#اساتید
#استاد_حشمت_پور (۲)
در یکی از روزها آقای #موسوی_گرگانی سابق الذکر در ضمن توصیه به تقوا و ورع ،داستانی از آقای حشمت پور نقل کرده و فرمودند: "آقای حشمت پور که از دوستان ما هستند[به نظرم هر دو درس ادیب نیشابوری را شرکت می کرده اند و بعد در قم درس علامه استاد حسن زاده آملی] در مسافرتی که با قطار از مشهد به قم داشتند متوجه می شوند در کوپه آنها خانمی وجود دارد [که گویا مقید به پوشش شرعی نبوده و یا مسیر طولانی سفر ،رعایت حجاب را بر ایشان دشوار می کرده و....]، آقای حشمت پور در آن سفر از شب تا صبح در راهرو قطار قدم می زنند و در کوپه نمی ماند تا زره ای و برای لحظه ای چشمشان به آن زن نیفتد."
این اولین آشنایی حقیر با استاد حشمت پور بود و هرچه بیشتر با ایشان آشنا شده و ارتباط نزدیک تر پیدا کردم درجات تقوای ایشان بیشتر بر من روشن گردید.حفظه الله من جمیع البلایا.
🛑 نشر مطالب جائز نیست.
#توصیه_ها
🔶 استاد #حیدری_فسایی می فرمود: "طلبه باید در امور معنوی یه سر و گردن از مردم عادی بالاتر باشد و الا در تلاطم مشکلات کم خواهد آورد."
🔻به نظرم یکی از مهمترین ابعاد معنویت طلبه زهد و بی میلی به مادیات و به تبع عدم تلاش برای تحصیل بیش از کفاف، است و سپس تزریق این روحیه در همسر و فرزندان.
🔻اگر طلبه در این جهت ، خودساخته نباشد عمرش به آرزوی های دور و دراز سپری خواهد شد و هیچگاه آرامش لازم برای تحصیل را پیدا نخواهد کرد و چه زیباست#شعر منسوب به #اقبال_لاهوری:
ﺩﯾﻮﺍﻧﻪ ﻭ ﺩﻟﺒﺴﺘﻪ ی ﺍﻗﺒﺎﻝ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﺎﺵ
ﺳﺮﮔﺮﻡ ﺧﻮﺩﺕ،ﻋﺎﺷﻖ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﺎﺵ
ﯾﮏ ﻟﺤﻈﻪ ﻧﺨﻮﺭ ﺣﺴﺮﺕ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻧﺪﺍﺭﯼ
ﺭﺍﺿﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﭼﻨﺪ ﻗﻠﻢ ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﺎﺵ
ﺩﻧﺒﺎﻝ ﮐﺴﯽ ﺑﺎﺵ ﮐﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺗﻮ ﺑﺎﺷﺪ
ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﺎﺵ
ﭘﺮﻭﺍﺯ ﻗﺸﻨﮓ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﯽ ﺑﯽ ﻏﻢ ﻭ ﻣﻨﺖ
ﻣﻨﺖ ﻧﮑﺶ ﺍﺯ ﻏﯿﺮ ﻭ ﭘﺮ ﻭ ﺑﺎﻝ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﺎﺵ
ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺍﮔﺮ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﻤﺎﻧﯽ ﮔﺬﺭﺍﻧﯽ
ﭘﺲ ﺷﺎﮐﺮ ﻫﺮ ﻟﺤﻈﻪ ﻭ ﻫﺮ ﺳﺎﻝ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﺎﺵ
🛑نشر مطالب جائز نیست.
98020111.mp3
6.82M
🌸🌸اَلسَّلامُ عَلي رَبيعِ الاَْنامِ، وَنَضْرَةِ الاَْيّامِ،🌸🌸
🌺🌺اللهم عجل لولیک الفرج🌺🌺
#تاثیر_ادبیات در فهم قرآن
در مساله امامت در المیزان( ج۱ ص ۲۶۷ تا ۲۷۹ که علامه امهات مساله امامت را بیان کرده اند) تاثیر ادبیات به روشنی ملاحظه می شود، در اینجا فهرست موارد آن را ذکر می کنم:
1⃣ استفاده از شعر عنتره در کشف معنای قول و کلمه ص ۲۷۰
2⃣مرجع ضمیر اتمهن و اینکه : الظاهر رجوعه الیه تعالی ص ۲۷۰
3⃣ "جاعلک" که اسم فاعل است عمل کرده و نمی توان آن را به معنی گذشته گرفت و حتما باید به معنای حال و استقبال باشد در نتیجه اماما به معنای نبیا نیست.۲۷۰
4⃣ توجه به تفسیری بودن وصف یهدون بامرنا برای ائمه.۲۷۲
5⃣ دلالت مصدر مضاف بر تحقق در : اوحینا الیهم فعل الخیرات و استفاده عصمت ص ۲۷۴
6⃣ استعاره بالکنایه در لاینال عهدی الظالمین ص ۲۷۶.
#امام_شناسی (۱)
#علامه_طباطبایی
🔻روایت معروف "من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة" را خوانده و شنیده ایم، و به خوبی می دانیم که مراد از شناخت امام زمان، آشنایی با اسم و نسب و یا دیدن چهره و شنیدن صدای امام نیست بلکه منظور معرفت به مقام امام و جایگاه او در نظام آفرینش و قوس نزول و صعود هستی است.
🔻یکی از مشکلاتی که در عرصه ی فهم دین دامن بسیاری از عوام و حتی بعضی از اندیشمندان و مفسران را نیز گرفته ، مسامحه در فهم الفاظ دینی و هم معنا پنداری آنهاست؛ این مشکل را می توان در فهم واژه هایی از قبیل : رسول ، نبی ،و امام که در قرآن وصف پیشوایان دینی قرار گرفته مشاهده کرد. در حالی که هر یک از این ها معنای خاصی دارند و به حقیقتی ممتاز اشاره دارند1⃣، و قرآن در ظرافت های تعبیریش آن ها را تبیین نموده است. منشا این مسامحه احتمالا کثرت کاربرد این واژه ها در استعمالات عرفی و اکتفاء به معنای حداقلی است.2⃣
به هر روی بر اندیشمندان دینی لازم است تحقیق، تفحّص، تدبّر ، تامّل و ریز بینی را همیشه سرلوحه ی مطالعات خود قرار دهند.
🔻علّامه طباطبایی ره که به حقّ حائز قصب السبق در عرصه ی فهم و تفسیر قرآن است، توانسته اند با در پرتو تدبّر در قرآن و دقت های بی سابقه و همچنین بهره گیری از تراث روایی پرده از بسیاری از معارف قرآن بردارند،
از جمله شاهکارهای علامه دیدگاه ایشان در مساله امامت است.
🔻به مناسب فرارسیدن نیمه ی شعبان و میلاد امام زمان حضرت بقیه الله - ارواحنا له الفداء - چکیده ای از دیدگاه علامه در مساله امامت تقدیم عزیزان می گردد.
____________________________
1⃣ هذه المواهب الالهیة ليست مقصورة على مجرد المفاهيم اللفظية بل دونها حقائق. الميزان،ج١، ص٢٧١.
2⃣ "الفاظى كه در قرآن شريف هست در انظار مردم مبتذل و بى ارج شده، چون در اثر مرور زمان زياد بر زبانها جارى شده، خيال كردهاند كه معناى همه را ميدانند، و همين خيال باعث شده بر سر آنها ايستادگى و دقت نكنند" ترجمه المیزان ، ج ۱ ، ص۴۰۹ و بنگرید: المیزان ، ج۱ ، ص ۲۷۱.
🛑 نشر مطالب جائز نیست.
@Adoroos
#امام_شناسی(۲)
#علامه_طباطبایی
🔻بیشتر ماها از "امامت" فقط این را می دانیم که منصبی است الهی (نه انتخابی و نه شورایی) و از اصول مذهب شیعه. این تصور گرچه صحیح است اما همه واقعیت را شامل نمی شود.
🔻برای اینکه نگرش خود را در این مسئله تغییر دهیم خوب است در جملات زیر اندیشه کنیم:
1⃣"امامت از نبوت بالاتر است"۱.
2⃣"پیغمبر اکرم ص یقینا امام بودند"۲. 3⃣"هدایت امام ع از نوع ایصال الی المطلوب است"۳.
4⃣"اگر امام ع نباشد خلقت لغو خواهد بود"۴.
5⃣"امام ع لایشغله شأن عن شأن است"۵.
6⃣"ملائکه کاتب اعمال ، از منشیان امام ع هستند".۶
7⃣"امام باغبان عمل بندگان است"۷
این جملات بخشی از اندیشه علامه طباطبایی پیرامون امامت است.
🔻آیات محوری امامت در نگاه علامه عبارت اند از:
١) و جعلنا منهم أئمة يهدون بأمرنا لما صبروا و كانوا بآياتنا يوقنون (سجده ،۲۴)
٢) و جعلناهم أئمة يهدون بأمرنا و أوحينا إليهم فعل الخيرات و إقام الصلاة و إيتاء الزكاة و كانوا لنا عابدين (انبیاء ، ۷۳)
٣) و إذ ابتلى إبراهيم ربه بكلمات فأتمهن قال إني جاعلك للناس إماما قال و من ذريتي قال لا ينال عهدي الظالمين ( بقره ، ۱۲۴)
🔻از نگاه علامه هفت مساله امهات مسائل امامت را شکل می دهند که همه آنها از آیات فوق به ضمیمه برخی آیات مرتبط اثبات می شوند :
الأول: إن الإمامة لمجعولة.
الثاني: أن الإمام يجب أن يكون معصوما بعصمة إلهية.
الثالث: أن الأرض و فيه الناس، لا تخلو عن إمام حق.
الرابع: أن الإمام يجب أن يكون مؤيدا من عند الله تعالى.
الخامس: أن أعمال العباد غير محجوبة عن علم الإمام.
السادس: أنه يجب أن يكون عالما بجميع ما يحتاج إليه الناس في أمور معاشهم و معادهم.
السابع: أنه يستحيل أن يوجد فيهم من يفوقه في فضائل النفس.۸
🔻 حجت ( که فرمودند: لولا الحجة لساخت الارض بأهلها) کسی است که اعمال بندگان نزد اوست و اعمال را پرورش داده و به خداوند متعال سوق می دهد و این معنا از وصف ائمه به هدایت در آیه "جعلناهم ائمة يهدون بأمرنا" استفاده می شود زیرا مقصود از هدایت ، بیان فرمان الهی و ارائه طریق نیست بلکه منظور ایصال الي المطلوب است یعنی امام انسان و عمل او را به سوی خداوند متعال سوق می دهد.مثل نهال كه رشد می کند نقش اعمال نیک و بد در نفس مسلمان و کافر رشد کرده و او را به بهشت یا جهنم می کشد و رسیدگی به این کار با امام علیه السلام است.
____________________________
۱) در محضر علامه ، ص ۸۶.
۲) همان ، ص ۸۷.
۳) همان ، ص ۸۸.
۴) همان ، ص ۸۹.
۵) همان ، ص ۹۰.
۶) همان ، ص ۹۱.
۷) همان ، ص ۲۰۴.
۸) المیزان ، ج ۱ ، ص ۲۷۵.
🛑 نشر مطالب جائز نیست
❇️ تببینی مختصر از روش پیشنهادی علم آموزی که از آن به "روش سنتی" تعبیر می شود.
🔸جلسه مربوط به سال ۹۶ است
👇👇👇