eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
572 عکس
80 ویدیو
133 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌕 احکام روزه ۲۷ 🌺 احکام روزه‌ی مسافر ۵ 🍃 یکی از مسائل پرتکرار در این ایّام، احکام روزه‌ی مسافر در ماه مبارک است، که مفصّل به آن پرداخته شد، حال به احکام روزه‌ی مسافر در غیر ماه مبارک می‌پردازیم👇 ❇️ مسأله ۹۴۲. اگر کسی نذر کند در روز معیّنی؛ مانند اول ماه رجب حتی در حال سفر روزه بگیرد، اگر آن روز در سفر باشد، باید آن روز را روزه بگیرد، و واجب نیست قصد اقامت ده روز کند. 🍃 مرحوم امام و آیت‌الله سیستانی هم مثل حضرت آقا نظر دارند، 🌱 امّا آیت‌الله مکارم می‌فرمایند: "اگر نذر کند در سفر روزه بگیرد، یا فلان روز را روزه بگیرد خواه در سفر باشد یا در حضر این نذر هم اشکال دارد." ❇️ مسأله ۹۴۳. اگر کسی نذر کند روز معیّنی را روزه مستحبّی بگیرد، ولی نذر خود را مقیّد نکند به این‌که حتی اگر در سفر باشد، در این صورت اگر سفر رود نمی‌‌تواند آن‌‌روز را روزه‌‌ بگیرد، و لازم نیست در جایی قصد اقامت ده روز کند، ولی باید بعداً آن ‌را قضا کند. 🍃 مرحوم امام و آیت‌الله سیستانی هم مثل حضرت آقا نظر دارند، 🌱 امّا آیت‌الله مکارم می‌فرمایند: "بنابر احتیاط واجب نباید در آن روز مسافرت کند، و اگر در سفر است چنان‌چه امکان دارد در جایی قصد توقّف ده روز کند و آن روز را روزه بگیرد." ❇️ مسأله ۹۴۴. حکم تخییر در اماکن چهارگانه (مکّه، مدینه، حائر حسینی و مسجد کوفه) شامل روزه نمی‌شود. بنابراین مسافر در این اماکن می‌‌تواند نماز را تمام یا قصر بخواند، ولی نمی‌‌تواند روزه ماه مبارک رمضان را بگیرد. ❇️ مسأله ۹۴۵. روزه مستحبّی در سفر جایز نیست. ❇️ مسأله ۹۴۶. مسافر می‌‌تواند در مدینه منوّره بدون قصد ماندن ده روز، براى برآورده شدن حاجت سه روز روزه مستحبّی بگیرد. 🍃 آیت‌الله سیستانی و مکارم: ولى احتیاط (واجب) آن است که روز چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه را اختیار کند. 🍃 نکته: شرط صحّت روزه‌ی مستحبّی عدم وجوب روزه‌ی قضای ماه مبارک بود. ❇️ مسأله ۹۴۷. در سفر معصیت نماز تمام است و روزه صحیح است؛ چه روزه واجب باشد؛ مانند ماه رمضان، و یا مستحبّ. ❇️ مسأله ۹۴۸. اگر در سفر معصیت، قبل از ظهر از نیّت معصیت بر‌‌گردد، و برای کار مباحی سفر را ادامه ‌‌دهد، در صورتی‌‌که بقیّه سفر ولو تلفیقی به مقدار مسافت شرعی باشد، نمازش قصر است، و باید روزه‌اش را افطار کند. ❇️ مسأله ۹۴۹. اگر در سفر معصیت، بعد از ظهر از نیّت معصیت برگردد، روزه‌اش صحیح است، اگر چه احتیاط مستحب آن است که روزه را تمام کرده و بعداً هم قضا کند. ❇️ مسأله ۹۵۰. مسافری که نباید روزه بگیرد، اگر از روی علم و عمد، برخلاف وظیفه روزه بگیرد، روزه‌اش باطل است، و اگر ماه رمضان باشد قضای آن واجب است، ولی اگر به دلیل جهل به اصل حکم (یعنی نمی‌‌داند روزه در سفر باطل است) روزه گرفته باشد، روزه‌‌اش صحیح است. ❇️ مسأله ۹۵۱. در فرض مسأله قبل، چنان‌چه به دلیل جهل به خصوصیات حکم روزه بگیرد روزه‌اش باطل است، مانند کسی که می‌داند در سفر نباید روزه گرفت، امّا نمی‌‌داند کسی که قصد اقامت ده روزه دارد، چنان‌چه قبل از خواندن یک نماز چهار رکعتی از قصد خود برگردد، حکم اقامت را ندارد، و نباید روزه بگیرد. ❇️ مسأله ۹۵۲. اگر مسافر به دلیل جهل به موضوع، روزه بگیرد؛ مانند این‌که رفتن به محلّی را قصد کند که در واقع به اندازه مسافت شرعی است، ولی به دلیل جهل به مقدار مسافت، روزه بگیرد، روزه‌‌اش باطل است. ❇️ مسأله ۹۵۳. اگر فراموش كند مسافر است، یا فراموش كند روزه مسافر باطل است و در سفر روزه بگیرد، روزه‌اش باطل است. 🖋حجت‌الإسلام و المسلمین استاد اصغری بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه العالی)
🌙 ماه بندگی؛ ۲۷ 🌺 انس با اعمال صالحه، در بیان نبیّ مکرّم اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در خطبه شعبانيه 🌸ورع و اجتهاد🌸 🍀 نبیّ مکرم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در خطبه معروف شعبانیه برترین عمل در ماه مبارک رمضان را "ورع" دانستند. 🍃 قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (عليه‌السّلام): فَقُمْتُ، فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ؛ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ؟ فَقَالَ: يَا أَبَا الْحَسَنِ؛ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 🍃 ورع و اجتناب از گناه مهمّترين گام است، اما در گام بعد آن‌چه مهمّ است این است که تمام تلاش خود را در تحقّق بخشیدن به اعمال صالحه صرف کنیم. (اجتهاد) 🌸 اجتهاد و ورع، ویژگی شیعیان 🌱 قَالَ الصَّادِقُ (علیه‌السّلام): شِيعَتُنَا أَهْلُ الْوَرَعِ، وَ الاِجْتِهَادِ... 🍀 ورع بیشتر ناظر به خودداری نسبت به منکَرات، و گناه و امور مشتبِه است، و اجتهاد ناظر به طاعات و معروف ها و خیرات است. شیعه واقعی هر دو جهت را توجه می‌کند. هم ترک گناه، و دفع مانع، هم انجام وظیفه، و ایجاد مقتضی. عرض شد جِهاد قوامش به سه چیز است: ۱. نهایت تلاش و کوشش ۲. در مقابل دشمن ۳. هدف والا 🍀 سوره مبارکه عصر به خوبی هدف را برای ما مشخص می‌نماید: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ‌ وَ الْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾ 🍀 در این سوره خدای تعالی می‌فرماید: قسم به عصر که آیه‌ای از آیات الهی است، قسم به عصر پیامبر، قسم به عصر ظهور امام عصر، همه انسان‌ها در خسران هستند، یعنی سرمایه سوز شدن و از دست دادن سرمایه، همه انسان‌ها سرمایه عمر را از دست می‌دهند. امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) تعبیر زیبایی در حکمت ۷۴ نهج البلاغة دارند: "نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِه" سعدی می‌گوید: هر نفسی که فرو می‌رود مُمدّ حیات است، و چون بر می‌آید مفرّح ذات. دم و بازدم به ما می‌گوید شما زنده‌اید. اما حضرت امیر در این کلام توجه می‌دهند که این نفس کشیدن به این معنا هم هست، که هر نفسی که می‌کشیم گام به گام ما را به پایانه عمر نزدیک می‌کند. همه انسان‌ها سرمایه عمر را از دست می‌دهند و زیان می‌کنند؛ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾ سرمایه عمر را دادیم و چه بدست آوردیم؟! مگر کسانی که معامله و تجارت خوبی کردند، و چیز بهتری به دست آوردند، اهل ایمان و عمل صالحات هستند، تمام کارهای نیک را سعی می‌کنند، بلکه تمام تلاش (اجتهاد) خود را صرف می‌کنند تا آن‌ها را انجام دهند؛ و اهل گفتمان قرآنی اند، به هم سفارش به حق و مسیر صحیح می‌کنند، و بر محور حق حرکت می‌کنند، و در این مسیر صحیح می‌ایستند و استقامت می‌کنند. 🍀 آیت الله بهجت (رحمه‌الله) می‌فرمودند: زندگی ما حکایت یخ فروشی است که از او پرسیدند: "فروختی؟" گفت: "نه، ولی تمام شد" این عمر می‌گذرد، اما ما باید به هر قیمتی زندگی کنیم؟ خیر؛ فرمود: ما آمده‌ایم زندگی کنیم تا قیمت پیدا کنیم، نه اين‌که به هر قیمتی زندگی کنیم.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 کلاس آموزش احکام 🖊 حجت‌الإسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه هجدهم 📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۹۴۲ تا ۹۵۳؛ (احکام روزه‌ی مسافر؛ و مسافری که برخلاف وظیفه روزه گرفته) 📆 هر روز ساعت ۱۳ 🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳ 🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
🌕 احکام روزه ۲۸ 🌺 کسانی که روزه بر آنان واجب نیست ◀️ مادر باردار و شیرده 🍃 ... وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿بقرة - ۱۸۴﴾ 🍃 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه‌السّلام) يَقُولُ:‏ الْحَامِلُ الْمُقْرِبُ وَ الْمُرْضِعُ الْقَلِيلَةُ اللَّبَنِ لَا حَرَجَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُفْطِرَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ، لِأَنَّهُمَا لَا تُطِيقَانِ الصَّوْمَ، وَ عَلَيْهِمَا أَنْ يَتَصَدَّقَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي كُلِّ يَوْمٍ يُفْطِرُ فِيهِ بِمُدٍّ مِنْ طَعَامٍ، وَ عَلَيْهِمَا قَضَاءُ كُلِّ يَوْمٍ أَفْطَرَتَا فِيهِ تَقْضِيَانِهِ بَعْدُ. (الكافي) ❇️ مسأله ۹۵۴. زن بارداری كه زایمان او نزدیك است؛ اگر می‌‌ترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست، و در صورت اول (ضرر برای جنین) باید براى هر روز یك مدّ طعام؛ یعنى گندم یا جو و مانند این‌ها (به عنوان فدیه) به فقیر بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن‌‌را به‌‌جا آورد، و در صورت دوم که برای خودش ضرر دارد، باید روزه‌هایى را كه نگرفته، قضا نماید و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهد، و در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. ❇️ مسأله ۹۵۵. اگر زن شیرده (خواه مادر بچّه یا دایه، با اجرت باشد یا بدون اجرت) به دلیل ترس از کم یا خشک شدن شیر، می‌‌ترسد روزه برای کودک ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست، و باید برای هر روز فدیه بدهد، و قضای روزه را هم بعداً بگیرد، امّا اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد، بنابر احتیاط فدیه واجب است. 🍃 معمول مراجع این تفصیل را مطرح می‌نمایند، یعنی در صورتی که برای جنین یا بچه ضرر باشد، بنابر فتوی فدیه داده شود، و در صورتی که ضرر برای خود فرد باشد بنابر احتیاط واجب فدیه داده شود. امّا اختلافات مختصری هم هست👇 🌱 آیت‌الله سيستانى: در صورتی که برای خودش ضرر دارد هم بايد فدیه بدهد. 🌱 آیت‌الله مكارم: در صورتی که برای خودش ضرر دارد فدیه لازم نیست. 🍃 در رابطه با شير دادن معمول مراجع قید و نکته‌ای تکمیلی هم دارند👇 🌱 مرحوم امام: ولى اگر كسى پيدا شود كه بى‌اجرت بچه را شير دهد، يا براى شير دادن بچه از پدر يا مادر بچه يا از كس ديگرى كه اجرت او را بدهد اجرت بگيرد، احتياط واجب آن است كه بچه را به او بدهد و روزه بگيرد. 🌱 آیت‌الله سيستانى: ولى بنا بر احتياط واجب اين حكم اختصاص به موردى دارد كه شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد، و امّا اگر راه ديگرى براى شير دادن بچه باشد، مثلاً چند زن در شير دادن او شركت كنند، يا از شير دادن با شيشه و پستانک كمک بگيرد ثبوت اين حكم محلّ اشكال است. 🌱 آیت‌الله مکارم: اگر کسى پیدا شود که بدون اجرت، بچّه را شیر دهد یا شخصى پیدا شود که اجرت دایه را بى منّت بپردازد، در این صورت روزه گرفتن واجب است. ❇️ مسأله ۹۵۶. در دو مسأله فوق اگر تا ماه رمضان سال بعد روزه را نگیرد، در صورتی‌‌که کوتاهی کرده باشد، علاوه بر قضا، کفارۀ تأخير هم واجب می‌‌شود، ولی اگر به خاطر عذر، قضا را انجام نداده باشد، کفاره تأخیر ندارد، و چنان‌چه این عذر، ترس ضرر برای فرزندش باشد، قضای روزه‌‌ها را هر زمان که بتواند باید انجام دهد، و اگر عذر، ترس ضرر برای خودش باشد، قضا ساقط می‌‌شود، و باید برای هر روز یک فدیه دهد. 🍃 در مسأله فوق معمول مراجع مثل مرحوم امام و آیت‌الله سیستانی تفصیل نمی‌دهند، و در هر دو صورت قضاء بر عهده‌ی زن هست، چه ضرر برای طفل داشته باشد، چه خود مادر، و باید در سال‌های بعد قضا نماید. 🌱 امّا آیت‌الله مکارم و حضرت آقا در صورتی که برای خود شخص (مادر) ضرر داشته باشد در حکم بیمار می‌دانند، که اگر تا ماه رمضان سال بعد ضرر ادامه داشت و نتوانست قضا کند قضا ساقط می‌‌شود و تنها یک مد طعام باید به فقیر داده شود. 🍃 جمع‌بندی این است که طبق نظر حضرت آقا اگر روزه برای خود مادر ضرر داشت، و این ضرر تا ماه مبارک بعد ادامه داشت باید دو مد فدیه دهد، یک مد بنابر احتیاط به جهت روزه‌ای که در ماه مبارک نگرفته، و یک مد هم بنابر فتوی به جهت سقوط قضا و تبدیل وظیفه به فدیه. ❇️ مسأله ۹۵۷. پرداخت فدیه یا کفاره زن بر عهده خودش است و بر شوهر واجب نیست، هرچند به خاطر بارداری یا شیردهی، روزه نگرفته باشد. همچنین کفاره یا فدیه فرزند بر عهده پدر نیست. البته جایز است شوهر یا پدر به وکالت از زن یا فرزند، فدیه یا کفارۀ آنان را بپردازد. 🖋حجت‌الإسلام و المسلمین استاد اصغری بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه العالی) ✅ احکام نموداری این مسأله از کانال مقام معظّم رهبری نیز تقدیم می‌شود 👇👇
🔄 یادآوری 📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) 🆔 @leader_ahkam
احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. 🆔 @leader_ahkam
📚 روزه برای زن باردار 💠 سؤال: زن بارداری هستم که ماه دوم بارداری ام مصادف با ماه رمضان شد، وظیفه من چیست؟ ✅ جواب: اگر می­ ترسید که روزه برای جنین یا خودتان ضرر داشته باشد، روزه واجب نیست ولی باید روزه‌هایی را که نگرفته اید، قضا نمایید و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهید. 🆔 @leader_ahkam
🌙 ماه بندگی؛ ۲۸ 🌺 زکات فطره 1⃣ معنای زکات فطره 🌱 به معنای فطرت و خلقت، یا به معنای دین، یا به معنای افطار است. 🌱 یعنی زکات سلامتی بدن، و دین‌داری، و توفیق افطار است. 🍃 و الفطرة إمّا بمعنى الخلقة، فزكاة الفطرة أي زكاة البدن من حيث إنّها تحفظه عن الموت أو تطهّره عن الأوساخ، و إمّا‌ بمعنى الدين، أي زكاة الإسلام و الدين، و إمّا بمعنى الإفطار، لكون وجوبها يوم الفطر. (العروة الوثقى) 2⃣ اهمیت و فوائد زکات فطره در روایات 🌱 ۱. تمام کننده روزه و قبولی روزه 🍃 إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّكَاةِ، يَعْنِي الْفِطْرَةَ 🌱 ۲. حفظ از مرگ 🌱 ۳. سلامتی جسم از بیماری‌ها 🍃 عَنْ مُعَتِّبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (علیه‌السّلام): فَإِنَّكَ إِنْ تَرَكْتَ مِنْهُمْ إِنْسَاناً تَخَوَّفْتُ عَلَيْهِ الْفَوْتَ. 🌱 ۴. مکمّل زکات مال 🍃 مَنْ أَدَّى زَكَاةَ الْفِطْرَةِ تَمَّمَ اللهُ لَهُ بِهَا مَا نَقَصَ مِنْ زَكَاةِ مَالِهِ. 🌱 ۵. مصداق بارز عمل صالح 🍃 مَنْ خَتَمَ صِيَامَهُ بِقَوْلٍ صَالِحٍ أَوْ عَمَلٍ صَالِحٍ تَقَبَّلَ اللهُ مِنْهُ صِيَامَهُ؛ فَقِيلَ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ؛ مَا الْقَوْلُ الصَّالِحُ؟ قَالَ: شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ، وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ إِخْرَاجُ الْفِطْرَةِ. 3⃣ عید فطر، روز اهدای جوایز الهی 🍃 قَالَ النَّبِيُّ (صلّی الله علیه و آله)‏‏: إِذَا كَانَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ: أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ؛ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ، ثُمَّ قَالَ: يَا جَابِرُ؛ جَوَائِزُ اللهِ لَيْسَتْ بِجَوَائِزِ هَؤُلَاءِ الْمُلُوكِ، ثُمَّ قَالَ: هُوَ يَوْمُ الْجَوَائِزِ. (الكافي؛ ج ‏۴؛ ص ۱۶۸)
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 کلاس آموزش احکام 🖊 حجت‌الإسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه نوزدهم 📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۹۵۴ تا ۹۶۰؛ (کسانی که روزه‌ بر آنان واجب نیست) 📆 هر روز ساعت ۱۳ 🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳ 🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
🌕 احکام روزه ۲۹ 🌺 زکات فطره ✅ متن اصلی بر طبق مجموعه استفتائات و نظرات رهبر معظّم انقلاب (حفظه‌الله) می‌باشد. 🌸 در زکات فطره ۶ مطلب باید توجّه شود: 1⃣ شرائط الوجوب و من تجب علیه (کی، چه کسی؟)تکلیف – عدم الاغماء – حرّیت - غِنی ❇️ شخص باید برای خودش و کسانی که نان خور او محسوب می‌شوند، برای هر نفر ۳ کیلو از خوراک مردم (مانند گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذرت و یا مانند این‌ها) و یا پول یکی از آن‌ها را به مستحقّ بدهد و کفایت می‌کند، و منحصر به قوت غالب نیست. ❇️ مسأله ۸۹۲. فقیر کسی است که مخارج سال خود و خانواده‌‌اش را ندارد و نمی‌‌تواند به‌‌دست آورد، و زکات فطره بر او واجب نیست. ❇️ البته برای فقیر مستحبّ است اگر ۳ کیلو گندم و مانند آن یا قیمت آن‌ها را دارد، آن را به عنوان زکات فطره بدهد، و چنان‌چه افرادی تحت تکفل دارد می‌تواند آن را به قصد فطره بین نفرات خانواده دستگردان کنند، و بهتر است نفر آخر آن را به کسی بدهد که از خودشان نباشد. 2⃣ من تجب عنه (از طرف چه کسی؟) ❇️ از طرف خودش و کسانی که شب عید نان‌خور او هستند. 🍃 عَلَى الصَّغِيرِ وَ الْكَبِيرِ وَ الْحُرِّ وَ الْعَبْدِ، عَنْ كُلِّ إِنْسَانٍ صَاعٌ مِنْ حِنْطَةٍ أَوْ صَاعٌ مِنْ تَمْرٍ أَوْ صَاعٌ مِنْ زَبِيبٍ. ❇️ نوزادی که بعد از اذان مغربِ شبِ عید فطر متولّد شود، پرداخت زکات فطره برای او واجب نیست.  ❇️ اگر میهمان مقداری بماند که عرفاً نانخور محسوب شود، فطریه او بر عهده میزبان است، و تشخیص موضوع بر عهده مکلف است. 🌱 حضرت آقا: فطریه مهمان یک‌شبه بر عهده خودش است. بر مهمان یکی دو روزه ولو شب در منزل میزبان بماند، نانخور صدق نمی‌کند؛ لذا زکات فطره او بر میزبان واجب نمی شود. 🌱 آیت‌الله سیستانی: شب را بماند، 🌱 آیت‌الله مکارم: چند شب مهمان او باشد. ❇️ كسى كه ديگرى بايد فطره ی او را بدهد، واجب نيست فطره ی خود را بدهد، و اگر او فطره را ندهد، بر خود انسان واجب نمى‌شود. (🌱 آیت‌الله سيستانى و مکارم: احتياط واجب آن است كه اگر مى‌تواند خودش بدهد.)   ❇️ كسى كه سيّد نيست نمى‌تواند به سيّد فطره بدهد، همانند زکات مال؛ حتى اگر سيّدى نان‌خور او باشد نمى‌تواند فطره ی او را به سيّد ديگر بدهد. 3⃣ جنسها (چی؟) ❇️ غلات اربعه: گندم، جو، کشمش و خرما؛ یا برنج و ذرت و مانند اين‌ها که غذای متعارف شهر است، یا قیمت آن‌ها، و خرما افضل است. (در غیر غلّات اربعه احوط به شرط غلبه) (🌱 آیت‌الله سيستانى و مکارم: غذای معمول شهر ولو غیر غلّات اربعه، یا قیمت آن‌ها) 4⃣ قدرها (چقدر؟) ❇️ ۱ صاع؛ که تقریباً ۳ کیلوگرم است. گندم؛ حدود ۶۵.۰۰۰ تومان برنج؛ حدود ۱۸۰.۰۰۰ تومان ✅ طبق نظر حضرت امام و آقا: برای همه افراد گندم و نان کافی است، ولو قوت غالب چیز دیگری باشد. 5⃣ وقتها (کِی؟) ❇️ بعد از اثبات حلول ماه شوّال می‌تواند آن را کنار بگذارد، و اگر نماز عید فطر می‌خواند، بنابر احتیاط واجب باید پیش از نماز پرداخت کند یا کنار بگذارد، و اگر نماز عید نمی‌خواند، تا ظهر روز عید فطر مهلت دارد. 🌱 آیت الله سيستانى: قبل از عید فطر، در ماه مبارک رمضان می‌شود. ◀️ پرداخت زکات فطره قبل از عید ❓اگر در کشور دیگری افراد مستحق و نیازمندتری باشند، آیا پرداخت زکات فطره چند روز قبل از عید برای رساندن به این مستحقّین جایز است؟ ❇️ وکیل کردن دیگری جهت پرداخت فطریه از طرف شما مانعی ندارد، و احتیاط واجب آن است که در ماه رمضان فطره را ندهد، ولی اگر پیش از رمضان یا در ماه رمضان به فقیر قرض بدهد (به این صورت که به او بگوید قرض می‌دهم و شب عید فطر شما را برئ الذمه می‌کنم) و بعد از آن که فطره بر او واجب شد، طلب خود را بابت فطره حساب کند، مانعی ندارد. ◀️ فراموشی در پرداخت زکات فطره ❇️ اگر زکات فطره را جدا کرده‌اید همان را بپردازید، و اگر جدا نکرده‌اید، بنا بر احتیاط واجب باید بدون نیت ادا و قضا جدا کرده، و با قصد قربت بپردازید. ❇️ بنا بر احتیاط واجب اگر در شهر خودش فقیر هست، به شهر دیگر منتقل نکند. 6⃣ مصرفها (به چه کسانی؟ در چه راهی؟) ❇️ بنابر احتیاط واجب تنها به فقیر شیعه بدهد. 🌱 آیت‌الله سيستانى و مکارم مثل حضرت آقا. 🌱 امام: تمام مصارف هشت‌گانه زکات اموال ❇️ فقیر باید شیعه دوازده امامی باشد، و واجب النفقه زکات دهنده نباشد، و احتياط واجب آن است كه به شرابخوار و كسى كه آشكارا معصيت كبيره مى‌كند فطره ندهند، و نباید در معصیت صرف کند. ❇️ احتياط واجب آن است كه به يک فقير بيشتر از مخارج سالش، و كمتر از ۱ صاع فطره ندهند. (🍃 آیت‌الله سيستانى: احتياط مستحبّ) 🍀 زکات فطره باید با قصد قربت باشد. معمول مراجع شرط صحت می‌دانند. 🌱 حضرت آقا: در مورد زکات مطلبی نفرمودند. 🌱 آیت‌الله سيستانى: برئ الذمه می‌شود، و قصد قربت شرط قبول است. 🖋حجت‌الإسلام و المسلمین استاد اصغری بر محور «استفتائات و نظرات» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه العالی)
🌙 ماه بندگی؛ ۲۹ 🌺 دستاوردها و ثمرات ماه مبارک رمضان 1⃣ تقوای الهی با روزه 🍃 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (سوره مبارکه بقرة – آیه ۱۸۳) 2⃣ روسیاه کردن صورت شیطان با روزه 🍃 الصَّوْمُ يُسَوِّدُ وَجْهَهُ 3⃣ تمرین صبر و استقامت با روزه 🍃 إِذَا نَزَلَتْ‏ بِالرَّجُلِ النَّازِلَةُ وَ الشَّدِيدَةُ فَلْيَصُمْ؛ فَإِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: "وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ" 4⃣ ملاقات خدا با تشنگی و گرسنگی 🍃 و عن عيسى (عليه‌السّلام): اجيعوا اكبادكم و اعروا اجسامكم، لعل‏ّ قلوبكم‏ ترى اللهَ عزّ و جلّ. 5⃣ بستن راه نفوذ شیطان 🍃 إِنَّ الشَّيْطَانَ لَيَجْرِي مِنِ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ، فَضَيِّقُوا مَجَارِيَهُ‏ بِالْجُوعِ‏ وَ الْعَطَش. 6⃣ یاد مرگ و قیامت 🍃 وَ اذْكُرُوا بِجُوعِكُمْ وَ عَطَشِكُمْ فِيهِ جُوعَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ عَطَشَهُ 7⃣ انس با ۲۰ عمل نیکویی که پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در این ماه توصیه فرموده بودند. (در روز یازدهم اشاره شد) 8⃣ کسب رحمت، مغفرت و آمرزش، و آزادی از آتش جهنم 🍃 هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ‏ رَحْمَةٌ، وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ، وَ آخِرُهُ الْإِجَابَةُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّارِ (الكافي) 9⃣ آزاد ساختن جان با استغفار در ماه مبارک رمضان 🍃 أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَكُفُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ 🔟 سبک بار نمودن خود با سجده‌های طولانی (گناه؛ بار است) 🍃 ظُهُورُكُمْ ثَقِيلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ، فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُمْ 1⃣1⃣ آمرزش گناهان گذشته با افطار و اطعام دیگران 🍃 أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ فَطَّرَ مِنْكُمْ صَائِماً مُؤْمِناً فِي هَذَا الشَّهْرِ كَانَ لَهُ بِذَلِكَ عِنْدَ اللهِ عِتْقُ نَسَمَةٍ وَ مَغْفِرَةٌ 2⃣1⃣ گذرنامه عبور از صراط با اخلاق نیکو 🍃 مَنْ حَسَّنَ مِنْكُمْ فِي هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ كَانَ لَهُ جَوَازٌ عَلَى الصِّرَاطِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الْأَقْدَامُ 3⃣1⃣ تخفیف در حسابرسی قیامت با آسان گرفتن و مدارا با زیردستان و کارگران و کارمندان 🍃 مَنْ خَفَّفَ فِي هَذَا الشَّهْرِ عَمَّا مَلَكَتْ يَمِينُهُ خَفَّفَ اللهُ عَلَيْهِ حِسَابَهُ 4⃣1⃣ دوری از غضب الهی با ترک آزار و اذیت به دیگران 🍃 مَنْ كَفَّ فِيهِ شَرَّهُ كَفَّ اللهُ عَنْهُ غَضَبَهُ يَوْمَ يَلْقَاهُ 5⃣1⃣ برائت و دوری از جهنم با عادت کردن به خواندن نمازهای مستحبی 🍃 مَنْ تَطَوَّعَ فِيهِ‏ بِصَلَاةٍ كَتَبَ اللهُ لَهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ 6⃣1⃣ سنگین نمودن میزان اعمال با کثرت صلوات بر پیامبر اکرم و اهل بیت (صلوات الله علیهم) 🍃 مَنْ أَكْثَرَ فِيهِ مِنَ الصَّلَوَاتِ عَلَيَّ ثَقَّلَ اللهُ مِيزَانَهُ يَوْمَ تَخِفُّ الْمَوَازِينُ 🌸 إن شاءالله این دستاوردها را در ماه‌های دیگر حفظ کنیم و استمرار ببخشیم.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 کلاس آموزش احکام 🖊 حجت‌الإسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه بيستم 📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۹۶۱ به بعد؛ (اشاره به راه ثابت شدن اول ماه، و اقسام روزه) 📋 جزوه احکام روزه ۲۹ (زکات فطره) 📆 هر روز ساعت ۱۳ 🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳ 🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
هدایت شده از میرهاشم حسینی
🔰 باسلام، احترام و آرزوی قبولی طاعات 🌸 و تبریک پیشاپیش عید سعید فطر 🌙 1️⃣ فطریه سادات و عام : (( ملی کارت بنام حوزه علمیه آیت الله حق شناس ره )) 💳
6037997599193787
2️⃣ خمس مراجع عظام تقلید (( ملی کارت بنام حوزه علمیه آیت الله مجتهدی ره )) 💳
6037997206066715
3️⃣ صدقات، خیرات، نذورات و ردمظالم ((ملی کارت بنام مسجد حاج ملاجعفر(مجتهدی ره)) 💳
6037997599652139
4️⃣ عقیقه و قربانی حداقل ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان ( شماره شبای بانک ملی بنام حوزه علمیه آیت الله مجتهدی ره )
IR900170000000106743124009
✅ با لمس شماره کارت ، به صورت خودکار کپی می شود. 💠 لطفا حتمأ واریز مبالغ وجوهات شرعیه ( جهت صدور قبوض مراجع ) و قربانی و عقیقه را به شماره "
09121446447
📱" اطلاع دهید. -------------- 📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی https://eitaa.com/Mirhashem_ir
5⃣3⃣ جلسه سی‌ و پنجم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۵۰۶ تا ۵۲۵ (نماز مسافر، شرط هشتم: رسیدن به حدّ ترخّص)
جلسه ۳۵. نماز، نماز مسافر (مسأله ۵۰۶ تا ۵۲۵ رساله نماز و روزه). ۲۳ فروردی.mp3
10.97M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه سی‌وپنجم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
نهم ربیع الاول و رفع قلم.pdf
1.15M
🌺 حدیث جلسه ۳۵: "آغاز امامت امام عصر (عجّل الله فرجه)" 📜 روایت نهم ربیع الاول (رفع القلم)، و نقد آن
🌺 جزوه جلسه ۳۵ 🍀 نماز مسافر 🍃 شرایط هشتگانه وجوب قصر 🌱 ۸. رسیدن به حدّ ترخّص
🛑 احکام نماز 🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری ۱. تفاوت حدّ ترخّص و مسافت شرعی را در قالب مثالی تبیین نمایید. ۲. کسی که شکّ دارد به حدّ ترخّص رسیده یا نه، در مسیر رفت و برگشت باید نماز را چگونه بخواند، تمام یا قصر؟
جلسه ۲۴. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... في الإجازة. ج۳، ص ۴۰۳. و یرد علی الوجه الثاني. ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ .mp3
13.69M
🎙جلسه ۲۴. فقه۶، الکلام في شروط المتعاقدین: بيع الفضولي... القول في الإجازة و الرّدّ المکاسب، ج۳، ص ۴۰۳؛ و یرد علی الوجه الثاني 📆 شنبه‌‌‌‌؛ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
🌺 حدیث جلسه ۲۴: «پاداش قرض و صدقه» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَلْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ وَ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَلله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَلله (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): قَالَ اَللهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِنِّي جَعَلْتُ اَلدُّنْيَا بَيْنَ عِبَادِي قَرْضاً؛ فَمَنْ أَقْرَضَنِي مِنْهَا قَرْضاً أَعْطَيْتُهُ بِكُلِّ وَاحِدَةٍ عَشْراً إِلَى سَبْعِمِائَةِ ضِعْفٍ وَ مَا شِئْتُ مِنْ ذَلِكَ، وَ مَنْ لَمْ يُقْرِضْنِي مِنْهَا قَرْضاً فَأَخَذْتُ مِنْهُ شَيْئاً قَسْراً فَصَبَرَ أَعْطَيْتُهُ ثَلاَثَ خِصَالٍ لَوْ أَعْطَيْتُ وَاحِدَةً مِنْهُنَّ مَلاَئِكَتِي لَرَضُوا بِهَا مِنِّي»؛ قَالَ: ثُمَّ تَلاَ أَبُو عَبْدِ اَلله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَوْلَ اَلله عَزَّ وَ جَلَّ: «اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قٰالُوا إِنّٰا لِله وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ، أُولٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوٰاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ» فَهَذِهِ وَاحِدَةٌ مِنْ ثَلاَثِ خِصَالٍ؛ «وَ رَحْمَةٌ» اِثْنَتَانِ؛ «وَ أُولٰئِكَ هُمُ اَلْمُهْتَدُونَ» ثَلاَثٌ؛ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَلله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): هَذَا لِمَنْ أَخَذَ اَللهُ مِنْهُ شَيْئاً قَسْراً». 🖊 شرح حدیث: 🍃 كسى که قرض بدهد ۱۰ برابر تا ۷۰۰ برابر خداوند خواهد داد، ظاهراً همان قرض الحسنه است، لكن ممكن است كه مراد مطلق صدقه باشد به قرينة فقرات بعدى. 🍂 اگر كسى قرض به خداى متعال نداد، يعنى از اين نصيبی كه از دنيا برده است نه به عنوان صدقه، نه به عنوان قرض الحسنه در راه خدا نداد، لكن چيزى از او قسراً و جبراً گرفته شد، مثل اين‌كه مالش بسوزد، يا غرق شود اين قسراً گرفته شده است. 🍃 يا يک كسى عزيز خودش را، فرزندش را مثلاً به ميدان جهاد می‌فرستد، و شهيد می‌شود، 🍂 يک كسى اين كار را نمى‌كند، لكن همين فرزند يا همسر مريض می‌شود، و از دنيا می‌رود كه قسراً از او گرفته شد، خود او نداد، در اين حالت جزع و فزع مى‌كند، و ناشکری و بی‌صبری از خود نشان می‌دهد، صبر مى‌كند، حال اگر صبر كرد سه چيز به او خواهم داد، كه اگر يكى از اين سه چيز را به فرشتگان بدهم آن‌ها خشنود خواهند شد. 🍃 سپس اين آيه شريفه را تلاوت كردند: «اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قٰالُوا إِنّٰا لِله وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ»؛ 1⃣ «أُولٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوٰاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ» فرمود: اين صلوات و درود الهى بر او يكى از آن سه چيزى است كه خداى متعال به او خواهد داد. 2⃣ «وَ رَحْمَةٌ» علاوه بر درود الهى، رحمت الهى هم شامل حالش خواهد شد. 3⃣ «وَ أُولٰئِكَ هُمُ اَلْمُهْتَدُونَ» هدايت الهى هم سومين خصوصيتی است كه به اين شخص صابر داده خواهد شد. 🍃 اين پاداش به خاطر حوادث ناگزيری است كه براى انسان پيش مى‌آيد، و صبر مى‏كند. 🍃 امّا اگر چنان‌چه انسان به دست خودش فرزندش را، برادرش را در راه خدا اهداء بكند، پولش را در راه خدا صدقه بدهد، ثوابش از اين‌ها بالاتر است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۱۲؛ فیض کاشانی 📆 ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ (جلسه ۲۱۳ مکاسب محرّمه).
جلسه ۲۴. اصول۲، کفایة؛ ج۱، ص ۱۲۶. الأوامر... الإجزاء... المقام الثاني... هذا في ما إذا احرز. ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ .mp3
7.8M
🎙جلسه ۲۴.اصول۲، کفایةالأصول؛ المقصد الأول: في الأوامر... الفصل الثالث: في الإجزاء ج۱، ص ۱۲۶؛ الموضع الثاني... المقام الثاني... هذا في ما إذا اُحرز 📆 شنبه؛ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
🌺 حدیث جلسه ۲۴: «ویژگی شیعیان حقیقی» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ اَلْأَشْعَثِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ اَلْأَنْصَارِيِّ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِي اَلْمِقْدَامِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:] قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «شِيعَتُنَا اَلْمُتَبَاذِلُونَ فِي وَلاَيَتِنَا، اَلْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا، اَلْمُتَزَاوِرُونَ فِي إِحْيَاءِ أَمْرِنَا؛ اَلَّذِينَ إِنْ غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا، وَ إِنْ رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا؛ بَرَكَةٌ عَلَى مَنْ جَاوَرُوا، سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا». 🖊 شرح حدیث: 1⃣ شِيعَتُنَا اَلْمُتَبَاذِلُونَ فِي وَلاَيَتِنَا 🍃 معمولاً در کتب لغت صیغه‌ی تفاعل از بذل نیامده است، بیشتر بر وزن تفعّل است. لکن نویسنده‌ی «مجمع البحرین» که خود نیز عرب است، می‌نویسد: متباذلون یعنی کسانی که بی‌دریغ امکانات خود را صرف می‌کنند. در مقابل منع، به معنای بذل است. بنابراین، تباذل به این معناست که انسان در این راه هیچ‌گونه منع و گرفتگی نداشته باشد، بی‌دریغ خرج کند، بذل کند؛ خرج مال، خرج آبرو، یا خرج قدرت و توان. ✅ در راه ولایت ائمّه (علیهم‌السّلام) آن‌چه که می‌توانند، صرف کنند. همه‌ی توان خود را به کار ببرند، احساس مسؤولیت کنند. به صِرف این‌که به ائمّه (علیهم‌السّلام) اعتقاد دارد، دل خود را خوش نکند. باید در این راه تلاش کند، نیرو صرف کند برای تحکیم، توسعه و گسترش‌دادن و بقیّه‌ی کارهایی که می‌شود در این راه انجام داد. 🛑 البته «شیعتنا»، معنایش این نیست که اگر کسی این کار را نکرد، از تشیّع خارج است! این، از مراتب کمال است. 2⃣ اَلْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا 🍃 خصوصیت دیگر این است که در مودّت ما تحابُب داشته باشند؛ یعنی معیار و ملاک را برای محبّت به افراد، مودّت ما قرار دهند. اگر در کسی مودّت اهل بیت وجود داشت، به او تحابب داشته باشد، و به محِبّ اهل بیت (علیهم‌السّلام) محبّت بورزد. 3⃣ اَلْمُتَزَاوِرُونَ فِي إِحْيَاءِ أَمْرِنَا 🍃 شیعیان به خاطر احیاء امر ما با یکدیگر ملاقات کنند؛ یعنی تزاور به جهت امر امامت، امر ولایت. 🌱 همفکری، هم‌اندیشی، همکاری. ❌ صِرف نشستن و با یکدیگر ملاقات‌کردن، مراد نیست. 🍃 چند خصوصیت هم بعد از این ذکر می‌فرمایند، که این خصوصیات، درون‌گروهی نیست، فقط برای شیعه نیست، بلکه برون‌گروهی است، به عنوان یک خصلت برجسته‌ای است که شیعه‌ی اهل بیت (علیهم‌السّلام) باید این خصال را دارا باشد. ◀️ از جمله این که: 4⃣ اَلَّذِينَ إِنْ غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا 🍃 خشم آن‌ها موجب ظلم و ستم به دیگران نشود. در حال خشم از حدّ تجاوز نکند؛ یعنی خود را نگه‌دارد، غضب او موجب نشود که به کسی ظلم کند. گاهی انسان در حال عصبانیت حرفی می‌زند، حرکتی می‌کند، که ظلم است. 5⃣ وَ إِنْ رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا 🍃 نقطه‌ی مقابلش این است که اگر از کسی یا چیزی راضی و خشنودند، زیاده‌روی نکنند. 🛑 در بیان موضع خود نسبت به آن کار یا نسبت به آن شخص، زیاده‌روی نکند! نه در غضب زیاده‌روی کند که منتهی به ظلم شود، نه در رضا زیاده‌روی کند که منتهی به اسراف شود. 6⃣ بَرَكَةٌ عَلَى مَنْ جَاوَرُوا 🍃 با هر کسی که مجاور باشند، برای او مایه‌ی برکتند. 🍃 برکت فقط برکت مالی نیست؛ یعنی موجب مبارکی و میمنت‌اند برای او، منشأ خیر و احسانند، منشأ تعلیم و هدایتند. ❌ نقطه‌ی مقابلش این است که انسان برای مجاورین خودش مایه‌ی عذاب و نقمت باشد؛ بداخلاقی کند، تعدّی و تجاوز کند. 7⃣ سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا. 🍃 با هر کسی معاشرت و مخالطت دارند، مایه‌ی سلامتند. ❌ سِلم به معنای تسلیم‌شدن نیست؛ ✅ یعنی با او مسالمت دارند، با او سازش دارند، زندگی را برای معاشر خود تلخ نمی‌کنند، همراه با تشنّج نمی‌کنند. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۱۸؛ فیض کاشانی 📆 ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ (جلسه ۳۶۱ مکاسب محرّمه)
جلسه ۲۵. فقه۶، مکاسب، شروط المتعاقدین؛ بيع الفضولي... في الإجازة. ج۳، ص ۴۰۵. و ثانیاً. ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ .mp3
9.16M
🎙جلسه ۲۵. فقه۶، الکلام في شروط المتعاقدین: بيع الفضولي... القول في الإجازة و الرّدّ المکاسب، ج۳، ص ۴۰۵؛ و یرد علی الوجه الثاني... و ثانیاً 📆 یکشنبه‌‌‌‌؛ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳