eitaa logo
دلدادگان کوی یار غائب 🌸مهدی (عج)🌸
502 دنبال‌کننده
493 عکس
203 ویدیو
3 فایل
السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه گم گشته ام به اشک که پیدا کنم تو را دل شسته ام ز جان که تمنا کنم تو را
مشاهده در ایتا
دانلود
تاسوعا و عاشورا به چه معنا می باشد⁉️ 📖بیشتر اهل لغت این تصور را داشتند که چون عشر و عاشر از یک ریشه اند و واقعه کربلا هم در دهم محرم اتفاق افتاد، پس عاشورا یعنی دهم محرم و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند، روز نهم ماه محرم گفته‌اند. ⏪البته آنان تصریح می‌کنند که این دو اسم، است و چنین وزنی یعنی وزن فاعولا در زبان عربی در غیر از این دو مورد و یا موارد محدود دیگر به کار نرفته است. 💢دلایل اشتباه بودن معنی نهم و دهم 👇 اما این معنا به دلایل زیر اشتباه است: 1. آیا واژه عاشورا برای دهم ماه‌ها دیگر نیز به کار می‌رود⁉️ مثلاً آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد⁉️ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است⁉️ 2. اگر امام حسین علیه السلام مثلا در روز یازدهم محرم شهید می شد، آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض می‌شد و عاشورا واژه دیگری داشت⁉️ 3. آیا اعراب قبل از این واقعه به دهم محرم عاشورا و نهم محرم تاسوعا می گفتند⁉️ در هیچ منبعی، حداقل در مورد تاسوعا ذکر نشده است. 4. در ریاضی، خود را دارند و هر قاعده‌ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات نیستند؛ به طور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می‌شوند: اول – ثانی - ثالث - رابع ... و یا اولاً – ثانیاً - ثالثاً - رابعاً و... چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده‌پذیر باشند؛ یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد؛ مثل تاسوعا – عاشورا – ثامونا – سابوعا-..، اما می‌بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی‌کنند؛ لذا نمی‌توانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از پیروی کنند و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند. ⭕️؛ روز معاشرت با امام علیه السلام عشر به کسر عین و عشرت، به معنای و است. معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است. خداوند می‌فرماید: ☘«وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/۱۹) با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. ☘ عشیر یعنی همدم و رفیق؛ ☘«وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ» (حج/۱۳) چه بد دوستی انتخاب کرده‌اند و چه بد معاشر و رفیقی است.☘ العاشور از ریشه عشر به کسی گفته می‌شود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می‌شود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه می‌کنند؛ عاشورا مبالغه است از میل به معاشرت؛ یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با علیه السلام به می‌رود. ⭕️؛ روزی برای با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می‌گیرد و معنی نهم را از دست می‌دهد. اتسع به فتح الف یعنی گروه‌های ۹ نفره شدند. اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد - گشاد شد - فراخ گردید. اتساع یعنی و گشاد شدن. رفتن_ظرفیت. اتساع شرائین؛ یعنی رگ‌ها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد. التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد؛ و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛ و تاسوعا این معنی را پیدا می‌کند: که ظرفیت بالا می‌رود و در ایجاد می‌شود و به جای تنگی، وسعت می‌یابد. دو نام : 💯لذا این دو نام از ابداعات علیه السلام است و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از عاشورا گفته شده است، اکثراً جعلیات بنی‌امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین علیه السلام است. اما در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبلاً از امام سجاد علیه السلام لغت تاسوعا به کار برده شده باشد. 📚منبع: مستحسن ، عبدالله ، سفری از عاشورا تا اربعین ╭━═━⊰🖤🌿🖤⊱━═━╮ @deldadegan_yar_ghayeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السلام علی غریب الغرباء غریب گیر آوردنت😭😭
قابض علی شیبتک بیده ذابح لک بمهنده 😭😭
ایدیهم مغلوله الی الاعناق امان یا 😭😭
📌 آیا خدا ما را خلق کرده که عذاب کند؟ برخی می پرسند چرا خدا ما را خلق کرده که عذاب کند؟ چه لذتی از عذاب ما می برد؟ این سوال اساسا غلط است طبق آیه صریح قرآن می فرماید: ☘وَلَوْ شَآءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً ۖ وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ ۚ وَلِذَٰلِكَ خَلَقَهُمْ ۗ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ(هود/۱۱۸و۱۱۹)☘ هدف را برمبنای قرار داده است و در آیات دیگر را می بینیم رحمت خداوند به غضبش همیشه پیشی دارد امام سجاد علیه السلام در فراز از دعای شانزدهم می فرماید: خدایا شگفت آور بردباری تو از مواخذه سریع بنده گناهکارت و آنها را سریع مجازات نمی کنی 💢سه دلیل بردباری خداوند در تاخیر عذاب: ۱. لان ارتدع عن معصیتک المسخطه: دست از آن معصیتی مورد غضب تو بردارم ۲. اقلع عن سیئاتی المخلقه فرصت دادی تا این گناه که جانم را چون لباس نخ نما شده و کهنه افسرده می کند از بیخ برکنم ۳. لان عفوک عنی احب الیک من عقوبتی چون عفو کردن من برای تو محبوبت تر از عقوبت کردن من برای تو است ⭕️پس خداوند بندگان را برای عذاب خلق نکرده بلکه برای رحمت که ذیل آن: رشد هدایت رزق و... قرار دارد خلق کرده ولی حال کسی با تمام فضل لطف خانواده باز در مسیر نباشد این یک قانون طبیعی و عقلی است که وقتی در پیچ و پرتگاهی از جاده و مسیر منحرف و خارج شوید احتمال سقوط در آن فراوان است . 💢حالا اینکه اکثر توبیخ های الهی برای اینکه انسان به مسیر درست برگردد که خود باز است. ╭━═━⊰🖤🌿🖤⊱━═━╮ @deldadegan_yar_ghayeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀 📖 السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَهْدِيَّ اَلْأَرْضِ وَ عَيْنَ اَلْفَرْضِ... 🌱سلام بر تو ای مولایی که حقیقت دین از قلب نازنین تو می تراود... سلام بر تو و بر روزی که از جانب خدا به سوی اسرار زمین هدایت می شوی! 📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس، ص610. ╭━═━⊰🖤🌿🖤⊱━═━╮ @deldadegan_yar_ghayeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا