هدایت شده از مطول استاد احمدی
باسلام
درس مطول از امروز در موسسه صاحب الامر (سالن زیر زمین) برگزار می گردد
آدرس : خیابان معلم ک ۱۲ (کوچه جامعه مدرسین) فرعی دوم سمت چپ
دروس و بحوث
آرشیو دروس و بحوث https://t.me/Adorous
بسم الله الرحمن الرحیم
صوت های معالم استاد به صورت کامل در کانال تلگرام دروس و بحوث بارگزاری شدند.
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
✍🏻 استاد علی مومنی
◾️درد دل های حضرت علی (ع) با پیامبراکرم (ص) بعد از دفن فاطمه زهرا (س)◾️
✍🏻 تمامی مصیبت های اول مظلوم عالم یک طرف و مصیبت فاطمه زهرا (س) يک طرف.
علی "علیه السلام" که مظهر قدرت مطلقه قادر متعال است و بیش از هفتاد جنگ مثل بدر و احد و خیبر و احزاب را دیده و در لیلة المبیت با خوابیدن در جای پیغمبر "صلی الله علیه و آله" ملائکه را مبهوت کرده و در مقابل آن همه ظلم ها و مصیبت ها خم به ابرو نیاورده، پس از شنیدن جان دادن زهرا "سلام الله علیها" با صورت بر زمین افتاد.
✍🏻 هنگام دفن حضرت فاطمه زهرا "سلام الله علیها"چنین با پیامبر اکرم"صلی الله علیه و آله" درد دل می کرد: سلام بر تو اى رسول خدا، سلامى از طرف من و دخترت كه هم اكنون در جوارت فرود آمده و مهمان توست و چه زود به شما ملحق شد. اى پيامبر خدا، صبر و بردبارى من با از دست دادن فاطمه كم شده، و توان خويشتن دارى ندارم اما براى من كه سختى جدايى تو را ديده، و سنگينى مصيبت تو را كشيده ام، شكيبايى ممكن است؛ اين من بودم كه با دست خودم شما را در ميان قبر نهادم و هنگام رحلت، جانِ گرامیتان، ميان سينه و گردنم ( آغوشم) پرواز كرد. " انا لله و انا اليه راجعون"
✍🏻 پس امانتى كه به من سپرده بودى برگردانده شد، و رهینه و گرو، به صاحبش رسيد؛ {یعنی زهرا را از من گرفتند و شهیدش کردند}
از اين پس حزن و اندوه من جاودانه و شبهايم بیداری خواهد بود تا آن روز كه به نزد شما آیم. به زودى دخترت تو را آگاه خواهد ساخت كه امت تو چگونه در ظلم و ستم و اذیت بر او اجتماع كردند و زهرا را ( که حجت بالغه و ملاک حق و باطل بود) حذف و مثل من خانه نشین کرده و هضم نمودند (هضم یعنی حقش را غصب و قباله فدکش را پاره و به صورتش سیلی و درب خانه اش را آتش و با غلاف شمشیر کتک و بین در و دیوار گذاشتن پهلویش را شکسته و با لگد محسنش را سقط کردند).
✍🏻 با اصرار از فاطمه بپرس، و احوال اندوهناك ما را از او خبر گير (چون خیلی از دردهای جسمی و روحی اش را به ما نگفت ولی اگر شما با اصرار بپرسی، جریان سقیفه و غصب خلافت و ظلم هایی که به خاطر دفاع از حق من متحمل شد را خواهد گفت) و این ظلم و اذیت ها در حالی شد که هنوز روزگارى از رحلت تو سپرى نشده، و ياد تو فراموش نگشته بود.
✍🏻 سلام من به هر دوى شما، سلام وداع كننده اى كه از روى خشنودى يا خسته دلى نیست، اگر از خدمت تو باز مى گردم از روى خستگى نيست، و اگر در كنار قبرت مى نشينم از بدگمانى بدانچه خدا صابران را وعده داده نمى باشد.
📚(نهجالبلاغه خطبه ۱۹۳)
🏴 اللهم عجل لولیک الفرج 🏴
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از مطول استاد احمدی
با سلام
ادامه درس مطول از امروز برگزار خواهد شد ساعت ۴
موسسه صاحب الامر
شروع بحث فصاحت و بلاغت
هدایت شده از مدیریت حوزه علمیه استان فارس
عیادت مدیر حوزه علمیه استان فارس از جناب آقای دومانی و آرزوی بهبودی و سلامتی برای ایشان
@howzehfars
هدایت شده از مطول استاد احمدی
بسم الله
این شخص که روی تخت هستند و صدیق معظم حاج آقای استوار در کاری بسیار شایسته از ایشان عیادت کردند، از اولیاء خدا و بقیه السلف در حوزه علمیه شیراز اند.
حضرت استاد دومانی حفظه الله علی رغم اینکه معمم نیست و البته آن هم علت دارد، قلبش به نور علوم قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام روشن است. ایشان از معدود شاگردان سلوکی شهید محراب آیه الله دستغیب ره هستند که در قید حیاتند.
در طی سه سالی که شیراز بودم تقریبا هر روز به مدت نیم ساعت در محضرش بودم، خطبه متقین و نامه ۳۱ نهج البلاغه و بدایه المعارف الالهیه و.... را از ایشان آموختم.
آنقدر خاطره از این بزرگ مرد در ذهن و جانم نقش بسته که گفتن آنها مجالی موسع می طلبد. لهجه غلیظ شیرازی با لحن صمیمی و ربانی او همیشه در طول تحصیل در گوشم طنین انداز بوده و هست.
از آرزوهایم دیدار مجدد اوست
سايه شون مستدام باد.
هدایت شده از مطول استاد احمدی
🏴 « إنا لله و إنا إلیه راجعون»
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
◼️ ساعاتی پیش روح بلند عالم پرهیزگار حضرت آیت الله فاطمی نیا به ملکوت اعلی پیوست.
رحلت ایشان را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر ( عج )، مقام معظم رهبری ، علمای اعلام و حوزه های علمیه ، بیت شریف ایشان و عموم شیعیان جهان تسلیت عرض می نماییم.
هدایت شده از مطول استاد احمدی
با سلام خدمت همراهان عزیز
به حمدلله ، تفسیر سوره حمد کشاف به پایان رسید. بخشی از تقریر مباحث پیرامون قرائات خدمت شما عرضه می شود.👇
هدایت شده از مطول استاد احمدی
«نکاتی از دیدگاه زمخشری پیرامون قرائات»
قرائات قرآنی در تفسیر کشاف بسیار برجسته است، دیدگاه های مختلف و به ظاهر متعارض زمخشری در باب قرائات به وفور در کشاف ملاحظه می شود.در این نوشتار مختصر، اشاراتی به دیدگاه زمخشری در زمینه قرائات با محوریت تفسیر سوره حمد کشاف خواهیم داشت.
۱.قراء در قرن دوم در مراکز پنج گانه سرزمین های اسلامی یعنی : مکه ، مدینه ، شام ، بصره و کوفه نحله ای اندیشمند و صاحب نظر در مسائل قرآنی تلقی شده و آنها را در مقابل فقهاء قرار می دهند. زمخشری در مسأله ی جزء بودن بسمله برای سور قرآن دو دیدگاه نقل می کند: دیدگاه قراء و فقهاء مدینه ، بصره و شام كه بسمله را جزء نمی دانند و دیدگاه قراء و فقهاء مكه و كوفه که بسمله را جزء سور مي دانند.(کشاف ، چاپ دارالمعرفه ج ۱ ص ۲۴ و ۲۵) این سخن زمخشری به خوبی جایگاه قراء را در اندیشه های قرآنی وی نشان می دهد.
۲.زمخشری در سوره حمد در ۱۳ موضع اختلاف قرائات را نقل کرده است.قرائات مورد توجه او منحصر به قرائات سبع یا عشر نیست.وی گاهی به اجماعی بودن قرائت (مثل تفخیم لام در الله ، ص ۴۰) و گاهی به قرائت بدون نام قاری (ص ۴۸ و ۵۸ و ۶۲ ) و گاهی به قرائت باذکر نام قاری اشاره می کند مانند: قرائات حسن بصری(ص ۵۱) ، عبدالله بن ابی عبله (ص ۵۱)،زید بن علی (ع) (ص ۵۳)، ابو هریره(ص ۵۷) ، ابوحنیفه (ص ۵۷ و ۵۹)، ابن حبیش (۶۶) ، عبدالله بن مسعود(ص ۶۷ و ۶۹)، عمر بن خطاب(ص ۷۱ و ۷۳)،ایوب سختیانی(ص ۷۳).
و در موردی قرائت را به رسول الله ص نسبت می دهد(ص ۷۱) و گاهی قرائت را از حضرت علی ع روایت می کند.(ص۷۳)
۳.اجتهادی بودن قرائات به صورت فی الجمله مورد تایید زمخشری است. وی در توضیح قرائت حسن بصری که الحمدلله را به کسر دال خوانده و قرائت ابراهیم بن ابی عبله که الحمدلله را به ضم لام خوانده می گوید: «الذی جسرهما علی ذلک - و الاتباع انما یکون فی کلمة واحدة - تنزل الکلمتین منزلة كلمة لکثرة استعمالهما مقترنتین» تعبیر جسرهما به خوبی نشان می دهد که دو قرائت یادشده مبتنی بر سماع و روایت نبوده بلکه بر اساس لغت و تحلیل زبانی بوده است.میر شریف در حاشیه کشاف در همین موضع می نویسد: «گفته شده: «تعبیر مذکور جسارت در حق قراء است زیرا این تعبیر نشانگر آن است که دو قرائت فوق حاصل تبعیت از احکام لغوی است و ریشه در روایت ندارد، در حالی که علمای سلف از این سخن مبری هستند و قرائات ایشان با تمام خصوصیات مأخوذ از روایات و سماع است» این حرف را برخی گفته اند اما مصنف (یعنی زمخشری) به این دیدگاه معتقد نیست و از آنچه گفت ابایی ندارد زیرا در روایت اذن داده شده که قرآن به لغات مختلف خوانده شود و در نتیجه در خصوصیات قرائت نقل و روایت لازم نیست بلکه می توان بر اساس احکام لغت قرآن را قرائت کرد. به علاوه زمخشری قرائت متواتر را نه به تواتر روایات بلکه به تواتر کتبی مصحف ارجاع می دهد پس ارجاع قرائت غیر متواتر به قاعده لغوی در نگاه وی به طریق اولی سزاوار است. » حاشیه میر شریف برکشاف ص ۵۲
۴.رجوع به مصحف در نظریه زمخشری در باب قرائات، جایگاه والایی دارد و یکی از طرق احراز صحت قرائت است . او برای اثبات جزء بودن بسمله برای سور قرآنی به نقل از شافعی و اصحاب او به وجود آن در مصحف استدلال می کند و می گوید:«قالوا : قد اثبتها السلف فی المصحف» (ص ۲۵) همچنین درباره آمین در پایان سوره حمد می گوید:«و لیس من القرآن بدلیل أنه لم یثبت فی المصاحف» گاهی نیز با تکیه به مصحف امام قرائتی را ترجیح می دهد،او در واژه صراط سه قرائت (سراط ، صراط بدون اشمام صوت زای و با اشمام آن) نقل کرده و راجع به صراط می گوید: «هی الثابتة فی الامام» ، مراد او از امام ، مصحف اصلی عثمان است که برای خود اختیار کرد و در مدینه نگهداری می شد
۵.زمخشری گاهی قرائت اجماعی را ذکر می کند و اجماعی بودن آن را دلیل بر استناد آن به نقل و روایت می داند. «و اطباقهم علیه دلیل أنهم ورثوه کابرا عن کابر» (ص ۴۰) شاید بتوان از این عبارت مفهوم گیری کرد که قرائت اختلافی به دلیل اختلاف ، نمی توان همه ی آن ها را مستند به سماع و روایت از گذشتگان کرد.