eitaa logo
دوستی با خدا
30.6هزار دنبال‌کننده
14.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
101 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/BB7a.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 ❣امام صادق عليه السلام: 🌷مِن سَعادَةِ الرَّجُلِ أن يَكونَ القَيِّمَ عَلى عِيالِه. ِ 🌷از نيك بختى مرد، اين است كه تكيه گاه خانواده اش باشد. 📚الكافی جلد4 صفحه13 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃بارش نعمات با سجده طولانی... ❇️آیت الله کشمیری: 🍀یکی از حالتهای زیبای بندگی در رمضان المبارک که توصیه مؤکد نبی مکرم(ص) است سجده طولانی می باشد. 🌿فقط خدا و اولیاء الهی می دانند هنگام سجده چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما می بارد. حتماً در روز یک سجده طولانی داشته باشید. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨قالُوا أَرْجِهْ وَ أَخاهُ وَ أَرْسِلْ فِی الْمَدائِنِ حاشِرِينَ{۱۱۱} اطرافيان فرعون گفتند: مجازات او و برادرش را به تأخير انداز و مأموران را در شهرها براى جمع كردن ساحران بفرست.(۱۱۱) ✨يَأْتُوکَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ {۱۱۲} تا هر ساحر دانا و كار آزموده‌اى را نزد تو بياورند.(۱۱۲) ⬅️ کلمه «أرج» فعل امر از ریشه «رجاء» هم به معناى حبس كردن و هم به معناى تأخير انداختن است، اما با توجه به موج گسترده دعوت موسى و معجزاتش، به زندان انداختن موسى براى فرعون مناسب نبود لذا معناى تأخير انداختن مناسب‌تر است. ⬅️ در اينجا آمده است: «ساحِرٍ عَلِيمٍ» ولى در آیه ۳۷ سوره شعراء با تعبير «سَحَّارٍ عَلِيمٍ» آمده كه نشان دهنده كمال تخصص و كار آزمودگى جادوگران است. ◽️نکتـــه‌ها 🍃در حكومت‌هاى طاغوتى فرعونى روشنگرى مردم و هر صداى حقى مجازاتى در پی دارد. «قالُوا أَرْجِهْ» 🍃تخريب شخصیت مهم‌تر از قتل و مجازات است «أَرْجِهْ» بنابر اينكه مراد از «أرجه» پيشنهاد تأخير مجازات موسى براى رسوا كردن او در اجتماع باشد. 🍃طاغوت‌ها براى شكستن حق گردهمايى سراسرى و جهانى از متخصصان تشكيل مى‌دهند. «يَأْتُوکَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ» 🍃 كفار هم مى‌دانند براى مقابله با كار فرهنگى بايد كار فرهنگى قوى‌ترى انجام داد. «بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ» 🍃گاهى علم و تخصص در دست افراد منحرف و در مسير مبارزه با حق قرار مى‌گيرد. «يَأْتُوکَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ، فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ، فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ. 🟡ارزش حكمت و بى لياقتى منافق (علمى، معنوى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: حكمت را هر كجا كه باشد، فراگير، گاهى حكمت در سينه منافق است و بى تابى كند تا بيرون آمده و با همدمانش در سينه مؤمن آرام گيرد. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 79🔰* 👌🔅دانش را هر جا بيابى فرا گير! 📜خلاصه اين كلام گهربار اين است كه سخنان حكمت آميز را از هر كس بايد پذيرفت حتى اگر گوينده آن منافق باشد. مى فرمايد: «حكمت و دانش را فرا گير هرجا كه باشد» 💠 سپس به دليل آن اشاره كرده، مى افزايد: «زيرا حكمت گاهى در سينه منافق است; اما در سينه او آرام نمى گيرد تا از آن خارج شود و در كنار حكمت هاى ديگر در سينه مؤمن جاى گيرد» 💢تعبير به «تَلَجْلَجُ...» با توجه به اينكه اين واژه به معناى اضطراب و ناآرامى است اشاره به آن است كه جايگاه كلام حكمت آميز سينه منافق نيست، ازاين رو در آنجا پيوسته ناآرامى مى كند تا خارج شود و در جايگاهى كه متناسب آن است; يعنى سينه شخص مؤمن در كنار ساير سخنان حكمت آميز قرار گيرد. ✴️نتيجه اين سخن همان است كه از روايات مختلف معصومان(عليهم السلام) استفاده كرديم كه علم و دانش هيچ محدوديتى ندارد; نه از نظر زمان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ مِنَ الْمَهْدِ إلَى اللَّحَدِ» 🔷و نه از نظر مكان: أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَو بِالصّينِ 🔷و نه از نظر مقدار تلاش و كوشش: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَوْ بِخَوْضِ اللُّجَجِ وَشَقِّ الْمُهَجِ» 🔷و نه از نظر گوينده همان گونه كه در اين حكمت و در حكمت بعد آمده است. ✴️آرى علم و حكمت به حدى اهميت دارد كه هيچ محدويتى را به خود نمى پسندد. ❓در اينجا اين سؤال مطرح مى شود كه در بعضى از روايات از جمله روايتى كه از امام باقر(عليه السلام) در ذيل آيه شريفه (فَلْيَنْظُرِ الاْنْسانِ إلى طَعامِهِ) آمده است كه امام(عليه السلام)فرمود: 💠 منظور از طعام «عَلْمُهُ الَّذى يَأخُذُهُ مِمَّنْ يَأخُذُهُ; دانشى است كه فرا مى گيرد بايد نگاه كند از چه كسى فرا مى گيرد» بنابراين گرفتن سخن حكمت آميز از منافق چه معنا دارد. ✅پاسخ سؤال اين است كه گاه سخن حكمت آميز به قدرى واضح و روشن است كه از هر جا و از هر كس كه باشد بايد آن را پذيرفت; 🔷ولى در موارد ديگر كه انسان مطالب را به اعتماد استاد فرا مى گيرد بايد نزد كسى برود كه از نظر ديانت و علميت مورد اعتماد باشد. مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
56 ☢️ یا مثلا مردم ما در انتخابات سال 84 با نیت درست پای صندوق های رای اومدن و فرد مناسبی رو برای "ریاست جمهوری" انتخاب کردند. اما بعدها این فرد دچار انحرافاتی شد و خرابکاری هایی رو کرد که همچنان هم ادامه داره. ❇️ در این جا با اینکه نیت و عمل درست بوده ولی نهاییش خوب نبوده. این اتفاق حتما طبق خواست و برنامه دستگاه امتحان رقم خورده. ⭕️ بنابراین هیچ کسی نباید بگه چون فلانی که مثلا حزب الهی و انقلابی بود و خراب از آب دراومد پس دیگه ما به افراد انقلابی رای نمیدیم! این نشون دهنده عدم درک دستگاه امتحان هست. 🔸 هم در امتحانات اجتماعی و هم در امتحانات فردی باید به این موضوع دقت کرد که "نباید به موفقیت یا شکست ظاهری در دنیا اهمیت داد". 🔵 بر عکس این هم هست. یعنی گاهی وقت ها یه نفر با نیت بد یه عمل بدی رو انجام میده و اتفاقا نتیجه خوبی هم میگیره و موفق میشه! اینم بخشی از دستگاه امتحان هست... ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
4_5789765701992451011.mp3
610K
🎙دعاهای زیارت نامه حضرت معصومه ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
هدایت شده از انیمیشن ساعت جادویی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✈️ من الان برای گرفتن هواپیما حاضرم تا خود جهنمم برم! 📣 اولین تیزر رسمی فیلم سینمایی منتشر شد 💢 فیلم منصور با محوریت زندگی از چهارشنبه ۱۹ آبان‌ماه روی پرده سینماهای سراسر کشور می‌آید و همزمان در مناطق فاقد سینما اکران مردمی می‌شود. 🎥 ثبت درخواست ، از لینک زیر: 🌐 b2n.ir/efcm ✅ آخرین اخبار منصور را اینجا دنبال کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/2776563840C07f3858485
⚠️ 🔔 دنیا مال تو! ✅ امام علی علیه السلام: تو مراقب آخرتت باش، دنیا خودش ذلیلانه پیش تو می‌آید. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨و جاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قالُوا إِنَّ لَنا لَأَجْراً إِنْ كُنَّا نَحْنُ الْغالِبِينَ{۱۱۳} و ساحران نزد فرعون آمدند و گفتند: اگر ما پيروز شويم آيا براى ما پاداشى هست؟(۱۱۳) ✨قالَ نَعَمْ وَ إِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ{۱۱۴} فرعون گفت: آرى و علاوه بر آن شما از مقرّبان درگاه من خواهيد بود(۱۱۴) نکتـــه‌ها 🍃كسى كه به خداوند وابسته نباشد جذب هر ندائی مى‌شود. «یَأْتُوکَ ... جاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ‌» 🍃يكى از تفاوت‌هاى پيامبران و جادوگران تفاوت در هدف و انگيزه‌هاست پيامبران براى ارشاد مردم كار مى‌كردند و مزدى نمى‌خواستند. «ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ» اما ساحران تنها براى دنيا و مادّيات كار مى‌كنند. «إِنَّ لَنا لَأَجْراً» 🍃روى آورندگان به دربار طاغوت هدف دنیائی دارند. «إِنَّ لَنا لَأَجْراً» 🍃طاغوت‌ها و ستمگران از عالمان و متخصصان مخالف حق حمايت مى‌كنند و براى سركوبى حق و مردان حق سرمايه‌گذارى مى‌كند. «قالَ نَعَمْ» 🍃طاغوت‌ها براى حفظ حكومت خود در برابر هر تقاضايى تسليم شده و به هر پيشنهادى تن مى‌دهند. «قالَ نَعَمْ» 🍃پاداش سياسى و مقام و موقعیت اجتماعى نزد دنياپرستان ارزشمندتر از مال است «لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
❇️آیت الله حق شناس (ره) میفرمود: ☘ ملک الموت به صورت اعمال شما ظاهر میشه دم مرگ... 🍂 موقع اذان به شما نظر میکنه اگه اهل نماز اول وقت باشین زمان مرگ‌ مدارا میکنه با شما... ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ. 🟡مؤمن و ارزش حكمت (علمى، معنوى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: حكمت گمشده مؤمن است، حكمت را فراگير هر چند از منافقان باشد. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 80🔰* 👌🔆دانش گمشده مؤمن است 📜 آنچه در اين كلام گهربار آمده است شبيه چيزى است كه در كلام قبل آمد; اما به تعبير و به شكل ديگر. 💠امام(عليه السلام) براى اين كه نامحدود بودن منبع علم را روشن سازد تشبيه زيبايى كرده مى فرمايد: «علم و دانش گمشده مؤمن است، بنابراين دانش را بگير، هرچند از اهل نفاق باشد»; ✴️ روشن است هرگاه انسان گمشده پرارزشى داشته باشد دائماً به دنبال آن مى گردد و آن را نزد هركس ببيند از او مى گيرد; خواه آن شخص مؤمن باشد يا كافر، منافق باشد يا مشرك، نيكوكار باشد يا بدكار. ❇️ سخن در واقع نشان مى دهد كه صاحبان اصلى علم ودانش افراد باايمان اند و منافقان و فاسدان غاصبانه از آن استفاده مى كنند و چه بسا آن را وسيله اى براى رسيدن به اهداف سوء خود قرار مى دهند، 🔷بنابراين، صاحب حقيقى آن كه مؤمنان اند هر جا كه آن را بيابند به آن سزاوارترند. 🔰 شبيه چيزى كه به صورت گسترده تر در قرآن مجيد آمده است; در سوره «اعراف»، آيه 32 مى خوانيم: «(قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللّهِ الَّتي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الاْياتِ لِقَوْم يَعْلَمُونَ); بگو چه كسى زينت هاى الهى را كه براى بندگان خود آفريده و (همچنين) روزى هاى پاكيزه را حرام كرده است. ✴️بگو اينها در زندگى دنيا از آن كسانى است كه ايمان آورده اند(هرچند ديگران نيز از آن استفاده مى كنند ولى) در قيامت خالص براى مؤمنان خواهد بود. اين گونه آيات خود را براى كسانى كه آگاهند شرح مى دهيم». 🔰گرچه آيه ناظر به مواهب مادى است; ولى مواهب معنوى را به طور مسلم شامل مى شود. 🔰در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد آمده است كه روزى «حجاج» خطبه خواند و در ضمن آن گفت: 💠 خداوند ما را به طلب آخرت دستور داده و روزى دنيوى ما را ضمانت كرده. اى كاش آخرت را براى ما تضمين مى كرد و ما مأمور به طلب دنيا بوديم». 🔰حسن بصرى اين سخن را شنيد و گفت: «هذهِ ضالَّةُ الْمؤمِنْ خَرَجَتْ مِنْ قَلْبِ الْمُنافِقِ ; اين همان گمشده مؤمن است كه از قلب منافقى خارج شده است». مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
57 🔶 گفته شد که گاهی ممکنه دستگاه امتحان اجازه بده که یه نفر با روش غلط به یه نتیجه خیلی خوب برسه. ☢️ مثلا ممکنه که شما توی دانشگاه باشید و یه همکلاسی غیر مذهبی و حتی ضد دین داشته باشید که اتفاقا درسش هم خیلی خوبه! اتفاقا خیلی هم قدرت ارتباط با دیگرانش عالیه. ثروت و امکانات رفاهی هم که درجه یک! 💢 از طرفی ممکنه همزمان یه همکلاسی دیگه داشته باشید که خیلی آدم مذهبی و متدینی هست ولی درساش ضعیف هست و گاهی به خاطر فقر یا چهره نازیباش بهش بی احترامی میشه! ⭕️ آدمی که اتفاقات دنیا رو امتحانی ندونه ممکنه پیش خودش فکر کنه که اگه آدم دین رو کنار بذاره موفق تر زندگی میکنه! ☢️ و اتفاقا خدا در طول زندگی از این موارد به فراوانی پیش میاره "تا آدم هایی که عمیقا دینداری نمیکنند کنار برن و فقط دینداران خالص باقی بمونند..." از این مدل رفتارهای خدا به فراوانی میتونید در اطرافتون ببینید. 🔹 خداوند اصلا دوست نداره که آدم ها همینجوری الکی سراغ دین بیان... میخواد هر کسی توی دین میاد خالص باشه... آیا در اطرافتون به این موضوع دقت کردید؟ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📝 گاهی توی فراز و فرودهای زندگی؛ ممکنه همه‌ چیز رویِ‌ سر تو خراب بشه، اونم وقتی که مقصر نبودی❗️ اونجایی که مظلوم واقع میشی؛ اما به «أحسن‌ِ وجه» برخورد می‌کنی، کوتاه میای و نادیده می‌گیری، تا خدا، وکالتش رو بموقع انجام بده؛ ⚡️سرت رو برای بالا بگیر؛ تو در ابتدای ماجرای بزرگ شدنت قرار گرفتی! 🌛 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هر صبح،یک حدیث 🍃 ♦️دوبهم زنى و سخن چينى را دروغ شمار، نادرست باشد يا درست ‌ 📚غررالحكم، حديث ٢٤٤٢ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
💢سطح معرفت‌تان را بالا ببرید! ❇️مقام معظم رهبری: 🔻 عزیزان من! سقف معرفت خودتان را سایت‌های سیاسی و اوراق روزنامه‌ها و پرسه‌زدن در سایت‌های گوناگون قرار ندهید؛ سقف معرفت شما این‌ها نیست. سطح معرفت را بالا ببرید. با قرآن، با نوشتجات مرحوم شهید مطهری، با نوشتجات فضلای بزرگی که خوشبختانه امروز در حوزه‌های علمیه حضور دارند، آشنا شوید. سطح معرفت دینی بالا برود؛ این یکی از کارهاست که حتماً لازم است. به نظر من آن کاری که مهم است انجام بگیرد، مطالعات اسلامی است. 🗓 بیانات در دیدار دانشجویان ۱۳۹۱/۰۵/۱۶ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨فَعَقَرُوا النَّاقَةَ وَ عَتَوْا عَنْ أَمْرِ رَبِّهِمْ وَ قَالُوا يَا صَالِحُ ائْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِنْ كُنْتَ مِنَ الْمُرْسَلِينَ{۷۷} پس مستكبران ناقه را پى كرده و كشتند و از فرمان پروردگارشان سرپيچى كردند و گفتند: اى صالح اگر از فرستادگان خدائی پس عذابى را كه وعده مى‌دهى براى ما بياور(۷۷) ⬅️ «عقر» به معناى پى كردن است يعنى قطع كردن عصب و رگ محكم و مخصوص پشت پاى اسب و شتر كه عامل عمده حركت آنهاست و با قطع آن حيوان به زمين مى‌افتد و از راه رفتن باز مى‌ماند. در سوره قمر کلمه «عقر» مفرد آمده كه بيانگر اين است كه قاتل ناقه یک نفر بوده، اما در اينجا و سوره‌هاى شمس و شعراء و هود به صورت جمع آمده است. «عقروا» كه نسبت پى كردن به تمام قوم داده شده است. اين به خاطر سكوت و رضايت آنان بود و شریک جرم محسوب شده‌اند. چنانكه حضرت على علیه‌السلام نيز مى‌فرمايد: سرنوشت مردم در گرو رضايت و دشمنى آنان است. همانگونه که ناقه صالح را یک نفر پی کرد اما چون بقیه مردم نيز به آن عمل راضى بودند، در گناه او شریک شدند و همگى عذاب ديدند. ↲نهج‌البلاغه، خطبه ۲۰۱ ◽️نکتـــه‌ها 🍃كفر زمینه تجاوز است. «كافِرُونَ فَعَقَرُوا ...» 🍃سكوت و رضايت بر گناه شركت در گناه محسوب مى‌شود «عقروا» با اينكه قاتل یک نفر بود. 🍃نافرمانى و تجاوز از دستور مهم‌تر از كشتن شتر است. «وَ عَتَوْا عَنْ أَمْرِ رَبِّهِمْ» 🍃دستورات الهى برخاسته از ربوبيّت اوست. «أَمْرِ رَبِّهِمْ» 🍃تكبر زمینه ساز جسارت و گستاخى است. «ائْتِنا بِما تَعِدُنا» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ. [قال الرضي رحمه الله تعالى و [هذه] هي الكلمة التي لا تصاب لها قيمة و لا توزن بها حكمة و لا تقرن إليها كلمة]. 🟡ميزان ارزش انسان ها (ارزش تخصّص و تجربه) (اخلاقى، معنوى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: ارزش هر كس به مقدار دانايى و تخصّص اوست. (سید رضی گوید: اين از كلماتى است كه قيمتى براى آن تصوّر نمى شود، و هيچ حكمتى هم سنگ آن نبوده و هيچ سخنى، والايى آن را ندارد). ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 81🔰* 👌🔆معيار ارزش انسان: 📜 امام(عليه السلام) ارزش هر انسانى را در اين عبارت حكيمانه كوتاه به روشنى بيان كرده است مى فرمايد: ⚛«قيمت و ارزش هر كس به اندازه كارى است كه مى تواند آن را به خوبى انجام دهد»; ✴️اشاره به اين كه حسب و نسب، مقام و مال و پست هاى اجتماعى و رسمى هيچ كدام دليل بر ارزش انسان نيست. ✴️ارزش واقعى انسان را كارهاى مهمى تشكيل مى دهد كه از عهده آن بر مى آيد ⚛جراحى بسيار ماهر، معلمى شايسته، شاعرى توانا، نويسنده اى قوى و فقيهى ماهر كه مى تواند مردم را به احكام الهى آشنا سازد ارزش آنها به قدر همان كارى است كه به خوبى از عهده آن بر مى آيند. ⚛نه تنها در نزد مردم چنين است، در نزد خداوند هم كسانى قيمت و ارزش دارند كه اعمال شايسته تر و مجاهدت هاى بيشتر و اصلاحات بهترى انجام مى دهند. 🔰بعضى گفته اند منظور از «مايُحْسِنُهُ» علم و دانش هايى است كه شخص دارد، بنابراين ارزش هر انسان به مقدار معرفت و علم و دانشى است كه به خوبى آن را فرا گرفته است. 🔰بعضى اين دو را با هم آورده اند: معرفت بالا و عمل با ارزش. 🔰برخى ديگر تفسير چهارمى براى اين حديث شريف ذكر كرده اند و «مايحسنُهُ» را به معنى احسان و نيكوكارى تفسير نموده گفته اند: ارزش هر كس به اندازه احسان و نيكوكارى اوست. 📚گرچه جمع بين هر چهار تفسير در مفهوم جمله امكان پذير است، زيرا استعمال لفظ در بيش از يك معنا كاملاً بى مانع است; ولى تفسير اول صحيح تر و مناسب تر به نظر مى رسد. 🔰شاهد اين سخن حديث زيبايى است كه امام جواد(عليه السلام) از پدرانش از اميرمؤمنان(عليهم السلام) نقل كرده است كه فرمود: «چهار سخن را من گفتم و خداوند متعال تأييد آن را در كتابش نازل فرمود . 💠من گفتم: «الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ فَإِذَا تَكَلَّمَ ظَهَرَ; شخصيت انسان در زير زبانش نهفته است هنگامى كه سخن بگويد آشكار مى شود». 🕋خداوند اين آيه را نازل فرمود: «(وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِى لَحْنِ الْقَوْلِ); منافقان را از طرز سخنانشان مى شناسى». 💠من گفتم: «فَمَنْ جَهِلَ شَيْئاً عَادَاهُ; كسى كه نسبت به چيزى جاهل است با آن دشمنى مى كند». 🕋خداوند اين آيه را نازل فرمود: «(بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ); آنها (دشمنان) چيزى را كه از آن آگاهى نداشتند تكذيب كردند» 💠نيز گفتم: «قَدْرُ أَوْ قِيمَةُ كُلِّ امْرِى مَا يُحْسِنُ; ارزش هر انسانى به اندازه چيزى است كه به خوبى انجام مى دهد». 🕋خداوند اين آيه را در قصه طالوت نازل كرده: «(إِنَّ اللّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَزادَهُ بَسْطَةً فِى الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ); خداوند او (طالوت) را بر شما برگزيده و از نظر علم و جسم او را افزايش داده است». 💠و نيز گفتم: «الْقَتْلُ يُقِلُّ الْقَتْلَ; كشتن (قصاص) كشتن را كم مى كند» 🕋 خداوند اين آيه را نازل فرمود: «(وَلَكُمْ فِى الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِى الاَْلْبابِ); قصاص مايه حيات و زندگى شماست اى صاحبان مغز و خرد». 🔰مرحوم سيّد رضى بعد از ذكر اين گفتار حكمت آميز جمله اى بيان كرده كه نشان مى دهد تا چه اندازه اين سخن حكيمانه در دل و جان اين مرد فصيح و بليغ تأثير گذاشته مى گويد: ✴️«اين از كلماتى است كه قيمتى براى آن تصور نمى شود و هيچ سخن حكيمانه اى هم وزن آن نيست و هيچ سخنى نمى تواند هم رديف آن قرار گيرد» مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda