eitaa logo
دوستی با خدا
30.6هزار دنبال‌کننده
14.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
102 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/BB7a.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️آیت الله جاودان: ☘ اگر گناه روی دل آدم بماند، گرفتاری بار می‌آورد. نشانه‌اش این است که نیم ساعت در روضه می‌نشینیم ولی گریه نمی‌کنیم. 👌این نشان می‌دهد که گرد و خاک روی دل ما نشسته و اگر نه ساختمان دل ینگونه است که با روضه بسوزد. 🌿 اگر کسی هویٰ و هوس را کنار بگذارد، با اینکه بشر است، ولی ساختمانش عوض می‌شود. 📜 امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: ✍ «اجر کسی که قدرت بر گناه بیابد و عفت پیشه کند، کمتر از اجر مجاهد در راه خدا نیست. کسی که عفت پیشه کند، نزدیک است که جزء فرشتگان شود.» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨أَوَلَمْ يَهْدِ لِلَّذِينَ يَرِثُونَ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ أَهْلِهَا أَنْ لَوْ نَشَاءُ أَصَبْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ ۚ وَ نَطْبَعُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ{۱۰۰} آيا سرگذشت پيشينيان براى وارثان بعدى اين حقيقت را روشن نكرد كه اگر بخواهيم آنان را نيز به خاطر گناهانشان هلاک می‌کنیم و بر دلهايشان مُهر مى‌زنيم كه حق را نشنوند.(۱۰۰) ⬅️ امام صادق عليه السلام فرمود: قلب مؤمن مانند صفحه‌اى سفيد است با هر گناه نقطه‌اى سياه در آن پديدار مى‌شود. كه اگر توبه كند آن سياهى پاک مى‌گردد اما اگر بر گناهش ادامه دهد آن نقطه زياد مى‌شود تا جايى كه تمام قلبش را فرا مى‌گيرد و مانع رسيدن او به خير مى‌شود و ديگر راهى به سعادت ندارد. چنانكه خداوند مى‌فرمايد: «بَلْ رانَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ» ↲سوره مطفّفین، آیه ۱۴ گناه و كار زشت ملكه و خوى و طبيعت آنان مى‌شود. ↲تفسیر اثنی عشری ⬅️ انسان گاهى در مسير غلط و اصرار و تكرار عمل انحرافى چنان گام مى‌نهد كه آن خلاف بر جان و دل او نقش مى‌بندد و به صورت خصلت و ملکه او در مى‌آيد و ديگر پذيراى هيچ هدايتى نمى‌شود البته اين تأثير و تأثر را خداوند كه سبب ساز و سبب سوز است چنين قرار داده بنابراين انسان با اراده خود خودش را به اين مرحله رسانده است. ◽️نکتـــه‌ها 🍃افراد غافل نيازمند تنبيه و مستحقّ توبيخ هستند «أَوَ لَمْ يَهْدِ لِلَّذِينَ يَرِثُونَ‌» گروهى كه به قدرت مى‌رسند بايد از كارنامه دولت‌هاى پيشين آگاه باشند و از تجربیات تلخ و شيرين آنان استفاده كنند. 🍃كيفرهاى الهى بخاطر گناهان انسان است «بِذُنُوبِهِمْ» گناه، مقدمه مهر خوردن بر دل و مانع درک صحيح و سبب سلب توفيق از انسان است. 🍃درک نکردن حقايق دينى از كيفرهاى الهى است. «نَطْبَعُ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَسْمَعُونَ» 🍃 قوانين حاكم بر تاريخ ثابت است از اين رو تاريخ گذشتگان مى‌تواند راهنماى عمل آيندگان باشد. «كلّ آيه» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا لَمْ يَكُنْ مَا تُرِيدُ، فَلَا تُبَلْ [كَيْفَ] مَا كُنْتَ. 🟡حفظ روح اميدوارى (اخلاقى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: اگر به آنچه كه مى خواستى نرسيدى، از آنچه هستى نگران مباش. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت69 🔰* 👌🔅نگران مباش 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به افرادى كه در رسيدن به مقصودشان ناكام مى مانند دستورى مى دهد كه مايه آرامش است، مى فرمايد: ✴️«هنگامى كه آنچه را مى خواهى انجام نمى گيرد، هرگونه باشى اعتنا نكن»; (إِذَا لَمْ يَكُنْ مَا تُرِيدُ فَلاَ تُبَلْ مَا كُنْتَ). 🔰براى اين جمله تفسيرهاى متعددى از سوى شارحان نهج البلاغه ذكر شده است; اكثر شارحان بر اين عقيده اند كه اين سخن حكيمانه اشاره به همان چيزى است كه در قرآن مجيد آمده: (لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُم) يعنى هنگامى كه به مقصد نرسيدى غمگين مباش، چرا كه اگر مقصود مادى است دنياى مادى بقايى ندارد و اگر مقصود معنوى است خداوند براى تلاشى كه كردى به تو اجر و پاداش مى دهد. 🔰بعضى ديگر مانند «محمد عبده» گفته اند كه منظور اين است كه اگر به مقصود نرسيدى دست از تلاش و كوشش بر ندار و به سخنان اين و آن اعتنا مكن. 🔰بعضى ديگر گفته اند: مقصود اين است كه اگر به مقصود نرسيدى به همان حال كه هستى راضى باش تا از مقام و مرتبه تو نزد خداوند كاسته نشود. 🔰تفسير چهارمى براى اين سخن به نظر مى رسد كه از بعضى جهات مناسب تر است و آن اين كه اگر به مقصود نرسيدى به هر صورت باشى تفاوتى نمى كند 🔶مثل اين كه كسى هدفش اين بوده كه در فلان شهر زندگى كند و موفقيت خود را تنها در آنجا مى بيند. 🔸 اگر اين مقصود براى او حاصل نشود چه تفاوتى مى كند كه در هر شهر ديگرى باشد، زيرا همه شهرها نسبت به خواسته او يكسان است و نبايد در اين باره سخت گيرى كند. ✴️ اين شبيه چيزى است كه مرحوم «علامه شوشترى» در شرح نهج البلاغه خود آورده كه زنى تنها يك پسر داشت و از دنيا رفت. آن مادر گفت: من مى خواستم اين فرزند من زنده بماند حال كه از دنيا رفت هر كس ديگرى مى خواهد بعد از او زنده بماند يا نماند. 🔸بارها گفته ايم كه اراده چند معناى مختلف از عبارت واحد مانعى از نظر ادبى ندارد و در نثر و نظم كلام عرب و ساير لغات، نمونه هاى فراوانى از آن هست، بنابراين ممكن است تمام معانى فوق در محتواى كلام امام(عليه السلام)جمع باشد. مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
46 ⭕️ یکی دیگه از دلایل شکست در امتحانات الهی اینه که ما رابطه درستی با خدا نداریم... گاهی اصلا "حسن ظن به پروردگار نداریم"... 💢 اصلا با اخلاق خدا آشنا نیستیم.... 🌺💕 خداوند مهربان میفرماید عزیز دلم نترس از مشکلات... من کمکت میکنم... من دستتو میگیرم... آروم باش... به من توکل کن... به من تکیه کن... من برای تو کافی هستم... من هزاران برابر از پدر و مادرت مهربان ترم... 💢 ولی ماها زیاد امیدی به رحمت و نصرت پروردگار نداریم.. ⭕️ اتفاقا اگه کسی به یاری خدا ایمان نداشته باشه، خداوند هم میگه پس منم دیگه بهت کمک نمیکنم... برو تا در امتحاناتت شکست بخوری... ❇️ به میزانی که انسان به یاری پروردگار ایمان داشته باشه خداوند هم بهش کمک خواهد کرد تا در امتحاناتش موفق بشه. یه سوال؟! الان ما چقدر به رحمت پروردگار امید داریم؟ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | حضرت آیت‌الله ضیاء آبادی (ره) مراقب دلهایمان باشیم چرکین نشوند‼️ گناهکاری دل را تاریک می کند و دیگر دل معرفت ندارد... ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | توصیه های ناب آیت الله بهاء الدینی (ره) برای باز شدن گره ها در زندگی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
⚠️ 🔔 دل شکستی، دلت میشکنه هنگامی که دل کسی را میشکنی.... صدای شکستنش را به خاطر‌ بسپار! تا هنگامی که دلت را شکستند! رو به آسمان فریاد نزنی خدایا.... به کدامین گناه؟ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 ❣امام صادق عليه السلام: 🌷تَجِدُ الرَّجُلَ لا يُخطِئُ بِلامٍ ولا واوٍ خَطيبا مِصقَعا، ولَقَلبُهُ أشَدُّ ظُلمَةً مِنَ اللَّيلِ المُظلِمِ. وتَجِدُ الرَّجُلَ لا يَستَطيعُ يُعَبِّرُ عَمّا في قَلبِهِ بِلِسانِهِ، وقَلبُهُ يَزهَرُ كَما يَزهَرُ المِصباح.ُ 🌷شخصى را مى بينى كه در لام يا واوى خطا نمى كند و سخنورى زبردست است؛ امّا دلش از شب تار هم سياه تر است و شخص ديگرى را مى بينى كه نمى تواند حرف دلش را به زبان بياورد؛ ليكن دلش مانند چراغ مى درخشد. 📚الكافی جلد2 صفحه422 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
❇️علامه حسن‌زاده آملی(ره): 🍀اعمالتان همانند یڪ پرنده از شمـا پرواز نمی‌ڪند ڪه برود بلڪه مطلق اعمــالتـان در جـانتــان می‌مــاند. 🌱و وقتی پرده‌ها ڪنار رود ڪتاب وجود خـود را می‌بینید. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨و مَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْيَةٍ مِنْ نَبِیِّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ{۹۴} و هيچ پيامبرى را در هيچ آبادى نفرستاديم مگر آنكه مردم آنجا را گرفتار سختى‌ها و بلاها ساختيم تا شايد به زارى و توبه درآيند. (۹۴) ⬅️ «بأساء» به حوادث و ضربه‌هاى جسمى مثل بيمارى و مرگ و «ضراء» به ضربه‌ها و زيان‌هاى مالى گفته مى‌شود. ◽️نکتـــه‌ها 🍃تلخى‌ها و ناملايمات، به عنوان یک سنت الهى براى همه اقوام وجود دارد. «ما أَرْسَلْنا فِی قَرْيَةٍ مِنْ نَبِیِّ إِلَّا أَخَذْنا» 🍃سختى‌ها و مشكلات عامل سازندگى غفلت زدايى و توجه به خداوند است. «لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ» 🍃ناگوارى‌ها هميشه قهر الهى نيست گاهى لطفى است كه به شكل بلا جلوه مى‌كند «لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ» همان گونه كه گداختن آهن در كوره آتش سبب نرم شدن و شكل پذيرى آن است حوادث و شدايد نيز انسان‌ها را نرم و به حالت تضرّع و نيازخواهى وامى‌دارد. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️* وَ قَالَ (علیه السلام): لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً. 🟡روانشناسى جاهل (اخلاقى، علمى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: نادان را يا تندرو يا كند رو مى بينى. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 70 🔰* 🔆👌افراط و تفريط نشانه جهل است: 📜 امام (ع) در این کلام حکمت آمیز به مسئله مهمى اشاره کرده که سراسر زندگى انسان ها را در بر مى گیرد، ⭕همیشه جاهل را یا افراط گر مى بینى و یا تفریط کار! ✴️راه صحیح به سوى مقصد راه مستقیم است که ما پیوسته در نمازها هر روز خدا را مى خوانیم تا ما را بر آن راه ثابت بدارد 🔷در اطراف راه مستقیم خطوط انحرافى فراوانى هست که پیدا کردن راه مستقیم از میان آن خطوط نیاز به دقت و علم و دانش دارد. 🔹به همین دلیل، جاهل غالبا گرفتار خطوط انحرافى یا در جانب زیاده روى مى گردد و یا در سوى کوتاهى و کندروى.این مسئله در تمام شئون زندگى اعم از فردى و اجتماعى و سیاسى و غیر آن دیده مى شود; 🔹مثلاً حفظ ناموس و پاسدارى آن از هرگونه انحراف یک فضیلت است ولى افراد جاهل گاهى به طرف افراط کشیده مى شوند و با وسواس هر حرکتى از همسر خود را زیر نظر مى گیرند و با نگاه اتهام و گمان سوء به او نگاه مى کنند به طورى که زندگى براى آنها تبدیل به دوزخى مى شود و گاه هیچ گونه نظارتى بر وضع خانه و همسر خود ندارند که کجا رفت و آمد و با چه کسى صحبت مى کند و امثال آن. ⭕در مسائل بهداشتى فرد جاهل گاه چنان گرفتار افراط مى شود که دست به سوى هیچ آب و غذایى نمى برد به گمان این که همه آنها آلوده است، در هیچ مهمانى شرکت نمى کند، هیچ هدیه اى را نمى پذیرد و باید تنها خودش غذاى خویش را تهیه کند و گاه در جهت مخالف قرار مى گیرد و فرقى میان آلوده و غیر آلوده، بیمار مسرى و غیر بیمار نمى گذارد 🔰بعضی از شارحان، این مطلب را با موضوع عدالت در مسائل اخلاقى پیوند زده و گفته اند: ✴️همیشه فضایل اخلاقى حد وسط در میان دو دسته از رذایل است: ⭕شجاعت حد اعتدالى است که در میان صفت تهور (بى باکى) و جبن (ترس و بزدلى) قرار گرفته است. ✴️ عالم به سراغ حد وسطو جاهل یا در طرف افراط قرار مى گیرد و یا در جانب تفریط 🔷و همچنین سخاوت حد اعتدال میان بخل و اسراف است 💠همان گونه که قرآن مجید خطاب به پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)مى فرماید: هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن (و ترک انفاق و بخشش منما) و بیش از حد آن را مگشا تا مورد سرزنش قرار گیرى و از کار فرو مانى». 🔷در مسائل مربوط به اعتقادات، گروهى از جاهلان درباره عظمت على(علیه السلام)چنان افراط کردند که قائل به الوهیت و خدایى او شده و گروه دیگر چنان کوتاه آمدند که در صف ناصبان قرار گرفتند و به یقین هر دو گروه گمراهند. ✴️خط صحیح همان پذیرش ولایت به معناى امام مفترض الطاعه بودن است. 🔰در خطبه ۱۲۷ نیز این مطلب به صورت شفاف و روشن آمده است: ✴️به زودى دو گروه در مورد من هلاک و گمراه مى شوند: دوست افراطى که محبتش او را به غیر حق (غلو) مى کشاند و دشمن افراطى که به سبب دشمنى قدم در غیر حق مى نهد (و مرا کافر خطاب مى کند). 🔰سپس افزود: «وَخَیْرُ النَّاسِ فِیَّ حَالاً النَّمَطُ الاَْوْسَطُ فَالْزَمُوهُ; بهترین مردم درباره من گروه میانه رو هستند از آنان جدا نشوید» مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
47 نصرت پروردگار ❇️ گفتیم که انسان باید به رحمت پروردگارش ایمان داشته باشه. هر اتفاقی که افتاد باید بدونه که کار دست خداست. باید بدونه که کار از دست خدا در نرفته...😌 این موضوع هم در مسائل فردی و هم در مسائل اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیره. هم مردم و هم مسئولین در هر صورتی باید به رحمت خدا امیدوار باشند... 💢مثلا میبینی اول انقلاب با اون شور و حرارتی که در مردم بود یه فردی به "ریاست جمهوری" میرسه که بعدا معلوم میشه بوده! 💢 از طرفی منافقین هم انواع حملات رو علیه مردم ما شروع کرده بودند و صدام ملعون هم با حمایت آمریکایی ها به کشورمون حمله کرد. ✅ اما خداوند کمک های خودش رو هم یکی یکی میفرسته و سربازانی در این کشور تربیت میشن که مثل ستاره میدرخشند و بزرگ ترین حماسه ها رو رقم زدند. 🌺 از همه کمک ها مهم تر، نعمت فقیه بود. خداوندمتعال، امام حکیم و آرامش دهنده رو برای امت اسلامی میفرسته که با تک تک کلماتش آرامش رو بر جامعه حکمفرما میکنه... ✅ اگه کسی به نصرت خدا امید داشت خداوند حتما او رو یاری خواهد کرد... ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨ آيت الله شيخ محمدتقي بهجت (ره) می فرمایند : هر روز سعي کنيد يک حديث از کتاب جهاد النفس «وسايل الشيعه » را مطالعه کنيد و سعي نماييد به آن عمل کنيد. بعد از يک سال خواهيد ديد که حتما عوض شده ايد مانند دارويي که انسان مصرف کند و بعد از مدتي احساس بهبودي مي کند. 📚 کتاب ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
روایت 99 کتاب جهاد.mp3
18.07M
✨✨ 📚 🎧👆 ✨ جلسه ۱۳ ✨موضوع: آشیانه دو پرنده و . 🔊 : 📚 شرح روایات کتاب الجهاد اثر شیخ (ره) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🌼آیا "سقفى" بالاى سرت هست؟ 🌼"نانى" براى خوردن 🌼"لباسى" براى پوشیدن 🌼و ساعتي براى خوابیدن داری؟ 🌼پس زیادبـگو ... 🌼خـدايا شـكرت ...🙏 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 ❣ امام حسین علیه السلام: 🌷کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد، دیرتر به آرزویش می رسد و زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می شود. 📚بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۲۰ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
❇️اســــتاد فـروغــے: 🍀علت اینڪه نوع بــشر دریافتۍ از عالم غیب ندارد دل مشغولۍ به غــیر خدا و عبودیت بت‌هاۍ خیالی دنیا و مظاهر فریبنده آن اســـت. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨تِلْکَ الْقُرَىٰ نَقُصُّ عَلَيْکَ مِنْ أَنْبَائِهَا ۚ وَ لَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا بِمَا كَذَّبُوا مِنْ قَبْلُ ۚ كَذَٰلِکَ يَطْبَعُ اللهَ عَلَىٰ قُلُوبِ الْكَافِرِينَ{۱۰۱} آن آبادى‌هايى است كه گوشه‌اى از اخبار آنها را بر تو بازگو مى‌كنيم همانا پيامبرانشان همراه با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنان آمدند، اما آنان بر آن نبودند كه به آنچه از قبل تكذيب كرده بودند ايمان بياورند اين گونه خداوند بر دلهاى كافران مُهر مى‌زند.(۱۰۱) ⬅️ مراد از «قرى» در اينجا آبادی هايى است كه انبیائى همچون حضرت صالح شعيب، لوط و هود عليهم السلام براى هدايت مردم مبعوث شده بودند. ◽️نکتـــه‌ها 🍃از تاريخ آن قسمت كه مایه عبرت است نقل شود. «نَقُصُّ عَلَيْکَ مِنْ أَنْبائِها» 🍃همه پيامبران معجزه داشته‌اند و از هيچ دليل روشنى براى هدايت مردم فروگذار نبودند. «رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ» 🍃انكار مردم نبايد سبب سستى مبلغان دينى شود چون در طول تاريخ چنين بوده است. «لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ‌ .. فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا» 🍃تعصب، لجاجت و عناد ریشه بی ايمانى و كفر است. «فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا .. الْكافِرِينَ‌» 🍃نپذيرفتن دعوت و معجزات انبیاء نشانه كوردلى و مُهر خوردن بر دل است. «فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا ...كَذلِکَ يَطْبَعُ اللهَ عَلىٰ قُلُوبِ‌» 🍃كفر و لجاجت از سوى مردم سبب مُهر خوردن دل از سوى خدا مى‌شود. «يَطْبَعُ اللهَ عَلىٰ قُلُوبِ الْكافِرِينَ» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda