❇️ وظیفهی نامزدهایی که انتخاب نشدهاند
3⃣1⃣ سؤال: آیا پذیرش رأی مردم و التزام به آن برای نامزدهایی که در انتخابات حائز اکثریت آرا نشدند لازم است؟
آیا بر سایر نامزدها جایز است که در حیطهی قانونی یا غیر قانونی، دست به انتقاد و اعتراض بزنند؟
✅ جواب: رعایت قانون و تمکین در برابر آن بر همگان لازم است.
اصل اعتراض از راهِ قانونی و با مراعات مقررات و ضوابط، ایرادی ندارد.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
❇️ مسئولیت رایدهنده در قبال عملکرد بعدی نامزد انتخاباتی
4⃣1⃣ سؤال: در صورتیکه به شخصی رأی داده شود، و بعداً ایشان آنطور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد، آیا فرد رأی دهنده در محضر خداوند متعال، مسئول خواهد بود یا خیر؟
✅ جواب: اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسئول نخواهد بود.
#️⃣ #احکام_انتخابات
📚@doros_howze_asghari
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
🌺 فقه ۵و۶ و اصول فقه ۱و۲ (مکاسب؛ ج ۳، از "الموالاة" تا انتهای "شروط المتعاقدین" - کفایة الأصول؛ ج ۱،
🌺 فقه ۶ و اصول فقه ۲ (ادامه محدوده نیمسال اول)
[کلّ محدوده سال: مکاسب؛ ج ۳، از "الموالاة" تا انتهای "شروط المتعاقدین"
- کفایة الأصول؛ ج ۱، از "ابتدای کتاب" تا ابتدای "المقصد الثاني: في النواهي"]🌺
🍀https://eitaa.com/doros_howze_asghari🍀
جلسه ۱. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي؛ ج۳، ص ۳۴۵. مسألة، و من شروط المتعاقدین أن يكونا مالكين. ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ .mp3
12.03M
🌺 حدیث جلسه ۱: «ویژگی شيعه واقعی»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَلله عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ لِي:
«يَا جَابِرُ؛ أَ يَكْتَفِي مَنِ اِنْتَحَلَ اَلتَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ؟!
فَوَ اَللهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اِتَّقَى اَللهَ وَ أَطَاعَهُ؛
وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ يَا جَابِرُ إِلاَّ بِالتَّوَاضُعِ، وَ اَلتَّخَشُّعِ، وَ اَلْأَمَانَةِ، وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اَللهِ، وَ اَلصَّوْمِ، وَ اَلصَّلاَةِ، وَ اَلْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ، وَ اَلتَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ اَلْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ اَلْمَسْكَنَةِ وَ اَلْغَارِمِينَ وَ اَلْأَيْتَامِ، وَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ، وَ تِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ، وَ كَفِّ اَلْأَلْسُنِ عَنِ اَلنَّاسِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ، وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِي اَلْأَشْيَاءِ.»
🖊 شرح حدیث:
❓آيا كسانى كه آئين تشيع را قبول كردند، به همين اكتفا مىكنند كه بگويند ما اهل بيت را دوست داريم، محب اهل بيت هستيم،
آيا همين براى شيعه بودن كافى است؟
🍃 سوگند به خدا شيعه ما نيست، مگر آن كسی كه تقواى الهى و طاعت الهى را پيشه كند،
البته اعتقاد به امامت آن بزرگواران شرط اصلى است، لكن كافى نيست.
🍃 سپس فرمود: شيعه را به اين صورت میشناختند،
لابدّ در زمان حضرت سجاد و حسنين (عليهم السلام) چنين وضعی بوده است،
میفرماید: «ما كانوا يعرفون»
شيعه شناخته نمیشد مگر با اين خصوصيات،
يعنى در جامعه هر كس با اين خصوصيات بود، مردم میگفتند: "هذا من شيعة اهل البيت"،
به هم نشان میدادند، معرفى میكردند كه اين شيعه است، از رفتارش پيداست.
❇️ آن خصوصيّت عبارت بود از:
1⃣ تواضع و تخشّع،
تخشّع يعنى در مقابل پروردگار و در عبادت شان اهل خشوع بودند.
2⃣ و الأمانة: در رفتارشان با ديگران، مردمان امينی بودند.
3⃣ و كثرة ذكر الله
4⃣ و الصوم
5⃣ و الصلوة
6⃣ و البّر بالوالدين
7⃣ و التعهّد للجيران من الفقراء، و اهل المسكنة، و الغارمين، و الايتام،
نسبت به رسيدگی به همسايگان و مستمندان متعهّد بودند.
8⃣ و صدق الحديث، مردمان راستگويی بودند.
9⃣ و تلاوة القرآن، با قرآن و تلاوت آن مأنوس بودند.
🔟 و كفِّ الالسن عن الناس إلّا من خيرٍ،
زبان به آزار و غيبت اين و آن باز نمىكردند، اگر در مورد كسى صحبت میكردند، به خير او صحبت میكردند.
1⃣1⃣ و كانوا امناء عشائرهم في الاشياء.
در همه چيز در بين عشيره و فاميل خودشان جزو امناء محسوب میشدند.
✅ شيعه با اين صفات شناخته میشد،
رفتار او اين را نشان میداد،
گرچه به زبان اظهار تشيع نكرده بود.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۳؛ فیض کاشانی
📆 ۲۹ آبان ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۰ مکاسب محرّمه).
محدوده های مطالعاتی (خودخوان) المکاسب.pdf
13.53M
محدوده مطالعاتی مکاسب