💢 تأثیر ظهور طالبان بر پرونده تروریسم در اردن
✍️سعود الشرفات
🔸 بخش دوم
🔻 بازتاب ظهور طالبان بر گروههای وفادار به القاعده و داعش
🔹در کوتاهمدت، ارزیابی تأثیر ظهور طالبان بر گروهها و ایدئولوگهای وفادار به القاعده و همچنین داعش در اردن بسیار دشوار است. این به دلیل وضعیت عمومی انتظاری است که جامعه بینالملل در مورد طالبان دارد.
🔹به طور کلی، القاعده و شاخههای آن در جهان و #تحریر_الشام در سوریه که از القاعده جدا شده، پیروزی طالبان در افغانستان را تبریک گفتند. در حالی که طالبان به شدت مورد حمله داعش قرار گرفته است و جز در درجه و انواع کفر فرقی بین طالبان و دشمنان آن نمیبیند.
🔹در اردن انتظار میرود که شخصیتهای جریان سلفی - به ویژه ابومحمد مقدسی - در حالت انتظار، احتیاط و پیگیری جدی رفتار طالبان و موضع آن در قبال گروههای جهادی در جهان، به ویژه نسبت به جنگ در سوریه، عراق، منطقه ساحل، شمال آفریقا و دیگر حوزهها در اروپا و آسیا هستند. به عنوان مثال، آیا طالبان، تروریسم و عملیات تروریستی را که این گروهها هنوز انجام میدهند، به ویژه در آفریقا و عملیاتهای «#گرگ_تنها» در اروپا را محکوم خواهند کرد؟ آیا واقعاً با آمریکا همکاری خواهند کرد؟ با جامعه بینالمللی معامله خواهند کرد؟ به قوانین بینالمللی و معاهدات و کنوانسیونهای بینالمللی، به ویژه حقوق زنان، آزادی عقیده و رسانه، دموکراسی و اقلیتها پایبند خواهند بود؟
🔹همه اینها برای سلفیهای #جهادی، چه القاعده و چه داعش، مسائلی مهم و حساس است و انتظار میرود که رابطه بین طالبان و بقیه گروههای سلفی-جهادی که به طور مطلق دموکراسی و آزادی زنان را رد میکنند، نابود شده و از بین رود. از این رو، مقدسی در صفحه توئیتر خود موضعی محافظهکارانه گفت: «ما نگفتیم که خلافت طالبان بر اساس منهج نبوی است، اما در زمانه استضعاف، به هر شوکتی برای مسلمانان نیاز داریم.»
🔻 آیا ترس و تهدید واقعی وجود دارد یا خیر؟
🔹عروة عجوب، محقق و تحلیلگر سیاسی سوری در حوزه گروههای جهادی، میگوید که نوستالژی گذشتهای خیالی و امتی منسجم، گروههای اسلامی را وادار میکند تا پیروزی جنبش طالبان افغانستان را به عنوان یک حرکت بینالمللی تحلیل کنند! شاید چیزی که برخی از این گروهها متوجه نمیشوند یا نادیده میگیرند، این است که طالبان امروز به یک پروژه سیاسی محلی تبدیل شده است، درست مانند سایر احزاب اسلامی که با (مشکلات امت) همدردی میکنند، اما تنها بر منافع سیاسی محلی خود به عنوان یک حزب تکیه میکنند.
🔹تهدیدها ممکن است کوتاهمدت یا فوری نباشند، اما زمانی که شرایط، زمان و مکان مناسب برای آنها فراهم شود، واقعی میشوند و احتمال وقوع آنها وجود دارد، زیرا خطر تروریسم در کشور (اردن) پایان نیافته است و بعید است که در آیندهای قابل پیشبینی به پایان رسد. همچنین نمیتوان خطر سناریوی الهامبخش و انگیزهای را که طنین به اصطلاح «پیروزی طالبان» به دنبال آورده، کنار گذاشت.
@dolatedin
💢 تشکیل اولین شورای شهر کاملا مسلمان در تاریخ آمریکا
🔹یاهو نیوز: شهر همترامک ایالت میشیگان هفته گذشته پس از انتخاب اولین شورای شهر کاملاً مسلمان ایالات متحده به رهبری یک شهردار مسلمان، تاریخ ساز شد.
🔹پس از پیروزی آدام آلبارماکی، آماندا ژاکوفسکی و خلیل رفایی در انتخابات هفته پیش شورای شهر همترامک آنها به اعضای فعلی شورا نیم چودوری، محمد حسن و محمد آلسومیری خواهند پیوست.
🔹هر شش نفر مسلمان هستند و عامر غالب ۴۲ ساله که به عنوان شهردار انتخاب شده نیز مسلمان است. پنج نفر از این اعضا مهاجر و یک نفر مسلمان با اصلیت اروپای شرقی هست. همچنین شش عضو شورا، سه عضو یمنی تبار، دو نفر بنگلادشی و یک نفر سفیدپوست می باشند.
🔹این موضوع باعث شده که شهر همترامک که پیشتر به دلیل حضور بالای مسلمانان تبدیل به اولین شهر با اکثریت مسلمانان در آمریکا شده است حالا شورای شهر کاملا مسلمان داشته باشد. با این همه اعضای شورا به رسانهها گفتند که مذهب در تصمیمات آنها نقشی نخواهد داشت.
🔹درصد ساکنان مسلمان در شهر همترامک مشخص نیست، از این جهت که در سرشماری های آمریکا در مورد مذهب افراد سؤال نمی شود. اما برآوردهای مبتنی بر داده های سرشماری نشان می دهد که حدود نیمی از آنها مسلمان هستند. بر اساس اطلاعات سرشماری سال 2019، حدود 25 درصد از شهر اصالتاً عرب هستند که بیشتر آنها یمنی و همگی مسلمان هستند و 27 درصد دیگر از اجداد آسیایی هستند که بیشتر آنها بنگلادشی و ترکیبی از مسلمان، هندو، بودایی و مسیحی هستند. همچنین برخی از مسلمانان بوسنیایی و مسلمانان آفریقایی آمریکایی در همترامک زندگی می کنند.
@dolatedin
💢 نماینده مجلس مصر: لایحه جرمانگاری پوشیدن نقاب را ارائه میکنم
🔹راشاتودی عربی: فريدة الشوباشی روزنامهنگار و عضو مجلس نمایندگان #مصر، اعلام کرد که قصد دارد پیشنویس قانون ممنوعیت و جرمانگاری پوشیدن #نقاب را برای بحث در مجلس ارائه کند.
🔹فريدة الشوباشی در بیانیهای اختصاصی به روزنامه الوطن با بیان اینکه نقاب نوعی استتار است، توضیح داد: «همه ما با وحشتناکترین حوادثی همعصر شدهایم که از نقاب سوء استفاده کردهاند. نقاب پوششی برای جنایتکاران است و هیچ کشوری در جهان اجازه چنین پوششی را نمیدهد، به خصوص که این وضعیت با مصر بیگانه است و نقاب ربطی به عفت ندارد.»
🔹این نماینده مجلس با بیان اینکه حجاب واجب نیست، گفت: در قرآن هیچ آیهای وجود ندارد که پوشاندن مو را واجب دانسته باشد، بلکه خداوند متعال در کتاب عزیز خود می فرماید: «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ» و اشاره حق تعالی به پوشاندن سینه است نه مو! زن ابولهب نیز حجاب داشته است و مردان #عربستان سعودی و سایر مناطق همجوار چیزی بر سرشان میگذاشتند تا آنان را از آفتاب محافظت کنند و این بدان معنا است که این حجاب را شرایط محیطشان تحمیل کرده است نه اسلام!»
🔹این روزنامهنگار خاطرنشان کرد: «حجاب در اواسط دهه هفتاد در مصر نشانه عفاف و شرافت و دیگر مظاهر معرفیشده توسط اسلامگرایان نبود، بلکه این عمل و رفتار مردم بود که حکایت از اینها داشت.»
🔹فريدة الشوباشی توضیح داد: این موضوع را با مرحوم دکتر #طنطاوی، شیخ #الازهر در میان گذاشتم و به ایشان گفتم که حجاب در اسلام واجب نیست، بلکه بر اساس شرایط محیط و اوضاع و احوال وضع شده است و او با استناد به حدیث «إذا بلغت المرأة المحيض لا يظهر منها غير وجهها و كفيها؛ هنگامی که زن به سن حیض شدن رسید، نباید چیزی جز صورت و دو کف دستانش را آشکار نماید» پاسخ داد، پاسخ من نیز این بود که این حدیث ضعیف است، سپس او خندید و بعد از آن جوابی نداد و این تاییدی است بر صحت حرفهای من!
✍🏼ملاحظه:
🔹مدتها است که بحث ممنوعیت برقع در مصر نقل محافل سیاسی این کشور است و در دورههای مختلف به عناوین گوناگون مطرح شده است. چه در زمان محمد مرسی به عنوان یک حاکم اسلامگرا و چه پس از آن. این روزها نیز پارلمان مصر تصمیم دارد تا به لایحهای در خصوص ممنوعیت استفاده از برقع در اماکن عمومی رأی مثبت دهد.
🔹در سال 2018 هدا اگامی یکی از نمایندگان مجلس مصر نیز پیشنهاد ممنوعیت پوشیدن نقاب برای زنان مصری در مکانهای عمومی را مطرح کرده بود و علت طرح این مسئله را بروز برخی مشکلات امنیتی برای جامعه و امنیت ملی بیان کرد.
🔹همچنین در سال 2009 شیخ محمد سعید طنطاوی، رئیس دانشگاه الازهر مصر، با پوشیدن نقاب مخالف بود و حکم ممنوعیت نقاب را در تمام بخشهای دانشگاه صادر کرده بود.
🔹محمد سعید طنطاوی، در آن زمان به یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه گفت که بستن نقاب، رسمی بوده که قبل از اسلام رواج داشته و ربطی به اسلام ندارد. شیخ اعظم دانشگاه الازهر به همین جهت از آن دختر دانشجو خواست تا نقاب از چهره برگیرد.
🔹خانم سواد صالح، پرفسور رشته حقوق اسلامی در دانشگاه الازهر، موافق منع نقاب در دانشگاه الازهر است و دلیل میآورد که: «اگر به خاطر نقاب مشکلات امنیتی و اجتماعی ایجاد شود، مقامات دانشگاه حق دارند نقاب را ممنوع کنند، زیرا بستن نقاب هیچ ربطی به قوانین اسلام ندارد».
🔹وی دلیل افزایش نقاب را شبکههای تلویزیونی فراوانی میداند که در مصر اسلام افراطگرا را تبلیغ میکنند و به دروغ بستن نقاب را نیز یکی از واجبات اسلامی میدانند و بر آن تاکید میورزند. این شبکههای تلویزیونی از راه ماهواره اسلام افراطی را تبلیغ میکنند. بودجهی بیشتر آنها را عربستان سعودی تامین کرده است.
🔹ناگفته نماند که در سالهای گذشته فرانسه، دانمارک و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با دستاویز بروز برخی مشکلات امنیتی، تروریستی و... پوشیدن نقاب برای زنان مسلمان را در مکانهای عمومی ممنوع اعلام و جریمه مالی برای تخطی از آن وضع کردند.
@dolatedin
#دعوت_به_همکاری
با نام خدا و عرض سلام
اندیشکده مرصاد به منظور توسعۀ فعالیتهای مطالعاتی و میدانی خود از عموم علاقهمندان دعوت به همکاری مینماید.
حوزههای فعالیت اندیشکدهی مرصاد در میزهای منطقهای:
1- عراق و شامات 2- خلیج فارس 3- ترکیه و قفقاز 4- یمن
و میزهای موضوعی:
1- نهاد دین 2- نهضتهای اسلامی 3- اقتصاد سیاسی
از تمامی علاقهمندان به پژوهش و فعالیت بینالمللی دعوت میشود جهت مصاحبه و امکانسنجی همکاری، درخواست همکاری خود با تکمیل فرم ثبت نام در اینجا یا ارسال رزومه به آیدی @Mers_ad در پیامرسان تلگرام اعلام فرمایند.
شرایط عمومی:
👈تسلط به زبان عربی یا انگلیسی درحد فهم متون (ترجیحا هر دو)
👈سابقۀ تحصیلات دینی (حوزوی یا دانشگاهی یا آزاد)
👈تجربهٔ نگارش متون علمی یا ترویجی
👈برخورداری از ذهن تحلیلی و ایدهپرداز
👈روحیه کار تشکیلاتی و سیاسی
👈هفتهای یکبار حضور در محل کار (شهر مقدس قم)
🔹اندیشکده مرصاد
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💠 نگاهی به بحرانهای جامعه شیعی ترکیه؛ رابطه شیعه ترکیه با ایران چگونه باید باشد؟!
مسعود صدرمحمدی
✂️برشهایی از متن:
🔹باید گفت تجربه تشیع ترکیه تجربه ناموفقی در انتقال معارف شیعی است. البته منظور از انتقال معارف شیعی نه به معنای تبلیغ مذهب شیعی بلکه به معنای انتقال دستآوردهای علمی، فرهنگی، تمدنی جریان تشیع در جهان به منزله عضوی از بدنه جهان اسلام به جامعه اسلامی ترکیه فارغ از مذهبگرایی است.
🔹شیعیان با بحران نیروی انسانی مواجهاند. من فکر میکنم شیعیان عدم رشد در سلسله مراتب اجتماعی و حکومتی را بیش از آنکه متوجه تنبلی خودشان یا جبرهای تاریخی کنند پای حاکمیت مینویسند.
🔹بالاخره منِ شیعهی ترک رابطهام با ایران چیست؟ اگر تیم ملی ایران با تیم ملی ترکیه مواجه شود من طرفدار کدام طرف باید باشم؟ این رابطه هم مسالهای هست که ما ایرانیها باید به آن توجه کنیم و آن را از منظرهای مختلف کنکاش کنیم. این موضوع را از منظرهای مختلف اقتصادی، سیاسی، معرفتی و علمی میتوانیم بررسی کنیم. خصوصا جنبه معرفتی و سیاسی مساله از اهمیت بالایی برخوردار است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba_ir
💢 الازهر و جنجال تحریم خوک
🔹بی بی سی عربی: نزدیک به یک ماه پیش جهان شاهد یک موفقیت پزشکی و علمی بود که در رسانهها خبرساز شد؛ جراحان آمریکایی موفق شدند کلیه یک #خوک اصلاحشده ژنتیکی را به بدن یک بیمار مرگ مغزی پیوند بزنند.
🔹به موازات این دستاورد علمی، پرسشی دینی مطرح شد که با وجود حرمت گوشت خوک در میان #مسلمانان و #یهودیان چنین پیوندی چه حکمی دارد. از آن زمان تاکنون بحث و جدل در مورد جواز استفاده از این آزمایش پزشکی در صورت موفقیت کامل و گسترش کاربرد آن ادامه یافته است.
🔸احمد کریمه: حرمت پیوند اعضای خوک
🔹نظرات دینی در این باره متفاوت بود؛ نخست #احمد_کریمه، استاد فقه تطبیقی دانشگاه #الازهر بود که به ممنوعیت پیوند عضو خوک به بدن انسان، حتی اگر موضوع مرگ و زندگی در میان باشد، #فتوا داد.
🔹کریمه در برنامه «حیاة الیوم» در شبکه الحیاة مصر گفت: «پیوند اعضا از خوک به انسان به عنوان یک نص شرعی #حرام بوده و این امر اجتهادپذیر نیست.»
🔹کریمه در پاسخ به این سوال مجری که آیا وجوب حفظ جان آن را از حرام بودن خارج میکند، گفت: «فقها اتفاق نظر دارند که درمان با شیء حرام و نجس، حرام است.»
🔹وی افزود: «خوک با تمام اعضا، مایعات، اندامها، چربیها و غیره که از آن جداشده، #نجس است.»
🔹این دیدگاه کریمه مورد حمله کسانی قرار گرفت که او را به "#افراطگرایی فکری" متهم کردند و یک وکیل مصری با ارائه دادخواستی خواستار ممانعت از حضور کریمه در رسانهها و لغو مجوز سخنرانی و فتوا برای وی شد.
🔸فتاوای مخالف نظر کریمه
🔹در همین چارچوب فقهی و شرعی، #احمد_ترکی از علمای الأزهر در این باره و در برنامه «صالة التحرير» شبکه صدى البلد صحبت کرد.
🔹ترکی با بیان اینکه قرآن بر تحریم «گوشت» خوک و نه خوک به طور مطلق تاکید کرده، گفت: «گویی خدا میداند که انسان به این حیوان نیاز پیدا خواهد کرد» و وی در این باره به چند کاربرد پزشکی مواد و بافتهای استخراج شده از خوک اشاره کرد.
🔹ترکی گفت: «میان اسلام و هیچ حیوانی دشمنی نیست و نجاستی که با آن به خوک انگ زده میشود، مجازی و معنوی است و در نص قرآن تنها به گوشت خوک اختصاص یافته است.»
🔹ترکی درباره پیوند کلیه خوک گفت: «موضوع به صورت علمی به دانشمندان، متخصصان و کمیتههای علمی و پژوهشی ارجاع میشود تا فواید و مضرات این موضوع و موارد دیگر را با هم مقایسه کنند.»
🔹خالد الجندی عضو المجلس الأعلى للشئون الإسلامية در واکنش به ممنوعیت پیوند کلیه خوک به بدن انسان توسط احمد کریمه، به وی حمله کرده و او را متحجر توصیف کرد و گفت: تعجبآور است که نظر کریمه با نظر الازهر که در آن درس خوانده، تناقض دارد.
🔸دیدگاه دارالافتاء مصر
🔹#دارالفتاء #مصر پیش از این با انتشار پستی در صفحات رسمی خود در شبکههای اجتماعی، در مورد جنجال پیرامون جواز پیوند کلیه خوک به بدن انسان اظهار نظر کرده بود و در آن نوشت: «اصل در دارو این است که باید مشروع باشد و از اعضای خوک در آن استفاده نشود، مگر اینکه جایگزینی برای آن وجود نداشته باشد و آن نیز مورد نیاز باشد. در این صورت مداوا شدن با آن اشکالی ندارد، زیرا حفظ نفس یک هدف مشروع و #واجب در دین است.»
@dolatedin
💢 عربستان به پاکستان 2 مسجد با ظرفیت 16 هزار نفر هدیه داد
🔹سبق: عربستان سعودی دو مسجد با ظرفیت بیش از 16000 نمازگزار در شهرهای مانسیره و مظفرآباد به پاکستان هدیه داد.
🔹روزنامه سعودی سبق تصریح کرد: مسجد ملک عبدالعزیز در شهر مانسیره که گنجایش بیش از 10 هزار نمازگزار و مسجد ملک فهد در مظفرآباد و با گنجایش بیش از 6000 نمازگزار، توسط عربستان به پاکستان هدیه داده شده است.
🔹این دو مسجد دارای حیاطهای بزرگ و طرحهای متمایز با الهام از مسجد مکه و مسجد النبی هستند و خاطرنشان کرد که عربستان سعودی این دو مسجد را در مناطقی از پاکستان که در زلزله 8 اکتبر 2005 ویران شدهاند و بنا به نیاز آن مناطق به مساجد، ساخته است.
🔹این هدیه طی مراسمی از سوی نواف بن سعید المالکی سفیر عربستان در اسلام آباد در مقر سفارت برگزار شد تا این دو مسجد رسماً به دولت پاکستان تحویل داده شود. نورالحق قادری وزیر امور دینی پاکستان تفاهمنامه وصول این دو مسجد را امضا کرد.
✍🏼ملاحظه:
🔹عربستان سعودی علاوه بر مشاركت در تعمير مساجد قديمی و همچنين ساخت مساجد بزرگی مانند مسجد ملک فيصل، در محلات مختلف شهرهای كوچک و بزرگ پاكستان نیز اقدام به احداث مساجد بسياری نموده است؛ به طور مثال تنها در كراچی مساجدی مانند مسجد باب رحمت، مسجد جامع سهراب، مسجد جامع نورانی و مسجد فاروق اعظم با سرمايه عربستان ساخته شده و به این شكل به مراكزی برای تبليغ وهابيت درآمدهاند.
🔹عربستان سعودی علاوه بر ساخت مساجد، دانشگاهها و مدارس مذهبی، مراكز تبليغی متعددی نيز ايجاد نموده است كه هدف اصلی اين مراكز تبليغ انديشه وهابيت است.
🔹«کریس مورفی» سناتور ارشد آمریکایی در شورای روابط خارجی آمریکا در سال 2016 اعلام کرد: در پاکستان ۲۴ هزار مدرسه دینی وجود دارد و عربستان سعودی با تأمین بودجه هزاران مدرسه دینی در پاکستان به ترویج افکار وهابیت و افراطی میپردازد.
🔹وی در ادامه میافزاید: عربستان سعودی از سال ۱۹۶۰ تا کنون ۱۰۰ میلیارد دلار برای ترویج افکار وهابی در دنیا هزینه کرده است.
@dolatedin