هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔹️سخنرانی تحلیلی حضرت آیتالله خامنهای درباره قیام پانزده خرداد
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: ۱۵خرداد یک قیام مردمی بود. علت این قیام هم این بود که در روز عاشورای آن سال که مصادف با سیزدهم خرداد میشد، امام امت حقایق افشا نشدهی تا آن روز را با مردم بیواسطه در میان گذاشتند، که در بارهی این ارتباط بیواسطهی امام و امت حرفی دارم که عرض میکنم. در این گفتار، که توصیه میکنم اگر نوار قابل فهمی و سالمی از آن هست، رسانههای همگانی آن را پخش کنند تا مردم بفهمند که نوزده سال قبل امام چه میگفتند، حقایقی را بیان کردند که این حقایق، آنروز برای خیلیها حتی دستاندرکاران سیاست، قابل فهم نبود.
✏️ اگر حافظه خطا نکرده باشد، جملات امام اینها بود که «اسرائیل میخواهد در ایران قرآن نباشد. اسرائیل میخواهد در ایران روحانیون نباشند. اسرائیل میخواهد در ایران اسلام نباشد.»
🔍 متن کامل بیانات:
khl.ink/f/1518
2⃣4⃣ جلسه چهلودوّم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۶۹۲ تا ۷۱۰ (نماز جماعت؛ استحباب و موارد جواز و عدمجواز نماز جماعت)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۴۲. نماز، نماز جماعت، استحباب و موارد جواز و عدم جواز(مسأله ۶۹۲ تا ۷۱۰ رساله نماز و روزه). ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ .mp3
9.94M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه چهلودوّم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَلله عَنْهُ):
وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَلله (صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ؛
1⃣ فَقَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): يَا أَبَاذَرٍّ؛ إِنَّ لِلْمَسْجِدِ تَحِيَّةً،
قُلْتُ: وَ مَا تَحِيَّتُهُ، يَا رَسُولَ اَلله!
قَالَ: «رَكْعَتَانِ تَرْكَعُهُمَا»، ثُمَّ اِلْتَفَتُّ إِلَيْهِ
فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَمَرْتَنِي بِالصَّلاَةِ، فَمَا اَلصَّلاَةُ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): اَلصَّلاَةُ خَيْرُ مَوْضُوعٍ، فَمَنْ شَاءَ أَقَلَّ، وَ مَنْ شَاءَ أَكْثَرَ
2⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله! أَيُّ اَلْأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اَلله عَزَّ وَ جَلَّ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اَلْإِيمَانُ بِاللَّهِ، ثُمَّ اَلْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ»
3⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله! أَيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ أَكْمَلُ إِيمَاناً؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً»
4⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «مَنْ سَلِمَ اَلْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ».
5⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ الله! أَيُّ اَلْهِجْرَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): «مَنْ هَجَرَ اَلسُّوءَ»
6⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَللَّيْلِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): «جَوْفُ اَللَّيْلِ اَلْغَابِرِ»
7⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّلاَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «طُولُ اَلْقُنُوتِ»
8⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّدَقَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «جُهْدٌ مِنْ مُقِلٍّ إِلَى فَقِيرٍ فِي سِرٍّ»
🌺 حدیث جلسه ۴۲: «خصوصیات برترین نماز و صدقه»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّلاَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «طُولُ اَلْقُنُوتِ»
قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّدَقَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «جُهْدٌ مِنْ مُقِلٍّ إِلَى فَقِيرٍ فِي سِرٍّ»
🖊 شرح حدیث:
✳️ جناب ابوذر در ادامه سؤالات قبلی میپرسد: كدام نماز داراى فضيلت بيشترى است؟
در اينجا هم نبیّ مكرّم (صلّی الله عليهوآله) نمیپردازند به بيان آن شخص نماز افضل كه مثلاً نماز نافله يا نماز شب أفضل است، بلكه به كيفيت نماز میپردازند.
🍃 میفرمایند: آن نمازهايی كه قنوت در آن طولانی باشد.
چون اگرچه سرتاسر نماز ذكر و دعاست، امّا قنوت خصوصيتی دارد به اينكه انسان در آن با خدا مخاطبه مىكند، و خواستههاى خود را با خدا مطرح مىكند.
🍃 هرچه بيشتر با خدا حرف بزنيد اين مطلوبتر است.
🍃 اهميت توجه در نماز را از اينجا میشود فهميد، كه آن روح نماز عبارت است از همين توجّه.
❓از بهترين صدقه پرسيدم؟
حضرت فرمودند: صدقهای كه اين چند خصوصيت را داشته باشد، از همه صدقات أفضل است:
1⃣ «جهدٌ» يعنى يک حركتى در آن وجود داشته باشد، انسان تلاشى كند تا اين صدقه را به دست اهلش برساند.
2⃣ «من مُقلٍّ» از كسی باشد كه كمپول و نادار است، پول فراوانى در بساطش نيست كه هرچه بدهد، حساب نشود، بلكه مُقلّ است.
3⃣ «إلى فقيرٍ» اين صدقه را به فقير و نيازمند بدهد.
🌱 صدقه را اگر به افرادی غير فقير بدهد احسان است.
4⃣ «في سرٍّ» پنهانی باشد.
🍃 هر كدام از اينها هم كه نباشد صدقه است، و داراى فضيلت است، اما افضل از همه صدقات داراى اين ويژگیها است.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۲؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۷ اسفند ۱۳۸۵ (جلسه ۱۵۳ مکاسب محرّمه)
🌺 ۳. جزوه جلسه ۴۲
📜 نکات تکمیلی
◀️ درس ۵۶: نماز جماعت ۱
📚 رساله آموزشی، جلد ۱
❇️ مشروعیت و اهمیّت نماز جماعت
۱. نماز جماعت از مهمترین مستحبات و از بزرگترین شعایر اسلامی است، و دست کم با دو نفر (یک امام و یک مأموم) منعقد میشود.
۲. اگر امام جماعت بدون قصد امامت، مشغول نماز شود، نماز وی و اقتدای دیگران به او اشکال ندارد، و به عبارت دیگر در تحقق جماعت، فقط کافی است که مأموم نیت اقتدا داشته باشد، و نیت امامت برای امام، معتبر نیست، هر چند درک فضیلت نماز جماعت برای امام در صورتی است که قصد امامت و جماعت کند.
۳. امامت به نیت نماز قضای احتیاطی صحیح نیست، مگر در صورتی که مأموم نیز نمازش را احتیاطاً دوباره میخواند و جهت احتیاطش با امام یکی است، بنابراین فردی که میخواهد یک نماز را در مکانهای مختلف به عنوان امام جماعت اقامه کند نمیتواند آنها را به نیت نماز قضای احتیاطی به جا آورد.
۴. رضایت امام جماعت شرط صحت اقتدا نیست، بنابراین اقتدا کردن به کسی که راضی به این کار نیست اشکال ندارد.
۵. اقتدا به مأموم تا وقتی که نمازش را به جماعت ادامه میدهد صحیح نیست، ولی زمانی که انسان نداند که او مأموم است و به وی اقتدا کند، اگر در رکوع و سجود به وظیفهی نمازگزار منفرد عمل کرده، بدین معنی که رکنی را عمداً و یا سهواً کم یا زیاد نکرده باشد، نمازش صحیح است.
۶. تکرار امامت در نماز جماعت در نمازهای یومیه یکبار جایز است، مشروط بر اینکه مأمومین در جماعت دوم غیر از مأمومین جماعت اول باشند، بنابراین یک امام جماعت میتواند در دو مسجد اقامهی جماعت کرده و نماز را دوباره بخواند.
۷. در نمازهای یومیه هر نمازی را میتوان با هر نماز اقتدا کرد، مثلاً کسی که قصد خواندن نماز عشا دارد میتواند به کسی که نماز مغرب میخواند اقتدا کند.
۸. حضور و شرکت زنان در نماز جماعت اشکال ندارد، و ثواب جماعت دارد.
۹. اگر موقعی به جماعت رسد که امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است، چنانچه بخواهد به ثواب نماز جماعت برسد باید نیت کند و تکبیرة الاحرام بگوید، و بعد بنشیند و تشهد نماز را با امام بخواند، ولی سلام نگوید و کمی صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید، بعد بایستد و نماز را ادامه بدهد یعنی حمد و سوره را بخواند و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند. (این طریق مختصّ تشهد آخر نماز جماعت و برای درک ثواب جماعت است، و نمیتوان آن را در تشهد رکعت دوم نمازهای سه رکعتی و چهار رکعتی انجام داد).
۱۰. اختلاف در تقلید مانع از صحت اقتدا نیست، بنابراین کسی که در نماز مسافر مقلد مجتهدی است میتواند به امام جماعتی که در آن مسأله مقلد مرجع دیگری است اقتدا نماید، ولی اقتدا در نمازی که طبق فتوای مرجع تقلید مأموم، قصر است و طبق فتوای مرجع تقلید امام جماعت تمام است یا بالعکس صحیح نیست.
✅ توجه
۱. افرادی که هنگام برپایی نماز جماعت، اقدام به خواندن نماز فرادی میکنند، اگر این عمل تضعیف نماز جماعت و اهانت و بیاحترامی به امام جماعتی که مردم اعتماد به عدالت او دارند محسوب شود جایز نیست.
۲. شرکت ظاهری در نماز جماعت برای یک غرض عقلایی، مثل دفع تهمت اشکال ندارد، ولی آهسته خواندن حمد و سوره در قرائت نمازی که باید بلند خوانده شود، مثل نماز مغرب و عشا برای اظهار اقتدا به امام جماعت، صحیح و مجزیّ نیست.
۳. انجام کارهای مستحبی، مثل نماز مستحب یا دعای توسل و یا سایر دعاهای طولانی که قبل یا بعد از نماز جماعت و یا در اثنای آن در نمازخانهی ادارات دولتی برگزار میشود و بیشتر از جماعت طول میکشد اگر منجر به تضییع وقت اداری و تأخیر در انجام کارهای واجب شود اشکال دارد.
۴. گرفتن اجرت برای انجام واجبات و همچنین اقامه جماعت مانعی ندارد.
۵. در نماز جماعت بعد از سلام، قرائت آیه صلوات و ذکر صلوات بر پیامبر (صلیالله علیه و آله) و آل او (علیهمالسلام) نه تنها اشکال ندارد، بلکه مطلوب بوده و ثواب دارد.
همچنین مواظبت بر شعارهای اسلامی و شعار انقلاب اسلامی (تکبیر و ملحقات آن) که یادآور رسالت و اهداف بلند انقلاب اسلامی است هم مطلوب است.
۶. بهتر است برای درک فضیلت نماز اول وقت و جماعت، کارهای اداری به گونهای تنظیم شود که کارکنان اماکن نظامی، ادارات و مانند آن بتوانند این فریضهی الهی را به صورت جماعت و در کمترین مدت بخوانند.
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجتالإسلام اصغری
۱. اگر شخصی در نماز دچار وسواس باشد، نماز جماعت چه حکمی پیدا میکند؟
الف) واجب است نماز را به جماعت بخواند
ب) واجب نیست نماز را به جماعت بخواند
ج) احتیاط کند و به جماعت بخواند
د) بنابر احتیاط واجب به جماعت بخواند
۲. موارد عدم جواز جماعت در کدام گزینه بهصورت صحیح آمده است؟
الف) نماز طواف کعبه، نماز عیدین
ب) نمازهای مستحبی بجز نماز عیدین، نمازهای یومیه احتیاطیِ امام
ج) نماز عیدین، نماز عید غدیر
د) نماز قضای یومیه، نماز طواف کعبه
هدایت شده از حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه ۵۶. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ ولایة الفقیه. ج۳، ص ۵۵۳. بقي الکلام في ولايته على الوجه الثاني. ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ .mp3
11.52M