اولش سخته بعد کم کم احساس میکنی بدنت داره رو میاد کلی کیف می کنی با تمرینات
این احساس رو در حد بسیار متعالی تر بهت میده
هرچی برنامههای خدا رو پیاده میکنی ادراکت فعال تر میشه حقایق رو با عمق بیشتری درک می کنی چیزهایی که تا قبلش نمی فهمیدی به نوبت برات روشن می شه قشنگ احساس رشد میکنی خیلی جذابه خیلی خیلی!
بگذریم
آیه ۲۴ تا ۲۶ به یه شجره طیبه و شجره خبیثه اشاره میکنه که مفهوم نماد همون جبهه حق و باطله
_ آیه ۳۳ چرا میگه ماه و خورشید را مسخر شما ساخت ما که اختیاری روی اجرام نداریم!
_ یعنی بهشون برنامهای دادم که به درد شما روی زمین بخوره
همین طور هم هست دیگه با محاسبات اپسیلونی همه چیز دقیقاً طوری طراحی شده که حیات بر زمین در بهترین حالت ممکن مقدور باشه و یک عده معتقدن همه اینا اتفاقیه که خیلی هم جالبه!
۵۲ هم یک فراخوان عمومیه که بدون هیچ خط کشی و مرزبندی همه مردم رو دعوت میکنه
خب این خیلی جذابه دیگه شما جایی در جهان سراغ داری که بدون هیچ شرطی همه انسانها رو بپذیره جز دین؟
من الان هر چقدر هم از افتخارات نژادم بگم ژانت که نمیتونه ایرانی بشه یا برعکس من فرانسوی
ولی همه میتونن مسلمان باشن
این امکان برای یکی شدن خیلی جذابه که مردم بهش بی توجهن
این که این گنج مال همه است و هیچکس ازش محروم نیست
هیچکس نمیتونه بگه این امکان رو نداشتم
پس برعکس ادعای عهدعتیق دین خدا تنها راه اتحاد بشره
دینی که تحت لوای امت آحاد بشر رو از همه نوع کنار هم جمع میکنه
و همین هم جذابش میکنه!
جزء چهاردهم سوره حجر آیه ۹
این حفاظت از قرآن در طول تاریخ هم ثابت شده
چون اگر قرآن تحریف شده بود حداقل باید دو نسخه یا چند نسخه ازش وجود می داشت مثل انجیل که الان ۵ نسخه ازش وجود داره
ولی امروز همه جای دنیا همه نوع مسلمان با بیشترین تفاوت هایی که ممکنه داشته باشن قرآنشون یکیه و هیچ قرآن دومی وجود نداره
یعنی از اون تکفیری و وهابی و اون شیعه و سنی همه و همه با وجود این همه تفاوت که دارن قرآن شون یکیه درحالی که خیلی عادی بود با اینهمه تفاوت الان چند نوع قرآن با تفاوت های جزئی داشته باشیم
مثلاً داشتیم قرآن علی قرآن عمر قرآن ابوهریره قرآن ائمه اربعه قرآن صادق قرآن بنی امیه قرآن بنی عباس قرآن ابن تیمیه و...
ولی نداریم خیلی عجیب نیست که با این همه اختلاف ریشه ای قرآن همه فرق یکیه؟
اصلا عجیب نیست یک کتاب تاریخی اینهمه سال تک نسخه ای باقی بمونه؟
جز حراست الهی چی میتونه باشه علتش؟!
چون قرآن معجزه پایدار و آخرین نسخه هدایته باید سالم بمونه و به دست همه ابناء بشر برسه شاید خواستن استفاده کنن!
سوره نحل آیه ۵۷ واضحه که خدا از اینکه بگن دختر داره و نگن پسر داره ناراحت نیست
برای خدا فرقی نمی کنه از ریشه نفی میکنه میفرماید من اصلا فرزند ندارم
قضیه اینه که میگه ببین این ها چطور دینداری می کنن چقدر مسخره
اون چیزی که خودشون دوست دارن رو به خودشون نسبت می دن و دقیقا چیزی که بدشون میاد رو به خدا
یعنی دختر رو برای خودشون نمی پسندن ولی به خدا نسبت میدن که خدا دختر داره
اینه که مسخره است اینه که خدا رو بیشتر از اصل مطلب عصبانی کرده که شما دارید خدا رو با این سنتها مسخره میکنید
آیه ۵۹ هم صراحتا میگه درباره فرزند دختر بد حکم می کنند
یعنی در تولد نوزاد دختر و پسر نباید فرقی قائل شد
ادامه دادم:
آیه ۷۸ حدیثی دارن پیامبر که دنیا رو نسبت به جهان آخرت به شکم مادر و جهان بیرون تشبیه می کنه
جنینی رو فرض کنید که در رحم مادر داره زندگی می کنه
جهانی جز اون فضای کوچک تنگ و تاریک نمیشناسه و نمیخواد هم بشناسه به خاطر همین موقع به دنیا آمدن گریه میکنه
چون احساس می کنه مرده و دنیاش رو از دست داده
احساس بدی پیدا میکنه اما وقتی جهان رو میبینه قطعاً اصلاً قابل مقایسه با جایی که قبلاً بوده نیست و هیچ وقت هم حسرت اون فضای کوچک و تاریک رو نمیخوره
فقط این پل این گذر براش یکم ناشناخته است
بعد از به دنیا آمدن دیگه مشکلی نداره
ولی قبل از به دنیا آمدن هیچ تعریفی از دنیای جدید نداره
چه جوری رشد پیدا میکنه؟
فقط یه بند ناف داره که از مادرش غذا رو میگیره با اون بند ناف و با اون غذا بقیه اجزای بدنش رو رشد میده مثل چشم مثل دست مثل پا
نکتهای که هست اینه که این چشم و این دست و این پا و این اعضا و جوارح هیچکدوم درون شکم مادر برای بچه کاربرد نداره
و اگر توی اون شرایط بهش اختیار بدت ترجیح میده فقط این بند ناف رو قوی کنه که غذای بیشتری بگیره
اصلا براش مهم نیست چشم قوی بشه بزرگ بشه رشد کنه این دست این پا این مو چه می دونم این مغز چون هیچکدوم براش اهمیت نداره
خیال میکنه اینا همه اضافه ست و به درد نمیخوره فقط بند نافه که ارزش داره
اما اگر این اختیار بهش داده میشد و این عمل رو انجام میداد چون بالاخره مجبوره اون دنیای کوچک رو ترک کنه تا ابد که نمیتونه اونجا بمونه؛
موقع به دنیا اومدن تنها عضوی که
به دردش نمی خورد همین بند ناف بود که قطع میشد و بقیه اعضا رو نیاز داشت
اون چشم و اون دست و پا که توی شکم کاربرد نداشته برای روز به دنیا آمدن و این جهان تعبیه شده بود و اینجا کاربرد داشت و باید اونجا رشد داده میشد
و اگر این اتفاق نیفتاده باشه اون بچه معلوله و تا آخر عمر زجر میکشه از اون نقص
رابطه ما با دنیای آخرت هم همینه
ما اینجا فقط روی تمایلات جسمی تمرکز میکنیم و حواسمون نیست که باید روحمون رو قوی کنیم
و وقتی میمیریم دقیقا چیزی که مثل یه دست لباس کهنه ازمون جدا میشه و از بین میره جسمه و این روحه که باید از اون به بعد ادامه حیات بده و با یه روح ضعیف تا ابد علیل و ناتوان باقی می مونیم اگر نفهمیم که باید تمرکزمون رو روی چی بگذاریم و چی رو پرورش بدیم
باید از بند ناف استفاده کنیم چشم و دست و پا رو قوی کنیم نه که به خود بند ناف آویزون بمونیم
آیه ۱۰۵ خدا دروغ رو ام الفساد معرفی میکنه
روی این گناه با وجودی که خیلی نمود ظاهری نداره خدا خیلی تاکید می کنه
چون مسلمان کسیه که همه باید بتونن به قولش اعتماد کنن
فضای اعتماد عمومی خیلی برای خدا مهمه و لطمه زدن بهش گناه بزرگی تلقی میشه
اسلام دینیه که امنیت روانی و اعتبار اجتماعی براش خیلی مهمه
جزء پانزدهم سوره اسراء آیه ۳۱ اشاره به زنده به گور کردن بچه ها داره که خب واضحه که بده
اما کشتن بچه در هر حالتی ظلمه
چون خدا تصمیم گرفته یک موجود پا به این دنیا بگذاره و انسان در مقابل این تصمیم خدا قد علم میکنه سقط جنین هم همونقدر زشته که این کار
در حالیکه هیچ نهاد حقوق بشری هنوز به این بلوغ نرسیده که حقوق این طفل های معصوم رو که بی دفاع ترین هم هستن لحاظ بکنه
کتایون_آخه اونا که چیزی رو حس نمی کنن!
_مشکل ما اینه که فقط فعل رو میبینیم و رصد میکنیم
پتانسیل بالقوه یک جنین خیلی زیاده خود شما هم یه روزی جنین بودی اگر یکی دیگه جات تصمیم میگرفت و ساقطت میکرد الان نبودی که در جایگاه تصمیم گیری قرار بگیری
وقتی خدا تصمیم به وجود موجودی میگیره و تشکیل میشه آیا ساقط کردن اون موجود از حیات مخالفت با خواست خدا نیست؟
یا دستکم محروم کردن یک انسان از حق حیات با همه امکاناتی که در ابدیت و رشد در نظر گرفته شده خودخواهی نیست؟
چطور به خودت اجازه میدی جای کس دیگه تصمیم بگیری؟
شاید تو از زندگی لذت نمی بری ولی اون بتونه حقیقت زندگی رو پیدا کنه و ازش لذت ببره حق نداری به خاطر منافع خودن حق حیات یه موجود بی دفاع رو بگیری!
توی نوعی البته!
هیچ فاکتوری نمی تونه مجوز سقط جنین باشه جز خطر برای مادر
حتی نقص عضو بچه هم نمیتونه دلیل بر سقط باشه خیلی ها میگن که بچه معلول به دنیا بیاد عذاب میکشه بذار بمیره ولی خیلی برداشت سطحی ای از زندگیه
با توجه به این هدفی که از زندگی در اسلام ترسیم میشه هر کسی با هر میزان از نقص عضو هم میتونه این هدف رو دنبال کنه و خدا هم به همون اندازه امکاناتی که بهش داره از اون انتظار داره
ولی قطعا بودن و فرصت داشتن و جاودانه شدن بسیار بهتره از نبودن اصلا قابل مقایسه نیست
کسایی این حرف رو میزنن که فقط جهان ماده رو درک کردن و درکی از جهان معنا و فرصت هاش ندارن
البته دیده میشه خیلی از بچه هایی که نقص عضو دارن خیلی بهتر از خیلی از آدم های سالم زندگی می کنن خیلی مفید تر
اصلا خدا اراده کرده به وجود این انسان جدید در جهان
تو چه میدونی خدا برای چی و چرا خلقش کرده
چه برنامههایی براش داره چند تا ماجرا در تقابل با افراد دیگه میخواد براش بسازه به زندگی چند نفر دیگه مربوط میشه
با چه جرأت و چه اجازه ای دخالت می کنی در امر خدا تو که به اندازه ذره ای از وقایع عالم اطلاع نداری فقط خودتو میبینی
قطع یه رشته فقط قطع همون رشته نیست خودتم نمیفهمی چه ضربه ای به دومیتوی خدا زدی ولی بعدا بهت میگن!
۵۷ میگه کسانی که اینها می پرستن خودشون وسیله ای نزد پروردگار می جویند
وسیله ای هرچه نزدیکتر!
یعنی درسته عیسی نزدیکه ولی نزدیک تر از اون هم وجود داره که به اون توسل میکنه!
خب این نزدیکتر ها کی هستن؟!
ژانت_ میدونم منظورت چیه ولی آخه ما چطور بپذیریم که پیامبر شما از پیامبر ما به خدا نزدیکتره!
_پیامبر ما و شما نداره عزیزم اگر درست نگاه کنی هر دوی اینها پیامبر هردوی ما هستن
اصلاً نباید با اینجور مسائل حیثیتی برخورد کرد باید عقلانی بهش نگاه کرد
کسی که پیامبری خاتم رسل رو بپذیره چیزی رو از دست نداده مثلا اگه مسیحی مسلمان میشه هنوز هم به حضرت عیسی اعتقاد داره حتی بهتر و بیشتر از قبل چون قرآن بیشتر به پیامبران احترام میگذاره
پس چیزی رو از دست نداده بلکه یه چیزی هم بهش اضافه شده
چیزی نگفت و من ادامه دادم:
۷۱ خیلی مهمه
هر گروهی پیشوایی داره که باهاش محشور میشه
این منطق قرآنه
حالا هر مسلمان باید از خودش بپرسه پیشوای من کیه من با کی قراره محشور بشم؟!
سوال مهمیه
آیه ۷۹
آخه کی برای خودش کار اضافی طراحی میکنه؟!
تازه باید می گفت من پیامبر خدا هستم کارهایی که شما می کنید هم لازم نیست من انجام بدم
مثلاً همین نمازم لازم نیست من بخونم چون من مراتب بالایی دارم اینا مال شماست
حلقه های عرفان هم همینطورن دیگه
پس چرا کار خودش رو سخت تر میکنه!
به اینا فکر کنید سوالهای مهمی هستن
سوره کهف آیه 9
توی اون زمانی که مسیحیت تازه متولد شده بود تمدن ها و مکاتب بت پرستی تلاش می کردن که مهارش کنن تا با اقبال مردم مواجه نشه
برعکس در بین مردم اقبال به مسیحیت خیلی بالا بود حتی اونقدر که توی ساختارهای حکومتی جایی مثل روم بین خانواده حکمران ها و حلقه اول قدرت بعضی ها پنهانی مسیحی شده بودن
این افرادی که جزء اصحاب رقیم هستن به جز یک نفر که چوپانه بقیه از درباری های حکومت روم هستن که مسیحی شدن و پنهان کردن ولی بالاخره آشکار شد و مجبور شدن برای اینکه اعدام نشن فرار کنن به سمت کوه ها و توی یه غار پنهان شدن
و اونجا ۳۰۹ سال به خواب رفتن
فلسفه ش این بود که خدا می خواست هم اونها رو نماد قدرت خودش کنه و آیت و معجزه برای مردم
و هم به خود اونها ثابت کنه که شما وضعیت فعلی خودتون رو میبینید که مسیحیت در اقلیت و در موضع ضعفه
ولی من دین خودم رو گسترش می دم طول میکشه ولی بالاخره اتفاق میفته
زمانی که اینها از خواب بیدار میشن دیگه حتی دین رسمی حکام و مردم روم شده مسیحیت!
یعنی بت پرستی کاملا ورافتاده
چیزی که برای اونها در اون زمان اصلا قابل تصور نبود
خدا می خواست این رو به اونها نشون بده و به همه مومنانی که در طول تاریخ دچار بن بست های مقطعی میشن که بالاخره پیروزی از آن حقه
تک تک نکاتی که بهشون اشاره می شه توی این آیات خیلی حرف برای گفتن دارن ولی خب من صلاحیت رمزگشایی ندارم متاسفانه
داستان مرموز و پیچیدهایه و خیلی پر رمز و راز در قرآن بیان شده
مثلاً اینکه چه فرقی میکنه تعدادشون چندنفره یا اینکه حدس بقیه در موردشون چیه؟!
چرا انقدر پیچیده این مطلب رو توضیح میده! آیه ۲۱ خیلی جالبه میفرماید بعد از مرگ این افراد مردم دو دسته شدن
یه عده گفتن مزار این ها ناپدید بشه
از چی میترسیدن نمیدونم که میخواستن این معجزه مسکوت بمونه
که اتفاقاً به تعبیر قرآن " آنها که از راز اتفاقی که برای این افراد افتاد درست با خبر شدند" گفتند مزار و بارگاه براشون بسازیم که این اتفاق و این افراد فراموش نشن
خب میبینید که خدا هیچ مشکلی با ساختن بارگاه برای آدم های صالح نداره و اینکه یادشون گرامی داشته بشه و الگو بشن برای مردم چیز بدی نیست
من نمیدونم این وهابیا چی فکر میکنن چی میخونن کتابشون چیه؟!
هر چند اگر به ریشه شون توجه کنی فهم دلیل کارهاشون سخت نیست
اگر خواستید درباره وهابیت که ریشه تفکرات تکفیری و تروریستیه تحقیق کنید توصیه میکنم کتاب خاطرات مستر همفر رو حتما بخونید
آیه ۲۲
چرا سگشون رو هم در شمارش دخیل میکنه؟
حالا مگه چه سریه که میگه جز عده کمی تعداد آنها را نمیدانند انگار رازی داره!
میگه از هیچکس هم درباره آن سوال نکن!!
خب چرا؟
چرا اینقدر پیچیده است این ماجرا!
نمی دونم!
آیه 25 این چه وضع آمار دادنه ۳۰۰ سال درنگ کردن بعد 9 سال افزودند! همش رمزه و رازه!
کتایون_خب چرا اینجوریه
_بقول خودت چه بدونم! بگذریم ازش
کتایون_خب آیه ۶۱ خضر برای چی این کارا رو میکنه؟
_یک انسان عادی اجازه نداره با استدلال های خضر اون کارا رو بکنه ولی خضر میتونه چون از اسباب الله شده
مثل جاذبه که وسیله خداست
یعنی اوامر مستقیم خدا رو انجام میده
ما نمیتونیم حتی اگر میدونیم کسی مثلا قراره کافر بشه و پدر و مادرش رو هم کافر میکنه بکشیمش!
اون این اجازه رو مستقیما دریافت کرده!
فکر کنم جزء پونزدهم تموم شد
چیزی به اذان نمونده
بعدشم من دیگه برم به درسم برسم...
ایتا
@dokhtaranzeinabi00
♡﷽♡
#رمان_ضحی♥️
✍بہ قلمِ #شین_الف🍃
#30
آخرین امتحان رو هم دادم
خوب خونده بودم و سوالها اگر چه سخت ولی همه با پاسخ تحویل ممتحن شده بود و این چیزی بود که حالم رو خوب میکرد
اونقدر که از دانشگاه تا وسط های شهر رو پیاده بچرخم و ریه هام رو به این هوای اردیبهشتی مهمون کنم
این چند هفته فقط درس خونده بودم
تمیخواستم حالا که غربت رو تحمل میکنم بی حاصل باشه و دوست داشتم با بالاترین معدل ممکن ترم ها رو بگذرونم
هرچند تنها دلیل تحمل این غربت این نبود!
میدونستم تا دو روز دیگه ماه رمضون از راه میرسه و اینجا برعکس خونه و شهر من هیچ نشونی از ماه خدا پیدا نمیشه
تنها اِلمانی که میتونستم برای خودم بسازمش و یکم از دلتنگی هام کم کنم زولبیا بامیه بود
پس مثل هر سال وسایلش رو خریدم و برگشتم خونه
روز اول ماه رمضان بچه ها صبحونه شون رو بی سر و صدا خوردن و رفتن سر کار ولی من الحمدلله دو هفته ای تا شروع کلاسهای جدید بیکار بودم و میتونستم استراحت کنم
تا دم افطار به مطالعه سرگرم بودم ولی تقریبا یک ساعت مونده به افطار خسته شدم و یکم گرسنه
و دیگه ادامه ندادم
بجاش بلند شدم و مشغول درست کردن زولبیا بامیه و کتلت شدم که وقتی بچه ها میان همزمان با افطار شام هم بخوریم
کارم که تموم شد دیدم خیلی هوس کردم به یاد خونه ی خودمون سفره ی افطار رو روی زمین بندازم
اول اعتنا نکردم گفتم شاید بچه ها خوششون نیاد ولی بعد گفتم این هم یک جور تنوعه دیگه!
سفره رو روی فرش نسبتا کوچیک ولی تمیز پدیرایی چیدم و قبلش تواشیح اسماء الحسنی** پلی کردم که دم افطار روحم تازه بشه!
برای آوردن کتری و قوری تو راه آشپزخونه به سفره بودم که در باز شد و دو عدد خستهی شل و وارفته وارد شدن
از دیدن سفره و شنیدن موسیقی صحنه که همانا اسماءالحسنی بود اول یکم تعجب کردن و بعد زدن زیر خنده
طبق معمول اول کتایون به حرف اومد:
حسابی نوستالژیش کردیا
ببخشید مزاحم خلسه عارفانه تون شدیم ای عابد پرهیزگار!
و ژانت غر زد: باز فارسی!
*
سر سفره از زولبیا بامیه خیلی کم خوردن و نظرشون این بود که اگر چه بسیار چرب و شیرینه و اصلا غذای سالمی محسوب نمیشه ولی خوشمزه است
برای من البته هیچکدوم اینها مهم نبود
من دنبال یه نشونه بودم که من رو به زندگی دلخواهم وصله پینه کنه توی این دنیای غریب
ماه رمضان مثل همیشه پر از آرامش و حس خوب میگذشت و تنها نکته آزاردهنده که حسرت دوری از خونه رو زنده میکرد سحری های یک نفره بود ولی باز جای شکرش باقی بود که برای افطار همسفره داشتم
روز شنبه که بعد از یکماه اولین قرار مباحثه بود، سایت باز شده بود و مشغول انتخاب واحد بودم که بچه ها اومدن توی اتاق و کتایون اعتراض کرد: چرا نمیای پس منتظرتیم ساعت 2 شد!
همونطور مشغول کار جواب دادم:
_میام الان چند تا واحده زود پر میشه انتخاب کنم الان میام
کتایون روی تخت بادی ای که برای خودش آورده بود و توی اتاق گذاشته بود نشست و گفت:
امروز اینجا بشینیم نورش بیشتره!
سر تکون دادم: باشه هر طور راحتید
ژانت ایستادی بی زحمت اون دفتر منو از رو میز بده
دفتر رو بهم داد و من هم بی مقدمه شروع کردم:
بسم الله الرحمن الرحیم
_ جزء شانزدهم سوره مریم آیه ۶۲؛
ژانت_ یه چیزی بگم
_ آره حتما
_ این آیات که درباره مسیح و مریم صحبت میکرد رو خیلی دوست داشتم خیلی قشنگ بودن
لبخندی زدم و ادامه دادم:
_آیه ۶۲ این هدایا چی هستن؟
چیزی که در بهشت با اون همه امکانات نیست و برای بهشتیان میارن به نظرتون این هدیه ها چی میتونن باشن؟!
به نظرم فقط میتونه ملاقات و درک اشخاص و معانی خاصی باشه چون چیز دیگه ای نیست که در بهشت پیدا نشه
آیه ۷۲ جهنم بر همه عرضه میشه اما بعضی ها اصلاً خاصیت اشتعال پذیری ندارن!
همون رسوباتی که گفتم
مثل نفت و آب یکی می سوزه نمیسوزه
به جنست بستگی داره
آیه ۹۰ به ارزش و وزن کلام اشاره داره
انسان نادان هر حرفی رو بر زبان جاری می کنه بدون اینکه بفهمه به لحاظ وزنی چه حرف سنگینی زده
خدا میفرماید به حرفی که میزنی فکر کن این تهمت خیلی سنگینه!
بقول امیرالمومنین علیبنابیطالب «زبان عاقل پشت قلب او قرار دارد در حالى که قلب احمق پشت زبان اوست»
ژانت_چقدر قشنگ
این جمله ها خیلی دقیق و حکیمانه ست
تو این جملات رو از کجا میاری کتاب خاصی داره؟
_آره
نهج البلاغه**
کتابیه که همه خطبه ها حکمت ها و نامه های حکومتی ایشون اونجا جمع آوری شده توسط یک تاریخ نگار اهل سنت
واقعا این کتاب بی نظیره در حکمت و در شیوایی کلام بی اغراق و تعصب میگم هر آدم اهل فضلی باید یک بار این اثر رو بخونه
میدونی کلا یک جور خاصی حرف میزنه
من اولین باری که حقیقت محبت رو درک کردم با این کتاب بود
اصلا با این کتاب و با این شخصیت به دین علاقه پیدا کردم و شروع به تحقیق کردم
یعنی به توصیه دختر عموم شروع کردم خوندنش بعد همش از خودم میپرسیدم این آدم چرا اینجوری حرف میزنه چرا حرفهاش انقدر در من هیجان و تحسین
تولید میکنه!
تازه من ترجمه فارسیش رو میخوندم عرببش که اصلا معجزه ست
شخصیت های مسیحی زیادی در طول تاریخ با خوندن نهجالبلاغه به ایشون علاقه پیدا کردن
مثلا جرج جرداق محققی که گفته 60 بار این کتاب رو خونده
و خیلی به این کلام و این شخصیت اظهار محبت داشت
ژانت_کنجکاو شدم بخونمش!
_خب کاری نداره من کتابش رو دارم میارم برات یه نگاهی بهش بنداز
بلند شدم و از کتابخانه برش داشتم و به دستش دادم:
_بفرما
این کتاب مال خودت ژانت ازت نمی گیرمش
من خودم یکی دارم
اینو انجمن اسلامی هامبورگ بهم هدیه داده ترجمه هم داره
کتایون با لحن بانمکی گفت: کلا هرچی داشته باشی میدی به ژانت مام هویجیم اینجا
_آخه تو که نخواستی چرا خودتو لوس می کنی!
_حالا مثلاً اگر بخوام مگه داری؟
_آره یکی دارم که مال خودمه فارسی و عربی
_خب بیار ببینم!
_ واقعاً؟
_ آره مگه چیه اثر تاریخیه دیگه قرآن تونو که خوندیم اینم می خونم ببینم چیه
مگه نگفتی ارزش ادبی داره می خوام ببینم منظورت از حکمت چیه چقدر بارته!
کتاب رو به دستش دادم:
بیا ولی فقط همین یکی رو دارم نمیتونم ببخشم خوندی پس بده
اخم کمرنگی کرد: خب بابا
خسیس... ادامه بده
لبخندی زدم و چشمی روی دفترم چرخوندم:
خب
آیه ۴۴ قابل توجه جنابعالی : تا قبل از اعلان جنگ با نرم خویی اتمام حجت کن تا تو شروع کننده جنگ نباشی!
آیه ۷۰
این موسی ست که داره معجزه میکنه درسته؟
چرا توی این آیات هی میگه موسی و هارون هی هارون رو کنارش تکرار میکنه؟
شاید میخواد بگه وصایت امر مهمیه در ادامه هدف نبوت
و اگر نباشه همه زحمات هدر میره!
آیه ۱۰۰ ؛ کسی که کار یا فرد یا جبهه باطل رو تصدیق کرده گناهش رو به دوش میکشه از اولین تا آخرین
کتایون_چرا نمیشه بیطرف بود؟
_ چون بی طرف وجود نداره
سیستم و ساز و کار این دنیا طوری طراحی شده که دو تا طرف وجود داره آدما هم نمیتونن این وسط نخودی باشن باید یه طرف بایستن
این قانون این امتحانه که اگر نبود چالشی شکل نمیگرفت
اگر یکم به فاکتور ها و ویژگی های این دنیا نگاه کنی خودت منظور منو درک میکنی که بیطرفی معنی پیدا نمیکنه و هر تصمیم ما جز خودمون روی محیطمون هم تاثیر میگذاره
آدم بی طرف آدم مرده است کسی که حیاد داره تحرک داره طرف داره
خود تو هم طرفدار یه سری چیزا هستی دیگه مثل آزادی بیان حقوق زنان پس بی طرف نیستی
بیطرف بودن یعنی بی تفاوت و ساکن و خنثی و در یک کلام مرده بودن!
_ خب اینکه میشه همون قاعده هر که با ماست با ماست هر که با ما نیست علیه ماست که ریشه جنگ و دشمنیه
_نه دیگه دقت نکردی نگفت کار هر کی مثل من نباشه باطله میگه هر کی حق رو نپذیره یعنی یه نفر رو تصور کن که یک حقیقت رو حالا هر حقیقتی تو هر زمینه ای ، با استدلال و توجیه منطقی بهش عرضه می کنی و نمیپذیره
خب این آدم طرفدار باطل قضیه است که حقش رو نمیپذیره دیگه وسط که نداره
مثلاً کسی که بهش بگی دروغ بده اون بگه نه دروغ بد نیست بستگی به موقعیتش داره
خب این آدم طرفدار دروغه دیگه!
آیه ۱۳۰ از این توضیحات کلی قرآن واقعا میشه اوقات و اعمال نماز رو فهمید یا اینکه چطور باید نماز خوند؟
گفته نماز بخونید ولی چطوریش رو نگفته
به نظرت چه حکمتی داره؟
ما فقط از یک طریق می تونستیم بفهمیم چطور باید نماز بخونیم اونهم نماز خوندن پیامبره
پس خدا میخواد مارو ارجاع بده به پیامبر و بفهمونه که باید رفتار ایشون رو تقلید کنیم
وگرنه یعنی چی که میگه نماز بخون ولی نمیگه چطوری بخون چندرکعت چی بگو چیکار کن!
پس الگوی رفتاری پیغمبر برای ما موضوعیت داره
جزء هفدهم سوره انبیا آیه 5 دقت کنید به تنوع تهمت هایی که به پیامبر میزنن یه بار میگن ساحر یه بار میگن شاعر یه بار میگن مجنون خب نمیشه یه نفر همه اینا با هم باشه جز این که فقط میخوان حمله کنن و هیچ دلیل و برهانی ندارن
آیه ۵۰ رو ببین قرآن یه خاصیت منحصر به فرد داره اونم اینکه هرکس با هر دیدگاهی واردش بشه نمیتونه تا آخرش با موضع بی طرف پیش بره مجبور میشه خودش رو در برخورد با این کلام تعریف کنه
الان داره سوال میکنه میگه این کتاب یادآوری پربرکتی است آیا شما آن را انکار می کنید؟
چند ثانیه صبر کردم ولی جوابی نگرفتم
دوباره سوال کردم: آیا آن را انکار میکنید؟ داره از شما سوال می کنه
ژانت کلافه گفت:
_لطفاً ادامه بده
وقتی تموم شد درباره ش حرف میزنیم
سر تکان دادم: باشه
آیه ۹۱ ... توی این مکتب یک زن میتونه جایگاهی پیدا کنه که حتی پیغمبر نباشه ولی اسمش بین پیغمبرا بیاد مریم پیغمبر نیست ولی خدا کنار پیغمبرا یادش میکنه اونم توی این کتاب
جزء هجدهم سوره مومنون آیه ۱۴ مراحل تشکیل جنین دقیق شرح داده شده
روی این آیه بحثهای زیادی شده به لحاظ پزشکی و جزئیات باورنکردنی و عجیبی ازش بیرون کشیدن توی یک کلیپ جمع آوری شده براتون روی فلش میریزم ببینید**
سوره نور آیه ۲ تا ۹ احکامی برای حفظ عفت و امنیت عمومیه برای کنترل کسانی که بیمارن و عادت
به گناه کردن دارن چون قبلش با قوانین تمام خلأها رو پر کرده
آیه ۲۷ و ۲۸
یعنی واقعا لازمه قرآن یه همچین چیزی رو هم یاد آوری کنه که می خواید برید خونه کسی در بزنید؟
بعدم بگه بهتون گفتن نیاید داخل نرید داخل! یعنی واقعا نمیفهمن؟
مگه کسی به زور وارد خونه کسی میشه؟!
خیلی بعیده
بگذریم
کتایون_ آیه ۳۰ و ۳۱ دستور حجابه
واقعا چه منطقی داره که خانومها مجبور باشن یه سری لباس اضافه بپوشن و سختی هاش رو متحمل بشن که مرد ها اذیت نشن این چه عدالتیه؟
_اولا اگر خانومها حجاب نداشته باشن مرد ها اذیت نمیشن کاملا هم فضای مطلوبیه
ولی هزینه ش متوجه خانمها میشه
_هزینه چی؟
_هزینه این امکاناتی که برای آقایون فراهم میکنن
اونم از چند جهت
یه سوال
شما منطقا قبول داری که ظاهر خانومها واسه آقایون جذابه دیگه؟
_خب بله واضحه
اونوقت چون جذابه ما باید بخاطر اینکه اونا اذیت نشن خودمونو بپوشونیم؟
_گفتم که اونا اذیت نمیشن! اونا اگر میل پیدا کنن میلشون رو برطرف میکنن
الان آمار تجاوز چطوریه اینجا؟
هر 75 ثانیه یک نفر!
آمار وحشتناکیه نه؟
تازه اونایی که گزارش و ثبت میشه رو وارد آمار میکنن فقط
خب اتو فقط امنیت خودت رو زیر سوال بردی!*
_یعنی ما مجبوریم برای اینکه امنیتمون رو حفظ کنیم خودمونو از ریخت بندازیم؟
_با حجاب از ریخت نمی افتی فقط پنهان میشی
برای جایی که به نمایش گذاشتن اون زیبایی ها هیچ فایده ای که نداره هیچ خطرناک و مضر هم هست
انجمن های فمنیستی برای اعتراض به تجاوز کچل میکنن دسته جمعی اونجا از ریخت نمی افتن ولی اگر روسری سر کنن از ریخت می افتن؟
ببین این هزینه ی رشد اجتماعی توئه
دقت کن ما هنوز وارد فضای دین نشدیم طبق چیزی که داریم میبینیم حضور اجتماعی و فعال خانمها با یکی از این دو صورت مقدوره
یا هر طور که دلشون میخواد بپوشن و حدودی نداشته باشن که هزینه ی این آزادی همون آزار های گاه و بیگاهه که باید قبول کنن و غر نزنن
یا برای حفظ خودشون حدود و چارچوبی معین کنن
حالا خودت حساب کن ببین کدوم به صرفه تره همون کارو بکن
_خب یعنی چی چرا همش ما باید دنبال راه چاره باشیم چرا نمیگی مردها به یه شعور اجتماعی و خودکنترلی برسن که حدود و اختیاراتشون رو بفهمن
_اینکه یه ایده آله ولی با تعادل حل میشه
این امکان مال توئه بعد میخوای همه کارا رو یکی دیگه بکنه؟
تو نمیتونی یه بشقاب غذا بذاری جلوی یه آدم گرسنه هی بگی نخوریا نخوریا
خب مسخره ست دیگه مگه مجبورت کردن؟
الان مثلا من یه پیراهن بلند و یه روسری دارم چه اتفاقی برام افتاده؟
حجابم به کی صدمه زده تو جامعه؟
تو متن این آیه رو دوباره بخون
دقیقا همین تعادل رو میخواد
تازه اول هم به آقایون میگه
اول میگه مردها کنترل نگاه داشته باشن تا از اساس نیازی تولید نشه
بعد به خانومها میگه شما هم حدود پوشش داشته باشید تا جامعه از تنش حفظ بشه
هر کسی سهم خودش رو داره نمیشه فقط از طرف مقابل طلب رعایت کنی خودت بی تفاوت و رها
هر دو طرف برای حفظ امنیت روانی جامعه و تامین امنیت و سلامت اخلاقی هزینه هایی میدن
توجه نکردن از یه دست لباس تن کردن خیلی سخت تره اگر بخوای منطقی نگاه کنی
توقع زیادی ازت نداره اونم برای حفظ شانیت و امنیت و آرامش خودت!
تمام تلاش جامعه اسلامی کم کردن حاشیه ها و فراهم کردن یه فضای سالم اجتماعی برای پیشرفت و توسعه ی سالم و بدون آزار و امن برای همه ست نه یه جامعه صنعتی که یه هشتگ #metoo توش راه میفته چند هفته ترند میشه کلی از زنان موفق و صاحب منصب سیاسی فرهنگی هم ریتوییتش میکنن!
ژانت_خب ما هم نمیگیم هیچ چارچوبی برای پوشش نباشه اصلا وجود بعضی انواع پوشش خیلی زننده ست خود ما هم میگیم آزادی اینجا معنی نداره چون برای دیگران صحنه های تهوع آور و خجالت آوری رو تداعی میکنه مثلا چه میدونم تظاهرات برهنه و اینها
_درسته چون نمیشه هر کاری توی جامعه به اسم آزادی انجام داد آزادی هر کار دلم میخواد نیست شاید دلت بخواد دزدی کنی معلومه که جرمه
وقتی کارت صدمه به دیگران میزنه و روان دیگران رو دچار تشویش و تنش میکنه و هر عقل سلیمی اینو میفهمه پس قطعا اینکار جرمه اینجا بدن خودمه معنی نمیده!
حکومتی که برای آزار روانی مردم ارزشی قائل نباشه و هیچ قانون اجتماعی بدرد بخوری تو این حوزه نداشته باشه به شدت ناکارآمد و بی تفاوته!
مفهوم آزادی رو برای مردم دنیا بد جا انداختن چون اینطوری میصرفید
آزادی یعنی اینکه همیشه کار درست رو انجام بدی و از حق دفاع کنی بدون اینکه بترسی
نه اینکه هر کاری به ذهنت رسید انجام بدی
خصوصا تو فضای اجتماعی چون ما کاملا زنجیر وار به هم وصلیم و ارتباط داریم
تک تک رفتار های ما روی دیگران اثر میگذاره اونم چنین چیزی
ولی میدونی که تو خیلی از کشورا تظاهرات برهنه جرم نیست یا سینمای برهنه یا نمیدونم هرچی
ولی حجاب چرا!
چیزی که به کسی صدمه ای نمیزنه!
_حق با توئه و این قانون غلطیه
منم موافقم که پوشش چارچوب داشته باشه ولی نه تا این
حدی که مسلمون ها خودشون رو محدود میکنن
_دو تا سوال
اول اینکه این نوع پوشش دقیقا مسلمون ها رو از چی محروم کرده؟
یعنی با لباس چه کاری ازشون بر نمیاد؟
دوم اینکه چه کسی و بر چه مبنایی حدود پوشش رو برای جامعه جهانی تجویز کنه؟!
_خب معلومه خیلی کارها
خانوما با این تفاسیر نمیتونن ورزش کنن مثلا نمیتونن دوچرخه سواری و شنا انجام بدن
_هیچ ممنوعیتی برای هیچ کدوم از این کارهایی که گفتی برای خانومها وجود نداره!
چرا فکر کردی خانومای مسلمون ورزش نمیکنن میبینی که توی همه مسابقات هم شرکت میکنن
فقط با حجاب
_خب سخته دیگه یه مانعه!
_آدم با زحمتی که میکشه ارزش گذاری میشه
خیلی کارا سخته
خود اون تمرینات ورزشی مگه راحته؟
اونم کار سختیه
ولی انجامش میده چون اثرش مطلوبه این رو هم اگر به صحتش ایمان بیاری و اثرش رو ببینی انجام میدی تازه لذت هم میبری ازش چون میدونی که کار مفیدی میکنی اگر چه کمی سختت هم باشه!
گفتم این هزینه ی حضور سالم اجتماعی خانومهاست
یه راه دومی هم وجود داره که گفتم...
درمورد ورزش هایی مثل شنا و دوچرخه سواری هم باز کسی خانومها رو نهی نمیکنه فقط کافیه توی یک محیط زنانه ورزش کنن
واقعا لازم و واجبه که خانومها در حضور آقایون شنا کنن و اگر اینطور نباشه چیزی ازشون کم میشه؟
اینهمه استخر وجود داره که خانومها مستقلا اونجا شنا میکنن
پیست های دوچرخه سواری توی پارک های بانوان خانوما اونجا راحتترم هستن میتونن اصلا بدون حجاب ورزش کنن
اصلا به نظر من خانمها باید به سمتی برن که فضاهای تفریحی مخصوص به خود داشته باشن هم ورزشی هم هنری!
چرا که نه...
ضمنا تو هنوز بخش دوم صحبت من رو جواب ندادی
دقیقا چه کسانی میتونن برای حدود حجاب قانون بگذارن و همه جای دنیا رعایت بشه؟
_خب یه عده روانشناس بشینن اظهار نظر کنن
_ژانت قبول داری که این دنیا خدا و خالق داره؟
_این چه سوالیه من که قبلا عقیده م رو گفته بودم
_میدونم ولی با این حرفت لازمه دوباره بپرسم
اگر قبول داری، قبول داری که اون خدا که خالق ماست ما رو با تمام ویژگی های جسمی و روانی و روحی بسیار بسیار دقیقتر و عمیق تر از شناخت تجربی و ناقص بشر از خودش میشناسه؟
من علم رو نفی نمیکنم روانشناسی و جامعه شناسی علوم بسیار مفیدی هستن اما در مقام قیاس با خدا آیا واقعا میشه گفت بشر علم کاملتری از خودش نسبت به خالقش داره؟
_من کی اینو گفتم
_وقتی خدا که خالق ماست برای پوشش متناسب شناختی که داره حدود مشخص کرده و تو میگی کارشناس ها بشینن و از نو چارجوب طراحی کنن
میشه بگی معنی حرفت چیه؟
ضمنا اینجور مباحث صفر و صدی نیست که به این راحتی حولش اجماع صورت بگیره
کلی نژاد و فرهنگ و مذهب و رفتار متفاوت وجود داره اصلا ممکن نیست چند تا کارشناس بتونن نظر اجرایی و پروتکل درباره پوشش جهانی یا حتی بومی بدن و قابل اجرا باشه معقول در مورد اینطور مسائل اینه که دستور از بالا برسه
یعنی کسی قانون رو بگذاره که شانیت فراانسانی داره و همه قبولش دارن که حولش توافق کنن و اختلافی پیش نیاد و به یک نظم و همگونی اجتماعی برسیم
ضمنا خانومها خودشون معمولا برای خودشون یه حریمی دارن
به لحاظ روانی اخلاقی و حتی جسمی و فیزیولوژیک
خب به نظر شما راحتترین راه برای نشون دادن این حریم به دیگران چیه؟
حجاب کمک میکنه به زنها که در اجتماع با بُعد مادینگی ظاهر نشن!
حرف هاشون تفکرات و ایده هاشون رو بیان کنن بدون اینکه بخوان از ظاهرشون برای تصاحب جایگاه یا موقعیتی سوء استفاده کنن یا بالعکس کسی از اونها سوء استفاده کنه
حجاب بزرگترین خدمت رو به زنها میکنه چون در حوزه امور اجتماعی اونها رو از قیود ظاهری خلاص میکنه تا بیشتر روی اهداف تخصصی و حرفه ای شون تمرکز کنن
حجاب آرامش روانی عجیبی داره اینکه دیگه نگران نباشی که در چشم بقیه چطور به نظر میای!
اینکه ساعتها وقتت رو صرف ارائه خدمات به دیگران نکنی!
دیگرانی که مفت! از این زیبایی حظ بصری و بعضا جنسی میبرن!
حجاب جلوی تنوع طلبی کاذب رو میگیره برای همین برای مدلینگ و فشن مد های کاذب یه خطره
اگر مدل های جدید برندهای لباس رو تو چند سال اخیر رصد کرده باشید متوجه منظورم میشید که چطور این سیر تنوع طلبی به قهقهرا میره و دنبال کننده هاش رو هم با خودش میبره
مثلا مدل لباس کیسه زباله رو دیدید اخیرا؟!*
خلاصه اینکه حجاب یعنی کار مفید، عادلانه و بدون تبعیض و امنیت برای خانومها و آرامش روانی بیشتر برای آقایون
میبینی که اگر سختیش برای خانومهاست سهم خانومها هم از فواید و اثراتش بیشتره
مهمترین ره آوردش امنیته که انجمن ها مدتهاست برای تامینش به در و دیوار میزنن ولی دائم بدتر هم میشه اوضاع!
اسلام میخواد فضای اجتماعی فضایی باشه بدون تنش یا با حداقل تنش که توش مهمترین و زیبا ترین وجوه توانمندی های انسانی متبلور بشه و امت به معنای تک تک اعضای جامعه، با حداقل دغدغه های روانی و غریزی به مسائل مهمتر بپردازن
برای همین منظور هم
خانواده رو به عنوان یک نظام طراحی کرده که کارکرد چند وجهی داره
هم همه نیاز های جسمی و روانی انسان ها درش پاسخ داده میشه و هم در عالی ترین وجه رشد و پرورش برای همه اعضا هر یک به نحوی حاصل میشه
و میشه گفت مهمترین حاصل حجاب حفظ بنیان خانواده ست که گفتم برای اسلام از اهم اموره
چون تربیت از اهم اموره
چون سلامت جسمی، روانی و روحی از اهم اموره
این ارکان که حفظ بشه جامعه افراد سالم و متعادلی رو درون خودش میبینه
و جامعه ای که انسان ها رو با ساختار به بدافزار تبدیل میکنه مطمئنا دچار خلا ایدئولوژیک تربیتیه
اما حالا حجاب چطور کمک میکنه به حفظ خانواده؟
تشکیل خانواده در نگاه خدا بسیار با عظمت و با اهمیته و بسیار موکد سفارش شده و خیر کثیر مادی و معنوی برای این مدل زندگی طراحی شده چون اثرات مثبت فردی اجتماعی داره که گفتم
مهمتر از اون بزرگ ترین و مستمر ترین ورطه چالشی که انسان میتونه خودش رو باهاش مواجه کنه همین ازدواجه
چون شکل تعاملات پیچیدگی داره و سختی های خاص خودش رو داره و از این جهت منشا رشده
ولی بخاطر همون سختی هایی که در این تعامل هست مثل کسب خصلت مسئولیت پذیری، فداکاری و... ممکنه انسان های یکم تنبل و مثلا زرنگ نخوان و نپذیرنش و بعد از همه این مواهب فردی اجتماعی تربیتیش محروم بشن و بعد توی جامعه خلا ش رو تخلیه کنن
پس برای رخدادش خداوند کشش بین زن و مرد رو طراحی کرده اما... حتما این مثال زشتی که میزنن رو شنیدید که میگن کسی برای یه لیوان شیر گاو نمیخره پس قاعدتا برا رفع میل جنسی هم زن گرفتن معقول نیست چون به شدت مسئولیت آور و به نسبت روش های دیگه پرخرجه!
پس خیلیا ترجیح میدن نیازشون رو بخرن!
همینطور که الان توی کازینو ها و صنعت اسکورت این اتفاق میفته
گفتم حجاب فقط به معنای پوشش نیست
مجمومه ای از رفتار های عفیفانه و مراقبانه ست که حریم زن رو امن و محترم میشمره و هر غریبه ای رو راه نمیده
اگر همه زنها اینطوری فکر میکردن و کسی تنش رو نمیفروخت، این مردای زرنگ جز ازدواج راه دیگه ای داشتن؟
به این میگن ساختار سازی برای روال سازی اجتماعی
چرا کشور های اسلامی خانواده توی بافت جمعیتیشون رکنه ولی اینجا نه؟
چون اولا مدل تربیتی فردگرا بار نمیاره مردم رو و ثانیا حجاب و فرهنگ عفاف اینجور پدیده ها رو به حداقل رسونده
من نمیگم اصلی ترین دلیل تشکیل خانواده اینه به هیچ وجه
ولی میگم باید همه خلا ها پر بشه تا بالاترین راندمان رو بگیریم
تصور کن جامعه ای که یک مرد توش صبح تا شب تمام زیبایی های خانومها رو با جزئیات تماشا میکنه و هر کسی رو اراده کنه یا با پول یا با رفاقت و صرف انرژی اندک به دست میاره دیوونه ست که ازدواج کنه مسئولیت بپذیره و هزینه کنه؟
اسلام برعکس تو قضیه ازدواج به فکر زنه ازدواج برای مرد صرفه ای نداره
منطقی نگاه کنی اگر تقوایی نباشه بهترین روش همینه که نیازت رو هر بار با یکی تامین کنی با یه هزینه اندک نه که یه عمر خرج خورد و خوراک زن و بچه بدی!
البته نمیگم مرد ها عاطفه ندارن یا خانواده رو نمیفهمن اینطور نیست ولی محاسبه سود و زیان که بکنی واسه زرنگا این مسیر راحت تر در میاد
همونطوری که امروز تو دنیا این روش مبنا و محوره و همه داریم میبینیم
اسلام به زن میگه تو انقدر ارزون حریمت رو به روی هر کسی باز نکن ارزش زن رو حتی با کیفیت جسمی(چه برسه به روحی!) اونقدر بالا میبره که میگه اگر مردی تو رو میخواد باید برای همیشه بخواد نه چند ساعت!
نه یه مدتی که هر وقت سیر شد مثل دستمال کاغذی بندازدت دور، نه تا وقتی جوونی، نه فقط ایام خوشی که مریض شدی تموم شه بره، نه همخونگی با سهم مشترک
تازه خرجتم باید بده!
برات خونه و زندگی فراهم کنه رو تخم چشم نگهت داره!
چرا فکر میکنی ارزونی؟
بی ارزشی!
داشتن تو باید خیلی سخت باشه
پس اون چیزی که عامل پایین اومدن ارزش زنهاست بخشی از خود جامعه آماری ماست که نه تنها شخص خودش که جنس خودش رو بی ارزش میکنه
حالا با فرض اینکه خانواده تشکیل بشه در جامعه
اونهایی که حجاب رو نمیخوان و میخوان راحت باشن چه ضربه ای به بقیه میزنن؟
آقایون ذات جسمشون تنوع طلبی رو میطلبه
وقتی ما خانومها انقدر راحت تفاوتها و نقاط قوت و ضعفمون رو به نمایش میگذاریم قدرت مقایسه پدید میاد
و با این امکان خطرناک از اونجایی که از هر خوشگلی خوشگل تر وجود داره و این کاملا سلیقه ایه و با ذائقه سازی میتونه تغییر کنه! دیگه هیچ زندگی ای در امان نیست
سردی روابط زوجین یعنی طلاق عاطفی که علاوه بر سرخوردگی خودشون در تمام وجوه شخصیتی اثر مستقیمش رو روی بچه میگذاره
و خانواده های ناسالم افراد نامتعادل رو وارد اجتماع میکنن و سیکل های معیوب جرم و جنایت شکل میگیره!
اینم یادت نره که بال زدن پروانه ها تو آمریکای جنوبی باعث ایجاد طوفان تو بیابونای آسیا میشه!
یعنی یک اتفاق به ظاهر کوچک و بی اهمیت توی مناسبات اجتماعی میتونه اثرات بزرگی خلق کنه
حالا عکسش رو تصور کن
اگر این تزی که اسلام داده پیاده بشه
کنترل نگاه و حفظ حریم کنار هم قرار بگیره و سلیقه سازی بی مورد صورت نگیره
اونوقت چی میشه؟
زندگی همه زوجین بهشت میشه!
چون به هر حال که همه نمیتونن با زیبا ترین زن یا مرد دنیا ازدواج کنن درسته؟
حالا دو تا راه داریم یا بشینیم سلیقه سازی کنیم و مدام غصه ی نداشته ها رو بخوریم
یا از داشته هامون لذت ببریم
الان زنها دارن برای ارضای حس تنوع طلبی مرد ها با هم مسابقه میدن!
بی مزد و منت!
اما اگر همین معادله رو معکوس کنی؛
هر مردی زن خودش رو میشناسه و هر زنی شوهر خودش رو
و هر زنی توی منزل خودش ملکه ست
خب چی بهتر از این؟
مگه همه این خوشگل کردنا مال این نیست که زیبایی هات به چشم بیاد و تحسین بشی و این حس زیبایی خواهی و تحسین خواهیت ارضا بشه
خب اگر این یه رقابت اجتماعی باشه تو این رقابت خوشگل ترا برنده میشن که متناسب جامعه هدف متغیره و همه همیشه توش برنده نیستن
اما تصور کن هر زن با هر ظاهری که داره همیشه یک مرد رو داشته باشه که زیبایی هاش رو درست ببینه و تحسینش کنه
همسرش
همسری که برای همیشه و مستمر با حفظ احترام خواهانشه و بعد از اینکه کارش تموم شد نمیندازدش دور!
اینجوری بهتر نیست؟
ژانت سرتکون داد: چرا خیلی بهتره
ولی همه ی اینا با حجاب حاصل میشه؟
_قطعا هزاران بار بیشتر از بقیه روش ها
هرچی هم همه گیر تر باشه اثر بهتر و بیشتری داره
کتایون زبون روی لب کشید و بالاخره به حرف اومد: ولی حجاب خودش حس کنجکاوی رو تحریک میکنه
_قرار هم نیست حجاب انسان ها رو نسبت به هم خنثی و بی تفاوت کنه در این صورت منطق طراحی این مدل چی بود؟
اصلا لازمه این کنجکاویه باشه وگرنه کسی ازدواج نمیکنه!
حجاب تنش ها رو کم میکنه و تحریک بصری رو کاهش میده اصل نیاز رو که از بین نمیبره!
اما برای اون حس کنجکاوی تقوا و کنترل نگاه همینجا معنی پیدا میکنه دیگه
تا حد امکان تنش ها با پوشش کاهش داده میشه ولی از اونجا به بعدش با کنترل نگاه معنا پیدا میکنه
و مکملش همون پاسخ درسته
یعنی ازدواج!
حالا آخر آیه رو ببین
میگه با حجاب به سمت خدا برگردید!
یعنی حجاب توبه اجتماعیه! چرا؟
چون پیشانی تقوا در جامعه ست
بزرگترین تابلوئی که میشه دست گرفت
تصور کن یه بافت جمعیتی رو توی عکس میبینی
اولین چیزی که میتونه تو رو متوجه مسلمان بودن اون شهر بکنه چیه؟ قطعا حجاب
پس حجاب قانونه چون شکل گیری تمدن اسلامی نیازمند پیاده سازی ایده هاییه که همه مثل چرخ دنده های ساعت به هم مرتبطن و هم رو تکمیل میکنن و اگر هرکدومشون نباشه اون خروجی نهایی که انتظارش رو داریم حاصل نمیشه!
کتایون_ولی ممکنه یه عده موافق رعایتش نباشن!
_قانون برای اکثریت و منطق کلی اجتماع صادر میشه و همه موظف به انجامشن
همه جای دنیا منطق قانون گذاری همینه کار دیگه ای نمیشه کرد هیچوقت صددرصد جمعیت روی چیزی اجتماع نمیکنن به دموکراسی که دیگه اعتقاد داری؟
در مورد آیه 32 هم فقط بگم، مهمترین ثمره ازدواج همون قرار گرفتن در شرایط چالش جدیده
چالشی که در ابتدا تو رو با خود واقعیت و درونیات پنهان شده ت مواجه میکنه و در ادامه خدا رو به شکل درست تری به انسان میشناسونه
الان میگم چطوری
ببین گفتم همه ما درونیاتی داریم که اکثرا بدون اینکه بخوایم اصلاحش کنیم پنهانش میکنیم
غافل از اینکه اصلا به دنیا اومدیم تا این درونیات رو بسازیم و رشد بدیم و به نمایش بگذاریم و گنجه ای نیست که بشه این چیزها رو توش پنهان کرد
و خدا اصرار داره همه اینها آشکار بشه و دقیقا ما رو توی موقعیت هایی قرار میده که اون درونیات آشکار بشه
یعنی همون فضای چالش یا امتحان
حالا ازدواج یکی از بزرگترین چالش هاییه که درونیات پنهان شده رو آشکار میکنه
تصور کن تو با کسی از یک خانواده دیگه با خرده فرنگ متفاوت عادات متفاوت سلایق و ویژگی های شخصیتی متفاوت میخوای شروع کنید با هم زندگی کردن
درسته در ازدواج باید سعی بشه که شبیه ترین فرد به خودت رو پیدا کنی و همه تفاوت ها رو با چشم باز ببینی و با محاسبه نموداری تفاهم رو اندازه بگیری و توافق هم بکنی و همه وجوه تاریک طرفین برای هم روشن بشه ولی به هر حال دو تا عین هم نیستید آدمها گاهی حوصله ی خودشون رو هم ندارن!
و این یعنی چالشی که تو توش مثل آزمایش خون تمام مرض های روحیت رو و ویژگی های بدت رو میبینی و بهترین فرصته که خودت رو بشناسی و برای اصلاح و رشد تلاش کنی
و با تمرین و تعامل مثبت خود سازی کنی
فرض کن تو قبل از ازدواج یه حوض راکدی که آب سطحی تمیزی داره ولی کفش چرک کبره بسته
ازدواج اون پاروئیه که میزنن رسوبات ته حوض رو جدا میکنن
بهترین وقت برای تمییز شدنه
البته کلی هم شیرینی داره اما این رو هم داره که اگر متوجهش نباشی خیال میکنی زندگیت مشکل داره و اذیت میشی
باید بپذیری که تمام مناسبات دنیا چالش و امتحانه که با لذت و هیجان واردش بشی و برای رشد تلاش کنی
حالا تصور کن این زوج صاحب فرزند میشن
این فرزند دقیقا به
شما رابطه ی بین خدا و بنده رو در اشل کوچیکتر نشون میده
پدر و مادر نماینده ی خدا هستن برای تربیت بچه
موجود بی تجربه و خالی از آگاهی که به شدت حرف گوش نکنه بخاطر نادانیش و احساس هم میکنه داناست و سر و کله زدن باهاش به شدت سخته ولی در عین حال بسیار هم برای پدر و مادرش دوست داشتنی و مظلومه
دقیقا رابطه ما با خدا هم همینطوره!
عسلی های ژانت میدرخشید وقتی گفت: چه تعبیر قشنگی
کتایون بلافاصله جمله ش رو به زبون آورد:
_ولی قبول داری در مجموع در این نوع خلقت زنها محدودیت های بیشتری رو تجربه میکنن؟
_مرد ها هم محدودیت ها و سختی هایی از انواع دیگه رو درک میکنن
گفتم اتفاقا این سختی ها در این مدل جهانبینی حسن محسوب میشه کار بزرگتر پاداش بزرگتر رشد بیشتر.
خاصه درباره این مطلب هم قبول دارم زنها محدودترن اما علت داره
چون زن خاصتا نمایندگی انحصاری آدم سازی اعم از جسمش تا روح و روان و پرورشش رو از خداوند گرفته و رکن روحی خانه و خانواده ست میطلبه که پاکیزگی زیادی داشته باشه و مراقبت های خاص تری
هر که بامش بیش برفش بیشتر
تو نماینده خاص خدا در عالی ترین مسئولیت خلقت یعنی رشد و رویشی
چه جسمی و چه روحی
معلومه که باید بیشتر از خودت مراقبت کنی
چه جسمی و چه روحی!
ایتا
@dokhtaranzeinabi00
📚حکایت خواندنی
امام جعفر صادق (علیه السلام)فرمودند
دو مرد وارد مسجد شدند، یکی از آنها عابد بود و دیگری گنهکاروقتی که از مسجد بیرون آمدند،
مرد گنهکار، مؤمن راستین بیرون آمد
ولی مرد عابد، فاسق و گنهکار بیرون آمد! از این رو که عابد وقتی وارد مسجد شد، به عبادت خود می بالید و در اندیشه خود به عبادتش مغرور بود، ولی گنهکار در فکر پشیمانی از گناه و طلب آمرزش گناهانش از خدا بود.
خداوند به حضرت داود (ع) خطاب کرد:
(بشر المذنبین و انذر الصدیقین)
[گناهکاران را مژده بده و درستکاران راستگو را بترسان] حضرت داود (ع) عرض کرد:
چگونه گناهکاران را مژده بدهم و درستکاران را بترسانم
خداوند فرمود: به گناهکاران مژده بده که من پذیرای توبه و بخشنده گناه هستم و درستکاران را بترسان که به اعمال خود، مغرور و خودبین نشوند.
زیرا بنده ای نیست که او را به پای حسابرسی بکشم، مگر اینکه بر اثر ناخالصی های عبادتش به هلاکت بیفتد
📚اصول کافی
༺📚════════
♥️🍃
وَڪَيْفَ تَصْبِرُ عَلَىٰ مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا ...
ــ گــاهی اونی ڪه آدمو بی تاب می ڪنه دلتنگــی نیست
بـی خبـریه ...
_سورهٔمبارڪهٔڪهفآیهٔ68_
سر نمازتان ما را هم دعا کنید دوستان خوبمون
یادتون باشه سر نماز اول فرج اقا را دعا کنیم 🌸🌺🌸
#قابلتامل
پروانه به خرس گفت: دوستت دارم...
خرس گفت:
الان میخوام بخوابم،باشه بیدار شم حرف میزنیم...
خرس به خواب زمستانی رفت و هیچوقت نفهمید که عمر پروانه فقط 3 روز است...
آدمای زنده به گل و محبت نیاز دارن ومرده ها به فاتحه!
ولی ما گاهی برعکس عمل میکنیم!
به مرده ها سر میزنیم و گل میبریم براشون, ولی راحت فاتحه زندگی بعضیارو میخونیم !
گاهی فرصت باهم بودن کمتر از عمر شکوفه هاست!
بیائیم ساده ترین چیز رو ازهم دریغ نکنیم