هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻تدبیر فرهنگ در دولت آینده -۱
(متن مواضع در گفتگوی برنامۀ تقاطع)
🖊مهدی جمشیدی
[یکم]. دوگانهای که از سوی علوم انسانیِ تجدّدی دربارۀ سیاست فرهنگی مطرح شده، دوگانۀ «سیاست هویّت/ سیاست تمایز» است که درآن، مقصود از تعبیر «هویّت» این است که نظام سیاسی، انحصارگرایانه و مطلق به هویّت مینگرد و فقط یک هویّت را به رسمیّت میشناسد و دیگریهای فرهنگی را طرد و سرکوب میکند، اما تعبیر «تمایز»، نشانگر این رویکرد است که باید تعدّد و تنوّع را دید و با معیارهای مطلق و الگوهای واحد به سراغ سیاستگذاری فرهنگی نرفت. این صورتبندی از مسألۀ سیاست فرهنگی، ناصواب است و ریشۀ فلسفی دارد و ما به سبب اختلافِ بنیانی و انگارهای با تمدّن غربی، باید از آن عبور کنیم و دوگانۀ متفاوتی را جایگزین آن سازیم. دوگانۀ بدیل، دوگانۀ «سیاست میل/ سیاست مصلحت» است. در این دوگانه، مقصود از «میل»، خواست و ارادۀ انسان است و «مصلحت» نیز عبارت است از آنچه که مقتضای کمال و سعادت انسان است. پس مصلحت در اینجا، در برابر حقیقت نیست، بلکه خودِ حقیقت است. سیاست فرهنگیِ مبتنی بر مصلحت، از منطق فرهنگیِ تکوینی حکایت میکند که در آن، «انسانشناسی دینی»، اساس و بنیان قرار داده میشود. در واقع، این سیاست از لحاظ معرفتی و نظری، ریشه در انسانشناسی دینی دارد و در این نوع از انسانشناسی، پای «نظریۀ سعادت» در میان است. موضع نظریۀ سعادت این است که انسان، نه فاقد هویّت تکوینی و سویۀ ارزشی است و نه خودمختار و بهخودوانهاده است، بلکه در وجود خود، مدار و مسیری دارد و باید به سوی غایت و مقصدی به حرکت درآید. پس یک چهارچوب پیشینی بر او حاکم است که عبارت است از قابلیّت طبیعیِ انسان برای تکامل معنوی. ازاینرو، میل انسان تا آنجا محترم است که تضادی با این ارزش غایی نداشته باشد. پس مسأله این است که در میان دوگانههای «میل/ مصلحت» یا «لذّت/ کمال» یا «خوشباشی/ سعادت»، کدامیک دیگری را به خود مقیّد میکند و کدامیک اصل است؟
[دوّم]. در نظریۀ «دولت بیطرف» که - بیش از همه در منطق لیبرالی معنا دارد و البته بیشتر ادعایی و کاغذی است تا عملی و واقعی - دولت نسبت به فرهنگ و ارزشهای آن، حسّاسیّت خاصی ندارد؛ چون فرهنگ را امر «نسبی» و «سلیقهای» میانگارد که درست و نادرست و صدق و کذب در آن راه ندارد. ازاینرو، دولت باید بیجهت و بیموضع باشد و فقط آزادی و امنیت را در جهان فرهنگی، برقرار کند و در محتوا و مضمون دخالت نکند. پس «نسبیگرایی فرهنگی» در مقام توصیف، به «تکثّرگرایی فرهنگی» در مقام توصیه رسیده است و آن هستیشناسی، چنین باید و نبایدی را پدید آورده است. اما نظریۀ دولت دینی، سخن متفاوتی را میگوید. «دولت دینی» و «دولت سکولار»، مشابهتهای فراوانی در حوزۀ امور مادّی دارند، اما مهمترین تفاوت آنها در این است که دولت دینی، بزرگترین وظیفۀ خود را «تحقّق شریعت در جامعه» میانگارد و سایر امور را، مقدّمه قلمداد میکند. ازاینرو، مقوّم و تمایزبخشِ عمدۀ دولت دینی از دولت سکولار (یا بیطرف)، این است که ارزشهای دینی در دولت دینی، رسمیّت مییابند و ساختارهای حکومتی بر اساس دلالتها و اقتضاهای آن طراحی میشوند. غایت دولت دینی، نه قدرت است و نه حتی عدالت، بلکه «معرفهالله» است و میخواهد تمام ساختارها و امکانهای جامعه را در جهت کمال آدمی، صورتبندی نماید. فلسفۀ وجودیِ مدخلیّت دین در سیاست و برپایی دولت دینی، همین است که ارزشهای دینی، بدون همراهیِ قدرت سیاسی، چندان در جامعه مستقر نمیشوند و بدینسبب، دین باید قدرت سیاسی را در اختیار خویش بگیرد تا امر دینی، قاعدۀ ساختاری و رسمی شود و حاشیهنشین و منزوی نباشد.
[سوّم]. شهید بهشتی بر این باور است که معیار سیاستِ فرهنگی در حکومت لیبرال-دموکراتیک، «خواست اکثریّت» است و در حکومت دینی، «آرمانهای دینی». ازاینرو، ممکن است در حکومت دینی، تصمیم و سیاست دولت با خواست اکثریّت، همسو نباشد؛ چون در این منطق سیاسی، ملاک، «مصلحت اکثریّت» است و نه «میل اکثریّت». وی میافزاید حکومت دینی در درجۀ اوّل، «مربّی» است و در درجۀ دوّم، «مدیر»؛ یعنی تدبیر جامعه، «آهنگ دینی» دارد(سیدمحمدحسین بهشتی، ولایت، رهبری، روحانیت، ص۱۸۹-۱۹۱). این رویکرد، چند خصوصیّت دارد: معتقد به وجودِ حقّ و باطل در فرهنگ است؛ دولت را نسبت به فرهنگ، مسئول میشمارد؛ در موقعیّت تعارض میان میل و مصلحت، جانب دولت را میگیرد. این سه به معنی نفی نسبیاندیشی فرهنگی، نفی تفکیک ارزشها از دولت، و نفی عرفپرستی و عوامزدگی و ارجاع مطلق به جامعه است.
🖇 برنامه را در اینجا ببینید:
https://telewebion.com/episode/0xd823b9f
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از M
🔴 خانم ابتکار ، تروریسم زبانی اش را علیه شهید جمهور پذیرفت ! پس کو احساس مادرانه ات ؟ اگر در معاونت زنان ریاست جمهوری ،از عواطف نیاموختی آیا در معاونت محیط زیست ریاست جمهوری از غرائز حیواناتِ پُر احساس هم چیزی در طبیعت نیاموختی ؟!
✔️خانم ابتکار ! از یک سو می گویی حرف هایت تقطیع شده از سویی دیگر همان جملات وحشیانه را مجددا بر زبان جاری کردی ؛ حال که مسئولیت تروریسم زبانی ات را در باره حادثه جانگداز سوختن پیکر رییس جمهور مردمگرای ایران در راه خدمت به وطن و ایرانیان پذیرفتی ؛ و حال که چشم خود را بر دهها میلیون عزادار ایرانی درکوی و برزن این سرزمین بستی و شهادت خدمتگزارانه ی خادم جمهور را حاصل آه و فغان کودکان و مردم نیز دانستی و برعکس ایرانیان و دولت_ ملت های جهان که در این ماتم با ایرانیان همصدا شدند تو اما با سخنگویانِ پادگان های غیر انسانیِ منافقین و رژیم جعلی و کودک کّش اسراییل و دیگر خون آشامان جهان هم سخن شدی و پرواز اردیبهشت را آنچنان تفسیر کردی به تو می گویم چه بسا انسان که باید مدام نگران پستیِ فطرت اش باشد ؛
⭕️ من اما در این باره به قرآن و روایات مراجعه کردم تا راز جملات وحشیانه و تروریسم زبانی ات را کشف کنم ؛دیدم چیزی که پیش تر نوشتم و آن اینکه حرف تو نوعی جنون آنی سیاسی بود درست است ؛ گواین که یکی از دلایل بی رحمی و قساوت را آرزوهای طولانی انسان دانسته اند و تو خود می دانی که سیاستمداران سرشار از آرزوهای طولانی اند؛ خداوند در تعلیمات خود به جناب موسی علیه السلام فرمود:""لا تُطَوِّلْ فِی الدُّنْیا امَلُک فَیقْسُوا قَلْبُک وَ القاسُ الْقَلْبِ مِنّی بَعیدٌ» ای موسی! در دنیا آرزوهای طولانی نداشته باشد که باعث سنگدلی می شود و انسان سنگدل از من دور است""
...برخی شما مدعیان اصلاح طلبی بخاطر آرزوهای قدرت طلبانه و تصاحب وزارت و ریاست حتی حاضر به مرگ رقیب هستید؛ حتی حاضر به بمباران ایران توسط جانیان جهانی شُدید و برخی دیگرتان نامه نوشتید که ایرانیان را در تحریم های هوشمند فلج کننده قرار دهند که قطعا این رفتار تو و دوستان تو جزو سرشت و خوی انسانِ فطری نیست!
🔺️ما اما امام مان خمینی است که وقتی می خواست مرحوم منتظری را اصلاح کند دست آخر فرمود خدایا مرگ مرا برسان ! خانم ابتکار ! اصلاح طلب نمی کُشد بلکه خود را برای دین و ملّت می میراند! اصلاح طلب فطرت اش پَست نمی شود ؛ اصلاح طلب خوش طینت است ؛ اصلاح طلب در مرگ یک گنجشک هم دلگیر می شود نه اینکه در تکه تکه شدن پیکر خادم جمهورش شادی کند !
⭕️ خانم ابتکار تازگی کتابی در دانشگاهی که تو در آن هستی منتشر شده نامش فلسفه سیاسی فطرت است ؛ فطرت سباست دارد ؛ فطرت پست نمی شود ؛ حتی غریزه که به حیوانات مربوط است و پست تر از فطرت (که به انسان ربط دارد ) است در جاهایی پُر از حسِ ترحم است ! اگر هیچی از مادری برایت باقی نمانده باشد و اگر هیچ از معاونت ات در امور زنان ریاست جمهوری برای ترحم نیاموخته باشی ؛ لااقل در معاونت محیط زیست رییس جمهور که بوده ای ؛ آیا هیچ از غرائز حیوانات در احساسِ ترحم دربین شان به چشم شما نیامده است ؛ یعنی واقعا از محیط زیست هم درس نگرفتی ؟!
پس یعنی آیا درست است که در محیط زیست هم علیه ایرانیان کار می کردی ؟!
✅️ دکتر مجتبی زارعی ؛ نماینده مردم شریف تهران ری اسلامشهر شمیرانات و پردیس در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی
https://eitaa.com/Dr_Zareii_Siasatefetrat ایتا ✔️
🔹️آدرس صفحه رسمی توئیتر:
http://mobile.twitter.com/MojtabaZarei50
هدایت شده از توییتر انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از لجن بودن ابتکار ناراحتین؟!
ایشون همونی هستن که برا مسیح علینژاد اطلاعات میفرستاده برا بهم ریختن کشور
فقط موندم اینا چرا هنو آزادن
🗣 محمدسام
@twtenghelabi
هدایت شده از رحا مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزادی حمید نوری چهار پیام روشن دارد:
1️⃣ ایران در دفاع از شهروندانش از همه تواناییهای دیپلماتیک و اطلاعاتی استفاده میکند.
2️⃣ منافقین و حامیان آن بار دیگر سرشکسته شدند.
3️⃣ پس از وعده صادق مناسبات بینالمللی مثل قبل تحلیل نمیشود.
4️⃣ سرکردگان نفاق در تهران محاکمه خواهند شد.
🔹 جمهوری اسلامی ایران مدافع راستین منافع ایران و حقوق ایرانیان در سراسر دنیاست.
خواه دیپلماتهایی که در کنسولگری ایران در دمشق به شهادت رسیدند و در انتقامشان وعدهی صادق براه انداخت و خواه حمید نوری که به ناحق و غیرقانونی در اسارت دشمن در سوئد بود و حالا به خانه رسیده است.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
دو شب قبل به مسجد الزهرا در شهرک شهید محلاتی رفتم. در مقدمه صحبتم درباره اهمیت اصل انتخابات و لزوم تشویق مردم به مشارکت بیشتر صحبت کردم و بعد از آن در پرسش و پاسخ مفصل به سوالات جواب دادم.
بعضی سوالات درباره مجلس و فضای آن بود و بخش دیگر هم درباره انتخابات ریاست جمهوری و نامزدها.
وقتی چند سوال درباره دکتر جلیلی مطرح شد؛ توضیح دادم که چرا او را اصلح میدانم. چون اولا به لحاظ فردی با وجود آنکه سالها مسئولیتهای کلان و مهم داشته حتی کوچکترین پرونده و نقطه ضعفی ندارد وثانیا بسیار باهوش، پرکار، عمیق، صادق و دارای فکر راهبردی است. در واقع توضیح دادم که رای به جلیلی انتخاب بین بد و بدتر نیست، بلکه انتخاب "بهترین گزینه" برای اداره درست و علمی کشور است.
بر اساس نوع سوالات مخاطبان و همچنین صحبتهای خصوصی بعد جلسه با تعدادی دیگر از مردم، کاملا مشخص بود که اکثریت قریب به اتفاق رای شان دکتر جلیلی است. در این دوره جبهه انقلاب به درستی گزینه اصلح را تشخیص داده؛ باید برای گسترش رای جلیلی در طبقات دیگر تلاش کرد.
@sabeti ✅
هدایت شده از آقای تحلیلگر 🇮🇷✌️
6.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعیت اینه، بقیه ش فریب رسانه ست
پرچم بالاست 🇮🇷✌️
@mrtahlilgar1
هدایت شده از آقای تحلیلگر 🇮🇷✌️
ررسی سخنرانی 6 کاندیدای ریاست جمهوری و - @mrtahlilgar.mp3
12.57M
🔗 رئیس جمهور بعدی ایران چه کسی خواهد بود؟ آنالیز سخنان کاندیداها
🎙 بررسی سخنرانی 6 کاندیدای ریاست جمهوری و آنالیز نوع صحبت های انها کمک میکند بتوانیم تا حدودی درباره ی آنها و مشاورین آنها درک درستی داشته باشیم و بفهمیم به چه فکر میکنند و دنبال چه چیزی هستند.
ویدیوها را در کانال اختصاصی شبنامه ببینید
👇🇮🇷
https://t.me/shabnameh110
✅ لینک تمام صفحات ما در شبکه های اجتماعی
@mrtahlilgar1
هدایت شده از آقای تحلیلگر 🇮🇷✌️
6.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همه با دشمن مخرج مشترک گرفتن علیه رئیسی
پرچم بالاست 🇮🇷✌️
@mrtahlilgar1
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🔆زنگ عبرت
👆آقای رییس صدا و سیما
به نفعتان نیست آقایی که دو روز قبل از حادثه هلیکوپتر سید الشهدای خدمت، او را ترور شخصیت کرده بود، به عنوان کارشناس فرهنگی به رسانه ملی دعوت کنید.
♦️آقای انتظامی هنوز پاسخ آن یاوه گوییهایش به شهید خدمت که دقیقا چند روز قبل از شهادتش مطرح کرده بود را نداده؛ چگونه می خواهد از دیگران سوال بپرسد.
♦️فعالان فضای مجازی باید مطالبه کنند این فرد فرصت طلب دیگر به این امر حیاتی دعوت نشود. در ضمن یکی از بانیان وضع فرهنگی امروز جامعه همین آقاست که در دولت حسن روحانی معاون مطبوعاتی بود.
محمدحسین واسعی
🇮🇷🗳کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از داداش کوچیکه
❇️ گفتگوی نماینده کمیته روحانیت ستاد دکتر جلیلی با حجت الاسلام رفیعی (زید عزه)
پیرو موج رسانه ای انتساب تخریب دکتر رفیعی به هواداران دکتر جلیلی، فارغ از صحت و سقم این انتساب، نماینده کمیته روحانیت ستاد انتخاباتی دکتر جلیلی جهت تکریم حجت الاسلام دکتر رفیعی با ایشان گفتگوی صمیمانه ای داشتند. حجت الاسلام رفیعی فرمودند ما به دکتر جلیلی ارادت داریم. مسأله خاصی نبوده و اساسا نیاز به پیگیری نبود. در انتها ایشان سلام محبت آمیزشان را به دکتر جلیلی رساندند.
@sr_jalily
هدایت شده از سید علیرضا آلداود
🔴 چرا رسانههای اجتماعی - ارتباطی سلاحهای جدید در جنگهای شناختی-ترکیبی امروز هستند؟ / قسمت دوم 2⃣
✍ سید علیرضا آل داود
💠 رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار نوروزی با شاعران با اشاره به اینکه رسانهها بیش از موشک و پهپاد بر عقب راندن دشمن اثر میگذارند، فرمودند:
شعر رسانه است. امروز در دنیا چالشها و درگیریها، چالشهای رسانهای است.
رسانهها بیش از موشک و پهپاد و هواپیما در عقب راندن دشمن تاثیر میگذارند و دلها و ذهنها را تحت تاثیر قرار میدهند.هر کس رسانه قویتر داشته باشد در اهدافی که دارد موفقتر خواهد بود.
💡 در دنیای امروز، رسانهها نقشی کلیدی در جابجایی قدرت و نفوذ ایفا میکنند. قدرت نرم، که به توانایی یک کشور در جذب و جلب نظر دیگران بدون توسل به زور یا تهدید اشاره دارد، به طور فزایندهای به عنوان ابزاری مهم در سیاست شناخته میشود. رسانهها میتوانند با شکلدهی به افکار عمومی، روایتها و تصاویر، به طور قابل توجهی بر قدرت نرم یک کشور تأثیر بگذارند.
✅ راههای مختلفی که رسانهها میتوانند قدرت نرم را تقویت کنند:
🔻انتشار اطلاعات و ایدههای امید بخش، درست و عمیق: رسانهها میتوانند به عنوان ابزاری برای ترویج یا استحاله فرهنگ، ارزشها و دستاوردهای یک کشور به مخاطبان عمل کنند.
🔻ایجاد گفتگو و تبادل نظر: رسانهها میتوانند بستری برای گفتگو و تبادل نظر بین مردم از فرهنگهای مختلف فراهم کرده و به افزایش درک و همدلی کمک کنند و بالعکس در جهت ایجاد شکاف و نفرت پراکنی قومی، مذهبی و ... عمل کنند.
🔻ایجاد جذابیت: رسانهها میتوانند تصویری جذاب و مثبت از یک کشور ایجاد کنند و به جذب گردشگران، سرمایهگذاران و مهاجران کمک کنند یا بالعکس با ایجاد تصویر منفی و تحقیر کننده مردم دنیا را به آن کشور بدبین کرده یا باعث ایجاد سوگیری فروپاشی انگاری در مردم آن کشور شوند.
🔻دیپلماسی عمومی: رسانهها میتوانند برای دیپلماسی عمومی و ارتقای روابط بین کشورها مورد استفاده قرار گیرند.
🔴 با این حال، رسانهها میتوانند ابزاری دو لبه نیز باشند:
🔻انتشار اطلاعات نادرست و جعلی: رسانهها میتوانند برای انتشار اطلاعات نادرست و جعلی، تبلیغات و پروپاگاندا مورد استفاده قرار گیرند.
🔻ترویج نفرت و خشونت: رسانهها میتوانند برای ترویج نفرت و خشونت بین گروههای مختلف مردم مورد استفاده قرار گیرند.
🔻استعمار و استثمار فرهنگی: رسانهها میتوانند برای ترویج فرهنگ یک کشور عمل کرده و یا به حاشیه راندن فرهنگهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند.
🔻 بستر جنگ شناختی و ترکیبی:
امروز رسانهها بستر جنگ ترکیبی و جنگ شناختی شدهاند و توانایی نفوذ، ایجاد شورش و حتی براندازی نرم یک حکومت را هم دارند.
👈در نتیجه، استفاده مسئولانه و اخلاقی از رسانهها برای تقویت قدرت نرم ضروری است.
🔰 نکاتی برای استفاده از رسانهها برای تقویت قدرت نرم:
🔸 جهاد تبیین، جهاد امید و بصیرت افزایی:
رسانهها میتوانند ابزار بسیار موثری برای آقند و پدافند شناختی، جهاد تبیین، جهاد امید و بصیرت افزایی باشند.
🔸تولید محتوای با کیفیت بالا و جذاب: محتوای رسانهای باید دقیق، عینی و متناسب با مخاطبان باشد.
🔸ترویج تنوع و تعدد صداها: رسانهها باید طیف وسیعی از نظرات و دیدگاهها را منعکس کنند.
🔸حمایت از آزادی بیان و استقلال رسانهها در جهت جهاد تبیین: آزادی بیان و استقلال رسانهها برای تضمین جریان آزاد اطلاعات و ایدهها ضروری است.
🔸افزایش سواد و تربیت رسانهای و رایانه سپهر: آموزش مردم برای اینکه بتوانند اطلاعات را به طور انتقادی تجزیه و تحلیل کنند و از محتوای نادرست و گمراهکننده اجتناب کنند، ضروری است.
با استفاده از رسانهها به طور مسئولانه و اخلاقی، میتوان از آنها برای تقویت قدرت نرم استفاده کرد.
ادامه دارد
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای 👇
@aledavood 👈 عضو شوید