📌 #استاد_علیدوست :
🔹 در خصوص جنگ از دو زاویه «چرا جنگیدن» و «چگونه جنگیدن» میتوان نگاه کرد که نوع پاسخ به سؤال اول به جنگ مشروعیت میدهد و با مبانی فقهی به آن نگاه میشود و گاهی نیز با حقوق بین الملل است. رژیم ۷۰ ساله اشغالگر قدس انواع جنایتها را مرتکب شده است و حرکتش در غزه یک جنایت است به حکم انسان بودن اگر مظلومی له شود لازم است کسی که توان دارد از مظلوم دفاع کند زیرا عملیات رژیم جرم مطلق است و جای سؤال ندارد.
🔹 اقدام نیروهای مسلح نشان میدهد ایران در مقابله با ظالمی که هیچ مرزی را نمیشناسد و کسی که نیست مهارش کند، تعارف ندارد. در طول سال گذشته کارنامه سیاهی از رژیم صهیونیستی صادر شده است که از نظر فقهی پاسخ به این جنایت ها کاملا مشروع است. رژیم صهیونیستی ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است. از این رو جمهوری اسلامی باید دفاع پیشگیرانه کند.
🔹 این حق دفاع را همه نظام های حقوقی قبول دارند. باید گفت که ایران از حق خود دفاع میکند. رژیم اسرائیل لبنان را شخم زده و کسی معترضش نشده و ایران هم باید در مقابل تهدیدهایی که ممکن است علنی شود جواب پیش دستانه دهد.
#طوفان_الاقصی
#نکتهها_از_گفتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
دین و تمدن
🔹 با تلاش دبیرخانه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی 👈 #رویداد_علمی با عنوان ➖دیپلماسی سایبری و سیاس
.
انشاءالله
فردا
رویداد علمی
برگزار خواهد شد.
.
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
❇️ هم اکنون/ برگزاری نشست همایش بین المللی فقه سیاست خارجی در سالن جلسات مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔰آنچه در نشست علمی « نشست دیپلماسی سایبری و سیاست خارجی » گذشت / پازل امپریالیسم سایبری
🔹نشست دیپلماسی سایبری و سیاست خارجی با حضور فعالان عرصه های مختلف سایبری حوزه در خبرگزاری حوزه برگزار شد.
🔻 دکتر عبدالرضا ترقی:
◻️دور از ذهن نیست که هوش مصنوعی به دشمن بزرگ انسان مبدل شود
◻️تلاقی موج ششم یا انقلاب سایبرنتیک
◻️گسترش جنگ اطلاعاتی در حوزه های نوپدید و نیازمندی به ارتش سایبری
🔻دکتر مهدی یادگاری:
◻️ از سال ۲۰۲۳ تربیت دیپلمات سایبری در دنیا مرسوم شد
◻️ شیوه بهره برداری اسرائیل از هوش مصنوعی در جنگ غزه
◻️ امروز از سازمان ملل ۲ صحبت می شود
◻️ پازل امپریالیسم سایبری در حال تکمیل است
📎 متن کامل
@HawzahNews / خبرگزاریحوزه
14030718.mp3
13.05M
■ #بررسی_نظریات_روابط_بین_الملل
□ #استاد_ترابی
○ سال تحصیلی ۴۰۴ - ۴۰۳
● جلسه سوم - ۱۸ مهر ۱۴۰۳
#فقه_و_تخصص
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
14030725.mp3
10.81M
■ #بررسی_نظریات_روابط_بین_الملل
□ #استاد_ترابی
○ سال تحصیلی ۴۰۴ - ۴۰۳
● جلسه چهارم - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
#فقه_و_تخصص
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
💠 هیچکسی بر اساس هیچ قانون بینالمللی حق اعتراض ندارد که چرا شما از غزه و از قیام مردم فلسطین حمایت کردید. (مقام معظم رهبری)
🔹 با تلاش دبیرخانه
همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
👈 #نشست_علمی با عنوان
➖دفاع از غزه از منظر حقوق بینالملل
با حضور:
□ دکتر توکل حبیبزاده
دکترای حقوق بینالملل
□ دکتر حسین خلفرضایی
دکترای حقوق بینالملل
⏱ زمان: شنبه - ۲۸ مهر ۱۴۰۳
ساعت ۱۶ الی ۱۸
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
استاد عندلیب - تفسیر نعمانی.mp3
1.15M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🎧 تاملی پیرامون تفسیر نعمانی
🎙 #استاد_عندلیب
#پادکست_دانشهای_حوزوی
#نکته_ها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ DinVaTamadon.ir
➕ @DinVaTamadon
💠 #استاد_شهیدی :
کسانی که #مراسیل_جزمیه صدوق را قبول دارند مثل امام میگویند اگر صدوق بگوید رُوی اعتبار ندارد، اما اگر بگوید قال، صدوق کسی نیست که بدون علم اسناد قطعی بدهد به امام، قول به غیر علم نمیکند، قول به غیر علم حرام است، لاتقلّ مراسیل الصدوق عن مراسیل ابن ابیعمیر، تعبیر ایشان در کتاب البیع است. ما در جای خودش عرض کردیم این درست نیست مراسیل ابن ابیعمیر شهادت شیخ طوسی پشتش هست که عرفوا بانهم لایروون و لا یرسلون الا عن ثقة، و مراسیل شیخ صدوق همچون پشتوانهای ندارد. و اصلا معلوم هم نیست که در آن زمان فرق میگذاشتند بزرگان ما بین رُوی و قال، شاید قال هم که میگفتند در عرف آنها یعنی قال علی ما رُوی عنه. بر فرض هم صدوق بگوید من چون حجت دارم که این کلام از امام صادر شده میگویم قال، خب حجت عند الصدوق کی میگوید حجت عندنا است، صدوق شاید خیلی آسان میگرفت در حجیت خبر ثقه ما اینقدر آسان نمیگیریم.
#نکتهها_از_گفتهها
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹 طبق اصول حقوق بینالملل ملتهای تحت ستم، اشغالگری و نسلکشی هم حق دفاع از خود را دارند و هم مستحق دریافت حمایت و کمک از سوی سایر دولتها هستند. 🔹
💠 به گزارش دبیرخانه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی، نشست تخصصی علمی با موضوع بررسی دفاع از مردم غزه از منظر حقوق بینالملل، با حضور اساتید حقوق بینالملل آقایان توکل حبیب زاده و حسین خلفرضایی در مرکز علمی، پژوهشی دین و تمدن برگزار شد.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
🔹طبق اصول حقوق بینالملل ملتهای تحت ستم، اشغالگری و نسلکشی هم حق دفاع از خود را دارند و هم مستحق دریافت حمایت و کمک از سوی سایر دولتها هستند.🔹
💠 به گزارش دبیرخانه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی، عصر دیروز نشست تخصصی علمی با موضوع بررسی دفاع از مردم غزه از منظر حقوق بینالملل، با حضور اساتید حقوق بینالملل آقایان توکل حبیب زاده و حسین خلفرضایی در مرکز علمی، پژوهشی دین و تمدن برگزار شد.
◽️دکتر حبیب زاده در ابتدای این نشست علمی با طرح این سؤال که دفاع از غزه از منظر تعهدات بینالمللی دولتها چه جایگاهی دارد، گفت: تعهداتی که توسط رژیم صهیونیستی در غزه نقض شده از جنس «تعهدات مربوط به همگان و جامعه بینالمللی» است. وقتی چنین تعهداتی نقض شود فقط طرف زیان دیده ذی نفع و مدعی آن نیست، بلکه همه اعضای جامعه جهانی به عنوان ذی نفع میتوانند مدعی نقض آن تعهدات باشند. حق تعیین سرنوشت که جزو قواعد آمره هم محسوب میشود و جنایتهایی که علیه بشریت رخ میدهد و... از جمله موارد تعهدات همگان است که اگر نقض شوند، همه دولتها میتوانند مدعی آن باشند.
◽️ایشان گفت: اگر نگوییم همه اما لااقل بخشی از مسائلی که در غزه رخ داده از جنس تعهدات مربوط به همگان است که توسط رژیم صهیونیستی نقض شده و با استناد به همین تعهدات است که آفریقای جنوبی توانسته علیه رژیم صهیونیستی طرح دعوا کند و در شکایت خود اعلام کند که به عنوان عضوی از جامعه بینالملل بخشی از حقوقش توسط رژیم اسرائیل نقض شده است. زیرا برخی از قواعد حقوق بشر غیرقابل تخطی است و نقض آن در حق هر ملتی میتواند نقض تعهدات نسبت به همگان باشد.
◽️رئیس سابق مرکز حقوقی بینالمللی نهاد ریاست جمهوری افزود: رژیم صهیونیستی بهگونهای قواعد بین المللی را نقض کرده که درحال حاضر جرم «ارتکاب جدی نسلکشی» متوجه آنها است. دیوان بین المللی هم اعلام کرده که شرایط بهگونهای هست که احتمال نسل کشی وجود دارد. حتی دیدیم که وزیر دفاع رژیم در ابتدای جنگ غزه به تصریح اعلام کرد که در این جنگ همه قواعد بینالمللی را کنار گذاشتهاند و به آن عمل نمیکنند.
◽️حبیب زاده گفت: تعهدات اعضای جامعه بین المللی چیست؟ آفریقای جنوبی بر چه اساسی علیه رژیم طرح دعوا کرده است؟ چه آسیبی دیده که طرح دعوا کرده است؟ تعهد عدم ارتکاب به نسل کشی از تعهدات مربوط به همگان است و در واقع آفریقای جنوبی از حق تضییع شده خود دفاع میکند و با چنین پیش زمینهای وارد دعوا شده است.
◽️ایشان گفت: با توجه به این امر، همه دولتها متعهدند برای پایان بخشیدن به نقض چنین تعهداتی از طرق قانونی با یکدیگر همکاری کنند و در حداقلیترین حالت ممکن اشغالگر یا قدرت استعمارگر را در حفظ این وضعیت همراهی نکنند. این درحالی است که خیلی از کشورها در تعهدات دیگری پذیرفتهاند که در صورت نقض شدید حقوق همگان، حتی اقدامات متقابلی مانند تحریم تسلیحاتی و تحریم اقتصادی نیز انجام دهند.
◽️وی افزود: از سوی دیگر درحالیکه تأکید شده که جامعه بینالمللی باید به سمتی حرکت کند که نهادهای بینالمللی وظایف خود را به درستی انجام دهند و مثلا شورای امنیت سازمان ملل به عنوان نماینده جامعه بینالمللی وظیفه دارد در موارد نقض تعهد همگان وارد شود، اما عملا سازمان ملل کاری نمیتواند انجام دهند، در این صورت وظایف کشورها چیست؟
◽️ایشان با اشاره به اینکه نظرات نمایندگان کشورها در اوایل جنگ غزه خوب بود اما چه نتیجهای داشت، افزود: برای دولتهای ثالث هم تعهداتی درنظر گرفته شده است که اولین تعهد، عدم همکاری و کمک به دولت اشغالگر است. اما میبینیم که غیر از جمهوری اسلامی ایران و چند کشور معدود دیگر مانند سوریه، عراق، لبنان و یمن هیچ کشور دیگری به این تعهد عمل نکردهاند. آیا این تعهد که سلبی است کافی است؟ در این مرحله که دولتها این تعهد سلبی را نیز انجام نمیدهند، کاری که آفریقای جنوبی انجام داده است مطرح میشود که یک تعهد ایجابی است.
◽️حبیب زاده گفت: اقدام متقابل جمعی وظیفه دیگری است که دولتها میتوانند در برابر اشغالگر انجام دهند، مانند قطع روابط سیاسی، تحریم تسلیحاتی، تحریم اقتصادی و... اما آنچه مشخص است، این است که دولتهای اروپایی چنین کاری را انجام نمیدهند.
◽️وی افزود: طبق قطعنامه مجمع سازمان ملل مردم فلسطین با رعایت قوانین بشر دوستانه، حق مبارزه مسلحانه برای احقاق حقوق خود را دارند. زیرا ذیل حق تعیین سرنوشت، برای ملتها در سه مورد اقدام مسلحانه جایز شمرده شده است: در شرایط تحت اشغال؛ در شرایط تحت استعمار؛ و در شرایط تحت رژیم آپارتاید. همچنین کشورهای دیگر نیز به عنوان طرف ثالث حق دارند در قالب دفاع مشروع به مردم فلسطین به عنوان قربانی نقض حقوق بشر و ملت تحت اشغال کمک کنند.
👇👇ادامه گزارش👇👇
◽️در ادامهی این نشست علمی، دکتر خلفرضایی کارشناس ارشد شورایعالی امنیت ملی گفت: در منشور ملل متحد برای اولین بار حق تعیین سرنوشت ملتها مطرح و پیشبینی میشود. اما متأسفانه سازوکاری برای آن طراحی نشده است و نقش ملتها در این امر کمرنگ بوده است. در مرحله بعد در اعلامیه اصول حقوق بینالملل هم دربارهی حق تعیین سرنوشت در یکی از اصول آن صحبت شده و گفته شده که یکی از مصادیق جنایات بینالمللی مقابله با حق تعیین سرنوشت است.
◽️وی افزود: چند سال قبل و در جریان ساخت دیوار حائل توسط رژیم صهیونیستی، دیوار حائل نافی حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین معرفی شد و این معرفی بگونهای بود که همه آثار جنایت بینالمللی بر این کار صدق میکرد.
از سوی دیگر نظریه مشورتی دیوان بینالمللی در خصوص تداوم اشغال از سوی رژیم غاصب صهیونیستی این است که ناقض حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است.
◽️رضایی گفت: یکی از مسائلی که کمتر به آن پرداخته شده، در همین اعلامیه اصول حقوق بینالملل است که عنوان شده هر دولتی نسبت به خودداری از اقدامات قهرآمیز در برابر اصول ذکر شده وظیفه دارد و در صورتی که این اصول در حق ملتی نقض شود، هم آن ملت حق دفاع از خود را دارد و هم مستحق دریافت حمایت و کمک از سوی سایر دولتها است. لذا اقداماتی که در غزه صورت گرفت، مقاومت در برابر اشغالگری است؛ یعنی جرمی که برای مقابله با آن، مردم میتوانند خود سلاح به دست بگیرند و مقابله کنند و حتی نیازی به آن تعریفهایی که برای به رسمیت شناخته شدن نهضتهای آزادی بخش در قوانین بینالمللی آمده، ندارند و با توجه به آن، کمکها و همراهی جمهوری اسلامی ایران با مردم فلسطین قانونی و منطبق بر اصول حقوق بینالملل است.
◽️کارشناس ارشد حقوق بینالملل افزود: با توجه به اینکه دیوان بینالمللی اشغالگر بودن رژیم غاصب قدس را در غزه پذیرفته است، به طور طبیعی درخواست کمک جنبش حماس به عنوان جریان مردمی که با اشغال مقابله میکند، از ملتهای جهان برای کمک و همراهی با ملت قاسطین، هم از لحاظ شکلی و هم از لحاظ محتوایی مطابق قوانین و اصول بینالمللی است. زیرا دیوان بینالمللی سه دسته تعهدات را در برابر اشغالگری تعیین کرده است؛ دسته اول تعهدات مربوط به رژیم اشغالگر به عنوان ناقض قوانین بینالمللی است که رژیم صهیونیستی رسماً اعلام کرده که به آن عمل نمیکند. دسته دوم تعهدات مربوط به همه ملتها در برابر رژیم اشغالگر است و دسته سوم تعهدات مربوط به نهادهای بینالمللی و حقوق بشری مانند سازمان ملل، شورای امنیت، دیوان بینالمللی و... است. بنابراین همراهی و کمک جمهوری اسلامی ایران به مردم فلسطین و طرح دعوای آفریقای جنوبی منطبق بر تعهدات مشخص شده توسط دیوان بینالمللی برای ملتهای جهان در برابر رژیم اشغالگر است.
◽️رضایی گفت: اما از لحاظ مسؤلیت ملتها در حمایت از ملت تحت جنایت، نظریهای که پذیرفته شده این است که، در زمان بروز جنایات بشر دوستانه، پاکسازی قومی و... جامعه بینالملل مسؤلیت دارد و موظف است که در حمایت از ملتی که تحت این جنایات قرار گرفته، وارد عمل شود و تصمیم بگیرد. چند سال پیش این نظریه برای اولین بار و خیلی سریع درباره کشور لیبی مورد استناد شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت و به این ترتیب مجوز حمله به لیبی صادر شد و نیروهای ائتلاف بینالمللی وارد لیبی شدند و دولت وقت آن را ساقط کردند. اما میبینیم که با گذشت یک سال از جنگ در غزه که به واقع دیگر جنایت علیه بشریت و جرم جنگی هم نیست و به دست رژیم صهیونیستی نسل کشی و به اصطلاح جرم الجرایم رخ داده است، ولی شورای امنیت و جامعه بینالملل به وظیفه تعهد خود عمل نمیکند.
◽️ایشان در پایان گفت: از سوی دیگر اگر نهادی بینالمللی چون شورای امنیت که در ظاهر برای چنین مواقعی به وجود آمده و به عنوان نهادی عالی که در اینباره وظایفی دارد، در برابر این جرم بزرگ سکوت کرده است، نافی مسئولیت سایر کشورها نیست و دولتهای دیگر نباید ساکت باشند و باید به وظایف خود در برابر اشغالگری، نسل کشی و جرایم بینالمللی انجام شده توسط رژیم اسرائیل عمل کنند.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
خارج فقه ۱۴.m4a
43.35M
■ #فقه_امنیت_فضای_مجازی
□ #استاد_ملکی
○ سال تحصیلی ۴۰۴ - ۴۰۳
● جلسه سوم - ۱۸ مهر ۱۴۰۳
#فقه_و_تخصص
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
اصول فقه ۱۹.mp3
55.21M
■ #فقه_امنیت_فضای_مجازی
□ #استاد_ملکی
○ سال تحصیلی ۴۰۴ - ۴۰۳
● جلسه چهارم - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
#فقه_و_تخصص
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon