🌺 حدیث جلسه ۱۲: "پرداختن به عيوب خود"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي!
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «يَا أَبَاذَرٍّ لِيَرُدَّكَ عَنِ اَلنَّاسِ مَا تَعْرِفُ مِنْ نَفْسِكَ! وَ لاَ تَجِدْ عَلَيْهِمْ فِيمَا تَأْتِي، فَكَفَى بِالرَّجُلِ عَيْباً أَنْ يَعْرِفَ مِنَ اَلنَّاسِ مَا يَجْهَلُ مِنْ نَفْسِهِ [وَ يَجِدَ عَلَيْهِمْ فِيمَا يَأْتِي]»
🖊 شرح حدیث:
🍃 آن چيزى كه از نفس خود، يعنى از عيوب خود میدانی، بايد تو را از عيبجويی نسبت به مردم منصرف كند. اين يك دستور است.
گاهى انسان در ديگران عيوبی را مشاهده مىكند و در صدد برمیآید آن عيوب را متذكّر بشود كه فلانى مثلاً آدم خسيسی است، فلانى آدم متكبّر، يا لجوجی است، از اين قبيل.
🍃 حضرت (صلّی اللهعليهوآله) مىفرمايند: به خودت نگاه كن، عيوبی كه در خودت هست ببين!
تا ديدن عيب خود، تو را از پرداختن به عيوب ديگران منصرف كند.
🌱 وَجْد در اينجا به معناي خشم و غضب است.
🍃 مىفرمايد: غضب نكن بر ديگران، در آن كارى كه خودت هم آن خطا و آن كار بد را مرتكب میشوی، مثلاً فلان كس، ثروتاندوزی كرد، فلان كس، به دنيا عشق میورزد، اگر ديديم همين عيوب در خودمان هست، به ديگران نپردازيم.
❌ نه اينكه: نهى از منكر نكن!
✅ لُبّ اين دستور اين است كه قبل از آنکه به ديگران بپردازی به خودت بپرداز!
خودت را اوّل اصلاح كن!
تا بتوانی اين صلاحيت را پيدا كنی كه به فكر اصلاح ديگران هم باشی.
🍃 اين عيب در انسان بس كه در مردم، عيبى را ببيند كه همان عيب يا بزرگتر از آن را در خود نمیبیند.
🛑 اين، مبتلابِهِ ماست.
گاهی به شخصى اشكالاتی میكنيم، در حالى كه خودمان هم آن اشكال را داريم.
✅ اگر عيبی هست و بايد اصلاح بشود، از نزديکترين فرد، يعنى: خودت شروع كن!
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۸ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه دوازدهم: نکات تکمیلی
◀️ واجبات نماز
2⃣ قیام
❇️ اقسام قیام
📚 العروة الوثقی
و هو أقسام:
🍃 إما ركن؛ و هو القيام حال تكبيرة الإحرام،
و القيام المتصل بالركوع، بمعنى أن يكون الركوع عن قيام...
🍃 و واجب غير ركن؛ و هو القيام حال القراءة، و بعد الركوع.
🍃 و مستحب؛ و هو القيام حال القنوت،
و حال تكبير الركوع.
🍃 و قد يكون مباحا؛ و هو القيام بعد القراءة أو التسبيح أو القنوت أو في أثنائها مقدارا من غير أن يشتغل بشئ، و ذلك في غير المتصل بالركوع، و غير الطويل الماحي للصورة.
❇️ واجبات قیام
مسألة ٨: يعتبر في القيام الانتصاب، و الاستقرار، و الاستقلال حال الاختيار
📚 العروة الوثقی
❇️ میزان و معیار ضرر
🌕 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ قَالَ:
كَتَبْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)، أَسْأَلُهُ مَا حَدُّ اَلْمَرَضِ اَلَّذِي يُفْطِرُ فِيهِ صَاحِبُهُ، وَ اَلْمَرَضِ اَلَّذِي يَدَعُ صَاحِبُهُ اَلصَّلاَةَ قَائِماً؟
قَالَ: «بَلِ اَلْإِنْسٰانُ عَلىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ»
وَ قَالَ: "ذَاكَ إِلَيْهِ، هُوَ أَعْلَمُ بِنَفْسِهِ".
🍃 امام خمینی: اگر انسان احتمال بدهد كه تا آخر وقت بتواند ايستاده نماز بخواند، مىتواند اول وقت نماز بخواند، اگر چه احتياط آن است كه نماز را تأخير بيندازد. (مسأله ۹۷۶)
🌱 آیتالله سيستانی: اگر انسان مأيوس نباشد كه در آخر وقت بتواند ايستاده نماز بخواند، چنانچه اوّل وقت نماز را بخواند و در آخر وقت قدرت بر ايستادن حاصل نمايد، بايد نماز را دوباره به جا آورد،
ولى اگر مأيوس از آن باشد كه بتواند نماز را ايستاده بخواند اگر در اوّل وقت نماز را بخواند و سپس قدرت بر ايستادن پيدا كند لازم نيست نماز را اعاده كند.
🌱 آیتالله خامنهای ومكارم: اگر انسان احتمال بدهد... بنا بر احتياط واجب در اوّل وقت نماز نخواند.
📚@doros_howze_asghari
🌹احکام نماز : استاد اصغری
۱. اقسام قیامهای واجب، رکن و غیر رکن را بیان نمایید.
۲. اگر فردی در اول وقت، قدرت بر نماز ایستاده ندارد، و یقین دارد که تا آخر وقت هم نمیتواند ایستاده نماز بخواند، لذا نماز را اول وقت به صورت نشسته خواند، اما قبل از تمام شدن وقت، توانست ایستاده نماز بخواند، وظیفه او چیست؟
(نظر مقام معظّم رهبری و آیتالله سیستانی)
3⃣1⃣ جلسه سیزدهم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۱۶۴ تا ۱۷۹ (واجبات نماز: ۳. تکبیرة الإحرام؛ ۴. قرائت)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۱۳. نماز، واجبات نماز. ۳. تكبيرة الإحرام (مسأله ۱۶۴ تا ۱۷۹ رساله نماز و روزه). ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ .mp3
8.45M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه سیزدهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۱۳: "صفات برجسته شیعه محبوب اهل بیت (عليهمالسّلام)"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 الشافي: [مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْهَاشِمِيِّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَبَّادٍ قَالَ بَكْرٌ وَ أَظُنُّنِي قَدْ سَمِعْتُهُ مِنْ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَبْدِاَلله بْنِ بُكَيْرٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«إِنَّا لَنُحِبُّ مَنْ كَانَ عَاقِلاً، فَهِماً، فَقِيهاً، حَلِيماً، مُدَارِياً، صَبُوراً، صَدُوقاً، وَفِيّاً.
إِنَّ اَللهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَصَّ اَلْأَنْبِيَاءَ بِمَكَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ؛
فَمَنْ كَانَتْ فِيهِ فَلْيَحْمَدِ اَللهَ عَلَى ذَلِكَ،
وَ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ لْيَسْأَلْهُ إِيَّاهَا»
🖊 شرح حدیث:
🍃 در كتاب "شافي"، مرحوم فيض كه "خلاصه كتب أربعه" است، از امام صادق (عليهالسلام) نقل مىكند:
◀️ هر كس اين هشت صفت را داشته باشد، ما او را دوست میداریم:
1⃣ عقل
2⃣ فهم
3⃣ فقه
4⃣ حلم
5⃣ مدارا
6⃣ صبر
7⃣ صدق
8⃣ وفا
🍃 انبياء كسانى هستند كه خداى متعال آنها را به مكارم اخلاق مخصوص كرده است.
🌱 يعنى حتماً اين خُلُق عالى و مستحسن بشری را در آنها قرار داده است،
❌ نه به اين معنا كه ديگران از آنها بینصیب ماندهاند،
🍃 يعنى خداى متعال به طور حتم در انبياء الهى و برگزيدگان خود اين خصوصيات را قرار داده است.
✅ همه پيامبران داراى صدقند، دارای وفايند، و از اين قبيل،
❇️ لكن آن مكارم اخلاقى كه در اينجا به آن اشاره شده است، چيزهايی است كه در ادامه حديث آنها را خواهيم خواند...
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۰؛ فیض کاشانی
📆 ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۹ مکاسب محرّمه).
🌺 حدیث جلسه ۱۳: "مکارم اخلاقی انبياء الهى"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«... إِنَّ اَللهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَصَّ اَلْأَنْبِيَاءَ بِمَكَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ؛
فَمَنْ كَانَتْ فِيهِ فَلْيَحْمَدِ اَللهَ عَلَى ذَلِكَ،
وَ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اَللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ لْيَسْأَلْهُ إِيَّاهَا؛
قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ؛ وَ مَا هُنَّ؟
قَالَ (علیهالسّلام): هُنَّ اَلْوَرَعُ، وَ اَلْقَنَاعَةُ، وَ اَلصَّبْرُ، وَ اَلشُّكْرُ، وَ اَلْحِلْمُ، وَ اَلْحَيَاءُ، وَ اَلسَّخَاءُ، وَ اَلشَّجَاعَةُ، وَ اَلْغَيْرَةُ، وَ اَلْبِرُّ، وَ صِدْقُ اَلْحَدِيثِ، وَ أَدَاءُ اَلْأَمَانَةِ.»
🖊 شرح حدیث:
🍃 اين مكارمی كه خداى متعال بر انبياء منّت گذاشته و به آنها عطا كرده است:
1⃣ اوّلش ورع است
ورع يعنى: حالت پرهيز از محارم الهى، نزديک نشدن به غُرُقگاههاى الهى.
2⃣ قناعت
در مقابل شُحّ و حرص است.
3⃣ پايداری و استقامت
ادامه راه در هر راهى كه انسان حركت میكند.
4⃣ شکر
نعمت خدا را به ياد داشتن، و خدا را بر آن سپاس گزاردن؛ و لازمه اين هم اين است كه نعمت را در جاى خود مصرف كردن.
5⃣ بردبارى
يعنى: انسان داراى ظرفيت باشد.
در تعبيرات امروز میگويند: فلانى آدم با ظرفيتی است، نه فقط در مقابل دشنام ديگران از جا در نرود، در مقابل ستايش ديگران هم از جا در نرود، مثل يک دريای عمیقى كه به آسانى نمیشود در آن موج ايجاد كرد، اين معناى حلم است.
6⃣ حيا
به معناى خجالتی بودن نيست، بلكه به معناى اين است كه از آن چيزهايی كه منكر و قبيح است، يک اجتناب نفسانى و روحى نسبت به آنها داشته باشد.
7⃣ گشادگی دست
8⃣ شجاعت
9⃣ غيرت
غيرت همان تعصب خوب نسبت به چيزى كه وابسته به انسان است،
🌱 يک نمونهاش در مورد نواميس انسانى است.
🌱 در مورد دين، غيرت در دين.
🔟 نيكوكاری براى مردم
به كار مردم بپردازد.
اين فرق مىكند با سخاوت.
گاهى اوقات نيكوكاری متضمّن و متوقّف بر دادن پول و مال نيست، كه سخاوت بخواهد.
🍃 يعنی هميشه در فكر گرهگشايی از امور مردم باشد.
1⃣1⃣ راستگويی
حرف دروغ، حرف خلاف بر زبان او جارى نشود.
2⃣1⃣ امانتداری
❇️ اينها آن خصوصيات انبياء است كه خداى متعال به آنها داده است.
🍃 در روايتی آمده است: كه اگر كسى داراى چنين خصوصيات اخلاقى باشد، گناه هم به او ضرر نمیزند.
🌱 اين نكته مهمى است.
نه اينكه گناه، گناه نيست، و يا آثارش را ندارد،
يعنى با داشتن اين صفات، گناه او را از هويّت ايمانی خارج نمىكند.
اگر انسان اين خلقيات را نداشته باشد، هرچند ظواهر شرع را هم رعايت بكند، فايدهای ندارد، اساس شاكله شخصيت معنوى و ايمانی انسان بعد از اعتقادات و ايمانهاى اصلى، به همين خلقيات است.
اينها است كه در انسان مىماند.
محفوظات بعد از مرگ از بين میرود، آنچه كه مىماند و شاكله شخصيت انسانى است، و در قيامت و در عالم برزخ بروز پيدا مىكند، همين خُلقيات انسانى است كه بايد خودمان را به اينها تربيت كنيم.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۰؛ فیض کاشانی
📆 ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۰ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه سیزدهم: نکات تکمیلی
◀️ واجبات نماز
3⃣ تكبيرة الإحرام (تكبيرة الإفتتاح)
❇️ قاعدة "تجاوز"
🌕 سَعْدٌ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْمُغِيرَةِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ):
«... كُلُّ شَيْءٍ شَكَّ فِيهِ مِمَّا قَدْ جَاوَزَهُ، وَ دَخَلَ فِي غَيْرِهِ فَلْيَمْضِ عَلَيْهِ». (تهذيب الأحکام، ج ۲، ص ۱۵۳)
❇️ قاعدة "فراغ"
🌕 اَلْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ اِبْنِ بُكَيْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«كُلُّ مَا شَكَكْتَ فِيهِ مِمَّا قَدْ مَضَى فَامْضِهِ كَمَا هُوَ». (تهذيب الأحکام، ج ۲، ص ۳۴۴)
📚@doros_howze_asghari
📜 مستحبّات تكبيرة الإحرام
🍃 ۱. تکبیرات سبعه (۶ تکبیر مستحبّ)
🍃 ۲. رفع الیدین (بالا آوردن دستها)
📚@doros_howze_asghari
🌹احکام نماز : استاد اصغری
۱. کیفیت انجام تکبیرات سبعه در نماز را توضیح دهید، چند تکبیر از آن واجب است؟
۲. در مسأله زیر چه قاعدهای اجرا میشود؟
(اگر هنگام ذکر «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» شک کند تکبیرة الاحرام را گفته یا نه، نباید به شک خود اعتناء کند، و باید نماز را ادامه دهد.)
الف) فراغ
ب) استصحاب
ج) تجاوز
د) أصالة الصحّة
4⃣1⃣ جلسه چهاردهم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۱۸۰ تا ۱۹۷ (واجبات نماز: ۴. قرائت؛ ادامه بحث)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۱۴. نماز، واجبات نماز. ۴. قرائت (مسأله ۱۸۰ تا ۱۹۷ رساله نماز و روزه). ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ .mp3
9.17M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه چهاردهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
@hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۱۴: "سه نکته مهمّ در مکاتبات فقهاء و علماء"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 [وَ رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ (عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ):
«كَانَتِ اَلْفُقَهَاءُ وَ اَلْعلمَاءُ إِذَا كَتَبَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً كَتَبُوا بِثَلاَثٍ لَيْسَ مَعَهُنَّ رَابِعَةٌ:
مَنْ كَانَتِ اَلْآخِرَةُ هَمَّهُ كَفَاهُ اَلله هَمَّهُ مِنَ اَلدُّنْيَا،
وَ مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اَلله عَلاَنِيَتَهُ،
وَ مَنْ أَصْلَحَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلله أَصْلَحَ اَلله فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّاسِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 حكيمان و دانايان وقتى به هم نامهنگارى میكردند، سه نكته را براى هم مینوشتند كه چهارمی نداشت، نه اينكه غير از اين سه نكته در اين نامهها چيزی نمینوشتند، يعنى: اين سه كلمه از لحاظ اهميّت و عظمت چهارمی ندارد:
1⃣ هر كسى كه همت خود را آخرت خود قرار بدهد، خداى متعال همّ او از دنيا را كفايت ميكند،
متكفّل هموم دنيايی او میشود،
اهل دنيا همومشان هموم دنيايي است، تمام شدنى هم نيست،
امّا كسى كه اهل آخرت است، بالأخره در دنيا هم يک مشكلاتی دارد،
🛑 كفايت هموم دنيايی، معنايش اين نيست كه هيچ مصيبتی، فقری، بيمارى متوجه او نمیشود،
و يا اينكه حتماً خداوند مشكلات او را بر طرف مىكند،
✅ هموم او را خداى متعال كفايت مىكند، يعنى اهتمام او به اين چيزها را از بين میبرد،
وقتى شما مقيّد نبودی، سخت هم به شما نمیگذرد، مثلاً كسى كه مقيّد است، حتماً نقطه بالاى مجلس بنشيند، اگر يک درجه پايين او را بنشانند، تا آخر مجلس دلش مثل سير و سركه میجوشد، امّا وقتى مقيّد نبوديم هيچ غصّهای نداريم،
اين است معناى "كفاه الله همّه من الدّنيا".
2⃣ هر كه باطن خود را اصلاح كند، خدا ظاهر او را اصلاح مىكند.
يعنی خداى متعال آن نورانيّت قلب او را در مظهر او، در نگاه او، در معاشرت او، در گفتار او، نشان میدهد. لذا دلها به طرف او جذب میشود.
3⃣ هر كس بين خودش و خدا را اصلاح كند، مشكلات او با مردم هم اصلاح خواهد شد.
اين هم يك حكمتی است از آن رازها و اسرار مهمّ عالم،
نه اينكه همه دنيا با او دوست میشوند؛
اين اصلاً نه ممكن است، نه مطلوب.
بدها با آدم دشمن باشند، اشكالی ندارد، يعنى در معاشرتها و ارتباطات اجتماعی، كار او آسان میشود. خداى متعال به او كمک مىكند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۱؛ فیض کاشانی
📆 ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۱ مکاسب محرّمه).
📜 تسبیحات اربعه
🍃 نکات تکمیلی
📚 العروة الوثقی
📚@doros_howze_asghari
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. جهر و اخفات در قرائت چه نوع شرطی است؟
الف) علمی
ب) واقعی
ج) ذکری
د) حقیقی
۲. در مسأله زیر چه قاعدهای اجرا میشود؟
(اگر در حالی که ایستاده است شک کند که حمد یا تسبیحات را خوانده یا نه، باید حمد یا تسبیحات را بخواند، ولی اگر هنگام گفتن استغفارِ مستحبِ قبل از رکوع شک کند که تسبیحات را خوانده یا نه، لازم نیست آن را بخواند.)
الف) فراغ
ب) استصحاب
ج) تجاوز
د) أصالة الصحّة
5⃣1⃣ جلسه پانزدهم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۱۹۸ تا ۲۱۲ (واجبات نماز: ۴. قرائت؛ ادامه بحث)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۱۵. نماز، واجبات نماز. ۴. قرائت (مسأله ۱۹۸ تا ۲۱۲ رساله نماز و روزه). ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ .mp3
9.15M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه پانزدهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۱۵: "سه خصوصیت زیبای انسانی"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 [عَنْهُ عَنِ اَلْهَيْثَمِ اَلنَّهْدِيِّ عَنْ عَبْدِ اَلْعَزِيزِ بْنِ عُمَرَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ اَلْحَلَبِيِّ قَالَ:]
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ الله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): أَيُّ اَلْخِصَالِ بِالْمَرْءِ أَجْمَلُ؟
فَقَالَ: «وَقَارٌ بِلاَ مَهَابَةٍ، وَ سَمَاحٌ بِلاَ طَلَبِ مُكَافَأَةٍ، وَ تَشَاغُلٌ بِغَيْرِ مَتَاعِ اَلدُّنْيَا».
🖊 شرح حدیث:
🍃 ممكن است خيلى از خصوصيات اخلاقى و رفتارى براى انسانها زيبايی آفرين باشد، لكن بعضى از اين خصوصيات از لحاظ زيبايى برتر از ديگر خصوصيات است،
🍃 آن ها عبارتند از:
1⃣ وقار بدون مهابت
وَقار يعنى: متانت و سنگينی در رفتار، كه ناشي و حاكی از متانت فكرى و روحى است، كه در رفتار انسان تجلّی پيدا مىكند،
نقطه مقابلش جلافت و سبكی است،
🌱 لكن اين وقار همراه نشود با مهابت،
مهابت يعنى: هيبت داشتن و ترسآور بودن،
وقار باشد، امّا مهابت نباشد،
نقطه مقابل بعضى از سیاستمداران رايج دنيا كه مهابت دارند، ترسناكند، دستور كشتار و سركوب مردم مىدهند، اين، مهابت مذموم است، نه وقار ممدوح.
2⃣ سماح بدون توقّع و چشمداشت
🌱 سماح يعنی: گشادهدستى،
به آسانی چيزى را كه متعلّق به خود است، در اختيار ديگرى قرار دادن،
مصداق رايجش پول است كه به ديگرى قرض بدهد، يا بلاعوض انفاق كند.
فقط هم اين نيست، شامل چيزهای معنوى هم میشود، كارى از او برمیآید، مشكلى را میتواند گرهگشايی بكند، بدون توقع و چشمداشت،
بده بستان نباشد، بده بستان يک كار معمولى متعارف است،
اين جزو خلقيات والا به حساب نمیآید.
3⃣ اشتغال به غير متاع دنیا
🌱 تشاغل: دائماً اشتغال داشته باشد، امّا به چيزى غير از بهرههاى دنيای مذموم،
كسانى كه از صبح تا شب دائماً مشغول كار و تلاشاند، اين طرف و آن طرف میدوند، ولى براى خودشان، براى تجمّلاتشان، براى افزودن حساب بانكی شان.
اين اشتغال دائمى مطلوب نيست،
اشتغال دائمى به غير متاع دنيا، شامل آنجايی میشود كه تلاش براى آبادانی دنيا براى ديگران، براى خدمت به ديگران باشد،
اين تلاش و اشتغال براى متاع دنيا محسوب نمىشود، و از فضائل والا محسوب میشود.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۱؛ فیض کاشانی
📆 ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۲ مکاسب محرّمه).
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. اگر کسی در قرائت "ایاک نَعبُد" را "ایاک نُعبِد" بگوید حکم نماز او چیست؟
الف) اگر جاهل قاصر باشد باطل است
ب) در مورد جاهل مقصّر صحیح است
ج) اگر مطمئن بوده صحیح است، نمازش صحیح است
د) در مورد جاهل مقصّر بنابر فتوا نمازش باطل است
۲. کدام دو سوره در قرائت یک سوره حساب میشود؟
الف) الفیل و الضحی
ب) حمد و توحید
ج) الضحی و انشراح
د) قدر و توحید
6⃣1⃣ جلسه شانزدهم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۲۱۳ تا ۲۳۵ (واجبات نماز: ۵. رکوع)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۱۶. نماز، واجبات نماز. ۵. رکوع (مسأله ۲۱۳ تا ۲۳۵ رساله نماز و روزه). ۲ شهریور ۱۴۰۲ .mp3
7.59M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه شانزدهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۱۶: "آثار يقين و رضا"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 [عَنْهُ عَنْ مُعَلًّى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْوَشَّاءِ عَنْ عَبْدِالله بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي وَلاَّدٍ اَلْحَنَّاطِ وَ عَبْدِالله بْنِ سِنَانٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«مِنْ صِحَّةِ يَقِينِ اَلْمَرْءِ اَلْمُسْلِمِ أَنْ لاَيُرْضِيَ اَلنَّاسَ بِسَخَطِ اللهِ، وَ لاَيَلُومَهُمْ عَلَى مَا لَمْ يُؤْتِهِ اَللهُ؛
فَإِنَّ اَلرِّزْقَ لاَيَسُوقُهُ حِرْصُ حَرِيصٍ، وَ لاَيَرُدُّهُ كَرَاهِيَةُ كَارِهٍ،
وَ لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ فَرَّ مِنْ رِزْقِهِ كَمَا يَفِرُّ مِنَ اَلْمَوْتِ لَأَدْرَكَهُ رِزْقُهُ كَمَا يُدْرِكُهُ اَلْمَوْتُ»؛
ثُمَّ قَالَ: «إِنَّ اللهَ بِعَدْلِهِ وَ قِسْطِهِ جَعَلَ اَلرَّوْحَ وَ اَلرَّاحَةَ فِي اَلْيَقِينِ وَ اَلرِّضَا، وَ جَعَلَ اَلْهَمَّ وَ اَلْحَزَنَ فِي اَلشَّكِّ وَ اَلسَّخَطِ.»
🖊 شرح حدیث:
🍃 انسان معمولاً آن جايی به فكر راضى كردن مردم، ولو با سخط إلهی مىافتد، كه در امور زندگى چشمش را به كمک آنان دوخته است،
پس يقين او به خدا ضعيف است،
يا دنبال اين است كه از آنها رزقی بگيرد، يا از آنها مقامى بگيرد، يا دنبال احترام آنهاست.
🍃 بالأخره علت اينكه اين و آن را راضى مىكند، به بهاى به خشم آوردن خداى متعال، اين است كه چشم به دست كسانى دارد كه آنها را راضی كرده،
🌱 چشم به دست آنها داشتن، معنايش اين است كه از خداى متعال مأيوس است،
🌱 يقين ندارد كه كار او، سرنوشت او، زمام امور او به دست خداست، اين را يقين ندارد،
🛑 وقتى يقين ندارد، دچار اين بَليّه میشود، كه برای رسيدن به مال و منال، يا پُست و مقامى دل اين و آن را به دست میآورد، ولو اينكه با سخط إلهی باشد، راهى كه آنها میخواهند برود ولو اينكه آن راه مرضیّ الهى نباشد،
وجه ارتباطش با يقين اين است،
✅ پس انسان اگر به درستى، به حكمت و تدبير الهى نسبت به خود و نسبت به عالم وجود، يقين داشته باشد، مردم را به چيزى كه موجب سخط الهى است، راضى نمىكند.
🍃 حرفى را براى خوشآيند زيد و عمرو به زبان نمیآورد، در حالى كه میداند خدا از اين حرف ناراضى است،
⛔️ اين، نشانه ضعف يقين است،
و الّا اگر واقعاً بداند كار دست خداست، در برابر خواستههای غير مشروع میایستد، اين ايستادگی دليل صحّت يقين است.
🍃 نقطه مقابل هم اين است كه اگر يک مشكلى، محروميّتی در زندگى دارد، اين و آن را متّهم نكند كه فلانى نگذاشت، ما به جايى برسيم.
اگر فلانى نبود، من فلان مقام را پيدا میكردم.
🍃 خير، بر طبق ضابطهها و سُنن الهی در آفرينش و تقديرات، اين نعمت روزى تو نشده، به فلانى ربطى ندارد،
اگر كسى يقين و رضا داشت، احساس راحتی مىكند، احساس امنيّت و آرامش مىكند؛ چون يقين دارد،
و میداند اين وضعيت موجود براساس حكمت إلهی، تدبير و تقدير إلهی است.
از كسى هم گلهمند نيست، حالت رضا و آرامش به او دست مىدهد.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۲؛ فیض کاشانی
📆 ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۳ مکاسب محرّمه).
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. اگر ذکر «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ» در حال آرامش گفته نشود، حکم نماز چیست؟
الف) اگر به وجوب طمأنینه در حال ذکر جاهل قاصر باشد باطل است
ب) اگر عالماً و عامداً در این حال بگوید، نمازش بنابر احتیاط واجب باطل است
ج) در مورد جاهل مقصّر صحیح است
د) در مورد جاهل مقصّر بنابر فتوا نمازش باطل است
۲. به نظر مقام معظّم رهبری (حفظهالله) حکم قرار دادن دستها بر زانو در حال رکوع چیست؟
الف) احتیاط مستحب قرار دهد
ب) احتیاط واجب قرار دهد
ج) لازم نیست قرار دهد
د) واجب است قرار دهد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 ملاک، علمدار است
🎥 گزیدهای از فرمایشات آیتالله حقشناس (رضواناللهعلیه) پیرامون رهبر معظّم انقلاب (دام ظلّه العالی)
📆 به مناسبت سالگرد قمری ارتحال آیتالله حق شناس (رضواناللهعلیه)
#️⃣ #حکیمانه
🌺 نکات مهمّ سخنان آیتالله حقشناس (رضواناللهعلیه)
📆 (۹ رجب) سالگرد ارتحال آیتالله حق شناس (رضوان الله علیه)
#️⃣ #حکیمانه
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
1.29M
✅ اعتکاف و روزهداری در سفر
1⃣ در چه صورت میتوان در سفر روزه گرفت؟
2⃣ صیغه نذر را میتوان در سفر خواند؟
3⃣ برای کسی که روزه قضای ماه رمضان بر عهدهاش هست، چه حکمی جاری است؟
@karimi_bayan_ahkam
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
✅ اعتکاف و روزهداری در سفر 1⃣ در چه صورت میتوان در سفر روزه گرفت؟ 2⃣ صیغه نذر را میتوان در
🎙 استاد بزرگوار حضرت حجتالإسلام والمسلمین کریمی (حفظهالله)
📌 مسئول دفتر استفتائات مقام معظّم رهبری (حفظهالله) در حوزه مروی
❓نذر روزه مستحبّی در سفر
📌 پرسش و پاسخ منتخب فقهی :: Leader.ir
https://www.leader.ir/fa/faq?s=219
❓نذر روزه مستحبّی در حضر و سفر
📌 پرسش و پاسخ منتخب فقهی :: Leader.ir
https://www.leader.ir/fa/faq?s=219