#فقط_ده_درصد❗️
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
📝 انسان در دنیا[نهایتا] به ده درصد خواستههای خود میرسد. کمتر کسی پیدا میشود که زندگی بر وفق مراد او باشد. هرگونه عیش و نوش دنیا با هزار تلخی و نیش همراه است. اگر کسی دنیا را اینگونه پذیرفت و شناخت، در برابر ناگواریها و بدیهای همسر و همسایه و… کمتر ناراحت میشود؛ زیرا از دنیا بیش از اینکه خانه بلاست، انتظار نخواهد داشت.
📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۲
🌋 @doostibakhoda
#ســورهاعــراف
✨وَ قَالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسَىٰ وَ قَوْمَهُ لِيُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَ يَذَرَکَ وَ آلِهَتَکَ ۚ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَاءَهُمْ وَ نَسْتَحْیی نِسَاءَهُمْ وَ إِنَّا فَوْقَهُمْ قَاهِرُونَ{۱۲۷}
و اشراف قوم فرعون به او گفتند: آيا موسى و قومش را رها مىكنى تا در زمين فساد نمايند و موسى تو و خدايانت را رها كند؟!
فرعون گفت: به زودى پسرانشان را مىكشيم و زنانشان را براى كنيزى زنده نگاه مىداريم و ما بر آنان تسلّط كامل داريم.(۱۲۷)
⬅️ فرعون پس از شكست در برابر موسى از آن حضرت و بنىاسرائيل دست برداشت در اين مدت تبليغات پيروان موسى زياد شد. تا آنجا كه اشراف قوم فرعون از سكوت او احساس خطر كرده و خواستار جلوگيرى و برخورد با آنان شدند.
⬅️ فرعون خود را خالق نمىدانست بلكه «ربّ» مىپنداشت.
«أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلى»
↲سوره نازعات، آیه ۲۴
و مىگفت: براى شما معبودى جز خود سراغ ندارم. «ما عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرِی»
↲سوره قصص، آیه ۳۸
ولى او و مردمش معبودهایی داشتند و آنها را به عنوان مظاهرى از خالق میپرستیدند. «آلِهَتَکَ»
◽️نکتـــهها
🍃 بخشى از مفاسد طاغوتها بخاطر فساد اطرافيان است. «وَ قالَ الْمَلَأُ»
🍃رژيمهاى باطل طاغوتى در مواجه با حق و مردان حق دچار تصميمهاى متضاد و سردرگم مىشوند لذا فرعون گاهى تصميم به قتل موسى مىگيرد.
«ذَرُونِی أَقْتُلْ مُوسى»
↲سوره غافر، آیه ۲۶
و گاهى او را آزاد مىگذارد تا آنجا كه مورد اعتراض اطرافيان قرار مىگيرد.
«أَ تَذَرُ مُوسى وَ قَوْمَهُ»
🍃حركت اصلاحى پيامبران از ديد طاغوتها، فساد، فتنه، اغتشاش و خلاف مصالح عمومى است.
«لِيُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ»
🍃حذف پسران و حفظ زنان یک سياست فرعونى است تا جوانمردى و غيرت از مردان رخت بربندد و زنان ابزار برنامهها و سياستهاى آنان شوند. مثل سياست استعمارى امروز
«سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ نَسْتَحْیِی نِساءَهُمْ»
#نکات_قرآنی
🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم
*⚜️#حکمت_92_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام): أَوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ، وَ أَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِي الْجَوَارِحِ وَ الْأَرْكَانِ.
🟡والاترين دانش (علمى، تربيتى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: بى ارزش ترين دانش، دانشى است كه بر سر زبان است، و برترين علم، علمى است كه در اعضا و جوارح آشكار است.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 92 🔰*
👌🔆 بهترين و بدترين نوع علم
📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود به علوم بى ارزش و باارزش اشاره كرده نشانه هاى آن را بازگو مى كند.💠 و می فرمايد: «بى ارزش ترين دانش ها آن است كه تنها بر زبان متوقف شود (و هرگز در عمل ظاهر نگردد) و پرارزش ترين دانش ها آن است كه در اعضا واركان بدن آشكار گردد (و دارنده اش آن را در زندگى خود به كار بندد)»
🔰تعبير به «ما وُقِفَ عَلَى اللِّسانِ» اشاره به اين كه علمى خالى از هر گونه عمل و به تعبير معروف تنها لقلقه زبان است و به يقين چنين علمى بى ارزش ترين علم و دانش است،
🔹زيرا از يك سو براى صاحبش مسئوليت آفرين است چون طبق روايات و حكم عقل، خداوند جاهل بى عمل را زودتر از عالم بى عمل مى بخشد
🔹و از سوى ديگر چنين عالمى گرفتار خسارت فراوان شده چون اسباب نجات را در اختيار داشته و از آن استفاده نكرده و در واقع شكر اين نعمت را بجا نياورده بلكه كفران نموده است
🔹و از سوى سوم چنين عالمى منافق است، زيرا به زبان علومى را بازگو مى كند كه در عمل به آنها پشت كرده است
🔹از سوى چهارم چنين كسى در ميان مردم منفور است، زيرا همه مى گويند: اگر اين عالم راست مى گويد چرا خودش عمل نمى كند و به همين سبب هيچ كس به او اعتماد نخواهد كرد.
💢 به عكس، عالم با عمل كه آثار علم در جوارح او (جوارح جمع جارحه به معناى اعضاى بدن) و اركان بدنش (اشاره به اعضاى مهم و رئيسى مانند چشم و زبان و دست) ظاهر شده در نظر همه مردم محترم و مورد اعتماد و در پيشگاه خدا نيز رو سفيد است.
💢اضافه بر اين علم آميخته با عملش مردم را به سوى خدا و فضايل اخلاقى جذب مى كند و پاداش ها و بركاتِ هدايت ناس را براى خود فراهم مى سازد.
🔰قرآن مجيد، عالم بى عمل را به چهارپايى كه كتاب هايى بر او حمل كرده اند تشبيه نموده مى فرمايد:_ (كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً).
🔰در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم كه پيوسته عرضه مى داشت:
🤲خدايا به تو پناه مى برم از علمى كه سودى نمى بخشد و قلبى كه خشوع در آن نيست و نفسى كه هرگز سير نمى شود و دعايى كه هرگز مستجاب نمى گردد».
🔰در خطبه 110 از خطبه هاى نهج البلاغه خوانديم كه امام(عليه السلام)مى فرمايد: 💠 به يقين، عالمى كه به غير علمش عمل مى كند همچون جاهل سرگردانى است كه هرگز از جهل خويش به خود نمى آيد!🔹بلكه حجّت بر او عظيم تر و حسرتش پايدارتر و سرزنش او در پيشگاه خدا سزاوارتر است!».
🔰بلكه از بعضى از روايات استفاده مى شود كه اگر انسان به علمش عمل نكند، علم از او گرفته مى شود و در ظلمت جهل قرار مى گيرد.
💠امام صادق(عليه السلام)مى فرمايد: علم، عمل را فرا مى خواند اگر اجابت كرد باقى مى ماند وگرنه از آن كوچ مى كند».
💢همان طور كه در بالا اشاره شد، مهم ترين فايده وجود يك عالم در ميان مردم آن است كه مايه هدايت گردد و با سخنانش در دل ها اثر بگذارد. در حالى كه عالم بى عمل هرگز چنين آثارى ندارد.
🔰 همان گونه كه در حديثى از امام صادق(عليه السلام)مى خوانيم كه فرمود:
هنگامى كه عالم به علمش عمل نكند پند و اندرز او از دل ها فرو مى ريزد همان گونه كه باران از سنگ سخت فرو مى ريزد».
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 69
خداوند مهربان به هر کسی علاقه پیدا کنه، امتحان رو یه جوری میگیره که بتونه پیروز بشه...
💕🌹❤️
و خدا نکنه که پروردگار عالم به کسی غضب بکنه...؛ جوری ازش امتحان میگیره که دیگه پیروز نشه... حتما شکست خواهد خورد... نابود خواهد شد...
⚠️ همیشه باید مراقب باشیم ظلمی نکنیم که خداوند به ما غضب بکنه...
اگه به خاطر ستمی که به دیگران کردیم، آه و ناله کسی پشت سرمون باشه، خدا غضب میکنه و روی خودش رو بر میگردونه...
آدم خیال میکنه که حالا یه فحشی هم به فلانی دادیم مگه چی میشه!
💢 انگار حواست نیست که این همه گرهی که توی زندگیت افتاده به خاطر همون فحشی بود که دادی! همون تحقیری بود که فلان فامیلت رو کردی!
😒
⭕️ خصوصا طرف مقابل هر چقدر آدم پاک تر و مومن تری باشه، اثرات وضعیش خیلی بیشتر خواهد بود...
🌋 @doostibakhoda
@dars_akhlaq.mp3
2.97M
🔊 #كليپ_صوتی
🎙🌸 آيت الله استاد مجتهدی تهرانی (ره)
ما می گوییم خدا را شناخته ایم، ولی خدا را اطاعت نمی کنیم.
چون اطاعت خدا را نمی کنیم، قلب ما مرده شده است، از این جهت است که دعای ما مستجاب نمی شود.
🌋 @doostibakhoda
📝 #یادمون_باشه ی امشب رو برای خودمون مینویسم ؛
امروز شش تا از کتابهای کودک، از چاپخونه رسیدند دفتر!
همه خوشحال بودند؛
میگم همه، یعنی حتی بچههای اجرایی، تدوین، ارتباطات و .... که در این یکسال، سهمِ خاصی در تولیدات مکتوب کودک، نداشتند!
💫 میگم همه، یعنی؛ همـــه ؛ اونم به یک اندازه!
دقیقاً همه به اندازهی نویسنده و طراح و صفحهآرا و ...
همهی پروسهی تولید این کتابها رو بذاریم کنار؛
طعم شادمانی همگانی و دستهجمعی بچهها، این معادلهی ثابت شده رو بار دیگه به من ثابت کرد؛
ما اینجا، زیر عبای اهل بیت علیهمالسلام، داریم طعم دولت کریمه رو میچشیم! و این تمامِ پاداشِ اینکار بود.
امروز با حالِ خوب دونهدونهی بچهها یقین کردم؛ الحمدالله، پروسهی تولید کتابها، بسلامتی و تطهیر، بی هیچ نجاستِ باطنی به آخر رسید... پس؛
حتماً اثرگذار خواهد بود.
دعا لازمیم ...
دعایمان کنید زیر این عبا بمانیم!
با طهارت ... بمانیم!
باید #یادمون_باشه ؛ مراقب طهارت مسیر تولیدمون باشیم.
🌛 #شب_بخیر
🌋 @doostibakhoda
🍃 هر صبح، یک حدیث🍃
🔅پیامبر اکرم (ص)میفرماید :
🍃🌹ترک عبادت،دل راسخت میکند
رهاکردن یاد خدا جان را میمیراند
📚تنبیه الخواطر، جلد ۲ صفحه ۱۲۰
🌋 @doostibakhoda
❇️حاجآقامجتبیتهرانۍ(ره):
🍀عبد هر گرهکوری داشته باشد. در ماه مبارک رمضان باربّخود در میان بگذارد، خــداوند آن را بـــــاز مــےڪنــد. پــس، از ماهرمضــان غفلت نڪنید!
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda
#ســورهاعــراف
✨قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ أَنَّ صَالِحًا مُرْسَلٌ مِنْ رَبِّهِ ۚ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ{۷۵}
سران مستكبر قوم صالح به مستضعفانى كه ايمان آورده بودند. گفتند: آيا علم داريد كه صالح از طرف پروردگارش فرستاده شده است؟ مؤمنان در پاسخ به ايجاد شک و ترديد آنان گفتند: قطعاً ما به آنچه بر او فرستاده شده است، ايمان داريم.(۷۵)
✨قالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا بِالَّذِی آمَنْتُمْ بِهِ كافِرُونَ{۷۶}
كسانى كه استكبار ورزيدند گفتند: همانا ما به آنچه شما بدان ايمان آوردهايد كافريم.(۷۶)
نکتـــهها
🍃معمولاً اشراف و افراد صاحب نفوذ مخالف راه انبيايند و به شبهه افكنى در ميان مؤمنان دست مىزنند.
«قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا»
🍃نه فقر و استضعاف ارزش است و نه تمكّن و كاخ نشينى آنچه مهم است انتخاب راه خداوند از طريق آگاهى، علم، ايمان، تقوا، جهاد و هجرت است.
در آیه قبل قصرسازى را نعمت الهى به شمار آورد به شرط آنكه به فساد منتهى نشود. اينجا هم از مستضعفان مؤمن ستايش شده است نه از همه آنان «آمَنَ مِنْهُمْ»
🍃بيشترين پيروان پيامبران از ميان مستضعفان بودهاند.
«لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ»
🍃عامل ايمان مستضعفان به انبیاء فقط فقر مادى نيست، زيرا برخى از مستضعفان نيز ايمان نمىآوردند.
«آمَنَ مِنْهُمْ»
🍃ايجاد شک و ترديد از شيوههاى تضعيف ايمان است. «أَ تَعْلَمُونَ ...؟»
🍃تضعيف رهبر يكى از روشها و هدفهاى اصلى دشمن است.
«أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ صالِحاً مُرْسَلٌ»
🍃گرچه محيط و جامعه در فرد اثر دارد ولى اجبار نمىآورد. مستضعفان محروم با صراحت در مقابل مستكبران ايستادند و گفتند: به صالح ايمان داريم.
«إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ»
🍃شبهات مخالفان را بايد قاطعانه پاسخ گفت: «إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ»
🍃به تمام فرمانهاى پيامبر بايد ايمان داشت. «بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ»
🍃مستكبران علاوه بر كفر و لجاجت خود نسبت به ايمان مستضعفان حساسیت دارند.
«إِنَّا بِالَّذِی آمَنْتُمْ بِهِ كافِرُونَ» و نگفتند: «إِنَّا بِهِ كافِرُونَ»
#نکات_قرآنی
🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم
*⚜️#حکمت_93_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام): لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ، لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ؛ وَ لَكِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ، فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ "وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ" وَ مَعْنَى ذَلِكَ أَنَّهُ يَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ، لِيَتَبَيَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ وَ الرَّاضِيَ بِقِسْمِهِ، وَ إِنْ كَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ لَكِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِي بِهَا يُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ، لِأَنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ الذُّكُورَ وَ يَكْرَهُ الْإِنَاثَ وَ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْمِيرَ الْمَالِ وَ يَكْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ.
🟡فلسفه آزمايشها (اخلاقى، اجتماعى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: فردى از شما نگويد: خدايا از فتنه به تو پناه مى برم، زيرا كسى نيست كه در فتنه اى نباشد.
لكن آن كه مى خواهد به خدا پناه برد، از آزمايش هاى گمراه كننده پناه ببرد، همانا خداى سبحان مى فرمايد: «بدانيد كه اموال و فرزندان شما فتنه شمايند»؛
معنى اين آيه آن است كه خدا انسان ها را با اموال و فرزندانشان مى آزمايد، تا آن كس كه از روزى خود ناخشنود، و آن كه خرسند است، شناخته شوند، گر چه خداوند به احوالاتشان از خودشان آگاه تر است، تا كردارى كه استحقاق پاداش يا كيفر دارد آشكار نمايد.
چه آن كه بعضى مردم فرزند پسر را دوست دارند و فرزند دختر را نمى پسندند، و بعضى ديگر فراوانى اموال را دوست دارند و از كاهش سرمايه نگرانند.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 93 🔰*
🔆فلسفه امتحان الهى
🔮بخش اول🔮
📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حكمت آميز خود به نكته مهمى اشاره مى كند و آن عموميت امتحان براى همه انسان ها و حتمى بودن آن در هر شرايط است.
1️⃣ نخست مى فرمايد: «هيچ كس از شما نگويد خداوندا! به تو پناه مى برم از اين كه امتحان شوم»; لاَ يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ»).
2️⃣ سپس به ذكر علت آن پرداخته مى فرمايد: «به اين دليل كه هيچ كس نيست مگر اين كه امتحانى دارد» ; (لاَِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلاَّ وَهُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَة).
📌اصولا دنيا دار امتحان، تكاليف و مسئوليت هاست و بشر براى تكامل آفريده شده و تكامل ها از مسير امتحانات مى گذرد و بى امتحان راهى به سوى كمال نيست،
📌بنابراين چنين دعايى مثل اين است كه انسان بگويد:_ خداوندا مرا به هيچ تكليفى مكلّف نكن. بديهى است چنين دعايى دور از استجابت است.
💠آن گاه امام در ادامه اين سخن راه صحيح دعا كردن و پناه بردن را درباره امتحانات به انسان ها مى آموزد و مى فرمايد: «ولى اگر كسى مى خواهد به خدا پناهی ببرد و دعا كند، از امتحانات گمراه كننده به خدا پناه ببرد»;
✴️به بيان ديگر از خدا توفيق پيروزى در امتحانات را بخواهد و از ذات پاكش در اين راه يارى بطلبد تا توفيق الهى شامل حال او گردد و در آزمايش هاى الهى رو سفيد شود.
🔰آن گاه امام در ادامه اين سخن به دو دليل نقلى و عقلى تمسك مى جويد:
1️⃣نخست مى فرمايد: «زيرا خداوند سبحان مى گويد:
✴️بدانيد اموال و اولاد شما وسيله آزمايش شما هستند»;
📌لازم به ذكر است كه «فتنه» در اصل به معناى قرار دادن طلا در كوره است تا ناخالصى هاى آن گرفته شود و خالص از ناخالص شناخته گردد
2️⃣سپس به هرگونه آزمايش اطلاق شده البته اين واژه گاه به معناى شكنجه، گمراه ساختن و ايجاد مشكلات اجتماعى و آشوبگرى نيز استعمال شده است.
🔰سپس در تفسير اين آيه به بيان دليلى عقلى مى پردازد و مى فرمايد:
«معناى اين سخن آن است كه خدا مردم را با اموال و اولادشان آزمايش مى كند تا آن كس كه از روزى اش خشمگين است از آن كس كه شاكر و راضى است شناخته شود، هرچند خداى سبحان به مردم از خودشان آگاه تر است;
✴️ولى اين براى آن است كه كارهايى كه موجب استحقاق ثواب و عقاب مى شود ظاهر گردد»;
✴️اين سخن اشاره به نكته پرمعنايى است و آن اينكه صفات درونى و نيات اشخاص هرگز سبب پاداش و عقاب نمى شود جز آنكه اين صفات و نيات در عمل آشكار گردد.
💠 به بيان ديگر معيار ثواب و عقاب، اعمال است نه نيات و صفات درونى، بنابراين خدا در عين اينكه نيات و صفات درونى انسان ها راكاملاً مى داند،
📌بلكه از خودشان به آن آگاه تر است، باز هم امتحان مى كند تا در صحنه اعمال ظاهر شوند و معيار ثواب و عقاب تحقق يابد.
🔰به تعبير ديگر مسير تكامل از طريق افعال مى گذرد و آزمايش هاى الهى همه براى همين هدف است.
♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
*🔰شرح و تفسیر حکمت 93 🔰*
🔮بخش دوم (پایان) 🔮
💠باز به زبان ديگر، آنچه ملاك پاداش و كيفر است حسن فعلى است نه تنها حسن فاعلى.
💠آن گاه امام در پايان اين سخن انگشت روى چند مصداق از نيات انسان ها گذارده مى فرمايد:_ «زيرا بعضى از مردم (مثلا) پسر را دوست دارند و از فرزندان دختر ناخشنودند و بعضى افزايش مال را مى خواهند و از نقصان آن ناراحتند (هيچ يك از اين نيات سبب پاداش و كيفر نمى شود مگر زمانى كه در ميدان عمل آشكار گردد)»
📌آنها كه تنها فرزندان پسر را دوست دارند و از دختر متنفرند كسانى هستند كه از نعمت هاى الهى ناخرسندند و از عهده #امتحان_الهى بر نيامده اند و آنها كه در پى جمع مال اند و از هرگونه نقصان ناراحت، نيز گروهى هسنند كه در اين امتحان قبول نشده اند.
🔰مرحوم سيّد رضى بعد از بيان اين كلمات حكمت آميز مى گويد: «آنچه امام در اين بيان آورده است از تفسيرهاى عميق و پيچيده اى است كه از آن حضرت شنيده شده است»;
🔰 اشاره به اينكه تفسيرى است فشرده و پرمعنا بر مسئله آزمايش هاى الهى، زيرا امام روشن مى سازد كه آزمايش هاى الهى براى كشف مجهول نيست، بلكه براى به فعليت رسيدن استعدادها و نيات و صفات درونى است.
*📌نکته*
✴️جهان ميدان آزمايش آزمون هاى بشرى با دو هدف انجام مى شود: گاه براى كشف مجهولى است مانند تمام امتحاناتى كه در سطوح مختلف آموزش و پرورش و دانشگاه هاست;
همه براى اين است كه بدانند كدام شاگرد دروس خود را به گونه صحيح و كامل آموخته و كدام نياموخته است.
✴️نوع ديگرى از امتحان براى كشف مجهول نيست، بلكه براى رساندن به كمال صورت مى گيرد،
📌 مثل اين كه مى دانيم فلان طلا ناخالصى دارد، آن را به كوره مى بريم تا ناخالصى ها بسوزد و طلاى خالص به دست آيد و از اين قبيل تمام تمرين هايى است كه ورزشكاران پيش از حضور در ميدان مسابقه انجام مى دهند; همه اينها براى پرورش و رسيدن به كمال مطلوب است.
🔰آزمون هاى الهى به معناى اول نيست، همان گونه كه امام(عليه السلام)در جمله بالا به آن اشاره فرموده و مى گويد: «وَإنْ كانَ سُبْحانَهُ أعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أنْفُسِهِمْ» _و همان گونه كه در سوره «عنكبوت» آمده:
💠آيا مردم گمان كردند همين كه بگويند ايمان آورديم به حال خود رها مى شوند و آزمايش نخواهند شد؟ ما كسانى را كه پيش از آنها بودند آزموديم (و اينها را هم آزمايش مى كنيم) بايد علم خدا درباره كسانى كه راست مى گويند و كسانى كه دروغ مى گويند تحقق يابد».
📌بنابراين تمام امتحانات الهى براى اين است كه ناخالصى ها برطرف گردد و بندگان به خلوص واقعى برسند
🔰همان گونه كه در آيه شريفه 155 سوره «بقره» آمده است: مطابق اين آيه خداوند با انواع مشكلات، ناامنى ها، گرسنگى ها، كمبود محصولات زمينى و آفات انسانى بندگانش را مى آزمايد تا صابران يعنى كسانى كه دربرابر اين آزمايش ها مقاومت كردند به وجود آيند و به آنها بشارت نيل به مقامات_عاليه داده شود.
🔰و در آيه 141 «آل عمران» اين مطلب با وضوع بيشترى بيان شده، زيرا بعد از ذكر پاره اى از امتحانات الهى مى فرمايد: «(وَ لِيُمَحِّصَ اللّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَيَمْحَقَ الْكافِرينَ); هدف اين است كه خداوند افراد باايمان را خالص گرداند و كافران را نابود سازد».
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 70
❇️ خداوند مهربان وقتی داره از ما امتحان میگیره در واقع یعنی ما رو آدم حساب کرده؛ یه جورایی یعنی ما رو عضو تیم ملی کرده و داره با ما خوب برخورد میکنه.
⭕️ اگه خداوند متعال کسی رو آدم حساب نکنه ممکنه هیچ سختی خاصی بهش نده.
💢 امام صادق علیه السلام فرمود: فرعونیان کسانی بودند که هفتاد سال از عمرشان میگذشت خدا اونها رو به کوچکترین بلائی مبتلا نمیکرد...
برای چی؟ برای اینکه متوجه نشن چه ظلمی کردند؛ میگذاشت آخر سر نابودشون میکرد....
🌹 امام صادق علیهالسلام میفرمود: اما آدم خوب روزی یه خطا بکنه، خداوند متعال تا غروب نرسیده او رو دچار یه ابتلایی میکنه که زود متوجه بشه و خودش رو جمع بکنه.
🌋 @doostibakhoda
@dars_akhlaq.mp3
2.37M
🔊 #كليپ_صوتی
حضرت آيت الله استاد حق شناس (ره)
🔴موضوع : در مورد حاجت گرفتن و موانع حاجت گرفتن...
🌋 @doostibakhoda
4_5789757515784784841.mp3
7.53M
#تلنگری
💥 من، هیـــــــچ بندهای را به این اندازه عذاب نمیکنم که....!!!
- کدام رفتار، ما را این چنین مغضوب خداوند میکند؟
- آیا این رفتار در ما وجود دارد؟
#استاد_شجاعی 🎤
#استاد_رفیعی
🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃
💠 امام علی علیه السلام:
🌷 بهترین عدالت یاری مظلوم است.
📚غرر الحكم
🌋 @doostibakhoda
❇️آیت الله علّامه حسن زاده آملی:
1⃣ به فکر خود باش و از خویشتن غافل مباش.
2⃣ همواره کشیک نفس بکش که کشیک نفس کشیدن کشکی نیست، از خداوند توفیق بخواه.
3⃣ با ابنای روزگار بساز و مرد تحمّل باش
«آسیا باش، درشت بستان و نرم باز ده».
4⃣ مرد فکر باش که فکر لُبّ عبادت است.
5⃣ مناجات و راز و نیاز با خداوند را قطع مکن.
6⃣ خلوت شب را از دست مده.
7⃣ به حقیقت بگو «الهی! آمدم» تا کامروا گردی.
8⃣ سخن و خواب و خوراک باید به قدر ضرورت باشد.
9⃣ با عهد الله که قرآن مجید است هر روز تجدید عهد کن.
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda
#ســورهاعــراف
✨قَالُوا أُوذِينَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنَا وَ مِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا ۚ قَالَ عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِکَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِی الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ{۱۲۹}
قوم موسى گفتند: هم پيش از آنكه نزد ما بيايى آزار مىشديم و هم پس از آنكه آمدى! پس چه بايد كرد؟ موسى گفت: اميد است پروردگارتان دشمن شما را نابود كند و شما را در اين سرزمين، جانشين آنان سازد تا ببيند شما چگونه عمل مىكنيد.(۱۲۹)
⬅️ بنی اسرائيل توقع داشتند پس از قيام موسى علیهالسلام كارها یک شبه درست شود و كشور مصر، با همه امكانات در اختيار آنان قرار گيرد و فرعونيان نابود شوند.
از اين رو مدعى بودند كه قيام حضرت موسى برايشان رفاه نياورده است اما در پاسخ آنان مىفرمايد: پيروزى، نياز به شرايطى همچون صبر تلاش و توکل دارد كه با فراهم شدن آنها يارى الهى فرا مىرسد.
◽️نکتـــهها
🍃رفاه و امنیت، اولین خواستههاى مردم از حكومتهاست «قالُوا أُوذِينا»
🍃مردم ضعيف الايمان، در هر شرايطى از انبیاء توقع رفاه دارند و در غير اين صورت از آنان نيز انتقاد مىكنند.
«قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ»
🍃گاهى رهبران آسمانى مورد انتقاد پيروان كم ظرفیت و کم تحمل خود نيز قرار مىگرفتند.
«قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا»
🍃اغلب مردم سعادت و خوشى را در راحتى و آسايش مىپندارند و نبود آن را ناكامى مىدانند غافل از آنكه اديان آسمانى براى تنظيم و جهت صحيح دادن به زندگى آمدهاند نه برطرف كردن تمام مشكلات دنيوى مردم «مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما»
🍃مشكلات طبيعى و اجتماعى را بايد از راه طبيعى و با تدبير حل كرد نه با اعجاز با توجه به آيه قبل «اصْبِرُوا»
و جمله: «بَعْدِ ما جِئْتَنا»
🍃رهبر بايد انتقادها را بشنود و پيام اميدبخش بدهد. «عَسى رَبُّكُمْ»
🍃ايمان به نظارت خداوند مایه دقت و پرهيزكارى است.
«يَسْتَخْلِفَكُمْ فِی الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ»
🍃حكومت بر مردم وسیله آزمايش است نه لذت جوئی «فَيَنْظُرَ كَيْفَ»
🍃مردم در قبال حكومت مسئولند و با آن آزمايش مىشوند. «كَيْفَ تَعْمَلُونَ»
و نفرمود: «كيف أعمل»
#نکات_قرآنی
🌋 @doostibakhoda