⭕ اتحادیه جهانی علمای مسلمان: تروریسم بین سنی و شیعه فرقی نمیگذارد
🔹اتحاد العلماء: اتحادیه جهانی علمای مسلمان جنایت فجیع سهشنبه گذشته در حرم امام رضا(ع) در مشهد مقدس را که به شهید و زخمی شدن سه روحانی منجر شد، محکوم کرد.
🔹#اتحاد_العلماء در این بیانیه تأکید کرده است که #تروریسم دین ندارد و بین مسلمان، #کافر، #سنی و #شیعه فرقی نمیگذارد و بلکه برای تحریف چهره اسلام و ایجاد هرج و مرج ویرانگر ساخته شده است.
🔹در این بیانیه، علی محییالدین #قره_داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمانان، حمله تروریستی در شهر مشهد مقدس در #ایران که منجر به شهید و زخمی شدن سه روحانی به ضرب چاقو شد، محکوم کرد.
🔹اتحادیه جهانی علمای مسلمان در این بیانیه، جنایات و هرگونه تروریسم علیه مردم در هر مکانی و تحت هر پوششی را محکوم و تأکید کرد که تروریسم دینی ندارد و بین سنی و شیعه و بین اماکن مقدس در اسلام و غیر آن فرقی نمیگذارد.
🔹دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمانان این عملیات را صرف نظر از اینکه چه کسی عامل آن باشد، گناه و جنایت توصیف و تأکید کرد که هدف قرار دادن اماکن مذهبی و کشتار بیگناهان عملی مجرمانه و گناه آلود است که خلاف آموزههای اسلام و حتی آموزههای سایر ادیان است.
🔹وی تأکید کرد: موضع قاطع اتحادیه علمای مسلمانان، نفی #خشونت و تروریسم و جرمانگاری آنها بدون توجه به انگیزه و دلایل است و این حمله حرام شرعی و از گناهان کبیره است. (ایکنا)
@dolatedin
💢 ترکیه شیوه باستانی اقامه نماز تراویح در دوره عثمانی را احیا میکند
🔹بی بی سی: پس از گذشت نزدیک به دو قرن، #سازمان_دیانت #ترکیه همزمان با تصمیم خود برای بازگشایی مساجد برای اقامه نماز جمعه و #تراویح که به مدت دو سال به دلیل شیوع بیماری همهگیری کرونا به حالت تعلیق درآمده بود، امسال تصمیم گرفت که روش «أندرون» را در اقامه نماز تراویح در ماه رمضان احیا کند.
🔹نهاد مذهبی ترکیه در سال جاری با بازگشت نسبی زندگی به روال عادی در این کشور، تصمیم گرفت تا این سنت باستانی را که از آغاز قرن نوزدهم در کاخهای سلاطین عثمانی رایج بود، احیا کند.
🔹خواندن نماز تراویح به روش «أندرون» نخست در قصرهای خلافت #عثمانی برگزار میشد و این روش پس از آن به مساجد نیز گسترش یافت و در ایام خاص برگزار میشد. در این روش، خواندن 3 رکعت اول نماز تراویح در مقام (موسیقی) اصفهان انجام میشود و امام در رکعت چهارم به سمت مقام صبا روی میآورد، در حالی که مؤذنان به خواندن نغمات و مناجات بر پیامبر در مقام صبا میپردازند.
🔹امام در هر 4 رکعت طبق مقامی که در آن بزرگ مؤذنین بر پیامبر صلوات و دعا میخواند، بین مقامها حرکت میکند و پس از اتمام، به خواندن نغمهها و ادعیه میپردازد و پس از اقامه نماز وتر به مرحله ذکر و تسبیح میرود.
🔹 این مراسم دهها هزار نمازگزار را برای اقامه نماز تراویح به این شکل در عمارت تاریخی #ایاصوفیه در ماه رمضان به سوی خود میکشاند.
🔹پس از تصمیم به تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد در بیست و چهارم جولای 2020، امسال و پس از 88 سال برای اولین بار، نماز تراویح در آن برگزار میشود.
🔹ایاصوفیه در قرن ششم پس از میلاد به عنوان یک کلیسای بیزانسی ساخته شد و بیش از نه قرن چنین بود تا اینکه قسطنطنیه، پایتخت دولت روم شرقی، شهری اسلامی و بعداً مقر خلافت اسلامی شد و این کلیسا توسط سلطان محمد عثمانی به مسجد تبدیل گشت.
@dolatedin
⭕️ چرا نسل جدیدی از زنان کاتولیک هنگام عبادت حجاب میپوشند؟
📌 برشهایی از یادداشت:
🔹بسیاری از جوانان آمریکایی مشتاق هستند که میراث تلخ سرکوب و مردانگی موجود در #ایالات_متحده را روشن کنند و به آنها بپردازند. با این حال، اقلیتی از جوانان #کاتولیک به دنبال الهام گرفتن از گذشته بوده و از شیوههای قدیمیتر و سنتیتر استفاده میکنند. عدهای به سوی مراسم مذهبی لاتین کشیده میشوند و برخی دیگر کتف (یک نوع ردای مسیحی غربی بدون آستین) یا گردنبندهای مذهبی با نمادهای مذهبی میپوشند. برخی از #زنان جوان کاتولیک به پوشیدن #حجاب سر در طول مراسم عشای ربانی روی آوردهاند که هنجارها و نقشهای جنسیتی متمایز را در تضاد با فرهنگ گستردهتر آمریکایی تقویت میکند.
🔹همانطور که من با زنانی که دوباره حجاب را انتخاب کردهاند مصاحبه کردم، واضح بود که بسیاری از آنها حجاب را به عنوان یک توسل به حیا و پاکی جنسی و به عنوان یک یادآوری فیزیکی برای پاک ماندن میدانند. البته این تاکید بر پاکی جنسی چیز جدیدی نیست. در دهه 1990 و اوایل دهه 2000، در اوج جنبش پاکی آمریکا، بسیاری از کلیساهای کاتولیک در ایالات متحده میزبان «برنامههای زیبایی واقعی» بودند که برای تقویت #ریاضت و خودداری زنان جوان کاتولیک تا زمان ازدواج طراحی شده بود.
🔹برخلاف جوامع #ارتدوکس یهودی و مسلمان، که زنان در خارج از خانه موهای خود را با روسری یا کلاه گیس میپوشانند، این زنان کاتولیک فقط در طول مراسم عشای ربانی از حجاب استفاده میکنند. اما برای برخی از زنانی که با آنها مصاحبه کردم، ایده حجاب به انتخاب لباسهایی که هم در داخل و هم در خارج از عبادت میپوشند، گسترش مییابد.
🔹آیا رواج حجاب در آینده نیز ادامه خواهد داشت؟ آیا به مرور زمان کاهش مییابد؟ آیا رهبری کلیسای کاتولیک موضعی صریح در مورد این عمل داوطلبانه یا در مورد هویت جنسیتی و یا معنای زن کاتولیک بودن اتخاذ خواهد کرد؟ رشد حجاب در مقطع حساسی در تاریخ کلیسا اتفاق میافتد، زمانی که برخی از این زنان معتقدند ایدئولوژیهای جنسی و جنسیتی سنتی در خطر هستند. همانطور که ترزا گفت، «ارزشهای سنتی در حال حاضر در جهان ما مورد حمله قرار گرفتهاند، و من فکر میکنم که صدای مخالفت علیه چیزهایی مانند ارزشهای سنتی خانواده و حیا، عفت و پاکی» در حال افزایش است. حجاب عمیقاً با این مسائل در هم تنیده است و ممکن است راهی برای عقب راندن این تغییر در جامعه سکولار آمریکا باشد.
🔹رواج حجاب نشان میدهد که چگونه اقلام عبادی – چیزهایی که ما میپوشیم و با آنها دعا میکنیم – بر نحوه تصور زنان و پرورش تجربهشان از #جنسیت و تمایلات جنسی تأثیر میگذارد. کلیسای کاتولیک مدتهاست که بر روشی که زنان جوان از جنسیت و زنانگی خود تصور میکنند، تأثیر گذاشته است. حجاب همین کار را برای نسل بعدی زنان کاتولیک که با پارچههای توری سفید احاطه شدهاند، انجام میدهد.
👈 متن کامل این یادداشت را از اینجا دنبال کنید.
@dolatedin
⭕️ تلاش صهیونیستهای تندرو برای قربانی عید پسح در مسجد الاقصی
🔹همزمان با نزدیک شدن به عید پِسَح (به عبری: פֶּסַח، به عربی: الفَصْح)، برخی صهیونیستهای تندرو به دنبال برگزاری آیین این روز در صحن #مسجد_الاقصی و #قربانی کردن حیوانات در این مسجد مقدس هستند.
🔹یک گروه صهیونیست در اطلاعیهای اعلام کرد برای کسانی که به انجام قربانی در مسجد الاقصی اقدام کنند، جایزه تعیین کرده است.
🔹 این گروه اعلام کرد ده هزار شکل (حدود ۳۳۳۳ دلار) به کسانی که موفق به قربانی کردن قربانی عید پسح در مسجد الاقصی شوند، ۸۰۰ شکل به کسانی که با یک بز یا بره دستگیر میشوند و ۴۰۰ شکل هم به کسانی که "فقط" دستگیر در این راه شوند، جایزه میدهد.
🔹 در همین رابطه یک منبع وابسته به مقاومت #فلسطین اعلام کرده است که تصمیم شهرکنشینان اشغالگر اسرائیلی برای قربانی کردن در داخل مسجد الاقصی، عبور از تمامی خطوط قرمز و بازی با آتش است.
🔹این منبع مقاومت فلسطین به شهرکنشینان و صهیونیستها هشدار داده که با انجام اقدامات ساختارشکنانه در مسجد الاقصی، با آتش بازی نکنند.
@dolatedin
⭕️ نماینده آیت الله سیستانی دلیل تعلیق خطبه مرجعیت را بیان کرد
🔹فارس: سید #احمد_الصافی، نماینده آیتالله #سیستانی و امام جمعه #حرم_حسینی، درباره توقف قرائت خطبه دوم #نماز_جمعه #کربلا معروف به خطبه #مرجعیت گفت: «بعضی اوقات متن خطبه به دلیل اهمیت موضوع به دست حضرت آیت الله سید علی سیستانى (مدّ ظله العالی) نگاشته میشود و برخی از مواقع کلیات مطلب توسط او گوشزد میشود و در مورد سوم هم خطیب خطبه را نوشته و برای مرجع عالی ارسال میکند تا ایشان حذف و اضافاتی را که در آن لازم است، اعمال کنند.»
🔹او تاکید کرد: «برخی گروههای سیاسی به خیلی از توصیههای مرجع عالیقدر عمل نمیکنند در حالی که آیت الله سیستانی قصد ندارد که فقط سخنرانی کند، بلکه میخواهد این سخنرانی تاثیر داشته باشد با این وجود برخی پاسخ بسیار ضعیفی دادند با وجود اینکه محتوای خطبه بیش از یک بار تکرار شده بود.»
🔹نماینده مرجعیت عالیقدر شیعه در #عراق تاکید کرد که تاکنون تصمیمی برای از سر گرفته شدن خطبه دوم نماز جمعه کربلا گرفته نشده است.
🔹خطبه دوم نماز جمعه که در صحن شریف حرم امام حسین(ع) برگزار میشود، حاوی موضوعات سیاسی حساس، اصلاحات و رهنمودهای اجتماعی است که توسط سید احمد الصافی و شیخ عبدالمهدی الکربلایی قرائت میشود.
✍️ نماز جمعه شهر کربلا از 16 اسفند ماه سال 99 به علت شیوع ویروس کرونا و در راستای التزام به دستورالعملهای بهداشتی برای اولین بار در هفده سال گذشته پس از سقوط رژیم بعث در عراق تعلیق گردید.
🔸در طی سالهای پس از سقوط پیامهای سیاسی آیت الله سیستانی تنها از طریق خطبههای دوم نماز جمعه کربلا بیان میگردید تا به نوعی نماز جمعه کربلا به تنها مرکز رسمی نشر بیانیههای سیاسی آیت الله سیستانی بدل گردد؛ از درخواست از مردم جهت شرکت فعال در انتخابات مجلس قانون اساسی پس از سقوط گرفته تا اعلام فتوای دفاع کفایی که مقدمهای برای شکلگیری #حشد_الشعبی در عراق گردید. (برخی از این بیانیهها و اطلاعیههای قرائت شده در خطبههای نماز جمعه کربلا در سایت آیت الله سیستانی بارگزاری شده است.)
🔸یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین نقشهای سیاسی آیت الله سیستانی از طریق اطلاعیههای خوانده شده در خطبههای نماز جمعه کربلا پس از جهتدهی به رأیدهندگان انتخابات سال 2005، درخواست ایشان از عادل عبدالمهدی برای کنارهگیری از نخستوزیری عراق بود. در اواسط سال 2019 و همزمان با شروع تظاهراتهای موسوم به #تشرین از میدان التحریر بغداد، آیت الله سیستانی توصیاتی را به طرفهای مختلف اعم از تظاهراتکنندگان و دولت عراق بیان کردند که در این بین تنها نخستوزیر منسوب به #مجلس_اعلی_انقلاب_اسلامی بود که به توصیه ایشان مبنی بر کنارهگیری از قدرت لبیک گفت، در حالی که دیگر بازیگران تظاهرات بیاعتنا به توصیه مرجعیت اعلی به فعالیتهای از پیش برنامهریزی شده خود ادامه دادند.
🔸پیش از این نیز در بهمن سال 94 مرجعیت اعلام کرده بود که با توجه به بیفایده بودن خطاب قرار دادن سیاستمداران دیگر در رابطه با مطالب سیاسی بیانی نخواهد داشت. در طی سالیان متمادی که ایشان در نماز جمعه سیاستمداران را دعوت به اصلاح دولت میکردند از جمله در خطبه نصر، که به مناسبت پیروزی بر نیرویهای #داعش در سال 2017 در نماز جمعه خوانده شد، به تفصیل به اهمیت مبارزه با #فساد در داخل حکومت و برخورد با مفسدان پرداخته بودند که گذشت زمان اثبات کرد این توصیهها تاثیری در اعمال سیاستمداران عراقی نداشته است.
@dolatedin
🔻 مرجعیت دینی در الجزایر؛ از تصوف تا سلفیگری
“عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر در اسفندماه 1400 شیخ مأمون القاسمی الحسنی، شیخ زاویه رحمانیه را که به میانهروی و اعتدال شهرت دارد به عنوان متولی مسجد جامع الجزایر منصوب کرده و به او رتبه وزیر داد. انتصابی که شیعیان الجزایر و هواداران ایران و جبهه مقاومت از آن ابراز خوشحالی میکنند و آن را نشانه غلبه مشی اعتدال و وسطیت در الجزایر میدانند.“
⭕️ مرجعیت دینی در الجزایر؛ از تصوف تا سلفیگری
✍️ رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در الجزایر
📌بخش اول
🔹جامعه #الجزایر همچون سایر جوامع در شمال آفریقا، مصر، مغرب و تونس در تاریخ گذشته خود مهد #تصوف و محبت #اهل_بیت عصمت و طهارت بوده است.
🔹زندگی دینی مردم این خطه همیشه به وسیله علمایی که به طور عمده فارغالتحصیل زوایا بودند اداره میشد و شیوخ زوایا رهبری دینی مردم بر عهده داشتند. شخصیتهای تاریخی این کشور امثال امیر عبد القادر و... خود از شیوخ زوایا بودند.
🔹شیوخ تصوف و مریدانشان در فقه پیرو مذهب #مالکی و در عقاید و کلام #اشعری بوده و در عین حال سلوک صوفیانه را نیز در شیوه دینورزی حفظ میکردند. صدها #زاویه (خانقاه) و هزاران مزار از بزرگان #صوفیه که در شهر و روستای الجزایر وجود دارد کانونهای دینورزی مردم به شمار میرفته است. این شیوه دینداری در عین حال همچون سایر فرقهها، با بسیاری از انحرافات و خرافات هم همراه بوده است.
🔹همزمان با یکصدمین سال اشغال الجزایر توسط #فرانسه، جمعی از علمای الجزایری که تحت تأثیر حرکت #وهابیت و #سلفیگری قرار گرفته بودند، گرد هم جمع شدند و جمعیتی را به نام «#جمعیت_علمای_مسلمان_الجزایر» در این کشور تأسیس کردند. عبد الحمید بن بادیس و محمد بشیر ابراهیمی از جمله فعالترین این افراد بودند. در ابتدا تمام خطوط فکری دینی از قبیل: سلفیها، صوفیها، اباضیها، علمای رسمی وابسته به حاکمیت فرانسوی در آن عضو بودند. این جمعیت خود را از ادامهدهندگان راه سید جمالالدین اسدآبادی، محمد عبده و محمد ابن عبد الوهاب معرفی کرده و هدفش را اصلاح وضعیت دینی الجزایر اعلام نمود.
🔹اما به زودی مشخص شد که هدف از اصلاح اعلام شده چیزی جز مبارزه با تصوف نبوده است. از همین روی درگیری و کشمکش بین اعضای ارشد جمعیت علمای مسلمان و به ویژه محمد بشیر ابراهیمی با شیوخ تصوف آغاز و منجر به کنارهگیری شیوخ تصوف از جمعیت شد.
🔹جمعیت علمای مسلمان در عین مبارزه بیامان با تصوف که بسیاری از شیوخ آن از انقلابیون ضد استعمارگری فرانسه بودند، با اشغالگران فرانسوی مماشات و گاهی همکاری میکردند و در دوران مبارزات انقلابی مردم بر علیه فرانسه هم همیشه از قافله عقب بوده و حتی گاهی انقلابیون را به خرابکاری و اخلالگری متهم میساختند. پس از پیروزی انقلاب الجزایر و تشکیل دولت ملی، انقلابیون به قدرت رسیده اعتنایی به جمعیت علما نکرده و این جمعیت مدتی منحل شده و در عمل در حالت انزوا به سر میبرد. البته افراد موجه و علمای انقلابی هم به ندرت در صف اعضای جمعیت حضور داشتند.
🔹مشی جمعیت در دورههای اخیر مبتنی بر سلفیگری تبلیغی و تربیتی بوده و در بخش عظیمی از مساجد، دانشگاهها، روزنامهها، آموزش و پرورش و مدارس حضور فعال دارد. در جریان حراک شعبی و تغییر حکومت و با روی کار آمدن آقای عبد المجید تبون، عبد الرزاق قسوم، رئیس جمعیت در دیداری با او تقاضای تأسیس منصب افتاء در الجزایر و گنجاندن آن در قانون اساسی شد. تقاضایی که از سوی رئیس جمهور جدید مورد بیاعتنایی قرار گرفت.
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
⭕️ مرجعیت دینی در الجزایر؛ از تصوف تا سلفیگری
📌بخش دوم
🔹با افتتاح مسجد جامع الجزایر که بزرگترین مسجد قاره آفریقا است این جمعیت تلاش کرد در امر نامگذاری و اداره آن نفوذ داشته باشد که این تلاش هم به جایی نرسید، تا آنکه بالاخره آقای عبد المجید تبون رئیس جمهور الجزایر در اسفند ماه 1400 آقای شیخ مأمون القاسمی الحسنی، شیخ زاویه رحمانیه را که به میانهروی و #اعتدال شهرت دارد به عنوان متولی مسجد جامع الجزایر منصوب کرده و به او رتبه وزیر داد.
🔹وی سالها قبل در مصاحبهای با نشریه الاحرار در مورد اختلاف بین #تشیع و اهل تسنن گفته بود: «فتنه بین #شیعه و #سنی نقشهای صهیونیستی، آمریکایی و غربی است. توطئهای در کار است که نگاهها را از دشمن حقیقی برگردانده و اعراب و مسلمانان را قانع کنند که خطر اصلی #ایران، عقاید ایران و نظام حاکم بر آن است. آنها از این راه میخواهند آتش فتنه بین شیعه و سنی را بر افزودند. ما در گذشته به این موضوع اعتراض کردهایم و گفتهایم که ما هیچ گاه راضی نیستیم که اختلافات مذهبی در شبکههای ماهوارهای و وسایل ارتباط جمعی مطرح شود، زیرا این امر تنها به اهداف دشمن خدمت کرده و بین امت اسلامی شکاف ایجاد میکند. ما معتقدیم که مناقشه در مورد این نوع قضایا در مجامع فقهی و مجالس علمی و دینی مورد بحث قرار گیرد. شما ملاحظه میکنید که غرب چگونه میخواهد مسأله #فلسطین از اذهان مردم خارج شود. ولی قضیه فلسطین و قدس همچنان در وجدان مردم زنده باقی خواهد ماند، از بچگی با کودکان هست تا بزرگ شوند. ما فرزندانمان را اینگونه تربیت میکنیم و فلسطین در دلها و وجدانها باقی خواهد ماند.»
🔹او در همین مصاحبه در مورد اختلافات با جمعیت علمای مسلمان گفته است: «ما با جمعیت علمای مسلمان اختلافی نداریم، زیرا مبانی اعتقادی ما یکی است. آنچه هست، اختلاف در روشها است. ما هرچند در شیوههای دعوت با هم اختلاف داریم ولی همه ما به مبانی اسلام معتقدیم و برای پیشرفت آن و هدایت مردم به سوی آن عمل میکنیم، ولی وسیلهها و راههای رسیدن به این هدف بین ما متفاوت است.
🔹شیخ مأمون القاسمی در یک نوار صوتی که در صفحات اجتماعی بازتاب داشته است با اشاره به «کنفرانس اندیشه اسلامی» که در دهههای 70 و 80 میلادی قرن گذشته در الجزایر برگزار میشد گفته است: «در این کنفرانس علما و دانشمندان اسلامی از مذاهب مختلف شرکت میکردند. از تمامی مذاهب اهل سنت و نیز از برادران ما از شیعیان که از ایران میآمدند، ولی زوایا از آن (جمعیت علمای مسلمان) کمی پس از تأسیس خارج شدند، زیرا برخی از تندروان و غالیان کارهایی کردند که باعث خروج زوایا شد و بزرگترین عامل آقای «عقبی» بود که کارها را خراب کرد (عقبی از مؤسسان جمعیت علمای مسلمان است).»
🔹این اظهارات این روزها در صفحات اجتماعی دست به دست میگردد و نخبگان جامعه از هر دو سو بر آن حاشیه میزنند.
🔹در حالی که شیعیان الجزایر و هواداران ایران و جبهه مقاومت از این انتصاب خوشحالند و آن نشانه غلبه مشی اعتدال و وسطیت میدانند، یکی از سلفیها در اظهار نظری در کانال «عین تموشنت السلفیه الدعویه» نوشته است: «آنچه از آن میترسیدیم اتفاق افتاد و لا حول و لا قوه إلا بالله؛ تعیین یک نفر صوفی (شیخ زاویه هامل) به عنوان عمید مسجد جامع الجزایر در رتبه وزیر مسجد اعظم، بزرگترین بنای اسلامی پس از حرمین شریفین که دو میلیارد دلار هزینه ساخت آن شده است، آن را تبدیل به یک زاویه (صوفیانه) کرده است. به خدا اگر به جای آن یک بیمارستان میساختند بهتر از وضع فعلی آن بود و الله المستعان.»
@dolatedin
⭕️ انتخابات فرانسه؛ حمایت دو انجمن مهم یهودیان از ماکرون به دلیل ترس از ممنوعیت ذبح شرعی
🔹يورو نيوز: مهمترین انجمنهای #یهودیان #فرانسه، «کانسیستوار و کریف» از ریاست جمهوری امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.
🔹این دو انجمن با انتشار بیانیههایی نوشتند که «بنام دفاع از ارزشهای جمهوری فرانسه» از اعضای خود میخواهند به امانوئل ماکرون رای بدهند.
🔹در بیانیه انجمنهای یهودیان از «تمامی شهروندان خواسته شده تا بطور گسترده برای پیروزی فرانسه در ۲۴ آوریل» بسیج شوند.
🔹کمتر از ده روز دیگر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور و رهبر حزب در راه و مارین لوپن، رهبر حزب اتحاد ملی، #راستگرایان_افراطی، در دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در مقابل یکدیگر قرار میگیرند.
🔹الی کورچیا، رییس انجمن کانسیستوار و خاخام اعظم، حییم کورسیا، در یکی از بیانیهها تاکید کردند که پیروزی «راستگرایان افراطی یک خطر جدی برای کل فرانسه» است. در همین راستا این دو مقام یهودی از تمام هم کیشان، حتی آنهایی که با امانوئل ماکرون اختلاف نظر دارند، خواستند تا به این اختلافات پایان داده و برای حفظ «جمهوری» ماکرون را دور دوم انتخاب کنند.
🔹یکی از مهمترین ویژگیهای تاریخی راستگرایان افراطی فرانسه «یهودیستیزی» آنها است. ژان ماری لوپن، پدر مارین لوپن، که دههها رهبر حزب راستگرای افراطی «جبهه ملی» بود چندین بار موضوع «کورههای آدم سوزی و کشتار میلیونی یهودیان توسط ارتش هیتلری» را زیر سوال برده است.
🔹دختر او که امروز رقیب اصلی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ آوریل است، در یک دهه گذشته سعی کرد تا چهره «یهودیستیزانه» حامیان پدرش را تطهیر کند.
🔹یکی از مهمترین ابتکارهای او تغییر نام حزب پدرش، از جبهه ملی به اتحاد ملی و اخراج پدر از این حزب بود.
🔹مارین لوپن مخالف ذبح شرعی حیوانات چه برای یهودیان و چه برای مسلمانان است.
🔹موسسات یهودی نگران هستند که در صورت انتخاب مارین لوپن، به جز افزایش یهودیستیزی مجبور شوند که محصولات دامی خود را از خارج وارد کنند.
🔹در بیانیه انجمن کونسیستوار آمده است: «#ذبح گوشت برای شهروندان یهودی و شهروندان مسلمان بخشی از آیینهای دینی و مذهبی محسوب میشود و قانون اساسی فرانسه امکان انجام آزادانه آیینهای مذهبی را به شهروندان میدهد. آزادی دین و عقیده، ستون قانون اساسی است و باید همه نامزدها به آن احترام بگذارند.»
🔹فرانسه بیشترین تعداد شهروندان یهودی در اروپا را دارد. آخرین آمار در سال ۲۰۱۶ تعداد آنها را بیش از ۴۱۶ هزار نفر ثبت کرده است. پس از فرانسه، بریتانیا با ۲۱۹ هزار نفر و سپس روسیه و آلمان با کمتر از ۱۸۰ هزار یهودی قرار میگیرند.
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بوسه پاپ بر پای زندانیان ایتالیایی
🔹رویترز: #پاپ فرانسیس برای مراسم عشای ربانی روز پنجشنبه مقدس از زندانی در #ایتالیا بازدید کرد و در آنجا پاهای 12 زندانی را به یاد #فروتنی #عیسی در برابر رسولانش در شب قبل از مرگش شست و بوسید.
🔹پیشینیان پاپ فرانسیس این مراسم را در کلیسای سنت پیتر یا کلیسای جامع دیگری در رم برگزار میکردند. اما پس از انتخاب پاپ در سال 2013، او سنت خود را که در دوران اسقف اعظم بوینس آیرس در برگزاری این مراسم در زندانها یا خانههای سالمندان ادامه داد.
🔹برای مراسم امسال، پاپ فرانسیس به زندانی در شهر بندری سیویتاوکیا، در شمال غربی رم در سواحل مدیترانه رفت.
🔹ویدئویی که #واتیکان منتشر کرده، پاپ را در حال شستن و بوسیدن پای 12 زندانی مرد و زن در سنین مختلف نشان میدهد.
🔹او در موعظهای کوتاه در جریان مراسم عشای ربانی به زندانیان گفت: «ما کشیش ها باید اولین کسانی باشیم که به دیگران خدمت میکنیم، نه اینکه دیگران را استثمار کنیم.»
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سومین شب ناآرامی در سوئد به علت به آتش کشیدن قرآن
🔹بعد از اینکه «راسموس پالودن» رئیس یکی از جنبشهای افراطی #سوئد #قرآن کریم را آتش زد، این کشور به صحنه تظاهرات و درگیری تبدیل شد. در درگیری شهرهای مختلف سوئد تاکنون ۱۲ پلیس مجروح شده و چند نفر از معترضان بازداشت شدهاند.
🔹نخستوزیر سوئد در واکنش به اعتراضات گفته: «در سوئد، مردم اجازه دارند نظرات خود را بیان کنند، خواه نظراتشان خوب باشد خواه بد. این بخشی از دموکراسی ماست.»
🔹برخی پلیس را به دلیل اتخاذ این تصمیم مقصر میدانند، زیرا «به پالودن اجازه داده شد این کار را انجام دهد و آنها میدانستند این اتفاق روی خواهد داد.»
🔹پالودن که یک وکیل دانمارکی است تابعیت سوئد را نیز دارد و در سال ۲۰۱۷ حزب استریم کورس را راهاندازی کرد. وبسایت این حزب بر موضوع "مبارزه با مهاجرت و اسلام ستیزی" تاکید ویژهای دارد. وی گفته اینکار او استفاده از حق خود برای داشتن #آزادی_بیان است.
🔹در اکتبر گذشته درخواست پالودن برای انجام این کار در #آلمان با مخالفت و ممانعت موقت او برای ورود به این کشور مواجه شده بود.
@dolatedin
💢مشابهتها و تفاوتهای عید پاک مسیحیان و ماه رمضان مسلمانان
🔹خبرگزاری حوزه: نکته جالب در مورد امسال این است که ماه رمضان و هفته مقدس #مسیحیان در تقویم همزمان شدهاند. اولین شباهت بین این دو مراسم مذهبی این است که بر اساس تقویم قمری برگزار میشوند.
🔹سایت mvsnoticias در گزارشی به مقایسه #عید_پاک مسیحیان با ماه مبارک رمضان پرداخته است. ترجمه این گزارش به این شرح است:
🔹نکته جالب در مورد امسال این است که ماه رمضان و هفته مقدس مسیحیان در تقویم همزمان شدهاند. اولین شباهت بین این دو مراسم مذهبی این است که بر اساس تقویم قمری برگزار میشوند.
🔹عید پاک یک زمان مهم در دین مسیحیت است و رمضان نیز ماه مهمی در دین اسلام به شمار میرود. در این گزارش برخی از شباهتها و تفاوتهای عید پاک و ماه رمضان توضیح داده میشود.
🔹اتفاق عجیبی که امسال رخ داده این است که ماه رمضان و هفته مقدس در تقویم تقارن زمانی دارند. اولین شباهتی که این جشنها با یکدیگر دارند این است که هر دو بر اساس تقویم قمری هستند، اگرچه در تقویم تاریخ آنها یکسان نیست، با این وجود دلایل برگزاری این جشنهای مذهبی بسیار متفاوت است. برای مسلمانان، رمضان ماهی است که در آن اولین آیات قرآن بر حضرت محمد (ص) نازل شد، در حالی که مسیحیان در طول هفته مقدس، مصائب، وفات و رستاخیز عیسی مسیح را یادآوری میکنند.
🔹با وجود معانی مختلف این جشنها، شباهت آشکار آنها روزه است، با این تفاوت که روزه اسلامی بسیار سختتر از روزه مسیحی است. البته این نکته نیز لازم به ذکر است که در کلیساهای مختلف، تفاوتهایی بین روزههای مسیحی نیز وجود دارد. دلایل روزه بین این دو دین نیز حداقل در دو نقطه مشترک است؛ از سویی روزه بهعنوان راهی برای همدلی با افراد کمبرخوردار تلقی میشود و از سوی دیگر روزه نوعی تأدیب نفس و کنترل خواستهها نفسانی است، اما تفاوتی که در روزهها وجود دارد این است که معنای روزه مسیحیان در هفته مقدس بیشتر به توبه کردن بهخاطر قربانی شدن عیسی مربوط میشود.
🔹گذشته از ماه رمضان و عید پاک، اسلام و مسیحیت در بسیاری از عقاید و سنتها مشترک هستند. به طور کلی، هر دو دین رهبران یکسانی دارند و به خدای یکسانی اعتقاد دارند. این شباهتها در مورد یهودیت نیز صدق میکند؛ بنابراین، علیرغم اینکه در دنیای غرب به این باور رسیدهایم که مسلمانان و مسیحیان بسیار متفاوت هستند، اما واقعیت این است که قرابت آشکاری میان آنها وجود دارد و آنچه در آن تفاوت دارند، برداشتها و مناسک است. در نهایت، یهودیت، مسیحیت و اسلام، همگی از حضرت ابراهیم برخاسته و «#ادیان_کتابی» نامیده میشوند.
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 جشن قرنقشوه در کشور عمان جنجال برانگیخت.. چرا؟
🎞️ توضیح ویدئو: جشن «گرگیعان» در کنگان بوشهر
💢 جشن قرنقشوه در کشور عمان جنجال برانگیخت.. چرا؟
🔹بی بی سی: برگزاری مراسم سالانه ماه #رمضان، #قرنقشوه، خشم برخی از مردم عمانی را برانگیخته و تاکید کردند که این جشن منشأ شرعی ندارد و بر اساس فتاوای دینی منشأ این #جشن منشأ #بتپرستی است و ربطی به میراث #عمان ندارد.
🔹از جهتی دیگر کاربران شبکه اجتماعی توئیتر از جشنی که باعث شادی دل کودکان میشود دفاع کردند و توضیح دادند که این یک رسم قدیمی عمانی است که باید احیا شود.
🔸قرنقشوه چیست؟
🔹این یک سنت اجتماعی است که معمولاً در نیمه ماه مبارک رمضان در تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله سلطاننشین عمان برگزار میشود که در آن کودکان پس از افطار به صورت دستهجمعی بیرون میروند و اشعار و عبارات معروفی را برای این مراسم میخوانند. این جشن در قطر «الكرنكعوه»، در کویت «القرقيعان» و در سلطنت عمان «القرنقشوه» نامیده میشود.
🔹قرنقشوه جشنی است که معمولاً کودکان به انتظار آن هستند و بزرگترها روزها قبل از شروع این جشن، با انتخاب لباس جدید در حال آماده شدن برای آن هستند و در روز چهاردهم ماه مبارک رمضان، پس از نماز مغرب، کودکان دسته دسته بیرون میروند تا از خانههایی که بزرگترها در آنجا منتظرشان هستند، با شیرینی، پول نقد، آجیل و سایر شیرینیها از آنان پذیرایی کنند.
🔸فتوای دینی
🔹«سنتی است که ریشههای آن بتپرستی است»؛ این فتوایی است که پیشتر در سال 2018 شیخ كهلان بن نبهان الخروصي، دستیار مفتی اعظم سلطنت عمان، در رسانههای اجتماعی پخش و تأیید کرد که جشن قرنقشوه معمولاً منشأ بتپرستی دارد. الخروصی فتوای خود را به باستانشناسان و مردمشناسان استناد داده و مدعی شده #مسیحیان این سنت را بزرگ داشتهاند و آن را «عید همه قدیسان» یا «هالووین» نامیده و در آن بچهها به سراغ خانههای همسایهها رفته و از آنها هدایایی درخواست میکنند.
🔹الخروصی جشن قرنقشوه را عادتی بیگانه برای جامعه عمان توصیف کرده و گفت این جشن در کشورهایی برگزار میشود که با تمدنهای مسیحی غربی آمیخته شدهاند.
🔸حمایت از فتوا
🔹برخی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر از فتوایی مبنی بر عدم بزرگداشت این مناسبت بر اساس گفتههای شیخ کحلان بن نبهان الخروصی حمایت کردند و از کسانی که در سخنان وی تردید دارند انتقاد کردند و برخی دیگر از لغو جشن قرنقشوه در برخی اماکن عمومی عمان ابراز خوشحالی کردند.
🔸طرفداران جشن قرنقشوه
🔹برخی دیگر از کاربران توئیتر خواستار احیای این رسم بدون ایجاد جنجال شدند، حتی اگر این رسمی در همه مناطق عمان نباشد؛ آنان برانگیختن این همه جنجال در توییتر را محکوم کردند و خواستار عدم اغراق در این مسأله شدند و برخی دیگر خواستار توجه به مسائلی مهمتر از جشنهای کودکان شدند.
✍🏼 ملاحظه:
🔹قرنقشوه، #گرگیعان یا قرقیعان مراسمی است سنتی که همهساله در مناطقی از ایران همچون خوزستان، هرمزگان، کیش، بوشهر و در کشورهای عراق، کویت، عمان، امارات، بحرین، عربستان و... توسط کودکان آن مناطق اجرا و آن را جشن میگیرند.
🔹درباره ریشه و معنی کلمه «قرقیعان» نظرات متفاوتی وجود دارد؛ برخی معتقدند این کلمه از «قرع الباب» به معنای دربزدن گرفته شدهاست؛ چرا که کودکان درب خانهها را برای دریافت شیرینی و عیدی میکوبند.
🔹نظر دیگری که در باب معنی «گرگیعان» آمده این است که از کلمهٔ «قرّةالعین» گرفته شده که به معنای شادی و سرور انسان است و از آن جایی که مراسم گرگیعان مصادف میشود با تولد امام حسن مجتبی(ع) و خوشحالی پدربزرگ وی، حضرت محمد(ص) برای تولد نخستین نوهاش، میگویند که مردم برای عرض تبریک به امام علی(ع) و همسرش فاطمه زهرا(س) «قرة عین! قرة عین!»گویان به درب منزلشان میرفتند و کمکم به صورت مناسبتی هرساله در میان مسلمانان رواج یافت.
@dolatedin
⭕️ محقق: طالبان از تفاوتهای مذهبی برای تحقیر و سرکوب جامعه هزاره و شیعه استفاده میکنند
🔹اطلاعات روز: محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم #افغانستان، #طالبان را متهم کرده است که از تفاوتهای مذهبی بهعنوان فرصتی برای «تصفیه حسابهای مذهبی» استفاده کرده و جامعه #شیعه و قوم #هزاره را «تحقیر و سرکوب» میکنند.
🔹آقای محقق این اظهارات را پنجشنبه شب (۲۵ فروردین) در صفحهی فیسبوک خود در واکنش به #تشهیر (رسوا ساختن مجرم) یک مسافر هزاره و پیرو مذهب شیعه از سوی طالبان در ولایت غور، مطرح کرده است.
🔹این فرد شهروند ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور بوده است. طالبان او را روز گذشته به جرم روزهخوری، شکنجه کرده و سپس لقمهای غذا را به دهنش گذاشته و در بازار تشهیر منفی کردهاند.
🔹محقق نوشته است که پیروان مذهب شیعه براساس فقهشان در هنگام مریضی و یا مسافرت روزه را قصر میکنند و قضاء آن را در وقت دیگر بهجا میآورند. با این حال، او گفته است که طالبان خلاف شعار و تعهدشان مبنی بر رعایت حقوق مذهبی اهل تشیع، عمل میکنند.
🔹محقق از علما و شخصیتهای کشور، بهویژه جامعه تشیع و هزاره که بهگفتهی او، به نحوی با طالبان همکاری دارند، نیز خواسته است که بر ظلمهایی که بر جامعه هزاره و شیعه روا داشته میشود، توجه داشته باشند و تا حد امکان از آن جلوگیری کنند.
@dolatedin
⭕ چالش جدید برای اسلامگرایان ترکیه؛ دادگاه قانون اساسی تدریس دروس دینی را «نقض حقوق بشر» خواند
🔹ایندیپندنت: به دنبال شکایت یک شهروند ترکیه، دادگاه قانون اساسی این کشور پس از یک کشمکش طولانی هشت ساله، برگزاری کلاسهای دینی اجباری در مدارس را بهصراحت «نقض حقوق بشر» اعلام کرد. این تصمیم با استناد به اصل «آزادی دین و وجدان» اخذ شد.
🔹انتشار این خبر همزمان با حذف یک ماده قانونی مصوب سال ۱۹۲۸ تحت عنوان «دین دولت ترکیه اسلام است» صورت گرفت که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، نشان میدهد ترکیه بار دیگر در حال برداشتن گامهایی موثر برای احیای سکولاریسم است.
🔹در همین زمینه، روزنامه «جمهوریت» در گزارشی نوشت که مجمع عمومی دادگاه قانون اساسی ترکیه در ۷ آوریل، برای رسیدگی به شکایت فردی تشکیل شد که در سال ۲۰۱۴ کلاس اجباری دین را نقض آزادی مذهب دانسته بود. در این پرونده که هشت سال در هیئت عمومی دادگاه قانون اساسی این کشور در حال بررسی بود، آمده است: «حق بدیهی والدین برای تعلیم و تربیت فرزندانشان بر اساس اعتقادهای دینی و فلسفی خود در بند چهارم اصل ۲۴ قانون اساسی نقض شده است.»
🔹بر اساس این گزارش، دادگاه قانون اساسی ترکیه اعلام کرد که تدریس اجباری دروس دینی حق والدین برای اطمینان از تعلیم و تربیت بر اساس باورهای دینی و فلسفی خود را نقض میکند.
🔹درپی انتشار این خبر، بسیاری از سیاستمداران ترکیه که دیدگاه اسلامگرایانه داشتند، به این موضوع اعتراض کردند؛ از جمله محمت آکیف ییلماز از حزب عدالت و توسعه که در توییتر آن را «هدیه دادگاه قانون اساسی ترکیه به مناسبت ماه رمضان» خواند.
🔹از طرفی حزب چپ ترکیه نیز با انتشار بیانیهای در همین زمینه، ضمن اعلام اینکه تعلیم و تربیت دینی را نمیتوان به عنوان یک ضرورت تحمیل کرد، نوشت: «در مبارزه برای آموزش سکولار و علمی، اجرای تصمیم دادگاه قانون اساسی مبنی بر لغو کلاسهای اجباری دین را دنبال خواهیم کرد.» در قسمتی از این بیانیه آمده است: «کلاسهای دینی اجباری که موجب تبعیض و فشار دینی میشوند، باید برچیده و تمام محتوای دینی در آموزشوپرورش حذف شوند.»
🔹پیشتر در سال ۲۰۰۷، دادگاه حقوق بشر اروپا نیز ضمن محکوم کردن تدریس دروس اجباری دینی در مدارس ترکیه آن را با حقوق بشر مغایر خوانده بود. از نظر دادگاه حقوق بشر اروپا، «آموزش دینی صرفا به اراده افراد و تقاضای نمایندگان قانونی خردسالان بستگی دارد» و اجباری شدن این دوره خلاف قانون است.
🔹از سوی دیگر، در اصل ۲۴ قانون اساسی ترکیه، با اشاره به اینکه «فرهنگ دینی و معارف اخلاقی» به عنوان یک دوره اجباری در دوره ابتدایی و متوسطه تدریس میشود، تاکید شده است که «آموزش دینی تنها به اراده افراد و تقاضای نمایندگان قانونی کودکان بستگی دارد».
@dolatedin
⭕️ مقاله «هزارهها در پاکستان»
🔹روز گذشته سه انفجار در ورودی یک مدرسه و یک مرکز آموزشی در منطقه شیعه و هزارهنشین در غرب کابل دهها کشته و زخمی بر جای گذاشت. حدود ۲۰ روز پیش نیز در پی انفجار دو بمب در یک منطقه شیعهنشین هرات، ۲۵ نفر کشته و زخمی شدند.
🔹داعش که مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است، چندی پیشتر (جمعه ۱۳ اسفند) نیز در یکی از خونبارترین جنایتها در پاکستان، حملهای را به یکی از مساجد شیعیان در پیشاور عملیاتی کرد که بیش از ۶۰ کشته و ۲۰۰ تن زخمی بر جای گذاشت.
🔹چندی پیش (فوریه ۲۰۲۲) ماسیمو اینتروین (Massimo Introvigne)، استاد ایتالیایی جامعهشناسی ادیان و سردبیر مجله دینی و حقوق بشری Bitter Winter مقالهای مفصل از وضعیت هزارههای پاکستان را در پنج بخش در این مجله منتشر کرد. آنچه این مقاله خواندنی به خوبی برجسته میکند، عنصر مشترک «#قومیت» در نسلکشی چند دههای #شیعیان در #افغانستان و #پاکستان است.
🔹این مقاله گزارشی دقیق و بدون پرگویی را از تاریخ معاصر حضور تلخ #هزارهها در پاکستان و عوامل و ریشههای سالها جنایت خونین علیه این شیعیان ارائه میدهد. شیعیانی که در پاکستان طی دههها با افراطگرایی ضد شیعی و بارها با حملات مرگبار گروههای تروریستی، از لشکر #جهنگوی گرفته تا #داعش، روبهرو بودهاند، همان هزارههایی هستند که طی چندین موج #مهاجرت و پی آزار و شکنجههای خونین از افغانستان به پاکستان پناه آوردهاند.
🔹این مقاله نشان میدهد که شیعیان غیرهزاره کمتر هدف حملات تروریستی در پاکستان بودهاند و از دیگر سو این نفرتپراکنیها و جنایتها از سوی قوم #پشتون صورت گرفته، و نه مثلا اهل سنت #بلوچ.
🔹نقش و انگیزههای دولت پاکستان در حمایت غیر رسمی از این جنایات نیز پردهای دیگر از تاریخ تلخ هزارهها در این کشور است که امید است با مطالعه این مقاله گوشههایی از آن روشن شود.
👈 گزارش خلاصهواری از این مقاله را در اینجا بخوانید.
@dolatedin
⭕️ شیخ الازهر: دست زدن بدون طهارت به تورات و انجیل جایز نیست... به مسیحیان اهل ذمه نگویید... دفاع از کلیساها واجب است... محدود کردن غیر مسلمانان در ماه رمضان درست نیست
🔹الیوم السابع: شیخ #احمد_الطیب ضمن تبریک عید قیامت به تواضروس دوم، پاپ قبطیهای مصر گفت: «تبریک اعیاد به مسیحیان از روی ادب یا تعارف نیست، بلکه ناشی از درک ما از آموزههای دین واقعی است».
🔹الطیب با تأکید بر اینکه رابطه #مسلمانان و #مسیحیان مظهر واقعی اتحاد و #اخوت است، در اظهاراتی در گفتگو با روزنامه صوت الازهر تصریح کرد: «در قرآن ادیان مختلف وجود ندارد اما رسالتهایی الهی وجود دارد که بیانگر دین الهی واحد است و وحدتی وجود دارد که پیامبر اسلام، محمد(ص) را با دیگر پیامبران پیوند میزند و این همان اخوت است. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده: من نزدیکترین مردم به عیسی پسر مریم در دنیا و آخرت هستم. هیچ پیامبری بین من و او نیست و پیامبران فرزندان یک پدر از مادران گوناگون هستند و دینشان یکی است.»
🔹شیخ #الازهر گفت منشأ دین در همه این رسالتهای الهی یکی است و به همین دلیل است که خداوند متعال - در #قرآن کریم - #تورات و #انجیل را «هدایت و نور» توصیف میکند و قرآن خود را کتاب مصدّق (تأییدکننده) دو کتاب مقدس پیشین (تورات و انجیل) معرفی میکند. وی گفت: «در قرآن میخوانیم که انجیل مؤید تورات است و قرآن مؤید انجیل و تورات است.»
🔹او اشاره کرد که فقهای مسلمان معتقدند دست زدن به قرآن بدون طهارت برای مرد و زن مسلمان جایز نیست و این امر در مورد دست زدن به انجیل و تورات نیز صدق میکند، بنابراین اگر مسلمان طهارت نداشته باشد نباید به آنها دست بزند.
🔹شیخ الازهر گفت شایسته نیست که واژه #اهل_ذمه بر مسیحیان اطلاق شود، چرا که آنها شهروندانی با حقوق و وظایف برابر هستند. او افزود اصطلاح #اقلیت که حامل برداشتهای منفی است و منجر به احساس طرد شدگی میشود، بیانگر روح اسلام و فلسفه آن نیست و این اصطلاح #شهروندی است که مناسبترین بیان و بزرگترین و تنها سرمایه برای ثبات جوامع است.
🔹وی بیان کرد: «نه در قرآن و نه در سنت پیامبر(ص) متنی وجود ندارد که براساس آن بنای کلیسا حرام باشد. محدودیتهایی که هنگام ساخت هر #کلیسا رخ میدهد، برخاسته از آداب و سننی است که مردم دهان به دهان نقل کردهاند و منشأ آن اسلام نیست.»
🔹احمد الطیب گفت: «من از کسانی هستم که معتقدم ساختن مسجد در مقابل کلیسا نوعی محدودیت برای مسیحیان است و اسلام ما را از چنین محدودیتهایی منع کرده است. زیرا ساختن مسجد در مقابل کلیسا مسیحیان را آزار میدهد و این اذیت کردن حرام است؛ پیامبر(ص) فرموده: هر که ذمی را اذیت کند، مرا اذیت کرده است.»
🔹شیخ الازهر افزود: «میگویم: (أرض الله واسعة)، پس مساجد باید دور از کلیساها ساخته شوند و کلیساها دور از مساجد بنا شوند. چرا اصرار به ساختن مسجد روبروی کلیسا دارید؟ چرا اصرار به ساختن کلیسا در مقابل مسجد دارید؟ این دست کم گرفتن عبادات و خانههای عبادت است و این رفتاری است که اسلام آن را نمیپسندد. زیرا از من مسلمان خواسته نشده که کلیسا را ببندم و چراغ آن را خاموش کنم و عبادت در آن را حرام کنم، بلکه آنچه از من خواسته شده این است که اگر به کلیسا تعرض شد، بر من مسلمان واجب است که از آن دفاع کنم.»
🔹شیخ الازهر خاطرنشان کرد: «محدود کردن غیرمسلمانان در غذا و نوشیدنی در طول روز در ماه #رمضان به بهانه روزه بیهوده است. این هیچ نسبتی با اسلام ندارد. مسلمانی که طاقت دیدن همکار مسیحی خود را در محل کار در حال خوردن و نوشیدن یا تحمل تماشای شهروندان مسیحی در رستورانها در طول روز در ماه رمضان ندارد، چگونه است که میتواند خوردن و آشامیدن فرزندان خردسالش در ماه رمضان را تحمل کند؟ یا اینکه فرزندانش را نیز محدود و از خوردن و آشامیدن نهی میکند؟!»
🔹او در توصیهای به طلاب الازهر گفت: «بدانید که ما در این دنیا تنها نیستیم و رابطه ما با دیگران رابطه #تعارف و تعاون است و هرگز این رابطه از جنس درگیری و یا وادار کردن مردم به اسلام و یا توهین به دین و عقیده آنها نیست. مردم چنانکه امام علی(كرم الله وجهه) میفرماید: «یا برادر دینی تو و یا همتای تو در آفرینش هستند.» و همان گونه که دوست نداری آزرده و تحقیر نشوی، همچنین آزار دیگران و تحقیر آنها جایز نیست».
✍️ متن گفتگوی شیخ الازهر مفصلتر از گزیده بالا و دربردارنده نکات بیشتری است. به علاقهمندان این مطلب، مطالعه متن کامل این گفتگو پیشنهاد میشود.
@dolatedin