eitaa logo
دولت قوی
597 دنبال‌کننده
82 عکس
20 ویدیو
3 فایل
بستری برای اندیشیدن در سطح ملی و فراملی؛ منطقه‌ای و جهانی: پیرامون #دولت_قوی، #مقاومت در برابر نظم ناعادلانه‌ کنونی جهان و هویت دینی، پیشرفت و عدالت اجتماعی نقد، پیشنهاد و سؤالات خود را با من در میان بگذارید: 🇮🇷 👤Eitaa.com/ahs_tafreshi @feqholsiasat
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️«فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْر»؛ با ائمهٔ کفر باید مبارزه کرد. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️قرآن می‌فرماید: «فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْر»؛ ائمّه و امامان کفر را بکُشید؛ نمیگوید «فقاتلوهم»، یا «فقاتلوا الکفر». «امامان کفر»، پیشوایان و زمام‌داران و سردمداران کفرند... «امام کفر»، یعنی «اید‌ئولوگ، تئوریسین، زمام‌دار و هادیِ کفر». آیه‌ی قرآن نمی‌خواهد بگوید با هر کافری که نقض عهد کرد، بجنگید، بلکه مطلب اجتماعی بسیار مهم و دقیقی را بیان‌ می‌کند؛ حکمی در مقیاس جهانی. در واقع امامِ کفر است که نقض عهد میکند، نه آحاد مردم. آیه می‌خواهد بگوید اگر نقض عهد کردند، با ائمّه‌ی آنها بجنگید؛ چون آنها غدّه‌های چرکین اجتماع‌اند که مانع مسلمان‌‌شدن مردم می‌شوند. یکی از مستشرقان مسیحی میگوید: «جنگ اسلام در واقع، جنگ با حکومت‌ها و زمام‌داران و رؤسای زمان بود، نه جنگ با ملّت‌ها.» چه‌ کسی با عیب‌جویی خود از پذیرش اسلام مانع می‌شود؟ آیا توده‌ی مردم مانع‌اند؟ خیر، بلکه کسانی که بر زوایای اجتماع و مردمْ سلطه و قدرت دارند مانع هستند. 📕تفسیر سوره برائت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صص ۱۲۵ تا ۱۲۹(خلاصه). 🌐https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=39687 🆔@Asre_jadid_57
⭕️"تنگه احد نظام اسلامی"؛ شکاف میان "اعتقادات نظریِ فردی" با "اعتقادات التزامی و القایی از سوی الگوهای اجراییِ غیراسلامی یا ضدّاسلامی". الگوهای غربی طراحی شده‌اند که مبنای غرب در قطع ارتباط با خداوند متعال را در عرصه حیات اجتماعی تحقق بخشند... ♦️تنگه احد نظام اسلامی شکافی است که میان اعتقادات فردی و نظری و اعتقادات التزامی و القایی از سوی الگوهای اجراییِ غیراسلامی یا ضداسلامی رخ می‌دهد. ♦️مردم از سویی معتقدند ربا اعلام جنگ با خداست، ولی الگوهای مالی و پولی بر مبنای ربا شکل گرفته‌اند. مردم معتقدند افزایش جمعیت مایه مباهات پیامبر است، اما ساختارهای اجتماعی و الگوهای اجراییْ نه‌تنها زمینه و امکان تحقق این امر را فراهم نمی‌آورند، بلکه زمینه و امکان آن را از بین می‌برند. وقتی در الگوی مسکن رسماً این امر به تصویب می‌رسد که خانه استاندارد هر ایرانی یک خانه ۷۵ متری است، این الگو (که البته به علوم انسانیِ غربی متکی است) عملاً به معنای انکار ضرورت و مطلوبیت افزایش جمعیت خواهد بود و نهایتاً به شکل التزامی و در مقام عمل انکار سخن اسلام است و نهایتاً انکار رسالت خواهد بود. ♦️...تنگه احد نظام اسلامی، شکاف میان اعتقادات ذهنی و قلبی مردم در مورد اسلام و التزامات عملی و عینی الگوهای اجرایی غربی در مورد اسلام است که منجر به ناکارآمدی عینی و اسلامیِ نظام شده و به‌تدریج موجب تضعیف و از‌بین‌رفتن مقبولیت نظام اسلامی می‌شود و نظام، انقلاب و اسلام را در معرض خطر قرار می‌دهد. ♦️...باید این تصور را که می‌توان الگوهارا از مبانی جداساخت و به‌اجرا گذاشت، خطا دانست؛ زیرا اساساً الگوهای اجرایی به‌وجود آمده‌اند که تحقق‌بخش مبانی خود باشند و الگوهای غربی طراحی شده‌اند که مبنای غرب در قطع اتصال به آسمان، آخرت و خداوند متعال را در عرصه حیات اجتماعی تحقق بخشند... 📕کتاب تنگه احد معاصر، سیدمرتضی حسینی الهاشمی، انتشارات تمدن نوین اسلامی، قم، ۱۳۹۹،صفحه ۵۱ و ۵۲. 🆔@Asre_jadid_57
اعتماد به پرچمدار.mp3
6.96M
⭕️اعتماد به پرچمدار حق 🔰استاد سیدمهدی میرباقری 🔊 قطعه‌ای از صوت سخنرانی مراسم روز تاسوعا در دفتر مقام معظم رهبری قم در تاریخ ١۴٠١/۰۵/۱۶ 🏠@deraiat 🆔@Asre_jadid_57
⭕️«برکناری از سیاست» از عوامل مؤثر بر پیدایشِ ذهنیتِ فردگرایانهٔ فقها در فقاهت. 🔰آیت‌الله شهید محمدباقر صدر ♦️"برکناری از سیاست، به‌تدریج موجب شد دامنهٔ هدفی که حرکت اجتهاد را پدید می‌آورد در میان امامیه محدودتر گردد و این اندیشه را پیش آورد که یگانه‌ جولانگاه آن ( که می‌تواند در جهان خارج بازتابی بر آن داشته باشد و آن را هدف بگیرد) جولانگاه انطباق فرد است با اسلام و نه جامعه و چنین بود که در ذهن فقیه، اجتهاد با چهرهٔ فرد مسلمان ارتباط یافت، نه با چهرهٔ اجتماع مسلمان." 📕همراه با تحول و اجتهاد، سیدمحمدباقر صدر،ترجمهٔ اکبر ثبوت و دیگران، نشر روزبه، تهران، ۱۳۵۹شمسی، ص ۸. 🆔@tarafdare_mardom
👤 دکتر حبیب‌؛ استاد دانشگاه لبنان ♦️"من از دانشجویانم در دانشگاه لبنان عذرخواهی می کنم زیرا در تدریس دروس اصول حقوق بین الملل، حقوق بشردوستانه بین المللی و سازمان ملل متحد سختگیر بودم. بعد از جنایات صهیونیسم در غزه دیگر نیازی به تدریس این اصول نیست. «قانون زور»، آقای جهان است." 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از محمد شهیدی
⭕️ مفهوم «توسعهٔ قدرت» و تأسیس حکومت 🔰 استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی: ♦️"من تعجب می‌كنم از كسانی كه خيال می‌كنند تنها اگر زهد فردی را تبليغ كنيم و به مردم بگوييم انسان‌های خوبی باشند تمام مشكلات و ناهماهنگی‌ها حل می‌شود. خب اين كار در آمريكا هم قابليت شكل‌گيری دارد! يعنی آن جا كه نظام هم در دست شما نباشد و اندكی هم دموكراسی حاكم باشد، اينگونه می‌توان عمل كرد. به نظر ما كسی كه این حرف را می‌زند به معنای «توسعه قدرت» توجه نكرده است. ♦️بايد توجه داشت كه اگر مشکلات با اکتفاء به زهد فردی و تبشير و تنذير روحانيون قابل حل بود، تاسيس حكومت نه تنها در زمان فعلی، بلكه در زمان حضرت نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) نيز لازم نبود! " ☑️ @AndisheMonir 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از محمد شهیدی
⭕️«تقیه‌» ؛ شمشیر نامرئی و ضرورت کاربست آن در سیاست. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️"وقتی از تقیه صحبت می‌کنیم، ممکن است بگویید تقیه متعلق به آن زمانی بود که دولت مسلطی بر سرکار بود و ما هم مخفی بودیم و از ترس او چیزی نمی‌گفتیم. نه، همان‌وقت هم تقیه مسأله‌ی ترس نبود. «التّقیّة ترس المؤمن»: تقیه سپر مؤمن است. سپر را کجا به کار می‌برند؟ سپر در میدان جنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و به هنگام درگیری به کار می‌آید. پس، تقیه در زمینه‌ی درگیری است؛ چون تُرس و حرز و سنگر و سپر است. همان وقت هم این‌گونه بود. وقتی تقیه می‌کردیم، معنایش این بود که ضربه‌ی شمشیر را بر پیکر نحس دشمن وارد می‌کردیم؛ اما طوری که او نه شمشیر و نه دستی که شمشیر را گرفته و نه بلند کردن و نه فرود آمدن آن‌را ببیند و بفهمد، بلکه فقط دردش را احساس کند. تقیه، این بود. آنهایی که در آن روز تقیه می‌کردند، همین‌طور تقیه می‌کردند. آنها مخفیانه و دور از چشم دشمن، در خانه‌های پنهان، با هزار ملاحظه و مراقبت، مثلاً اعلامیه تنظیم می‌کردند که وقتی پخش می‌شد، بکلی آبروی نظام را می‌برد. این کار، مثل ضربه‌ی شمشیر بود که وقتی بلند می‌شد، بر کمر و فرق دشمن می‌خورد. بنابراین، تقیه می‌کردیم؛ یعنی نمی‌گذاشتیم که دشمن بفهمد چه‌کاری انجام می‌گیرد. تقیه سپر بود و تقیه‌کننده پشت سپر مخفی می‌شد. معنای تقیه این‌است. الان هم همین معنا را می‌دهد. ♦️در حال حاضر، استکبار جهانی دارای قدرتی است و شما هم مقاصدی دارید و می‌خواهید کارهایی انجام دهید. هیچ لزومی ندارد که هرکسی دایم از تریبونها اعلام کند و مسابقه بگذارد که فلان کار را می‌خواهیم بکنیم و بعد هم نکند! یکی از رهبران مسلمانِ پخته‌ی واردی که من در طول مدت کارهای سیاسی دیدم، «سکوتره» بود. او آدم بسیار وارد و پخته و مطلعی بود. در چند سفری که به تهران آمده بود و ملاقاتهای متعددی که با او داشتم، خیلی شیفته‌ی انقلاب بود. او گرچه ضعیف بود و نتوانسته بود راه خودش را برود و «گینه کوناکری» را آن‌طور که ایده‌اش بود و دوست می‌داشت، درست کند و بسازد و گرچه استکبار کَت بند و از طرق مختلف محاصره‌اش کرده بود، ولی انسان موفق و سالمی بود و درست می‌فهمید. او این انقلاب را خیلی دوست می‌داشت و حقیقتاً از ته دل به امام ارادت داشت. در ملاقاتهایی که با او داشتم، حرفهایی از او شنیدم که خیلی درست بود. البته ما از خیلی‌ها حرف شنیدیم، ولی این با آنها متفاوت بود. این‌گونه تصور نشود که او برای خوش‌آمد ما حرفی گفته و ما هم باورمان آمده‌است. نه، من در این ده‌ساله با افراد زیادی نشستم و برخاستم و حرف زدم و شنیدم. بعضیها حرف می‌زنند، ولی از زبانشان تجاوز نمی‌کند؛ اما بعضی‌ها این‌طور نیستند. این حقیقت قابل تشخیص است. بنابراین، او راست می‌گفت. یک وقت به من گفت: «فقط شما یک عیب دارید و آن این است که دایماً همه‌ی کارها را می‌گویید و مطرح می‌کنید. همه‌ی کارها که گفتن ندارد. چرا می‌گویید؟ می‌گویید که چه بشود؟». شاید من در سال اول ریاست جمهوری که این حرف را از او شنیدم، اصلاً از ته دل قبول نکردم. با خودم می‌گفتم که این دنیا، دنیایی نیست که او خیال کند ما اگر چیزی را گفتیم، دنیا می‌فهمد و اگر نگفتیم، نمی‌فهمد و گفتنِ ما مشکلی به‌وجود آورد. بعداً تجربه‌ها به من نشان داد که او پخته بوده و می‌فهمیده است. من حالا عقیده‌ام همین است. بعضی از برادران، در جاهایی خیال می‌کنند فقط خودشان هستند و به همین خاطر، مطالب و اهداف و آرزوهایی را به زبان می‌آورند و می‌گویند که دشمن از آن سوء استفاده می‌کند. ما از این‌گونه حرفها داشتیم. شما باید مراقب باشید که بهانه به دست دشمن ندهید. الان دنیا، دنیای مهمی است. در این خصوص، وزارت خارجه و کسانی که با سیاست خارجی سروکار دارند و مجلس و بقیه‌ی اجزای دولت و بعضی از ائمه‌ی جمعه، در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارند. پس، مسأله‌ی «تقیه» بسیار مهم است که باید در کار سیاست خارجی به آن توجه کنیم." 📕بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام ۱۳۶۸/۱۱/۰۹ 🌐https://khl.ink/f/20155 🆔@Asre_jadid_57
⭕️تأکید بر مُرّ اسلام و اجتناب از الگوهای غربی و انفعال در نوآوری 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️"من یادم می‌آید اوایلی که صحبت‌ آمدن امام بود. ... یک روز اعلامیه نوشته بودیم راجع به جمهوری اسلامی، همه‌ی ماها بودیم؛ مرحوم بهشتی بود، مرحوم باهنر بود، مرحوم مطهّری بود؛ همه بودند و هیچ‌کسی از این حزب‌اللهی‌های درجه‌یک مسلّم، هیچ‌کدام خارج از این حوزه نبودند، امضاء کردیم «جمهوری دموکراتیک اسلامی» (حالا یا امضاء کردیم یا نوشتیم). خب به نظر می‌رسید «دموکراتیک» و «دموکراسی» چیز بدی نیست که؛ ما همه‌اش هی داریم می‌گوییم «دموکراسی نیست توی این مملکت»؛ دموکراسی که چیز بدی نیست. یعنی یهو یک چیز از ذهن‌هامان مغفول‌عنه ماند و دور ماند. گمان می‌کنم سندش را هم بشود پیدا کرد. این در آن سخنرانی مرحوم بهشتی در بهشت زهرا قبل از آمدن امام، ‌[بود]. من هم یک قطعنامه‌ای خواندم بعد از سخنرانی ایشان (قطعنامه را من خواندم)، گمان می‌کنم در همان قطعنامه باشد. ♦️بعد، امام که آمد گفت:«جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» خب ما هم زودی فهمیدیم، یعنی خدا رحم کرد به ما که ما زود فهمیدیم و الا اگر نمی‌فهمیدیم می‌گفتیم «خب چه فرق می‌کند؟» یک جریان انحرافی باز به وسیله‌ی ما به وجود می‌آمد! اما خوشبختانه فهمیدیم. امام، حالا چرا نگفت «دموکراتیک» (چون کلمه‌ی دموکراسی چیز بدی نیست)؟ این برای خاطر این بود که آن مُرِّ شرع و اسلام در نظر امام، [معیار بود]؛ حقیقت این بود که در اسلام، «دموکراسی» به معنای مصطلح معروف دنیایی‌اش مطرح نیست." 📕بیانات در دیدار مدیران عامل مرکز تهیه و توزیع تهران، ۱۳۶۱/٠٩/٠٧ 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از محمد شهیدی
برای فهم بهتر و عمیق‌تر تحولات سیاسی فقط اطلاعات تاریخی کافی نیست، چه بسا افرادی که مطالعات تاریخی زیادی  دارند اما در فهم و تحلیل وقایع، دچار خطاهای بزرگ میشوند. یکی از کتاب‌هایی که به فهم عمیق‌تر تحولات سیاسی کمک می‌کند و در واقع "خط تحلیلی" درست و دقیقی را به مخاطب نشان میدهد کتاب "انقلاب اسلامی و تداول قدرت" است که مجموعه گفتارها و مصاحبه‌هایی از آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری است. در این کتاب، وضعیت و موقعیت کنونی انقلاب اسلامی در مقیاس ملی، منطقه‌ای و جهانی تبیین و در ادامه رابطه انقلاب اسلامی و جریان‌های سیاسی مختلف بررسی شده است. قیمت پشت جلد این کتاب ۱۱۰ هزار تومان و هزینه ارسال آن به سراسر کشور 25 هزار تومان است. (در صورتی که مجموع خرید شما بالای 200 هزار تومان باشد، هزینه ارسال رایگان خواهد بود) سفارش👇 @Ketab_hafezeh_tarikhi همچنین جهت خرید حضوری میتوانید به آدرس زیر مراجعه فرمایید: خ انقلاب اسلامی. بعد از چهارراه ولیعصر‌. نرسیده به فلسطین. خ برادران مظفر شمالی. نبش بن بست اول. فروشگاه کتابکده ۲۷ 🆔@hafezeh_tarikhi_irani 🆔@Asre_jadid_57