960811_اولین_شرط_رسیدن_به_آرمانها،_6042093763617096003.mp3
3.13M
🎙بشنوید| رهبرمعظم انقلاب: اولین شرط رسیدن به آرمانها، شناخت دشمنی آمریکاست
❓چرا آمریکا حتی به دکتر مصدق هم رحم نکرد؟
🆔@difqom
🏴 لوح | ملت حسین به رهبری حسین
◾️ رهبر انقلاب: یک جریانی است که به رهبری حسینبنعلی (سلاماللهعلیه) دارد در دنیا پیش میرود؛ و انشاءالله پیش خواهد رفت و کارگشا خواهد بود و گرههای ملّتها را باز خواهد کرد. ۹۶/۰۶/۳۰
#محرم
#ما_ملت_امام_حسینیم
🆔@difqom
💢 نگهبان خیمه طوفان زده
⭕️ امام خامنه ای: «در طول آن پنجاه-شصت سال پس از رحلت پیغمبر، اسلام طوری تغییر یافته بود که در دنیای اسلام، جگرگوشگان پیغمبر را علناً کشتند و اسیر کردند. امام حسین مانند آن میخ عظیمی شد که این خیمهی طوفانزده را با خون خود نگهداشت.» ۱۳۸۰/۱۲/۲۱
🆔 @difqom
🔰 به مناسبت هفته دولت
#دولت_اسلامی
💢 امام خامنه ای:
امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که دولت اسلامیِ به معنای واقعی و سپس جامعهی اسلامیِ به معنای واقعی و سپس تمدّن اسلامیِ به معنای حقیقی به وجود بیاید، حوزهی علمیّه مسئولیّتهای متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است.
بیانات در دیدار طلاب حوزههای علمیه 1398/02/18
🆔 @difqom
💢 پاسخ های آیت الله مصباح یزدی به پرسش های شما
❓سؤال:
رابطه بين ولايت فقيه و حكومتدارى چيست؟
📌 پاسخ استاد:
ولايت فقيه كه در اينجا مطرح مى شود همان اصطلاح خاصى است كه مساوى با حكومت مى باشد. ولايت واژه اى است كه كاربردهاى متفاوتى در زبان عربى دارد؛ چنان كه ما در زبان فارسى هم الفاظى داريم كه كاربردهايى مختلف دارد و طلبه ها به آن الفاظ مشترك لفظي مى گويند. يك معناى ولايت، محبت است؛ اما ولايتى كه در باب مسائل سياسى و حكومتى مطرح است و امروز به منزله شعار حكومت ما در دنيا شناخته مى شود به معناى ديگرى است. حكومت اسلامى را حكومت ولايت فقيه مى خوانند. اين معناى ولايت غير از آن معناى اول است. مرحوم آقاى مطهرى (رضوان الله عليه) شايد بيش از سى سال پيش كتابى به نام ولاءها و ولايت ها منتشر كرده بودند كه مجموعه اى از سخنرانى هاى ايشان در اين زمينه بود، و انواع معانى را كه با واژه ولاء و ولايت القاء مى شود بررسى كرده بودند. اين كتاب در آن عصر يك كار نو و ابتكارى و بسيار بابركت بود. ولايت فقيه يعنى اين كه در رأس حكومت كسى باشد كه از نظر علم و تقوا و مديريتِ جامعه شبيه ترين فرد به امام معصوم باشد. اگر يك نظام حكومتى را به صورت يك هرم ترسيم كنيم، رأس هرم نقطه اى است كه قدرت ها در آن متمركزند. اگر قاعده اين هرم سه ضلع داشته باشد، اين شكل سه وجه خواهد داشت كه نماينده سه قوه مجريه، مقننه و قضائيه است. اين سه رويه در رأس هرم، كه قدرت ها در آن متمركز مى شود، به هم مى رسند. هر نظام حكومتى، شخصى را در مقام رأس اين هرم معرفى مى كند و اگر اختلافى بين قوه ها پيش بيايد يا مشكلاتى در كشور پديد آيد كه به دست اين قوا قابل حل نباشد، آن شخص به رفع مشكل مى پردازد. در نظام حكومتى اسلامى، در رأس هرم قدرت بايد امام معصوم باشد، و اگر دسترسى به امام معصوم نبود كسى كه شبيه تر به امام معصوم است جانشين او مى گردد. اين يك قاعده عقلايى است. اگر براى مقامى صد شرط ملحوظ بود و كسى با آن صد شرط پيدا نشد عقلاى عالم سراغ كسى مى روند كه نود و نه شرط را داشته باشد. فرض بفرماييد براى موقوفه اى شرط گذاشته اند كه متولى آن بايد عالم باشد، سيد باشد، مجتهد باشد، فقيه ترينِ افراد شهر باشد، باتقواترين باشد و...، حال اگر كسى كه همه اين شرايط را داشته باشد پيدا نشد، مى گويند اين مسئوليت را به كسى كه دست كم از اين صد گزينه نود و نه شرط را داشته باشد بسپاريد. همين طور فرض كنيد موقوفه اى براى يك مورد خاصى تعيين شده و حالا آن مورد تحقق پيدا نمى كند. مى گويند صرف كنيد در موردى كه اشبه به آن باشد. مثلاً ما موقوفاتى داريم كه عوايد آنها خرج علوفه چهارپايان زايران سيدالشهدا (عليه السلام) مى شده است. اما امروزه كه از اسب و شتر براى مسافرت استفاده نمى شود اين موقوفه را كجا صرف كنند؟ مى گويند اين عوايد را در امورى صرف كنيد كه نزديك ترين باشد؛ مثلاً پول بنزين كسانى را بدهيد كه با اتومبيل خودشان به زيارت مى روند؛ چرا كه امروزه بنزين اتومبيل جاى علوفه اسب و شتر را گرفته است. اين يك قاعده عقلايى است. براى اثبات ولايت فقيه، به دلايل پيچيده فقهى نياز نداريم. اين دليل روشن براى هر كسى قابل فهم است. وقتى دسترسى به امام معصوم نبود بايد سراغ كسى رفت كه شبيه ترين مردم به امام است. چنين انسانى بايد اولاً قانون خدا را بهتر بداند، يعنى عالم تر باشد؛ در اجراى قانون منافع خود را بر منافع مردم ترجيح ندهد، يعنى با تقواتر باشد؛ و شيوه مديريت و رهبرى جامعه را بداند. هر كس در نظام ما اين سه ويژگى را بهتر از ديگران داشته باشد ولىّ فقيه است. بر اين اساس ولىّ فقيه درست مساوى است با كسى كه در رأس حكومت است و بايد قانون خدا را به بهترين نحو اجرا كند. دشمنان چنين وانمود مى كنند كه ولىّ فقيه يعنى ديكتاتورى كه هر چه دلش مى خواهد دستور مى دهد. امام فرمود اگر ولىّ فقيه مرتكب يك گناه بشود همان وقت از ولايت ساقط شده است. ولايت فقيه فقط مقامى است كه بايد حكم خدا را درست اجرا كند و اگر از حكم خدا تخلف نمايد ديگر صلاحيت ندارد و همان وقت سقوط مى كند. ولى فقيه قانونمندتر از همه انسان ها است؛ او بايد روح قانون را درك كند و آن را بهتر از ديگران اجرا نمايد.
لینک: http://mesbahyazdi.ir/node/357
#پرسش_ها_و_پاسخ_ها
#علامه_مصباح_یزدی
🆔 @difqom
29.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #ببینید | «تأثیر زیارت در زندگی ما»
▪️ قسمت دوم از مجموعهی تصویری #معرفت_حسینی
🎞 سخنرانی حضرت آیت الله مصباح یزدی با موضوع «تأثیر زیارت در زندگی ما»
۹۹/۶/۱
#حسینیه_مجازی_مصباح_الهدی
▪️کسی که صدها فرسخ راه پیاده رفته تا خودش را به حرم سیدالشهداء (ع) برساند و با چه زحمتی نزدیک ضریح شده و زیارت خوانده و همه معانی آن را بفهمد و حضور قلب کامل هم داشته باشد با یک کسی که در یک پستو یک زیارت تند بخواند و هیچ معنایش را هم نفهمد خیلی متفاوت است؛ اما حتی این هم مطلوب است. ولی میزان مطلوبیت و تأثیر آن متفاوت است.
▫️زیارتی که در اینجا صدق میکند، شبیه نمازهایی است که ما میخوانیم و خیلی از ماها مثلاً کم توجهتر میایستد رو به قبله و وقتی میرسد به آخر نماز و میگوید «السَّلَامُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه» یادش میآید که دارد نماز میخواند؛ اما بالاخره اگر همین را نخواند یکی از گناهان کبیره مرتکب شده. چراکه طبق روایات فراوانی افضل عبادات نماز است و بالاترین گناهان هم ترک نماز است.
🏴 @mesbahyazdi_ir
...
🆔 @difqom
jalase 2 nahayi.mp3
5.79M
🎧 #بشنوید | صوت کامل قسمت دوم مجموعه #معرفت_حسینی با موضوع "تاثیر زیارت در زندگی ما"
▪️ #حسینیه_مجازی_مصباح_الهدی
☑️چرا زیارت عاشورا؟
▫️بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی در جلسه دوم مجموعه #معرفت_حسینی:
▪️بنابراین تأثیر زیارت و تأکیداتی که برای زیارت شده برای این است که از راههای خیلی آسان تدریجاً انسان بتواند مراتبی را طی کند که به مقامات بسیار ارزشمند و کمالات روحی بسیار عالی برسد؛ هم ثوابهای ابدی و هم آن قرب حقیقی که ما نمیدانیم چیست و با اینگونه کلمات به آن اشاره میکنیم.
▫️بنابراین بی جهت نیست که درباره زیارت این چنین تأکید شود که بزرگانی از مراجع تقلید که کارهای مهمی مثل تدریس و تحقیق داشتند، اما باز مقید بودند زیارت عاشورا را ترک نکنند.
▪️بخاطر اینکه هم به اخباری که در این زمینه رسیده، مطمئن بودند و هم خودشان تجربیاتی داشتند و آثاری از اینها دیده بودند و مقید شده بودند به اینکه این عبادت را ترک نکنند.
▫️نمونة آن مرحوم آقای بهجت (رضوان الله علیه) بودند که همیشه لبشان تکان میخورد، و وقتی نزدیک ایشان میشدی، میدیدی دارند زیارت عاشورا میخوانند، حتی سر درس آقای بروجردی که نشسته بودند، زیر عبا تسبیح دستشان بود و داشتند زیارت عاشورا می خواندند.
🏴 @mesbahyazdi_ir
...
🆔 @difqom
معرفت حسینی-۲.pdf
1.38M
📝 فایل pdf گزیده بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی در جلسه دوم مجموعه #معرفت_حسینی
🔰 با موضوع "تاثیر زیارت در زندگی ما"
#حسینیه_مجازی_مصباح_الهدی
🏴 @mesbahyazdi_ir
...
🆔 @difqom
◀️مجلس عزاي سالار شهيدان با سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي
📃ماه محرم كه شور حسيني همه عالم را در بر ميگيرد، فرصتي است براي آشنايي بيشتر با راه و مرام سالار شهيدان، و مجلس عزاي اباعبدالله الحسين عليهالسلام مجالي است براي افزايش بصيرت. به همين مناسبت حسينيه مجازي مصباحالهدي از روز اول محرم مجلسي را در فضای مجازی برپا كرده است تا علاقمندان، معارف حسيني را از بيان شيواي استاد فرزانه، علامه مصباح يزدي فراگيرند. اين مراسم از جمعه، اول محرم 1442 هر روز بعد از نماز ظهر و عصر همراه با مرثيهخواني مداحان اهلبيت عليهمالسلام به صورت غير حضوري در حسينيه مجازي مصباحالهدي برگزار ميشود. علاقمندان براي استفاده از اين برنامه ميتوانند به صورت مستقیم در پيامرسانهاي داخلي اينستاگرام به آدرس mesbahyazdi_ir@ مراجعه كنند.
🎧 مشروح بیانات معظمله را میتوانید در این کانال دنبال کنید
🆔 @difqom
36.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #ببینید | «مراتب معرفت امام علیه السلام»
▪️ قسمت سوم از مجموعهی تصویری #معرفت_حسینی
🎞 سخنرانی حضرت آیت الله مصباح یزدی با موضوع «مراتب معرفت امام علیه السلام»
۹۹/۶/۲
#حسینیه_مجازی_مصباح_الهدی
🎥جهت مشاهده با کیفیت بالاتر:
https://aparat.com/v/AdnFu
🏴 @mesbahyazdi_ir
...
🆔 @difqom
jalase 3.mp3
6.5M
🎧 #بشنوید | صوت کامل قسمت سوم مجموعه #معرفت_حسینی با موضوع «مراتب معرفت امام علیه السلام»
▪️ #حسینیه_مجازی_مصباح_الهدی
🏴 @mesbahyazdi_ir
...
🆔 @difqom
🔻عمر سعد هم گریه کرد!
▪️بله یک گریه برای #امام_حسین (علیهالسلام) میتواند همه دردها را علاج کند اما نه هر گریهای. گریهای مطلوب است که از روی معرفت باشد. ابن سعد هم برای سیدالشهدا (علیهاسلام) گریه کرد.
▪️وقتی حضرت زینب (سلاماللهعلیها) وارد گودی قتلگاه آمدند و گفتند: اَمَا فِیکُم مُسلِم؟؛ آیا در میان شما مسلمانی نیست؟ عمر سعد هم به گریه افتاد، و نظیر این گریهها بسیار است.
۸۹/۹/۱۶
🏴 @mesbahyazdi_ir
...
🆔 @difqom
39.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #ببینید | «جایگاه امام علیه السلام در عالم»
▪️ قسمت چهارم از مجموعهی تصویری #معرفت_حسینی
🎞 سخنرانی حضرت آیت الله مصباح یزدی با موضوع «جایگاه امام علیه السلام در عالم»
۹۹/۶/۳
#حسینیه_مجازی_مصباح_الهدی
🎥جهت مشاهده با کیفیت بالاتر:
https://aparat.com/v/ZOWCS
🏴 @mesbahyazdi_ir
...
🆔 @difqom
jalase 4 .mp3
7.55M
🎧 #بشنوید | صوت کامل قسمت چهارم مجموعه #معرفت_حسینی با موضوع «جایگاه امام علیه السلام در عالم»
▪️ #حسینیه_مجازی_مصباح_الهدی
🏴 @mesbahyazdi_ir
...
🆔 @difqom
13990602_39468_1281k.mp3
13.13M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با جلسهی هیئت دولت
۹۹/۶/۲
☑️ @Khamenei_ir
📝 متن کامل بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با جلسهی هیئت دولت منتشر شد:
👈 از اینجا بخوانید:
http://khl.ink/k2jKv
☑️ @Khamenei_ir
بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت هفته دولت.pdf
444.1K
🔰 متن کامل بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت به مناسبت #هفته_دولت
🆔 @difqom
پس اول شناخت صحیح انسان، هدف آفرینش انسان، کمال نهایی انسان؛ فلسفه وجود انسان در این کره خاکی چیست؟ این زندگی توأم با این مشقتها و زلزلهها و سیلها و جنایتها و فسادها برای چیست؟ چرا ما را آوردند اینجا؟ خدا نمیتوانست یک کاری بکند که از اول آدم در بهشت باشد؟ متأسفانه در اختصاصیترین محافل علمی ما هم این مسائل کمتر مطرح میشود. در اینجا ضعف شدید داریم. خود انسان را هنوز نشناختهایم؛ این که برای چه آفریده شده و وظیفه ما در این عالم چیست؟ باید دنبال چه بگردیم؟ آن تحولی که باید پیدا بشود، رو به یک هدف نهایی دارد که کمال واقعی انسان است. یعنی همه وسیلهاند برای رسیدن به آن هدف. حالا اگر کسانی از فرهیختهترین اقشار جامعه ما بگویند هدف نهایی برقراری عدالت است و همه مساوی بشوند در غذاخوردن، در پوشاک، در استفاده از نعمتها، این درست شد؟ این شد اسلام؟ این شد انقلاب اسلامی؟ خب زنبور عسل خیلی از ما قویتر است. هیچ مشکلی ندارد، خودشان تولید میکنند و خودشان هم مصرف میکنند، هیچ دعوایی هم ندارند. خب ما تازه انسانیم، ما اشرف مخلوقات هستیم برای این که نهایتاً آرزویمان این باشد که یک زندگی مثل زنبور عسل داشته باشیم؟
اولین قدم برای یک مؤمن این است که بفهمد اصلاً باید دنبال چه بگردد و هدف اصلیاش چیست؟ ما باید بفهمیم راهِ صحیح این است که آموزشهای دینی را تقویت کنیم. نسل آینده باید تربیت بشوند تا اسلام را بهتر بفهمند. این با شعار و سخنرانی تمام نمیشود. باید راه این تربیت را پیدا بکنیم. راهش اهتمام به تربیت نسل جوان بر اساس بینش اسلامی و ارزشهای اسلامی است؛ هم شناخت صحیح نسبت به زندگی و این عالم و هم تقویت ارزشهای اسلامی به عنوان انگیزه حرکت و به عنوان ایدهآلهایی که باید در نظر بگیریم و به طرف آن حرکت کنیم و زندگیمان را بر اساس آنها شکل بدهیم.
لینک: http://mesbahyazdi.ir/node/7540
#پرسش_ها_و_پاسخ_ها
#علامه_مصباح_یزدی
🆔 @difqom
💢 پاسخ های آیت الله مصباح یزدی به پرسش های شما
❓سوال: رهبر انقلاب اسلامی در یک فرازی از بیانیه اشاره میکنند که «انقلاب همواره آماده تصحیح خطاهای خویش است.» بعضیها این تکه از بیانیه را به شکل خاصی ضریب داده و بازنمایی کردهاند. بر اساس منظومه اعتقادی و ارزشی انقلاب، معنای گزاره «انقلاب آماده تصحیح خطاهای خویش است» چیست؟ و ساز و کار و روشِ درست این اصلاح چیست؟
📌 پاسخ استاد: این اشتباه یکی از مواردی است که از کاربردِ لفظ از معنایی به معنای دیگر ایجاد میشود. مغالطهای است در استعمال یک لفظ در چند معنی مختلف. اینجا که ما میگوییم خطای انقلاب، یک وقت خطا یعنی ما در فکرِ انقلابی خطا کردیم و آن را باید اصلاح کنیم. این چیزی است که دشمنان میخواهند نسبت بدهند که شما میگویید خطا کردیم، یعنی فکر ما غلط بود و اصلاً نمیبایست انقلاب کنیم یا به این شکل نباید انقلاب کنیم. جوابش این است که اینجا انقلاب قرائن دارد. انقلاب یعنی این که ما محصول آن حرکت را امروز در اختیار داریم و این را میگوییم. این نظامی، احکامی، مقرراتی، قوای تعریفشدهای و قانون اساسیای دارد و این را میگوییم انقلاب. در مقام عمل اگر درست مقررات و اصول و ضوابط این انقلاب رعایت نشده باشد، میگوییم اشتباه این انقلاب یعنی اشتباه کسانی که متصدی اجرای منویات انقلاب بودند و در عمل اشتباه کردند؛ یا نفهمیدند، یا عمداً به خاطر اغراض نفسانی و منافع شخصیشان مخالفت کردند. اینها را باید شناسایی و جبران کنیم.
لازمه ارزیابی هر حرکتی همین است و البته اگر یک حرکتی اسلامی باشد، اسلام میگوید شما باید همیشه محاسبه کنید. حتی میگوید هر فردی باید محاسبه کند ببیند کارهایی که روز کرده، درست بوده یا نه؛ اگر اشتباه بوده، استغفار و جبران کند. یک پدیدهای که چهل سال در میان مردم وجود داشته، نباید ارزیابی کنند که این کجایش درست و کجایش غلط بوده است؟ اشتباهی اگر بوده از کی بوده است؟ از نقص معلومات بوده یا در تشخیص اشتباه کردند یا نقص انگیزهها و نیتها بوده است که به جای این که دنبال ارزشها و منافع جامعه بروند، رفتند دنبال منافع شخصی؟ اینها را بشناسیم و سعی کنیم در گام بعدی از اینها بکاهیم. این که بگوییم باید بهکلی برطرف شود، این یک مقداری ایدهآل فکرکردن است. اگر کسی آشنایی مختصری با تاریخ انسان داشته باشد، میداند در زندگی اجتماعی هرگز چنین چیزی هیچ جایی اتفاق نمیافتد. آخر آخری هم که به ما وعده داده شده که اسلام پیروز میشود، این است که عدالت برقرار میشود و اگر کسی مرتکب جرمی شد، مجازات میشود. نه این که اصلاً کسی مرتکب گناهی نمیشود، مَلَک نمیشود انسان، انسان تا آخر همین انسان است. این سوءاستفادهای است که از اشتراک لفظی میکنند. هر کسی در هر جملهای که میگوید، نمیتواند اولش بگوید معنایش این است. از قرائن باید بفهمند معنایش چیست.
و اما برای این که ما به اهداف انقلاب بهتر برسیم و در گام دوم موفقتر باشیم، باید بعد از این که اشتباهاتمان در گام اول را شناختیم، سعی کنیم آنها را جبران کنیم.
اول، اشتباه در شناخت است. شناخت چه چیزی؟ اول شناخت انسان. اصلاً آدمیزاد یعنی چه؟ فرقش با حیوانات دیگر چیست؟ چرا قرآن وقتی میخواهد کسانی را خیلی سرزش کند، میگوید «یَأْکُلُونَ کَما تَأْکُلُ اْلأَنْعامُ» مثل چهارپاها چیز میخورند. یعنی فقط دنبال سیر شدنند و هدف دیگری ندارند و... این زندگیِ انسانی نیست. ما باید بفهمیم انسان اینهایی که دارد، ابزار و وسیلهاند یا هدف؟ هدف ما ارضای همین غرائز حیوانی است یا اینها همه وسیله برای یک چیز دیگری است؟ آن چیزی که میتواند این را به صورت کامل و صحیح به ما بدهد، قرآن و دین است وگرنه انسانها با هم مختلفند و هر کسی خواسته خودش را در یک چیزی میبیند و دنبال یک چیزی است. اول ما بفهمیم انسان چیست و هدف از آفرینش انسان چیست و ما باید دنبال چه بگردیم؟ چند عرصه دارد؟ از چند زاویه باید به این مسأله نگاه کرد؟ چه ساحتهایی هست که باید برایش فعالیت کنیم؟ آن ساحتها اگر تزاحم داشتند، کدام اولویت دارد؟ اگر نیروهای ما محدود باشد، این نیروها را چگونه تقسیم کنیم که اولویتها بهتر رعایت بشود؟ اینها میشود مدیریت.
🌐روحانیت، عامل صلاحها و فسادها
امام خمینی(رحمةالله علیه):
🔹اگر ملت اسلام به مبانی نورانی قرآن واقف گردد وبه وظایف سنگین علماء و پیشوایان اسلام آگاه شود،
روحانینماها و آخوندهای درباری در میان اجتماعها ساقط خواهند شد.
📚صحیفه نور۱۹۶/۱
🆔 @difqom