eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
772 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
216 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 فلسطینی‌ها مقبره یوسف در نابلس را تخریب کردند 🔹القدس العربی: صبح روز یکشنبه، فلسطینی‌ها مقبره یوسف در شرق نابلس در شمال کرانه باختری اشغالی را تخریب کردند. 🔹شاهدان عینی گزارش دادند که ده‌ها فلسطینی در تظاهراتی که از مرکز اردوگاه آوارگان بلاطة در شرق نابلس آغاز شد، شرکت کردند و اقدامات در شهر جنین (شمال) و اردوگاه آن را محکوم کردند. 🔹شاهدان توضیح دادند که راهپیمایی به سمت مقبره یوسف در شهر بلاطة منتهی شد، جایی که شرکت‌کنندگان درهای مقبره را شکسته، سنگ مرمر مقبره و متعلقات آن را تخریب و بخشی از آن را آتش زدند. 🔹بنی گانتز، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در این باره گفت: «حادثه نقض حرمت مقبره یوسف یک موضوع بسیار جدی است و اسرائیل مایل است این مکان را بازسازی و سریعاً آن را به حالت سابق برگرداند و تمام اقدامات را برای جلوگیری از تکرار چنین حادثه‌ای انجام دهد.» 🔹وی در بیانیه‌ای که وب‌سایت عبری واللا (اختصاصی) منتشر کرده است، افزود: «من امروز صبح پیامی تند به تشکیلات خودگردان دادم که موظف است فوراً حضور نیروهای خود را در این مکان تشدید کند و اقداماتی را علیه کسانی که به ثبات، امنیت و اماکن مقدس آسیب می‌زنند، اتخاذ کند.» 🔹مقبره یوسف در لبه شرقی نابلس قرار دارد که تحت کنترل فلسطینیان است وز از زمان اشغال کرانه باختری توسط در سال 1967، آن را مقدس می‌دانند. 🔹بر اساس اعتقادات یهودیان، استخوان‌های یوسف بن یعقوب پیامبر از مصر آورده شده و در این مکان دفن شده است، اما تعدادی از باستان‌شناسان صحت روایت اسرائیلی‌ها را رد کرده و گفته‌اند که این زیارتگاه تنها چند قرن قدمت دارد و زیارتگاه (آرامگاه) شخصی مسلمان به نام «یوسف دوایکات» است. @dolatedin
⭕ اتحادیه جهانی علمای مسلمان: تروریسم بین سنی و شیعه فرقی نمی‌گذارد 🔹اتحاد العلماء: اتحادیه جهانی علمای مسلمان جنایت فجیع سه‌شنبه گذشته در حرم امام رضا(ع) در مشهد مقدس را که به شهید و زخمی شدن سه روحانی منجر شد، محکوم کرد. 🔹 در این بیانیه تأکید کرده است که دین ندارد و بین مسلمان، ، و فرقی نمی‌گذارد و بلکه برای تحریف چهره اسلام و ایجاد هرج و مرج ویرانگر ساخته شده است. 🔹در این بیانیه، علی محیی‌الدین ، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمانان، حمله تروریستی در شهر مشهد مقدس در که منجر به شهید و زخمی شدن سه روحانی به ضرب چاقو شد، محکوم کرد. 🔹اتحادیه جهانی علمای مسلمان در این بیانیه، جنایات و هرگونه تروریسم علیه مردم در هر مکانی و تحت هر پوششی را محکوم و تأکید کرد که تروریسم دینی ندارد و بین سنی و شیعه و بین اماکن مقدس در اسلام و غیر آن فرقی نمی‌گذارد. 🔹دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمانان این عملیات را صرف نظر از اینکه چه کسی عامل آن باشد، گناه و جنایت توصیف و تأکید کرد که هدف قرار دادن اماکن مذهبی و کشتار بی‌گناهان عملی مجرمانه و گناه آلود است که خلاف آموزه‌های اسلام و حتی آموزه‌های سایر ادیان است. 🔹وی تأکید کرد: موضع قاطع اتحادیه علمای مسلمانان، نفی و تروریسم و جرم‌انگاری آنها بدون توجه به انگیزه و دلایل است و این حمله حرام شرعی و از گناهان کبیره است. (ایکنا) @dolatedin
🔻 ترکیه شیوه باستانی اقامه نماز تراویح در دوره عثمانی را احیا می‌کند
💢 ترکیه شیوه باستانی اقامه نماز تراویح در دوره عثمانی را احیا می‌کند 🔹بی بی سی: پس از گذشت نزدیک به دو قرن، همزمان با تصمیم خود برای بازگشایی مساجد برای اقامه نماز جمعه و که به مدت دو سال به دلیل شیوع بیماری همه‌گیری کرونا به حالت تعلیق درآمده بود، امسال تصمیم گرفت که روش «أندرون» را در اقامه نماز تراویح در ماه رمضان احیا کند. 🔹نهاد مذهبی ترکیه در سال جاری با بازگشت نسبی زندگی به روال عادی در این کشور، تصمیم گرفت تا این سنت باستانی را که از آغاز قرن نوزدهم در کاخ‌های سلاطین عثمانی رایج بود، احیا کند. 🔹خواندن نماز تراویح به روش «أندرون» نخست در قصرهای خلافت برگزار می‌شد و این روش پس از آن به مساجد نیز گسترش یافت و در ایام خاص برگزار می‌شد. در این روش، خواندن 3 رکعت اول نماز تراویح در مقام (موسیقی) اصفهان انجام می‌شود و امام در رکعت چهارم به سمت مقام صبا روی می‌آورد، در حالی که مؤذنان به خواندن نغمات و مناجات بر پیامبر در مقام صبا می‌پردازند. 🔹امام در هر 4 رکعت طبق مقامی که در آن بزرگ مؤذنین بر پیامبر صلوات و دعا می‌خواند، بین مقام‌ها حرکت می‌کند و پس از اتمام، به خواندن نغمه‌ها و ادعیه می‌پردازد و پس از اقامه نماز وتر به مرحله ذکر و تسبیح می‌رود. 🔹 این مراسم ده‌ها هزار نمازگزار را برای اقامه نماز تراویح به این شکل در عمارت تاریخی در ماه رمضان به سوی خود می‌کشاند. 🔹پس از تصمیم به تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد در بیست و چهارم جولای 2020، امسال و پس از 88 سال برای اولین بار، نماز تراویح در آن برگزار می‌شود. 🔹ایاصوفیه در قرن ششم پس از میلاد به عنوان یک کلیسای بیزانسی ساخته شد و بیش از نه قرن چنین بود تا اینکه قسطنطنیه، پایتخت دولت روم شرقی، شهری اسلامی و بعداً مقر خلافت اسلامی شد و این کلیسا توسط سلطان محمد عثمانی به مسجد تبدیل گشت. @dolatedin
🔻 چرا نسل جدیدی از زنان کاتولیک هنگام عبادت حجاب می‌پوشند؟
⭕️ چرا نسل جدیدی از زنان کاتولیک هنگام عبادت حجاب می‌پوشند؟ 📌 برش‌هایی از یادداشت: 🔹بسیاری از جوانان آمریکایی مشتاق هستند که میراث تلخ سرکوب و مردانگی موجود در را روشن کنند و به آنها بپردازند. با این حال، اقلیتی از جوانان به دنبال الهام گرفتن از گذشته بوده و از شیوه‌های قدیمی‌تر و سنتی‌تر استفاده می‌کنند. عده‌ای به سوی مراسم مذهبی لاتین کشیده می‌شوند و برخی دیگر کتف (یک نوع ردای مسیحی غربی بدون آستین) یا گردنبندهای مذهبی با نمادهای مذهبی می‌پوشند. برخی از جوان کاتولیک به پوشیدن سر در طول مراسم عشای ربانی روی آورده‌اند که هنجارها و نقش‌های جنسیتی متمایز را در تضاد با فرهنگ گسترده‌تر آمریکایی تقویت می‌کند. 🔹همانطور که من با زنانی که دوباره حجاب را انتخاب کرده‌اند مصاحبه کردم، واضح بود که بسیاری از آنها حجاب را به عنوان یک توسل به حیا و پاکی جنسی و به عنوان یک یادآوری فیزیکی برای پاک ماندن می‌دانند. البته این تاکید بر پاکی جنسی چیز جدیدی نیست. در دهه 1990 و اوایل دهه 2000، در اوج جنبش پاکی آمریکا، بسیاری از کلیساهای کاتولیک در ایالات متحده میزبان «برنامه‌های زیبایی واقعی» بودند که برای تقویت و خودداری زنان جوان کاتولیک تا زمان ازدواج طراحی شده بود. 🔹برخلاف جوامع یهودی و مسلمان، که زنان در خارج از خانه موهای خود را با روسری یا کلاه گیس می‌پوشانند، این زنان کاتولیک فقط در طول مراسم عشای ربانی از حجاب استفاده می‌کنند. اما برای برخی از زنانی که با آنها مصاحبه کردم، ایده حجاب به انتخاب لباس‌هایی که هم در داخل و هم در خارج از عبادت می‌پوشند، گسترش می‌یابد. 🔹آیا رواج حجاب در آینده نیز ادامه خواهد داشت؟ آیا به مرور زمان کاهش می‌یابد؟ آیا رهبری کلیسای کاتولیک موضعی صریح در مورد این عمل داوطلبانه یا در مورد هویت جنسیتی و یا معنای زن کاتولیک بودن اتخاذ خواهد کرد؟ رشد حجاب در مقطع حساسی در تاریخ کلیسا اتفاق می‌افتد، زمانی که برخی از این زنان معتقدند ایدئولوژی‌های جنسی و جنسیتی سنتی در خطر هستند. همانطور که ترزا گفت، «ارزش‌های سنتی در حال حاضر در جهان ما مورد حمله قرار گرفته‌اند، و من فکر می‌کنم که صدای مخالفت علیه چیزهایی مانند ارزش‌های سنتی خانواده و حیا، عفت و پاکی» در حال افزایش است. حجاب عمیقاً با این مسائل در هم تنیده است و ممکن است راهی برای عقب راندن این تغییر در جامعه سکولار آمریکا باشد. 🔹رواج حجاب نشان می‌دهد که چگونه اقلام عبادی – چیزهایی که ما می‌پوشیم و با آن‌ها دعا می‌کنیم – بر نحوه تصور زنان و پرورش تجربه‌شان از و تمایلات جنسی تأثیر می‌گذارد. کلیسای کاتولیک مدت‌هاست که بر روشی که زنان جوان از جنسیت و زنانگی خود تصور می‌کنند، تأثیر گذاشته است. حجاب همین کار را برای نسل بعدی زنان کاتولیک که با پارچه‌های توری سفید احاطه شده‌اند، انجام می‌دهد. 👈 متن کامل این یادداشت را از اینجا دنبال کنید. @dolatedin
⭕️ تلاش صهیونیست‌های تندرو برای قربانی عید پسح در مسجد الاقصی 🔹همزمان با نزدیک شدن به عید پِسَح (به عبری: פֶּסַח‎، به عربی: الفَصْح)، برخی صهیونیست‌های تندرو به دنبال برگزاری آیین این روز در صحن و کردن حیوانات در این مسجد مقدس هستند. 🔹یک گروه صهیونیست در اطلاعیه‌ای اعلام کرد برای کسانی که به انجام قربانی در مسجد الاقصی اقدام کنند، جایزه تعیین کرده است. 🔹 این گروه اعلام کرد ده هزار شکل (حدود ۳۳۳۳ دلار) به کسانی که موفق به قربانی کردن قربانی عید پسح در مسجد الاقصی شوند، ۸۰۰ شکل به کسانی که با یک بز یا بره دستگیر می‌شوند و ۴۰۰ شکل هم به کسانی که "فقط" دستگیر در این راه شوند، جایزه می‌دهد. 🔹 در همین رابطه یک منبع وابسته به مقاومت اعلام کرده است که تصمیم شهرک‌نشینان اشغالگر اسرائیلی برای قربانی کردن در داخل مسجد الاقصی، عبور از تمامی خطوط قرمز و بازی با آتش است. 🔹این منبع مقاومت فلسطین به شهرک‌نشینان و صهیونیست‌ها هشدار داده که با انجام اقدامات ساختارشکنانه در مسجد الاقصی، با آتش بازی نکنند. @dolatedin
⭕️ نماینده آیت الله سیستانی دلیل تعلیق خطبه مرجعیت را بیان کرد 🔹فارس: سید ، نماینده آیت‌الله و امام جمعه ، درباره توقف قرائت خطبه دوم معروف به خطبه گفت: «بعضی اوقات متن خطبه به دلیل اهمیت موضوع به دست حضرت آیت الله سید علی سیستانى (مدّ ظله العالی) نگاشته می‌شود و برخی از مواقع کلیات مطلب توسط او گوشزد می‌شود و در مورد سوم هم خطیب خطبه را نوشته و برای مرجع عالی ارسال می‌کند تا ایشان حذف و اضافاتی را که در آن لازم است، اعمال کنند.» 🔹او تاکید کرد: «برخی گروه‌های سیاسی به خیلی از توصیه‌های مرجع عالیقدر عمل نمی‌کنند در حالی که آیت الله سیستانی قصد ندارد که فقط سخنرانی کند، بلکه می‌خواهد این سخنرانی تاثیر داشته باشد با این وجود برخی پاسخ بسیار ضعیفی دادند با وجود اینکه محتوای خطبه بیش از یک بار تکرار شده بود.» 🔹نماینده مرجعیت عالیقدر شیعه در تاکید کرد که تاکنون تصمیمی برای از سر گرفته شدن خطبه دوم نماز جمعه کربلا گرفته نشده است. 🔹خطبه دوم نماز جمعه که در صحن شریف حرم امام حسین(ع) برگزار می‌شود، حاوی موضوعات سیاسی حساس، اصلاحات و رهنمودهای اجتماعی است که توسط سید احمد الصافی و شیخ عبدالمهدی الکربلایی قرائت می‌شود. ✍️ نماز جمعه شهر کربلا از 16 اسفند ماه سال 99 به علت شیوع ویروس کرونا و در راستای التزام به دستورالعمل‌های بهداشتی برای اولین بار در هفده سال گذشته پس از سقوط رژیم بعث در عراق تعلیق گردید. 🔸در طی سال‌های پس از سقوط پیام‌های سیاسی آیت الله سیستانی تنها از طریق خطبه‌های دوم نماز جمعه کربلا بیان می‌گردید تا به نوعی نماز جمعه کربلا به تنها مرکز رسمی نشر بیانیه‌های سیاسی آیت الله سیستانی بدل گردد؛ از درخواست از مردم جهت شرکت فعال در انتخابات مجلس قانون اساسی پس از سقوط گرفته تا اعلام فتوای دفاع کفایی که مقدمه‌ای برای شکل‌گیری در عراق گردید. (برخی از این بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های قرائت شده در خطبه‌های نماز جمعه کربلا در سایت آیت الله سیستانی بارگزاری شده است.) 🔸یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین نقش‌های سیاسی آیت الله سیستانی از طریق اطلاعیه‌های خوانده شده در خطبه‌های نماز جمعه کربلا پس از جهت‌دهی به رأی‌دهندگان انتخابات سال 2005، درخواست ایشان از عادل عبدالمهدی برای کناره‌گیری از نخست‌وزیری عراق بود. در اواسط سال 2019 و همزمان با شروع تظاهرات‌های موسوم به از میدان التحریر بغداد، آیت الله سیستانی توصیاتی را به طرف‌های مختلف اعم از تظاهرات‌کنندگان و دولت عراق بیان کردند که در این بین تنها نخست‌وزیر منسوب به بود که به توصیه ایشان مبنی بر کناره‌گیری از قدرت لبیک گفت، در حالی که دیگر بازیگران تظاهرات بی‌اعتنا به توصیه مرجعیت اعلی به فعالیت‌های از پیش برنامه‌ریزی شده خود ادامه دادند. 🔸پیش از این نیز در بهمن سال 94 مرجعیت اعلام کرده بود که با توجه به بی‌فایده بودن خطاب قرار دادن سیاستمداران دیگر در رابطه با مطالب سیاسی بیانی نخواهد داشت. در طی سالیان متمادی که ایشان در نماز جمعه سیاستمداران را دعوت به اصلاح دولت می‌کردند از جمله در خطبه نصر، که به مناسبت پیروزی بر نیروی‌های در سال 2017 در نماز جمعه خوانده شد، به تفصیل به اهمیت مبارزه با در داخل حکومت و برخورد با مفسدان پرداخته بودند که گذشت زمان اثبات کرد این توصیه‌ها تاثیری در اعمال سیاستمداران عراقی نداشته است. @dolatedin
🔻 مرجعیت دینی در الجزایر؛ از تصوف تا سلفی‌گری “عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر در اسفندماه 1400 شیخ مأمون القاسمی الحسنی، شیخ زاویه رحمانیه را که به میانه‌روی و اعتدال شهرت دارد به عنوان متولی مسجد جامع الجزایر منصوب کرده و به او رتبه وزیر داد. انتصابی که شیعیان الجزایر و هواداران ایران و جبهه مقاومت از آن ابراز خوشحالی می‌کنند و آن را نشانه غلبه مشی اعتدال و وسطیت در الجزایر می‌دانند.“
⭕️ مرجعیت دینی در الجزایر؛ از تصوف تا سلفی‌گری ✍️ رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در الجزایر 📌بخش اول 🔹جامعه همچون سایر جوامع در شمال آفریقا، مصر، مغرب و تونس در تاریخ گذشته خود مهد و محبت عصمت و طهارت بوده است. 🔹زندگی دینی مردم این خطه همیشه به وسیله علمایی که به طور عمده فارغ‌التحصیل زوایا بودند اداره می‌شد و شیوخ زوایا رهبری دینی مردم بر عهده داشتند. شخصیت‌های تاریخی این کشور امثال امیر عبد القادر و... خود از شیوخ زوایا بودند. 🔹شیوخ تصوف و مریدانشان در فقه پیرو مذهب و در عقاید و کلام بوده و در عین حال سلوک صوفیانه را نیز در شیوه دین‌ورزی حفظ می‌کردند. صدها (خانقاه) و هزاران مزار از بزرگان که در شهر و روستای الجزایر وجود دارد کانون‌های دینورزی مردم به شمار می‌رفته است. این شیوه دین‌داری در عین حال همچون سایر فرقه‌ها، با بسیاری از انحرافات و خرافات هم همراه بوده است. 🔹همزمان با یکصدمین سال اشغال الجزایر توسط ، جمعی از علمای الجزایری که تحت تأثیر حرکت و قرار گرفته بودند، گرد هم جمع شدند و جمعیتی را به نام «» در این کشور تأسیس کردند. عبد الحمید بن بادیس و محمد بشیر ابراهیمی از جمله فعال‌ترین این افراد بودند. در ابتدا تمام خطوط فکری دینی از قبیل: سلفی‌ها، صوفی‌ها، اباضی‌ها، علمای رسمی وابسته به حاکمیت فرانسوی در آن عضو بودند. این جمعیت خود را از ادامه‌دهندگان راه سید جمال‌الدین اسدآبادی، محمد عبده و محمد ابن عبد الوهاب معرفی کرده و هدفش را اصلاح وضعیت دینی الجزایر اعلام نمود. 🔹اما به زودی مشخص شد که هدف از اصلاح اعلام شده چیزی جز مبارزه با تصوف نبوده است. از همین روی درگیری و کشمکش بین اعضای ارشد جمعیت علمای مسلمان و به ویژه محمد بشیر ابراهیمی با شیوخ تصوف آغاز و منجر به کناره‌گیری شیوخ تصوف از جمعیت شد. 🔹جمعیت علمای مسلمان در عین مبارزه بی‌امان با تصوف که بسیاری از شیوخ آن از انقلابیون ضد استعمارگری فرانسه بودند، با اشغالگران فرانسوی مماشات و گاهی همکاری می‌کردند و در دوران مبارزات انقلابی مردم بر علیه فرانسه هم همیشه از قافله عقب بوده و حتی گاهی انقلابیون را به خرابکاری و اخلالگری متهم می‌ساختند. پس از پیروزی انقلاب الجزایر و تشکیل دولت ملی، انقلابیون به قدرت رسیده اعتنایی به جمعیت علما نکرده و این جمعیت مدتی منحل شده و در عمل در حالت انزوا به سر می‌برد. البته افراد موجه و علمای انقلابی هم به ندرت در صف اعضای جمعیت حضور داشتند. 🔹مشی جمعیت در دوره‌های اخیر مبتنی بر سلفی‌گری تبلیغی و تربیتی بوده و در بخش عظیمی از مساجد، دانشگاه‌ها، روزنامه‌ها، آموزش و پرورش و مدارس حضور فعال دارد. در جریان حراک شعبی و تغییر حکومت و با روی کار آمدن آقای عبد المجید تبون، عبد الرزاق قسوم، رئیس جمعیت در دیداری با او تقاضای تأسیس منصب افتاء در الجزایر و گنجاندن آن در قانون اساسی شد. تقاضایی که از سوی رئیس جمهور جدید مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
⭕️ مرجعیت دینی در الجزایر؛ از تصوف تا سلفی‌گری 📌بخش دوم 🔹با افتتاح مسجد جامع الجزایر که بزرگترین مسجد قاره آفریقا است این جمعیت تلاش کرد در امر نام‌گذاری و اداره آن نفوذ داشته باشد که این تلاش هم به جایی نرسید، تا آنکه بالاخره آقای عبد المجید تبون رئیس جمهور الجزایر در اسفند ماه 1400 آقای شیخ مأمون القاسمی الحسنی، شیخ زاویه رحمانیه را که به میانه‌روی و شهرت دارد به عنوان متولی مسجد جامع الجزایر منصوب کرده و به او رتبه وزیر داد. 🔹وی سال‌ها قبل در مصاحبه‌ای با نشریه الاحرار در مورد اختلاف بین و اهل تسنن گفته بود: «فتنه بین و نقشه‌ای صهیونیستی، آمریکایی و غربی است. توطئه‌ای در کار است که نگاه‌ها را از دشمن حقیقی برگردانده و اعراب و مسلمانان را قانع کنند که خطر اصلی ، عقاید ایران و نظام حاکم بر آن است. آنها از این راه می‌خواهند آتش فتنه بین شیعه و سنی را بر افزودند. ما در گذشته به این موضوع اعتراض کرده‌ایم و گفته‌ایم که ما هیچ گاه راضی نیستیم که اختلافات مذهبی در شبکه‌های ماهواره‌ای و وسایل ارتباط جمعی مطرح شود، زیرا این امر تنها به اهداف دشمن خدمت کرده و بین امت اسلامی شکاف ایجاد می‌کند. ما معتقدیم که مناقشه در مورد این نوع قضایا در مجامع فقهی و مجالس علمی و دینی مورد بحث قرار گیرد. شما ملاحظه می‌کنید که غرب چگونه می‌خواهد مسأله از اذهان مردم خارج شود. ولی قضیه فلسطین و قدس همچنان در وجدان مردم زنده باقی خواهد ماند، از بچگی با کودکان هست تا بزرگ شوند. ما فرزندانمان را اینگونه تربیت می‌کنیم و فلسطین در دل‌ها و وجدان‌ها باقی خواهد ماند.» 🔹او در همین مصاحبه در مورد اختلافات با جمعیت علمای مسلمان گفته است: «ما با جمعیت علمای مسلمان اختلافی نداریم، زیرا مبانی اعتقادی ما یکی است. آنچه هست، اختلاف در روش‌ها است. ما هرچند در شیوه‌های دعوت با هم اختلاف داریم ولی همه ما به مبانی اسلام معتقدیم و برای پیشرفت آن و هدایت مردم به سوی آن عمل می‌کنیم، ولی وسیله‌ها و راه‌های رسیدن به این هدف بین ما متفاوت است. 🔹شیخ مأمون القاسمی در یک نوار صوتی که در صفحات اجتماعی بازتاب داشته است با اشاره به «کنفرانس ‌اندیشه اسلامی» که در دهه‌های 70 و 80 میلادی قرن گذشته در الجزایر برگزار می‌شد گفته است: «در این کنفرانس علما و دانشمندان اسلامی از مذاهب مختلف شرکت می‌کردند. از تمامی مذاهب اهل سنت و نیز از برادران ما از شیعیان که از ایران می‌آمدند، ولی زوایا از آن (جمعیت علمای مسلمان) کمی پس از تأسیس خارج شدند، زیرا برخی از تندروان و غالیان کارهایی کردند که باعث خروج زوایا شد و بزرگترین عامل آقای «عقبی» بود که کارها را خراب کرد (عقبی از مؤسسان جمعیت علمای مسلمان است).» 🔹این اظهارات این روزها در صفحات اجتماعی دست به دست می‌گردد و نخبگان جامعه از هر دو سو بر آن حاشیه می‌زنند. 🔹در حالی که شیعیان الجزایر و هواداران ایران و جبهه مقاومت از این انتصاب خوشحالند و آن نشانه غلبه مشی اعتدال و وسطیت می‌دانند، یکی از سلفی‌ها در اظهار نظری در کانال «عین تموشنت السلفیه الدعویه» نوشته است: «آنچه از آن می‌ترسیدیم اتفاق افتاد و لا حول و لا قوه إلا بالله؛ تعیین یک نفر صوفی (شیخ زاویه هامل) به عنوان عمید مسجد جامع الجزایر در رتبه وزیر مسجد اعظم، بزرگترین بنای اسلامی پس از حرمین شریفین که دو میلیارد دلار هزینه ساخت آن شده است، آن را تبدیل به یک زاویه (صوفیانه) کرده است. به خدا اگر به جای آن یک بیمارستان می‌ساختند بهتر از وضع فعلی آن بود و الله المستعان.» @dolatedin