📔 نهج البلاغه بخوانیم
*⚜️#حکمت_101_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام): لَا يَسْتَقِيمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلَّا بِثَلَاثٍ: بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ، وَ بِاسْتِكْتَامِهَا لِتَظْهَرَ، وَ بِتَعْجِيلِهَا لِتَهْنُؤَ.
🟡روش بر طرف كردن نيازهاى مردم (اخلاقى، اجتماعى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: بر آوردن نيازهاى مردم پايدار نيست مگر به سه چيز، كوچك شمردن آن تا خود بزرگ نمايد، پنهان داشتن آن تا خود آشكار شود، و شتاب در بر آوردن آن، تا گوارا باشد.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 101🔰*
👌🔆سه شرط خدمت به مردم
✴️مى دانيم برآوردن حوايج نيازمندان و حل مشكلات مردم از مهم ترين مستحبات و بهترين طاعات است
💠تا آنجا كه در حديثى از امام صادق(عليه السلام)مى خوانيم: كسى كه براى برآوردن حاجت برادر مسلمانش تلاش و كوشش كند براى جلب رضاى پروردگار، خداوند متعال هزار هزار حسنه در نامه اعمال او مى نويسد و حتى به سبب آن بستگان و همسايگان و برادران دينى و آشنايانش مشمول غفران الهى مى شوند».
📜امام(عليه السلام) در اين گفتار نورانى اش شرايط كمال قضاى حوايج را در سه چيز خلاصه كرده، مى فرمايد: «برآوردن حاجات مردم كامل نمى شود مگر به سه چيز :
1⃣ كوچك شمردنش تا بزرگ گردد و
2⃣مكتوم داشتنش تا آشكار شود و
3⃣ تعجيل در آن تا گوارا گردد»
🔷بسيارند كسانى كه وقتى حاجت نيازمندى را بر مى آورند آن را بزرگ مى شمرند و همه جا عنوان مى كنند و گاه براى انجام دادن آن امروز و فردا دارند، به گونه اى كه حاجتمند، خسته و شرمنده مى شود.
⭕️اين گونه قضاى حاجات ارزشى ندارد;
🔸انجام خواسته هاى مردم در صورتى ارزش پيدا مى كند كه انسان آن را كوچك بشمرد و اين نشانه بزرگى شخصى است كه حاجت را برآورده است.
💢هنگامى كه او در نظرها بزرگ شد كار او نيز بزرگ شمرده مى شود.
💢همچنين در صورتى ارزشمند است كه آن را پنهان دارد تا آبروى تقاضا كننده نزد همه محفوظ بماند;
💢ولى از آنجا كه حس كنجكاوى در مردم زياد است، سرانجام اين گونه خدمات آشكار مى شود و با اهميت از آن و صاحبش ياد مى كنند و او را به فضايل اخلاقى مى ستايند.
🔷اضافه بر اين اداى حاجتى ارزشمند و گواراست كه به سرعت انجام گيرد، زيرا در غير اين صورت حاجتمند ناچار است بارها به در خانه كسى كه به او نياز دارد برود و هر بار رنج تازه اى را بر روح خود تحميل كند.
🔹در اين هنگام چنانچه حاجت او برآورده شد برايش گوارا نخواهد بود.
🔹لام در جمله «لِتَعْظُمَ» و «لِتَظْهَرَ» و «لِتَهْنُؤَ» به اصطلاح لام عاقبت است نه لام علت; يعنى اين سه كار، اين سه نتيجه را در پى دارد.
❇️گفتنى است كه در دستورات اسلامى نه تنها مسئله قضاى حوائج از بزرگ ترين كارهاى خير شمرده شده، بلكه چگونگى آن از جهات مختلف نیز تعليم داده شده است تا قضاى حوائج به صورت كاملاً انسانى و گوارا صورت گيرد.
🔰شبيه همين كلام به تعبير ديگرى از امام صادق(عليه السلام) نقل شده است; آنجا كه مى فرمايد: «چنين ديدم كه كارهاى نيك جز به سه خصلت اصلاح نمى پذيرد:
❇️كوچك شمردن
❇️ و پنهان داشتن
❇️و تعجيل كردن در آن،
📌زيرا هنگامى كه آن را كوچك بشمرى نزد كسى كه به او نيكى كرده اى بزرگ خواهد بود و
📌زمانى كه پنهانش دارى آن را به كمال رسانده اى
📌و چون در آن تعجيل كنى گوارايش ساخته اى و اگر غير از اين باشد آن را سخيف و بى ارزش كرده اى».
🔰البته در قرآن مجيد دستور به انفاق هاى پنهان و آشكار هر دو داده شده و كسانى را كه اموال خود را در شب و روز به صورت پنهان و آشكار انفاق مى كنند اجر الهى وعده داده شده و هرگونه ترس و غم (از عذاب هاى آخرت و مشكلات دنيا) از ايشان نفى شده است.
💢ولى اين دستور با آنچه در بالا آمد منافاتى ندارد، زيرا گاه انفاق آشكار سبب تشويق ديگران مى گرددو سرمشقى براى سايرين است🔹 و در نتيجه انفاقى انفاق هاى ديگر را در پى دارد و از اين نظر مطلوب است افزون بر اين تظاهر به انفاق سوء ظن مردم را به اشخاص در مورد صفت بخل و خسيس بودن و عدم اداى واجبات از ميان مى برد و اين خود هدف مهم ديگرى است;
📌ولى در هر حال اصل و اساس بر اين است كه انفاق و قضاى حوايج مكتوم باشد جز در موارد استثنايى مثل آنچه در بالا آمد.
🔰 از اين رو در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده است 📌كه صدقه مستحب اگر پنهان باشد از صدقه آشكار هفتاد مرتبه بالاتر است و صدقه واجب اگر آشكار باشد از صدقه پنهان بيست و پنج بار افضل است».
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 78
🔸 به تعبیر دیگه هدف ابتدایی خلقت که ما عملا توی دنیا باهاش مواجه هستیم امتحان هست.
👈🏼 بسیاری از افراد مذهبی و متدین که دینداری میکنند مشکلی با دین و اعتقادات ندارند اما چون "عینک امتحانی" ندارند در موراد زیادی دچار تناقض میشن...
💡 در صحنه های سیاسی هم بسیاری از نگرانی هایی که افراد انقلابی دارند "به خاطر نداشتن نگاه امتحانی" هست.
☢️ مثلا همه باید به این موضوع دقت کنند که هر کسی در هر دوره ای از انتخابات های مختلف پیروز میشه برای امتحان خودش و دیگران هست.
هر کسی به اون فرد رای داده امتحان میشه و هر کسی هم رای نداده باز هم امتحان خواهد شد.
🔹 اون کسی که پست و مقام به دست آورده امتحان میشه که آیا حق اون مقام رو تونسته به جا بیاره یا نه.
در این جا یک نتیجه بسیار مهم به دست میاد.
👈🏼 ببینید مقدرات الهی زمانی اثر بخش هستند که در "دستگاه امتحان" قرار بگیرند.
💢 یعنی ما از روی #نتیجه کارهامون نمیتونیم تشخیص بدیم که آیا درست عمل کردیم یا نه!
⭕️ اصلا ممکنه که ما "درست و دقیق" عمل کرده باشیم ولی به دلیل اینکه دستگاه امتحان به ما اجازه نداده به نتیجه نرسیم.
🔶 بر عکس این موضوع هم میتونه اتفاق بیفته و یه فرد یا گروهی "درست عمل نکرده باشند" ولی به خاطر اینکه دستگاه امتحان اجازه داده به نتیجه برسند و عیب هاشون پنهان بمونه.
بله عموم مردم در اینجور موارد میگن: آره اون الکی و شانسی به نتیجه رسید!
⭕️⭕️⭕️
✅ در حالی که یک تنهامسیری میگه:
👈🏼 به نتیجه رسیدن در امور دنیایی لزوما به "تلاش و به درست عمل کردن ما" بستگی نداره.
🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #كليپ_تصویری
🎙🌸حضرت استادآيت الله مشکینی (ره)
🔵 موضوع: شما حرکت کنید او قول برکت داده است..
🌋 @doostibakhoda
@dars_akhlaq (1).mp3
8.09M
🔊 #كليپ_صوتی | شرح حدیث اخلاق
حضرت آيت الله مظاهری (حفظه الله)
🔴 موضوع : گفتاری دل
🌋 @doostibakhoda
📝 #یادمون_باشه
🔺چرا بعضیها خیــلی متین و باوقارند، و هرگز در هیچ حاشیهای نه نقش دارند، نه دست کسی بهشون میرسه که اونا رو وارد حاشیهها، درگیریها، پِچپِچها، جدالها، کینهها، و ... کنه ؟
🔺و بعضیها علیرغم سطح تحصیلات عالی، موقعیت اجتماعی یا اقتصادی آنچنانی و ... اونقدر اهلِ حواشی و خالهبازیاَند که آدما وزنِ سبکِ روحشون رو، از فرسنگها فاصله، حس میکنه؟
به #یادمون_باشه ی امشب فکر کنیم؛
(تقلّب = کلیپ ریپلای شده رو ببینید!)
در #یادمون_باشه ی فرداشب، دوباره میایم سراغش ...
🌛 #شب_بخیر
🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃
❣امام على عليه السلام:
💝ملاطفت و مهربانى، كليد روزى است.
التَّلَطُّفُ مِفتاحُ الرِّزق.ِ
📚أعلام الدين، صفحه96
🌋 @doostibakhoda
❇️بیانات آیت الله جوادی آملی:
"...داشتن استاد خوب نعمت است، داشتن شاگرد خوب نعمت است، داشتن هم بحث خوب نعمت است، داشتن همحجره خوب و رفیق خوب نعمت است﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾
مگر می شود انسان یك رفیق خوبی، هم بحث خوبی، شاگرد خوبی، استاد خوبی، كتاب خوبی نصیب او بشود و #فیض_الهی نباشد؟!"
۹۳/۲/۹۳
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda
#ســورهاعــراف
✨وَ لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُوا يَا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّکَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَکَ ۖ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَکَ وَ لَنُرْسِلَنَّ مَعَکَ بَنِی إِسْرَائِيلَ{۱۳۴}
و چون بلا و بدبختى بر آنان واقع شد. نزد موسى آمده گفتند: اى موسى براى ما نزد پروردگارت به خاطر عهدى كه نزد تو دارد و دعاى تو را مستجاب مىكند، دعا كن كه اگر اين بلا را از ما برگردانى قطعاً به تو ايمان مىآوريم و حتماً بنی اسرائيل را آزاد كرده و با تو روانه مىكنيم.(۱۳۴)
✨فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلى أَجَلٍ هُمْ بالِغُوهُ إِذا هُمْ يَنْكُثُونَ{۱۳۵}
پس همين كه نكبت و بدبختى را به خاطر دعاى موسى از آنان تا مدتى كه بايد به آن مىرسيدند برداشتيم باز هم پيمان خود را مىشكستند.(۱۳۵)
⬅️ «نكث» در اصل به معناى باز كردن ريسمان تابيده شده است سپس در مورد پيمانشكنى به كار رفته است.
«أَجَلٍ» در اين آيه، ممكن است مراد مدتى باشد كه حضرت موسى عليه السلام براى رفع بلا تعيين مىكرد كه مثلًا فلان روز يا فلان ساعت برطرف خواهد شد تا بفهمند كه اين كيفر الهى است نه تصادفى و يا مراد اين باشد كه آن قوم لجوج سرانجام گرفتار قهر حتمى خواهند شد ولى تا رسيدن آن اجل حتمى و غرق شدن در دريا موقّتاً عذاب برداشته مىشود مراد از عهد، يا استجابت دعاى موسى مىباشد و يا منظور مقام نبوّت و رسالت اوست.
◽️نکتـــهها
🍃نياز و گرفتارى غرور انسان را مىشكند.
«لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا ...»
آنچه شيران را كند رو به مزاج احتياج است، احتياج است، احتياج
🍃كافران نيز از طريق توسل به اولياى خدا نتيجه مىگرفتند. «يا مُوسَى ادْعُ لَنا»
🍃فرعونيان نيز به وجود خدايى كارساز براى حضرت موسى ايمان داشتند.
«يا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّکَ»
🍃دعا در جلب رحمت خدا و دفع سختىها و بلاها مؤثر است. «ادْعُ لَنا رَبَّکَ»
🍃آزادسازى انسانها از رسالتهاى انبیاست.
«لَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِی إِسْرائِيلَ»
🍃برطرف كردن عذاب و قهر الهى تنها به دست خود اوست. «فَلَمَّا كَشَفْنا»
🍃به وعدههاى ديگران به هنگام اضطرار و ناچارى چندان تكيه نكنيم.
«فَلَمَّا كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ»
🍃تجاوزگرى انسان اغلب در هنگام رفاه و احساس بىنيازى است.
«كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ»
چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم:
«إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى»
🍃 حوادث تلخ و شيرين در نظام هستى زمان بندى دارد. «إِلى أَجَلٍ»
#نکات_قرآنی
🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم
*⚜️#حکمت_102_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام): يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ؛ يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنّاً وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاسِ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ [الْإِمَاءِ] النِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ الصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ.
🟡آينده و مسخ ارزش ها (سياسى، علمى، تاريخى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل.
در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منّت گذارى، و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم است.
در آن زمان حكومت با مشورت زنان، و فرماندهى خردسالان، و برترى خواجگان اداره مى گردد.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 102 🔰*
🔆👌پيش گويى عجيب
🔮بخش اول🔮
📜اين كلام حكمت آميز و پرمحتوا يكى از خبرهاى غيبى است كه امام(عليه السلام) از زمان هاى آينده بيان مى كندوهشدارى است به اصحاب و ياران و پيروانش.
💠 امام(عليه السلام) زمانى را پيش بينى مى كند كه سه گروه پست و بى ارزش، باارزش و سه كار نيك و گرانبها، زشت و بد شمرده مى شوند و سه گروه نالايق زمام حكومت را به دست مى گيرند.
✅نخست مى فرمايد: «زمانى بر مردم فرا مى رسد كه تنها حيله گرانِ سخن چين، مقرب مى شوند و تنها فاجرانِ بدكار ظريف و لطيف شمرده مى شوند و افراد با انصاف، ضعيف و ناتوان محسوب خواهند شد»
📌اشاره به اين كه در آن زمان نظام ارزشى اسلام و احكام الهى و كتاب و سنت وارونه مى شود، افراد زشت سيرت و گنه كار و فاسد بر سر كار مى آيند و نيكان را از صحنه اجتماع به عقب مى رانند.
✴️در چنين شرايطى منكر معروف و معروف منكر مى گردد.
🔷تعبير به «ماحِل» از ماده «مَحْل» (بر وزن جهل) به معناى مكر و حيله و در اصل به معناى خشك و بى حاصل بودن زمين است.
📌افراد حيله گر و سخن چين و مكّار را به همين سبب ماحل گفته اند.
🔷 «فاجِر» اشاره به افراد بى بند و بارى است كه هرچه بر زبانشان آمد مى گويند و از شوخى هاى ركيك و زشت ابا ندارند و آن را نوعى شوخ طبعى و ظرافت و لطافت مى شمرند.
🔷«مُنْصِف» كسى است كه حق مردم را به خوبى ادا مى كند; ولى در محيط زشت كاران چنين كسى را آدمى ضعيف و ناتوان و بى دست و پا شمرده مى شود;
✴️ولى در نظر آنها افرادى كه اموال و ثروت فراوانى از راه حرام و غصب حقوق مردم گردآورى مى كنند، آدم هاى زرنگ و لايقى هستند.
💠 سپس مى افزايد: «(سه كار بسيار خوب، بد شمرده مى شود) در آن زمان كمك به نيازمندان خسارت و ضرر، و صله رحم (كه حق مسلم خويشاوندان است) منّت، و عبادت (كه وظيفه هر انسانى در پيشگاه خداست) وسيله برترى جويى بر مردم خواهد بود».
📌آرى در زمانى كه ايمان و اخلاق از جامعه برچيده شود، مردم دليلى نمى بينند كه به نيازمندان كمك كنند و طبق محاسبه هاى ظاهرى مى گويند: فلان مقدار به فلان نيازمند داديم و به همان اندازه از سرمايه ما كم شد و اين خسارت است.
📌و نيز هنگامى كه به ديدار بستگان خود مى روند آن را دِين شرعى و اخلاقى و انسانى به شمار نمى آورند، بلكه گويى نعمت بزرگى به آنان داده اند و بر آنان منت مى نهند.
✴️كوتاه سخن اين كه از اعمال به ظاهر نيك خود نتيجه هاى وارونه مى گيرند.
💠جمله امام(عليه السلام) «يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فيهِ غُرْماً» شبيه چيزى است كه در قرآن مجيد آمده است كه درباره عرب جاهلى مى فرمايد: (وَمِنَ الاْعْرابِ مَنْ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ مَغْرَماً);
⭕️ بعضى از عرب هاى باديه نشين (كه از تعاليم اسلام دورند) آنچه را در راه خدا انفاق مى كند غرامت و خسران براى خود مى پندارد».
✅و جمله «صِلَةُ الرَّحِمِ مِنّاً» شبيه چيزى است كه در آيه 17 سوره «حجرات» آمده است:
✴️«آنها بر تو منت مى نهند كه اسلام آوردند بگو اسلام آوردن خود را بر من منت ننهيد خداوند بر شما منت مى نهد كه شما را به سوى ايمان هدايت كرده است اگر (در ادعاى ايمان) صادق هستيد».
📌روشن است ايمان آوردن به پيامبر الهى وظيفه، بلكه برنامه سعادت و تكامل و افتخار است. اين چيزى نيست كه سبب منت بر پيامبر گردد.
♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
*🔰شرح و تفسیر حکمت 102 🔰*
🔆👌 پیش گویی عجیب
🔮بخش دوم (پایان)🔮
📜 آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به سه عامل فساد در چنين جامعه اى اشاره مى كند كه سرچشمه آن اعمال نادرست است، مى فرمايد:✴️ «در آن زمان حكومت به مشورت زنان و فرمانروايى كودكان و تدبير خواجه ها خواهد بود».
🔶بى شك، زنان در اسلام در بسيارى از حقوق با مردان برابرند، بلكه گاهى از آنان پيشى مى گيرند; ولى با توجه به ساختمان عاطفى آنها اداره بعضى از امور از توان آنها خارج است.
✅به همين دليل در تمام دنيا حتى در زمان ما كه شعار مساوات زن و مرد در غرب همه جا را پر كرده است
📌ابتكار تمام حكومت ها و پست هاى مهم سياسى و اقتصادى و جنگى ـ جز در موارد بسيار معدودى ـ در دست مردان است چرا كه آنها آمادگى بيشترى براى اين كار دارند.
💢حال اگر حكومت با مشورت زنان باشد مشكلات غير قابل انكارى به وجود خواهد آمد.
🔰بعضى از روان شناسان امروز معتقدند زنان در مسائل جزيى دقيق تر از مردان اند; ولى در تصميم هاى كلان مشكل دارند و به همين دليل امر حكومت كه نياز به كلان نگرى دارد براى آنها مشكل است.
📌منظور از «امارة الصبيان» (حكومت كودكان) ⏬
1⃣ممكن است مفهوم ظاهرى آن باشد كه در طول تاريخ بارها كودكان كم سن و سالى به حكومت رسيده اند و امر حكومت به دست مادر يا بستگان نزديك آنها انجام مى گرفت.
2⃣و يامعنی آن این باشد:کسانى كه افكار بچه گانه دارند و دورنگر نيستند و افكار عميق ندارند.
🔰 نيز «تدبير الخصيان» (تدبير خواجه ها)
📌ممكن است همان معناى ظاهرى آن مراد باشد كه در بعضى از دوران هاى تاريخى وجود داشته و خلفا يا پادشاهان حرمسراى گسترده اى داشتند و مردانى را بر آنها مى گماردند كه خواجه باشند تا بتوانند بر آنها اعتماد كنند.
🔷آنان با كمك همسران پرنفوذ شاهان و خلفا منويات خود را در حكومت اجرا مى كردند و كسانى كه در حاشيه بودند از نفوذشان استفاده مى كردند
🔷و به اين ترتيب نظام جامعه در مسيرهاى غلط و در طريق منافع اشخاص خاصى قرار مى گرفت.
✴️اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور معناى كنايى آن باشد، زيرا خواجه ها به علت از دست دادن مردانگى ظاهرى خود بسيارى از صفات مردان را نيز از دست مى دادند و تدبير آنها تدبير ضعيفى مى شد تا آنجا كه بعضى گفته اند:
✴️در ميان خواجگان در طول تاريخ كمتر نابغه اى پيدا شده است.
📌 نکته
ارزش هاى واقعى
💢همه انسان ها طالب اشياى گرانبها و مقامات عالى و شخصيت و احترامند ولى ارزش ها را چه كسى تعريف يا تعيين مى كند؟
❇️پاسخ آنكه كسانى كه زمام حكومت يا رشته فكرى مردم را در دست دارند، يعنى امرا و علما ارزش ها را تعيين مى كنند.
📌حال اگر آنها از مسير منحرف شوند و به جاى ارزش هاى واقعى ارزش هاى كاذبى را عرضه بدارند، نظام ارزشى جامعه دگرگون مى شود و مردم ارزش هاى واقعى را رها كرده، به دنبال ارزش هاى كاذب مى روند.
🔶مثلا در دوران جاهليت كه ارزش انسان ها را ثروت و فزونى فرزندانشان تعيين مى كرد هنگامى كه قرآن بر مردى نازل شد تهى دست و فاقد پشتيبان هاى انسانى، تعجب كردند و گفتند:
📌 چرا اين قرآن بر يكى از ثروتمندان با شخصيت مكه و طائف نازل نشده است ⁉️
يا فرعون هنگامى كه موسى را در لباس چوپانى ديد تعجب كرده گفت: «چرا موسى دستبندهاى طلا ندارد».
💠بر اين اساس مهم ترين كارى كه پيغمبر اسلام(صلى الله عليه وآله) انجام داد همان انقلاب ارزشى بود;
❇️ثروت را تحقير كرد و تقوا را نشانه ارزش انسانى شمرد و شعار (إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ)جاى شعارهاى جاهلى را گرفت و همين امر همه چيز را منقلب و دگرگون ساخت و انسان ها را از بيراهه ها به مسيرهاى واقعى هدايت فرمود.
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 79
قبول اعمال
🔶 به اینجا رسیدیم که به نتیجه رسیدن در امور دنیایی لزوما به "تلاش و به درست عمل کردن ما" بستگی نداره.
🔵 چون گاهی از اوقات دستگاه امتحان به ما اجازه میده که "با وجود عملکرد نادرست به نتیجه برسیم" تا در همین نتیجه هم از ما دوباره امتحان گرفته بشه.
⭕️ در یه جایی هم ممکنه که ما کاملا به وظیفه خودمون عمل کنیم ولی به نتیجه نرسیم.
✔️✔️✔️ در اینجا نباید احساس شکست کنیم چون به وظیفه خودمون در امتحان عمل کردیم.
☢️ «حتی این نگاه که آیا خدا از ما قبول میکند و به عمل ما نتیجه میده؟» هم نتیجه نگاه اشتباهی هست.
✅ چون ممکنه که خدا عمل ما رو قبول کنه ولی نتیجه دنیایی به عمل ما نده.
⭕️ بر عکس هم ممکنه اتفاق بیفته و خدا عملی رو از ما قبول نکنه ولی نتیجه دنیایی به ما بده!
🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری |اگر اتفاقا #امام_زمان (عج) را دیدم...😔
🔺️بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره) در رابطه با حضرت ولی عصر (عج)
🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری بسیار تاثیر گزار👌
🎙🌸 آيت الله حاج آقا #مرتضی تهرانی (ره)
👈موضوع : سلامت روح خلوص و حضور قلب می آورد!
🌋 @doostibakhoda
#یادداشت_روز
از مهرت ای خورشید جان، چون ذرهام هر سو روان
مجذوب حُسن دیگران، ای ماه خوبان نیستم!
حُسنِ دیگران ...
حُسنِ دیگران ...
حُسنِ دیگران ...
تا قلب، چشم از حُسنِ دیگران، فرو نبندد؛
جلوههای جانان را، هرچند پرتکرار، نخواهد دید!
قلب، فقط خانهی اوست!
این خانه را با کسی شریک، نباید شد ...
🌋 @doostibakhoda
🌿هرصبح، یک حدیث🌿
🌻حضرت علی علیه السلام:
🦋دوستی میان پدران سبب خویشاوندی فرزندان است و خویشاوندی به دوستی نیازمندتر است از دوستی به خویشاوندی.
📜نهج البلاغه،حکمت ۳۰۸
🌋 @doostibakhoda
❇️حاج آقا مجتبی تهــرانی(ره):
🍃هـــر ڪارے میخــواهے ڪُن امـا این را بدان ڪه این #عمل تو را خدا پیغـمبر و مومنین مےبینند!
👌حیا ڪن ڪه یڪ وقت نڪند عمـل #زشــتت را ببرند نشـان آقا رســول الله (ص) بـــدهند.
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda
🔹🔸از آیه ۲۵ سوره مبارکه هود داستان حضرت نوح(ع)
♦️در میان پیامبران بزرگ الهی حضرت نوح(ع) اولین پیامبر اولوالعزم و صاحب شریعت است او عمر طولانی داشت لذا به شیخالانبیاء معروف بود.
این یک حادثه مهمی که در زمان حضرت نوح اتفاق افتاد طوفان بود،
در آن دوران بهدلیل اینکه شرک و بتپرستی آشکار شد لذا خداوند متعال حضرت نوح(ع) را فرستاد تا در بین مردم تبلیغ کند و حجت را بر همه تمام کرد کمااینکه ۹۵۰ سال عمر تبلیغی حضرت نوح(ع) اثری بر مردم نداشت لذا خدا عذابش را بر قوم نوح نازل کرد.
وی گفت: خداوند به نوح دستور داد یک کشتی بزرگ بسازد و خودش و کسانیکه ایمان آوردهاند و بعضی از حیوانات را سوار کشتی کند و بقیه دچار عذاب الهی شدند لذا حضرت نوح(ع) را پدر دوم و آدم دوم مینامند و نسل بشر از حضرت نوح(ع) گسترش پیدا کرد.
اینکه ۲۵ آیه از سوره هود درباره حضرت نوح است، گفت: در آیات ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ سوره هود با این مضمون «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُّبِينٌ ﴿۲۵﴾أَن لاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ اللّهَ إِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ أَلِيمٍ(۲۶)فَقَالَ الْمَلأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قِوْمِهِ مَا نَرَاكَ إِلاَّ بَشَرًا مِّثْلَنَا وَمَا نَرَاكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِيَ الرَّأْيِ وَمَا نَرَى لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّكُمْ كَاذِبِينَ(۲۷)قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّيَ وَآتَانِي رَحْمَةً مِّنْ عِندِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنتُمْ لَهَا كَارِهُونَ ﴿۲۸)
خدای متعال سه مطلب را بیان میکند
♦️ اول اینکه محتوای دعوت حضرت نوح چه بوده است،
♦️دوم اینکه عکسالعمل قوم نوح در برابر دعوت نوح چه بوده است
♦️ و سوم اینکه پاسخ قوم نوح چه بوده است.
🔷🔶قیامت؛ نشانه عدل خدا
نماینده ولیفقیه در لرستان ادامه داد: محتوای دعوت حضرت نوح(ع) همانند سایر انبیای الهی دعوت مردم بهسوی خدا بوده است اینکه جز خدا کسی را نپرستید لذا ما هم وظیفه داریم خدا را بندگی و عبادت کنیم، حضرت نوح(ع) از قومش میخواهد به روز قیامت ایمان بیاورند و برای روز قیامت عمل کنند چراکه قیامت نشانه عدل خداست و اگر قیامت نباشد عدل خدا نیز زیر سؤال میرود لذا عدالت خدا اقتضا میکند قیامتی باشد.
در رابطه با عکسالعمل قوم نوح نیز با بیان اینکه قوم نوح دو دسته اشراف و عوام بودند،
اشراف و مشرکان در برابر دعوت نوح سه عکسالعمل نشان دادند اول گفتند تو پیغمبر نیستی بلکه بشری مثل ما هستی اگر خدا میخواست پیامبری به سوی ما بفرستد فرشتهای را میفرستاد نه انسانی مثل خودمان، آنها نبوت را انکار کردند و گفتند تو به حق نیستی چون خودت و اطرافیانت آدمهای پست و فقیر و تهیدست جامعه هستید تو فضیلتی بر ما نداری قوم نوح فضیلت را در پول و مقام و موقعیتی و مادیات میدانستند.
وی گفت: حضرت نوح(ع) به آنها پاسخ داد و گفت من پیامبر خدا هستم و دلیل و معجزه دارم، اگر شما ایمان نیاورید خدا شما را دچار عذاب فراگیر میکند، عذابی که در آن رهایی نیست.
در طول تاریخ در مقابل پیامبران الهی اشراف، ستمگران و طاغوتیان قرار داشتند، پیامبران برای اثبات حقانیت خود از طریق برهان و معجزه وارد میشدند و پیروان حضرت نوح(ع) توده مردم بودند و خداوند هیچ قومی را عذاب نمیکند مگر آنکه حجت را برآنها اتمام کند.
#نکات_قرانی
🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم
*⚜️#حکمت_103_نهج_البلاغه⚜️*
وَ رُئِيَ عَلَيْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ، فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِكَ، فَقَالَ (علیه السلام): يَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ وَ تَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ وَ يَقْتَدِي بِهِ الْمُؤْمِنُونَ. إِنَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ وَ سَبِيلَانِ مُخْتَلِفَانِ، فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَةَ وَ عَادَاهَا؛ وَ هُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ، وَ مَاشٍ بَيْنَهُمَا كُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ.\
🟡روش برخورد با دنيا (اخلاقى):
📜(پيراهن وصله دارى بر اندام امام بود شخصى پرسيد چرا پيراهن وصله دار مى پوشى؟ فرمود:) دل با آن فروتن، و نفس رام مى شود، و مؤمنان از آن سر مشق مى گيرند.
دنياى (حرام) و آخرت، دو دشمن متفاوت، و دو راه جداى از يكديگرند، پس كسى كه دنيا پرست باشد و به آن عشق ورزد، به آخرت كينه ورزد و با آن دشمنى خواهد كرد.
و آن دو همانند شرق و غرب از هم دورند، و رونده به سوى آن دو، هر گاه به يكى نزديك شود از ديگرى دور مى گردد، و آن دو همواره به يكديگر زيان رسانند.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 103 🔰*
🔆👌تضاد دنياپرستى و علاقه به آخرت:
🔮بخش اول🔮
📜 امام(عليه السلام) اين گفتار حكيمانه را زمانى فرمود كه «لباس كهنه و وصله دارى بر اندام آن حضرت ديدند كسى درباره آن سؤال كرد (كه چرا امام(عليه السلام) با داشتن امكانات چنين لباسى را براى خود انتخاب كرده است)
💠امام(عليه السلام) فرمود: «قلب به سبب آن خاضع مى شود و نفس سركش با آن رام مى گردد و مؤمنان به آن اقتدا مى كنند (و از آن سرمشق مى گيرند)»
🔻مى دانيم در عصر خلفا دامنه فتوحات اسلامى به شرق و غرب و شمال و جنوب كشيده شد و كشورهاى مهمى همچون ايران و روم و مصر زير پرچم اسلام قرار گرفتند و غنائم فراوان و اموال خراجى بسيارى نصيب مسلمين شد. اين امر آثار زيان بار فراوانى داشت;
🔷 گروهى به مسابقه در ثروت روى آوردند، خانه هاى مجلل، لباس هاى گرانبها، سفره هاى رنگارنگ و مركب هاى زيبا براى خود انتخاب نمودند و
🔷 گروه عظيمى از مردم در دنيا و ارزش هاى مادى فرو رفتند و نظام ارزشى جامعه اسلامى ـ همان گونه كه در كلام حكمت آميز قبل به آن اشاره شد ـ دگرگون شد.
💠در اينجا امام(عليه السلام) براى اين كه مسلمانان منحرف را به صراط مستقيم اسلام و سنت پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) باز گرداند مظاهر زهد خويش را كاملاً آشكار ساخت كه از جمله آن پوشيدن لباس هاى ساده و كم ارزش و وصله دار بود و همين امر موجب شگفتى بينندگان گشت تا آنجا كه به حضرت ايراد گرفتند; ولى امام(عليه السلام) پاسخى فرمود كه درس بزرگى براى همگان بود، فرمود: هنگامى كه اين لباس را مى پوشم سه فايده مهم دارد:
✅نخست اين كه قلب و روح من در برابر آن خضوع مى كند و تكبر و خودبرتربينى كه سرچشمه گناهان بزرگ است از من دور مى شود
✅و ديگر اين كه نفس سركش به سبب آن رام مى شود و وسوسه هاى آن كه انسان را به راه هاى شيطانى مى كشاند فرو نشيند.
✅و سوم اين كه مؤمنان به آن اقتدا مى كنند و از زندگانى پر زرق و برق و تجملاتى كه انسان را از خدا غافل مى سازد دور مى شوند. هيچ كس از پوشيدن لباس هاى ساده و داشتن وسايل زندگى ساده احساس حقارت نمى كند.
💠آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به اصلى كلى درباره دنيا و آخرت اشاره مى كند كه انتخاب نوع لباس گوشه اى از گوشه هاى آن است، مى فرمايد:_ 🔻«دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو راه مختلف اند، لذا كسى كه دنيا را دوست بدارد و به آن عشق بورزد آخرت را دشمن مى دارد و با آن عداوت دارد».
♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️