پیشنهاد موضوع منبر برای محرم:
♻️مدیریت و کنترل محبت
🔸️جلسه اول
🔹️موضوع: علت عملکرد و رفتار انسان
جلسه اول
https://eitaa.com/dehban_ir/1171
♻️مدیریت و کنترل محبت
🔸️جلسه دوم
🔹️موضوع: خوب و بد چیست؟
🔹️آیا هر چیزی لذتبخش بود خوب است و اگر دردآور بود، بد است؟
🔹️نگاهی عمیق تر به لذت و درد
جلسه دوم
https://eitaa.com/dehban_ir/1172
♻️مدیریت و کنترل محبت
🔸️جلسه سوم
🔹️موضوع: اراده و تصمیم چیست؟
🔹️انسان چگونه به تصمیم می رسد؟
🔹️اگر این نکته را بفهمیم یاد می گیریم چگونه خودمان را برای ترک گناه کنترل کنیم!
جلسه سوم
https://eitaa.com/dehban_ir/1173
♻️مدیریت و کنترل محبت
🔸️جلسه چهارم
🔹️موضوع: دو کار مهم دشمن برای انحراف جامعه ما، ایجاد ذائقه و تغییر ذائقه
🔹️تغییر ذائقه چگونه رخ می دهد؟
🔹️چگونه از چیزی که اصلا وجود ندارد، لذت ایجاد کنیم؟
🔹️چگونه ذائقه خودمان را کنترل کنیم و تغییر دهیم؟
جلسه چهارم
https://eitaa.com/dehban_ir/1174
♻️مدیریت و کنترل محبت
🔸️جلسه پنجم
🔹️موضوع: همراهی حتی با تنفر باعث انس می شود چه برسد با محبت!
🔹️ترفند جلوی چشم بودنِ خوب ها و خوبیها
جلسه پنجم
https://eitaa.com/dehban_ir/1175
آیا نعل اسب شانس می آورد؟
🔺️علامه کراجکی از بزرگترین علماء شیعه در قرن پنجم، کتابی دارد با عنوان "التعجب" یعنی تعجب از اشتباهات اهل سنت درباره مساله امامت...
او در بخشی از کتاب آورده:
بنو السرج [اولاد زین اسب] : اولاد کسانی هستند که اسبهای خود را برای کوبیدن بدن حسین علیه السلام زین کردند، و برخی از این اسبها به مصر رسید ، مصریان نعلهای آنها را کندند و برای تبرک به در خانه ها آویختند ، و این سنّتی شد حتی اکثر آنان عمدا چیزهایی به شکل نعل می ساختند و به در خانه های خود می آویختند.
و أمّا بنو السرج: فأولاد الذين أسرجت خيله لدوس جسد الحسين عليه السّلام، و وصل بعض هذه الخيل إلى مصر، فقلعت نعالها من حوافرها و سمّرت على أبواب الدور ليتبرّك بها، و جرت بذلك السنّة عندهم حتّى صاروا يتعمّدون عمل نظيرها على أبواب دور أكثرهم.
📚التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة الكراجكي، أبو الفتح ج1ص 116
صَلَّیاللهُعَلَیکَیَااَبَاعَبدِالله
#محرم
#عاشورا
#امام_حسین
@dehban_ir
مهدی دهبان
آیا نعل اسب شانس می آورد؟ 🔺️علامه کراجکی از بزرگترین علماء شیعه در قرن پنجم، کتابی دارد با عنوان "ا
☝به کاسب های عزیزی که نعل اسب در مغازه کوبیده اند اطلاع دهید.
بسم الله الرحمن الرحیم
⚫️ برگزاری مرحله دوم دوره مقتل شناسی
ویژه برادران
🔳 به بیان حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی دهبان
📅 از تاریخ ٧ مرداد ماه الی ١٤ مرداد (٦ جلسه)
🕕 از ساعت 6 الی 8 صبح
📍 حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (رحمة الله عليه)
⚠️ شرط حضور در این دوره شرکت در مرحله اول دوره مقتل شناسی است.
(کسانی که شرکت نکرده اند با استماع صوت های آن و ارائهی تقریر، میتوانند در این دوره شرکت کنند)
🎧 برای ارسال ثبت نام و تقریرات به آیدی
▪️ @shahid_montaghem
پیام دهید
لینک دوره اول [۵ جلسه]:
https://eitaa.com/dehban_ir/2380
@dehban_ir
همه از خدا بخواهیم
امام صادق علیه السلام فرمودند:
💠 فلما طال علی بنی اسرائیل العذاب ضجوا و بکوا الی اللّه اربعین صباحا فاوحی اللّه الی موسی و هارون یخلصهم من فرعون فحطّ عنهم سبعین و مأة سنة، قال [الراوی] فقال ابوعبداللّه هکذا انتم لو فعلتم لفرج اللّه عنا، فاما اذ لم تکونوا فان الامر ینتهی الی منتهاه"
📚 تفسیر عیاشی جلد۲ صفحه۱۵۴
⚘ زمانی که عذاب بنی اسرائیل طول کشید، آنان ضجه زدند و چهل صبح به درگاه خدا گریستند و ضجه کردند. پس خداوند پس ۱۷۰سال در فرج آنان تعجیل کرد و به موسی و هارون وحی نمود که آنان را از فرعون خلاصی بخشند. هم چنین شما اگر چنین کنید، خداوند فرج ما را می رساند و اگر مانند آنان نباشید، امر ظهور به انتهای زمان معین خود میرسد ..
@dehban_ir
#مقتل
🔺️معجر چیست؟
بزرگان علم لغت حجاب های یک زن در عرب را اینگونه نوشتند:
اول: بخنق : چیزی شبیه کلاه که موها را جمع می کند
دوم: غِفاره: کمی از دبیریه بزرگتر و از خِمار کوچکتر
سوم: خِمار: از قبلی ها بزرگتر یک روسری بزرگ
چهارم: نصیف: نصف یک عبا از سر تا حدود یک سوم بدن را می پوشاند.
پنجم: مقنعه: روی نصیف بود.
ششم: معجر: کمی کوچکتر از عبا و بزرکتر از مقنعه.
هفتم: عبا (عبای زن منظور چیزی شبیه چادر است)
متن عربی:
فصل في ترتيب الخمار ( عن الأئمة )
البُخْنق : خرقة تلبسها المرأة ، فتغطي بها رأسها ، ما قبل منه وما دبر ، غير وسط رأسها ، عن الفراء ، عن الدِّبَيْرِيّة . ثم الغِفَارة ، فوقها ودون الخمار. ثم الخِمَار ، أكبر منها.
ثم النَّصيف، وهو كالنِّصف من الرداء. ثم المقنعة. ثم المِعْجَر ، وهو أصغر من الرداء. وأكبر من المقنعة. ثم الرداء.
فقه اللّغة نویسنده : الثعالبي، أبو منصور جلد : 1 صفحه : 268
🔸️در مقتل خوانی و روضه خوانی دقت شود.
https://eitaa.com/dehban_ir
مهدی دهبان
#مقتل 🔺️معجر چیست؟ بزرگان علم لغت حجاب های یک زن در عرب را اینگونه نوشتند: اول: بخنق : چیزی شبیه کلا
اگر در کتاب های مقتل یا تاریخ در مورد هجوم به خیمه ها در روز عاشورا عبارتی مثل برداشتن معجر آمده باید دانست که حجاب زن های عرب چند لایه بوده و بدون معجر بودن به معنی بدون حجاب بودن اهل حرم نیست.
https://eitaa.com/dehban_ir
🔹️آیا عبارت ناشرات الشعور (درباره اسراء کربلا) به معنی باز کردن مو و پریشان کردن مو به معنی بی حجاب بودن است نستجیر بالله؟
حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: موی پریشان می کنم اما زیر پیراهن رسول الله!
🔺️یعنی نشر شعر به معنی پریشان کردن مو می تواند زیر حجاب باشد:
📍خرجت فاطمة (س)واضعة قميص رسول الله (ص) على رأسها آخذة بيدي إبنيها فقالت: مالي ومالك يا أبا بكر تريد أن تؤتم ابني وترملني من زوجي والله لولا أن تكون سيئة لنشرت شعري ولصرخت إلى ربي، فقال رجل من القوم: ما تريد إلى هذا ثم أخذت بيده فانطلقت به.
الروضة من الكافي نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 8 صفحه : 238
📍وَ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ: لَمَّا اسْتُخْرِجَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مِنْ مَنْزِلِهِ خَرَجَتْ فَاطِمَةُ ص خَلْفَهُ فَمَا بَقِيَتِ امْرَأَةٌ هَاشِمِيَّةٌ إِلَّا خَرَجَتْ مَعَهَا حَتَّى انْتَهَتْ قَرِيباً مِنَ الْقَبْرِ فَقَالَتْ لَهُمْ خَلُّوا عَنِ ابْنِ عَمِّي فَوَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً أَبِي ص بِالْحَقِّ إِنْ لَمْ تُخَلُّوا عَنْهُ 👈لَأَنْشُرَنَّ شَعْرِي وَ لَأَضَعَنَّ قَمِيصَ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى رَأْسِي وَ لَأَصْرُخَنَّ إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَمَا صَالِحٌ بِأَكْرَمَ عَلَى اللَّهِ مِنْ أَبِي وَ لَا النَّاقَةُ بِأَكْرَمَ مِنِّي وَ لَا الْفَصِيلُ بِأَكْرَمَ عَلَى اللَّهِ مِنْ وُلْدِي قَالَ سَلْمَانُ رَضِيَ اللَّهُ
الإحتجاج نویسنده : الطبرسي، أبو منصور جلد : 1 صفحه : 86
⚘حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند:
پیراهن رسول الله بر سر می اندازم و در زیر آن نشر شعر می کنم.(مویم را باز می کنم، پریشان می کنم)⚘
🔺️نشر یعنی موی بافته یا بسته را باز کردن و پریشان کردن
⛔در روضه خوانی و مقتل خوانی دقت کنیم⛔
@dehban_ir
آقایی که تن او نیزه زار شد
أَلسَّلامُ عَلَى الْمُجَـرَّعِ بِکَأْساتِ الرِّماحِ
سلام بر آنکه از جام هاى نیزه ها جرعه نوشید
https://eitaa.com/dehban_ir
پیشبینی عجیب #رهبر_معظم_انقلاب از حضور عناصر مسئله دار در پیرامون دولت آینده
🔺️توصیههای آیت الله خامنهای [۵ تیرماه ۱۴۰۳] قبل از برگزاری دور اول انتخابات به کاندیداهای ریاست جمهوری:
▪️ کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذرهای با انقلاب زاویه دارند؛ آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذرهای زاویه داشته باشد به درد شما نمیخورد و همکار خوبی برای شما نخواهد بود.
▪️آن کسی که دلبستهی آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطف آمریکا نمیشود قدم از قدم برداشت در کشور، برای شما همکار خوبی نخواهد بود. او از ظرفیتهای کشور استفاده نخواهد کرد و خوب مدیریت نخواهد کرد.
▪️آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بیاعتنایی قرار دهد، او با شما همکار خوبی نخواهد بود.
▪️کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد.
@dehban_ir
صحرا نشین شدن امام سجاد علیه السلام بعد از کربلا
امام باقر علیه السلام:
بعد از شهادت حضرت امام حسین ع پدرم خانه ای از مو (الیاف گیاهی) در بيابان داشت، چند سال در بیابان زندگی می کرد چون دوست نداشت با مردم سخن بگوید! از همان بیابان بارها به زیارت پدرش و جدش می رفت، درحالی که کسی نمی فهمید...
و عن جابر بن يزيد الجعفيّ عن الباقر عليه السّلام قال: كان أبي قد اتّخذ منزله من بعد قتل أبيه الحسين عليه السّلام بيتا من شعر و أقام بالبادية فلبث بها عدّة سنين كراهية لمخالطة النّاس و ملابستهم، و كان يصير من البادية إلى العراق زائرا لأبيه و جدّه عليهما السّلام و لا يشعر أحد بذلك.
الغارات (ط - الحديثة) ؛ ج2 ؛ ص848
@dehban_ir
تحریف روایت
🔺️متاسفانه به بهانه کاندیداتوری #کامالا_هریس صدها کانال در فضای مجازی روایتی تحریف شده از علائم ظهور را منتشر کردند!
اول تیتر زده اند:
*آیا زنی در آخرالزّمان پادشاه رومیان میشود؟!*
و بعد متن تحریف شده:
🔸 حذیفة بن یمان از رسول خدا (ص) نقل میکند که فرمود:
🔹 *بین شما و رومیان، متارکه واقع خواهد شد اما آن ها به 👈فرماندهی زنی 👉شما را فریب میدهند و با دو گروه دوازده هزار نفری، یکی در خشکی و دیگری در دریا به مقابله شما میآیند و بین یافا و عکا اردو میزنند، پادشاه آنان کشتی هایشان را میسوزاند و به سپاهیان میگوید: از سرزمین خود دفاع کنید، جنگ در میگیرد، سربازان یکدیگر را یاری میکنند تا این که مردم حضرموت یمن به یاری شما میآیند، خداوند در آن روز آنان را هدف تیز میسازد و با شمشیر میکُشد و کشتار بزرگی رخ می دهد.*
⛔اما این نقل دستکاری شده است، اصل روایت اینطور است:
⛔رومیان در مدت حمل (بارداری) زنی به شما خیانت می کنند یعنی در مدت ۹ ماه ! نه به فرماندهی زنی!!
⛔یعنی کانالهای محترم زحمت کشیدند عبارت عربی "في حمل امرأة" را که به معنی "در مدت بارداری یک زن" است، تحریف کردند به عبارت "به فرماندهی یک زن" تبدیل شد!
✅ از حذيفة بن يمان منقول است كه گفت:
" پيامبر خدا (صلى الله عليه وآله) فرمود: بين شما و بنى اصفر (رومى ها يا اروپائى ها) صلحى برقرار شود ولى آنها در مدت باردارى زنى (يعنى 9 ماه) به شما خيانت كنند و با هشتاد لشكر از راه زمين و دريا حملهور شوند. هر لشكر شامل دوازده هزار سرباز است آنها بين يافا و عكا فرود آيند. فرمانرواى آنها كشتى هايشان را به آتش كشد و به ياران خود گويد: از سرزمينتان دفاع كنيد، آنگاه جنگ و كشتار از دو طرف آغاز شود.
سپاهيان به كمك يكديگر بشتابد. حتى كسانى كه در حضرموت يمن هستند به يارى شما آيند. در آن هنگام خداوند با نيزه و شمشير و تير خود، بر آنها هجوم آورد و به سبب آن بزرگترين كشتار در ميانشان واقع گردد "
🔺️حدثنا الحكم بن نافع عن سعيد بن سنان عن أبي الزاهرية عن حذيفة بن اليمان رضى الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (يكون بينكم وبين بني الأصفر الروم هدنة فيغدرون بكم 👈في حمل امرأة 👉يأتون في ثمانين غاية في البر والبحر تحت كل غاية إثنا عشر ألفا حتى ينزلوا بين يافا وعكا فيحرق صاحب مملكتهم سفنهم يقول لأصحابه قاتلوا عن بلادكم فيلتحم القتال ويمد الأجناد بعضهم بعضا حتى يمدكم من بحضرموت من اليمن فيومئذ يطعن فيهم الرحمن برمحه ويضرب فيهم بسيفه ويرمي فيهم بنبله ويكون منه فيهم الذبح الأعظم.
كتاب الفتن نویسنده : المروزي، نعيم بن حماد جلد : 1 صفحه : 306
⛔هرپیام مجازی را سریع منتشر نکنید⛔
@dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره ای جالب از مناظره با یک وهابی
📍آیتالله "نجمالدین طبسی" نقل میکند:
که در عربستان یک وهابی از من پرسید :
🇸🇦شیعه هستی؟
🇮🇷گفتم: سنی ام.
🇸🇦پرسید: اگه سنی هستی خلیفۀ اول که بود؟
🇮🇷گفتم: سیدنا ابوبکر.
🇸🇦گفت: دوم؟
🇮🇷گفتم: سیدنا عمر.
🇸🇦گفت: سوم؟
🇮🇷گفتم: سیدنا علی!
🇸🇦گفت :عثمان بود!
🇮🇷گفتم: عثمان را که مردم عزل کردند.
🇸🇦گفت: مردم را با عزل خلیفه چه کار؟
🇮🇷گفتم: مردم را با نصب خلیفه چه کار؟
@dehban_ir
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال جانسوز استاد معظم و عزیزم حضرت حجت الاسلام والمسلمین کریمی رضوان الله تعالی علیه را محضر مبارک حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه ، رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می کنم.
ایشان عضو دفتر پاسخ گویی به مسائل شرعی رهبر معظم انقلاب و نماینده آیت الله العظمی سیستانی حفظهما الله بودند.
@dehban_ir
🔺️می فرمودند: درس را آماده کنید بعد بیائید سر کلاس.
درس را به زحمت آماده می کردیم، هنگام گفتن اگر اینطور می گفتیم: اینجا مرحوم آخوند می فرمایند.....
فورا استاد می فرمود: ببین خودت بگو همون چیزی که فهمیدی و تصدیق کردی... حفظ نکن...
✅ما را مستقل بار می آورد، تو هم صاحب فکری...! خدایش رحمت کند.
🔺️یکبار سر کلاس کارگاه خمس روایتی در باب خمس خواندند و بعد فرمودند: از این روایت دو برداشت شده است یعنی دو نوع فهم شده بعد رو کردند به ما و فرمودند: بگید شما چه می فهمید؟ بین شما و فقهاء در فهم عرفی اینجا فرقی نیست... اینقدر با این کلمات خوشحال می شدیم، انگار دنیا را به ما داده اند. البته درست می فرمودند در فهم عرفی وقتی از ابتدای بحث با یک استاد خبره همراه باشی بین شما و فقیه فرقی نیست.
@dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرفهای ذوقی و بی اساس نباید در هیئات راه پیدا کند.
اولا سینه زنی و عزاداری ربطی به نماز ایستاده یا نشسته ندارد.
ثانیا نماز نشسته غروب عاشورای حضرت زینب س در قرن ۱۳ و ۱۴ نقل شده و پیش از آن چیزی نقل نشده.
ثالثا نماز واجب را واجب است ایستاده بخوانیم و نماز نافله را حتی بدون عذر هم می شود نشسته خواند.
بعد چطور شد دهه اول به نماز واجب امام حسین ع اقتدا می کنیم بعد به نماز مستحبی حضرت زینب س ؟
رابعا با این حرف های بی مبنا و ذوقی بیشتر ضربه می زنیم و ضرر می کنیم تا تربیت نسل کنیم.
@dehban_ir
🔺️روایت زیر که نتیجه ساختارهای غلط جامعه پیش از امام حسین علیه السلام بود را از نظر بگذرانید:
♻️امام سجاد علیهالسلام با زرارة بن اوفی درباره طبقات مردم سخن گفته و فرمود:
«ای زراره! مردم زمان ما شش دستهاند: شیر، گرگ، روباه، سگ، خوک و گوسفند. اما دسته شیر، پادشاهان دنیا هستند که هر کدام میخواهد بر دیگران غالب گردد و خود مغلوب دیگران نشود. و اما دسته گرگ، بازرگانان شما هستند که وقتی چیزی را میخرند مذمت میکنند و چون میفروشند تعریف میکنند! و اما گروه روباه صفتان کسانی هستند که به نام دین نان میخورند ولی از آنچه به زبان وصف میکنند چیزی در دلشان نیست. و اما دسته سگ گروهی است که با زبانش به مردم حمله میبرد و مردم از ترس زبانش به او احترام میکنند. و اما گروه خوک صفتان، آن نامردان (زن صفتان) و نظایر ایشانند که به هیچ عمل ناشایستی دعوت نمیشوند مگر آن که قبول میکنند. و اما گروه گوسفند آن مؤمنانی هستند که موهایشان را میکنند و گوشتشان را میخورند و استخوانشان را در هم میشکنند، پس چه کند گوسفند در بین گروههای شیر، گرگ، روباه، سگ و خوک؟؟...»
🔅متن عربی:
«یا زرارة، الناس فی زماننا علی ست طبقات: أسد، و ذئب و ثعلب، و کلب، و خنزیر، وشاة، فأما الأسد فملوک الدنیا یحب کل واحد منهم أن یغلب، و لا یغلب، و أما الذئب فتجارکم یذمون اذا اشتروا و یمدحون اذا باعوا، و أما الثعلب فهؤلاء الذین یأکلون بأدیانهم و لا یکون فی قلوبهم ما یصفون بالسنتهم،و أما الکلب فهو الذی یهر علی الناس بلسانه، و یکرمه الناس من شر لسانه، و أما الخنزیر فهؤلاء المخنثون و اشباههم لا یدعون الی فاحشة الا أجابوا، و أما الشاة فالمؤمنون الذین تجز شعورهم، و یؤکل لحومهم، و یکسر عظمهم، فکیف تصنع الشاة بین أسد، و ذئب، و ثعلب، و کلب، و خنزیر؟...».
📚خصال صدوق: ص 308.
@dehban_ir
حیا در سبک زندگی اسلامی
🔸️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله طوری سبک زندگی را تنظیم کرده بودند که حیا بر مدینه حاکم شود، مثلا دستور دادند که وسط مسیر مردها حرکت کنند و از دو طرف کنار دیوارها زن ها، تا برخوردی صورت نپذیرد.
🔺️پیامبر خدا ص:
زن ها از وسط راه، نروند، از دو طرف مسیر حرکت کنند.
✅حدثنا محمد بن علي ماجيلويه ـ رضياللهعنه ـ قال : حدثنا علي بن إبراهيم ابن هاشم ، عن أبيه ، عن محمد بن أبي عمير ، عن هشام بن سالم ، عن أبي عبد الله عليهالسلام قال : قال رسول الله صلىاللهعليهوآله : ليس للنساء سراة الطريق ولكن جنباه ـ يعني بالسراة وسطه.
معاني الأخبار ج 1 ص 156
@dehban_ir
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ
در این کتاب، اسماعیل را یاد کن، که او وفا کننده به عهد بود.
#اسماعیل_هنیه
#اسماعیل_قاآنی
#الوعد_الصادق۲
@dehban_ir
1.91M
شهادت امام حسین ع از مقدرات خدای متعال بوده یا امری اختیاری⁉️⁉️
پاسخ سوال بالا ❓📝
به بیان حجتالاسلام والمسلمین دهبان
#شبهات
@dehban_ir
آیا نسبت این شعر به امام حسین ع درست است؟
🏷در بسیاری از سایت ها و بیانات سخنران ها و کتب پیرامون امام حسین ع آمده است که امام حسین علیه السلام در گودال قتلگاه چنين مي گويد:
تركتُ الخلق طراً في هواكا
وأيتمت العيال لكي أراكا
ولو قطعتني في الحب إربا
لما مال الفؤاد إلى سواكا ؟
اي خدا از همه كس، از همه چيز در راه تو گذشتم و براي ملاقات تو از همه وابستگان چشم پوشيدم. اي خدا اگر در راه محبت تو پاره پاره شوم دل من به سوي غير تو تمايل نخواهد كرد.
🔺️این اشعار در ضمن مرثيهاي در كتاب معراج المحبة، آمده است.
🔸️نویسنده کتاب معراج المحبة مرحوم علی حائري محلاتی است.
📚لهوف منظوم یا معارج المحبة (منظوم فارسی لهوف) ج1ص 100
https://lib2.eshia.ir/12831/1/100
🗂در هیچ منبعی از منابع شیعه و سنی که به دست ما رسیده، این شعر از امام حسین ع نیست.
📍این دو بیت منسوب به ابراهیم بن ادهم (۱۶۲ ه ق) است. این مطلب را عالم سنی مذهب
عبد الله بن أسعد اليافعي اليمني المكي (٧٦٨ ه ق) در كتاب مرآة الجنان و عبرة اليقظان ج١،ص٢٧١ بیان کرده است.
اما برخی آن را به رابعه عدویه (۱۸۰ ه ق) نسبت داده اند.
📌رابعه عدویه و ابراهیم بن ادهم از صوفیان و عرفای اهل سنت هستند.
🔑در برخی کتب و سایت ها این دو بیت را زبان حال امام می دانند.
درباره زبان حال علماء شاید بپذیرند و اشکال نکنند.
@dehban_ir
◼️امام سجاد علیه السلام در آخرین شب، برای شتر خود هم وصیّت میکند!
#آیین_محبت
📌امام سجاد علیه السلام شتری داشتند که بر آن سالیان زیادی حج مشرف شده بودند، و هیچگاه بر آن تازیانه وارد نفرموده بود.
🔸️در روایتی آمده: یک بار شتر در حرکت کندی کرد، حضرت (ع) لحظهای چوبدستی خود را به سمت او بالا برد، اما فرمود: «آه! اگر این نبود که قصاصی در کار هست...(بر او ضربه ای میزدم)» و سپس دست خود را پس کشید.
حضرت (ع) حتی در آخرین شب حیات خود، به فکر آن شتر بود و وصیّت نمود که برایش علف حاضر کنند!
🔸️این شتر به قدری دلبستهی امام زین العابدین علیه السلام گشته بود که پس از شهادتش با اینکه هرگز مدفن امام را ندیده بود، اما به سمت قبر مطهّر آمده و پیوسته ناله میکرد و خود را به قبر میمالید. تا جایی که امام باقر علیه السلام از شایع شدن این خبر نگران گشته و امر نمودند قبل از اطلاع مردم، آن شتر را برگردانند؛ اما شتر همراهی نمیکرد. تا اینکه امام باقر علیه السلام فرمود: او را رها کنید که در حال وداع است.
پس شتر به مدّت سه روز در کنار مدفن شریف ماند تا در روز سوّم مرگش رسید...
▪️أخبرنا علي بن محمد عن علي بن مجاهد عن هشام بن عروة قال:كان علي بن حسين يخرج على راحلته إلى مكة ويرجع لا يقرعها.
(الطبقات الكبری ابن سعد/ج۵/۱۶۷)
▪️ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الرَّافِعِيِّ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: حَجَجْتُ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ- فَالْتَاثَتْ عَلَيْهِ النَّاقَةُ فِي سَيْرِهَا فَأَشَارَ إِلَيْهَا بِالْقَضِيبِ ثُمَّ قَالَ آهِ لَوْ لَا الْقِصَاصُ وَ رَدَّ يَدَهُ عَنْهَا. (الارشاد للمفید، ۲/ ۱۴۴)
▪️يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: حَجَّ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع عَلَى رَاحِلَتِهِ عَشْرَ حِجَجٍ مَا قَرَعَهَا بِسَوْطٍ وَ لَقَدْ بَرَكَتْ بِهِ سَنَةً مِنْ سَنَوَاتِهِ فَمَا قَرَعَهَا بِسَوْط. (المحاسن ۲/ ۳۶۱)
▪️عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عليه السلام يَقُولُ: «كَانَ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عليه السلام نَاقَةٌ حَجَّ عَلَيْهَا اثْنَتَيْنِ وَ عِشْرِينَ حَجَّةً مَا قَرَعَهَا قَرْعَةً قَطُّ».قَالَ: «فَجَاءَتْ بَعْدَ مَوْتِهِ و مَا شَعَرْنَا بِهَا إِلَّا و قَدْ جَاءَنِي بَعْضُ خَدَمِنَا أَوْ بَعْضُ الْمَوَالِي، فَقَالَ: إِنَّ النَّاقَةَ قَدْ خَرَجَتْ، فَأَتَتْ قَبْرَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عليه السلام فَابْتَرَكَتْ عَلَيْهِ، فَدَلَكَتْ بِجِرَانِهَا الْقَبْرَ و هِيَ تَرْغُو، فَقُلْتُ: أَدْرِكُوهَا أَدْرِكُوهَا، و جِيئُونِي بِهَا قَبْلَ أَنْ يَعْلَمُوا بِهَا أَوْ يَرَوْهَا». قَالَ: «وَ مَا كَانَتْ رَأَتِ الْقَبْرَ قَطُّ». (الکافي ۱: ۴۶۷؛ بصائر الدرجات: ۳۵۳)
◾️عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ، عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ، عَنْ أَبِي عِمْرَانَ، عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «لَمَّا كَانَتِ اللَّيْلَةُ الَّتِي وُعِدَ بِهَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع ... فَأَوْصَى بِنَاقَتِهِ أَنْ يُحْضَرَ لَهَا عِصَامٌ وَ يُقَامُ لَهَا عَلَفٌ فَحَصَّلْتُ لَهَا ذَلِكَ، فَتُوُفِّيَ فِيهَا صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ. فَلَمَّا دُفِنَ ع لَمْ تَلْبَثْ أَنْ خَرَجَتْ حَتَّى أَتَتِ الْقَبْرَ، فَضَرَبَتْ بِجِرَانِهَا الْقَبْرَ وَ رَغَتْ وَ هَمَلَتْ عَيْنَاهَا، فَأُتِيَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ع، فَقِيلَ لَهُ: إِنَّ النَّاقَةَ قَدْ خَرَجَتْ إِلَى الْقَبْرِ، فَأَتَاهَا فَقَالَ: مَهْ، قُومِي الْآنَ بَارَكَ اللَّهُ فِيكِ، فَثَارَتْ حَتَّى دَخَلَتْ مَوْضِعَهَا، ثُمَّ لَمْ تَلْبَثْ أَنْ خَرَجَتْ حَتَّى أَتَتِ الْقَبْرَ، فَضَرَبَتْ بِجِرَانِهَا الْقَبْرَ، وَ رَغَتْ وَ هَمَلَتْ عَيْنَاهَا، فَأُتِيَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ع فَقِيلَ لَهُ: إِنَّ النَّاقَةَ قَدْ خَرَجَتْ إِلَى الْقَبْرِ، فَأَتَاهَا فَقَالَ: مَهْ، الْآنَ قُومِي فَلَمْ تَفْعَلْ، فَقَالَ: دَعُوهَا فَإِنَّهَا مُوَدِّعَةٌ، فَلَمْ تَلْبَثْ إِلَّا ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ حَتَّى نَفَقَتْ، ْ، وَ إِنَّهُ كَانَ لَيَخْرُجُ عَلَيْهَا إِلَى مَكَّةَ فَيُعَلِّقُ السَّوْطَ بِالرَّحْلِ، فَلَمْ يَقْرَعْهَا قَرْعَةً حَتَّى يَدْخُلَ الْمَدِينَةَ». وَ رُوِيَ: «أَنَّهُ حَجَّ عَلَيْهَا أَرْبَعِينَ حِجَّةً» (بصائر الدرجات: ۴۸۳)
پیش از این درباره گریه امام صادق ع در موضوع دستورات امیرالمؤمنین ع برای مدارا با حیوانات نوشتم.
@dehban_ir
⚠️نصف کلمه = خروج از ولایت
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ بَشَّارٍ ره قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْفَرَجِ الْمُظَفَّرُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الْقَزْوِينِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قَاسِمِ بْنِ حَمْزَةَ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ سَهْلٍ الْقُمِّيُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنِ الْغُلَاةِ وَ الْمُفَوِّضَةِ فَقَالَ الْغُلَاةُ كُفَّارٌ وَ الْمُفَوِّضَةُ مُشْرِكُونَ مَنْ جَالَسَهُمْ أَوْ خَالَطَهُمْ أَوْ آكَلَهُمْ أَوْ شَارَبَهُمْ أَوْ وَاصَلَهُمْ أَوْ زَوَّجَهُمْ أَوْ تَزَوَّجَ مِنْهُمْ أَوْ آمَنُهُمْ أَوِ ائْتَمَنَهُمْ عَلَى أَمَانَةٍ أَوْ صَدَّقَ حَدِيثَهُمْ أَوْ أَعَانَهُمْ بِشَطْرِ كَلِمَةٍ خَرَجَ مِنْ وَلَايَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَلَايَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ وَلَايَتِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ.
ابوهاشم جعفری گوید: از امام رضا علیه السلام درباره غلات و مفوضه پرسیدم. فرمود: غلات کافرند و مفوضه مشرکند. هر کس با آنان هم نشین شود یا با آنان در آمیزد یا هم غذا شود یا همراهشان چیزی بنوشد یا با آنان پیوند داشته باشد یا به آنان زن دهد یا از آنان زن بگیرد یا به آنان امان دهد یا بر امانتی امینشان بشمرد یا سخنشان را تصدیق کند یا با نصف کلمه آنان را یاری کند؛ از ولایت خدای عز و جل و ولایت رسول خدا صلی الله علیه و آله و ولایت ما اهل بیت علیهم السلام خارج است.
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ نشر جهان ؛ ج2 ؛ ص203
⚠️بی جهت از جماعت غلات دفاع نکنید که خود نیز از ولایت خارج می شوید.
⚠️غُلات چه کسانی هستند؟
... فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ يُقَالُ لَهُ سَعْدٌ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا الْغَالِي قَالَ قَوْمٌ يَقُولُونَ فِينَا مَا لَا نَقُولُهُ فِي أَنْفُسِنَا فَلَيْسَ أُولَئِكَ مِنَّا وَ لَسْنَا مِنْهُمْ ...
مردی از انصار به نام سعد از امام باقر علیه السلام پرسید: فدایت شوم؛ غالی کیست؟ فرمود: گروهی که درباره ما چیزهایی می گویند که خودمان نمی گوییم؛ پس نه آن ها از ما هستند و نه ما از آن هاییم.
📚الكافي ؛ دار الکتب الإسلامية ؛ ج2 ؛ ص75
⚠️ توبه کنید‼️
مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى، عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ مُرَازِمٍ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) قال قُلْ لِلْغَالِيَةِ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ فَإِنَّكُمْ فُسَّاقٌ كُفَّارٌ مُشْرِكُونَ.
امام صادق علیه السلام به مرازم فرمود: به این جماعت غالی بگو: به سوی خدا توبه کنید زیرا شما فاسق و کافر و مشرکید.
📚رجال الكشي؛ ص297
@dehban_ir
50.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
"فرمایش امام صادق (ع) درباره ی محمد حنفیه"
هیئت محبین الجواد(ع)
#حجت_الاسلام_والمسلمین_مهدی_دهبان
@dehban_ir
در شام قصد کشتن اهل البیت علیهم السلام را داشتند، چه شد نکشتند؟
🔑در یکی از کتب معتبر شیعه از بزرگترین علماء حدیث شیعه یعنی محمد بن حسن الصفار قمی روایتی عجیب نقل شده است:
🔺️عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْحَلَبِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لَمَّا أَتَى بِعَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَزِيدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ عَلَيْهِمَا لَعَائِنُ اَللَّهِ وَ مَنْ مَعَهُ جَعَلُوهُ فِي بَيْتٍ فَقَالَ بَعْضُهُمْ إِنَّمَا جَعَلَنَا فِي هَذَا اَلْبَيْتِ لِيَقَعَ عَلَيْنَا فَيَقْتُلَنَا فَرَاَطَنَ اَلْحَرَسُ فَقَالُوا اُنْظُرُوا إِلَى هَؤُلاَءِ يَخَافُونَ أَنْ تَقَعَ عَلَيْهِمُ اَلْبَيْتُ وَ إِنَّمَا يَخْرُجُونَ غَداً فَيُقْتَلُونَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ لَمْ يَكُنْ فِينَا أَحَدٌ يُحْسِنُ اَلرَّطَانَةَ غَيْرِي وَ اَلرَّطَانَةُ عِنْدَ أَهْلِ اَلْمَدِينَةِ اَلرُّومِيَّةُ .
📍محمد حلبى گفت از حضرت صادق شنيدم:
وقتى على بن الحسين و خانوادهاش را پيش يزيد بن معاويه لعنة الله عليهما آوردند آنها را درون خانهاى خرابه جاى دادند،بعضى از همراهان امام گفتند ما را در اين خانه جاى دادهاند كه بر روى ما خراب شود و بميريم.
نگهبانان كه رومى بودند اين حرف را شنيدند و به زبان رومى گفتند به اينها نگاه كنيد ميترسند خانه بر سرشان خراب شود با اينكه فردا آنها را ميبرند و ميكشند.
امام فرمود در ميان ما هيچ كس جز من زبان رومى را نميدانست.
📚:بصائر الدرجات ج۱ ص۳۳۷
سوال:
♻️طبق بیان و شهادت امام سجاد ع، برای کشتن تمامی اسراء و اهل بيت ع تصمیم قطعی گرفتند اما چه شد که این اتفاق نیفتاد؟
جواب: ظاهرا تنها پاسخی که شواهد تاریخی بر آن دلالت دارد این است که؛ این تصمیم در همان شبی گرفته شده است که حضرت رقیه سلام الله علیها تقاضای دیدار پدر کردند و چنان گریه افتادند که صدای شیون اهل خرابه بلند شد به حدی که در نیمه شب در شهر شام پیچید بطوری که در کاخ یزید ملعون شنیده شد و آن ملعون از خواب نحسش بیدار شد ....و بقیه ماجرای مصیبت دختر سه ساله و شهادت ایشان...
این ماجرا چنان اوضاع را دگرگون کرد که دیگر نتوانستند تصمیم خود را عملی کنند.
حضرت رقیه سلام الله علیها با گریه خود جان اهل بیت علیهم السلام را نجات داد.
سلام و صلوات خداوند و انبیاء مرسلین و ملائکه مقربین بر تو ای دختر ولی خدا....
@dehban_ir
خرابه کجاست؟
🔺️اسرای اهل بیت (علیهمالسّلام) در این خانه که نه آنها را از گرما حفظ میکرد و نه از سرما سکونت داده شدند...از شدت آفتاب پوست صورتشان کنده شد...
حدثني بذلك محمد بن علي ماجيلويه (رحمه الله)، عن عمه محمد بن أبي القاسم، عن محمد بن علي الكوفي، عن نصر بن مزاحم، عن لوط بن يحيى، عن الحارث بن كعب، عن فاطمة بنت علي (صلوات الله عليهما): ثم إن يزيد (لعنه الله) أمر بنساء الحسين (عليه السلام) فحبسن مع علي بن الحسين (عليهما السلام) في محبس لا يكنهم من حر ولا قر حتى تقشرت وجوههم
صدوق، محمد بن علی، الامالی، ص۲۳۱.
این خاندان قبل از این در پس پرده و زیر سایه بودند...! آنان را در جايى مسكن داده بود كه نه از سوز سرما مصون بودند و نه از رنج گرما؛ به گونهاى كه پوست بدن آنان، از شدّت سرما و گرما تركيد و خون جارى شد و عفونت کرد..
سكن في مساكن لا يقيهن من حر ولا برد حتى تقشرت الجلود وسال الصديد بعد كن الخدور وظل الستور ... [صديد: خون و چرک عفونت]
مثير الأحزان ج1ص102
@dehban_ir
دمِ دروازهی ساعات
غم در جانِ او حل شد...💔
معطل شد
معطل شد
معطل شد
معطل شد....
#اربعین
#امام_حسین
@dehban_ir