#تاثیر_ادبیات در فهم قرآن
در مساله امامت در المیزان( ج۱ ص ۲۶۷ تا ۲۷۹ که علامه امهات مساله امامت را بیان کرده اند) تاثیر ادبیات به روشنی ملاحظه می شود، در اینجا فهرست موارد آن را ذکر می کنم:
1⃣ استفاده از شعر عنتره در کشف معنای قول و کلمه ص ۲۷۰
2⃣مرجع ضمیر اتمهن و اینکه : الظاهر رجوعه الیه تعالی ص ۲۷۰
3⃣ "جاعلک" که اسم فاعل است عمل کرده و نمی توان آن را به معنی گذشته گرفت و حتما باید به معنای حال و استقبال باشد در نتیجه اماما به معنای نبیا نیست.۲۷۰
4⃣ توجه به تفسیری بودن وصف یهدون بامرنا برای ائمه.۲۷۲
5⃣ دلالت مصدر مضاف بر تحقق در : اوحینا الیهم فعل الخیرات و استفاده عصمت ص ۲۷۴
6⃣ استعاره بالکنایه در لاینال عهدی الظالمین ص ۲۷۶.
#امام_شناسی (۱)
#علامه_طباطبایی
🔻روایت معروف "من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة" را خوانده و شنیده ایم، و به خوبی می دانیم که مراد از شناخت امام زمان، آشنایی با اسم و نسب و یا دیدن چهره و شنیدن صدای امام نیست بلکه منظور معرفت به مقام امام و جایگاه او در نظام آفرینش و قوس نزول و صعود هستی است.
🔻یکی از مشکلاتی که در عرصه ی فهم دین دامن بسیاری از عوام و حتی بعضی از اندیشمندان و مفسران را نیز گرفته ، مسامحه در فهم الفاظ دینی و هم معنا پنداری آنهاست؛ این مشکل را می توان در فهم واژه هایی از قبیل : رسول ، نبی ،و امام که در قرآن وصف پیشوایان دینی قرار گرفته مشاهده کرد. در حالی که هر یک از این ها معنای خاصی دارند و به حقیقتی ممتاز اشاره دارند1⃣، و قرآن در ظرافت های تعبیریش آن ها را تبیین نموده است. منشا این مسامحه احتمالا کثرت کاربرد این واژه ها در استعمالات عرفی و اکتفاء به معنای حداقلی است.2⃣
به هر روی بر اندیشمندان دینی لازم است تحقیق، تفحّص، تدبّر ، تامّل و ریز بینی را همیشه سرلوحه ی مطالعات خود قرار دهند.
🔻علّامه طباطبایی ره که به حقّ حائز قصب السبق در عرصه ی فهم و تفسیر قرآن است، توانسته اند با در پرتو تدبّر در قرآن و دقت های بی سابقه و همچنین بهره گیری از تراث روایی پرده از بسیاری از معارف قرآن بردارند،
از جمله شاهکارهای علامه دیدگاه ایشان در مساله امامت است.
🔻به مناسب فرارسیدن نیمه ی شعبان و میلاد امام زمان حضرت بقیه الله - ارواحنا له الفداء - چکیده ای از دیدگاه علامه در مساله امامت تقدیم عزیزان می گردد.
____________________________
1⃣ هذه المواهب الالهیة ليست مقصورة على مجرد المفاهيم اللفظية بل دونها حقائق. الميزان،ج١، ص٢٧١.
2⃣ "الفاظى كه در قرآن شريف هست در انظار مردم مبتذل و بى ارج شده، چون در اثر مرور زمان زياد بر زبانها جارى شده، خيال كردهاند كه معناى همه را ميدانند، و همين خيال باعث شده بر سر آنها ايستادگى و دقت نكنند" ترجمه المیزان ، ج ۱ ، ص۴۰۹ و بنگرید: المیزان ، ج۱ ، ص ۲۷۱.
🛑 نشر مطالب جائز نیست.
@Adoroos
#امام_شناسی(۲)
#علامه_طباطبایی
🔻بیشتر ماها از "امامت" فقط این را می دانیم که منصبی است الهی (نه انتخابی و نه شورایی) و از اصول مذهب شیعه. این تصور گرچه صحیح است اما همه واقعیت را شامل نمی شود.
🔻برای اینکه نگرش خود را در این مسئله تغییر دهیم خوب است در جملات زیر اندیشه کنیم:
1⃣"امامت از نبوت بالاتر است"۱.
2⃣"پیغمبر اکرم ص یقینا امام بودند"۲. 3⃣"هدایت امام ع از نوع ایصال الی المطلوب است"۳.
4⃣"اگر امام ع نباشد خلقت لغو خواهد بود"۴.
5⃣"امام ع لایشغله شأن عن شأن است"۵.
6⃣"ملائکه کاتب اعمال ، از منشیان امام ع هستند".۶
7⃣"امام باغبان عمل بندگان است"۷
این جملات بخشی از اندیشه علامه طباطبایی پیرامون امامت است.
🔻آیات محوری امامت در نگاه علامه عبارت اند از:
١) و جعلنا منهم أئمة يهدون بأمرنا لما صبروا و كانوا بآياتنا يوقنون (سجده ،۲۴)
٢) و جعلناهم أئمة يهدون بأمرنا و أوحينا إليهم فعل الخيرات و إقام الصلاة و إيتاء الزكاة و كانوا لنا عابدين (انبیاء ، ۷۳)
٣) و إذ ابتلى إبراهيم ربه بكلمات فأتمهن قال إني جاعلك للناس إماما قال و من ذريتي قال لا ينال عهدي الظالمين ( بقره ، ۱۲۴)
🔻از نگاه علامه هفت مساله امهات مسائل امامت را شکل می دهند که همه آنها از آیات فوق به ضمیمه برخی آیات مرتبط اثبات می شوند :
الأول: إن الإمامة لمجعولة.
الثاني: أن الإمام يجب أن يكون معصوما بعصمة إلهية.
الثالث: أن الأرض و فيه الناس، لا تخلو عن إمام حق.
الرابع: أن الإمام يجب أن يكون مؤيدا من عند الله تعالى.
الخامس: أن أعمال العباد غير محجوبة عن علم الإمام.
السادس: أنه يجب أن يكون عالما بجميع ما يحتاج إليه الناس في أمور معاشهم و معادهم.
السابع: أنه يستحيل أن يوجد فيهم من يفوقه في فضائل النفس.۸
🔻 حجت ( که فرمودند: لولا الحجة لساخت الارض بأهلها) کسی است که اعمال بندگان نزد اوست و اعمال را پرورش داده و به خداوند متعال سوق می دهد و این معنا از وصف ائمه به هدایت در آیه "جعلناهم ائمة يهدون بأمرنا" استفاده می شود زیرا مقصود از هدایت ، بیان فرمان الهی و ارائه طریق نیست بلکه منظور ایصال الي المطلوب است یعنی امام انسان و عمل او را به سوی خداوند متعال سوق می دهد.مثل نهال كه رشد می کند نقش اعمال نیک و بد در نفس مسلمان و کافر رشد کرده و او را به بهشت یا جهنم می کشد و رسیدگی به این کار با امام علیه السلام است.
____________________________
۱) در محضر علامه ، ص ۸۶.
۲) همان ، ص ۸۷.
۳) همان ، ص ۸۸.
۴) همان ، ص ۸۹.
۵) همان ، ص ۹۰.
۶) همان ، ص ۹۱.
۷) همان ، ص ۲۰۴.
۸) المیزان ، ج ۱ ، ص ۲۷۵.
🛑 نشر مطالب جائز نیست
❇️ تببینی مختصر از روش پیشنهادی علم آموزی که از آن به "روش سنتی" تعبیر می شود.
🔸جلسه مربوط به سال ۹۶ است
👇👇👇
#پاسخ_به_شبهات
#مساله_اسلام_و_ایران
#استراتژی_شبهه
در مهندسی فرهنگی ، برای القاء شبهات استراتژی تعریف می شود.طرح شبهات در جامعه - خصوصا در مساله اسلام و ایران- به همین سادگی نبوده و تلاش های فراوانی از سوی دشمنان بیرون و درون برای تعمیق بخشی به این تئوری انجام گرفته است از بررسی های باستان شناسی گرفته تا نوشتن کتاب، سفرنامه ، و صرف کردن سال ها عمر.
بر اساس استراتژی هر شبهه، برای اینکه تاثیر در فکر و قلب جوان ها ایجاد شود قطعاتی به مانند قطعات پازل در نظر گرفته می شود. طبیعتا اگر بخواهیم در پاسخ به شبهه موفق عمل کنیم ما نیز باید استراتژی داشته و قطعات پازل شبهه را شناخته و در مقابل هریک قطعه ای مناسب قرار دهیم.
در مساله اسلام و ایران به نظر می رسد قطعات پازل شبهه بدین صورت است:
1⃣ گذشته ی درخشان: نشان دادن تصویر درخشان از گذشته ی ایران قبل از اسلام ( و در قرن حاضر: ایران قبل از انقلاب)؛ از حیث سیاسی با محوریت کوروش کبیر و از حیث دینی با محوریت زرتشت. در هر دو عرصه کتاب ها نوشته سخنان زیادی را در جامعه نشر داده اند.
2⃣ حالِ ویران: وضعیت اسف بار ایران ( و سایر کشورهای اسلامی) بعد از اسلام و خصوصا در زمان معاصر در عرصه سیاسی دینی و .... و مقایسه این ابعاد با آنچه در ایران باستان بوده است.
3⃣ غرب ِآباد: تصویر غرب بعد رنسانس به عنوان جهان پیشرفته و متکامل.
4⃣ شناخت مقصّر: انداختن تقصیر به گردن اسلام و روحانیت و در عصر حاضر نظام اسلامی
5⃣ راه نجات: بازگشت به گذشته پرشکوه خود و کنار زدن اسلام و روحانیت و در یک کلام نظام اسلامی. باز گشت به گذشته در زمان ما به غربی شدن است
در فرصت های بعد به دنبال تبیین استراتژی مقابله خواهیم بود.
🛑 نشر مطالب جائز نیست
#خاطرات
#مختصر_المعانی
امروز به مناسبتی به مختصر مراجعه کردم، نگاهم به صفحه آخر کتاب افتاد و خاطرات درس مختصر #استاد_فتوحی - حفظه الله- برایم تازه شد.در سمت راست تصویر توصیه ی پایانی ایشان را یادداشت کرده ام.
#ادبیات
#اهداف
اهداف ادبیات دارای سطوح مختلفی است :
۱.یک سطح اینکه ما باید به دنبال آن باشیم که قوه این را پیدا کنیم که از متن عربی -- نظما و نثرا -- معنا و مراد گوینده را به خوبی دریابیم.
۲.سطح بالاتر اینکه بتونیم دقایق تعابیر فصیح و تفاوت های معنوی آن ها را شناسایی کنیم.
۳.سطح عمیق تر اینکه در اختلافات ادبی و بالتبع در تحلیل های اجتهادی آیات و روایات بتوانیم استدلالات طرفین را به خوبی بفهمیم.
۴.سطح بعد اینکه بتوانیم استدلال ها را به خوبی نقد یا اثبات کرده و یا دلیل جدیدی بر اثبات یا نقد مدعی اقامه کنیم.
کتب قدیم طالب علم خوش استعداد، پرتلاش و مخلص را برای اجتهاد آماده می کنند پی نباید به بهانه های واهی آن ها را رها کرد.
کتبی از قبیل شرح تصریف و شرح نظام و شرح رضی در صرف و سیوطی و شرح جامی در نحو و مغنی از ابتدا تا پایان باب ۸ به ضمیمه الاقتراح و بخش هایی از خصائص قطعا راهگشاست
اما اینها همه ی ماجرا نیست !
علم اصول و اجتهاد در مباحث الفاظ آن قطعا لازم است.
مباحث زبان شناسی نیز به گفته اساتید لازم است بنده کار نکرده و عرضی ندارم.