⭕️ ترکیه تورهای زیارتی به «بیت المقدس» را از سر میگیرد
🔹خبرگزاری ترکیه: #علی_ارباش، رئیس #سازمان_دیانت ترکیه، روز شنبه ۱۳ نوامبر از آغاز مجدد تورهای زیارتی «بیت المقدس» که پیش از این به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود، خبر داد.
🔹ارباش در بیانیهای اعلام کرد: تورهای زیارتی #بیت_المقدس با مدیریت «سازمان دیانت» و «اداره کل خدمات #حج و #عمره» و «اداره عمره و زیارت بیتالمقدس» در دوره ۲۲-۲۰۲۱ از سر گرفته میشود.
🔹وی خاطرنشان کرد که تورها ۳ شب و ۴ روز و همراه با راهنماهای مذهبی برای آشنایی با مکانهای بازدید خواهد بود.
🔹پیش از این ارباش دستور داده بود نام «اداره خدمات عمره» به «اداره عمره و زیارت بیت المقدس» تغییر یابد که از نگاه ناظران این اقدام معنایی نمادین به جایگاه بیت المقدس داده و بر حساسیت این موضوع تأکید داشت.
🔹تورهای زیارتی بیت المقدس از سال ۲۰۱۵ به منظور افزایش آگاهی نسبت به شهر قدس و #مسجد_الاقصی و افزایش مشارکت در بازدید از بیت المقدس سازماندهی شده است.
🔹ریاست امور دینی #ترکیه برای کسانی که در سفر به #قدس شرکت خواهند کرد راهنمای ویژه ای تهیه کرده است که شامل اطلاعاتی در مورد تاریخچه و مکانهای اصلی زیارتی مانند مسجد الاقصی و #قبة_الصخره و همچنین مکانهای بازدیدی در شهرهای الخلیل، بیت لحم و یافا است.
✍️ ملاحظه: توجه و حضور پررنگ ترکیه در #قدس_شرقی، از سالها پیش مطرح بوده و نگرانی رژیم صهیونیستی، #تشکیلات_خودگردان #فلسطین، #اردن و حتی #عربستان سعودی را به دنبال داشته است.
🔸آژانس کمکهای خارجی ترکیه در گزارش سالانه خود در سال 2015 گزارش داد که ترکیه بیش از 500 پروژه به ارزش حدود 30 میلیون دلار در سرزمینهای فلسطینی و 81 پروژه در قدس شرقی انجام داده است.
🔸ترس اردن ناشی از رقابت ترکها با آنها بر سر سرپرستی از مسجد الاقصی و موقوفات بیت المقدس است که طبق قوانین بینالمللی برای آنها تضمین شده است. پس از اینکه رژیم صهیونیستی قدس شرقی را از اردن در جنگ 1967 تصاحب کرد، به اداره #اوقاف اردن اجازه داد تا به اداره اماکن مذهبی ادامه دهد، در حالی که نیروهای اسرائیلی کنترل امنیتی را در دست داشتند.
🔸به نظر میرسد که تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از حمایت ترکیه از سازمانهای اسلامی در منطقه تحت نفوذ خود (سرزمینهای فلسطینی) هراس دارد، زیرا چنین سازمانهایی با #حماس که رقیب اصلی وی در غزه است، ارتباط نزدیکی دارند.
🔸در مورد عربستان سعودی نیز این کشور از نفوذ فزاینده ترکیه در شهر قدس میترسد، زیرا او را رقیب رهبری خود در جهان اسلام و نقش سنتی خود به عنوان محافظ فلسطینیها میداند. عربستان نیز سرمایهگذاریهای قابل توجهی را در حمایت از مسلمانان فلسطین در بیتالمقدس شرقی انجام داده است.
@dolatedin
💢 مهلت ۱۰ روزه وزارت اوقاف مصر برای جمعآوری صندوقهای دریافت کمکهای مالی از مساجد
🔹عربی۲۱: وزارت اوقاف مصر 6 نوامبر به تمام مساجد این کشور ده روز مهلت داد همه صندوقهای دریافت کمکهای نقدی و غیرنقدی را جمعآوری کنند.
🔹محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر گفت: در خصوص صندوقهای دریافت نذورات، شاید در آینده توافقی با فرقههای صوفیه انجام شود یا دستورالعملی مشابه صندوقهای کمکهای مالی غیررسمی در مساجد، اتخاذ شود.
🔹وزیر اوقاف مصر در روزهای گذشته حکمی درباره قواعد و ضوابط فرآیند جمعآوری کمکهای نقدی و غیرنقدی در مساجد صادر کرد که به موجب آن، هیچ فردی اجازه ندارد به جمعآوری اموال تحت هر اسمی در مساجد اقدام کند. علاوه بر این نصب صندوقهای جمعآوری کمکهای مالی نیز در مساجد ممنوع است و این حکم شامل صندوقهای جمعآوری نذورات در مساجد که در قوانین مشخص شده، نمیشود.
🔹وزارت اوقاف شمارهحسابهای مشخصی را برای هر یک از مساجد معرفی کرده است که مردم تنها از طریق واریز پول به این حسابها میتوانند به مساجد کمک کنند.
✍🏼ملاحظه:
🔹این تصمیم وزارت اوقاف مصر جنجال گستردهای را در این کشور به راه انداخته است.
🔹در حالی که برخی از این تصمیم به عنوان گامی مهم در مسیر مشارکت مالی مؤمنان، مبارزه با فساد و دفع شبهات مالی حمایت کردند، برخی دیگر گفتند که این تصمیم مساجد را از بسیاری از کمکهای مالی محروم میکند، زیرا مصریها به کمکهای بانکی، بهویژه با مبالغ کم، عادت ندارند.
🔹همین مناقشات سبب شد که محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر، مهلت 10 روزه جمعآوری صندوقهای کمکهای مالی را تمدید کند.
🔹مسئولین اوقاف مصر علت اصلی جمعآوری این صندوقها را قانونی کردن عملیات پرداخت، حاکمیت بر کلیه امور مالی و حرکت کشور به سمت دیجیتالی شدن مالی و تحول دیجیتال و مقابله با فساد و سوء استفاده بیان کرده است!
🔹این تصمیم مورد انتقاد فرقههای مختلف صوفی مصر قرار گرفته و دکتر عبد الهادی القصبی رئیس شورای عالی فرقههای صوفیه در واکنش به آن اعلام کرد که به صندوقهای نذورات داخل مساجد ما دست نزنید.
🔹وزیر اوقاف بعد از واکنش صوفیه، به آنان این اطمینان را داده که به صندوقهای نذر صوفیان و اهل بیت و زیارتگاهها دست نخواهند زد.
🔹علاء أبو العزائم یکی از اعضای شورای عالی فرقههای صوفیه، در واکنش به این اقدام گفت: انتقال صندوقهای نذورات و جلوگیری از جمعآوری کمکهای آنها از مساجد و تخصیص حساب بانکی به آنها باعث صدمه به تصوف و ممانعت از هرگونه فعالیتی خواهند شد!
🔹اما ایمن ابوعمر، معاون وزیر اوقاف مصر، با تاکید بر اینکه «مساجد صوفیه این تصمیم را رد نکردند»، خاطرنشان کرد که برخی از مساجد صوفیانه بدون اختلاف و اعتراض قانون تنظیم صندوقهای تبرعات در آن مکانها را اجرا میکنند.
🔹وی تأکید کرد که تصمیم برداشتن صندوقهای اعانه از مساجد موفقیتآمیز بوده و در زمان مناسب مطابق با استراتژی دولت برای ورود به جمهوری جدید اتخاذ شده است و مصر وارد مرحله جهانی جدیدی خواهد شد که در آن به دنبال مدیریت همه امور مالی است.
🔹فعالان شبکههای اجتماعی مصر بر سر تصمیم جمعآوری صندوقهای کمکهای مالی و اکتفا به حسابهای بانکی، اختلاف نظر داشتند، تعدادی از آنها از این تصمیم حمایت کردند و معتقدند که این تصمیم باید زودتر اجرایی میشد و درها را به روی فسادی که همه میدانند میبست.
🔹از سوی دیگر، مخالفان این تصمیم میگویند که لغو وجوه اهدایی مانع از بسیاری از کارهای خیریه به ویژه در محلههای فقیرنشین که توسط این صندوقها تامین میشد، میشود و این تصمیم نه تنها مانع از فساد نمیشود، بلکه فرصتهای آن را افزایش میدهد.
@dolatedin
💢 پیامدهای فتوای جدید آیت الله سیستانی: خنثی کردن عادیسازی روابط با اسرائیل و اتحاد مسلمانان
✍🏼 ابنا انگلیسی: شهر مذهبی #نجف در #عراق روز دوشنبه ۸ نوامبر با فتوایی تاریخی روز خود را آغاز کرد. رسانههای عراقی به نقل از دفتر (آیت الله العظمی) سید علی سیستانی، روحانی ارشد شیعه عراق، گزارش دادند که آیتالله #سیستانی خرید و مصرف محصولات شرکتهای #صهیونیستی یا شرکتهای حامی رژیم صهیونیستی را شرعاً #حرام خوانده است. این فتوا در پاسخ به یک استفتا در مورد مسائل دینی داده شده است.
🔹این #فتوا کمتر از یک ماه پس از #نشست_اربیل که درباره روابط با رژیم اسرائیل برگزار شد و خشم گستردهای را برانگیخت، صادر شد.
🔸شکست عادیسازی
🔹در ماه سپتامبر، اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق میزبان نشستی در مورد #عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی بود. این دیدار غیردولتی بود، اما واکنشهای بسیاری را در پی داشت. در همان زمان این خبر برای جناحهای مختلف عراقی حتی در داخل اقلیم کردستان تکاندهنده بود و جنجال زیادی به پا کرد تا جایی که مقامات عراقی برای دستگیری و مجازات سازماندهندگان این نشست وارد عمل شدند.
🔹بسیاری از کارشناسان در آن زمان هشدار دادند که نشست موسوم به «صلح»، که با حضور چهرههای ناشناخته برگزار شد، با هدف عادیسازی روابط با تلآویو است، علیرغم اینکه دستور کار آن ظاهراً صلح، گفتوگوی بین ادیان و مبارزه با تروریسم بود. این نشست از سوی نیروهای تحت حمایت #امارات در عراق برگزار میشد که با توجه به واکنش بغداد ناقص ماند.
🔸محدوده اجتماعی و سیاسی فتوا
🔹گاه و بیگاه، برخی از محافل غربگرا در عراق بحثهایی در مورد برقراری رابطه با تل آویو مطرح میکنند، هرچند که در مقابل مخالفت افکار عمومی عراق جرأت نمیکنند حرف خود را بزنند. در عین حال فتوای اخیر آیت الله سیستانی مبنی بر تحریم کالاهای صهیونیستی را میتوان پاسخی به این نیات دانست. در تاریخ عراق، #مرجعیت_دینی همواره نقش تعیینکنندهای در جریان تحولات سیاسی و اجتماعی داشته است و اکنون فتوای اخیر هر گامی در جهت عادیسازی با تل آویو را خنثی خواهد کرد.
🔹این در حالی است که پیروان و هواداران آیت الله سیستانی نه تنها در عراق بلکه در سایر کشورهای منطقه و حتی کشورهای غربی و اروپایی نیز بسیار گسترده هستند و از این رو فتوای اخیر طیف گستردهای را در بر خواهد گرفت.
🔹در واقع، این #فتوا نه تنها افکار عمومی را علیه هرگونه گرم شدن روابط با تل آویو بسیج میکند و از اقدامات احتمالی هر دولتی در عراق، حتی طرفدار غرب، جلوگیری میکند، بلکه هزینههای عادیسازی با رژیم صهیونیستی را حتی در سایر کشورهای مسلمان در منطقه افزایش میدهد.
🔹این فتوا همچنین باعث اتحاد و همبستگی با فلسطینیها میشود. مردم فلسطین که در سالهای گذشته تنها از حمایتهای اندک کشورهای عربی برخوردار بودند، اکنون نسبت به حمایت مسلمانان در کشورهای مختلف خوشبین شدهاند.
🔹اسرائیلیها به خوبی از میزان نفوذ آیت الله سیستانی و به طور کلی مرجعیت دینی در میان مردم آگاه هستند. در سال 2019، وبسایت خبری اسرائیلی دبکا فایل (Debkafile) موقعیت و نفوذ مرجعیت دینی را «#دشمن_پنهانی» خواند که پروژه موسوم به اسرائیل بزرگ را تهدید میکند. این گزارش میافزاید: «تهدید واقعی از سوی ایران نیست، زیرا ایرانیها #دشمن_آشکار ما هستند، اما خطر وحشتناک از سوی عراق و به ویژه شهر نجف و مسلمانان شیعه است». این وب سایت اعلام کرد که آیت الله سیستانی، بنیانگذار نیروهای #حشد_الشعبی، نیرویی که در سال 2014 در مخالفت با گروه تروریستی #داعش به دنبال فتوای #جهاد او متولد شد، مانع بزرگی در برابر منافع استراتژیک تل آویو است و از این رو نمونه واقعی فرضیه دشمن پنهان است. این فتوا قدرت او را برای بسیج 4 میلیون مبارز ضد #تروریسم در عرض چند روز تنها با یک "فتوای دو کلمهای" برجسته کرد.
🔹دبکا فایل گزارش داد: «این فتوا حتی توسط پیروان دیگر مراجع و علما در نجف، کربلا، قم و مشهد پذیرفته و عملی شد و این اتفاق نادری است». این وبسایت افزود: «وی (آیت الله سیستانی) چندین مؤسسه آموزشی، مالی و خدماتی تأسیس کرده است که دامنه فعالیتهای آنها به صورت گسترده و فراتر از عراق است و حتی گاهی اوقات به دولت کمک می کند.»
@dolatedin
⭕️ با هماهنگی دفتر آیت الله سیستانی، دفتر آیت الله باقر ایروانی در نجف افتتاح شد
🔹حوزه: دفتر آیت الله شیخ باقر ایروانی از اساتید برجسته حوزه علمیه نجف اشرف، به درخواست جمعی از اساتید حوزه علمیه نجف اشرف و با هماهنگی با دفتر آیت الله سیستانی در نجف افتتاح شد.
🔹ایشان بیش از ۲۰ سال است که مشغول تدریس بحث خارج فقه و اصول است و شلوغترین درس خارج حوزه نجف اشرف را بر پا میدارد.
🔹آیت الله ایروانی تدریس سه دوره اصول و ابواب گوناگونی از فقه از جمله اجتهاد، تقلید، طهارت، نماز، روزه، خمس، قضاء، حج و مسائل مستحدثه را به پایان رسانده و هماکنون مشغول بحث کتاب تجارت است.
🔹آیات عظام خوئی، شهید سید محمد باقر صدر، سید علی سیستانی، سید محمد سعید حکیم و مرحوم پدرش آیت الله شیخ محمد تقی ایروانی از اساتید ایشان بودند.
@dolatedin
💢 تأثیر ظهور طالبان بر پرونده تروریسم در اردن
✍️سعود الشرفات
🔸 بخش اول
🔻 ظهور طالبان
🔹خروج آمریکا از #افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور در 10 اوت گذشته، زنگ خطر را برای بسیاری از کشورها به صدا درآورد. گفتگوهای گستردهای بر سر احتمال سرایت ویروس طالبان به مناطقی دیگر از جمله قدرتهای غربی و کشورهای عربی و اسلامی که از حضور گروههای تروریستی و افراطی رنج میبرند، وجود دارد. از جمله این کشورها، اردن است که آشکارا نگرانی خود را از بازگشت کنترل طالبان بر افغانستان ابراز کرده است.
🔹در اولین واکنش اردن به تسلط #طالبان بر افغانستان، ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن در یک کنفرانس مطبوعاتی در 17 اوت، «نگرانی اردن را از آنچه در افغانستان رخ میدهد» ابراز کرد و افزود: «اولویت، تضمین امنیت، ثبات و عدم هرج و مرج است» و خواستار همکاری جهانی به منظور تامین امنیت و ثبات در افغانستان، تضمین احترام به حقوق شهروندان، تخلیه تمامی اتباع خارجی و حفظ امنیت آنان شد.
🔹دلیل نگرانی #اردن ناشی از تجربه پیشین او با به اصطلاح «#افغان_العرب» است. با وجود آنکه ممکن است برای برخی به نظر برسد که هیچ ارتباطی بین آنچه در افغانستان و اردن اتفاق میافتد وجود ندارد، تعدادی سرنخ، شواهد و رویدادها وجود دارد که به اعتقاد نویسنده عمق این ارتباط را تایید میکند. در میان این سرنخها و شواهد، به عنوان مثال به موارد زیر اشاره کرده و تأکید میشود که شواهد محدود به اینها نیست:
🔹1- نظریهپرداز پدیده جهاد افغانستان و افغانهای عرب، #عبدالله_عزام اردنی بود. او از طریق دفتر خدمات مجاهدین که در شهر پیشاور #پاکستان تأسیس کرد، توانست پدیده جهاد جهانی را پایهگذاری و پس از آن چارچوب کلی، رویکرد و ایدئولوژی #القاعده را تعیین کند. تعداد زیادی از جوانان اردنی به دلایل مختلف و متعددی که برشمردن آنها در اینجا دشوار است، به دور عزام جمع شده بودند که مهمترین آنها دلایل اقتصادی بود. به نظر میرسد که اکثر اردنیهایی که به مجاهدین پیوستهاند این کار را به دلیل فرصتطلبی اقتصادی انجام دادهاند تا اعتقادات مذهبی.
🔹2- اکثر رهبران مشهور اردنی در جنبشهای سلفی جهادی و گروههای تروریستی از «مدرسه جهاد در افغانستان» به دست عبدالله عزام یا شاگردانش در افغانستان فارغالتحصیل شدند. در رأس اینها #ابومحمد_مقدسی (عصام طاهر محمد البرقاوی) قرار دارد که پیش از اختلاف با عزام، وارد اردوگاه «صدی» شد که توسط عبدالله عزام اداره میشد و در آنجا آموزش نظامی دید.
🔹همین امر در مورد شاگرد مقدسی، #ابومصعب_زرقاوی (احمد فاضل الخلیله) نیز صادق بود که در نبرد با شوروی در منطقه خوست شرکت کرد و سازمان او به نام «القاعده بین النهرین» اردن را در دوره بین 2017-1994 با 13 عملیات تروریستی ناموفق و موفقیتآمیز هدف قرار داد که سختترین آنها بمبگذاری در هتل عمان در سال 2005 بود.
🔹3- پیامدهای ظهور طالبان در افغانستان در سال 1994 به سرعت در عرصه اردن منعکس شد، زمانی که یک سازمان موسوم به «افغانهای اردنی» پس از حمایت شدن از سوی هستههای القاعده دست به عملیات تروریستی زد. در همان سال عملیات «بیعة الإمام» رخ داد که مقدسی و زرقاوی به خاطر آن متهم شدند و در سال 1997 حزب «التجدید الإسلامی» و «الإصلاح و التحدي» ظاهر شد و در سال 2000 توطئهای برای هدف قرار دادن برخی مکانها در اردن در آستانه جشن هزاره خنثی شد و به «توطئه هزاره» معروف شد.
🔹4- عرصه افغانستان محل تلاقی مهمترین شخصیتهای تروریست و مهمترین شخصیتهای القاعده از نسل دوم و گروههای #سلفی اردنی - به ویژه مقدسی و زرقاوی - بوده که وجه مشترک تمام عملیاتهای تروریستی در اردن از زمان ظهور طالبان بودهاند.
ادامه دارد...
@dolatedin
💢 تأثیر ظهور طالبان بر پرونده تروریسم در اردن
✍️سعود الشرفات
🔸 بخش دوم
🔻 بازتاب ظهور طالبان بر گروههای وفادار به القاعده و داعش
🔹در کوتاهمدت، ارزیابی تأثیر ظهور طالبان بر گروهها و ایدئولوگهای وفادار به القاعده و همچنین داعش در اردن بسیار دشوار است. این به دلیل وضعیت عمومی انتظاری است که جامعه بینالملل در مورد طالبان دارد.
🔹به طور کلی، القاعده و شاخههای آن در جهان و #تحریر_الشام در سوریه که از القاعده جدا شده، پیروزی طالبان در افغانستان را تبریک گفتند. در حالی که طالبان به شدت مورد حمله داعش قرار گرفته است و جز در درجه و انواع کفر فرقی بین طالبان و دشمنان آن نمیبیند.
🔹در اردن انتظار میرود که شخصیتهای جریان سلفی - به ویژه ابومحمد مقدسی - در حالت انتظار، احتیاط و پیگیری جدی رفتار طالبان و موضع آن در قبال گروههای جهادی در جهان، به ویژه نسبت به جنگ در سوریه، عراق، منطقه ساحل، شمال آفریقا و دیگر حوزهها در اروپا و آسیا هستند. به عنوان مثال، آیا طالبان، تروریسم و عملیات تروریستی را که این گروهها هنوز انجام میدهند، به ویژه در آفریقا و عملیاتهای «#گرگ_تنها» در اروپا را محکوم خواهند کرد؟ آیا واقعاً با آمریکا همکاری خواهند کرد؟ با جامعه بینالمللی معامله خواهند کرد؟ به قوانین بینالمللی و معاهدات و کنوانسیونهای بینالمللی، به ویژه حقوق زنان، آزادی عقیده و رسانه، دموکراسی و اقلیتها پایبند خواهند بود؟
🔹همه اینها برای سلفیهای #جهادی، چه القاعده و چه داعش، مسائلی مهم و حساس است و انتظار میرود که رابطه بین طالبان و بقیه گروههای سلفی-جهادی که به طور مطلق دموکراسی و آزادی زنان را رد میکنند، نابود شده و از بین رود. از این رو، مقدسی در صفحه توئیتر خود موضعی محافظهکارانه گفت: «ما نگفتیم که خلافت طالبان بر اساس منهج نبوی است، اما در زمانه استضعاف، به هر شوکتی برای مسلمانان نیاز داریم.»
🔻 آیا ترس و تهدید واقعی وجود دارد یا خیر؟
🔹عروة عجوب، محقق و تحلیلگر سیاسی سوری در حوزه گروههای جهادی، میگوید که نوستالژی گذشتهای خیالی و امتی منسجم، گروههای اسلامی را وادار میکند تا پیروزی جنبش طالبان افغانستان را به عنوان یک حرکت بینالمللی تحلیل کنند! شاید چیزی که برخی از این گروهها متوجه نمیشوند یا نادیده میگیرند، این است که طالبان امروز به یک پروژه سیاسی محلی تبدیل شده است، درست مانند سایر احزاب اسلامی که با (مشکلات امت) همدردی میکنند، اما تنها بر منافع سیاسی محلی خود به عنوان یک حزب تکیه میکنند.
🔹تهدیدها ممکن است کوتاهمدت یا فوری نباشند، اما زمانی که شرایط، زمان و مکان مناسب برای آنها فراهم شود، واقعی میشوند و احتمال وقوع آنها وجود دارد، زیرا خطر تروریسم در کشور (اردن) پایان نیافته است و بعید است که در آیندهای قابل پیشبینی به پایان رسد. همچنین نمیتوان خطر سناریوی الهامبخش و انگیزهای را که طنین به اصطلاح «پیروزی طالبان» به دنبال آورده، کنار گذاشت.
@dolatedin
💢 تشکیل اولین شورای شهر کاملا مسلمان در تاریخ آمریکا
🔹یاهو نیوز: شهر همترامک ایالت میشیگان هفته گذشته پس از انتخاب اولین شورای شهر کاملاً مسلمان ایالات متحده به رهبری یک شهردار مسلمان، تاریخ ساز شد.
🔹پس از پیروزی آدام آلبارماکی، آماندا ژاکوفسکی و خلیل رفایی در انتخابات هفته پیش شورای شهر همترامک آنها به اعضای فعلی شورا نیم چودوری، محمد حسن و محمد آلسومیری خواهند پیوست.
🔹هر شش نفر مسلمان هستند و عامر غالب ۴۲ ساله که به عنوان شهردار انتخاب شده نیز مسلمان است. پنج نفر از این اعضا مهاجر و یک نفر مسلمان با اصلیت اروپای شرقی هست. همچنین شش عضو شورا، سه عضو یمنی تبار، دو نفر بنگلادشی و یک نفر سفیدپوست می باشند.
🔹این موضوع باعث شده که شهر همترامک که پیشتر به دلیل حضور بالای مسلمانان تبدیل به اولین شهر با اکثریت مسلمانان در آمریکا شده است حالا شورای شهر کاملا مسلمان داشته باشد. با این همه اعضای شورا به رسانهها گفتند که مذهب در تصمیمات آنها نقشی نخواهد داشت.
🔹درصد ساکنان مسلمان در شهر همترامک مشخص نیست، از این جهت که در سرشماری های آمریکا در مورد مذهب افراد سؤال نمی شود. اما برآوردهای مبتنی بر داده های سرشماری نشان می دهد که حدود نیمی از آنها مسلمان هستند. بر اساس اطلاعات سرشماری سال 2019، حدود 25 درصد از شهر اصالتاً عرب هستند که بیشتر آنها یمنی و همگی مسلمان هستند و 27 درصد دیگر از اجداد آسیایی هستند که بیشتر آنها بنگلادشی و ترکیبی از مسلمان، هندو، بودایی و مسیحی هستند. همچنین برخی از مسلمانان بوسنیایی و مسلمانان آفریقایی آمریکایی در همترامک زندگی می کنند.
@dolatedin
💢 نماینده مجلس مصر: لایحه جرمانگاری پوشیدن نقاب را ارائه میکنم
🔹راشاتودی عربی: فريدة الشوباشی روزنامهنگار و عضو مجلس نمایندگان #مصر، اعلام کرد که قصد دارد پیشنویس قانون ممنوعیت و جرمانگاری پوشیدن #نقاب را برای بحث در مجلس ارائه کند.
🔹فريدة الشوباشی در بیانیهای اختصاصی به روزنامه الوطن با بیان اینکه نقاب نوعی استتار است، توضیح داد: «همه ما با وحشتناکترین حوادثی همعصر شدهایم که از نقاب سوء استفاده کردهاند. نقاب پوششی برای جنایتکاران است و هیچ کشوری در جهان اجازه چنین پوششی را نمیدهد، به خصوص که این وضعیت با مصر بیگانه است و نقاب ربطی به عفت ندارد.»
🔹این نماینده مجلس با بیان اینکه حجاب واجب نیست، گفت: در قرآن هیچ آیهای وجود ندارد که پوشاندن مو را واجب دانسته باشد، بلکه خداوند متعال در کتاب عزیز خود می فرماید: «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ» و اشاره حق تعالی به پوشاندن سینه است نه مو! زن ابولهب نیز حجاب داشته است و مردان #عربستان سعودی و سایر مناطق همجوار چیزی بر سرشان میگذاشتند تا آنان را از آفتاب محافظت کنند و این بدان معنا است که این حجاب را شرایط محیطشان تحمیل کرده است نه اسلام!»
🔹این روزنامهنگار خاطرنشان کرد: «حجاب در اواسط دهه هفتاد در مصر نشانه عفاف و شرافت و دیگر مظاهر معرفیشده توسط اسلامگرایان نبود، بلکه این عمل و رفتار مردم بود که حکایت از اینها داشت.»
🔹فريدة الشوباشی توضیح داد: این موضوع را با مرحوم دکتر #طنطاوی، شیخ #الازهر در میان گذاشتم و به ایشان گفتم که حجاب در اسلام واجب نیست، بلکه بر اساس شرایط محیط و اوضاع و احوال وضع شده است و او با استناد به حدیث «إذا بلغت المرأة المحيض لا يظهر منها غير وجهها و كفيها؛ هنگامی که زن به سن حیض شدن رسید، نباید چیزی جز صورت و دو کف دستانش را آشکار نماید» پاسخ داد، پاسخ من نیز این بود که این حدیث ضعیف است، سپس او خندید و بعد از آن جوابی نداد و این تاییدی است بر صحت حرفهای من!
✍🏼ملاحظه:
🔹مدتها است که بحث ممنوعیت برقع در مصر نقل محافل سیاسی این کشور است و در دورههای مختلف به عناوین گوناگون مطرح شده است. چه در زمان محمد مرسی به عنوان یک حاکم اسلامگرا و چه پس از آن. این روزها نیز پارلمان مصر تصمیم دارد تا به لایحهای در خصوص ممنوعیت استفاده از برقع در اماکن عمومی رأی مثبت دهد.
🔹در سال 2018 هدا اگامی یکی از نمایندگان مجلس مصر نیز پیشنهاد ممنوعیت پوشیدن نقاب برای زنان مصری در مکانهای عمومی را مطرح کرده بود و علت طرح این مسئله را بروز برخی مشکلات امنیتی برای جامعه و امنیت ملی بیان کرد.
🔹همچنین در سال 2009 شیخ محمد سعید طنطاوی، رئیس دانشگاه الازهر مصر، با پوشیدن نقاب مخالف بود و حکم ممنوعیت نقاب را در تمام بخشهای دانشگاه صادر کرده بود.
🔹محمد سعید طنطاوی، در آن زمان به یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه گفت که بستن نقاب، رسمی بوده که قبل از اسلام رواج داشته و ربطی به اسلام ندارد. شیخ اعظم دانشگاه الازهر به همین جهت از آن دختر دانشجو خواست تا نقاب از چهره برگیرد.
🔹خانم سواد صالح، پرفسور رشته حقوق اسلامی در دانشگاه الازهر، موافق منع نقاب در دانشگاه الازهر است و دلیل میآورد که: «اگر به خاطر نقاب مشکلات امنیتی و اجتماعی ایجاد شود، مقامات دانشگاه حق دارند نقاب را ممنوع کنند، زیرا بستن نقاب هیچ ربطی به قوانین اسلام ندارد».
🔹وی دلیل افزایش نقاب را شبکههای تلویزیونی فراوانی میداند که در مصر اسلام افراطگرا را تبلیغ میکنند و به دروغ بستن نقاب را نیز یکی از واجبات اسلامی میدانند و بر آن تاکید میورزند. این شبکههای تلویزیونی از راه ماهواره اسلام افراطی را تبلیغ میکنند. بودجهی بیشتر آنها را عربستان سعودی تامین کرده است.
🔹ناگفته نماند که در سالهای گذشته فرانسه، دانمارک و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با دستاویز بروز برخی مشکلات امنیتی، تروریستی و... پوشیدن نقاب برای زنان مسلمان را در مکانهای عمومی ممنوع اعلام و جریمه مالی برای تخطی از آن وضع کردند.
@dolatedin
#دعوت_به_همکاری
با نام خدا و عرض سلام
اندیشکده مرصاد به منظور توسعۀ فعالیتهای مطالعاتی و میدانی خود از عموم علاقهمندان دعوت به همکاری مینماید.
حوزههای فعالیت اندیشکدهی مرصاد در میزهای منطقهای:
1- عراق و شامات 2- خلیج فارس 3- ترکیه و قفقاز 4- یمن
و میزهای موضوعی:
1- نهاد دین 2- نهضتهای اسلامی 3- اقتصاد سیاسی
از تمامی علاقهمندان به پژوهش و فعالیت بینالمللی دعوت میشود جهت مصاحبه و امکانسنجی همکاری، درخواست همکاری خود با تکمیل فرم ثبت نام در اینجا یا ارسال رزومه به آیدی @Mers_ad در پیامرسان تلگرام اعلام فرمایند.
شرایط عمومی:
👈تسلط به زبان عربی یا انگلیسی درحد فهم متون (ترجیحا هر دو)
👈سابقۀ تحصیلات دینی (حوزوی یا دانشگاهی یا آزاد)
👈تجربهٔ نگارش متون علمی یا ترویجی
👈برخورداری از ذهن تحلیلی و ایدهپرداز
👈روحیه کار تشکیلاتی و سیاسی
👈هفتهای یکبار حضور در محل کار (شهر مقدس قم)
🔹اندیشکده مرصاد
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷