eitaa logo
محمدحسن دهقانی
613 دنبال‌کننده
412 عکس
179 ویدیو
41 فایل
«پژوهشگر حوزه اقتصاد و مدیریت | جست‌وجوگر مسیرهای نو برای پیشرفت و نوآوری | ترکیب دانش با عمل برای ساختن دنیایی بهتر | عاشق کارآفرینی و خلق فرصت‌های جدید» ارتباط: @mhdehghaniiii
مشاهده در ایتا
دانلود
سال مهار تورم و رشد تولید مبارک امسال خیلی کار داریم، خدا کمک کنه بتونیم شعار سال رو عمل کنیم. ✍محمد حسن دهقانی 🔻عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/2777022496C4d8fb4a62f
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
‏"دولت حامی، هادی و ناظر" به جای "دولت متصدی" از دهه ۶۰ گفتمان رهبر حکیم انقلاب اسلامی درباره ایفای نقش دولت در اقتصاد بوده است. این گفتمان، هم ‎ است هم ‎. در "دولت و بازار" سعی کرده‌ام الگویی عملیاتی برای این اندیشه ارائه کنم bookroom.ir/book/80228/‎
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
🔅 معلول است، نه علت! برای کنترل آن باید سراغ علت رفت. 🔸 متاسفانه آنچه در کتابهای درسی اقتصاد آموزش داده می‌شود، صرفا پرداختن به معلول‌هاست، درست همانطور که غالبا به دنبال از بین بردن علایم است تا درمان. 🔸 هنر اقتصاد رایج آن است که نشان دهد بین معلول‌هایی همچون تورم و نقدینگی و بیکاری و رکود و... چه همبستگی آماری وجود دارد و خروجی کار هم پذیرش شواهد موید مدعیات نئولیبرالیستی و نفی یا تأویل شواهد مخالف است. 🔸 معلول است، باید دنبال ریشه آن رفت. ریشه اصلی تورم در اقتصاد ما، نهادها و ساختارهایی است که پول را از موضع حق خود یعنی تسهیل مبادله خارج کرده و آن را به موضوع مبادله و ابزار کسب سود مبدل ساخته است. 🔸 پول ماهیتا از مواهب عمومی است و متعلق به آحاد مردم است، ارزش آن هم ناشی از کیفیت رابطه امام و امت (چه حق باشد و چه طاغوت) است. وقتی در این رابطه، سودگروی اصالت پیدا کند، پول هم مستثنا نخواهد بود و مستمسک کسب سود می‌شود. بانک‌ها خصوصا بانکهای خصوصی که هیچ تعهدی به منافع ملی ندارند، بهترین نهاد برای این کار هستند. 🔸 وقتی پول خودش موضوع مبادله شد، یعنی به کالا تبدیل شد، بانک هم می‌شود ! در این وضعیت، رقابت برای دسترسی بیشتر به پول و در نتیجه خلق بیشتر پول برای مطامع خصوصی و نه عمومی، شدت می‌گیرد و پول بیشتر و بیشتری خلق می‌شود و در اختیار افراد کمتر و کمتری قرار می‌گیرد و اینها تمام دسترنج سایرین را تصاحب می‌کنند. شکل‌گیری و دوام این رابطه، مستلزم پیدایش تورم و کاهش ارزش پول است چون با تورم، بدهی خالقان پول در طول زمان هیچ و پوچ می‌شود اما دارایی‌هایی که با این پولهای خلق‌ شده مبادله کرده‌اند روز به روز ارزشمندتر می‌شود. 🔸 معلول است و علت آن، غلبه و سوداگری است. پول ماهیتا نیست پس بازار ندارد و نرخ ندارد! حرام شده تا بازار پول شکل نگیرد تا رابطه امام حق با امتش سودمحور نشود تا تورم ضرورت پیدا نکند. اما اقتصاد مدرن که با زرورق خود را بزک کرده، اساسش بر utilitarianism است و از ترم اول دانشجو را با این تربیت می‌کند و انسانی را ترسیم می‌کند که صرفا به دنبال است! 🔸 ، معلول است و علم اقتصاد مدرن یا به تعبیر شهید صدر، ، نمی‌تواند آن را درمان کند. 🔸 تورم قابل کنترل است اگر مردم تصمیم بگیرند عهد خود را با امام خود مستحکم کنند و به ندای او لبیک بگویند. اینجا میدان بازی ماست... 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
حذف بانکداری خصوصی راهکار این چارچوب [بانکداری لیبرالیستی] چیزی جز ثروت ثروتمندان به واسطه "تجمیع پس‌انداز طبقات فقیر و متوسط و اعطای اعتبارات سنگین به صاحبان تمکن" نیست. زیرا که لازمه بقای بانک، سود حاصل از اعطای اعتبارات است که تضمین سود بجز از طریق حصول اطمینان از ثروت و توان مالی وام گیرندگان ممکن نیست. بنابراین نقد چارچوب بانکداری در اقتصاد لیبرالیستی بدین معنی است که این سوال را مطرح کنیم که 🔹 آیا نظام بانکداری اسلامی در الگوی تدبیر امور اقتصادی مسلمین صرفا با وجود "یک بانک دولتی" سازگاری بهتری ندارد؟ 🔹 شرط لازم برای جلوگیری از تکاثر غیر عقلایی ثروت حاصل از عملیات بانکداری نیست؟ 🔹 آیا بهتر نیست بساط این بانک‌های رنگارنگ که نقشی جز تعمیق شکاف طبقاتی و ایجاد و بحران در نظام اسلامی ندارد ، برچیده شود؟ این تحول همان فرمایشات مقام معظم رهبری است که نخست در منظومه شعارهای سال و سپس در الگوی اسلامی ایران پیشرفت و اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم بیان کردند. در بیانیه گام دوم خطوط مهمی که می تواند در اجرای الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت و جهت دهی به مطالعات علوم انسانی و اسلامی به کار گرفته شود، دقیقا ترسیم شد که عبارت هستند از: "روحیه انقلابی" و "تفکر انقلابی" و "عملکرد جهادی" و این همه بر محور تقابل اسلام و استکبار هستند. ۱) سخنرانی پرفسور مسعود درخشان در مراسم افتتاحیه پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی ۹۸/۹/۳ 💠 @profderakhshan
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برادرم! خواهرم! این فایل پاورپوینت، هدیه نوروزی این حقیر به شماست. مصاحبه‌ام با برنامه جدال با موضوع «بسته پیشنهادی برای مهار تورم»، شرح این پاورپوینت است. آن برنامه را از این لینک ببینید و بر مباحث مسلط شوید و این فایل پاورپوینت را در هر جمعی که می‌توانید ارائه کنید. نجات اقتصاد کشور امروز در گرو جهاد تبیین شماست. سکوت نکنید و تماشاگر نباشید... التماس دعا سید یاسر جبرائیلی @syjebraily
✳️ 10 راهکارِ مردمی برای رشدتولید: 1⃣ هدفگیری استانی زنجیره‌های تولید 2⃣ توسعه درون‌زای خوشه‌های صنعتی 3⃣ توانمندسازی تعاونی‌های تامین نیاز تولیدکنندگان 4⃣ توسعه شبکه‌های پیمانکاری صنعتی 5⃣ تقویت نهادهای پشتیبان صنایع کوچک‌ومتوسط 6⃣ ایجاد نهادهای توسعه‌گر غیردولتی و غیرخصوصی در حوزه زیربنایی تولید 7⃣ توسعه تعاونی‌های بزرگ مردمی، ازجمله تعاونی‌های فراگیر و مرزنشین 8⃣ تقویت تشکل‌های جمعی بهره‌برداری در عرصه کشاورزی 9⃣ بهم‌رسانی جهادی ِ عوامل اجتماعیِ تولید، در سطح محلی 🔟 نقش‌آفرینی تشکل‌های تخصصی در سیاستگذاری تولید. @dr_izadkhah
✳️ نهضت تولیدگرایی مردمی درمقابلِ جریان اقتصاد تکنوکرات ⛔️ الگوی غالب سیاست اقتصادی کشور در سی سال اخیر این بوده: 1⃣ خام فروشی نفت و معدن و محصولات کشاورزی 2⃣ جراحی‌های اقتصادی به نفع جیب دولت و به ضرر معیشت مردم 3⃣ فربه‌سازی بخش خصولتی و تداوم انحصارات، در پوشش خصوصی‌سازی 4⃣ وادادگی درمقابل دلار و تداوم کاهش ارزش پول ملی 5⃣ زمینه‌سازی تورم افسارگسیخته با گران‌سازی قیمت‌ها و بهره بانکی. ❇️ درمقابل این جریان، باید یک نهضت علمی- اجتماعی- مدیریتی راه بیفتد با محوریت تولیدگرایی و درچارچوب زیر: 1⃣ هدفگیری زنجیره‌های تولید نوآورانه، بعنوان ستون فقرات پیشرفت اقتصادی 2⃣ تحول ساختاری در مردمی‌سازی مدیریت اقتصادی و نفی مداخلات منفعت‌طلبانه دولتی 3⃣ خانه‌تکانی اساسی در سیاست پولی-مالی، باهدف جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی 4⃣ تحول در تقنین، باهدف نجات کارکردی مجلس از استیلای اقتصاد نفتی و دولت‌مدار 5⃣ حذف کامل ربا و ریشه‌های آن. @dr_izadkhah
هدایت شده از رصام
فرق اساسی در رسالت است..‌. فرق اساسی بین علم اقتصاد و سیستم اقتصاد در رسالت آنهاست ، زیرا رسالت علم اقتصاد کشف پدیده های حیات اقتصادی و روابط آن ها و رسالت سیستم اقتصاد نیز پدید آوردن نظام سزاوارِ متکی به عدالت اجتماعی برای تنظیم حیات اقتصادی بشر است. 💡رصام (رصد اقتصاد مقاومتی) https://eitaa.com/rasamnama
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
با طرح شعار سال در چند روز اخیر، مباحثه داغی میان دوستان حزب‌اللهی شکل گرفته است که چند نکته‌ای به نظرم می‌رسد: ۱. دعوای خلق نقدینگی و رابطه آن با تورم، انحرافی است، اثر چندانی نه بر دارد و نه بر ! اولا صرف نظر از خوب یا بد بودن خلق نقدینگی، در حال حاضر دولت کمترین میزان خلق نقدینگی را دارد و کاهش بیشتر آن در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت اساسا ممکن نیست و بنا به مصالحی بالاتر، محدود کردن آن مطلوب هم نیست. ثانیا آن‌چه از آمار بر می‌آید، نوسانات نرخ رشد نقدینگی توضیح‌دهندگی کافی برای نرخ تورم را ندارد. در سه دهه اخیر، نرخ رشد نقدینگی تقریبا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سالانه بوده اما تورم ببین ۹ تا ۴۰ درصد نوسان داشته و این یعنی عوامل غیرپولی، اثرگذاری معنادارتری بر نرخ تورم داشته‌اند! و ثالثا همه اینها در وضعیتی است که چه در نرخ رشد بالای نقدینگی و چه در نرخ پایین آن، چه در نرخ بالای تورم و چه در پایین آن، رشد تولید بسیار پایین بوده است! پس عامل رشد و را هم باید خارج از متغیرهای پولی جستجو کرد. ۲. حضرت آقا فرمودند مهار تورم از طریق رشد تولید میسر است، همانگونه که پارسال، دانش‌بنیانی را با اشتغال‌آفرینی توامان دانستند. این را بگذارید کنار و تا منظومه فکری ایشان حول مفهوم محوری و تکمیل شود. همه این مولفه‌ها، است و در همه آنها، تفاوتهای آشکاری با رویکردهای متعارف اقتصادی وجود دارد. در اقتصاد متعارف لیبرالیستی، دانش‌بنیانی با اشتغالزایی جمع‌ناپذیر است و رشد تولید (به مدنظر آنها) با مردم‌محوری و عدالت‌بنیانی در تعارض است و قس علی هذا! ۳. میدان بازی ما در نیست، اگرچه نظریات محکمی در نفی ربا و بازار پول و طلا داریم! به نظر بنده که از الهام گرفته‌ام، نقطه شروع ما در ، مسأله یا خدادادی ثروت است. بدون توزیع عادلانه این ثروت‌ها، رشد تولید و مهار تورم هیچ دردی از مردم یعنی ولی‌نعمتان انقلاب اسلامی، دوا نمی‌شود. رشد تولیدی که جیب سرمایه‌داران را پر کند و کنترل تورمی که سفره طبقه متوسط و ضعیف را تنگ‌تر کند، قطعا مورد نظر حضرت آقا نیست! ۴. ثروت‌های خدادادی یا همان یعنی حذف انحصارات دولتی و خصوصی بر این منابع و اینجا حوزه کوچک‌سازی دولت است، به شما آدرس غلط ندهند! انفال یعنی گسترش در میان توده‌های مردم و این یعنی افزایش انگیزه برای تولید و اشتغال توسط و این یعنی مردم‌‌محوری به معنای واقعی کلمه، و این یعنی تزریق در بنیانهای نظام اقتصادی. انفال یعنی جهت‌دهی دانش و فناوری و پژوهشهای کاربردی به سمت بهینه‌سازی نه تزریق و ترویج فناوریهای انباشتی تکاثری سرمایه‌داری! یعنی احیای ثروت‌ها و عمران زمین‌ها، یعنی رفع انحصار از زمین، آب و انرژی و این یعنی معنای حقیقی . ۵. در ، ابتکار عمل در دست اقتصاد اسلامی است، نظریه و مدل و راهبرد و سیاست فراوان داریم، به جای هدردادن نیرو و توان اندک رو به تزاید اقتصاددانان اسلامی در مسایل انحرافی کم‌بازده، روی این حوزه اساسی و مغفول‌مانده باید کار کنیم. والسلام علی من اتبع الهدی علی سعیدی ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
28.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹بعد از انقلاب یک‌بار بانک‌های خصوصی تعطیل شدند اما در دهه هفتاد با فریب‌کاری دوباره آرام‌آرام احیا شدند. 🔸نرخ بهره باید صفر شود تا بانکداری بدون ربا محقق شود 🔹باید مثل امام، به جای اصلاح در چارچوب، چارچوب‌ها را تغییر دهیم! 💠 @profderakhshan
ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ [ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﻴﺮ [ ﺍﺗﺤﺎﺩ ، ﺍﺗﻔﺎﻕ ، ﺍﻟﻔﺖ ، ﺑﺮﺍﺩﺭﻱ ، ﻣﻮﺍﺳﺎﺕ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﻲ ] ﺩﻋﻮﺕ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ، ﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻭﺍﺩﺍﺭﻧﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻭ ﺯﺷﺖ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪ ; ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻧﺪ. ✍آل عمران١٠٤ 🔻عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/2777022496C4d8fb4a62f
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
۱. حکمرانی در اقتصاد اسلامی است، نه لزوما پیامدگراست و‌ نه لزوما وظیفه‌گرا. این نوع حکمرانی، بر خلاف دیدگاههای سکولار، فرمال و صوری نیست بلکه محتوا بر قالب غلبه دارد. ۲. برخی از قواعد بر نتیجه تاکید دارد مثل یا ، یعنی اگر تمام وظایف شرعی و اصول اخلاقی اسلامی رعایت شود ولی نظام اسلامی تضعیف شود یا حفظ و تقویت نشود، یا فقر از جامعه ریشه‌کن نشود، مقصود شارع محقق نشده و تکلیف شرعی انجام نشده است. اما برخی از قواعد، کاری به نتیجه ندارد بلکه یک وظیفه مشخصی را تعیین کرده است که در هر حال و با هر نتیجه‌ای باید به آن پایبند بود، مثل یا در دست اغنیا، یعنی رباخواری و تداول ثروت در دست اغنیا حتی اگر باعث رشد تولید و مهار تورم هم بشود باز حرام است. ۳. هر قاعده نظر به موضوع خاصی است و قلمرو مشخصی دارد یعنی اینطور نیست که یک قاعده به تنهایی بتواند همیشه و در همه حال و در هر شرایطی به کار گرفته شود. حدود و ثغور هر قاعده در جریان کشف آن از کتاب و سنت و در تطبیق آن با عینیت مشخص می‌شود. این یک سطح از دانش حکمرانی اسلامی است. ۴. به دلیل پیچیدگی‌های زندگی اجتماعی و تحولات و تطورات آن در طول زمان، بسیار رخ می‌دهد که این قواعد حکمرانی هنگام اجرا با هم پیدا کنند. رفع این تعارضات و اولویت‌بندی آن‌ها و تعیین تقدم و تأخر آن، سطح دیگری از دانش سیاست‌گذاری و حکمرانی اسلامی در نظام ولایت فقیه است. ۵. در موضوع شعار سال، بین دو قاعده حرمت خلق پول و وجوب حفظ نظام تعارض رخ داده است. در حرمت خلق پول، دو استدلال متفاوت وجود دارد: یکی با تمسک به ، از آن جهت خلق پول را حرام می‌داند که باعث تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود، دوم از آن جهت که خلق پول فی‌نفسه و ذاتا و دزدی است، حرام است. دلیل اول پیامدگرایانه است و با زیر سوال رفتن نظریه مقداری پول، قابل دفاع نخواهد بود اما دلیل دوم، وظیفه‌گرایانه است و کاری به نتیجه ندارد. این دلیل و اثبات ظالمانه بودن آن جای تامل دارد و به راحتی نمی‌توان آن را نادیده گرفت. البته در این زمینه، این ملاحظه وجود دارد که خلق پول توسط چه کسی و برای چه کسی و به چه منظوری حرام است. آیا بین خلق پول دولتی و خصوصی تفاوتی نیست؟ آیا بین اینکه پول خلق شده به دست فقرا و مستضعفان برسد یا به دست اغنیا و سرمایه‌داران، تفاوتی وجود ندارد؟ آیا بین اینکه پول خلق شده در جهت تقویت نظام قرار بگیرد یا تضعیف آن، تفاوتی نیست؟! و قس علی هذا. ۶. شرایطی را در نظر بگیرید که حفظ و تقویت نظام مستلزم خلق پول از هیچ باشد و با فرض اینکه بپذیریم خلق پول حرام است، در این صورت چه باید کرد؟! «باید عرض کنم حکومت، که شعبه ‏ای از ولایت مطلقه رسول اللَّه- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- است، یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و روزه و حج است. حاکم می‏ تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم می ‏تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدی که ضِرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت می‏ تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و می‏ تواند هر امری را، چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت می‌تواند از ، که از مهم الهی است، در مواقعی که دانست موقتاً جلوگیری کند.» (۲۱ دی ماه ۶۶ | روح اللَّه الموسوی الخمینی‏) و من اضافه می‌کنم، حداقل به عنوان یک فرض، حکومت می‌تواند از خلق پول، حتی اگر حرمت شرعی آن اثبات شود، برای حفظ و تقویت نظام یا به تعبیر مقام معظم رهبری، برای استفاده کند! اگر عمری باشد، در آینده درباره دلایل حرمت خلق پول و محدوده آن و همچنین رابطه حفظ نظام با نوع خاصی از خلق پول در اوضاع فعلی، بیشتر خواهم نوشت. 🆔 @DrSaeedi