هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۱۳. نماز، واجبات نماز. ۳. تكبيرة الإحرام (مسأله ۱۶۴ تا ۱۷۹ رساله نماز و روزه). ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ .mp3
8.45M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه سیزدهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۱۳: "صفات برجسته شیعه محبوب اهل بیت (عليهمالسّلام)"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 الشافي: [مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْهَاشِمِيِّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَبَّادٍ قَالَ بَكْرٌ وَ أَظُنُّنِي قَدْ سَمِعْتُهُ مِنْ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَبْدِاَلله بْنِ بُكَيْرٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«إِنَّا لَنُحِبُّ مَنْ كَانَ عَاقِلاً، فَهِماً، فَقِيهاً، حَلِيماً، مُدَارِياً، صَبُوراً، صَدُوقاً، وَفِيّاً.
إِنَّ اَللهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَصَّ اَلْأَنْبِيَاءَ بِمَكَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ؛
فَمَنْ كَانَتْ فِيهِ فَلْيَحْمَدِ اَللهَ عَلَى ذَلِكَ،
وَ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ لْيَسْأَلْهُ إِيَّاهَا»
🖊 شرح حدیث:
🍃 در كتاب "شافي"، مرحوم فيض كه "خلاصه كتب أربعه" است، از امام صادق (عليهالسلام) نقل مىكند:
◀️ هر كس اين هشت صفت را داشته باشد، ما او را دوست میداریم:
1⃣ عقل
2⃣ فهم
3⃣ فقه
4⃣ حلم
5⃣ مدارا
6⃣ صبر
7⃣ صدق
8⃣ وفا
🍃 انبياء كسانى هستند كه خداى متعال آنها را به مكارم اخلاق مخصوص كرده است.
🌱 يعنى حتماً اين خُلُق عالى و مستحسن بشری را در آنها قرار داده است،
❌ نه به اين معنا كه ديگران از آنها بینصیب ماندهاند،
🍃 يعنى خداى متعال به طور حتم در انبياء الهى و برگزيدگان خود اين خصوصيات را قرار داده است.
✅ همه پيامبران داراى صدقند، دارای وفايند، و از اين قبيل،
❇️ لكن آن مكارم اخلاقى كه در اينجا به آن اشاره شده است، چيزهايی است كه در ادامه حديث آنها را خواهيم خواند...
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۰؛ فیض کاشانی
📆 ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۹ مکاسب محرّمه).
🌺 حدیث جلسه ۱۳: "مکارم اخلاقی انبياء الهى"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«... إِنَّ اَللهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَصَّ اَلْأَنْبِيَاءَ بِمَكَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ؛
فَمَنْ كَانَتْ فِيهِ فَلْيَحْمَدِ اَللهَ عَلَى ذَلِكَ،
وَ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اَللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ لْيَسْأَلْهُ إِيَّاهَا؛
قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ؛ وَ مَا هُنَّ؟
قَالَ (علیهالسّلام): هُنَّ اَلْوَرَعُ، وَ اَلْقَنَاعَةُ، وَ اَلصَّبْرُ، وَ اَلشُّكْرُ، وَ اَلْحِلْمُ، وَ اَلْحَيَاءُ، وَ اَلسَّخَاءُ، وَ اَلشَّجَاعَةُ، وَ اَلْغَيْرَةُ، وَ اَلْبِرُّ، وَ صِدْقُ اَلْحَدِيثِ، وَ أَدَاءُ اَلْأَمَانَةِ.»
🖊 شرح حدیث:
🍃 اين مكارمی كه خداى متعال بر انبياء منّت گذاشته و به آنها عطا كرده است:
1⃣ اوّلش ورع است
ورع يعنى: حالت پرهيز از محارم الهى، نزديک نشدن به غُرُقگاههاى الهى.
2⃣ قناعت
در مقابل شُحّ و حرص است.
3⃣ پايداری و استقامت
ادامه راه در هر راهى كه انسان حركت میكند.
4⃣ شکر
نعمت خدا را به ياد داشتن، و خدا را بر آن سپاس گزاردن؛ و لازمه اين هم اين است كه نعمت را در جاى خود مصرف كردن.
5⃣ بردبارى
يعنى: انسان داراى ظرفيت باشد.
در تعبيرات امروز میگويند: فلانى آدم با ظرفيتی است، نه فقط در مقابل دشنام ديگران از جا در نرود، در مقابل ستايش ديگران هم از جا در نرود، مثل يک دريای عمیقى كه به آسانى نمیشود در آن موج ايجاد كرد، اين معناى حلم است.
6⃣ حيا
به معناى خجالتی بودن نيست، بلكه به معناى اين است كه از آن چيزهايی كه منكر و قبيح است، يک اجتناب نفسانى و روحى نسبت به آنها داشته باشد.
7⃣ گشادگی دست
8⃣ شجاعت
9⃣ غيرت
غيرت همان تعصب خوب نسبت به چيزى كه وابسته به انسان است،
🌱 يک نمونهاش در مورد نواميس انسانى است.
🌱 در مورد دين، غيرت در دين.
🔟 نيكوكاری براى مردم
به كار مردم بپردازد.
اين فرق مىكند با سخاوت.
گاهى اوقات نيكوكاری متضمّن و متوقّف بر دادن پول و مال نيست، كه سخاوت بخواهد.
🍃 يعنی هميشه در فكر گرهگشايی از امور مردم باشد.
1⃣1⃣ راستگويی
حرف دروغ، حرف خلاف بر زبان او جارى نشود.
2⃣1⃣ امانتداری
❇️ اينها آن خصوصيات انبياء است كه خداى متعال به آنها داده است.
🍃 در روايتی آمده است: كه اگر كسى داراى چنين خصوصيات اخلاقى باشد، گناه هم به او ضرر نمیزند.
🌱 اين نكته مهمى است.
نه اينكه گناه، گناه نيست، و يا آثارش را ندارد،
يعنى با داشتن اين صفات، گناه او را از هويّت ايمانی خارج نمىكند.
اگر انسان اين خلقيات را نداشته باشد، هرچند ظواهر شرع را هم رعايت بكند، فايدهای ندارد، اساس شاكله شخصيت معنوى و ايمانی انسان بعد از اعتقادات و ايمانهاى اصلى، به همين خلقيات است.
اينها است كه در انسان مىماند.
محفوظات بعد از مرگ از بين میرود، آنچه كه مىماند و شاكله شخصيت انسانى است، و در قيامت و در عالم برزخ بروز پيدا مىكند، همين خُلقيات انسانى است كه بايد خودمان را به اينها تربيت كنيم.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۰؛ فیض کاشانی
📆 ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۰ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه سیزدهم: نکات تکمیلی
◀️ واجبات نماز
3⃣ تكبيرة الإحرام (تكبيرة الإفتتاح)
❇️ قاعدة "تجاوز"
🌕 سَعْدٌ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْمُغِيرَةِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ):
«... كُلُّ شَيْءٍ شَكَّ فِيهِ مِمَّا قَدْ جَاوَزَهُ، وَ دَخَلَ فِي غَيْرِهِ فَلْيَمْضِ عَلَيْهِ». (تهذيب الأحکام، ج ۲، ص ۱۵۳)
❇️ قاعدة "فراغ"
🌕 اَلْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ اِبْنِ بُكَيْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«كُلُّ مَا شَكَكْتَ فِيهِ مِمَّا قَدْ مَضَى فَامْضِهِ كَمَا هُوَ». (تهذيب الأحکام، ج ۲، ص ۳۴۴)
📚@doros_howze_asghari
📜 مستحبّات تكبيرة الإحرام
🍃 ۱. تکبیرات سبعه (۶ تکبیر مستحبّ)
🍃 ۲. رفع الیدین (بالا آوردن دستها)
📚@doros_howze_asghari
🌹احکام نماز : استاد اصغری
۱. کیفیت انجام تکبیرات سبعه در نماز را توضیح دهید، چند تکبیر از آن واجب است؟
۲. در مسأله زیر چه قاعدهای اجرا میشود؟
(اگر هنگام ذکر «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» شک کند تکبیرة الاحرام را گفته یا نه، نباید به شک خود اعتناء کند، و باید نماز را ادامه دهد.)
الف) فراغ
ب) استصحاب
ج) تجاوز
د) أصالة الصحّة
4⃣1⃣ جلسه چهاردهم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۱۸۰ تا ۱۹۷ (واجبات نماز: ۴. قرائت؛ ادامه بحث)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۱۴. نماز، واجبات نماز. ۴. قرائت (مسأله ۱۸۰ تا ۱۹۷ رساله نماز و روزه). ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ .mp3
9.17M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه چهاردهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
@hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۱۴: "سه نکته مهمّ در مکاتبات فقهاء و علماء"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 [وَ رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ (عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ):
«كَانَتِ اَلْفُقَهَاءُ وَ اَلْعلمَاءُ إِذَا كَتَبَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً كَتَبُوا بِثَلاَثٍ لَيْسَ مَعَهُنَّ رَابِعَةٌ:
مَنْ كَانَتِ اَلْآخِرَةُ هَمَّهُ كَفَاهُ اَلله هَمَّهُ مِنَ اَلدُّنْيَا،
وَ مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اَلله عَلاَنِيَتَهُ،
وَ مَنْ أَصْلَحَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلله أَصْلَحَ اَلله فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّاسِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 حكيمان و دانايان وقتى به هم نامهنگارى میكردند، سه نكته را براى هم مینوشتند كه چهارمی نداشت، نه اينكه غير از اين سه نكته در اين نامهها چيزی نمینوشتند، يعنى: اين سه كلمه از لحاظ اهميّت و عظمت چهارمی ندارد:
1⃣ هر كسى كه همت خود را آخرت خود قرار بدهد، خداى متعال همّ او از دنيا را كفايت ميكند،
متكفّل هموم دنيايی او میشود،
اهل دنيا همومشان هموم دنيايي است، تمام شدنى هم نيست،
امّا كسى كه اهل آخرت است، بالأخره در دنيا هم يک مشكلاتی دارد،
🛑 كفايت هموم دنيايی، معنايش اين نيست كه هيچ مصيبتی، فقری، بيمارى متوجه او نمیشود،
و يا اينكه حتماً خداوند مشكلات او را بر طرف مىكند،
✅ هموم او را خداى متعال كفايت مىكند، يعنى اهتمام او به اين چيزها را از بين میبرد،
وقتى شما مقيّد نبودی، سخت هم به شما نمیگذرد، مثلاً كسى كه مقيّد است، حتماً نقطه بالاى مجلس بنشيند، اگر يک درجه پايين او را بنشانند، تا آخر مجلس دلش مثل سير و سركه میجوشد، امّا وقتى مقيّد نبوديم هيچ غصّهای نداريم،
اين است معناى "كفاه الله همّه من الدّنيا".
2⃣ هر كه باطن خود را اصلاح كند، خدا ظاهر او را اصلاح مىكند.
يعنی خداى متعال آن نورانيّت قلب او را در مظهر او، در نگاه او، در معاشرت او، در گفتار او، نشان میدهد. لذا دلها به طرف او جذب میشود.
3⃣ هر كس بين خودش و خدا را اصلاح كند، مشكلات او با مردم هم اصلاح خواهد شد.
اين هم يك حكمتی است از آن رازها و اسرار مهمّ عالم،
نه اينكه همه دنيا با او دوست میشوند؛
اين اصلاً نه ممكن است، نه مطلوب.
بدها با آدم دشمن باشند، اشكالی ندارد، يعنى در معاشرتها و ارتباطات اجتماعی، كار او آسان میشود. خداى متعال به او كمک مىكند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۱؛ فیض کاشانی
📆 ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۱ مکاسب محرّمه).
📜 تسبیحات اربعه
🍃 نکات تکمیلی
📚 العروة الوثقی
📚@doros_howze_asghari
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. جهر و اخفات در قرائت چه نوع شرطی است؟
الف) علمی
ب) واقعی
ج) ذکری
د) حقیقی
۲. در مسأله زیر چه قاعدهای اجرا میشود؟
(اگر در حالی که ایستاده است شک کند که حمد یا تسبیحات را خوانده یا نه، باید حمد یا تسبیحات را بخواند، ولی اگر هنگام گفتن استغفارِ مستحبِ قبل از رکوع شک کند که تسبیحات را خوانده یا نه، لازم نیست آن را بخواند.)
الف) فراغ
ب) استصحاب
ج) تجاوز
د) أصالة الصحّة
5⃣1⃣ جلسه پانزدهم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۱۹۸ تا ۲۱۲ (واجبات نماز: ۴. قرائت؛ ادامه بحث)