✅ وفاق طبق قانون یا برای دور زدن آن؟
✍ محمد ایمانی
🔹کلمات اگر درست تعریف نشوند، مخاطب را از واقعیت منحرف، و حقیقت را قربانی میکنند. منطقیون میگویند «تعریف باید جامع افراد و مانع اغیار باشد». یعنی باید تمامی مصادیق آن مفهوم را دربر بگیرد و ضمنا مانع دربرگیری غیر باشد و بر مصادیق مفاهیم دیگر صدق نکند. این روزها در حالی که نمایندگان مجلس، مطابق مسئولیت قانونی و مطالبه ۱۲بندی رهبر انقلاب، مشغول بررسی کابینه پیشنهادی هستند، یک جریان سیاسی و رسانهای میکوشد از شعار درست رئیسجمهور محترم درباره وفاق و همدلی چماق بسازد یا چنان تحریف کند که به تعطیلی مسئولیت مهم مجلس شورای اسلامی منتهی شود.
🔹وفاق را در لغتنامه به «ارتباط، تناسب، توافق، ربط، سازواری، سازگاری، موافقت، هماهنگی، همراهی، یکدلی، یکسانی» معنا کردهاند. اما این معنا در میدان سیاست، مبهم است و با طرح پرسشهایی شفاف میشود. وفاق بر اساس ملاکهای روشن، یا بدون آن و حتی نقض معیارها و اصول؟ وفاق چه کسانی و بر سر چه چیزی؟ اگر لازمه وفاق، کوتاه آمدن است، از چه چیزی باید کوتاه آمد و تا کجا؟ آیا برخی مدعیان وفاق که کارنامه و سابقه آنها ضد ادعایشان است، کوتاه آمدهاند، یا سر موضع باطل خود هستند؟ از سوی دیگر، نقش قانون در این میان چیست؟ وفاق، ذیل قانون تعریف میشود، یا دستاویزی برای دور زدن قانون، لوث کردن مسئولیت و خلع مسئولیت از نمایندگان مجلس است؟
🔹وفاق، وسیله و ابزار است، نه هدف. بنابراین باید مقصد و مقصود آن روشن شود. طبعا با کسانی که در گفتار یا رفتار، با ارزشها و هنجارهای اسلامی، منافع و امنیت ملی، و اصل قانون زاویه دارند، نمیتوان هماهنگی و همراهی و همدلی و سازگاری داشت.
🔹نظام جمهوری اسلامی، ترازهای شرعی و قانونی کاملا روشنی دارد و نمیشود با متعرضان به آن اصول همدلی کرد. رهبر حکیم انقلاب، چند سال قبل فرمودند؛ «فتنه، خط قرمز نظام است». فتنه، خط قرمز است، چون اسلامیت و جمهوریت و امنیت کشور، خط قرمز نظام است. برخی از کسانی که در شورای موسوم به شورای راهبری دور هم جمع شدند تا فهرست وزیران را به رئیسجمهور پیشنهاد کنند، مجرمان سابقهداری بودند که محکومیتهای قضائی در این باره داشتند و بعضا هم افرادی را پیشنهاد کردند که در فتنههای تحصن در مجلس ششم و نگارش نامه موسوم به جام زهر و یا فتنههای ۱۳۸۸ و ۱۴۰۱، نقشآفرین بودند ...
🔹اگر شباهت مواضع سیاسی با مقاصد و مطامع دشمنان ملت ایران، یکبار و دوبار اگر باشد، میتوان حمل بر بیخبری و غفلت و خطا یا تصادف کرد. اما اگر همیشه به آن طرف غش کردند، ماجرا فرق میکند.
🔹اگر افرادی در میان گزینههای پیشنهادی، صلاحیت فنی یا سیاسی وزارت را نداشته باشند، طبعا اهلیت تصدی وزارت را ندارند. بحث روشن حقوقی و قانونی را نباید به بیغولههای سیاسی کشاند. اگر بنا باشد هر امر حقوقی تبدیل به بحثهای سیاسی با تشخیصهای مندرآوردی شود، سنگ روی سنگ بند نمیشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تذکر رسایی به قالیباف درباره سخنان عراقچی و پاسخ قالیباف ...!!!
✍ رییس محترم مجلس تصور نمی کند این صندلی ها به هیچکس وفا نکرده! چرا اینگونه چوب حراج به گذشتهی افتخارآمیزش میزند!!!
✅ حمایت اصولگرایان از عراقچی عجیب نیست!
🔹مجلسی که خون به دل رئیسی کرد، بابت دخالت در انتصابها سه بار تذکر علنی از رهبری گرفت، وزرا را با فشار کنار زد و مدیرانش ارادتمندان ظریفاند، امروز تمام قد پشت عراقچی است و این اصلا تعجب ندارد!
🔹اینها برای استیضاح امیرعبداللهیان هم برنامه داشتند و حالا امروز اشک تمساح میریزند!
13.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ سید یاسر جبرائیلی: با این دست فرمان چهار نعل به سمت تمدن غربی میرویم
🔹12 میلیون جمعیت در تهران ساکن هستند و برخی از آنها حتی برای اجاره یک خانه 50 متری مشکل دارند، در حالیکه زمین بسیاری در بخشهای دیگر کشور وجود دارد و امکان تولید هم فراهم است ولی این بستر برای آنها ایجاد نمیشود.
🔹آنچه امروز در ایران اجرا میشود، اقتصاد سرمایهداری است نه اسلامی؛ نمیشود همه چیز غرب را پذیرفت و انتظار داشت انسان مولود این نظامات فکری و تربیتی، اسلاممدار باشند.
✅ قطار پزشکیان به کدام سو میرود؟
🔹در روزهای اخیر بحث داغ اعضای کابینه دکتر پزشکیان میهمان محافل سیاسی مختلف شده است.اخبار رسانهها نیز به طور مستمر روی این موضوع مانور میدهد.گاه شاهد تعریف و تمجید از عملکرد رئیسجمهور هستیم و گاه شاهد انتقاد تند و قهر و خوردهگیری از ایشان.
🔹در ایام تبلیغات قبل از انتخابات و خصوصا در مناظرات کاندیدها،همگی به دفعات از آقای پزشکیان شنیدیم که وفاق ملی و ایجاد همبستگی و توسعه توأم با عدالت راه برون رفت از مشکلات اقتصادی و رفع تحریم هاست.
با توجه به این نکات عقل سلیم پذیرای وجود اعضایی از حزب مقابل در کابینه جدید است؛ضمن اینکه ایشان بسیار بر تشکیل دولتی فراجناحی و به دور از تعصبات خط فکری خاص تاکید داشتند و خود را در مناظرات وابسته به هیچ حزبی ندانستند.
🔹با این اوصاف چگونه میتوان وفاق ملی تشکیل داد وقتی جریان مقابل را به خاموشی کامل بکشانیم!؟برخی اصلاح طلبان،مدعی مزد کمک خود در ایام انتخابات هستند و همان ها هنگام شنیدن حرفهای پزشکیان در مناظرات ،ایشان را فرد صادق و نمونه خطاب کردند حال آنکه از ایشان خواستار طرد کامل جریان اصولگرا هستند!شمایی که به گوش خود شنیدید ایشان به دنبال ایجاد وحدت ملی هستند و میدانستید که این امر برمذاق شما خوش نیست میتوانستید از کاندید دیگری حمایت کنید.
🔹یا تعبیر دیگری از صداقت دارید یا صداقت را نمیشناسید.آیا صداقت به معنای تغییر نگرش بعد از پیروزی است یا پایبندی و عمل به وعدهها؟
🔹شاید هم بر این باور بودید که با حرفهای صادقانه دکتر پزشکیان در انتخابات پیروز میشوید و سپس آنگونه که تا کنون زمامداری کردهاید زینپس نیز با عدول از مواضع خود راه را پیش میبرید فارغ از اینکه رئیس جمهور همگام با رهبری و حمایت ایشان برای حل مسائل کشور قدم برخواهد داشت و در صدد عملی کردن وعده های خود است.
.
[#بخش دهم ]
"نقــش دولــت و حـکـومت اســلامی
در نهادینه کردن ارزشهای اسلامی"
🏷 ۱۲
❇️ آزادی/۱
_مفهوم آزادی
⚪️ آزادی یکی از ارزش هاست.¹
آزادی نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزشهای الهی و حقوق عمومی تعریف شود.² آزادی به معنای رها بودن از هر قیدوبند و ندیدن مانع بر سر راه خود و این که هر کسی هر کاری که مایل هست و دوست میدارد آن را بتواند انجام بدهد، این در هیچ یک از مکتبها ، فرهنگها ، نظرات فلسفی و نظرات اجتماعی به صورت یک ارزش ذکر نشده است.
❌ آزادی بی بندوبار و آزادی مطلق را هیچ کس در دنیا طرف داری نکرده و ممکن هم نیست طرف داری بشود.
⚠️در جامعه ی بشری اگر فرض شود که یک انسان در هر کاری که مایل است انجام بدهد آزاد باشد و هیچ مانعی بر سر راه او نباشد نفس این آزادی، به طور طبیعی آزادی بسیاری از مردم دیگر را محدود خواهد کرد و راحتی امنیت و آزادی آنها را سلب خواهد کرد.
⬅️ بنابراین، آزادی انسانیت و جامعه ی انسانی به صورت مطلق اصلاً ممکن نیست و کسی طرف دار آن نیست؛ حتی آنارشیستهایی که در قرن نوزدهم و بیستم در اروپا پیدا شدند و شعار آزادی از تمام قوانین و قیود اجتماعی را سر دادند باز به یک حدود و قیودی معتقد بودند و در عمل رعایت می کردند.
🔻بالاخره این آزادی مطلق باید یک جا محدود شود. بحثی که بین متفکرین و فلاسفه ی اجتماعی و نظری وجود دارد، در این حد» است. مرز آزادی کجاست؟
🔘 یعنی انسانها تا چه حد و محدوده و چهارچوبی آزادند؟
آزادی آنها کجا باید محدود شود و جلو آزادی آنها گرفته شود؟
بحثی که در باب آزادی و مفهوم آن وجود دارد در اینجاست.³
۱. ۸آبان۱۳۹۸، بیانات در مراسم دانش آموختگی دانشگاه افسری
۲. ۲۲بهمن۱۳۹۷، بیانیه گام دوم انقلاب
۳. کافی، جلد۸، ص۶۹
#ادامه_دارد
#بیانات_مقام_معظم_رهبری
#نهادینه_شدن_ارزشهای_اسلامی
امیرالمومنین(ع):
صفاونورانیتقلبنتیجهیِ
لقمهیِحلالاست.
مواعظعددیّه،ص۲۳
.
[ کوتاهنوشتهای سیاست اسلامی📋🌙 ]
#هفدهم
💠 انقلاب اسلامی، یک معجزه نبود که منحصر به خودش باشد و نتوان از روی آن الگوبرداری کرد. انقلاب اسلامی گفتمان دارد و کارآمدی این گفتمان را اثبات کرده است.
🔰 یکی از کارکردهای انقلاب اسلامی که در مسیر حرکت خود بدان دست یافت و به دنیا هدیه کرد، تغییر مفهوم قدرت و مولفههای حفظ آن بود. امری که بهترین توضیح آن را میتوان به روشنی در فرازی از بیانیه گام دوم انقلاب مشاهده کرد:
«آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوبها را شکست؛ کهنگی کلیشهها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود.»
🟢 دو مولفه مهم ذکر شد :
۱. بازتعریف قدرت و عدم انحصار آن در قدرت مادی.
۲. تغییر شاخص سنجش میزان موفقیت
انقلاب اسلامی، به عنوان یک نهضت
⬅️ با ما همراه باشید تا به این دو مولفه بپردازیم.
#گفتمان_انقلاب_اسلامی
#کوتاهنوشتهایسیاستاسلامی