دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻 درگیری کلیسای ارتدوکس در اوکراین بازتاب تنشهای تاریخی روسیه و اوکراین است 🎞 توضیح تصویر: پاتریار
🔻 در اقدامی بیسابقه کشیشان ارتدوکس روسی با سیاست «جنگطلبانه» دولت روسیه مخالفت کردند
⭕️ در اقدامی بیسابقه کشیشان ارتدوکس روسی با سیاست «جنگطلبانه» دولت روسیه مخالفت کردند
🔹واتیکان نیوز: گروهی متشکل از ۲۳۳ کشیش و شمّاس کلیسای #ارتدوکس #روسیه در نامه ای سرگشاده خواستار پایان دادن جنگ در #اوکراین شدند. آنها وضعیت موجود را "برادرکشی" توصیف کرده و خواستار آشتی و آتشبس فوری شدند. آنها در این نامه آوردهاند: «ما عزادار مصیبتی هستیم که برادران و خواهران ما در اوکراین به ناحق در معرض آن قرار گرفتهاند.» این کشیشان و شماسها با یادآوری «عذاب ابدی» برای کسانی که «دستورات خونین» میدهند، ابراز امیدواری کردهاند که همه سربازان روسی و اوکراینی بتوانند بدون آسیب به خانه برگردند.
✍️ ملاحظه: نام #کریل، رهبر کلیسای ارتدوکس مسکو، جزو امضاکنندگان این نامه نیست، اما تاکنون در برابر این صدای مخالف نیز موضعی نگرفته است. کریل خود در آغاز جنگ (۲۴ فوریه) در بیانیهای خطاب به «مومنان روسی»، از همه طرفهای درگیر جنگ در اوکراین خواست «از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند» و بر لزوم «غلبه بر اختلافات» بین مردم روسیه و اوکراین تاکید کرد. کریل بیآنکه حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و خواستار پایان خشونت شود، به روحانیون ارتدوکس و مومنان گفت: «با دردی عمیق و از صمیم قلب، رنج مردم در وقایع رخداده را درک میکنم. من به عنوان پدرسالار تمام روسیه و رئیس #کلیسا، که پیروان آن در روسیه، اوکراین و سایر کشورها هستند، عمیقاً با همه کسانی که تحت تأثیر بدبختی قرار گرفتهاند، همدردی میکنم.»
🔸اما در همان روز، #اسقف اونوفری، اسقف اعظم کلیسای اردتدوکس اوکراین که تحت اقتدار معنوی کلیسای مسکو و پاتریارک کریل است، با «فاجعه» خواندن جنگ اخیر، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را خطاب قرار داده و گفت: «با دفاع از حاکمیت و تمامیت اوکراین، از رئیس جمهور روسیه درخواست میکنیم و از او میخواهیم که فوراً جنگ برادرکشی را متوقف کند. مردم اوکراین و روسیه همگی از حوض غسل تعمید دنیپر بیرون آمدهاند و جنگ بین این مردمان تکرار گناه قابیل است که برادر خود را از حسادت کشت. چنین جنگی نه از جانب خدا و نه از جانب مردم توجیهی ندارد.»
🔸بیانیه اونوفری، که به کلیسای مسکو وفادار است، تا حدی همراهی با رقیب معنوی خود، اپیفانیوس، اسقف اعظم «کلیسای ارتدوکس اوکراین» است. اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس اوکراین که در اواخر ۲۰۱۸ و اوایل ۲۰۱۹ استقلال خود را از پاتریارک مسکو اعلام کرد، ۲۲ فوریه از رهبران جامعه ارتدوکس وفادار به مسکو خواسته بود تا فوراً به نفع صلح موضعگیری کنند و منتظر نباشند که رهبری آنها (در مسکو) ابتدا این کار را انجام دهد. اپیفانیوس گفته بود: «متجاوز باید بشنود و ببیند که شما منتظر او نیستید، به نیروهای او و قدرت او نیاز ندارید. این وظیفه مدنی و مسیحی هر یک از شما است.»
🔸برخی دیگر از کلیساهای خودمختار ارتدوکس نیز در موضعگیریهایی همسو، جنگ روسیه علیه اوکراین را محکوم کردند. به عنوان مثال، بارتلمیوس، پاتریارک قسطنطنیه، این تهاجم را یک حمله بیدلیل و نقض حقوق بشر خواند. دانیال، پاتریارک رومانی، نیز این خشونت را «جنگی که روسیه علیه یک کشور مستقل به راه انداخته است» برشمرد.
@dolatedin
⭕️ «زلنسکی ابرقهرمان یهودی ماست»
🔹تایمز اسرائیل: یک هفته پیش، #یهودیان کشورهای جهان ولودیمیر #زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین را رهبری جهانی میدانستند که گوشی را برداشت و در آن «تماس تلفنی عالی» موجبات استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده را فراهم کرد.
🔹اما در چند روز گذشته با تماشای زلنسکی که مردم #اوکراین را همراه خود بسیج کرده و در ترکیب متوازنی از طنز و متانت در دفع ارتش #روسیه جلو میرود، او را به عنوان «قهرمان یهودی معاصر» میشناسند.
🔹رئیس جمهوری یهودی که در صف جلو جنگ کشور خود علیه تجاوز نظامی روسیه ایستاده است، با قهرمانهای افسانهای یهودیت مقایسه میشود و همزمان تصویر «یهودی بیوطن و بدون ریشه ملی» را از اذهان میزداید.
🔹«پیتر فاکس»، یکی از ژورنالیستهای یهودی، در توئیتی نوشت: «زلنسکی به "مکابی" عصر جدید جان بخشید.»
🔹اشاره فاکس به یهودیان باستانی است که اگرچه از همه سو مورد حمله خارجی قرار گرفته بودند، اما از تلاشهای جنگجویان خارجی که توسط یک حاکم تشنه قدرت هدایت میشدند، برای از بین بردن استقلال و فرهنگ خود در #اسرائیل باستان جلوگیری کردند.
🔹از نظر یهودیان آنچه امروز در اوکراین میگذرد شباهت زیادی به آن رویداد تاریخی دارد، و یکی دیگر از دلایلی است که رهبری زلنسکی چنین در میان یهودیان سراسر جهان طنینی آشنا دارد.
🔹«مالی کراباپل»، هنرمند و نویسنده برجسته چپ، اندکی پس از آنکه زلنسکی ویدئویی از خود در مرکز کیف منتشر کرد که جسورانه در مقابل پیشروی نیروهای روس ایستادگی میکرد، در توئیتی نوشت: «به عنوان یک یهودی، غیرممکن است با تماشای پشتکار، کرامت انسانی، و مبارزهطلبی زلنسکی در لحظه حاضر احساس غرور نکرد.»
🔹در تلآویو، مردمی که برای اوکراین تظاهرات کردند، نام زلنسکی را سر میدادند. توییتی از یک موعظهگر اسرائیلی که مردم را تشویق میکرد با نام #عبری زلنسکی برای او دعا کنند، دهها هزار بار به اشتراک گذاشته شد و ممهای متعددی در اینترنت پخش شد که زلنسکی را به عنوان تجسم قدرتمندی از غرور یهودی برجسته میکرد.
🔹یکی از میمها که از سوی کمپانی رسانهای معروف «گود» به اشتراک گذاشته شد، میگفت: «این ولودیمیر زلنسکی است. رئیس جمهوری اوکراین. یهودی است. پدربزرگش در جنگ جهانی دوم با نازیها جنگید. بسیاری از خویشاوندانش در #هولوکاست کشته شدند. او در مقابل یک دیکتاتور بپا خاسته است. زیرا که او شجاع است. زیرا میداند چه پیش خواهد آمد اگر ایستادگی نکند.»
✍️ملاحظه: خاندان مکابی یا مکابیان، نام خاندانی یهودی است که در یهودیه بر سلوکیان شوریدند و پادشاهی حشمونی را پایهریختند. آنان از ۱۶۴ تا ۶۳ پیش از میلاد قدرت را در اختیار داشتند. مکابیان توانستند مرزهای سرزمین موعود را گسترش دهند، یهودیت را دوباره دین رسمی کشورشان کنند و جلو پیشروی یونانیگرایی و یهودیت هلنی را بگیرند. یکی از توضیحات در مورد ریشه لغت مکابی، کلمه آرامی maqqeba به معنی «چکش» است که به خشونت یهودیان مکابی در نبرد اشاره دارد.
👈 همچنین بخوانید: «این ابرقهرمان یهودی ماست»
@dolatedin
♨️ اعتبارسنجی احادیث نبوی از منظر بن سلمان!
🔺سی ان ان عربی: محمد بن سلمان در مصاحبه خود با نشریه آمریکایی آتلانتیک، با اشاره به احادیث رسیده از پیامبر اسلام(ص) و عدم اثبات اعتبار اکثریت قریب به اتفاق آنها، این احادیث کماعتبار را منبع اصلی تفرقه در جهان اسلام برشمرد. این سخنان بن سلمان واکنشهای گستردهای را میان فعالان در شبکههای اجتماعی برانگیخت.
🔺مجری در این مصاحبه از بن سلمان پرسید: «شنیدم مثلاً درباره اهمیت احادیث متواتر صحبت میکنید و این سطح از بحثهای مربوط به شریعت اسلامی چیزی نیست که معمولاً از یک ولیعهد یا یک پادشاه بشنویم».
🔺بن سلمان در پاسخ گفت: «این منبع اصلی اختلاف در جهان اسلام بین مسلمانان افراطی و بقیه مسلمانان است. دهها هزار حدیث وجود دارد که بخش عمدهای از آنها ثابت نشده که از پیامبر صادر شده و عدهای برای اثبات دیدگاه خود از احادیث بسیار ضعیفی استفاده میکنند که صحت آنها ثابت نشده است.»
🔺وی ادامه داد: «بنابراین خداوند در قرآن به ما میفرماید که از تعالیم رسول خدا صلی الله علیه و آله پیروی کنید و مردم قرآن را مینوشتند و احادیث رسول را مینوشتند. رسول خدا به آنها دستور داد که در آغاز اسلام حدیث را مکتوب نکنند تا حدیث با قرآن آمیخته نشود، پس باید از صحت مبنا اطمینان حاصل کنیم، و هنگامی که به احادیث رسول خدا استناد میکنیم، ما باید خیلی مراقب باشیم».
🔺وی افزود: «احادیث به سه دسته تقسیم شده است؛ اولاً، آنچه را که ما متواتر میگوییم، بدان معناست که بسیاری از مردم از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدند، و افراد کمی این احادیث را از این جمعیت بسیار نقل کردهاند و افراد کمی از آن گروه دوم شنیدهاند و این مستند شده است و این احادیث سند بسیار قویای دارد و ما باید از آنها پیروی کنیم و تعداد این احادیث حدود 100 حدیث است.»
🔺«دسته دوم خبرهای واحد است که شخصی آن را از پیامبر شنیده و شخص دومی از شخص اول شنیده تا اینکه برسیم به کسی که آن حدیث را تایید کرده. یا اینکه اندکی از مردم آن را از پیامبر شنیدهاند و یک شخص آن را از آن تعداد اندک شنیده، ما به این اخبار میگوییم خبر واحد. این دسته از احادیث را باید بررسی کنیم که آیا مطابق با تعالیم قرآن است یا با احادیث متواتر و یا با مصلحت مردم منطبق و همسو هست یا خیر؟ و بر این اساس به نتیجه میرسیم که این دسته احادیث مورد استفاده قرار بگیرند یا خیر.»
🔺بن سلمان ادامه داد: «دسته سوم را اصطلاحا خبر مینامیم و آن حدیثی است که شخصی از رسول شنیده و در میان طبقات سند اسامی روایان مجهول قرار دارد و این احادیث تعدادشان به دهها هزار حدیث میرسد و اصلا نباید از آنها استفاده کنید! مگر در یک مورد و آن اینکه دو گزینه داشته باشید و هر دو بسیار خوب باشند، در این صورت میتوانید از این دسته اخبار استفاده کنید، مشروط بر اینکه به مصلحت مردم باشد و این چیزی است که ما سعی میکنیم برای فرهنگسازی استفاده از حدیث در جهان اسلام آن را انجام داده و نشر دهیم.»
🔺«این کار تاثیر بسزایی خواهد گذاشت و نیاز به زمان دارد و ما در مرحله پایانی آن هستیم. به نظر من شاید تا دو سال دیگر بتوانیم خروجی آن را مشاهده کنیم. این کار ما مستندسازی حدیث به روش صحیح است. زیرا وقتی مردم کتابهای مختلف را میخوانند، طرز فکر و دانشی برای ارتباط با آن ندارند و ما به سادگی میگوییم: این موثق و معتبر است.»
#عربستان
🔸مطالعات خلیج فارس
@PGulfStudies
دین و بینالملل - بهمنماه ۱۴۰۰.pdf
2.8M
📣 شماره بهمنماه 1400 ماهنامه رصدی «دین و بینالملل» منتشر شد.
🔹 این ماهنامه که از سوی «مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه» و با تلاش «میز نهادهای اندیشکده #مرصاد» گرد آمده است، در پی آن است که شکاف عمیق میان فضای رسانهای فارسی با حوزه مطالعات «#نهاد_دین» را اندکی پر کرده و با بازتاب اخبار و تحلیلهای روزآمد از منابع دست اول عربی و انگلیسی، دغدغهمندان این عرصه را از پویاییهای نهادهای گوناگون دینی، به ويژه در گستره جهان اسلام، آگاه سازد.
#دین_و_بینالملل #ماهنامه
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
♨️مفتی عربستانی فرار از مالیاتهای سعودی را جایز دانست
🔺سعید بن ناصر الغامدی؛ معارض برجسته حکومت سعودی و عضو جدا شده حزب التجمع الوطنی معارض، در فتوایی با بیان دلایل مربوطه، فرار از مالیاتهای وضع شده توسط حکومت سعودی را جایز دانست و شهروندان و ساکنان سعودی را نسبت به عدم پرداخت مالیات به دولت تشویق کرد.
🔺در بخشی از این فتوی آمده مالیات آنگونه که حکومت سعودی بر مردم در عربستان وضع کرده شرعا حرام است. وی افزود در کشورهای غربی که شهروندان بر اساس اینکه در اداره کشور و انتخاب حاکم دخالت دارند، مالیات می پردازند. اما مالیات در عربستان در مسیر ویران کردن ارزش های جامعه و به فساد کشاندن آن و اشاعه منکر هزینه می شود.
🔺برای اطلاع از جدیدترین و متفاوتترین روایت از فعالیت مخالفین #محمد_بن_سلمان، اکانت معارضه سعودی به فارسی را در توییتر دنبال کنید...
👉https://twitter.com/OS_persian
#عربستان
🔸مطالعات خلیج فارس
@PGulfStudies
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ جنگ روانی باکو با ارامنه قراباغ با پخش صدای اذان
🔹شبکه تلویزیون اجتماعی جمهوری #آذربایجان، آی تی وی، از پخش اذان با صدای بالای بلندگو در مناطق نزدیک محل سکونت #ارامنه در قراباغ خبر داد و تاکید کرد ارامنه باید به این صداها عادت کنند!
🔹این در حالی است که جمهوری آذربایجان همواره قشر دیندار این کشور، به ویژه شیعیان را با انواع محدودیتها روبهرو ساخته و تحمیل سبک زندگی اسلامی بر مناطق ارمنینشین را نمیتوان جز جنگ روانی دولت آذربایجان عليه ارامنه به شمار آورد.
@dolatedin
⭕️ طالبان: «نوروز رسم مجوسی است و آن را قبول نداریم»
🔹شفقنا: مولوی محمد صادق عاکف مهاجر، سخنگو و رئیس اطلاعات وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت #طالبان میگوید که #نوروز در اسلام نیست.
🔹مولوی محمد صادق عاکف مهاجر در گفتگو با یک رسانه خصوصی گفته است: «ما در اسلام فقط دو #عید داریم: عید خُرد و عید کلان. عید دیگری به نام نوروز در اسلام نیست.»
🔹وی افزوده است: «عید نوروز مختص به #مجوسیها است و ضرورت نمیبینم که نوروز را برگزار نماییم.»
🔹سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان درباره این که آیا سه روز تعطیلی نوروز در سال آینده حفظ خواهد شد یا نه نیز گفته است: «باید دید اداره کار و امور اجتماعی چه تصمیمی خواهد گرفت اما به احتمال زیاد این سه روز تعطیل نخواهد شد.»
🔹این درحالی است که چندی پیش شهردار طالبان در مزارشریف از آمادگی این نهاد برای برگزاری جشن سالانه نوروز در این شهر خبر داده است.
✍️ طالبان در طول اولین حکومت خود از سال 1996 تا 2001، نوروز را ممنوع کرده بود و آن را به عنوان "یک جشن بتپرستی باستانی با محوریت آتشپرستی" توصیف میکرد.
@dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻 نقش آموزش دینی در ساخت هژمونی: مورد مدارس امام هاتیپ در ترکیه
⭕️ نقش آموزش دینی در ساخت هژمونی: مورد مدارس امام هاتیپ در ترکیه
✍️ نویسنده: Halil Buyruk
📓 محل انتشار:
International Journal of the History of Education, Volume 57, 2021 - Issue 6
🔹مدارس امام-هاتیپ(خطیب)، نهاد اساسی ارائهدهنده تعلیمات دینی در #ترکیه هستند که با سابقهای دیرین، الگوی برخی کشورهای دیگر مسلمان نیز قرار گرفته است.
🔹این مدارس که به استثنای دورههایی کوتاه، به طور مستمر در تاریخ معاصر ترکیه رشد و توسعه یافتهاند، امروزه رسالت تربیت نسل جدید را بر عهده دارند و تلاشهای ویژهای برای ارتقای کیفیت آن مدارس انجام میشود.
🔹مقاله مهم و خواندنی پیش رو، #مدارس_امام_هاتیپ را از نظر نقشی که در ساخت هژمونی سیاسی ایفا میکنند ارزیابی کرده و توسعه و تحول تاریخی این #مدارس_دینی را بر این اساس مطالعه میکند.
👈 ترجمهای گزینششده از این مقاله را در اینجا بخوانید.
@dolatedin