🌺 جزوه جلسه ۲۳ (ترجمهی نماز)
📜 مقدّمة ۶. "حضور قلب در نماز"
📚 تحریر الوسیلة
📚@doros_howze_asghari
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. معنای دقیق تری که برای «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ» بیان کردیم کدام گزینه است؟
الف) به نام خدا که رحمت و فیض بیدریغ او در دنیا همه انسانها را در بر میگیرد، و رحمت و بخشایش ابدی او به مؤمنان اختصاص دارد
ب) به نام خداوند بخشنده مهربان
ج) به نام ذاتی که مستجمع تمام صفات کمالیه است، که رحمتی عامّ برای همه موجودات دارد، و رحمتی اختصاصی برای مؤمنان در دنیا و آخرت
د)به نام خداوند بخشنده بخشایشگر
۲. أفضل دعاها برای قنوت کدام است؟
الف) رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً...
ب) تسبیحات أربعة
ج) دعای فرج
د) کلمات الفرج
4⃣2⃣ جلسه بیست و چهارم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۳۲۲ تا ۳۳۳ (احکام نماز: مبطلات نماز)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۲۴. نماز، مبطلات نماز (مسأله ۳۲۲ تا ۳۳۳ رساله نماز و روزه). ۲ آذر ۱۴۰۲ .mp3
8.44M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه بیست و چهارم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۲۴: «بهترین مردم»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ] قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ (صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ):
«مَنْ عَمِلَ بِمَا اِفْتَرَضَ اَللهُ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْ خَيْرِ اَلنَّاسِ.»
🖊 شرح حدیث:
🍃 هركس كه به واجبات عمل كند، جزو بهترين مردم است.
🍃و في رواية: "فهو من اعبد الناس".
🌱 "خير الناس"، و "أعبد الناس" دو تعبير از يک حقيقت است، چون عبادت پرودگار و عبوديت ذات اقدس الهى بهترين فضیلتها و ارزشها براى انسان است.
بنابراين، وقتى أعبد الناس بود، طبعاً خير الناس است.
🍃 اساس كار، فرائض الهى است،
اگرچه نوافل و مستحبات خيلى ارج و قدر دارند، مايه قرب إلى الله میشوند، در اين شكّی نيست، امّا اساس عبادات فرائض است.
🍃 حدّاقل و آن نصاب تقرب إلى الله فرائض است،
فرض بفرمائيد پزشک يک اندازه معينی از مواد غذایى كه مثلاً كالرى زاست، و ادامه حيات بيمار وابسته به آن است، براى او تجويز مىكند، اين حداقل است، بيشتر شد چه بهتر!
🍃 امّا اين، حدّ نصاب است،
اگر از اين حدّ نصاب پايين تر آمد مايه هلاكت است.
✅ فرائض را هم به لحاظ كيفيت چند نوع میشود انجام داد:
1⃣ انسان گاهى نمازهاى پنچگانه كه بالاترين عبادات است، با حضور قلب مىخواند، خود را در مقابل خداى متعال احساس مىكند، از او مىخواهد، او را از صميم قلب ستايش مىكند.
2⃣ و گاهى نماز بیروح و غافلانه انجام میدهد.
◀️ اين دو قابل مقايسه نيستند.
✅ البته فرائض فقط واجبات نيست، اعمّ از واجبات و ترک محرمّات است.
🌱 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۵؛ فیض کاشانی
📆 ۱۳ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۵ مکاسب محرّمه).
مبطلات نماز.pdf
1.05M
🌺 جزوه جلسه ۲۴ (مبطلات نماز)
📜 مبطلات نماز؛ مطالب تکمیلی
🍃 احکام سلام
📚 العروة الوثقی
📚 تحریر الوسیلة
📚@doros_howze_asghari
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. از بین رفتن کدام شرط از شروط نماز موجب بطلان نماز میشود؟ توضیح دهید.
۲. حرف زدن در چه قالبی در نماز موجب بطلان است؟
الف) ذکر
ب) قرآن خواندن
ج) دعا
د) سلام کردن
❇️ عمل به تکلیف در انتخابات
6⃣ سؤال: عمل به تکلیف مقدّم است یا رسیدن به نتیجه؟
چگونه میتوان هم به تکلیف عمل کرد و هم به دنبال نتیجه مطلوب بود؟
✅ جواب: تکلیف گرایی با دنبال نتیجه قانونی و شرعی بودن منافات ندارد؛ هر چند در انجام تکلیف، تحقّق نتیجه نیز مورد توجّه است.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
5⃣2⃣ جلسه بیست و پنجم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۳۳۴ تا ۳۴۵ (احکام نماز: مبطلات نماز؛ ادامه بحث)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۲۵. نماز، مبطلات نماز (مسأله ۳۳۴ تا ۳۴۵ رساله نماز و روزه). ۱۶ آذر ۱۴۰۲ .mp3
7.63M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه بیست و پنجم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۲۵: «ذکر کثیر در مقام عمل»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَلله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«مِنْ أَشَدِّ مَا فَرَضَ اَللهُ عَلَى خَلْقِهِ ذِكْرُ اَللهِ كَثِيراً؛
ثُمَّ قَالَ: لاَأَعْنِي "سُبْحَانَ اَللهِ وَ اَلْحَمْدُ للهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلّا اَللهُ وَ اَلله أَكْبَرُ"، وَ إِنْ كَانَ مِنْهُ؛
وَ لَكِنْ ذِكْرَ اَللهِ عِنْدَ مَا أَحَلَّ وَ حَرَّمَ، فَإِنْ كَانَ طَاعَةً عَمِلَ بِهَا، وَ إِنْ كَانَ مَعْصِيَةً تَرَكَهَا.»
🖊 شرح حدیث:
🍃 از دشوارترين، يا مهمترين چيزهايی كه خداى متعال بر بندگان خود واجب و فرض كرده است، ذكر كثير است، كه در اين آيه شريفه: «يا ايّها الذين امنوا اذكروا الله ذكراً كثيرا، و سبّحوه بكرةً و اصيلاً» به آن امر فرمود.
❌ مىفرمايند: اين ذكر كثيری كه بر بندگان فريضه است، اين كلمات شريفه نيست، اگر چه اين كلمات هم ذكر خداست.
🍃 امّا مراد من به ياد خدا بودن است در آنچه حلال و حرام كرده است،
كه وقتى انسان به يک منطقه ممنوعهای از ممنوعات شرع مقدّس برسد، آنجا كه جاذبههاى گوناگونى او را به سوى گناه میكشد، به ياد خدا بيفتد، و از لغزيدن و فرو غلطيدن در گنداب گناه خوددارى كند.
✅ ذكر كثيری كه "من اشدّ ما فرض الله علی العباد" است، اين است.
🍃 اگر اطاعت خدا است بر طبق آن عمل كند،
اگر معصيت خداست استنكاف كند و ترک كند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۵؛ فیض کاشانی
📆 ۱۸ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۶ مکاسب محرّمه).