🍃هر صبح، یڪ حدیث🍃
🔹عن علىّ علیہ السّلام قال: شرّ آفات العقل الڪبر.
💠 امام علی علیہ السلام فرمودند:
🔹ڪبر، بدترین آفت خرد است.
📚نامہ 31 نهج البلاغه
🌋 @doostibakhoda
❇️آیت الله بهجت:
🍃«خدا نکند که برای تعجیل فرج #امام_زمان دعا کنیم؛ ولی کارهایمان برای تبعید فرج آن حضرت باشد!»
📚در محضر بهجت، ج۲، ص۲۳۰
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda
#ســورهاعــراف
✨قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ أَنَّ صَالِحًا مُرْسَلٌ مِنْ رَبِّهِ ۚ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ{۷۵}
سران مستكبر قوم صالح به مستضعفانى كه ايمان آورده بودند گفتند: آيا علم داريد كه صالح از طرف پروردگارش فرستاده شده است؟ مؤمنان در پاسخ به ايجاد شک و ترديد آنان گفتند: قطعاً ما به آنچه بر او فرستاده شده است ايمان داريم.(۷۵)
✨قالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا بِالَّذِی آمَنْتُمْ بِهِ كافِرُونَ{۷۶}
كسانى كه استكبار ورزيدند گفتند: همانا ما به آنچه شما بدان ايمان آوردهايد كافريم.(۷۶)
◽️نکتـــهها
🍃 معمولاً اشراف و افراد صاحب نفوذ مخالف راه انبيايند و به شبهه افكنى در ميان مؤمنان دست مىزنند.
«قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا»
🍃نه فقر و استضعاف ارزش است و نه تمكّن و كاخ نشينى آنچه مهم است انتخاب راه خداوند از طريق آگاهى، علم، ايمان، تقوا، جهاد و هجرت است.
در آیه قبل قصرسازى را نعمت الهى به شمار آورد به شرط آنكه به فساد منتهى نشود. اينجا هم از مستضعفان مؤمن ستايش شده است نه از همه آنان «آمَنَ مِنْهُمْ»
🍃بيشترين پيروان پيامبران از ميان مستضعفان بودهاند.
«لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ»
🍃عامل ايمان مستضعفان به انبیاء فقط فقر مادى نيست، زيرا برخى از مستضعفان نيز ايمان نمىآوردند.
«آمَنَ مِنْهُمْ»
🍃ايجاد شک و ترديد از شيوههاى تضعيف ايمان است. «أَ تَعْلَمُونَ ...؟»
🍃تضعيف رهبر يكى از روشها و هدفهاى اصلى دشمن است.
«أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ صالِحاً مُرْسَلٌ»
🍃گرچه محيط و جامعه در فرد اثر دارد ولى اجبار نمىآورد مستضعفان محروم با صراحت در مقابل مستكبران ايستادند و گفتند: به صالح ايمان داريم.
«إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ»
🍃شبهات مخالفان را بايد قاطعانه پاسخ گفت: «إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ»
🍃به تمام فرمانهاى پيامبر بايد ايمان داشت. «بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ»
🍃مستكبران علاوه بر كفر و لجاجت خود نسبت به ايمان مستضعفان حساسیت دارند.
«إِنَّا بِالَّذِی آمَنْتُمْ بِهِ كافِرُونَ»
و نگفتند: «إِنَّا بِهِ كافِرُونَ»
#نکات_قرآنی
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 65
🔵 موضوعی که در مورد امتحان باید بهش توجه بشه اینه که اگه کسی حتی توی امتحانات الهی شکست هم بخوره ولی با شکستش درست برخورد کنه اتفاقا خیلی جلوتر خواهد رفت.
شیوه درست برخورد با شکست در امتحانات هم خیلی ساده هست:
🔸 برگرد به خدا بگو خدایا من اعتراف میکنم که خراب کردم... من نتونستم... دفعه بعد کمکم کن...
🌹 حتی اهل بیت بزرگوار به ما اینطور یاد دادند که بگیم:
🌷 خدایا تو خودت میدونی من ضعیف هستم؛ انقدر ضعیف که اگه دفعه بعد باز هم امتحان بگیری باز هم شکست خواهم خورد...😓
ولی اگه تو کمکم کنی نمیذاری شکست بخورم... خدایا من به خودم تکیه ای ندارم، من دفعه بعد هم عرضه ندارم مگر اینکه تو کمک کنی...
شما فقط سعی کنید در خانه خدا کمی تواضع کنید؛ حتما امتحانات بعدی شما ساده تر و راحت تر خواهد بود...
🌋 @doostibakhoda
@dars_akhlaq.mp3
3.02M
🔊 #كليپ_صوتی بسیار شنیدنی👌👌
🎙🌸حضرت آيت الله #مرتضی تهرانی (ره)
❇️ موضوع : در مذمت جدل، ولخرجی، درخواست،
🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم
*⚜️#حکمت_88_نهج_البلاغه⚜️*
وَ حَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ (علیه السلام) أَنَّهُ (علیه السلام) قَالَ: كَانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ؛ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالاسْتِغْفَارُ؛ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى "وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ".
[قال الرضي رحمه الله تعالى و هذا من محاسن الاستخراج و لطائف الاستنباط].
🟡دو عامل ايمنى مسلمين (اخلاقى، معنوى):
📜(امام باقر عليه السّلام از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام نقل فرمود) دو چيز در زمين مايه امان از عذاب خدا بود: يكى از آن دو برداشته شد، پس ديگرى را دريابيد و بدان چنگ زنيد، امّا امانى كه برداشته شد رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بود.
و أمان باقى مانده، استغفار كردن است، كه خداى بزرگ به رسول خدا فرمود: «خدا آنان را عذاب نمى كند در حالى كه تو در ميان آنانى، و عذابشان نمى كند تا آن هنگام كه استغفار مى كنند».
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت88 🔰*
👌🔆 دو امان از عذاب الهى
🔰مرحوم سيّد رضى اين گفتار حكيمانه امير مؤمنان على(عليه السلام) را به توسط فرزندزاده گرامى اش امام باقر(عليه السلام) نقل كرده مى گويد: ابو جعفر محمد بن على الباقر(عليهما السلام) از آن حضرت چنين نقل كرده است كه فرمود: "در زمين دو امان و وسيله نجات از عذاب الهى بود كه يكى از آنها برداشته شد دومى را دريابيد و به آن چنگ زنيد"
💠آنگاه امام(عليه السلام) به شرح اين دو بر اساس استنباطى كه از يكى از آيات قرآن مجيد كرده مى پردازد و مى فرمايد:
✴️ «اما امانى كه برداشته شد وجود رسول الله(صلى الله عليه وآله)بود (كه خداوند به بركت وجود او هرگز عذابى بر اين امت نازل نكرد;* *ولى او از ميان ما رفت) و امانى كه باقى مانده استغفار است،
💠همان گونه كه خداوند متعال مى فرمايد: تا تو در ميان آنها هستى خداوند آنها را عذاب نمى كند و تا آنان نيز از گناهان خود استغفار مى كنند خداوند عذابشان نخواهد كرد.
🔰به گفته مرحوم سيّد رضى «اين استنباط امام يك نمونه از بهترين استفاده ها و لطيف ترين استنباط ها از آيات قرآن كريم است»;
🔶هنگامى كه به عقل و خرد خويش رجوع كنيم نيز آنچه را كه در اين آيه مباركه آمده و استنباطى را كه امام(عليه السلام) از آن كرده درمى يابيم.
💠پيغمبر اسلام(صلى الله عليه وآله) مطابق آيه شريفه (وَما أَرْسَلْناكَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ) رحمتى براى تمام جهانيان بود چگونه ممكن است اين كانون رحمت الهى در ميان امت باشد و خدا آنها را عذاب كند.
🔰به گفته مرحوم سيّد رضى «اين استنباط امام يك نمونه از بهترين استفاده ها و لطيف ترين استنباط ها از آيات قرآن كريم است»;
💠هنگامى كه به عقل و خرد خويش رجوع كنيم نيز آنچه را كه در اين آيه مباركه آمده و استنباطى را كه امام(عليه السلام) از آن كرده درمى يابيم.
💠پيغمبر اسلام(صلى الله عليه وآله) مطابق آيه شريفه (وَما أَرْسَلْناكَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ)
رحمتى براى تمام جهانيان بود چگونه ممكن است اين كانون رحمت الهى در ميان امت باشد و خدا آنها را عذاب كند.
✴️از سويى ديگر، استغفار يكى از وسايل جلب رحمت خداست، زيرا خودش بندگان را دعوت به استغفار كرده و وعده غفران و آمرزش داده
🔶اى بندگانى كه راه اسراف به خود را درپيش گرفته ايد و مرتكب گناهان شده ايد از رحمت خداوند مأيوس نشويد، چرا كه او همه گناهان (توبه كنندگان) را به يقين او آمرزنده مهربان است».
✴️بنابراين بعد از رحلت پيغمبر خدا و رفتن آن حضرت به ديار باقى مسلمانان مى توانند خود را به وسيله توبه و انابه و استغفار از عذاب الهى مصون دارند.
🔰همان گونه كه در سوره «نوح» آمده است: «(اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفّاراً يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً... );
💢من به آنها گفتم از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد او بسيار آمرزنده است تا باران هاى پربركت آسمان را پى در پى بر شما بفرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان كمك كند و باغ هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختيارتان قرار دهد.
🔰مرحوم مغنيه در شرح نهج البلاغه خود مى گويد: ضمير در «لِيُعَذِّبَهُمْ» به اهل مكه بر مى گردد و منظور از «استغفار» در اين آيه ترك شرك و روى آوردن به اسلام است،
🔰بنابراين معناى آيه اين است كه «خداوند اهل مكه را مادامى كه پيغمبر در ميان آنهاست عذاب نمى كند و بعد از او نيز اگر ايمان به رسالت آن حضرت بياورند مجازات نخواهد كرد».
💢به نظر مى رسد كه مرحوم مغنيه مفهوم آيه را محدود كرده است، زيرا ظاهر آيه با توجه به اين كه ـ در سوره «انفال» كه از سوره هايى است كه در مدينه نازل گرديده وجود دارد ـ همه مسلمانان را شامل مى شود نه فقط اهل مكه را* *چرا خدا آنها را مجازات نكند با اين كه آنها (مؤمنان را از عبادت كردن در كنار) مسجدالحرام جلوگيرى مى كنند در حالى كه آنها سرپرست آن نيستند; سرپرست آن فقط پرهيزگارانند; ولى بيشتر آنها نمى دانند».
🔰بعضى ـ مانند ابن ابى الحديد ـ چنين پنداشته اند كه اين آيه در سال حديبيه (سال ششم) كه كفار مكه پيغمبر را از زيارت خانه خدا باز داشتند نازل شده و بعداً به هنگام جمع آورى قرآن و ترتيب آن به وسيله اصحاب رسول الله(صلى الله عليه وآله) در اينجا جاى داده شده است
✴️در حالى كه اين سخن از دو جهت اشتباه است_ :
1⃣اولاً جلوگيرى مشركان از زيارت مسلمانان نسبت به خانه خدا تنها در سال حديبيه نبود پيش از اين نيز چنين بود.
2⃣ثانياً قرآن در زمان پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) به صورت كنونى جمع آورى شد و اصحاب بر رسول الله(صلى الله عليه وآله) خواندند.
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ذکر کثیر_تسبیحات حضرت زهرا (س)
🌋 @doostibakhoda
🍃🌼هرصبح، یک حدیث
🍃🌼امیرالمؤمنین عليه السلام:
🍃🌼طلَبُ المَراتِبِ وَالدَّرَجاتِ بِغَيرِ عَمَلٍ جَهلٌ.
🍃🌼جايگاه بلند و درجات بالا خواستن، بدون كار و تلاش، نادانى است.
📚غررالحكم حدیث5997
🌋 @doostibakhoda
❇️آیت الله مجتهدی تهرانۍ(ره):
☘️ گفتن ذکر «لا اله الا الله» راحت است اما در نامه اعمال، سنگین است.
🌸 سُرب دیده اید؟ سُرب فلزی سنگین است. قدیم، حمالۍ سرب حمل مےکرد و هِن و هِن مے کرد. من گفتم این چی حمل مےکند که این قدر نفس نفس مۍزند.
🌷گفتند سرب حجمش ڪم است، اما سنگین است. در روایت آمده است «لااله الا الله» ثمن بهشت است.
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda
#ســورهاعــراف
✨قَالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّ هَٰذَا لَمَكْرٌ مَكَرْتُمُوهُ فِی الْمَدِينَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْهَا أَهْلَهَا ۖ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ{۱۲۳}
فرعون به ساحران گفت: آيا پيش از آنکه به شما اجازه دهم به او ايمان آورديد قطعاً اين نيرنگى است كه شما در اين شهر انديشيدهايد تا اهلش را از آن بيرون كنيد پس به زودى خواهيد فهميد! كه با چه كسى طرف هستيد و چه كيفرى خواهيد شد.(۱۲۳)
نکتـــهها
🍃در استعمار فرهنگى حكومتها آزادى انديشه و حق انتخاب عقيده از مردم سلب مىشود.
«قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ»
🍃يكى از شيوههاى طاغوتها تهمت زدن به مردان حق است.
«إِنَّ هذا لَمَكْرٌ مَكَرْتُمُوهُ»
حتى به كارگزاران خود اعتماد ندارند و هر حركت معنوى را سياسى مىبينند چنانكه در جاى ديگر فرعون ساحران را شاگرد موسى مىشمرد.
«إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِی عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ»
🍃طاغوتها از حس وطن دوستى و عواطف مردم در مسير اهداف خود سوء استفاده مىكنند. «لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها»
🍃تهديد به قتل و شكنجه از ابزار سلطه طاغوتهاست.
«فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ»
#نکات_قرآنی
🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم
*⚜️#حکمت_89_نهج_البلاغه⚜️*
و قال (علیه السلام): مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ؛ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.
🟡راه اصلاح دنيا و آخرت (اخلاقى، تربيتى، اجتماعى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه ميان خود و خدا اصلاح كند، خداوند ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد.
و كسى كه امور آخرت را اصلاح كند، خدا امور دنياى او را اصلاح خواهد كرد.
و كسى كه از درون جان واعظى دارد، خدا را بر او حافظى است.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 89 🔰*
👌🔆 راه اصلاح و به سامان رسيدن امور
📜امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى كه در واقع مركّب از سه جمله است به سه امر مهم اشاره مى كند و مى فرمايد:
«كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند 💠خداوند ميان او و مردم را اصلاح مى كند و كسى كه امر آخرتش را اصلاح كند خداوند امر دنيايش را اصلاح خواهد كرد و كسى كه در درون وجودش واعظى داشته باشد خداوند حافظى براى او قرار خواهد داد»
🔰از بعضى از روايات استفاده مى شود كه بزرگان علما در گذشته هنگامى كه نامه اى به يكديگر مى نوشتند
🔰غالباً از اين سه جمله حكيمانه، در نامه خود بهره مى گرفتند و به راستى سزاوار است كه با آب طلا نوشته شود و همه روز انسان بر آن نظر بيفكند.
✴️در اينكه رابطه ميان نتيجه هاى سه گانه اى كه در اين كلمات حكمت آميز آمده و مقدمات آن، رابطه اى طبيعى و منطقى است يا روحانى و معنوى شارحان نهج البلاغه راه هاى مختلفى را پيموده اند;
✴️ولى مى توان گفت: هم رابطه الهى و معنوى است و هم رابطه منطقى.
زيرا كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند; يعنى در برابر هر امرى قرار مى گيرد نخست نگاه كند كه رضاى خدا در چيست و آن را برگزيند،
✴️چنين كسى به يقين مشمول عنايات الهى قرار مى گيرد و خداوند رابطه او را با مردم سامان مى بخشد.
💢اضافه بر اين اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است.
✴️كسى كه صدق و امانت و راستى پيشه كند به يقين مردم به او علاقه مند مى شوند و امين مردم خواهد بود و به او اعتماد مى كنند و مشكلى با او نخواهند داشت.
💢همچنين كسى كه امر آخرت خويش را اصلاح كند; يعنى اوامر الهى را اطاعت و نواهى او را ترك گويد مشمول لطف خداوند خواهد شد; خداوند كار دنياى او را نيز سامان مى دهد.
💢افزون بر اين، اصلاح امر آخرت به تقوا و پرهيزگارى است و به يقين انسان هاى با تقوا در زندگى مادى خود نيز موفق خواهند بود، زيرا راه خلاف در پيش نمى گيرند; به كسى ظلم و ستم نمى كنند، همه با او مهربان هستند و او نيز با همه مهربان.
💢نيز كسى كه واعظ نفسانى; يعنى وجدان بيدار و تقواى درونى داشته باشد كه در برابر گناهان به او هشدار دهد، لطف پروردگار بر او سايه خواهد افكند و او را از گزند حوادث محفوظ مى دارد.
💢اضافه بر اين شخصى كه چنين واعظى درونى دارد از امور خطرناك مى پرهيزد و چنين كسى از گزند حوادث محفوظ خواهد بود.
🔰اين سخن را با حديثى از امام باقر(عليه السلام) كه مرحوم كلينى در اصول كافى آورده پايان مى دهيم.
🔰مطابق اين حديث امام باقر(عليه السلام) فرمود: خداوند عزّوجلّ چنين فرموده است:
✴️به عزت و جلال و عظمت و نورانيت و علو مقامت سوگند ياد مى كنم كه هيچ بنده مؤمنى خواسته مرا بر خواسته خود در چيزى از امور دنيا مقدم نمى شمرد مگر اين كه: من بى نيازى او را در دل او و همّت او را در آخرتش و آسمان ها و زمين را ضامن روزى او قرار مى دهم و براى او از تجارت هر تاجرى بهتر خواهم بود».
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 66
محبت خداوند
✅ یکی از راه های راحت تر شدن امتحانات الهی این هست که انسان بره در خونه ی خدا و به ضعف های خودش #اعتراف کنه.
همین که انسان به ناتوان بودن خودش اعتراف کنه خداوند متعال امتحاناتش رو آسون میکنه و کمک های مختلفش رو براش میفرسته.
🔸 اگه آدم اهل دقت باشه توی زندگیش کم کم طی اتفاقات ریز و درشت زندگیش کمک های خدا رو میبینه و همین دیدن کمک ها باعث میشه که محبت پروردگار عالم عمیقا توی دل آدم بشینه.
🔵 در واقع اگه خداوند متعال به انسان علاقه پیدا کنه توی امتحانات بهش تقلب میرسونه؛ هم بهش مدام یادآوری میکنه که این امتحانته؛ هم راه عبور از هر امتحانی رو به انسان خواهد گفت.💕
خداوند مهربان به هر کسی علاقه پیدا کنه، امتحان رو یه جوری میگیره که بتونه پیروز بشه...
🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آخرین نصیحت امام حسین علیه السلام به امام سجاد علیه السلام
#دکتررفیعی
🌋 @doostibakhoda
📝 #یادمون_باشه ؛
#نیت های شمایند که، به اعمال شما ضریب میدهند!
گاهی آدمها، معنویات را با نیّتهای عجیب و غریب، بجا میآورند؛
✖️ مثلاً به عبادت میپردازند،
✖️ به زیارت میروند،
✖️ به دیگران کمک میرسانند،
✖️ و بر بعضی اعمال بظاهرِ خیر، تمرکز میکنند؛
فــــــقـــط برای اینکه ؛ ❌
از دیگری، کم نیاورده و بهاصطلاح از قافله جا نمانند!
نیتهای ما، میزان اثرگذاری و موفقیت ما را در درونمان،
و در مرحلهی بعد، در نظام بیرونی، مشخص میکنند 💥
🌛 #شب_بخیر
🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃
🔹امیرالمؤمنین عليه السلام:
اِحْفَظْ أمرَكَ و لا تُنكِحْ خاطِبا سِرَّكَ.
كارت را پوشيده دار و رازت را عروسِ هر خواستگارى نكن.
📚غررالحكم حدیث2305
🌋 @doostibakhoda