فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری| شرح حدیث اخلاق|
⭕️ چهار ویژگی انسان عاقل...
❤️ #مقام_معظم_رهبری (حفظه الله)❤️
🌋 @doostibakhoda
@dars_akhlaq(2).mp3
1.55M
🔊 #كليپ_صوتی
🎙🌸استاد آيت الله حق شناس (ره)
⚠️موضوع :محاسبه نفس راهی برای اصلاح
⌚️کم حجم بسیار شنیدنی👌👌
🌋 @doostibakhoda
⚠️ #تـــݪنگـــرامـــروز
🔔 جانم علی
✅ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
ای علی جان! برای تو همین بس که دوستانت، نه حسرتی هنگام مرگ دارند، و نه وحشتی در قبر، و نه هراسی در روز قیامت...
🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃
❣امام باقر عليه السلام :
🌷مؤمنان، داراى درجات اند. بعضى از آنان ، يك درجه دارند ؛ بعضى دو درجه ، بعضى سه درجه، بعضى چهار درجه ، بعضى پنج درجه، بعضى شش درجه ، و بعضى هفت درجه...
🌋 @doostibakhoda
🍃باید زحمت کشید...
❇️شخصی به آیت الله بهاالدینی گفت: "حاج آقا! دعا کنيد من آدم بشوم"، با خنده ي مليحي گفتند: "با دعای خالی کسي آدم نمي شود باید زحمت بکشید."
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda
✨اَلسَّلامُ عَلی الْعَبْدِ الصّالِحِ الْمُطیعِ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِاَمیرِ الْمُؤمِنینَ اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا اَبَاالْقاسِمِ ابْنَ السِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ الْمُجْتَبی اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا مَنْ بِِزِیارَتِهِ ثَوابُ زِیارَة سَیِّدِ الشُّهَداءِ یُرْتَجی اَلسَّلامُ عَلیْكَ عَرَّفَ اللهُ بیْنَنا وَ بیْنَكُمْ فی الْجَنَّة وَ حَشَرَنا فی زُمْرَتِكُمْ وَ اَوْرَدَنا حَوْضَ نَبیِّكُمْ
✨ میلاد باسعادت حضرت عبدالعظیم حسنی، فخر ملک ری، بر مولایمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام مبارک باد.
🌋 @doostibakhoda
#ســورهاعــراف
✨يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ ۖ فَمَاذَا تَأْمُرُونَ{۱۱۰}
آنان گفتند: موسى مىخواهد شما را از سرزمينتان آواره و بيرون كند و سرزمين شما را اشغال نمايد پس در اين مورد چه دستور مىدهيد؟(۱۱۰)
⬅️ فرعونيان براى انحراف افكار عمومى
به حضرت موسى تهمت زدند. هم از نظر اعتقادى او را ساحر دانستند و هم از نظر اجتماعى و سياسى او را فتنه جومعرفى کردند.
◽️نکتـــهها
🍃يكى از حربههاى مخالفان تهمت قدرتطلبى به مردان حق است.
«يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ»
🍃گاهى دشمنان از احساسات و عواطف مردم مانند وطن دوستى بر ضد مردان خدا سوءاستفاده مىكنند.
«يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ»
🍃كافر همه را به كيش خود پندارد.
«يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ»
چون فرعون دلبسته به مادیات و زمين بود. فكر مىكرد موسى نيز دلبسته مال و سرزمين است.
🍃طاغوتها در عين استبداد گاهىناچار مىشوند در گرفتارىهاى سياسى به مشورت با اطرافيان بپردازند.
«فَماذا تَأْمُرُونَ»
#نکات_قرآنی
🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم
*⚜️#حکمت_78_نهج_البلاغه⚜️*
وَ مِنْ كَلَامٍ لَهُ (علیه السلام) لِلسَّائِلِ الشَّامِيِّ لَمَّا سَأَلَهُ أَ كَانَ مَسِيرُنَا إِلَى الشَّامِ بِقَضَاءٍ مِنَ اللَّهِ وَ [قَدَرِهِ] قَدَرٍ، بَعْدَ كَلَامٍ طَوِيلٍ هَذَا مُخْتَارُهُ:
📌و در جواب مردى شامى فرمود: (مرد شامى پرسيد آيا رفتن ما به شام، به قضا و قدر الهى است امام با كلمات طولانى پاسخ او را داد كه برخى از آن را برگزيديم):
وَيْحَكَ، لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لَازِماً وَ قَدَراً حَاتِماً! لَوْ كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ وَ سَقَطَ الْوَعْدُ وَ الْوَعِيدُ. إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْيِيراً وَ نَهَاهُمْ تَحْذِيراً، وَ كَلَّفَ يَسِيراً وَ لَمْ يُكَلِّفْ عَسِيراً، وَ أَعْطَى عَلَى الْقَلِيلِ كَثِيراً، وَ لَمْ يُعْصَ مَغْلُوباً وَ لَمْ يُطَعْ مُكْرِهاً، وَ لَمْ يُرْسِلِ الْأَنْبِيَاءَ لَعِباً وَ لَمْ يُنْزِلِ الْكُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً، وَ لَا خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا؛ "ذلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ".
🟡شناخت جايگاه جبر و اختيار (اعتقادى):
📜واى بر تو! شايد قضاء لازم، و قدر حتمى را گمان كرده اى؟ اگر چنين بود، پاداش و كيفر، بشارت و تهديد الهى، بيهوده بود.
خداوند سبحان بندگان خود را فرمان داد در حالى كه اختيار دارند، و نهى فرمود تا بترسند، احكام آسانى را واجب كرد، و چيز دشوارى را تكليف نفرمود، و پاداش اعمال اندك را فراوان قرار داد.
با نافرمانى بندگان مغلوب نخواهد شد، و با اكراه و اجبار اطاعت نمى شود، و پيامبران را به شوخى نفرستاد، و فرو فرستادن كتب آسمانى براى بندگان بيهوده نبود، و آسمان و زمين و آنچه را در ميانشان است بى هدف نيافريد. اين پندار كسانى است كه كافر شدند و واى از آتشى كه بر كافران است.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 78🔰*
👌🔆دلايل بطلان مكتب جبر
🔮بخش اول🔮
📜اين كلام پربار همان گونه كه در ذكر اسناد آن آمد، از سخنان مهم و معروفى است كه از امير مؤمنان على(عليه السلام) در زمينه قضا و قدر (و جبر و اختيار) نقل شده و يكى از بهترين طرق حل اين مسئله است.
🔰 مرحوم سيّد رضى بخشى از آن را گزينش كرده و صدر حديث را نياورده است.
ما براى روشن شدن محتواى حديث به طور كامل صدر آن را از كتاب كافى مى آوريم و آن چنين است:
💠امير مؤمنان على(عليه السلام) پس از بازگشت از جنگ صفين در كوفه بود كه پيرمردى آمد در برابر آن حضرت دو زانو نشست و عرض كرد: اى امير مؤمنان به ما خبر ده كه آيا رفتن ما به سوى اهل شام به قضا و قدر الهی بود؟
💠امير مؤمنان(عليه السلام)فرمود: آرى اى پيرمرد. شما هيچ تپه اى را بالا نرفتيد و هيچ دره اى را فرود نيامديد مگر اين كه به قضا و قدر الهى بود.
💢پيرمرد گفت: اگر چنين باشد پس ما در برابر اين همه زحمت اجر و پاداشى نخواهيم داشت.
💠امام(عليه السلام)فرمود:خاموش باش اى پيرمرد! به خدا سوگند خداوند پاداش بزرگى براى شما در مسير اين راه قرار داد و همچنين در توقف هايى كه داشتيد و نيز در بازگشتتان.
🔸شما در هيچ يك از اين حالات مكره و مجبور نبوديد.
❓پيرمرد سؤال كرد: چگونه ما مكره و مجبور نبوديم در حالى كه رفت و آمد ما تمام به قضا و قدر الهى بود؟
💠امام(عليه السلام) فرمود: (بقيه همان گونه است كه در نهج البلاغه آمده است).
🔰مرحوم سيّد رضى از اين حديث شريف به اين چند جمله قناعت كرده مى گويد:
💠 اين بخشى از كلام امام(عليه السلام)است كه به سؤال كننده شامى هنگامى كه پرسيد: آيا رفتن ما به شام به قضا و قدر الهى بود بعد از سخنى طولانى بيان فرمود كه گزيده اش اين است.
💠امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن چنين مى فرمايد:«واى بر تو شايد گمان كردى منظورم قضاى لازم و قدر حتمى است (و مردم در كارهايشان مجبورند و اختيارى از خود ندارند)»
💠سپس افزود: «اگر چنين بود، ثواب و عقاب الهى به يقين باطل مى شد و وعده و وعيد ساقط مى گشت»
✴️يعنى چگونه ممكن است خداوند كسى را به كار خوب مجبور كند و بعد به او پاداش دهد يا مجبور به گناه سازد بعد او را مجازات نمايد؟
💢اين كارى ظالمانه و غير عادلانه است و چگونه ممكن است به كسى كه از خود اختيار ندارد وعده بدهند كه اگر فلان كار نيك را انجام دهى پاداشى چنين و چنان به تو خواهيم داد
💢و يا تهديد كنند كه اگر فلان كار بد را انجام دادى چنين و چنان كيفر داده خواهى شد؟ به يقين اين وعد و وعيد لغو و بيهوده است.
💢آيا به كسى كه بر اثر بيمارى رعشه، دست او پيوسته بى اختيار مى لرزد مى توان گفت: اگر دستت را ثابت نگه دارى فلان پاداش را به تو مى دهيم و اگر لرزش را ادامه دهى مجازاتت مى كنيم؟ اگر كسى چنين بگويد همه مردم او را نادان و بى خبر میخوانند.
🔰در حديث كافى اين جمله هاى امام(عليه السلام) كه در حقيقت تالى فاسد قول به جبر است به صورت مشروح ترى آمده است،
💠مى فرمايد: اگر اين گونه باشد كه تو پنداشتى ـ يعنى مردم در كارهايشان مجبور باشند ـ ثواب و عقاب و امر و نهى از سوى خداوند باطل مى شود و وعد و وعيد ساقط مى گردد،
✴️نه هيچ گنهكارى درخور سرزنش و نه هيچ نيكوكارى شايسته ستايش است، بلكه گنهكار سزاوارتر به نيكى از نيكوكار است (زيرا نيكوكار ثمره نيكوكارى خود را هم علاوه بر پاداش مى برد)
✴️و نيز نيكوكار شايسته تر به كيفر از گنهكار است (زيرا گنهكار از گناه خود نيز زجر مى بيند)
💠آن گاه امام در ادامه اين سخن صورت بسيار شفاف آن را بيان مى كند و مى فرمايد:_ «خداوند سبحان بندگانش را امر كرده و آنها را اختيار بخشيده و نهى كرده و برحذر داشته، تكاليف آسانى بر دوش آنان گذارده و هرگز تكليف سنگينى نكرده است.
💢 در برابرِ (اطاعت كم) پاداش كثيرى قرار داده و هرگز كسى از روى اجبار، او را معصيت نكرده و از روى اكراه اطاعت ننموده است»
💠امام(عليه السلام) در اينجا اوامرونواهى تشريعى راآميخته با صفت اختيار ذكركرده وفضل الهى را نيز در سنگين نبودن تكاليف و افزون بودن پاداش ها بر آن افزوده است.
💢سپس در ادامه مطالبی را افزودند و آن اين كه اگر واقعاً مردم مجبور باشند، ارسال رسل و انزال كتب آسمانى همه لغو و بيهوده است، زيرا نه نيكوكارِ مجبور را مى توان از نيكوكارى باز داشت و نه گنهكارِ مجبور را از گناه.
💠مى فرمايد: «خدا پيامبران را بيهوده نفرستاده و كتب آسمانى را براى بندگان عبث نازل نكرده است»; (وَلَمْ يُرْسِلِ الاَْنْبِيَاءَ لَعِباً، وَلَمْ يُنْزِلِ الْكُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً).
♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
*🔰شرح و تفسیر حکمت 78🔰*
🔮 بخش دوم (پایان) 🔮
✴️اصولاً اگر ما قائل به جبر باشيم تمام مكتب هاى اخلاقى و توصيه هاى علماى اخلاق فرو مى ريزد، زيرا كسانى كه كار غير اخلاقى را به حكم جبر انجام مى دهند هرگز گوششان بدهكار توصيه زهاى علماى اخلاق يا برنامه هاى پيامبران الهى و دستورات كتب آسمانى نيست.
💠این سخن را با حديث پرمعنايى كه مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار از كتاب طرائف سيد بن طاوس نقل كرده پايان مى دهيم.
🔰او مى نويسد: حجاج بن يوسف نامه هايى به چهار نفر از علماى معروف آن زمان نوشت: حسن بصرى، عمرو بن عبيد، واصل بن عطا و عامر شعبى كه (بهترين) آنچه را درباره قضا و قدر به آنها رسيده است براى او بنويسند.
🔰حسن بصرى چنين نوشت:
بهترين چيزى كه (در اين زمينه) به من رسيده سخنى است كه از امام امير مؤمنان على بن ابى طالب شنيده ام كه فرمود:
آيا گمان مى كنى كسى كه تو را از كارى نهى كرده به آن تشويق نموده است در حالى كه آنچه تو را تشويق به كارهاى خلاف مى كند پائين وبالاى توست و خداوند از آن بيزار است».
🔰واصل بن عطا نيز نوشت: بهترين چيزى كه در قضا و قدر شنيده ام سخن امام امير مؤمنان على بن ابى طالب است كه فرمود:
🔸هرگاه گناه اجبارى باشد اگر كسى كه اجبار بر گناه شده قصاص شود مظلوم است».
🔰شعبى نيز براى او نوشت:«بهترين چيزى كه در قضا و قدر شنيده ام سخن امام امير مؤمنان على بن ابى طالب است:
🔶 «أَيَدُلُّكَ عَلَى الطَّرِيقِ وَيَأْخُذُ عَلَيْكَ الْمَضِيقَ; آيا خداوند راه را به تو نشان مى دهد ولى سر راه را بر تو مى گيرد».
✴️هرچيزى كه تو از خدا نسبت به آن طلب آمرزش مى كنى (بدان) آن كار از سوى توست و هرچيزى كه خدا را بر آن شكر مى گويى از ناحيه اوست».
💢هنگامى كه اين نامه هاى چهارگانه به حجاج رسيد و از مضمون آن آگاهى يافت گفت: «به يقين اينها را از چشمه صاف و زلالى گرفته اند».
✴️نکته!
*💠آيا اختيار انسان با توحيد مخالف است؟*
🔹پاسخ اين سخن روشن است و آن اين است كه مختار بودن ما به اراده پروردگار است; يعني خداوند خواسته است كه ما مختار باشيم،
🔹بنابراين افعال ما از يك نظر افعال خداست، چون قدرت و اختيار را او به ما داده و از نظر ديگر افعال خود ما و مسئوليت آن متوجه ماست، زيرا ما با ميل و اختيار خود آن را انجام داده ايم، بنابراين اعتقاد به اختيار عين توحيد است❗️
✴️مسئله «امربين الامرين» نيز ناظر به همين معناست نه چنان آزادى كه افعال ما هيچ ارتباطى با خدا نداشته باشد و نه جبرى كه مصونيت را از ما سلب كند.
✴️گاه براى روشن شدن اين مطلب به مثال زير متوسل مى شويم و مى گوييم: يك دستگاه قطار برقى كه روى ريل در حركت است راننده با اختيار خود آن را به پيش مى برد; ولى مسئول برق آن هرزمان مى تواند رابطه قطار را با برق قطع كند و قطار را از كار بيندازد، بنابراين راننده قطار از يك نظر مختار است و از يك نظر تحت فرمان.
💢قضا و قدر در آثار اسلامى
✴️قضا در اصل به معناى فرمان است
✴️و قدر به معنى اندازه گيرى است.
💢بنابراين قضا و قدر دو مفهوم دارد: اول اين است كه خداوند فرمانى صادر و بعد حد و حدود آن را تعيين كند; مثلاً بفرمايد نماز بر شما واجب است سپس آن را در هفده ركعت قرار دهد.
اولى قضا و دومى قدر است.
💢همچنين آنچه در ذيل روايت بالاست كه در توحيد صدوق و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد آمده كه وقتى مرد شامى سؤال كرد اگر من در كار خود مجبور نيستم پس منظور شما از قضا و قدر كه ما را به اينجا آورده چيست؟
💠امام(عليه السلام)فرمود: همان فرمان حكم الهى است. سپس به عنوان شاهد اين آيه شريفه را تلاوت فرمود:
💠پروردگارت فرمان داده كه جز او را نپرستى» قضا و قدر است.
🔰آنچه در روايتى آمده كه اميرمؤمنان على(عليه السلام) روزى از كنار ديوارى مايل به خرابى مى گذشت، هنگامى كه نزديك آن رسيد به سرعت رد شد و كسى عرض كرد يا اميرالمؤمنين آيا از قضاى الهى فرار مى كنى
💠 امام(عليه السلام)فرمود: آرى. «اَفِرُّ مِنْ قَضاءِ اللّهِ إلى قَدَرِهِ; من از قضاى الهى به سوى قدر او فرار مى كنم»
🔹 اشاره به آن است كه افتادن چنين ديوارى قضاى تكوينى است; ولى افتادن روى انسانى مانند من نوعى قدر است من از قضاى الهى به سوى قدر الهی فرار کردم.
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 55
دستگاه امتحان
🔶 گاهی ممکنه که انسان یه کار خوبی رو با نیت خوبی انجام بده و شکست بخوره! خب این معلومه که در دستگاه امتحان اینطور برنامه ریزی شده که این کار شکست بخوره
👈🏼 بنابراین انسان نباید ذره ای ناامید و سرخورده بشه.
☢️ مثلا ممکنه خانمی "به خاطر امر ولایت" اقدام به #فرزندآوری کنه ولی هر کاری کنه بچه دار نشه.
💢 دقت کنید این بچه دار نشدن به این معنا نیست که خدا از اون خانم این نیت خوبش رو قبول نکرده...
❇️ چیزی که قطعی هست اینه که آدم به خاطر امر ولایت زحمت کشیده و همین میشه موفقیت در امتحان. حالا اینکه بچه دار بشه یا نشه واقعا دیگه اهمیتی نداره.
🔸 یا یه خانم یا آقایی به خاطر امر خدا ازدواج میکنند ولی اتفاقا گرفتار یه همسر بسیار بداخلاق یا بی دین میشن. این اصلا به معنای شکست در امتحانات الهی نیست.✔️
🔸 قطعا خدا در دستگاه خودش میخواسته که اون فرد با اون همسر ازدواج و زندگی کنه و امتحان پس بده.
بنابراین دیگه دلیلی برای ناراحتی و افسردگی و احساس شکست وجود نداره...
🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃
❣امام صادق عليه السلام:
🌷مِن سَعادَةِ الرَّجُلِ أن يَكونَ القَيِّمَ عَلى عِيالِه.
ِ
🌷از نيك بختى مرد، اين است كه تكيه گاه خانواده اش باشد.
📚الكافی جلد4 صفحه13
🌋 @doostibakhoda
🍃بارش نعمات با سجده طولانی...
❇️آیت الله کشمیری:
🍀یکی از حالتهای زیبای بندگی در رمضان المبارک که توصیه مؤکد نبی مکرم(ص) است سجده طولانی می باشد.
🌿فقط خدا و اولیاء الهی می دانند هنگام سجده چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما می بارد. حتماً در روز یک سجده طولانی داشته باشید.
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda
#ســورهاعــراف
✨قالُوا أَرْجِهْ وَ أَخاهُ وَ أَرْسِلْ فِی الْمَدائِنِ حاشِرِينَ{۱۱۱}
اطرافيان فرعون گفتند: مجازات او و برادرش را به تأخير انداز و مأموران را در شهرها براى جمع كردن ساحران بفرست.(۱۱۱)
✨يَأْتُوکَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ {۱۱۲}
تا هر ساحر دانا و كار آزمودهاى را نزد تو بياورند.(۱۱۲)
⬅️ کلمه «أرج» فعل امر از ریشه «رجاء» هم به معناى حبس كردن و هم به معناى تأخير انداختن است، اما با توجه به موج گسترده دعوت موسى و معجزاتش، به زندان انداختن موسى براى فرعون مناسب نبود لذا معناى تأخير انداختن مناسبتر است.
⬅️ در اينجا آمده است: «ساحِرٍ عَلِيمٍ» ولى در آیه ۳۷ سوره شعراء با تعبير «سَحَّارٍ عَلِيمٍ» آمده كه نشان دهنده كمال تخصص و كار آزمودگى جادوگران است.
◽️نکتـــهها
🍃در حكومتهاى طاغوتى فرعونى روشنگرى مردم و هر صداى حقى مجازاتى در پی دارد. «قالُوا أَرْجِهْ»
🍃تخريب شخصیت مهمتر از قتل و مجازات است «أَرْجِهْ» بنابر اينكه مراد از «أرجه» پيشنهاد تأخير مجازات موسى براى رسوا كردن او در اجتماع باشد.
🍃طاغوتها براى شكستن حق گردهمايى سراسرى و جهانى از متخصصان تشكيل مىدهند.
«يَأْتُوکَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ»
🍃 كفار هم مىدانند براى مقابله با كار فرهنگى بايد كار فرهنگى قوىترى انجام داد.
«بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ»
🍃گاهى علم و تخصص در دست افراد منحرف و در مسير مبارزه با حق قرار مىگيرد.
«يَأْتُوکَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ»
#نکات_قرآنی
🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم
*⚜️#حکمت_79_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام): خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ، فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ، فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ.
🟡ارزش حكمت و بى لياقتى منافق (علمى، معنوى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: حكمت را هر كجا كه باشد، فراگير، گاهى حكمت در سينه منافق است و بى تابى كند تا بيرون آمده و با همدمانش در سينه مؤمن آرام گيرد.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 79🔰*
👌🔅دانش را هر جا بيابى فرا گير!
📜خلاصه اين كلام گهربار اين است كه سخنان حكمت آميز را از هر كس بايد پذيرفت حتى اگر گوينده آن منافق باشد. مى فرمايد: «حكمت و دانش را فرا گير هرجا كه باشد»
💠 سپس به دليل آن اشاره كرده، مى افزايد: «زيرا حكمت گاهى در سينه منافق است; اما در سينه او آرام نمى گيرد تا از آن خارج شود و در كنار حكمت هاى ديگر در سينه مؤمن جاى گيرد»
💢تعبير به «تَلَجْلَجُ...» با توجه به اينكه اين واژه به معناى اضطراب و ناآرامى است اشاره به آن است كه جايگاه كلام حكمت آميز سينه منافق نيست، ازاين رو در آنجا پيوسته ناآرامى مى كند تا خارج شود و در جايگاهى كه متناسب آن است;
يعنى سينه شخص مؤمن در كنار ساير سخنان حكمت آميز قرار گيرد.
✴️نتيجه اين سخن همان است كه از روايات مختلف معصومان(عليهم السلام) استفاده كرديم كه علم و دانش هيچ محدوديتى ندارد; نه از نظر زمان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ مِنَ الْمَهْدِ إلَى اللَّحَدِ»
🔷و نه از نظر مكان: أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَو بِالصّينِ
🔷و نه از نظر مقدار تلاش و كوشش: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَوْ بِخَوْضِ اللُّجَجِ وَشَقِّ الْمُهَجِ»
🔷و نه از نظر گوينده همان گونه كه در اين حكمت و در حكمت بعد آمده است.
✴️آرى علم و حكمت به حدى اهميت دارد كه هيچ محدويتى را به خود نمى پسندد.
❓در اينجا اين سؤال مطرح مى شود كه در بعضى از روايات از جمله روايتى كه از امام باقر(عليه السلام) در ذيل آيه شريفه (فَلْيَنْظُرِ الاْنْسانِ إلى طَعامِهِ) آمده است كه امام(عليه السلام)فرمود:
💠 منظور از طعام «عَلْمُهُ الَّذى يَأخُذُهُ مِمَّنْ يَأخُذُهُ; دانشى است كه فرا مى گيرد بايد نگاه كند از چه كسى فرا مى گيرد» بنابراين گرفتن سخن حكمت آميز از منافق چه معنا دارد.
✅پاسخ سؤال اين است كه گاه سخن حكمت آميز به قدرى واضح و روشن است كه از هر جا و از هر كس كه باشد بايد آن را پذيرفت;
🔷ولى در موارد ديگر كه انسان مطالب را به اعتماد استاد فرا مى گيرد بايد نزد كسى برود كه از نظر ديانت و علميت مورد اعتماد باشد.
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 56
☢️ یا مثلا مردم ما در انتخابات سال 84 با نیت درست پای صندوق های رای اومدن و فرد مناسبی رو برای "ریاست جمهوری" انتخاب کردند.
اما بعدها این فرد دچار انحرافاتی شد و خرابکاری هایی رو کرد که همچنان هم ادامه داره.
❇️ در این جا با اینکه نیت و عمل درست بوده ولی #نتیجه نهاییش خوب نبوده. این اتفاق حتما طبق خواست و برنامه دستگاه امتحان رقم خورده.
⭕️ بنابراین هیچ کسی نباید بگه چون فلانی که مثلا حزب الهی و انقلابی بود و خراب از آب دراومد پس دیگه ما به افراد انقلابی رای نمیدیم!
این نشون دهنده عدم درک دستگاه امتحان هست.
🔸 هم در امتحانات اجتماعی و هم در امتحانات فردی باید به این موضوع دقت کرد که "نباید به موفقیت یا شکست ظاهری در دنیا اهمیت داد".
🔵 بر عکس این هم هست. یعنی گاهی وقت ها یه نفر با نیت بد یه عمل بدی رو انجام میده و اتفاقا نتیجه خوبی هم میگیره و موفق میشه!
اینم بخشی از دستگاه امتحان هست...
🌋 @doostibakhoda
4_5789765701992451011.mp3
610K
🎙دعاهای زیارت نامه حضرت معصومه
#کلیپ_صوتی
#دکتررفیعی
#سلام_ای_دختر_موسی_بن_جعفر
🌋 @doostibakhoda