⭕️ نماینده آیت الله سیستانی دلیل تعلیق خطبه مرجعیت را بیان کرد
🔹فارس: سید #احمد_الصافی، نماینده آیتالله #سیستانی و امام جمعه #حرم_حسینی، درباره توقف قرائت خطبه دوم #نماز_جمعه #کربلا معروف به خطبه #مرجعیت گفت: «بعضی اوقات متن خطبه به دلیل اهمیت موضوع به دست حضرت آیت الله سید علی سیستانى (مدّ ظله العالی) نگاشته میشود و برخی از مواقع کلیات مطلب توسط او گوشزد میشود و در مورد سوم هم خطیب خطبه را نوشته و برای مرجع عالی ارسال میکند تا ایشان حذف و اضافاتی را که در آن لازم است، اعمال کنند.»
🔹او تاکید کرد: «برخی گروههای سیاسی به خیلی از توصیههای مرجع عالیقدر عمل نمیکنند در حالی که آیت الله سیستانی قصد ندارد که فقط سخنرانی کند، بلکه میخواهد این سخنرانی تاثیر داشته باشد با این وجود برخی پاسخ بسیار ضعیفی دادند با وجود اینکه محتوای خطبه بیش از یک بار تکرار شده بود.»
🔹نماینده مرجعیت عالیقدر شیعه در #عراق تاکید کرد که تاکنون تصمیمی برای از سر گرفته شدن خطبه دوم نماز جمعه کربلا گرفته نشده است.
🔹خطبه دوم نماز جمعه که در صحن شریف حرم امام حسین(ع) برگزار میشود، حاوی موضوعات سیاسی حساس، اصلاحات و رهنمودهای اجتماعی است که توسط سید احمد الصافی و شیخ عبدالمهدی الکربلایی قرائت میشود.
✍️ نماز جمعه شهر کربلا از 16 اسفند ماه سال 99 به علت شیوع ویروس کرونا و در راستای التزام به دستورالعملهای بهداشتی برای اولین بار در هفده سال گذشته پس از سقوط رژیم بعث در عراق تعلیق گردید.
🔸در طی سالهای پس از سقوط پیامهای سیاسی آیت الله سیستانی تنها از طریق خطبههای دوم نماز جمعه کربلا بیان میگردید تا به نوعی نماز جمعه کربلا به تنها مرکز رسمی نشر بیانیههای سیاسی آیت الله سیستانی بدل گردد؛ از درخواست از مردم جهت شرکت فعال در انتخابات مجلس قانون اساسی پس از سقوط گرفته تا اعلام فتوای دفاع کفایی که مقدمهای برای شکلگیری #حشد_الشعبی در عراق گردید. (برخی از این بیانیهها و اطلاعیههای قرائت شده در خطبههای نماز جمعه کربلا در سایت آیت الله سیستانی بارگزاری شده است.)
🔸یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین نقشهای سیاسی آیت الله سیستانی از طریق اطلاعیههای خوانده شده در خطبههای نماز جمعه کربلا پس از جهتدهی به رأیدهندگان انتخابات سال 2005، درخواست ایشان از عادل عبدالمهدی برای کنارهگیری از نخستوزیری عراق بود. در اواسط سال 2019 و همزمان با شروع تظاهراتهای موسوم به #تشرین از میدان التحریر بغداد، آیت الله سیستانی توصیاتی را به طرفهای مختلف اعم از تظاهراتکنندگان و دولت عراق بیان کردند که در این بین تنها نخستوزیر منسوب به #مجلس_اعلی_انقلاب_اسلامی بود که به توصیه ایشان مبنی بر کنارهگیری از قدرت لبیک گفت، در حالی که دیگر بازیگران تظاهرات بیاعتنا به توصیه مرجعیت اعلی به فعالیتهای از پیش برنامهریزی شده خود ادامه دادند.
🔸پیش از این نیز در بهمن سال 94 مرجعیت اعلام کرده بود که با توجه به بیفایده بودن خطاب قرار دادن سیاستمداران دیگر در رابطه با مطالب سیاسی بیانی نخواهد داشت. در طی سالیان متمادی که ایشان در نماز جمعه سیاستمداران را دعوت به اصلاح دولت میکردند از جمله در خطبه نصر، که به مناسبت پیروزی بر نیرویهای #داعش در سال 2017 در نماز جمعه خوانده شد، به تفصیل به اهمیت مبارزه با #فساد در داخل حکومت و برخورد با مفسدان پرداخته بودند که گذشت زمان اثبات کرد این توصیهها تاثیری در اعمال سیاستمداران عراقی نداشته است.
@dolatedin
🔻 مرجعیت دینی در الجزایر؛ از تصوف تا سلفیگری
“عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر در اسفندماه 1400 شیخ مأمون القاسمی الحسنی، شیخ زاویه رحمانیه را که به میانهروی و اعتدال شهرت دارد به عنوان متولی مسجد جامع الجزایر منصوب کرده و به او رتبه وزیر داد. انتصابی که شیعیان الجزایر و هواداران ایران و جبهه مقاومت از آن ابراز خوشحالی میکنند و آن را نشانه غلبه مشی اعتدال و وسطیت در الجزایر میدانند.“
⭕️ مرجعیت دینی در الجزایر؛ از تصوف تا سلفیگری
✍️ رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در الجزایر
📌بخش اول
🔹جامعه #الجزایر همچون سایر جوامع در شمال آفریقا، مصر، مغرب و تونس در تاریخ گذشته خود مهد #تصوف و محبت #اهل_بیت عصمت و طهارت بوده است.
🔹زندگی دینی مردم این خطه همیشه به وسیله علمایی که به طور عمده فارغالتحصیل زوایا بودند اداره میشد و شیوخ زوایا رهبری دینی مردم بر عهده داشتند. شخصیتهای تاریخی این کشور امثال امیر عبد القادر و... خود از شیوخ زوایا بودند.
🔹شیوخ تصوف و مریدانشان در فقه پیرو مذهب #مالکی و در عقاید و کلام #اشعری بوده و در عین حال سلوک صوفیانه را نیز در شیوه دینورزی حفظ میکردند. صدها #زاویه (خانقاه) و هزاران مزار از بزرگان #صوفیه که در شهر و روستای الجزایر وجود دارد کانونهای دینورزی مردم به شمار میرفته است. این شیوه دینداری در عین حال همچون سایر فرقهها، با بسیاری از انحرافات و خرافات هم همراه بوده است.
🔹همزمان با یکصدمین سال اشغال الجزایر توسط #فرانسه، جمعی از علمای الجزایری که تحت تأثیر حرکت #وهابیت و #سلفیگری قرار گرفته بودند، گرد هم جمع شدند و جمعیتی را به نام «#جمعیت_علمای_مسلمان_الجزایر» در این کشور تأسیس کردند. عبد الحمید بن بادیس و محمد بشیر ابراهیمی از جمله فعالترین این افراد بودند. در ابتدا تمام خطوط فکری دینی از قبیل: سلفیها، صوفیها، اباضیها، علمای رسمی وابسته به حاکمیت فرانسوی در آن عضو بودند. این جمعیت خود را از ادامهدهندگان راه سید جمالالدین اسدآبادی، محمد عبده و محمد ابن عبد الوهاب معرفی کرده و هدفش را اصلاح وضعیت دینی الجزایر اعلام نمود.
🔹اما به زودی مشخص شد که هدف از اصلاح اعلام شده چیزی جز مبارزه با تصوف نبوده است. از همین روی درگیری و کشمکش بین اعضای ارشد جمعیت علمای مسلمان و به ویژه محمد بشیر ابراهیمی با شیوخ تصوف آغاز و منجر به کنارهگیری شیوخ تصوف از جمعیت شد.
🔹جمعیت علمای مسلمان در عین مبارزه بیامان با تصوف که بسیاری از شیوخ آن از انقلابیون ضد استعمارگری فرانسه بودند، با اشغالگران فرانسوی مماشات و گاهی همکاری میکردند و در دوران مبارزات انقلابی مردم بر علیه فرانسه هم همیشه از قافله عقب بوده و حتی گاهی انقلابیون را به خرابکاری و اخلالگری متهم میساختند. پس از پیروزی انقلاب الجزایر و تشکیل دولت ملی، انقلابیون به قدرت رسیده اعتنایی به جمعیت علما نکرده و این جمعیت مدتی منحل شده و در عمل در حالت انزوا به سر میبرد. البته افراد موجه و علمای انقلابی هم به ندرت در صف اعضای جمعیت حضور داشتند.
🔹مشی جمعیت در دورههای اخیر مبتنی بر سلفیگری تبلیغی و تربیتی بوده و در بخش عظیمی از مساجد، دانشگاهها، روزنامهها، آموزش و پرورش و مدارس حضور فعال دارد. در جریان حراک شعبی و تغییر حکومت و با روی کار آمدن آقای عبد المجید تبون، عبد الرزاق قسوم، رئیس جمعیت در دیداری با او تقاضای تأسیس منصب افتاء در الجزایر و گنجاندن آن در قانون اساسی شد. تقاضایی که از سوی رئیس جمهور جدید مورد بیاعتنایی قرار گرفت.
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
⭕️ مرجعیت دینی در الجزایر؛ از تصوف تا سلفیگری
📌بخش دوم
🔹با افتتاح مسجد جامع الجزایر که بزرگترین مسجد قاره آفریقا است این جمعیت تلاش کرد در امر نامگذاری و اداره آن نفوذ داشته باشد که این تلاش هم به جایی نرسید، تا آنکه بالاخره آقای عبد المجید تبون رئیس جمهور الجزایر در اسفند ماه 1400 آقای شیخ مأمون القاسمی الحسنی، شیخ زاویه رحمانیه را که به میانهروی و #اعتدال شهرت دارد به عنوان متولی مسجد جامع الجزایر منصوب کرده و به او رتبه وزیر داد.
🔹وی سالها قبل در مصاحبهای با نشریه الاحرار در مورد اختلاف بین #تشیع و اهل تسنن گفته بود: «فتنه بین #شیعه و #سنی نقشهای صهیونیستی، آمریکایی و غربی است. توطئهای در کار است که نگاهها را از دشمن حقیقی برگردانده و اعراب و مسلمانان را قانع کنند که خطر اصلی #ایران، عقاید ایران و نظام حاکم بر آن است. آنها از این راه میخواهند آتش فتنه بین شیعه و سنی را بر افزودند. ما در گذشته به این موضوع اعتراض کردهایم و گفتهایم که ما هیچ گاه راضی نیستیم که اختلافات مذهبی در شبکههای ماهوارهای و وسایل ارتباط جمعی مطرح شود، زیرا این امر تنها به اهداف دشمن خدمت کرده و بین امت اسلامی شکاف ایجاد میکند. ما معتقدیم که مناقشه در مورد این نوع قضایا در مجامع فقهی و مجالس علمی و دینی مورد بحث قرار گیرد. شما ملاحظه میکنید که غرب چگونه میخواهد مسأله #فلسطین از اذهان مردم خارج شود. ولی قضیه فلسطین و قدس همچنان در وجدان مردم زنده باقی خواهد ماند، از بچگی با کودکان هست تا بزرگ شوند. ما فرزندانمان را اینگونه تربیت میکنیم و فلسطین در دلها و وجدانها باقی خواهد ماند.»
🔹او در همین مصاحبه در مورد اختلافات با جمعیت علمای مسلمان گفته است: «ما با جمعیت علمای مسلمان اختلافی نداریم، زیرا مبانی اعتقادی ما یکی است. آنچه هست، اختلاف در روشها است. ما هرچند در شیوههای دعوت با هم اختلاف داریم ولی همه ما به مبانی اسلام معتقدیم و برای پیشرفت آن و هدایت مردم به سوی آن عمل میکنیم، ولی وسیلهها و راههای رسیدن به این هدف بین ما متفاوت است.
🔹شیخ مأمون القاسمی در یک نوار صوتی که در صفحات اجتماعی بازتاب داشته است با اشاره به «کنفرانس اندیشه اسلامی» که در دهههای 70 و 80 میلادی قرن گذشته در الجزایر برگزار میشد گفته است: «در این کنفرانس علما و دانشمندان اسلامی از مذاهب مختلف شرکت میکردند. از تمامی مذاهب اهل سنت و نیز از برادران ما از شیعیان که از ایران میآمدند، ولی زوایا از آن (جمعیت علمای مسلمان) کمی پس از تأسیس خارج شدند، زیرا برخی از تندروان و غالیان کارهایی کردند که باعث خروج زوایا شد و بزرگترین عامل آقای «عقبی» بود که کارها را خراب کرد (عقبی از مؤسسان جمعیت علمای مسلمان است).»
🔹این اظهارات این روزها در صفحات اجتماعی دست به دست میگردد و نخبگان جامعه از هر دو سو بر آن حاشیه میزنند.
🔹در حالی که شیعیان الجزایر و هواداران ایران و جبهه مقاومت از این انتصاب خوشحالند و آن نشانه غلبه مشی اعتدال و وسطیت میدانند، یکی از سلفیها در اظهار نظری در کانال «عین تموشنت السلفیه الدعویه» نوشته است: «آنچه از آن میترسیدیم اتفاق افتاد و لا حول و لا قوه إلا بالله؛ تعیین یک نفر صوفی (شیخ زاویه هامل) به عنوان عمید مسجد جامع الجزایر در رتبه وزیر مسجد اعظم، بزرگترین بنای اسلامی پس از حرمین شریفین که دو میلیارد دلار هزینه ساخت آن شده است، آن را تبدیل به یک زاویه (صوفیانه) کرده است. به خدا اگر به جای آن یک بیمارستان میساختند بهتر از وضع فعلی آن بود و الله المستعان.»
@dolatedin
⭕️ انتخابات فرانسه؛ حمایت دو انجمن مهم یهودیان از ماکرون به دلیل ترس از ممنوعیت ذبح شرعی
🔹يورو نيوز: مهمترین انجمنهای #یهودیان #فرانسه، «کانسیستوار و کریف» از ریاست جمهوری امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.
🔹این دو انجمن با انتشار بیانیههایی نوشتند که «بنام دفاع از ارزشهای جمهوری فرانسه» از اعضای خود میخواهند به امانوئل ماکرون رای بدهند.
🔹در بیانیه انجمنهای یهودیان از «تمامی شهروندان خواسته شده تا بطور گسترده برای پیروزی فرانسه در ۲۴ آوریل» بسیج شوند.
🔹کمتر از ده روز دیگر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور و رهبر حزب در راه و مارین لوپن، رهبر حزب اتحاد ملی، #راستگرایان_افراطی، در دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در مقابل یکدیگر قرار میگیرند.
🔹الی کورچیا، رییس انجمن کانسیستوار و خاخام اعظم، حییم کورسیا، در یکی از بیانیهها تاکید کردند که پیروزی «راستگرایان افراطی یک خطر جدی برای کل فرانسه» است. در همین راستا این دو مقام یهودی از تمام هم کیشان، حتی آنهایی که با امانوئل ماکرون اختلاف نظر دارند، خواستند تا به این اختلافات پایان داده و برای حفظ «جمهوری» ماکرون را دور دوم انتخاب کنند.
🔹یکی از مهمترین ویژگیهای تاریخی راستگرایان افراطی فرانسه «یهودیستیزی» آنها است. ژان ماری لوپن، پدر مارین لوپن، که دههها رهبر حزب راستگرای افراطی «جبهه ملی» بود چندین بار موضوع «کورههای آدم سوزی و کشتار میلیونی یهودیان توسط ارتش هیتلری» را زیر سوال برده است.
🔹دختر او که امروز رقیب اصلی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ آوریل است، در یک دهه گذشته سعی کرد تا چهره «یهودیستیزانه» حامیان پدرش را تطهیر کند.
🔹یکی از مهمترین ابتکارهای او تغییر نام حزب پدرش، از جبهه ملی به اتحاد ملی و اخراج پدر از این حزب بود.
🔹مارین لوپن مخالف ذبح شرعی حیوانات چه برای یهودیان و چه برای مسلمانان است.
🔹موسسات یهودی نگران هستند که در صورت انتخاب مارین لوپن، به جز افزایش یهودیستیزی مجبور شوند که محصولات دامی خود را از خارج وارد کنند.
🔹در بیانیه انجمن کونسیستوار آمده است: «#ذبح گوشت برای شهروندان یهودی و شهروندان مسلمان بخشی از آیینهای دینی و مذهبی محسوب میشود و قانون اساسی فرانسه امکان انجام آزادانه آیینهای مذهبی را به شهروندان میدهد. آزادی دین و عقیده، ستون قانون اساسی است و باید همه نامزدها به آن احترام بگذارند.»
🔹فرانسه بیشترین تعداد شهروندان یهودی در اروپا را دارد. آخرین آمار در سال ۲۰۱۶ تعداد آنها را بیش از ۴۱۶ هزار نفر ثبت کرده است. پس از فرانسه، بریتانیا با ۲۱۹ هزار نفر و سپس روسیه و آلمان با کمتر از ۱۸۰ هزار یهودی قرار میگیرند.
@dolatedin
8.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ بوسه پاپ بر پای زندانیان ایتالیایی
🔹رویترز: #پاپ فرانسیس برای مراسم عشای ربانی روز پنجشنبه مقدس از زندانی در #ایتالیا بازدید کرد و در آنجا پاهای 12 زندانی را به یاد #فروتنی #عیسی در برابر رسولانش در شب قبل از مرگش شست و بوسید.
🔹پیشینیان پاپ فرانسیس این مراسم را در کلیسای سنت پیتر یا کلیسای جامع دیگری در رم برگزار میکردند. اما پس از انتخاب پاپ در سال 2013، او سنت خود را که در دوران اسقف اعظم بوینس آیرس در برگزاری این مراسم در زندانها یا خانههای سالمندان ادامه داد.
🔹برای مراسم امسال، پاپ فرانسیس به زندانی در شهر بندری سیویتاوکیا، در شمال غربی رم در سواحل مدیترانه رفت.
🔹ویدئویی که #واتیکان منتشر کرده، پاپ را در حال شستن و بوسیدن پای 12 زندانی مرد و زن در سنین مختلف نشان میدهد.
🔹او در موعظهای کوتاه در جریان مراسم عشای ربانی به زندانیان گفت: «ما کشیش ها باید اولین کسانی باشیم که به دیگران خدمت میکنیم، نه اینکه دیگران را استثمار کنیم.»
@dolatedin
7.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سومین شب ناآرامی در سوئد به علت به آتش کشیدن قرآن
🔹بعد از اینکه «راسموس پالودن» رئیس یکی از جنبشهای افراطی #سوئد #قرآن کریم را آتش زد، این کشور به صحنه تظاهرات و درگیری تبدیل شد. در درگیری شهرهای مختلف سوئد تاکنون ۱۲ پلیس مجروح شده و چند نفر از معترضان بازداشت شدهاند.
🔹نخستوزیر سوئد در واکنش به اعتراضات گفته: «در سوئد، مردم اجازه دارند نظرات خود را بیان کنند، خواه نظراتشان خوب باشد خواه بد. این بخشی از دموکراسی ماست.»
🔹برخی پلیس را به دلیل اتخاذ این تصمیم مقصر میدانند، زیرا «به پالودن اجازه داده شد این کار را انجام دهد و آنها میدانستند این اتفاق روی خواهد داد.»
🔹پالودن که یک وکیل دانمارکی است تابعیت سوئد را نیز دارد و در سال ۲۰۱۷ حزب استریم کورس را راهاندازی کرد. وبسایت این حزب بر موضوع "مبارزه با مهاجرت و اسلام ستیزی" تاکید ویژهای دارد. وی گفته اینکار او استفاده از حق خود برای داشتن #آزادی_بیان است.
🔹در اکتبر گذشته درخواست پالودن برای انجام این کار در #آلمان با مخالفت و ممانعت موقت او برای ورود به این کشور مواجه شده بود.
@dolatedin
💢مشابهتها و تفاوتهای عید پاک مسیحیان و ماه رمضان مسلمانان
🔹خبرگزاری حوزه: نکته جالب در مورد امسال این است که ماه رمضان و هفته مقدس #مسیحیان در تقویم همزمان شدهاند. اولین شباهت بین این دو مراسم مذهبی این است که بر اساس تقویم قمری برگزار میشوند.
🔹سایت mvsnoticias در گزارشی به مقایسه #عید_پاک مسیحیان با ماه مبارک رمضان پرداخته است. ترجمه این گزارش به این شرح است:
🔹نکته جالب در مورد امسال این است که ماه رمضان و هفته مقدس مسیحیان در تقویم همزمان شدهاند. اولین شباهت بین این دو مراسم مذهبی این است که بر اساس تقویم قمری برگزار میشوند.
🔹عید پاک یک زمان مهم در دین مسیحیت است و رمضان نیز ماه مهمی در دین اسلام به شمار میرود. در این گزارش برخی از شباهتها و تفاوتهای عید پاک و ماه رمضان توضیح داده میشود.
🔹اتفاق عجیبی که امسال رخ داده این است که ماه رمضان و هفته مقدس در تقویم تقارن زمانی دارند. اولین شباهتی که این جشنها با یکدیگر دارند این است که هر دو بر اساس تقویم قمری هستند، اگرچه در تقویم تاریخ آنها یکسان نیست، با این وجود دلایل برگزاری این جشنهای مذهبی بسیار متفاوت است. برای مسلمانان، رمضان ماهی است که در آن اولین آیات قرآن بر حضرت محمد (ص) نازل شد، در حالی که مسیحیان در طول هفته مقدس، مصائب، وفات و رستاخیز عیسی مسیح را یادآوری میکنند.
🔹با وجود معانی مختلف این جشنها، شباهت آشکار آنها روزه است، با این تفاوت که روزه اسلامی بسیار سختتر از روزه مسیحی است. البته این نکته نیز لازم به ذکر است که در کلیساهای مختلف، تفاوتهایی بین روزههای مسیحی نیز وجود دارد. دلایل روزه بین این دو دین نیز حداقل در دو نقطه مشترک است؛ از سویی روزه بهعنوان راهی برای همدلی با افراد کمبرخوردار تلقی میشود و از سوی دیگر روزه نوعی تأدیب نفس و کنترل خواستهها نفسانی است، اما تفاوتی که در روزهها وجود دارد این است که معنای روزه مسیحیان در هفته مقدس بیشتر به توبه کردن بهخاطر قربانی شدن عیسی مربوط میشود.
🔹گذشته از ماه رمضان و عید پاک، اسلام و مسیحیت در بسیاری از عقاید و سنتها مشترک هستند. به طور کلی، هر دو دین رهبران یکسانی دارند و به خدای یکسانی اعتقاد دارند. این شباهتها در مورد یهودیت نیز صدق میکند؛ بنابراین، علیرغم اینکه در دنیای غرب به این باور رسیدهایم که مسلمانان و مسیحیان بسیار متفاوت هستند، اما واقعیت این است که قرابت آشکاری میان آنها وجود دارد و آنچه در آن تفاوت دارند، برداشتها و مناسک است. در نهایت، یهودیت، مسیحیت و اسلام، همگی از حضرت ابراهیم برخاسته و «#ادیان_کتابی» نامیده میشوند.
@dolatedin