eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
769 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
216 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 دانمارک پناهجویان اوکراینی را از قانون جنجالی مصادره «جواهرات» استثنا کرد!
۲۸ اسفند ۱۴۰۰
⭕️ دانمارک پناهجویان اوکراینی را از قانون جنجالی مصادره «جواهرات» استثنا کرد! 🔹ام اس ان: قانون بحث‌برانگیز «جواهرات» یا «مصادره اموال مهاجران» را تغییر داد، قانونی که به دولت دانمارک امکان می‌دهد کنترل پول نقد و اشیاء قیمتی پناهجویان را در دست بگیرد. دولت دانمارک حال یک بند استثنایی برای اوکراینی‌هایی که کشور جنگ‌زده خود را ترک می‌کنند، ارائه می‌کند. 🔹در سال 2016، درست زمانی که دانمارک پذیرای پناهندگانی از بود، پارلمان دانمارک قانونی را تصویب کرد که به موجب آن دارایی‌های بالای 10000 کرون پناهجویان برای دولت مصادره می‌شد. این قانون خشم بسیاری از مردم را برانگیخت، با این حال، دولت دانمارک از قانون خود با این استدلال دفاع کرد که مشارکت گرفتن از پناهندگان کاملا عادلانه است. 🔹با این حال، راسموس استوکلوند، سخنگوی مهاجرت دولت سوسیال دموکرات دانمارک، اعلام کرد که این قانون برای اوکراینی‌هایی که برای فرار از جنگ به این کشور شمال اروپا آمده‌اند، اعمال نخواهد شد. 🔹استوکلوند گفت که دولت و پارلمان در حال بررسی ایجاد تغییراتی برای پناهندگان اوکراینی هستند «تا آنها از همان ابتدا تحت تأثیر قوانین پناهندگی قرار نگیرند». 🔹استوکلوند با روشن کردن موضع جدید دانمارک در مورد ، گفت استثنایی برای پناهندگان اوکراینی در نظر گرفته می‌شود، زیرا دانمارک همسایه منطقه‌ای است. 🔹بزرگترین حزب اپوزیسیون کشور نیز اعتراضی به اقدام جدید مبنی بر معافیت اوکراینی‌ها از «قانون جواهرات» نداشته است. @dolatedin
۲۸ اسفند ۱۴۰۰
🔻 شماره اسفندماه ۱۴۰۰ ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد
۲۸ اسفند ۱۴۰۰
دین و بین‌الملل - اسفندماه ۱۴۰۰.pdf
2.79M
📣 شماره اسفندماه 1400 ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد. 🔹 این ماهنامه که از سوی «مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه» و با تلاش «میز نهادهای اندیشکده » گرد آمده است، در پی آن است که شکاف عمیق میان فضای رسانه‌ای فارسی با حوزه مطالعات «» را اندکی پر کرده و با بازتاب اخبار و تحلیل‌های روزآمد از منابع دست اول عربی و انگلیسی، دغدغه‌مندان این عرصه را از پویایی‌های نهادهای گوناگون دینی، به ويژه در گستره جهان اسلام، آگاه سازد. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
۲۸ اسفند ۱۴۰۰
⭕️ اصلاحات غیرمنتظره در واتیکان به نفع زنان و غیرروحانیان 🔹دویچه‌وله: پس از سال‌ها بحث، قانون اساسی اصلاح شده بدون اعلام قبلی منتشر شد و مسیر اصلاحات مورد نظر را هموارتر کرد. پاپ فرانسیس همواره خواستار اصلاح ساختار کلیسای بوده و در این راه گام‌های مهمی برداشته است. 🔹با وجود بحث‌هایی که از سال‌ها پیش درباره ضرورت اصلاح و به‌روز کردن ساختار اداری و تشکیلاتی کلیسای کاتولیک مطرح بود، انتشار قانون اساسی جدید واتیکان بی‌سر و صدا و تا حدود زیادی غیرمنتظره انجام شد. 🔹به گزارش "اشپیگل آنلاین"، واتیکان شامگاه شنبه ۱۹ مارس (۲۸ اسفند) با انتشار متن اصلاح شده قانون اساسی کلیسای کاتولیک اعلام کرد، این قانون از پنجم ژوئن سال ۲۰۲۲ اجرایی می‌شود. 🔹بر این اساس از حدود دو ماه و نیم دیگر قوانین تاکنون حاکم بر کلیسای کاتولیک از اعتبار ساقط می‌شوند و راه اصلاحات در ساختار اداری و تشکیلاتی بالاترین مرجع اداره امور کاتولیک‌های جهان هموارتر از پیش خواهد شد. 🔹"مقر مقدس" کلیسای کاتولیک درباره متن منتشر شده در روز شنبه توضیحی نداده و تشریح جزئیات آن را به یک نشست خبری در روز دوشنبه (۲۱ مارس/ اول فروردین ۱۴۰۱) موکول کرده است. 🔹مهم‌ترین تغییری که در نگاه اول نظرها را به خود جلب کرده فراهم شدن زمینه راه‌یابی و غیرروحانیان به پست‌های کلیدی و جایگاه‌های تصمیم‌گیری است. 🔸زنان در بالاترین جایگاه‌های اداری واتیکان 🔹با اصلاحاتی که از پنجم ژوئن به اجرا در می‌آیند، به طور اصولی هر فرد کاتولیک، چه مرد و چه زن، می‌تواند در سیستم اداری مرکز اداره امور کاتولیک‌های جهان بر بالاترین مسندها تکیه زند. 🔹بالاترین جایگاه‌ها در این ساختار اختیاراتی در حد وزیر در کابینه دولت‌های متعارف دارد. این جایگاه تا کنون مخصوص روحانیان مرد بوده که به طور معمول شامل کاردینال‌ها و اسقف‌ها می‌شود. 🔹در مقدمه قانون اساسی جدید واتیکان تاکید شده که پاپ، اسقف‌ها و دیگر کشیشان در موقعیت‌های مختلف تنها مسیحیان کلیسای کاتولیک نیستند. 🔹در متن قانون تصریح شده هر زن و مرد باورمند کاتولیک می‌تواند مدیریت یک حوزه را بر عهده بگیرد، مشروط بر این که پاپ او را واجد شرایط تشخیص دهد و برای این سمت فرابخواند. 🔸سابقه اصلاحات در دوران پاپ فرانسیس 🔹به این ترتیب پاپ فرانسیس قانون اساسی جدید را که "موعظه انجیل" خوانده می‌شود، جایگزین قانون قبلی می‌کند که سال ۱۹۸۸ در دوران ژان پل دوم ابلاغ شد و در دوره پاپ بندیک شازندهم در سال ۲۰۱۱ اندکی تغییر کرد. 🔹رهبر کنونی کاتولیک‌های جهان از سال ۲۰۱۳ که بر این جایگاه تکیه زد یک شورای مشورتی با حضور شماری از کاردینال‌ها تشکیل داد که ماموریت اصلی آن تحدید سازماندهی واتیکان است. 🔹متن قانون اساسی جدید واتیکان در روزی منتشر شد که پاپ فرانسیس وارد نهمین سال فعالیت خود در این جایگاه شده است. در این سال‌ها زنان زیادی در سمت‌های ارشد مدیریتی منصوب شده‌اند. 🔹پاپ فرانسیس تابستان ۲۰۲۰ برای نخستین بار شش زن را به عضویت شورای عالی اقتصادی واتیکان منصوب کرد. او پیشتر دو زن را به عنوان رئیس موزه‌ها و ریاست دبیرخانه وزارت خارجه واتیکان منصوب کرده بود. 🔸"تصمیم‌ تاریخی" پاپ 🔹نوامبر سال پیش رهبر کاتولیک‌های جهان در اقدامی که اغلب ناظران آن را یک تصمیم تاریخی و نشانه عزم او برای برقراری برابری جنسیتی در کلیسا ارزیابی کرده‌اند برای نخستین بار یک زن را به عنوان معاون دبیرکل واتیکان منصوب کرد که دومین مقام اجرایی در این دولت به شمار می‌رود. 🔹به نوشته "اشپیگل آنلاین" یکی از ماده‌های قانون اساسی جدید واتیکان به مسئله مناقشه‌برانگیز سوءاستفاده و آزار جنسی در کلیسای کاتولیک مربوط می‌شود که در سال‌ها اخیر جنجال‌های زیادی به پا کرده است. 🔹پاپ کمیسیون ویژه‌ای تشکیل داده که وظیفه دارد از نهادهای دیگری مانند کنفرانس اسقف‌ها، در مسیر تهیه راهبردهایی برای حفاظت از خردسالان در برابر سوءاستفاده و آزار جنسی پشتیبانی کند. 🔹این کمیسیون وظیفه دارد موارد سوءاستفاده و آزار جنسی در کلیسای کاتولیک را پی‌گیری و به مراجع کلیسا و نهادهای قضائی مدنی اعلام کند. @dolatedin
۲۹ اسفند ۱۴۰۰
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 عالم برجسته یهودی در یکی از بزرگترین تجمعات تاریخ اسرائیل به خاک سپرده شد
۲ فروردین ۱۴۰۱
⭕️ عالم برجسته یهودی در یکی از بزرگترین تجمعات تاریخ اسرائیل به خاک سپرده شد 🔹نیویورک تایمز: صدها هزار اسرائیلی روز یکشنبه در مراسم تشییع جنازه خاخام حایم کانیوفسکی (Chaim Kanievsky)، رهبر معنوی ، در یکی از بزرگترین تجمعات عمومی در تاریخ اسرائیل گرد آمدند. خاخام کانیوفسکی روز جمعه در سن 94 سالگی درگذشت. 🔹برآوردها حاکی از آن بود که 400000 تا 750000 عزادار در مراسم تشییع جنازه شرکت کردند. جمعیت نه تنها «»، یک شهرک فوق العاده ارتدوکس در حاشیه شرقی تل آویو که خاخام در آن زندگی می‌کرد، بلکه بخش بزرگی از مرکز را نیز تعطیل کردند. 🔹جمعیت تخمینی همچنان از 850000 نفری که گفته می‌شود در مراسم تشییع جنازه خاخام اوادیا یوسف، یکی دیگر از رهبران ارتدوکس که در سال 2013 درگذشت، کمتر بود. 🔹خاخام کانیوفسکی هیچ جایگاه رسمی نداشت، اما به طور گسترده به عنوان رهبر یهودیان لیتوانیایی شناخته می‌شد، جریانی غیرحسیدی از یهودیان ارتدوکس که ریشه در اروپای شرقی دارد. یهودیان لیتوانیایی تقریباً یک سوم از 1.1 میلیون حریدی در اسرائیل را تشکیل می‌دهند. 🔹خاخام کانیوفسکی به دلیل دانش دایره المعارفی خود از قوانین و یهودی مورد احترام بود. خانواده او گفتند که او از دهه 1930 تا کنون 17 ساعت در روز متون مذهبی را می‌خوانده است. 🔹این مطالعه و تحقیق بی‌امان، شهرت او را به‌عنوان یک عالم برجسته یهودی تثبیت کرد و صدها هزار نفر را بر آن داشت تا برای توصیه‌های روحانی منظم در مورد چیزهای عمیق و پیش پاافتاده به او مراجعه کنند. هر روز صدها نفر بیرون از خانه خاخام کانیوفسکی صف می‌کشیدند تا در مورد مسائلی مانند مسائل فوری پزشکی و سیاسی و حتی لوازم خانگی که باید بخرند از او راهنمایی بگیرند. 🔹نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای پیش از جلسه کابینه روز یکشنبه، به خاخام ادای احترام کرد. بنت گفت: «نام خاخام کانیوفسکی به عنوان بخش مهمی از تاریخ تورات قوم اسرائیل به یادگار خواهد ماند.» 🔹خاخام کانیوفسکی نفوذ قابل توجهی بر یک حزب سیاسی اسرائیلی، دگل هاتوره، که نماینده بخش‌هایی از جامعه حریدی در پارلمان اسرائیل است و در طول سه دهه گذشته نقش کلیدی در چندین دولت اسرائیل ایفا کرده است، داشت. 🔹در هفته‌های اولیه همه‌گیری ویروس کرونا، وقتی خاخام حتی با افزایش نامتناسب نرخ ابتلا در میان حریدی‌ها به پیروانش دستور داد مدارس خود را تعطیل نکنند، برای بسیاری از اسرائیلی‌های سکولار تبدیل به یک شرور شد. این تصمیم به یکی از بزرگ‌ترین رویارویی‌ها در تاریخ اسرائیل بین یهودیان سکولار و مذهبی کمک کرد. 🔹اما خاخام کانیوفسکی بعداً موضع خود را تغییر داد و چندین بیانیه صادر کرد و پیروان خود را تشویق کرد که به محدودیت‌های کرونا پایبند باشند و واکسینه شوند. 🔹زندگی منزوی و زاهدانه خاخام کانیوفسکی منجر به پرسش‌های مکرر اسرائیلی‌های سکولار در مورد میزان درک او از دنیایی شد که از آن صحبت می‌کرد. 🔹خانواده او گفتند که او آنقدر روی مطالعه تلمودی متمرکز بود که نمی‌دانست چگونه چای دم کند یا نام بنیامین نتانیاهو، باسابقه‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل را بشناسد. 🔹مرگ هر یک از رهبران حریدی معمولاً باعث ایجاد بحث در مورد جانشین وی می‌شود. اما در مورد خاخام کانیوفسکی، این سوال کمتر ضروری است، زیرا یک روحانی برجسته لیتوانیایی، خاخام گرشون ادلشتاین، 98 ساله، که پیش از این نزد حریدی‌ها دارای وزنی برابر بود، باقی مانده است. @dolatedin
۲ فروردین ۱۴۰۱
خلال قرون متمادی، مستضعف‌ترین جامعه در کشمیر، شیعیان بودند. شیعیان کشمیر بارها مورد غارت قرار گرفته‌اند که از این وقایع در تاریخ کشمیر تحت عنوان "تاراج" یاد می‌شود. شیعیان به خاک و خون کشیده شدند و زیارت‌گاه‌های مقدس آنها به آتش کشیده شد. بعدها در دوران حاکمیت یک صد ساله خاندان هندوی دوگرا بر کشمیر (۱۸۴۶-۱۹۴۷) که تمامی مسلمین تحت ظلم و فشار بودند، شیعیان نیز بعنوان اقلیتی در دل مسلمین مورد ظلم و ستم واقع می‌شدند. در این دوران کشمیری‌های هندو نور چشمی بودند. پس از تقسیم شبه قاره نیز این باز شیعیان بودند که محروم‌ترین‌ها به شمار می‌آمدند. نقطه عطف تاریخ شیعیان کشمیر انقلاب اسلامی ایران بود که به رهبری امام خمینی در سال ۱۹۷۹ رقم خورد. آنچه انقلاب اسلامی ایران به شیعیان عطا کرد تغییر نوع نگاه و الگوآفرینی و هویت بخشی بود نه سرریز دلارهای نفتی به جیب شیعیان کشمیر؛ کاری که عربستان سعودی با همفکران خویش کرد. شیعیان کشمیر که تا دیروز هیچ هم به شمار نمی‌آمدند ناگهان هویت پامال شده‌ی خویش را باز یافتند. حالا که فیلم جنجالی "پرونده‌های کشمیر" مسلمانان کشمیر را به شکل عمومی جانیانی نشان می‌دهد که اقدام به نسل کشی هندوهای کشمیری کردند و بشکل خاص امام خمینی را بعنوان الهام بخش خشونت در کشمیر به تصویر می‌کشد و مروج مکتب اهل بیت در کشمیر میر شمس الدین عراقی را بدتر از هیتلر خطاب می‌کند، این باز شیعیان هستند که قربانی پروپاگاندای رسانه‌ای شدند. شیعیان کمترین نقش را در درگیری‌های مسلحانه مبارزین کشمیری علیه دولت هند ایفا کردند و هیچ حس مشترکی با شعارهای حامیان پاکستان در کشمیر نداشتند. شیعیان البته موضع خویش را علیه جنایات هند در کشمیر هم بارها ابراز داشتند اما هیچگاه به هیچ گروه قومی مذهبی حمله نکرده‌اند چه آنکه خویشتن قربانی حملات افراط‌گرایان بوده‌اند. اینک همان شیعیان، همان محروم‌ترین گروه قومی مذهبی در کشمیر، همان مردم دور از خشونت و سلاح، توسط ماشین رسانه‌ای حزب حاکم بر هند بعنوان تروریست‌های بی‌رحم نشان داده می‌شوند و چهره‌های مورد احترام ایشان مورد هتک و بی حرمتی قرار می‌گیرد. واقعیت امروز هند نشان می‌دهد آنانیکه باور داشتند شیعیان کشمیر می‌بایست به دهلی‌نو اعتماد کنند تا حقوق‌شان تامین شود و هویت‌شان به خطر نیفتد، چه مسیر خطای می‌پیمودند. حفاظت از هویت و تاریخ و حقوق شیعیان کشمیر جز با توکل و اعتماد الهی و با قدرت ایمان و باور و البته بدور از درگیری‌های مسلحانه ممکن نخواهد بود ان شا الله.
۳ فروردین ۱۴۰۱
⭕️ عربستان پخش نماز در رسانه‌‌ها و جمع‌آوری کمک‌های مالی در مساجد را ممنوع کرد 🔹عکاظ: وزارت امور اسلامی، تبلیغ و ارشاد سعودی روز چهارشنبه، ۲۳ مارس، دستورالعمل‌هایی برای مساجد در ماه مبارک تدوین و اعلام کرد. 🔹این وزارتخانه استفاده از دوربین در مساجد را برای فیلمبرداری از امامان جماعت و نمازگزاران در هنگام نماز ممنوع و پخش زنده نماز از طریق انواع رسانه‌ها را نیز ممنوع کرده است. 🔹این نهاد سعودی همچنین تأکید کرد که نباید نماز در هیچ یک از رسانه‌های این کشور پخش شود. پس از نمازهای واجب، ائمه مساجد نیز باید «کتابهای مفید» برای نمازگزاران قرائت کنند و به موضوعاتی بپردازند که در راستای عقاید و رفتار است و «همگرایی ملی» را تقویت ‌کند. 🔹این وزارتخانه در ادامه گفت که همه کارکنان مساجد در سراسر این کشور نباید برای مراسم افطار روزه‌داران، کمک مالی جمع کنند. 🔹این نهاد سعودی در پایان تأکید کرد که نمازگزاران نباید موجب آزار و اذیت دیگران شود یا اینکه کودکان را با خود [به مساجد] بیاورند؛ زیرا ممکن است «حضور کودکان باعث آزار و اذیت نمازگزاران شود». @dolatedin
۴ فروردین ۱۴۰۱
✍️ شیعیان عربستان و اعدام دهها زندانی؛ از سکوت تا انفعال 👤 سید هاشم رضوی 🔹 محمد بن سلمان تنها یک هفته پس از آنکه در مصاحبه مفصل خود با مجله آمریکایی آتلانتیک از حذف حکم اعدام در عربستان جز در مورد قصاص نفس سخن گفت، بزرگترین اعدام جمعی تاریخ سعودی را در شنبه هفته گذشته به راه انداخت و ۸۱ زندانی سیاسی و امنیتی و جنایی را در یک روز گردن زد. 🔹 عمده فعالیت‌های صورت گرفته در واکنش به این رویداد آن هم از سوی بخشی از معارضان خارج، تلاش‌های فردی برای انعکاس اخبار و معرفی بخشی از این ۸۱ نفر به عنوان زندانی سیاسی و تمییز آنان از دیگر اعدام شدگان مرتبط با حوادث تروریستی و اعدامی‌های دارای پرونده جنایی بوده است. این درحالیست که بخش قابل توجهی از معارضان تریبون‌دار مانند حزب التجمع الوطنی یا اصلا به این رویداد نپرداختند یا اینکه به صورت بسیار گذرا و صرفا برای رفع تکلیف به آن اشاره کرده و از کنار این واقعه هولناک عبور کردند. 🔹 جریان حجازی معارضه به طور مشخص مجددا بر موضوع تخریب محله‌های جده تمرکز کرده است. حجازی‌ها پس از آغاز تخریب برخی محله‌های جده که با هدف ساختن پروژه های مدنظر بن سلمان انجام می‌شود، با بسیج نیروهای در خارج و داخل و به راه انداختن کمپین‌ها، نشست‌ها و استفاده از قابلیت‌های توییتر و کلاب هاوس، توانستند تخریب محله‌های جده را به عنوان مقابله حکومت سعودی با خرده فرهنگ‌های و آثار تمدنی جامعه عربستان، به مسئله اول معارضه عربستان تبدیل کرده و حتی حکومت سعودی را مجبور به توقف موقت طرح کند. 🔹 تجربه اعتراضات معارضان حجازی و نجدی در رسانه‌های اجتماعی نشان داده بن سلمان در برابر بوجود آمدن فضای رسانه‌ای به خصوص در رسانه‌های غربی علیه خود بیمناک است و آن را به مصلحت خود، حداقل تا پیش از رسیدن با تخت پادشاهی و تثبیت قدرت نمی‌داند و طی این سالها بارها به صورت مسقیم یا غیر مستقیم تن به خواسته معترضان داده است. 🔗متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
۴ فروردین ۱۴۰۱
🔻 یهودیان می‌گویند دائمی کردن ساعات تابستانی نماز صبح را تهدید می‌کند
۶ فروردین ۱۴۰۱
⭕️ یهودیان می‌گویند دائمی کردن ساعات تابستانی نماز صبح را تهدید می‌کند 🔹رلیجن نیوز: آمریکایی می‌گویند که با تصویب سریع لایحه‌ای در مجلس سنای مبنی بر اینکه ساعت تابستانی در تمام طول سال ثابت بماند، آنها متضرر شده و قصد مبارزه با آن را دارند. 🔹مخالفان یهودی می‌گویند قانون دائمی شدن ساعات تابستانی، که در 15 مارس به تصویب سنا رسید، تقریباً غیرممکن می‌کند که یهودیان صبح را به طور جمعی بخوانند، و در عین حال در ماه‌های زمستان به موقع به محل کار یا مدرسه بروند. 🔹طبق قوانین یهود، نماز صبح باید بعد از طلوع خورشید برپا شود. ساعت تابستانی که در حال حاضر از دومین یکشنبه ماه مارس آغاز شده و در اولین یکشنبه ماه نوامبر به پایان می‌رسد، تاریکی را در صبح‌های اواخر زمستان افزایش می‌دهد. 🔹خاخام ابا کوهن، معاون امور دولتی سازمان آگودات (سازمانی آمریکایی که نماینده یهودیان است)، گفت: «این بر زندگی مذهبی، زندگی حرفه‌ای و زندگی خانوادگی ما تأثیر خواهد گذاشت. اگر نماز جماعت و فرادی بعد از ساعت 8 صبح شروع شود، مردم چگونه ساعت 9 صبح یا زودتر به محل کار خود می‌رسند؟» 🔹در یهودیت، مراسم نماز صبح که «شحریت» (سحر) نامیده می‌شود، معمولاً زمانی که به طور جمعی برگزار شود، 30 تا 40 دقیقه طول می‌کشد. خواندن تورات و خواندن برخی از دعاها، از جمله دعای کدیش یا نماز عزا، باید در «جماعتی با دست کم 10 بزرگسال» (=منیان) انجام شود. 🔹طبق قوانین یهود، اولین زمان برای خواندن نماز صبحگاهی زمانی است که نور طبیعی کافی وجود داشته باشد؛ «زمانیکه کسی بتواند یک آشنا را در فاصله شش فوتی ببیند». این یک استاندارد فردی است، اما معمولا نماز صبح بعد از طلوع آفتاب و قبل از ظهر انجام می‌شود. @dolatedin
۶ فروردین ۱۴۰۱