eitaa logo
دوستی با خدا
30.6هزار دنبال‌کننده
14.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
102 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/BB7a.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
@dars_akhlaq.mp3
1.71M
🔊‍ 🎙🌸حضرت آيت الله شناس (ره) ❇️ موضوع : دشمنی نفس ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۲ مهر ۱۴۰۰
به خدا بگو ❤️ 🌺🌿اگر کسی درک کرد که به تقرب خدا نیاز دارد اولین قدم و بیشترین اقدام آن است که این نیاز را به خود خدا ابراز کند. و دائما در دلش به خدا بگوید ❤️🌿👇 ❤️خدایا من نیاز دارم به تو نزدیک بشوم، خدایا خودت وسائلش را فراهم کن. خدایا خودت فهم ودرک لازمش را به من بده، خدایا خودت اشتباهات من را جبران کن. 🌺 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۲ مهر ۱۴۰۰
هر شب با دعای هفتم صحیفه سجادیه ♦️طبق سفارش مقام معظم رهبری♦️ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۲ مهر ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳ مهر ۱۴۰۰
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۳ مهر ۱۴۰۰
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 ❣امام على عليه السلام: 🌷إنَّ عُمرَكَ مَهرُ سَعادَتِكَ إن أنفَدتَهُ فی طاعَةِ رَبِّكَ. 🌷عمر تو مهريه خوشبختى توست، اگر آن را در راه طاعت پروردگارت بگذرانى. 📚غررالحكم حدیث3429 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۳ مهر ۱۴۰۰
❇️آیت الله احدے: 🔸مهمترین تیرهاے شیطان این است ڪه انسان را دلبسته مال، منال، جاه و ثروت مے ڪند. این مومن ڪم ‌ڪم نمازش ڪم ‌رنگ و به راحتے در معصیت غرق مےشود و زنگار بر روے دلش مےنشیند. #پند_علما ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۳ مهر ۱۴۰۰
وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِياءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ «113 هود» موضوع : - نهی از تکیه ی بر ظالم پیام‏ها: لا تَرْكَنُوا(میل کردن به چیزی و تسکین دادن خاطر به وسیله ی آن_رکون یعنی اعتماد کردن:مصباح) المیزان ج۱۱ص۶۶ ۱) هرگونه تمايل و اعتماد به ستمگران ممنوع ⛔️ و حرام است. 🔴 از آنجا كه اطاعت از اولى الامر، واجب و از سوى ديگر، ركون به ظالم حرام است، پس اولى الامر نمى‏تواند ظالم باشد، بلكه بايد معصوم نيز باشد، زيرا گناه از مصاديق ظلم به شمار مى‏رود. ۲) فرقی بین ستمگر داخلی و خارجی مثل مستکبرین غربی و..... نیست. ۳) اعتماد بر ستمگر حرام است ولو فامیل انسان باشد ( در روایات آمده: و ان کان حمیما قریبا - اصول کافی) فتمسکم النار: ۱) تكيه و اعتماد بر ستمگران، گناه كبيره است. 🔴 (هر گناهى كه قرآن درباره‏ ى آن وعید به آتش داده، گناه كبيره است) «وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِياءَ» ۱)به جاى تمسّك به ظالم، به خدا توكّل كنيم. ۲) سر پرست فقط خداست. «ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ» ۱) نتيجه‏ى تكيه بر ستمگران، غربت و تنهاي است. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۳ مهر ۱۴۰۰
📔 نهج البلاغه بخوانیم ⚜️#حکمت_33_نهج_البلاغه⚜️ وَ قَالَ (علیه السلام): كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً، وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً. 🟡اعتدال در بخشش و حسابرسى (اخلاقى، اجتماعى، اقتصادى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: بخشنده باش امّا زياده روى نكن، در زندگى حسابگر باش امّا سخت گير مباش. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۳ مهر ۱۴۰۰
*🔰شرح و تفسیر حکمت 33 🔰* 👌🔆افراط و تفريط ممنوع! 🔮بخش اول🔮 🔔اعتدال در بخشش وحسابرسی 📜امام(عليه السلام) در اين سخن كوتاه و پرمعنا دعوت به اعتدال در بذل و بخشش هاى مالى مى كند و مى فرمايد:🔻 🔶 «سخاوتمند باش و در اين راه اسراف مكن و در زندگى حساب گر باش و سخت گير مباش»; 🔶مى دانيم بسيارى از علماى اخلاق اسلامى، تمام فضايل اخلاقى را حد وسط در ميان افراط و تفريط مى دانند. ✴️اين مسئله هرچند عموميت ندارد ✅ولى در مورد بسيارى از صفات از جمله فضيلت سخاوت صادق است كه در ميان دو صفت رذيله قرار گرفته: اسراف و تبذير، و بخل و تقتير.❗️ ❇️ _مُبذّر از ماده «تبذير» از ريشه «بذر» (بر وزن نذر) در اصل به معناى پاشيدن دانه است;_ 👈ولى چون اين واژه در مورد اموال به كار رود به كار كسانى اطلاق مى شود كه اموال خود را به صورت نادرست مصرف كرده و آن را حيف و ميل مى كنند. 🔄معادل آن در فارسى امروز ريخت و پاش است و تفاوت آن با اسراف اين است كه اسراف مصرف بى رويه و تبذير اتلاف بى رويه است ✴️البته اين در صورتى است كه اين دو واژه در مقابل هم قرار گيرند; ولى هرگاه جداگانه استعمال شوند ممكن است مفهوم عامى داشته باشند. 💢«مُقتِّر» از ماده «تقتير» در اصل به معناى تنگ گرفتن است و هنگامى كه در مورد اموال به كار رود به معناى بخيل و خسيس بودن است . ✳️«مقدّر» از ماده تقدير به معناى مديريت صحيح اموال است كه حد وسط در ميان تبذير و تقتير است. 🔰قرآن مجيد درباره مبذّرين مى فرمايد: «(وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَالْمِسْكينَ وَابْنَ السَّبيلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذيراً إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطين); 🟪حق خويشاوندان و مستمندان و واماندگان در راه را ادا كن و تبذير مكن، چرا كه تبذير كنندگان برادران شيطانند». 🔷در جاى ديگر درباره صفات والاى بندگان برگزيده و عباد الرحمان مى فرمايد: «(وَالَّذينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً); ✴️آنها كسانى هستند كه هنگامى كه انفاق مى كنند نه اسراف مى كنند و نه بخل و سخت گيرى دارند و در ميان اين دو، حد اعتدال را رعايت مى كنند». ♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
۳ مهر ۱۴۰۰
*🔰شرح و تفسیر حکمت 33 🔰* 👌🔆افراط و تفريط ممنوع! 🔮 بخش دوم (پایان) 🔮 🔰در روايتى از امام صادق(عليه السلام) با ذكر مثال روشن و جالبى اين حد اعتدال بيان شده است. ✍ راوى مى گويد: _امام مشتى از سنگريزه برداشت و محكم در دست خود گرفت سپس فرمود: بخل و اقتار كه خداوند فرموده همين است ._ ✴️آن گاه مشت ديگرى بر داشت و چنان دست خود را گشود كه همه آن روى زمين ريخت و فرمود اين اسراف است 🔶آن گاه مشت ديگرى برداشت و آن را به طورى گشود كه مقدارى در كف دست باقى ماند و مقدارى از لابه لاى انگشتان فرو ريخت و فرمود اين همان قوام است (كه در قرآن مجيد آمده است)». 💠در شأن نزول آيه 29 سوره «اسراء» نيز آمده است كه شخص سائلى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) تقاضاى پيراهن كرد. 🔶 پيامبر پيراهن خود را به او بخشيد و همين امر سبب شد كه آن روز نتواند براى نماز به مسجد برود. 🟪اين جريان سبب شد كه زبان منافقان باز گردد و بگويند محمد خواب مانده يا مشغول لهو و سرگرمى شده و نمازش را به فراموشى سپرده است. 🔻(ولى هنگامى كه از جريان كار باخبر شدند شرمنده گشتند) آيه فوق نازل شد و به پيامبر چنين دستور داد: 🔶 «(وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَلا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً); 🔰دست خود را بر گردن خويش زنجير مكن (و انفاق و بخشش را ترك منما) و بيش از حد (نيز) دست خود را مگشاى كه خانه نشين شوى و مورد سرزنش قرارگيرى و از كار خود فرو مانى». 🔷در اينجا اين سؤال پيش مى آيد كه تاكيد در ميانه روى در انفاق چگونه با ايثار (مقدم داشتن ديگران بر خويشتن) كه در حالات بسيارى از پيشوايان آمده سازگار است⁉️ 💢 مثل آنچه در شأن نزول سوره «دهر» و داستان مسكين و يتيم و اسير آمده و به دنبال آن آيه شريفه (وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَيَتِيماً وَأَسِيراً)نازل شد. 🔸پاسخ اين سؤال روشن است، مسئله *اعتدال* حكمى عام است و *ايثار* حكمى خاص كه مربوط به موارد معينى است. ▪️ به عبارت ديگر: اصل بر اعتدال در مسئله انفاق و ايثار يك استثناست. ✴️به علاوه، دستور به ايثار مربوط به جايى است كه بخشش فراوان، نابسامانى فوق العاده اى در زندگى انسان ايجاد نكند و «ملوم» و «محسور» نگردد در غير اين صورت بايد از دستور اعتدال پيروى كرد.❗ مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۳ مهر ۱۴۰۰
10 ⭕️ راحت طلبی موضوعی هست که از اول زندگی و در اولین روز تولد انسان باهاش متولد میشه و تا اخر هم باقی خواهد موند و در هر کسی درجه ای از راحت طلبی وجود داره. 💢راحت طلبی یعنی من دوست ندارم هیییچ چیزی راحتی منو بهم بزنه.😤 💢در حالی که اتفاقا دنیا جوری طراحی شده که حتما راحتی انسان رو بهم میزنه. وجود قوانین محکم و سنت های الهی و رنج هایی مثل مرگ و بیماری و زمان و فقر و ظلم و... همگی مواردی هست که راحتی انسان رو بهم میزنه. ✅ در هر صورت آدم عاقل جوری زندگی میکنه که اصلا انتظار زندگی راحت رو در دنیا نخواهد داشت. 👌بله اگه جایی به آدم راحتی هم برسه که خیلی خوبه. نووووش جونش! ولی اینکه آدم خوشخیالانه فکر کنه میشه جوری در دنیا زندگی کرد که کاااملا راحت باشیم، نه! واقعا چنین چیزی نیست. ✅ همین که آدم خیال زندگی راحت طلبانه رو از سرش بیرون کنه یه قدم بزرگ در زندگی خودش برداشته. از این جلسه تمرین کنیم و خودمون رو برای یه زندگی غیر راحت طلبانه آماده کنیم.☺️ ☢ هر رفتاری که در طول روز دیدید بوی راحت طلبی داد رو سعی کنید کنار بذارید ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۳ مهر ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳ مهر ۱۴۰۰
😍به ۲۰هزارنفری ما بپیوندید😍 از توی خونه خرید کنید ✳️ با خیال راحت ✳️ اعتبار ما ✳️ ۴۰ هزارتومن ✳️ مستقیم از ✳️ ارسال ✳️ https://eitaa.com/joinchat/1932918784C23cd4a989a https://eitaa.com/joinchat/1932918784C23cd4a989a
۳ مهر ۱۴۰۰
@dars_akhlaq.mp3
5.5M
🔊 🎙🌸حضرت آيت الله تهرانی (ره) ❇️ موضوع : وقتی پا رو نفسم گذاشتم و حرف را گوش کردم. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۳ مهر ۱۴۰۰
همه فکر می‌کنند، چون گرفتارند به خدا نمی‌رسند ! اما چون به خدا نمی‌رسند گرفتارند... ❗️ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۳ مهر ۱۴۰۰
هر شب با دعای هفتم صحیفه سجادیه ♦️طبق سفارش مقام معظم رهبری♦️ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۳ مهر ۱۴۰۰
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۴ مهر ۱۴۰۰
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 ❣امام على عليه السلام: 🌷بادِر شَبابَكَ قَبلَ هَرَمِكَ، وصِحَّتَكَ قَبلَ سُقمِك. َ 🌷جوانى ات را پيش از پيرى دریاب، وتندرستى ات را پيش از بيمارى. 📚غررالحكم حدیث4381 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۴ مهر ۱۴۰۰
❇️از آیت الله بهجت (ره): پرسیدند: در زندگیمان گره افتاده است، یک دعاے مشکل گشا بفرمایید. ✍آیت الله بهجت(ره) فرمودند: زیاد و با اعتقاد ڪامل، استغفار کنید. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۴ مهر ۱۴۰۰
ترکیب آیه: لا ترکنوا: فعل نهی و مجزوم به حذف نون _ واو فاعل آن و محلا مرفوع الی الذین: جار و مجرور _الذین محلا مجرور _ الی الذین متعلق به لاترکنوا ظلموا: جمله ی صله ی الذین و محلی از اعراب ندارد. فاء: سببیت (یعنی به سبب همین رکون و اعتماد همراه با میل است که تمسکم النار اتفاق می افتد.) تمسکم النار: منصوب به ان ناصب مقدره _ تمسک فعل و ضمیر کم مفعول به محلا منصوب و النار فاعل و مرفوع به اعراب اصلی واو بنا بر وجهی حالیه و (ما) نافیه و بنا بر این وجه ترجمه چنین میشود. (در حالی که آتش به شما میرسد غیر خدا یاوری ندارید.) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۴ مهر ۱۴۰۰
📔 نهج البلاغه بخوانیم ⚜️⚜️  وَ قَالَ (علیه السلام): أَشْرَفُ الْغِنَى، تَرْكُ الْمُنَى. 🟡راه بى نيازى (اخلاقى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: بهترين بى نيازى، ترك آرزوهاست. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۴ مهر ۱۴۰۰
*🔰شرح و تفسیر حکمت 34 🔰* 👌🔆 برترين غنا 📜امام(عليه السلام) در اين سخن كوتاه و پربارش درس بزرگى به همه طالبان غنا و بى نيازى مى دهد، ✴️مى فرمايد: «برترين غنا و بى نيازى، ترك آرزوهاست»; 🔔 در اين عبارت نورانى امام (ع) ، منظور آرزوهاى دور و دراز و دور از منطق عقل و شرع است. 🔶 بديهى است اين گونه آرزوها غنا و بى نيازى را از انسان سلب مى كند، ⭕زيرا از يك سو چون همه آنها به وسيله خود انسان دست نيافتنى است او را وادار به متوسل شدن به اين و آن مى كند و بايد در مقابل هر انسانی خواه شريف باشد يا وضيع، باارزش باشد يا بى ارزش، دست حاجت دراز كند و اين با غنا و بى نيازى هرگز سازگار نيست 🔺از سوى ديگر براى رسيدن به چنين آرزوهايى بايد در مصرف كردن ثروت خود بخل ورزد و همه آن را ذخيره كند و عملاً زندگى فقيرانه اى داشته باشد. 🔸از سوى سوم چنين كسى آرامش روح و فكر خود را بايد براى رسيدن به اين آرزوها هزينه كند. 🔰 در روايتى در غررالحكم آمده است: «أَنْفَعُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى; ✴️سودمندترين دارو (ى اضطراب و نگرانى) ترك آرزوهاى دور و دراز است». 🔷 تمام اين وابستگى ها زاييده آرزوهاى دور و دراز است; هرگاه آن آرزوها از صفحه فكر انسان پاك شود، انسان به غنا و بى نيازى پرارزشى دست مى يابد ✴️ و به همين دليل امام(عليه السلام) ترك اين آرزوها را برترين و بهترين غنا شمرده است. 🔰در تعبير ديگرى كه در حكمت 371 آمده است امام(عليه السلام) مى فرمايد : ▪️«لاَ كَنْزَ أَغْنَى مِنَ الْقَنَاعَة; 🔶هيچ گنجى بى نياز كننده تر از قناعت نيست (همان قناعتى كه نقطه مقابل آرزوهاى طولانى محسوب مى شود)». _📜امام هادى(عليه السلام) طبق روايتى كه علامه مجلسى آن را از درة الباهرة نقل كرده است،_ 🟢غنا و توانگرى آن است كه دامنه آرزو را كم كنى و به آنچه خدا به تو داده است خرسند باشى و فقر آن است كه نفس آدمى سيرى ناپذير و شديدا (از رسيدن به همه آرزوها) نوميد باشد» مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۴ مهر ۱۴۰۰
11 🔶 در مورد راحت طلبی باید به این نکته توجه کرد که ریشه بسیاری از گناهان فردی و اجتماعی همین غول راحت طلبی هست. 💢 راحت طلبی شاید خودش زیاد بد به نظر نرسه ولی نامرد مقدمه همه بدبختی هاست. 😒 ❇️ اگه کسی میخواد مشکلات فردی و اجتماعی رو حل کنه اول از همه باید قصه راحت طلبی رو حل کنه! 🚫 مثلا شما وقتی دست روی میذارید میرسید به راحت طلبی... وقتی مردم یک جامعه اهل راحت طلبی بشن اون مردم فقیر خواهند شد... 💢 مثل زمان ما که بیشتر مردم دنبال کارهایی هستند که بدون زحمت کشیدن پولدار بشن! ❌ مواردی مثل بورس، بانک، قانون جذب، شرکت های بازاریابی شبکه ای و انواع کلاهبرداری های دیگه با تکیه بر روحیه راحت طلبی افراد هست که به ثروت های عظیم میرسند و اختلاس های بزرگ رو رقم میزنند.... 🖥📲 شما در طول روز میتونید ببینید که چه تعداد از تبلیغات هایی که در تلویزیون و رسانه ها میشه مربوط به تحریک راحت طلبی انسان هاست... ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
۴ مهر ۱۴۰۰