جلسه ۱۰. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۲۰. المسألة الثامنة عشر، الکذب... و في مستطرفات السرائر. ۱۴ مهر ۱۴۰۳ .mp3
12.81M
🌺 حدیث جلسه ۱۰: «جایگاه برجسته والدین»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عن امیرالمؤمنین (علیهالسّلام)، قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«إِنَّ فَوْقَ كُلِّ بِرٍّ بِرّاً حَتَّى يُقْتَلَ اَلرَّجُلُ شَهِيداً فِي سَبِيلِ اَللَّهِ،
وَ فَوْقَ كُلِّ عُقُوقٍ عُقُوقاً حَتَّى يَقْتُلَ اَلرَّجُلُ أَحَدَ وَالِدَيْهِ».
و فی روایةٍ أخری: «إِيَّاكُمْ وَ دَعْوَةَ اَلْوَالِدِ! فَإِنَّهَا تُرْفَعُ فَوْقَ اَلسَّحَابِ حَتَّى يَنْظُرَ اَللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهَا، فَيَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: اِرْفَعُوهَا إِلَيَّ حَتَّى أَسْتَجِيبَ لَهُ،
فَإِيَّاكُمْ وَ دَعْوَةَ اَلْوَالِدِ فَإِنَّهَا أَحَدُّ مِنَ اَلسَّيْفِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 حضرت میفرمایند: هرکار نیکی که تصوّر میشود، کار نیک بالاتر از آن هم وجود دارد.
عبادات، حسنات، اعمال خالصهای که انسان لوجه الله انجام میدهد، هر کدام مراتب دارند، و برّی بالاتر از شهادت در راه خدا وجود ندارد.
🍃 جفای به دیگران مراتبی دارد -در اينجا «عقوق» بمعنای گناهی است که متمثّل در جفای به دیگران است- و فوق هر جفاکردنی، جفاکردنی وجود دارد، و بالاترین عقوق این است که کسی یکی از والدین خود را به قتل برساند (نعوذ بالله).
🍃 در روایت دیگر از همین طریق آمده است: از دعای پدر برحذر باشید،
🌱 به معنای اینکه مراقب باشید که خیلی مهم است.
دعای پدر در ملکوت اعلی بالا میرود و دعائی مقبول است و از شمشیر -در بُرندگی- تیزتر است.
بنابراین، اگر دعای والد در حق فرزند انجام گیرد -چه علیه فرزند باشد و چه بهنفع او- گیرائی دارد.
فلذا قدر دعای پدر را باید بدانیم.
📚 النوادر، صفحه ۹۲؛ مرحوم راوندی
📆 ۲۲ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۱۰ مکاسب محرّمه).
جلسه ۱۰. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۱۶. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... الثامن... نعم. ۱۴ مهر ۱۴۰۳ .mp3
12.89M
🎙جلسه ۱۰. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي
ج۱، ص ۲۱۶؛ الثامن... نعم، لو کان لکلّ منهما
📆 شنبه؛ ۱۴ مهر ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۰: «جایگاه زیارت برادر مؤمن برای خدا»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الکافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ وَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ اَلنَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ اَلْحَلَبِيِّ عَنْ بَشِيرٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«إِنَّ اَلْعَبْدَ اَلْمُسْلِمَ إِذَا خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ زَائِراً أَخَاهُ لِلَّهِ لَا لِغَيْرِهِ، اِلْتِمَاسَ وَجْهِ اَللَّهِ، رَغْبَةً فِيمَا عِنْدَهُ وَكَّلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ يُنَادُونَهُ مِنْ خَلْفِهِ إِلَى أَنْ يَرْجِعَ إِلَى مَنْزِلِهِ أَلَا طِبْتَ وَ طَابَتْ لَكَ اَلْجَنَّةُ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 روایات متعدّدی در باب تزاور اخوان هست. که برادران مؤمن همدیگر را زیارت کنند، با هم دیدار داشته باشند.
✅ این روایت مشخص میکند که این ثوابهایی که برای این تزاور وجود دارد، متعلقّ به چه نوع تزاوری است.
🍂 یک وقت میرویم مثلاً گعده کنیم،
🍂 یک وقت یک کاری داریم، برای انجام یک کاری، یکدیگر را میبینیم.
🍂 یک وقت انسان طمع پولی، طمع جاه و مقامی دارد.
🛑 اینها چنین ثوابی ندارد.
🍃 آن تزاوری که فقط محض رضای خدا و خاطر خدا است،
میرود سراغ برادر دینی، چون او احتیاجی دارد، یا تنهاست، یا مریض است،
🌱 یا هدفش استحکام پیوند برادری بین اینها است برای خاطر خدا؛ یعنی برای این اهداف الهی به دیدن برادر مؤمن میرود، برای به دست آوردن رضای الهی و توجّه الهی.
این دیدار برای رغبت به ما عندالله است؛
🌱 چون خدای متعال نزدیکی دلهای مؤمنان را به یکدیگر دوست میدارد، فقط برای این جهت میرود.
🍃 وقتی چنین تزاوری انجام گرفت، این ثوابهای عجیبی که در بعضی از روایات هست، مترتّب بر این است.
🍃 یکی از آن ثوابها این است: هفتاد هزار فرشتهی خدا، او را از پشت سر ندا میکنند و به او خطاب میکنند -تا وقتی برگردد به منزلش- میگویند: تو پاکیزهای و بهشت برای تو گوارا باد.
✅ اینقدر زیارت برادران مؤمن مهم است.
در بحث زندگی ائمّه (علیهمالسّلام) که قبل از انقلاب، سالها مطالعه میکردم، اینطور روایات را حمل میکردیم بر تزاور اخوان در آن دورهی سختی و شدت شیعیان که: پیوند اینها به یکدیگر و اتصال مؤمنین به یکدیگر موجب استحکام و بقاء آنها در این راه دشوار میشد.
آن روز شیعه در طول دوران خلافتهای ظلم و استکبار در نهایت شدّت بود.
این دیدارها، این نشست و برخاستهای برادران با یکدیگر، دلها را قرص میکرد، تواصی به صبر و تواصی به حق میشد.
این روایات را ما برای آن زمان حمل میکردیم.
البته واضحترین مصادیقش، مؤمنین در آن زمان است،
لکن انسان وقتی نگاه میکند به مسایل اجتماعی و میبیند چقدر وحدت دلها در حرکت یک جامعه، عروج یک جامعه، تقدم یک جامعه، قدرت دفاعی یک جامعه تأثیر دارد، میفهمد که این توصیهها مخصوص آن عصر نیست،
حتّی در عصری که حقّ حاکم است، فکر صحیح، تشکیلدهندهی نظام اجتماعی کشور است، مؤمنین باید با یکدیگر دلهایشان صاف باشد،
این علقههای اجتماعی، پیوندهای عاطفی بین مؤمنین باید مستحکم باشد.
درست نقطهی مقابل آنچه در نظام مادّی وجود دارد، که هر کسی خودش را محور همه چیز میداند؛ کأنّه هر چیزی که برای من مفید باشد، خوب است، هر چه برای من بد باشد، بد است.
هر کسی با من دوست باشد، آدم خوبی است. هر کسی با من بد باشد، آدم بدی است.
چقدر این حالت، برای جامعه زیانبار است.
طبعاً در چنین جامعهای دعوا هست، تنافس و تکالب هست، کشتن یکدیگر در این جامعه آسان میشود.
چنانچه الآن در غرب همینطور است، اصلاً آدمکشی برایشان کار سختی نیست، با خونسردی آدم میکشند!
وقتی انسان خودش را محور قرار داد، همین میشود.
درست نقطهی مقابل آن، تعلیم این روایت و تعلیم اسلام است، که بحث من نیست، بحث ماست، بحث جمع است.
جمع بایستی تحقّق و عینیت پیدا کند.
جمع هم با تجمع تنها نمیشود، با تجمع دلها میشود.
تنها بدنها در کنار هم باشند، امّا دلها از هم دور باشند، فایدهای ندارد.
دلها باید به هم نزدیک باشند.
لذا اینطور مسلمانان را به تزاور تحریض میکند، میفرماید: اگر برای خاطر خدا، به خاطر همین چیزی که خدای متعال خواسته است، شما برادر مسلمانت را دیدار کردی، زیارت کردی، چقدر پیوند و محبّت ایجاد میکند؟!
و در جامعه استحکام و اقتدار مطلوب است.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۵۹؛ فیض کاشانی
📆 دوشنبه، ۹ اسفند ۱۳۸۹ (جلسه ۴۰۴ مکاسب محرّمه)
جلسه ۱۱. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۲۲. المسألة الثامنة عشر، الکذب... و لا إشکال في ذلك كلّه. ۱۵ مهر ۱۴۰۳ .mp3
11.71M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۱: «آثار صدقه و اذكار»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عن امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«صَنِيعُ اَلْمَعْرُوفِ يَدْفَعُ مِيتَةَ اَلسَّوْءِ،
وَ اَلصَّدَقَةُ فِي اَلسِّرِّ تُطْفِئُ غَضَبَ اَلرَّبِّ،
وَ صِلَةُ اَلرَّحِمِ تَزِيدُ فِي اَلْعُمُرِ وَ تَنْفِي اَلْفَقْرَ،
وَ «لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ» كَنْزٌ مِنْ كُنُوزِ اَلْجَنَّةِ، وَ هِيَ شِفَاءٌ مِنْ تِسْعَةٍ وَ تِسْعِينَ دَاءً، أَدْنَاهَا اَلْهَمُّ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 حضرت امیر (علیهالسلام) میفرمایند: خاصیت نیکیکردن به مردم این است که از انسان، مرگ نامطلوب را دفع میکند.
🍃 گاهی انسان در حال سجده میمیرد،
گاهی در راه خدا شهید میشود،
یا در مکان متبّرک و یا در حال انجام کار نیک از دنیا میرود.
اينها مرگهای خوب است.
🍂 مرگهای بد، مرگهایی است که در آنها مجال توبه و مجال عبرتگرفتن برای انسان نیست، و شرایطی هم برای انسان حاکم نیست که در آن شرایط، انسان خرسند و خشنود باشد.
🍃 صدقهی پنهانی، غضب پروردگار عالم را دفع میکند، و از انسان دور میکند.
🍃 صلهی رحم، هم عمر را زیاد میکند، و هم فقر را از انسان دور میکند.
🍃 اينها، همان روابط ناشناختهی بین علّتها و معالیل است.
از این قبیل، میلیاردها رابطه در عالم طبیعت وجود دارد، و هنوز علم، این روابط را کشف نکرده است.
🍃 ذکر «لاحول و لاقوّة إلا بالله» گنجینهی بهشتی است، و باید این را به دل خود خواند و به خود تلقین کرد.
این ذکر، انسان را از ۹۹ مرض نجاتمیدهد که کمترین آن امراض، همّ و غمّ است.
🍃 در روایتی آمده: اگر کسی غصّهدار است، چند بار این ذکر شریف «لاحول و لاقوّة إلا بالله لاملجأ و لامنجا مِن الله إلا الیه» را بخواند، همّ و غمّ او فرونشیند.
📚 النوادر، صفحه ۹۴؛ مرحوم راوندی
📆 ۲۳ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۱۱ مکاسب محرّمه).
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ بِشْرِ بْنِ مَسْلَمَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَلله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ:
مَا أُبَالِي إِذَا قُلْتُ هَذِهِ اَلْكَلِمَاتِ لَوِ اِجْتَمَعَ عَلَيَّ اَلْإِنْسُ وَ اَلْجِنُّ
بِسْمِ اَلله وَ بِالله وَ مِنَ اَلله وَ إِلَى اَلله وَ فِي سَبِيلِ اَلله وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اَلله (صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ)
اَللَّهُمَّ إِلَيْكَ أَسْلَمْتُ نَفْسِي،
وَ إِلَيْكَ وَجَّهْتُ وَجْهِي،
وَ إِلَيْكَ أَلْجَأْتُ ظَهْرِي،
وَ إِلَيْكَ فَوَّضْتُ أَمْرِي؛
اَللَّهُمَّ اِحْفَظْنِي بِحِفْظِ اَلْإِيمَانِ مِنْ بَيْنِ يَدَيَّ، وَ مِنْ خَلْفِي، وَ عَنْ يَمِينِي وَ عَنْ شِمَالِي، وَ مِنْ فَوْقِي وَ مِنْ تَحْتِي، وَ مِنْ قِبَلِي؛
وَ اِدْفَعْ عَنِّي بِحَوْلِكَ وَ قُوَّتِكَ؛
فَإِنَّهُ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِكَ. (الكافي)
جلسه ۱۱. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۱۷. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... التاسع... فتلخّص. ۱۵ مهر ۱۴۰۳ .mp3
13.16M
🎙جلسه ۱۱. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي
ج۱، ص ۲۱۷؛ التاسع... فتلخّص
📆 یکشنبه؛ ۱۵ مهر ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۱: «ویژگی شیعیان»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الکافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ] سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ:
«شِيعَتُنَا اَلرُّحَمَاءُ بَيْنَهُمُ،
اَلَّذِينَ إِذَا خَلَوْا ذَكَرُوا اَللَّهَ،
إِنَّ ذِكْرَنَا مِنْ ذِكْرِ اَللَّهِ؛
إِنَّا إِذَا ذُكِرْنَا ذُكِرَ اَللَّهُ، وَ إِذَا ذُكِرَ عَدُوُّنَا ذُكِرَ اَلشَّيْطَانُ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 شیعیان ما این خصوصیات را دارند:
1⃣ با یکدیگر باید تراحم داشته باشند.
🌱 رحم کردن شامل گذشت، اغماض، تلطّف و رأفت و بقیهی چیزها است.
ترحم نسبت به یکدیگر داشته باشند.
2⃣ ذکر خدا کنند.
❌ البته معنایش این نیست که هیچ حرف دیگری نزنند، فقط بنشینند ذکر بگویند.
✅ بلکه معنایش این است که: در نشستها، در گفتگوها، در تصمیمها به یاد خدا باشند.
شاخص شیعیان را این قرار میدهد.
🌱 یک جمعیّتی را میخواهند اینها پرورش کنند، تربیت کنند، که اینها در جامعهی اسلامی موتور باشند، مثل یک لوکوموتیوی که یک قطار را حرکت میدهد،
ائمّه (علیهمالسلام) میخواهند یک جماعتی درست کنند که اینها بتوانند با تربیت دینی و فکری و اخلاقیشان جامعهی اسلامی را حرکت بدهند.
🌱 همانطور که دیروز عرض کردیم، یک مصداق اتمّش مربوط به زمان خود آن بزرگواران است، که زمان تقیّه است، لکن در همهی زمانها، در زمان ما هم همین طور است.
اگر بتوانیم ما خودمان را با این آداب متأدب کنیم، و با این خلق نیکو متخلّق کنیم، خواهیم توانست مثل یک لوکوموتیو عمل کنیم.
دنیای اسلام را، جامعهی اسلامی را، امّت اسلامی را به دنبال خودمان بکشانیم.
🍃 پس «اذا خلوا ذکروا الله» یکی از خصوصیات این است که اهل یاد خدا و ذکر خدا باشند.
🍃 بعد میفرماید:
◀️ به یاد ما هم که باشند، صحبت ما را هم که بکنند، این ذکر الله است؛ چون اینها بندگان خالص و ناب پروردگارند، عباد الله المخصلین،
آنچه در مورد این بزرگواران گفته شود، از مقاماتشان، کراماتشان، علمشان و بقیهی خصوصیاتی که در اینها هست و اغلب منحصر بفرد است، منحصر به همین انوار طیبه است، اینها همهاش آیات الهی است؛
چون مرآت صفات پروردگارند.
🍃 راجع به اینها که صحبت کردیم، راجع به خدا صحبت کردیم.
این، نشاندهندهی جهتگیری است،
علاقهی به ائمّه و محبّت به این بزرگواران و ذکر فضایل و مناقب اینها، جهتگیری است.
🍃 ذکر اینها، ذکر خداست؛ چون اینها خودشان فانی در خدا هستند.
وقتی ما در یک جایی مورد مذاکره قرار بگیریم، دربارهی ما صحبت کنند، خدای متعال ذکر میشود.
انفکاکی نیست، اینها همه چیزشان برای خداست، در راه خداست، فانی در وجود اقدس حق متعال است، پس ذکر اینها، ذکر الله است.
✅ جبههبندی این است،
🍃 میفرماید: دشمن ما وقتی مذاکره میشود، مورد توجه قرار میگیرد، در واقع شیطان مورد ذکر و توجه قرار گرفته است.
🌱 یک خط فاصلی وجود دارد بین جبههی حق و جبههی باطل، جبههی خدا و جبههی شیطان.
همیشه همینطور است، الآن هم همینطور است.
🍃 در سطح کشور هم همینطور است، دو جبهه وجود دارد: جبههی خدا و جبههی شیطان.
آن کسانی که در جبههی خدا قرار دارند، در جهت خدا حرکت میکنند، شدت و ضعف دارد.
آن کسانی که در جبههی شیطانند، در جهت شیطان حرکت میکنند، آن هم شدت و ضعف دارد.
بعضیها دانسته، عامداً، عالماً، بعضیها هم ندانسته، بیتوجّه.
البته هر کدام حکمی دارند.
آن که دانسته است، انسان یکطور با او برخورد میکند.
آن که ندانسته است، طور دیگری برخورد میکند.
آن که اشدّ الخصام و الدّ الخصام است، به روش دیگری با او برخورد میکنند.
✅ باید جبههبندی مشخصی باشد.
این که ما همیشه تأکید میکنیم به مسئولین، به نخبههای سیاسی، به این، به آن، که نگذارید خط فاصل گم بشود، به خاطر این است.
معنایش این نیست که با طرف مقابل دایم بجنگید!
نه، گاهی اوقات جنگ نیست،
🌱 و قولا له قولاً لیّناً.
خدای متعال به موسی و هارون دربارهی فرعون میفرماید: با قول لیّن با او برخورد کنید!
لعلّه یتذکّر او یخشی.
🌱 یا حضرت ابراهیم با نمرود مباحثه میکند، استدلال میکند.
معنای دو جبهه این نیست که باید با مشت و لگد، چوب و چاقو همیشه با یکدیگر مواجه بشوند.
گاهی با زبان لیّن است، گاهی با ملایمت است، گاهی با مداراست. که در روایاتی هست، قبلاً هم بعضی از آن روایات را به مناسبتی خواندیم.
لکن جبهه مشخص باشد،
معلوم باشد که شما با چه کسی مدارا میکنید، با چه کسی ملاطفت میکنید.
با چه کسی استدلال میکنید.
نگذارید خط وسط محو بشود.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۶۱؛ فیض کاشانی
📆 سهشنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ (جلسه ۴۰۵ مکاسب محرّمه)
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 لوح | نسل بیپایان
✏️ رهبر انقلاب: شیواترین عرصهای که سپاه میتواند در آن حضور پیدا کند عرصهی جهاد و شهادت است؛ در عرصهی شهادت ما سی سال بعد از پایان دفاع مقدّس یک مرد جاافتادهی محاسن سفیدی مثل #شهید_همدانی داریم، یک نوجوان تازهرسیدهای مثل شهید حججی؛ اینها نشانههای باقی ماندن همان طراوت و همان هویّت اساسی است. ۱۳۹۸/۷/۱۰
🗓 ۱۶مهر، سالروز شهادت سردار شهید حسین همدانی
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
41.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مستند کوتاه | مزد اخلاص
✏️ روایت حضور رهبر انقلاب اسلامی در منزل سردار شهید همدانی
🗓 ۱۶مهر، سالروز شهادت سردار شهید حسین همدانی
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📷 تصویری از شهید همدانی و شهید سلیمانی در کنار رهبر انقلاب
🗓 ۱۶مهر، سالروز شهادت سردار شهید حسین همدانی
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ دستخط رهبر انقلاب و شهید سیدحسن نصرالله در قرآن اهدایی به خانواده شهید همدانی
🗓 ۱۶مهر، سالروز شهادت سردار شهید حسین همدانی
💻 Farsi.Khamenei.ir
جلسه ۱۲. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۲۴. المسألة الثامنة عشر، الکذب... و وجه ما ذکروه. ۱۶ مهر ۱۴۰۳ .mp3
12.38M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۲: «ارزشگذاری کارهای نیک»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عن امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«اَلصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ،
وَ اَلْقَرْضُ بِثَمَانِيَ عَشْرَةَ،
وَ صِلَةُ اَلْإِخْوَانِ بِعِشْرِينَ،
وَ صِلَةُ اَلرَّحِمِ بِأَرْبَعٍ وَ عِشْرِينَ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلّیاللهعلیهوآله) میفرمایند:
1⃣ صدقه بدهید که از جانب خدای متعال به ۱۰ برابر محاسبه میشود، و بر اساس آن به شما پاداش میدهد.
2⃣ امّا اگر به کسی قرض بدهید، خداوند ۱۸ برابر برای شما حساب میکند، و پاداش میدهد.
✅ و این به خاطر این است که طرف مقابل وقتی صدقه گرفت، خیالش آسوده است که پولی گیرش آمده، و میگوید: خداوند برکت بدهد و منتظر است تا پول بعدی بدستش برسد.
امّا وقتی قرض بگیرد، چون باید قرض را ادا کند، لذا تلاش میکند و زحمت میکشد.
و این افزونی محاسبه در قرض، به خاطر تشویق به کار و تلاش است.
3⃣ و اگر چنانچه همین پول را به دوستان و برادران بدهید، ثواب آن ۲۰ برابر میشود؛
🍃 چون هم کمک به کسی است که نیاز به این پول دارد، و هم استحکام پیوندهای دوستی است، و میبینید که چقدر در اسلام به پیوندهای دوستی توجّه میشود.
4⃣ حال، اگر این پول را به رحم و خویشاوند خودتان بدهید، ۲۴ برابر محاسبه میشود که از همه بالاتر است.
❇️ این نوع محاسبه، اهمیّتداشتن پیوند بین نزدیکان است، و پیوندها از جاهای دوردست شروع میشود، و مورد توجّه و التفات شارع است، و هر چه به داخل سلولهای اجتماعی نزدیکتر و محدودتر، نزدیک میشود، این پیوندها باید مستحکمتر شود.
🍃 اساس، خانواده است.
کسی که نمیتواند روابط خانوادگی خود را حفظ کند و روابط خانوادگی او سست باشد، رابطۀ خویشاوندی برای چنین شخصی، بیمعنی است.
🍃 امروزه در جوامع غربی و به برکت تمدّن صنعتی غرب و دور از اخلاق، پیوند خانوادگی گسسته است!
در آنجا برای اینکه همدیگر را ببینند و دور هم جمع شوند، با هم قرار میگذارند و رأس ساعتی در یکجا جمع میشوند!
اینطور جمع شدنی، مصنوعی و صنعتی است که اسلام با آن مخالف است.
اسلام میخواهد ارتباطات از درون دلها و عاطفهها بجوشد و ایمان را پشتوانۀ این امر قرار میدهد، و به این سبب است که در روایت آمده: "نگاه محبّتآمیز فرزند به والدین یا بالعکس، مستحقّ ثواب میشود."
📚 النوادر، صفحه ۹۵؛ مرحوم راوندی
📆 ۲۳ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۱۲ مکاسب محرّمه).
جلسه ۱۲. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۱۷. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... العاشر... و أمّا فیها فلا. ۱۶ مهر ۱۴۰۳ .mp3
11.11M
🎙جلسه ۱۲. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي
ج۱، ص ۲۱۷؛ العاشر... و أمّا فیها فلا
📆 دوشنبه؛ ۱۶ مهر ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۲: «ویژگی شیعیان»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الکافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْأَشْعَرِيِّ عَنِ اِبْنِ اَلْقَدَّاحِ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«إِذَا سَلَّمَ أَحَدُكُمْ فَلْيَجْهَرْ بِسَلاَمِهِ، لاَيَقُولُ سَلَّمْتُ فَلَمْ يَرُدُّوا عَلَيَّ، وَ لَعَلَّهُ يَكُونُ قَدْ سَلَّمَ وَ لَمْ يُسْمِعْهُمْ؛
فَإِذَا رَدَّ أَحَدُكُمْ فَلْيَجْهَرْ بِرَدِّهِ، وَ لاَيَقُولُ اَلْمُسَلِّمُ سَلَّمْتُ فَلَمْ يَرُدُّوا عَلَيَّ»
ثُمَّ قَالَ: كَانَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ:
«لاَتَغْضَبُوا،
وَ لاَتُغْضِبُوا؛
أَفْشُوا اَلسَّلاَمَ،
وَ أَطِيبُوا اَلْكَلاَمَ؛
وَ صَلُّوا بِاللَّيْلِ، وَ اَلنَّاسُ نِيَامٌ تَدْخُلُوا اَلْجَنَّةَ بِسَلاَمٍ؛
ثُمَّ تَلاَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَلَيْهِمْ قَوْلَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «اَلسَّلاٰمُ اَلْمُؤْمِنُ اَلْمُهَيْمِنُ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 حضرت فرمود:
1⃣ نه دیگران را به خشم بیاورید، نه خودتان بر دیگران خشم کنید!
🍂 اهانت کردن، بیاعتنایی کردن، ظلم کردن و اجحاف کردن، از جمله مواردی است که دیگران را به خشم میآورد.
🍂 تکبّرهای رایج در بین بعضی از هملباسهای ما، بیاعتنایی به مردم، اینها مردم را خشمگین میکند.
2⃣ و همچنین خود شما هم خشم نکنید!
سعی کنید اگر موجبات خشم را در شما به وجود میآورند، اغماض کنید، صرفنظر کنید (و الکاظمین الغیظ).
3⃣ بلند و آشکارا سلام بدهید! سلام را افشاء کنید!
با صدای بلند، طوری که مخاطب سلام را بشنود، بر او سلام کنید.
4⃣ و با دیگران به شکل محترمانه حرف بزنید؛
با صمیمیت، با مهربانی.
🌱 حرف زدن طیّب، اینگونه است.
این، در رابطهی با مردم.
🍃 امّا با خدا هم به این ترتیب رابطه ایجاد کنید،
5⃣ شب، هنگامی که مردم خوابند، شما نماز بخوانید!
🍃 سحر بیدار شدن، برکات عجیبی دارد.
برای خود انسان، برای شعاع پیرامون انسان.
از جملهی اموری که همه باید بر آن مراقبت و مواظبت کنیم، تهجّد و بیداری سحر است.
🍃 اگر این کارها را کردید، آنوقت با سلامتی وارد بهشت میشوید.
✅ یعنی همهی دین در این دو چیز است:
یکی، رابطهی نیک با مردم.
دیگری، رابطهی نیک با خدا که نمونههایی از آن دو ذکر شد.
🍃 اگر این شد، آن وقت تدخل الجنة بسلام.
سپس حضرت قول خداوند را تلاوت فرمودند که: «هو الله الذی لا اله الّا هو الملک القدوس السلام المؤمن المهیمن العزیز الجبّار المتکبّر سبحان الله عمّا یشرکون».
این، سلام است که سلامتی و امنیت برای بندگان فراهم میکند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۶۵؛ فیض کاشانی
📆 یکشنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ (جلسه ۴۰۶ مکاسب محرّمه)
جلسه ۱۳. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۲۶. المسألة الثامنة عشر، الکذب... و أما حکم العقل. ۱۷ مهر ۱۴۰۳ .mp3
12.1M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۳: «مواسات بین فرزندان»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): أَبْصَرَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) رَجُلاً لَهُ وَلَدَانِ، فَقَبَّلَ أَحَدَهُمَا وَ تَرَكَ اَلْآخَرَ؛
فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): فَهَلَّا وَاسَيْتَ بَيْنَهُمَا؟!
🖊 شرح حدیث:
🍃 حضرت میفرمایند: رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآله) مردی را دیدند که دو فرزند داشت؛ یکی از دو فرزند را بوسید و دیگری را نبوسید، و در حقیقت بین آن دو تبعیض قائل شد.
حضرت به آن شخص فرمودند: چرا بین دو فرزندت مواسات نکردی و تبعیض قائل شدی؟!
✅ کلام حضرت متضمّن نکتهی تربیتی در ادارهی خانه است که والدین طوری بین فرزندان رفتارکنند که مشکل و حسادت بین فرزندان پیش نیاید.
📚 النوادر، صفحه ۹۶؛ مرحوم راوندی
📆 ۲۹ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۱۳ مکاسب محرّمه).
جلسه ۱۳. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۱۸. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... العاشر... و من هنا انقدح. ۱۷ مهر ۱۴۰۳ .mp3
9.35M
🎙جلسه ۱۳. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي
ج۱، ص ۲۱۸؛ العاشر... و من هنا انقدح
📆 سهشنبه؛ ۱۷ مهر ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۳: «آداب ابتدا به سلام»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الکافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ اَلنَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ جَرَّاحٍ اَلْمَدَائِنِيِّ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«يُسَلِّمُ اَلصَّغِيرُ عَلَى اَلْكَبِيرِ،
وَ اَلْمَارُّ عَلَى اَلْقَاعِدِ،
وَ اَلْقَلِيلُ عَلَى اَلْكَثِيرِ».
[عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ صَالِحِ بْنِ اَلسِّنْدِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«اَلْقَلِيلُ يَبْدَءُونَ اَلْكَثِيرَ بِالسَّلاَمِ،
وَ اَلرَّاكِبُ يَبْدَأُ اَلْمَاشِيَ،
وَ أَصْحَابُ اَلْبِغَالِ يَبْدَءُونَ أَصْحَابَ اَلْحَمِيرِ،
وَ أَصْحَابُ اَلْخَيْلِ يَبْدَءُونَ أَصْحَابَ اَلْبِغَالِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 این روایات دربارهی سلام است، تحیت هنگام دیدار دو نفر با یکدیگر که در اسلام روی آن تأکید شده، در عرف ملل هم هست، وقتی به هم میرسند، یک تحیّتی نسبت به یکدیگر انجام بدهند.
🍂 اگرچه در بین مادّیها و غربیها به تدریج این سنّتها بر افتاده. به هم میرسند، یک صبح به خیر هم نمیگویند، لکن در اسلام تأکید شده.
1⃣ کوچکتر به بزرگتر سلام کند.
2⃣ آن کسی که نشسته کنار راه، کسی که عبور میکند، به او سلام بکند.
3⃣ شما یک نفرید، یا دو نفرید، میرسید به یک جماعتی که از شما بیشترند، شما به آنها سلام کنید.
🍃 روایت دیگر: از حضرت صادق (علیهالسلام) آمده است:
4⃣ سواره به پیاده سلام کند.
🌱 طبیعت قضیه این است که سواره حالت تکبّر بیشتری داشته باشد؛ چون سوار است؛ لذا بایستی با سلام جبران بشود.
سواره سلام کند به پیاده، تا این حالت عدم تعادلی که وجود دارد از لحاظ عزّت ظاهری، به تعادل تبدیل بشود.
5⃣ آن که سوار استر است، که طبعاً یک شأن بالاتری دارد، سلام کند به کسانی که سوار درازگوش هستند، که شأن پایینتری دارد.
🌱 در زمان ما، سوار اتومبیل هستید، به کسی که سوار دوچرخه است، سلام کنید! بالاتر به پایینتر سلام کند.
6⃣ باز آن که سوار بر اسب است، که سوار بر اسب شدن، یک تکبّری، یک غروری به انسان میدهد، او سلام کند به آن کسی که پایین دست اوست، که سوار بر استر است.
🍃 اینها همه با یک ملاحظات دقیق روانشناختی و تعدیل روحیات متجاوز و متعرض ما انسانها به یکدیگر، در اسلام تنظیم شده است.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۶۶؛ فیض کاشانی
📆 دوشنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ (جلسه ۴۰۷ مکاسب محرّمه)
جلسه ۱۴. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۲۶. المسألة الثامنة عشر، الکذب... ثمّ إنّ أکثر الأصحاب. ۱۸ مهر ۱۴۰۳ .mp3
12.43M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۴: «مذمت خیانت و قطع رحم»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عن امیر المؤمنین (علیهالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«لاَتَخُنْ مَنْ خَانَكَ فَتَكُونَ مِثْلَهُ؛
وَ لاَتَقْطَعْ رَحِمَكَ وَ إِنْ قَطَعَكَ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 پیامبر اکرم (صلّیاللهعلیهوآله) میفرمایند:
1⃣ در باب خیانت، جای مقابلهی به مثل نیست؛
فلذا اگر کسی به شما خیانت کرد، شما به او خیانت نکنید، که اگر این کار را بکنید، شما هم مثل او خائنید!
2⃣ پیوند خانوادگی و خویشاوندی را قطع نکنید، ولو خویشاوند شما، این رابطه را قطع کند.
این فقرهی حدیث در واقع تخصیص در آیهی شریفهی «فإن عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به» میباشد، یعنی صلۀ رحم، فقط برای آن مواردی نیست که رحم هم با انسان در ارتباط است، بلکه اگر قاطع رحم است، شما قطع رحم نداشته باشید.
البته این صلۀ رحم به قدر میسّر است.
گاهی با ارتباط تلفنی یا سلامرساندن و از این قبیل ارتباطات جزئی، صلۀ رحم محقّق میشود.
📚 النوادر، صفحه ۹۶؛ مرحوم راوندی
📆 ۳۰ آذر ۱۳۸۳ (جلسه ۱۴ مکاسب محرّمه).