بر شما نازل گردد درحالی که خداوند ، رحمت خود را به هر کس بخواهد، اختصاص می دهد و خداوند،صاحب فضل بزرگ است(بقره/ 105)".
🔺️یهود قومی با طغیان و سرکشی:
وَ قَضَینا إِلی بَنی إِسْرائیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی اْلأَرْضِ مَرَّتَینِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبیرًا ، فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیکُمْ عِبادًا لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْدًا مَفْعُولاً؛ اسراء4/5
ما به بنی اسرائیل در کتاب ( تورات ) اعلام کردیم که دوبار در زمین فساد خواهید کرد و برتری جویی بزرگی خواهید نمود. هنگامی که نخستین وعده فرا رسد، گروهی از بندگان پیکار جوی خود را برضد شما بر می انگیزیم ( تا شما را سخت در هم کوبند، حتی برای به دست آوردن مجرمان ) خانه ها راجست وجو می کنند و این وعده ای است قطعی.
🔺️یهود قساوت وسنگدلی دارند:
ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَهِی کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً؛ بقره/74
سپس دلهای شما ( خطاب به یهود ) بعد از واقعه سخت شد، همانند سنگ یا سخت تر.
👈ادامه دارد...
@dehban_ir
🔹️قسمت دوم پاسخ:
🔺️یهود اهل کشتار انبیاء و انسان های خوب:
وَ ضُرِبَتْ عَلَیهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ وَ باءُو بِغَضَبٍ مِنَ اللّهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا یکْفُرُونَ بِایاتِ اللّهِ وَ یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ الْحَقِّ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یعْتَدُونَ؛ بقره/61
و مُهر ذلت و نیاز بر پیشانی آنها زده شد و باز گرفتار خشم خدایی شدند؛ چون آنان به آیات الهی، کفر می ورزیدند و پیامبران را به ناحق می کشتند، اینها به خاطر آن بود که گناهکار و متجاوز بودند.
🔺️یهود اهل عهد شکنی هستند:
فَبِما نَقْضِهِمْ میثاقَهُمْ لَعَنّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِیةً ؛ مائده/13
(بنی اسرائیل را ) به خاطر پیمان شکنی، از رحمت خویش دور ساختیم و دلهای آنان را سخت و سنگین نمودیم.
🔺️تلاش برای تغییر دین مسلمانان:
وَ لَنْ تَرْضی عَنْکَ الْیهُودُ وَ لاَ النَّصاری حَتّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَی اللّهِ هُوَ الْهُدی؛ بقره/120
هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، تا ( به طور کامل، تسلیم خواسته های آنها شوی و ) از ایین ( تحریف یافته ) آنان، پیروی کنی. بگو ( ای پیامبر ): « هدایت الهی ، تنها هدایت است».
🔺️اینها قوم مورد غضب خدا هستند:
کیفر یهودیان تا قیامت ادامه دارد
وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکَ لَیَبْعَثَنَّ عَلَیْهِمْ إِلى یَوْمِ الْقِیامَهِ مَنْ یَسُومُهُمْ سُوءَ الْعَذابِ إِنَّ رَبَّکَ لَسَریعُ الْعِقابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحیم ؛ و [یاد کن] هنگامی که پروردگارت اعلام داشت که تا روز قیامت بر آنان [یهود] کسانی را خواهد گماشت که بدیشان عذاب سخت بچشانند. آری، پروردگار تو زود کیفر است و نیز او آمرزنده بسیار مهربان است (اعراف: 167)
🔺️قوم لعنت شده:
ایجاد کینه و دشمنی میان یهودیان تا قیامت
وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَهٌ غُلَّتْ أَیْدیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ یَداهُ مَبْسُوطَتانِ یُنْفِقُ کَیْفَ یَشاءُ وَ لَیَزیدَنَّ کَثیراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ طُغْیاناً وَ کُفْراً وَ أَلْقَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَهَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى یَوْمِ الْقِیامَه؛ و یهود گفتند: «دست خدا بسته است.» دستهای خودشان بسته باد و به [سزای] آنچه گفتند از رحمت خدا دور شوند! بلکه هر دو دست او گشاده است. هر گونه بخواهد میبخشد و قطعاً آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو فرود آمده، بر طغیان و کفر بسیاری از ایشان خواهد افزود و تا روز قیامت میانشان دشمنی و کینه افکندیم (مائده: 64).
🔺️میان مسیحیان هم اختلاف وجود دارد و از رحمت به دورند:
وجود کینه و دشمنی در میان مسیحیان تا قیامت
وَ مِنَ الَّذینَ قالُوا إِنَّا نَصارى أَخَذْنا میثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ فَأَغْرَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَهَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى یَوْمِ الْقِیامَهِ؛ و از کسانی که گفتند: «ما نصرانی هستیم»؛ از ایشان [نیز] پیمان گرفتیم و[لی] بخشی از آنچه را بدان اندرز داده شده بودند، فراموش کردند و ما [هم] تا روز قیامت میانشان دشمنی و کینه افکندیم (مائده: 14).
مهدی دهبان
@dehban_ir
هدایت شده از الرجال و الفهرس و التاریخ
🛑 یک سند تاریخی
👈 فتوای جهاد مراجع عظام نجف و امام خمینی در برابر اسرائیل
🔶️در تصویری که مشاهده می شود (ظاهرا از سوی یکی از روزنامه های وقت عراق) متن فتوای و اسامی علمای دعوت کننده به جهاد با صهیونیسم، منتشر شد که نام برخی از مراجع فقید دیده میشود:
1⃣ سید محسن حکیم
2⃣ سید روح الله خمینی
3⃣ سید ابوالقاسم خوئی
4⃣ سید عبدالله شیرازی
5⃣ سید محمود شاهرودی
6⃣ شیخ علی کاشف الغطاء
7⃣ شیخ عبدالکریم زنجانی
8⃣ سید محمد شیرازی
9⃣ سید محمد علی حمّامی
🔹️ در بین تصاویر، عکس شیوخ شاخص الازهر نیز آمده است.
💠در تیتر روزنامه مذکور تحت عنوان «الله اکبر» آمده بود که علمای بزرگ، مسلمانان را به جهاد مقدس برای بازپس گیری وطن سلب شده و مقدسات اسلامی در فلسطین دعوت می کنند. و ادامه میدهد: علمای بزرگ در پیامی به عبدالرحمن محمد عارف رئیس جمهوری عراق، از موضع قهرمانانه و مبارزه او علیه صهیونیست ها اعلام حمایت کردند.
@alrejal
امام صادق عليه السلام:
📜آسمان چهل روز بر حسين عليه السلام، خون گريه كرد
بَكَتِ السَّماءُ عَلَى الحُسَين أربَعينَ يَوما بالدَّم.
📚مناقب آل أبى طالب جلد3 صفحه212
🔸گریه و زاری همه مخلوقات در شهادت سیدالشهدا علیه السلام
«قال أبو عبدالله عليهالسلام : يا زُرارَة إنَّ السّماء بكت على الحسين أربعين صباحاً بالدَّم ؛ و إنَّ الأرض بَكَتْ أربعين صباحاً بالسَّواد ؛ وإنَّ الشَّمس بَكَتْ أربعين صباحاً بالكُسوف والحُمرَة ؛ وإنَّ الجبال تَقَطعتْ وانْتَثَرتْ؛ وإنَّ البحار تَفجَّرت ؛ وإنَّ الملائكة بَكَت أربعين صباحاً على الحسين عليهالسلام»
امام صادق علیه السلام:
اى زراره آسمان تا چهل روز بر حسين بن على عليهما السّلام خون باريد و زمين تا چهل روز تار و تاريك بود و خورشيد تا چهل روز گرفته و نورش سرخ بود و كوهها تكه تكه شده و پراكنده گشتند و درياها روان گرديده و فرشتگان تا چهل روز بر آن حضرت گريستند.
📚منبع
کامل الزیارات باب ۲۶ ح ۶(ص۸۳)/ابن قولويه القمي/ناشر:مكتبة الصدوق
#امام_حسین_علیه_السلام
@dehban_ir
☑️سيري در اخلاق اجتماعی امام حسن مجتبي عليه السلام
🔖اجازه برخاستن
▪️يکي از آداب اجتماعي مسلمانان در برخورد با يکديگر، رعايت حرمت مي باشد. نشست و برخاست و هم صحبت شدن با ديگران هرکدام داراي آدابي است که در جاي خود بايد مراعات شود. روزي امام مجتبي سلام الله عليه در جايي نشسته بودند که قصد رفتن داشتند اما کسي آمد، حضرت موقع برخاستند، از آن فرد به جهت رعايت حرمت او، اجازه گرفتند چنان چه ابي ابي شيبه در اين زمينه نقل مي کند:
▪️أن رجلا جلس إلى الحسن فقال له جلست إلينا على حين قيام منا افتأذن.
📚إبن أبي شيبة الكوفي، ابوبكر عبد الله بن محمد (متوفاى235 هـ)، الكتاب المصنف في الأحاديث والآثار، ج5، ص241، تحقيق: كمال يوسف الحوت، ناشر: مكتبة الرشد - الرياض، الطبعة: الأولى، 1409هـ .
▫️مردي نزد حسن [بن علي عليهما السلام] نشست. ايشان به آن مرد فرمود: هنگامي نشستي که ما در حال برخاستن بوديم، آيا اجازه مي دهي؟
@dehban_ir