💠 درخت فلسفه
✴️ علامه حسنزاده فلسفه را درختی میداند که ریشهاش مابعدالطبیعه، تنهاش طبیعیات و شاخههایش باقی علوم هستند. از نظر ایشان، فلسفه، علم به حقایق اشیاء است. پیبردن به حقایق اشیاء و معرفت به کلمات وجودی آنها را از نظر ایشان «فلسفه» گویند؛ یعنی اگر انسان کتاب وجودی موجودات را درست بخواند، اعم از گیاهشناسی، معدنشناسی، ستارهشناسی، حیوانشناسی، زمینشناسی و آدمشناسی و غیرها و به کمالات وجودیه، اسرار و خواص اینها پی ببرد، این را میگویند «فلسفه».
❇️ از طرف دیگر علامه معتقد است که فلسفه واقعی یعنی قرآن؛ بنابراین فلسفه اسلامی طبق نظر ایشان یعنی منطق قرآن؛ یعنی منطق روایات و واقعیت حقیقت اشیاء و پیبردن به اسرار واقعی اشیاء.
📖دیدهبان اندیشه شماره 32
#علامه_حسن_زاده
#فلسفه
🆔 @didebane_andisheh
💠 عدم آرامش روحی
✴️ در غرب بين معنويت و عقل و بين عقل و شريعت، فاصله افتاده است؛ از این رو هميشه نخبگان فرهنگى، با بحران روحى مواجهاند، چنانكه در برخى مواقع به جنون يا خودكشى انجاميده است.
☑️ دليل اين امر آن است كه گاهى مىخواهند به شريعت تندهند، ولى عقلشان با آنان همراه نمىشود؛ گاه نيز مىخواهند عقل را آرام كنند، در نتيجه بايد از شريعت تحريفشده چيزى را كم كنند. از اين روى، با بحران روحى مواجه مىشوند.
✅ اما اگر راههاى كشف واقع همه به يك حقيقت برسند، تعارض روحى رخ نمىدهد؛ همانطور که نخبگان ما در سنت صدرايى و سنت فكرى و فرهنگى اسلامی، آرامش و تعادل روحى خاصى دارند.
📖دیدهبان اندیشه شماره 32
🆔 @didebane_andisheh
14.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ نقد رویکرد غربپذیری
🎞 آیتالله میرباقری
🆔 @didebane_andisheh
💠 انسان مسلمان یا لیبرال
✴️ لیبرالیسم انســان را مالک بی چون و چرای خود و اموال خود میداند؛ مالکی که جز خود و منافع خود مســئولیت دیگری ندارد. در حالی که اسلام مالکیت را از آن خداوند می داند و انسان را جانشین و نماینده او به شــمار میآورد؛ خویشمالکی یکی از علل پذیرش سه مبنای ِ ایدئولوژیــک آزادی، عدم دخالت دولت و مالکیت خصوصی در نظام اقتصاد سرمایهداری است و در مقابل خلیفهبودن انسان، دلیل پذیرش مبانی ایدئولوژیک آزادی در کادری محدود، دخالت دولت بر اســاس مصالح فرد و جامعه و مالکیت مختلط به شمار میرود.
✳️ بر اســاس جهانبینی لیبرالیســم، کمال مطلوب انســان، ارضای هر چه بیشــتر خواستههای مادی اســت. این مطلب وقتی وارد اقتصاد می شود، هدف انسان را در فعالیتهای اقتصادی حداکثر مطلوبیت در ناحیه مصرف و حداکثر سود در حوزه تولید و سرمایهگذاری میسازد. اما در مقابل نظام اقتصادی اسلامی باید در پی هدفهایی باشد که انسان را به هدف کلی آفرینش نزدیک ســازد. از این رو هر تفســیری از رفاه مادی که با سیر انسان به ســوی خداوند منافات داشته باشد نمی تواند مورد قبول اسلام باشد.
📖دیدهبان اندیشه شماره 23
#لیبرالیسم
#اسلام
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
19.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥نخستین همایش بینالمللی #دشمن_شناسی
🖇به مناسبت دومین سالگرد رحلت استاد محمدحسین فرجنژاد
⏰زمان برگزاری: 23 تیرماه 1402
⏱ مهلت ارسال آثار: 6 تیرماه 1402
👈جهت ارسال آثار و کسب اطلاعات بیشتر به آی دی ایتا @f_mhfaraji یا سایت زیر مراجعه فرمایید:
🌐farajnejad.ir/hamayesh
http://eitaa.com/joinchat/1842479109C6a0ba6652b
💠 روح روشنفکری در سه کالبد
روشنفکری در جهان اسلام معاصر در سه جریان خلاصه میشود:
1️⃣ جریان غربگرا: این جریان معتقد است برای حل مشکلات میبایست از تمدن غرب اقتباس کرد؛ اینان ممکن است به وجه استعماری غرب معترض باشند؛ اما در تحقق جامعه آرمانی خود از جهت اهداف، اصول و روشها، مدلی جز آنچه در غرب دیدهاند، ندارند.
2️⃣جریان اسلامگرا: این جریان در مقابل جریان غربگرا، معتقد است برای حل مشکلات میبایست آموزههای اسلامی را در عرصههای سیاسی و اجتماعی زنده کرد و همواره با مظاهر تجدد مدرن مبارزه کرد.
3️⃣جریان تجدد در میراث اسلامی: این جریان را میتوان خطی میانه، میانِ دو جریان بالا در نظر گرفت که خود به شاخههای متعددی از جمله لیبرالیسم، سکولاریسم، ناسیونالیسم و سوسیالیسم تقسیم میشوند.
📖دیدهبان اندیشه شماره 33
#روشنفکری
#غربگرا
🆔 @didebane_andisheh
14.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ اوقات تاریخی انسان
🎞 دکتر شهریار زرشناس
🆔 @didebane_andisheh
💠 چرخی در اندیشه شریعتی
❇️ دکتر علی شریعتی نسبت به تمدن غرب انتقادات جدی داشته و معتقد است هر ملتی باید هویت و شخصیت فرهنگی و تاریخی خودش را پاس دارد تا بتواند بر اساس آن، به حیات خود سامان دهد. او اسلام را یک مکتب ایدهآلیسمی معرفی میکند و در تعریف ایدهآلیسم میگوید: ایدهآلیسم، برخلاق رئالیسم، معقد است که عالم «رئال» واقعیت حقیقی ندارد و این ذهن ماست که عالم خارج را میپندارد و «ایده» اصل است نه «رئالیته» یعنی واقعیت خارجی بی ذهن ما وجود ندارد و اگر ذهن ما نباشد، آن هم اصلاً نیست.
✴️ شریعتی بسیاری از مفاهیم دینی را با مبانی هرمنوتیک فلسفی، بازخوانی میکند؛ او با نگاه پدیدارشناختی و به دین، این کار را پیش میبرد. او خود را اومانیسم میداند اما نه اومانیسمی که پایه تمدن غرب است بلکه اومانیسم توحیدی؛ از این رو همه چیز را با معیار و شاخص «به چه درد انسان میخورد» اندازه میگیرد.
📖دیدهبان اندیشه شماره 33
#علی_شریعتی
#روشنفکری_دینی
🆔 @didebane_andisheh
💠 تفاوت تجدد و اسلام
1⃣ در تجدد، انسان مرکز است اما در اسلام، خداوند مرکز است و انسان، مخلوق خدا و به هدف عبادت آفریده شده است.
2⃣ در تجدد، انسان، هویت معینی ندارد زیرا حقیقتِ معینی وجود ندارد؛ اما در اسلام، انسان هویت خاصی دارد که از باورها و ارزشهای معین و ثابتی منبعث میشود.
3⃣ بیهدفی در تجدد و آرمانگذاری اسلام برای انسان از دیگر تمایزات اسلام و تجدد به شمار میآید.
4⃣ گسست مداوم معرفتی از امور ذاتی تجدد است به خلاف اسلام که مبتنی بر معارف ثابت است.
5⃣ تعارض با شمولیت فردی و اجتماعی دین از لوازم ذاتی تجدد به شمار آورد که این برخلاف دیدگاه اسلام ناب است.
📖دیدهبان اندیشه شماره 33
#تجدد
#اسلام
🆔 @didebane_andisheh
💠 انقلاب و احیای امت اسلامی
✴️ به تعبیر محسن مهاجرنیا «نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران هم از مصادیق بازسازیشده و اسلامی پدیده «دولت-ملت» طبق متفاهم دنیای امروز است و هم مصداق بازسازیشده نظام سیاسی «امامت-امت» است.
❇️ اصلاً ما معتقدیم امتیاز انقلاب اسلامی و امتیاز اندیشه بنیانگذار این انقلاب به همین است که توانست سنت اسلامی را برای انسان معاصر بازسازی و در دسترس قرار دهد.
📖نشریه دیدهبان شماره37
🆔 @didebane_andisheh
24.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ پیدایش عقل مدرن
🎞 دکتر حمیدطالبزاده
🆔 @didebane_andisheh
💠 تعارض منافع «امت» و «ملت»
✴️ ترجیح منافع ملت بر امت
برخی معتقدند که در صورت تزاحم، پاسداشت حقوق ملتها مقدم بر حقوق امت اسلامی است. مهمترین دلیل اینان ناممکنبودن تقدم امت در تاریخ سیاسی معاصر جهان است. توضیح آنکه تقدم امت در دوران سنتی که دو امت ایمان و کفر گرداننده عرصه بینالمللی بودند، امری پسندیده و مطلوب بود؛ اما در جهان كنوني این دولتها هستند که نقش اصلی را در تنظيم مناسبات بينالمللي کشورها بازي ميكنند. اگر واقعيت موجود در مناسبات جهاني محوربودن دولت - ملت باشد، در آن صورت در انتخاب ميان اهداف ملی يا اهداف ايدئولوژيك قطعا بايد اهداف ملي را ترجيح بدهيم.
❇️ ترجیح منافع امت بر ملت
در مقابل گروهی دیگر بر ترجیح منافع امت تاکید میکنند. از نظر اینان اولاً، روح حاکم بر قانون اساسى بر این برترى شهادت مىدهد. ثانیاً، آنچه از اصل چهارم قانون اساسى به عنوان اصل مادر، استفاده مىشود، ترجیح جانب منافع «امت» مىباشد. این تزاحم یا تعارض، فرع بر تزاحم یا تعارضی کلىتر یعنى «تزاحم یا تعارض موازین شرعى با منافع ملى» است. فرمان قتل سلمان رشدى به خاطر ارتداد و سبّ پیامبراکرم(ص)، اصرار بر اجراى حدود الهى که با اعلامیه جهانى حقوق بشر همسویى ندارد، پشتیبانى از نهضتهاى آزادىبخش و بویژه انتفاضه در سرزمینهاى اشغالى فلسطین، موضعگیرى در برابر قدرتهاى استکبارى در فرضى که کشورهاى دیگر ـ نه کشور ما ـ را مورد تعرض قرار دهند و صدها نمونه از این قبیل، بر مبناى منافع ملى غالباً غیرمنطقى به نظر مىرسند.
📖نشریه دیدهبان شماره37
🆔 @didebane_andisheh