✍️ محاسبات مقاومت؛ 51 + 1 = 52
این پوستر حتما برایتان آشناست؛ چند روز بیشتر از شهادت حاج قاسم نگذشته بود که در ونزوئلا طراحی و منتشر شد.
بعد از اعلام #انتقام_سخت توسط رهبر معظم انقلاب، ترامپ - این رئیس جمهور سفاک آمریکا که از فرهنگ بیش از قمارخانهها و کابارهها نمیفهمد، تهدید کرد که 52 نقطهی فرهنگی ایران بزرگ اسلامی را که هزاران سال تاریخ پشت سرش ایستاده و آن را در قلههای فرهنگی جهان قرار داده، خواهد کوبید.
در پی این حادثه، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران، در یک عبارت لطیف بیان کرد که ترامپ معنای 2 و 5 را بعدا خواهیم فهمید.
چه کسی میداند، شاید حضور فعالان ضد امپریالیستی از 51 کشور جهان در کاراکاس، یعنی (51 + 1 = 52)، حرکتی نمادین از قیام فرهنگ مقاومت در بزرگداشت سردار مقاومت بوده باشد؛ 52 نقطهی فرهنگی به پا خواستند و یک دقیقه به یاد قهرمان جبههی مقاومت، پیروزمندانه کف زدند و "ویوا سلیمانی" سر دادند. شاید این یکی از ترجمههایی باشد که به ترامپ قولش را داده بودیم.
روزهای آینده این گمانه را بیشتر توضیح خواهند داد.
#ونزوئلا
#جبههی_مقاومت
#فرهنگ_مقاومت
@doranejadid
تهران - ایرنا - همایش جهانی مبارزه با امپریالیسم "برای حیات، حاکمیت و صلح" با حضور صدها نفر از نمایندگان جنبش های اجتماعی، سندیکاهای کارگری و احزاب سیاسی از ۵۱ کشور جهان از جمله ایران در هتل آلبا کاراکاس ونزوئلا شروع به کار کرد.
به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امورخارجه، این همایش که ازسوی حزب حاکم " حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا " سازماندهی شده است تا روز جمعه ۵ بهمن ماه سال جاری در کارگروه های متعددی ادامه خواهد داشت.
در مراسم افتتاحیه که با حضور سفرا و نمایندگان دیپلماتیک از جمله سفرای چین، ایران، سوریه، کوبا، فلسطین، نیکاراگوئه و .... تشکیل شد؛ دیوسدادو کابیو رییس مجلس موسسان و معاون حزب سوسیالیست متحد این کشور با اشاره به حمله بزدلانه آمریکا به سردار سلیمانی ، اقدام آمریکا را مصداق تروریسم و شهید سلیمانی را شهید راه حق و عدالت نامید.
دیگر سخنران برنامه افتتاحیه بلال تحسین از سوریه بود که وی نیز مقاومت سوریه و شکست تروریست ها در این کشور را مدیون شهامت و فداکاری شهید سلیمانی و ایران قلمداد کرد و خواهان اتحاد بیش از پیش کشورهای ضد امپریالیست شد.
مشاهده خبر در «ایرنا» :
www.irna.ir/news/83645840/
پایگاه تولید و ترویج ادبیات تحلیلی جهت کلاننگری پیرامون انقلاب اسلامی @doranejadid
✍️ بازخوانی یک کتاب
👓 «علم تحولات جامعه؛ پژوهشی در فلسفهی تاریخ و تاریخگرایی علمی»
⛳️ قطعهی شمارهی 5
وجه مشخصهی روشنفکری هر زمانی آن است که به حرکت تاریخ و سیر اصیل جامعه با منطقی پویا آگاه است. روشنفکر در جریان همبستهی مرگ و میر ارزشها، محتوای مردهی یک آرمان را تشخیص میدهد و ارزشهای اصیل یک #فرهنگ را باز میشناسد. روشنفکری در دورهای، مظهر آگاهی به جوهر انتظار و ارزشهای فرهنگی آن، رجوعدادن مردم جامعه به این ارزشها، و ایجاد ایمان و آگاهی در آنها، و نمایانیدن راه برای بازیافت وسایل تحقق این ارزشهاست.
اینکه من با چنین قاطعیتی حکم میکنم که فرهنگ غربی در آخرین لحظات احتضار است، یک بیان مبتنیبر واقعیتهاست. فرهنگ غرب، یعنی جوهر ذاتی انتظار مردم اروپایی، از لحاظ تاریخی عقیم مانده است؛ آنچه هست، تلاشی خستگیآور برای حفظ این بیتاریخی است. قرن ما، قرن طرح مسائل نوینی است؛ انتظارها و مایههای جوهری آن بهجهات دیگری از زندگی میل کرده است. تاریخ انسان در مرحلهی جدیدی از #رابطه_تولیدی رسیده است و این تازگی رابطهی مسائل و مشکلات و پرسشهای نوینی را در امر زندگی، اندیشه و تعقل انسانی بهوجود آورده است. پیداست چنین مسائلی مبتنیبر ارزشهای تازه و اصیل فرهنگی است که در شرق در روند تکوین است و از بطن آن، رابطهی نوینی در امر تولید خلق میشود.
فریاد #اشپنگلر بلند است که: «غرب دارد میمیرد». سرشاری غرب در پس جلای چشمگیر هیولای ماشین، پایان میپذیرد. این پایان را میتوان در تاکید غرب بر "وحدت روحی و فرهنگی غرب" مشاهده کرد. دستوپا زدن برای ایجاد شهرهای وطنی و جهانوطنی.
#مسیحیت، تنها میراثی است که غرب میخواهد با توسل به آن زنده بماند. بگذارید این حقیقت صریح را بگویم که مغربزمین از همان آغاز که با جهش تصورناپذیری از مرحلهی فیضان فرهنگی به دامن #تکنولوژی و تمدن و صنعتیشدن درغلتید، به این مساله واقف بود که فرهنگ او بهتنهایی نمیتواند عاملی برای صدور و قبضهکردن مناطق نفوذ و قلمروهای منتظر بیایمان بهحساب آید. پس، تنها تکنولوژی او و طمطراق گیجکنندهاش میتوانست این نقص را جبران کند. ولی امروز ما میدانیم که نسخهی تکنولوژی و صنعتیکردن کاذب، ک محافل روشنفکری غرب برای ملل شرق پیچیدهاند، نسخهای است که بیمار را علاج نمیکند، اما پزشک را قربانی خواهد کرد. چراکه تکنولوژی ما را به یک مرحلهی کاذب تاریخ سوق خواهد داد.
یاس او را در فریادهای ناشی از بیکسی روشنفکرانی همچون: کار (Carr)، بایلی (Baillay)، یاسپرس (Jaspers)، توینبی و اشپنگلر، ژاک ماری تاین، آرتور شلزینگر(Schelsinger)، هانس کوهن (H. Kohn)، مرلوپونتی (Morleoupnoty) شنید.
#فلسفه_تاریخ غرب در دورهی بیتاریخی با مفاهیم انتزاعی و بینسبتی شیرازه میبندد و غافل است از این حقیقت که تاریخ، حیات دیگری را آغاز کرده است.
ر.ک. همان، 26-11.
#علم_تحولات_جامعه
#حرکت_تاریخ
#انحطاط_تمدن_غرب
#فرهنگ_غربی
#فلسفهی_تاریخ
#تکنولوژی
#صنعتیشدن
#مسیحیت
@doranejadid
✍️ بازخوانی یک کتاب
👓 «علم تحولات جامعه؛ پژوهشی در فلسفهی تاریخ و تاریخگرایی علمی»
⛳️ قطعهی شمارهی 6
یک جامعهی واقعی نمیتواند بهوجود آید مگر آنکه فردی مسئولیت صریح و آگاهانهای را نسبت به دیگری و جامعه و ارزشهای فرهنگی و ایدهی انتظار اجتماعی، در خود احساس کند. روشنفکر غربی امروز خود را در یک خانهبهدوشی فکری دریافته است؛ او به مرحلهای رسیده که میبیند جامعهی او فاقد یک انتظار تاریخی است و صرفا عضو نامتجانس اتحادیههای اقتصادی است که از هیچ مجرای روحی اصیل و جاذبی برخوردار نیستند و سیراب نمیشوند. برعکس؛ هدفهای آنها بدون هیچ معیار و ملاک جهانیای، صرفا متوجه منافع استعماری و سوداگرایانه است.
فلسفهی او در چارچوب اگزیستانسیالیسم و پوزیتویسم، انسان غربی را به گریز از حقایق عینی جهان و پناهبردن به دنیاهای وهمی و تخیلی اشراق کاذب راهبری میکند. روانشناسی او، بیآنکه روابط متقابل انسان و جامعهاش را در پرتو قوانین عمومی تکامل در نظر بگیرد، به استثناییترین وقایع و عوامل روحی میآمیزد و سرخوردگیهای جنسی انسان بیتاریخ مغرب را "عامل تغییرات روحی دوران انسانها" معرفی میکند.
#علم_تحولات_جامعه
#انتظار_اجتماعی
#انتظار_تاریخی
#اگزیستانسیالیسم
#پوزیتویسم
#قانون_عمومی_تکامل
#تغییرات_روحی_دوران
@doranejadid