هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۴۳. نماز، نماز جماعت، شرایط امام و نماز جماعت (مسأله ۷۱۱ تا ۷۲۵ رساله نماز و روزه). ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ .mp3
8.67M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه چهلوسوّم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَلله عَنْهُ):
وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَلله (صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ؛
1⃣ فَقَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): يَا أَبَاذَرٍّ؛ إِنَّ لِلْمَسْجِدِ تَحِيَّةً،
قُلْتُ: وَ مَا تَحِيَّتُهُ، يَا رَسُولَ اَلله!
قَالَ: «رَكْعَتَانِ تَرْكَعُهُمَا»، ثُمَّ اِلْتَفَتُّ إِلَيْهِ
فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَمَرْتَنِي بِالصَّلاَةِ، فَمَا اَلصَّلاَةُ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): اَلصَّلاَةُ خَيْرُ مَوْضُوعٍ، فَمَنْ شَاءَ أَقَلَّ، وَ مَنْ شَاءَ أَكْثَرَ
2⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله! أَيُّ اَلْأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اَلله عَزَّ وَ جَلَّ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اَلْإِيمَانُ بِاللَّهِ، ثُمَّ اَلْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ»
3⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله! أَيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ أَكْمَلُ إِيمَاناً؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً»
4⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «مَنْ سَلِمَ اَلْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ».
5⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ الله! أَيُّ اَلْهِجْرَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): «مَنْ هَجَرَ اَلسُّوءَ»
6⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَللَّيْلِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): «جَوْفُ اَللَّيْلِ اَلْغَابِرِ»
7⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّلاَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «طُولُ اَلْقُنُوتِ»
8⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّدَقَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «جُهْدٌ مِنْ مُقِلٍّ إِلَى فَقِيرٍ فِي سِرٍّ»
9⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّوْمِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «فَرْضٌ مُجْزِئٌ وَ عِنْدَ اَللهِ أَضْعَافُ ذَلِكَ»
🔟 قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلزَّكَاةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «أَغْلاَهَا ثَمَناً وَ أَنْفَسُهَا عِنْدَ أَهْلِهَا»
🌺 حدیث جلسه ۴۳: «برترین روزه و زکات»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّوْمِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «فَرْضٌ مُجْزِئٌ وَ عِنْدَ اَللهِ أَضْعَافُ ذَلِكَ»
قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلزَّكَاةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «أَغْلاَهَا ثَمَناً وَ أَنْفَسُهَا عِنْدَ أَهْلِهَا»
🖊 شرح حدیث:
✳️ جناب ابوذر در ادامه سؤالات قبلی میپرسد:
9⃣ چه روزهای با فضيلتتر است؟
🍃 حضرت (صلّی الله عليهوآله) میفرمایند: از همه روزههاى ايام سال، با فضيلتتر آن روزه فرضی است كه به نحو مجزئ يعنى به درستى انجام دهيم، اين از همه روزهها بالاتر است، روزه ماه مبارك رمضان.
پاداش بزرگ روزه همين است كه خداى متعال قبول كند و مجزی باشد، اما خداى متعال چندين برابر اين روزه واجب ثواب خواهد داد.
❇️ سپس جناب ابوذر میپرسد:
🔟 كدام زكات با فضيلتتر است؟
🍃 حضرت پاسخ میدهند: زكاتی كه از گرانترين و نفيسترين اموال متعلّق زكات پرداخت شود.
🌱 انسان زكات گندم را مىتواند از آن صُبرة گندم كه غير مرغوب است بدهد، و مىتواند از آن صُبرة مرغوبتر و تميزتر بدهد.
🍃 میفرمایند: اگر زكات را از اين نوع نفيس دادى اين، با فضيلتتر است، «لنتنالوا البرّ حتّي تنفقوا ممّا تُحبّون»
✅ در صدقه دو بخش وجود دارد:
1⃣ يک بخش عبارت است از «كندن مال از خود»
2⃣ بخش ديگر عبارت است از «رفع نياز مستحق».
🍃 آن كندن مال از خود، اهميتش بيشتر است.
«و من يوقَ شُحّ نفسه فاولئك هم المفلحون»
انسان بتواند آن دلبستگی را كه به اين شیء دارد، قيچی كند، بخش مهمّ صدقه اين است،
البته آن رسيدن مال به مستحقّ و فقير و رفع فقر، اين هم به جای خود محفوظ،
امّا اصل قضيه اين است كه انسان بتواند از خودش يک چيزى را جدا كند.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۲؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۸ اسفند ۱۳۸۵ (جلسه ۱۵۴ مکاسب محرّمه)
🌺 جزوه جلسه ۴۳
📜 نکات تکمیلی
◀️ درس ۵۷: نماز جماعت ۲
📚 رساله آموزشی، جلد ۱
❇️ شرایط امام جماعت
✅ عدالت
🌱 ۱. اگر امام جماعت سخنی بگوید و یا مزاحی کند که خوشایند و مناسب شأن عالم دینی نباشد، در صورتی که مخالف شرع نباشد، ضرری به عدالت نمیزند.
🌱 ۲. صرف ترک امر به معروف و نهی از منکر که ممکن است بر اثر عذر مقبولی نزد مکلّف باشد، به عدالت وی ضرر نمیزند و مانع اقتدا به او نیست.
🌱 ۳. شخصی که اعتقاد به عدالت امام جماعتی دارد و در عین حال معتقد است وی در مواردی به او ظلم کرده است، تا برایش احراز نشود که عمل آن امام جماعت که او آن را ظلم میشمارد با علم و اختیار و بدون مجوِّز شرعی بوده مجاز نیست که حکم به فسق او نماید.
🌱 ۴. توجّه: در اقتدا به امام جماعت، شناخت واقعی او شرط نیست، بلکه همین که عدالت امام نزد مأموم به هر طریقی ثابت باشد، اقتدا به او جایز و نماز جماعت صحیح است.
✅ نماز را صحیح خواندن
🌱 ۱. اگر قرائت مکلّف صحیح نباشد، و قدرت بر یادگیری هم نداشته باشد، نماز او صحیح است، ولی دیگران نمیتوانند به وی اقتدا کنند.
🌱 ۲. اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم، صحیح نباشد، و در نتیجه نماز او را صحیح نداند، نمیتواند به او اقتدا کند، و در صورت اقتدا، نماز او صحیح نیست، و اعادهی آن واجب است.
✅ چند نکته در ارتباط با شرایط امام جماعت
🍃 ۱. با دسترسی به روحانی، از اقتدا به غیر روحانی اجتناب شود. [این حکمی ارشادی است، نه یکی از شرایط امام جماعت]
🍃 ۲. اگر امام جماعت، استقرار و آرامش در قیام به صورت طبیعی داشته باشد، و بتواند آن را در حال قرائت حمد و سوره و ذکرهای نماز و انجام افعال آن حفظ کند، و قدرت بر رکوع و سجده داشته باشد و بتواند وضوی صحیح بگیرد، اقتدای دیگران به او در نماز بعد از احراز سایر شرایط امامت جماعت صحیح است،
و در قطع کامل دست یا پا و یا فلج بودن آنها امامت محلّ اشکال است،
ولی در قطع انگشت ابهام (شصت) پا، امامت صحیح است.
🍃 ۳. نماز مأمومینی که در گذشته بر اثر جهل به حکم شرعی به فردی اقتدا کردهاند که اقتدا به او صحیح نبوده، مثل فردی که دست راست نداشته است، محکوم به صحّت است، و اعاده و قضا بر آنان واجب نیست.
🍃 ۴. رضایت امام جماعت شرط صحّت اقتدا نیست، بنابراین اقتدا کردن به کسی که راضی به این کار نیست اشکال ندارد.
🍃 ۵. اختلاف در تقلید مانع از صحت اقتدا نیست، بنابراین کسی که در نماز مسافر مقلد مجتهدی است میتواند به امام جماعتی که در آن مسأله مقلد مرجع دیگری است اقتدا نماید، ولی اقتدا در نمازی که طبق فتوای مرجع تقلید مأموم، قصر است و طبق فتوای مرجع تقلید امام جماعت تمام است یا بالعکس صحیح نیست.
🍃۶. اقتدا به اهل سنت برای رعایت وحدت اسلامی جایز است، و اگر حفظ وحدت، مقتضی انجام کارهایی باشد که آنها انجام میدهند نماز صحیح و مجزی است، حتی اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد، ولی تکتف (دست بسته نماز خواندن) در نماز جایز نیست، مگر این که ضرورت آن را اقتضا کند.
❇️ شرایط نماز جماعت
🍃 ۱. در نماز جماعت اگر بانوان وسیلهی اتصال آقایان به جماعت باشند، کما اینکه در نماز جماعتهای بزرگ مثل حرم ثامنالائمّه (علیه آلاف التحیة و الثناء) یا نماز جمعهها گاهی اتفاق میافتد، مشکلی ایجاد نمیشود، ولی بنابر احتیاط واجب باید بین زنان و مردان حداقل یک وجب فاصله باشد، مگر بین آنها پرده یا مانند آن وجود داشته باشد. (البته این مسأله اختلافی است، و اختلاف در آن به اختلاف در مکان نمازگزار برمیگردد)
🍃 ۲. توجه: زنان اگر پشت سر مردان ولو بدون فاصله بایستند احتیاجی به حایل و پرده نیست،
ولی اگر در کنار مردان بایستند سزاوار است که حایلی بین آنها باشد، تا کراهت کنار هم ایستادن مردان و زنان در نماز بر طرف شود،
و این که وجود حایل بین زنان و مردان در نماز موجب تحقیر و توهین به شأن و کرامت زنان میشود توهم و خیالی بیش نیست، و اساسی ندارد.
🍃 ۳. اگر مأموم در آخر یکی از دو طرف صف اول نماز ایستاده باشد، چنانچه مأمومینی که بین او و امام ایستادهاند بعد از این که امام جماعت شروع به نماز کرد آماده نماز باشند، و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد میتواند به نیت جماعت وارد نماز شود.
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجتالإسلام اصغری
۱. مقصود از عدالت در امام جماعت چیست؟
الف) عدالت واقعی
ب) حسن ظاهر
ج) الف و ب
د) هیچکدام
۲. در کدام گزینه نماز جماعت صحیح نیست؟
الف) مکان امام از مکان مأمومین مقدار بسیار کمی بالاتر است
ب) بین امامِ مرد و مأمومینِ زن، پرده و مانند آن نصب شده است
ج) برگزاری نماز جماعت در طبقات مختلف ساختمانهاى چندین طبقهی جدید
د) در نماز جماعت، بانوان وسیلهی اتصال مردان باشند
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
🌺احکام انتخابات مبتنی بر نظرات مقام معظّم رهبری (حفظهالله)🌺 🍀https://eitaa.com/doros_howze_asghari
🌺احکام انتخابات مبتنی بر نظرات مقام معظّم رهبری (حفظهالله)🌺
🍀https://eitaa.com/doros_howze_asghari🍀
عرض ادب و احترام محضر سروران بزرگوار؛
🍃 در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی سال گذشته،
۳۹ مسأله شرعی مبتنی بر نظرات مقام معظّم رهبری (حفظهالله) به محضرتان تقدیم گردید.
در چند روز باقیمانده تا انتخابات ریاستجمهوری برخی از آنها بازنشر میگردد.
إن شاءالله مرضیّ امام عصر (عجّل الله فرجه) باشد، و دولتی قوی و انقلابی تشکیل گردد.
هدایت شده از 🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
❇️ حکم شرکت در انتخابات
1⃣ سؤال: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعاً واجب و عدم شرکت، حرام است؟
✅ جواب: شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
هدایت شده از 🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
❇️ واجب عینی بودن شرکت در انتخابات
2⃣ سؤال: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟
✅ جواب: واجب عینی است.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari