#ســورهاعــراف
✨ثمَّ بَدَّلْنَا مَكَانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّىٰ عَفَوْا وَ قَالُوا قَدْ مَسَّ آبَاءَنَا الضَّرَّاءُ وَالسَّرَّاءُ فَأَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لَا يَشْعُرُونَ{۹۵}
به جاى ناخوشى، خوشى قرار داديم تا آنكه فزونى يافته و انبوه شدند و گفتند: به پدران ما نيز رنجها و خوشىها رسيده بود و اين حوادث تلخ و شيرين نشانه قهر يا لطف خدا نيست پس آنان را ناگهانى با قهر خود گرفتيم در حالى كه درک نمىكردند(۹۵)
⬅️ «عفوا» به معناى كثرت مال و فرزندان يا ترک کردن و اعراض كردن است لطف خدا درباره آنان به حدّ وفور رسيد ولى آنان به هوش نيامدند و عبرت نگرفتند نظير اين آيه در سوره انعام آيه ۴۴ آمده است.
«فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً»
چون تذکرات ما را فراموش كردند درهاى نعمتها را به رويشان گشوديم و پس از كاميابىها ناگهان گرفتار قهر خويش كرديم.
مثل بيمارى كه پزشک از بهبود او مأيوس شده و مىگويد: هر چه ميل دارد به او بدهيد كارش تمام است.
⬅️ ممكن است براى آيه معناى ديگرى نيز باشد از جمله بعد از رفع بلا نسل بعد مىگفتند:
حوادث تلخ مخصوص پدران ما بوده و ما در امان هستيم. غافل از آنكه سنت خداوند بر مبتلا ساختن همه نسلهاست و اين گونه غفلتها زمينه ساز قهر الهى است.
◽️نکتـــهها
🍃گاهى رفاه بينش و تحليلهاى نادرست عامل نسيان و طغيان مىشود.
«قَدْ مَسَّ آباءَنَا الضَّرَّاءُ»
🍃هر نوع خوشى و رفاهى نشانه لطف نيست گاهى زمینه ساز قهر الهى است.
«حَتَّى عَفَوْا ... فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً»
🍃بيشتر مردود شدگان در آزمايشهای الهى مرفّهانند نه محرومان
«حَتَّى عَفَوْا وَ قالُوا ...»
🍃قهر الهى خبر نمىكند و ناگهان مىرسد.
«بَغْتَةً»
🍃 غوطهور شدن در دنيا و غفلت از ياد خدا انسان را به عذابى ناگهانى و غافلگيرانه دچار مىكند.
«فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ»
#نکات_قرآنی
🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم
*⚜️#حکمت_65_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام): فَقْدُ الْأَحِبَّةِ غُرْبَةٌ.
🟡ترك دوستان و تنهايى (اخلاقى، اجتماعى، تربيتى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: از دست دادن دوستان غربت است.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 65 🔰*
*👌🔆 غربت واقعى*
📜امام(عليه السلام) در اين گفتار بسيار كوتاه و پرمعنايش به اهميت دوستان صميمى اشاره كرده مى فرمايد:
« از دست دادن دوستان غربت است»; (فَقْدُ الاَْحِبَّةِ غُرْبَةٌ).
🔶روشن است كه انسان در وطن علاقه هاى فراوانى دارد; كه در مسائل مادى و معنوى از آنها بهره مى گيرد و احساس تنهايى نمى كند چون در وطن خويش است و در مشكلات بدون پناه نيست، آرامش خاطر دارد و احساس امنيت مى كند.
🔸ولى در غربت و دورى از وطن همه اينها را از دست مى دهد، خود را تنهاى تنها مى بيند; بدون يار و ياور و بى پناه و بدون آرامش.
📜امام مى فرمايد: انسان اگر در وطن خويش هم باشد ولى دوستان را از دست دهد گويى در غربت و دور از وطن است.
🔰همين مضمون در نامه 31 كه اندرزنامه امام به فرزند دلبندش امام حسن مجتبى(عليه السلام) است به صورت ديگرى نقل شده فرمود:
💠امام مى فرمايد: انسان اگر در وطن خويش هم باشد ولى دوستان را از دست دهد گويى در غربت و دور از وطن است.
🔰همين مضمون در نامه 31 كه اندرزنامه امام به فرزند دلبندش امام حسن مجتبى(عليه السلام) است به صورت ديگرى نقل شده فرمود: «الْغَريبُ مَنْ لَيْسَ لَهُ حَبيبٌ; غريب كسى است كه دوستى ندارد».
🔰 در حديث ديگرى از مستدرك الوسائل از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده است كه فرمود: «الْمَرْءُ كَثيرٌ بِأخيهِ; انسان به وسيله برادران (دينى) خود كثرت و فزونى مى يابد».
✴️اضافه بر اينها، انسان داراى روح اجتماعى است و جوامع بشرى در سايه همين روح به وجود آمد.
🔶انسان پيوسته تلاش و كوشش مى كند دوستان بيشتر و بهترى پيدا كند و آنها كه علاقه به انزوا دارند و از انتخاب دوست عاجزند در واقع بيمارند.
🔸حال اگر دوستانش را از دست دهد گرفتار حالتى مى شود كه گويى بخشى از وجود خود را از دست داده است.
✴️پيام اين كلام حكمت آميز اين است كه هر مسلمانى بايد بكوشد و دوستان بيشترى براى خود فراهم سازد ولى مسلم است كه هر كسى شايسته دوستى نيست بلكه بايد دوستانى انتخاب كرد كه كمك بر دين و دنيا باشند.
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 42
❇️ گفتیم که خداوند متعال به این سادگی ها انسان رو کنار نمیذاره و تا آخرین لحظه زندگی هر کسی امتحانات مختلف رو براش پیش میاره تا بتونه خودش رو بالا بکشه.
🔶 ما باید نگاهمون رو نسبت به امتحان اصلاح کنیم تا این لطف و محبت پروردگار رو بهتر ببینیم و متوجه بشیم.
چطور؟
این قسمت از بحث رو خیلی بیشتر توجه کنید:
👈🏼 ببینید "امتحان یعنی ایجاد زمینه مبارزه با هوای نفس"
✅ در واقع وقتی میگیم خدا داره ما رو امتحان میکنه در حقیقت خدا 👈🏼 داره زمینه های مختلف مبارزه با هوای نفس رو برای ما فراهم میکنه.
🔶 هر کسی هم که ذره ای توی دنیا "مبارزه با نفس کنه" قطعا روز قیامت میلیاردها برابر سایر اعمالی که "بدون مبارزه با نفس" انجام داده براش ارزش داره.
☢️ در واقع روز قیامت فقط اون اعمالی رو از ما خریداری میکنند که از روی مبارزه با هوای نفس انجام دادیم... بقیه اعمال تقریبا صفر خواهد بود...
🌋 @doostibakhoda
✨ آيت الله شيخ محمدتقي بهجت (ره) می فرمایند :
هر روز سعي کنيد يک حديث از کتاب جهاد النفس «وسايل الشيعه » را مطالعه کنيد و سعي نماييد به آن عمل کنيد.
بعد از يک سال خواهيد ديد که حتما عوض شده ايد مانند دارويي که انسان مصرف کند و بعد از مدتي احساس بهبودي مي کند.
📚 کتاب #جهاد_با_نفس
🌋 @doostibakhoda
روایت 91 کتاب جهاد.mp3
16.94M
✨✨ 📚#جهاد_با_نفس 🎧👆
✨ جلسه ۱۰
✨موضوع: فضیلت #انسان بر فرشتگان.
حقیقت #عقل و #شهوت .
🔊 #کلیپ_صوتی :
📚 شرح روایات کتاب الجهاد اثر شیخ #حر_عاملی (ره)
🌋 @doostibakhoda
بهترین نعمت سلامتی و آرامشه 🌸🍃
بقیه چیزا همشون واسه رسیدن 🌸🍃
به همین دوتاست🌸🍃
هر دو تاش نصيب تون باد 🌸🍃
🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃
🔹امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند:
🌷هر کس بمیرد و امام_زمانش (عجلاللهتعالیفرجه) را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.
📚وسائل الشیعه ج ۱۶ ص ۲۴۶
🌋 @doostibakhoda
⚜دستورات اخلاقی و خودسازے⚜
❇️آیت الله ناصرے:
🌱 بَرای کسانی که خواهان تقرب به خدا و ساحت مقدس امام زمان علیه السلام هستند میتوان موارد زیر را که متخذ از روایات هستند، توصیه کرد. این موارد در حقیقت، قدمهای اولیه خودسازی و سلوک معنوی هم محسوب میشوند.
☘ اول توبهای از اعمال گذشته بکند و تصمیم بگیرد که در آینده گناه نکند، مبارزه با حق ننماید و شیطان را پیروی نکند.
☘ ملتزم بشود که نمازهایش را اول وقت بخواند.
☘ تسبیح حضرت زهرا علیها السلام را بعد نمازها حتماً بخواند.
☘ هر صبح، دعای عهد را بخواند.
☘ اغلب اوقات با وضو باشد.
☘ همین طوری که در روایت آمده است، روزی صد بار استغفار کند.
☘ روزی پنجاه آیه قرآن بخواند.
☘ موقع خواب، با وضو باشد و مقداری قرآن بخواند.
🍂 انجام این اعمال، بسیار مفید است و سبب زوال یا کمرنگ شدن این حجابها میشود و در نتیجه، انسان از انوار قدسی حضرت بیشتر بهره میبرد.
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda
#ســورهاعــراف
✨ولَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ{۹۶}
و اگر مردم شهرها و آبادىها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند قطعاً درهاى بركات آسمان و زمين را بر آنان مىگشوديم ولى آنان آيات ما را تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را با قهر خود گرفتيم.(۹۶)
⬅️ «بَرَكاتٍ» جمع «بركت»
به موهبتهاى ثابت و پايدار گفته مىشود. در مقابل چيزهاى گذرا در معناى «بركت» كثرت، خير و افزايش وجود دارد. بركات شامل بركتهاى مادى و معنوى مىشود. مثل بركت در عمر، دارائی، علم، كتاب و ...
سـ❓ـؤال:
اگر ايمان و تقوا سبب نزول بركات است. پس چرا كشورهاى كافر وضع بهترى دارند و كشورهاى اسلامى با مشكلات فراوانى روبرو هستند؟
پاسـ☑️ـخ:
اوّلًا آن كشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند ولى از نظر روحى و روانى آرامش ندارند. از اين نظر آنان نيز مشكلات فراوانى دارند.
ثانياً: اغلب كشورهاى اسلامى تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانين و رهنمودهاى دين اسلام در آنجا حاكم نمىباشد.
به علاوه گاهى رفاه مادى نوعى قهر الهى است چنانكه قرآن مىفرمايد: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ»
↲سوره انعام، آیه ۴۴
چون تذکرات الهى را فراموش كردند. درهاى همه چيز را به رويشان گشوديم تا سرمست شوند.
⬅️ در قرآن دو نوع گشايش براى دو گروه مطرح است:
الف: رفاه و گشايش براى خوبان كه همراه با بركات است. «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ»
ب: رفاه و گشايش براى کفار و نااهلان كه ديگر همراه با بركت نيست. «فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ»
زيرا چه بسا نعمتها ناپايدار و سبب غفلت و غرور و طغيان باشد. خداوند اين رفاه و گشايش کفار را وسیله مهلت و پر شدن پيمانه آنان قرار داده است.
بنابراين به هر نعمت ظاهرى نبايد دل خوش كرد، زيرا اگر اين نعمتها براى مؤمنان باشد. مایه بركت است و اگر براى کفار باشد، ناپايدار و وسیله قهر الهى است.
⬅️ امام صادق عليه السلام فرمودند:گاهى بندهاى از خداوند حاجت و تقاضايى دارد و خداوند دعايش را مستجاب مىكند و مقرر مىشود كه برآورده شود. اما پس از آن بنده گناهى را انجام مىدهد كه موجب برآورده نشدن حاجتش مىشود.
تفسیر اثنی عشری
از مصاديق بارز اين آيه، دوران ظهور حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه است كه به گفته روايات در آن زمان بركات از آسمان و زمين سرازير مىشود.
تفسير نورالثقلين
نکتـــهها
🍃ايمان به تنهايى كافى نيست بلكه تقوا لازم است «آمَنُوا وَاتَّقَوْا»
🍃سرمایه گذارى روى فرهنگ و معنویت جامعه بازده اقتصادى هم دارد.
«آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ»
🍃وعدههاى الهى را جدى بگيريم. با ايمان و تقوا نزول بركات حتمى است.
🍃بستن و گشايش در اختيار خداست. «لَفَتَحْنا» اما بازتابى از عملكرد ماست.
🍃اديان آسمانى خواستار بهبود وضع اقتصادى مردمند «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ»
🍃آنچه از بركات دريافت مىكنيم گوشهاى از بركات الهى است. «بَرَكاتٍ» کلمه «بركات» بدون الف و لام است لذا شامل تمام بركتها نمىشود.
🍃زمين و آسمان سرچشمه بركاتاند. «بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ»
🍃 ايمان و تقوا سبب نزول بركات مىشود، ولى هر نعمت و رفاهى معلول ايمان و تقوا نيست.
«آمَنُوا وَاتَّقَوْا ... بَرَكاتٍ»
🍃عامل محرومیتها و مشكلات عملكرد خود ماست «بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»
🍃لجاجت و پافشارى بر گناه سبب قهر و عذاب الهى است.
«فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»
#نکات_قرآنی
🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم
*⚜️#حکمت_66_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام): فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَيْرِ أَهْلِهَا.
🟡روش خواستن (اخلاقى، اجتماعى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: از دست دادن حاجت بهتر از درخواست كردن از نااهل است.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 66🔰*
*👌🔆طلب از نااهل*
📜امام(عليه السلام) در اين كلام پربار حكمت آميز به نكته اى اشاره مى كند كه سبب عزت و سربلندى هر انسانى است، مى فرمايد:
🔶 «از دست رفتن حاجت بهتر از آن است كه آن را از نااهل طلب كنى»;
🔶بى شك انسان ها در زندگى فردى و اجتماعى به يكديگر نيازمند اند و اصولاً فلسفه زندگى اجتماعى و مدنىّ بالتبع بودن انسان همين تعاون و برطرف ساختن حاجت و نيازهاى يكديگر است،
🔶زيرا هر كس قدرت محدودى دارد كه با آن نمى تواند همه نيازهاى خود را برطرف سازد ولى با كمك ديگران مى تواند بر مشكلات غلبه كند.
🔶كسانى كه انسان دست حاجت به سوى آنها دراز مى كند دو گروه اند: گروه اهل و نااهلان;
💠اهل كسى است كه داراى سخاوت و انسان دوستى و مهر و محبت و علو طبع باشد.
💠نااهلان آنها كه بخيل اند و تنگ نظر و منت گذار.
🔸بديهى است هرگاه انسان دست طلب به سوى نااهل دراز كند از يك سو خود را حقير كرده و از سوى ديگر، احتمال امتناع با توجه به بخل و تنگ نظرى طرف كاملاً وجود دارد.
🔶و از سوى سوم، اگر اقدام به رفع نياز و حاجت كند ممكن است ماه ها يا سال ها دست از منت گذارى بر ندارد، پس چه بهتر كه قناعت ورزد و علو همت و شخصيت خود را حفظ نمايد و از دست رفتن حاجتى را تحمل كند و دست نياز به سوى اين گونه افراد دراز نكند.
🔰در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم كه امير مؤمنان در محضرش عرضه داشت: خداوندا مرا به احدى از خلقت نيازمند نكن.
🔰رسول خدا(صلى الله عليه وآله)فرمود: اى على! اين سخن را مگو، زيرا هر انسانى نيازمند به ديگران است.
💠امير مؤمنان عرض كرد: اى رسول خدا! چگونه بگويم فرمود بگو: «قُلْ اللَّهُمَّ لاَ تُحْوِجْنِي إِلَى شِرَارِ خَلْقِكَ; خدايا مرا به انسان هاى شرور نيازمند مكن».
💠على(عليه السلام)عرض كرد: «يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَنْ شِرَارُ خَلْقِهِ; شرار خلق كيانند؟»❓ فرمود: «الَّذِينَ إِذَا أَعْطَوْا مَنُّوا وَإِذَا مَنُّوا عَابُوا;
💠 كسانى كه اگر چيزى ببخشند منت مى گذارند و هنگامى كه منت مى گذارند بر انسان عيب مى گيرند».
🔶آرى شرار خلق و به تعبير امير مؤمنان، نااهلان ممكن است نياز مادى انسان را برطرف سازند ولى صدمات روحانى و معنوى به وى وارد كنند كه تحمل آن بسيار سخت و سنگين است.
🔶گاه به منت گذاردن اكتفا نمى كنند بلكه عيب ها بر انسان مى گيرند كه فلان كس ضعيف و ناتوان و بى عرضه و حقير است، ازاين رو به ما نيازمند شده است.
🔰در روايات اسلامى حاجت خواستن از تازه به دوران رسيده ها نهى شده است كه قطعاً با منت و ذلت همراه است;
🔰در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه به يكى از يارانش فرمود:
🔸دست خود را تا مرفق در دهان اژدها كنى براى تو بهتر از آن است كه حاجت از كسى بطلبى كه چيزى نداشته و سپس به نوايى رسيده است».
💠اين گونه اشخاص اگر چيزى به انسان بدهند سرمايه گرانبهاترى را از بين مى برند، آبى مى دهند و آبرويى مى برند
🔰سعدى شيرازى در كتاب گلستان خود بعد از ذكر داستانى مى گويد:
حكيمان گفته اند: آب حيات اگر فروشند فى المثل به آبروى، دانا نخرد كه مردن به علت به از زندگى به ذلت.
هرچه از دونان به منت خواستى
در تن افزودى و از جان كاستى!
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 43
🌹 حالا اگه کسی بخواد روز قیامت در بالاترین جای بهشت قرار بگیره تنها راهی که داره اینه که 👈🏼 در دنیا خیییلی مبارزه با هوای نفس کنه.
❇️ و توی دنیا هم همیشه کسانی تونستن به بالاترین درجات معنوی برسند که "اهل مخالفت با هوای نفس" بودن وگرنه هواپرستی هییچ وقت کسی رو به جای نمیرسونه.☺️
☢️ خب اگه کسی نیاز داشته باشه که مبارزه با نفس کنه خدا باید چطور این زمینه رو فراهم کنه؟
💥 با امتحان... 💥
✔️ در واقع اینکه خدا از ما امتحان میگیره به خاطر اینه که واقعا ما رو آدم حساب کرده... واقعا دوستمون داشته... واقعا برامون ارزش قائل شده...
وگرنه میتونست سیستم رو طوری خلق کنه که اصلا هیچ امتحانی در کار نباشه! دیگه اصلا آفرینش انسان واقعا بیهوده بود...😒
💕و چقدر خوبه پروردگار مهربان ما که به روش های مختلف و به طور همیشگی برای ما انواع زمینه های خوشکل مبارزه با نفس رو فراهم میکنه. چقدر خوبه که خداوند با عظمت انقدر به ما اهمیت میده..😌❤️
خدایا ممنونتم...
الحمدلله رب العالمین...
🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #كليپ_تصويری
🎙🌸 آيت الله استاد مجتهدی تهرانی (ره)
❇️ موضوع : فواید و آثار استغفار
🌋 @doostibakhoda
✨ آيت الله شيخ محمدتقي بهجت (ره) می فرمایند :
هر روز سعي کنيد يک حديث از کتاب جهاد النفس «وسايل الشيعه » را مطالعه کنيد و سعي نماييد به آن عمل کنيد.
بعد از يک سال خواهيد ديد که حتما عوض شده ايد مانند دارويي که انسان مصرف کند و بعد از مدتي احساس بهبودي مي کند.
📚 کتاب #جهاد_با_نفس
🌋 @doostibakhoda
روایت 97 کتاب جهاد.mp3
15.18M
✨✨ 📚#جهاد_با_نفس 🎧👆
✨ جلسه ۱۱
✨موضوع: #اعتصام به خدا.
بهترین و برترین پشت و پناه بنده مومن.
چگونه خود را در پناه او قرار دهیم؟
🔊 #کلیپ_صوتی :
📚 شرح روایات کتاب الجهاد اثر شیخ #حر_عاملی (ره)
🌋 @doostibakhoda
🍃🌻
هنگامی که اشتباهی میکنید😔
خودتون را ببخشید🌻
چون خدا هر لحظه فرصتی جدید به شما هدیه میدهد🌻
از نو شروع کنید و بدانید
چیزی از ارزشهای شما کم نشده پس دلگیر نباشید😊🌻
💕💖
🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃
💠 امام حسین عليه السلام:
🌷بی گمان شیعیان ما، دلهایشان از هر خیانت، کینه و فریبکاری پاک است.
📚 بحارالانوار، ج ۶۸، ص۱۵۶
🌋 @doostibakhoda
❇️آیت الله ناصرے:
☘ خیلے از جوانها مرتب دنبال گرفتن ذکر از این و آن هستند.
حضرت امیر (علیه السلام) مےفرمایند: بهترین ذکر قرآن است که با آن شرح صدر پیدا میکنند و باطن افراد، نورانے مےشود.
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda