هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۶. روزه (مسأله ۸۴۰ تا ۸۶۱، رساله نماز و روزه، واجبات روزه، ۲. پرهیز از مبطلات، ۴. باقی ماندن بر جنابت). ۳ آبان ۱۴۰۳ .mp3
9.28M
🔈 استاد:حجتالإسلام #اصغری
#احکام_روزه
📆 جلسه ششم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۶: «متابعتِ حقّ»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي!
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «قُلِ اَلْحَقَّ، وَ إِنْ كَانَ مُرّاً»
🖊 شرح حدیث:
1⃣ تلخ بودن حقّ گاهى به اين صورت است كه براى خود انسان تلخ است،
انسان يک حقيقتی را بخواهد اعتراف كند، براى خود او تلخ است، مثل اينكه يک قضاوتی است عليهِ خود او، عليهِ كسان او،
2⃣ و گاهى اين تلخی برای مخاطب است.
اگرچه به كام مخاطب شما كه شخص محترمی است، رفيق نزديكى است، رودربایستى هم داريد تلخ مىآيد، در عين حال حق را بگو!
✅ به گمان من اوّلی سختتر از دوّمى است.
🍃 دوّمى يک نوع شجاعتی را میطلبد كه انسان دچار رودربايستی نشود، و آنچه را كه حقّ است به خاطر رفاقت و ملاحظات گوناگون پنهان نكند،
🍃 لكن اوّلی شجاعت بيشترى را لازم دارد؛
زيرا شجاعت در مقابل نفس خود انسان است.
اين، آنجايى است كه غالباً از مزالّ اَقدام است،
اينجا هم مىفرمايند: حق را بيان كن! هرچند براى تو تلخ باشد.
🍃 در قرآن هم آمده است: «و لو علی أنفسكم أو الوالدين أو الأقربين»
[يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيّاً أَوْ فَقِيراً فَالله أَوْلَىٰ بِهِمَا، فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَن تَعْدِلُوا، وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (النساء - ۱۳۵)]
🍃 ابوذر (رحمهالله) به اين نصيحت عمل كرد،
در سختترين اوقات كه گفتن حقايق براى او خيلى هزينه داشت، او حقايق را با صدای بلند بيان كرد،
چه در مدينه، چه در شام.
❇️ آن نكته دقيقی كه اينجا وجود دارد اين است كه حقّ چيست؟
🛑 خيلىها حرفى را میزنند، طرف مقابلش هم حرف مقابل آنها را میزند، و هر دو ادّعا میكنند حرف ما حق است.
🌱 به نظر میرسد آنچه براى ما، عمل شخصیمان، بينى و بينالله بايد ملاک باشد، آن حجّت است، حجّت الهى است.
سر خودمان را كلاه نگذاريم، محاسبه كنيم، ببينيم بر طبق حجت و استدلالی كه میتوان آن را پيش خداى متعال در مقابل احتجاج الهى عرضه كرد، آن را حق بدانيم، و بر آن ايستادگی كنيم ولو تلخ باشد.
نه اينكه با توجيه و تأويل و كلاه شرعى يک چيزى را حقّ تصور كنيم، بعد هم بگوييم آن حقّ است، حقّ را بگو!
يعنی چيزی را كه جازم به حقّانيت آن هستى، اين جزم هم آن وقتى حاصل میشود، كه يک حجّتی بر آن قائم باشد كه انسان بتواند به آن احتجاج كند.
هم پيش نفس خودش، هم نزد خداى خودش.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۶ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۶ (نکات تکمیلی)
🌺 ۴. باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح
🍀 ۱. اگر جنب در روزهی رمضان و قضاء آن عمداً تا اذان صبح غسل نكند، يا اگر وظيفهی او تيمم است عمداً تيمم ننمايد، روزهاش باطل است.
(🍃 آیتالله سيستانى: ... بايد روزهی آن روز را تمام كند، و روزى ديگر را نيز روزه بگيرد، و چون معلوم نيست آن روز قضا است يا عقوبت است، هم روزه آن روز از ماه رمضان را به قصد ما في الذمه انجام دهد، و هم روزى كه به جاى آن روز، روزه مىگيرد، و قصد قضا نكند.)
🍀 ۲. اگر در روزهی ماه مبارک رمضان از روی خجالت و حیا عمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود، معصیت کرده است؛
ولی واجب است تيمم كند و روزهاش صحيح است.
(🍃 آیتالله مکارم: صحّت روزه مشکل است)
🍀 ۳. هر گاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود، اگر احتمال بدهد كه اگر دوباره بخوابد بيدار مىشود براى غسل، مىتواند بخوابد.
◀️ خواب اول: كسى كه در شب ماه رمضان جنب است، و مىداند يا احتمال مىدهد كه اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مىشود، چنانچه تصميم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند، و با اين تصميم بخوابد و تا اذان خواب بماند روزهاش صحيح است.
❇️ خوابى را كه در آن محتلم شده نبايد خواب اول حساب كرد، بلكه اگر از آن خواب بيدار شود و دوباره بخوابد خواب اول حساب مىشود.
(🍃 آیتالله سيستانى و زنجانی: خوابى كه در آن احتلام صورت گرفته است خواب اول حساب مىشود.)
◀️ خواب دوم: اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود، و بداند يا احتمال دهد كه اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مىشود، و تصميم هم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بيدار نشود، بايد روزهی آن روز را قضا كند؛
◀️ خواب سوم: و همچنين اگر از خواب دوّم بيدار شود و براى مرتبهی سوم بخوابد، كفّاره بر او واجب نمىشود.
🌺 ۷. مبطلات روزه: دروغ بستن به خدا و پيغمبر (صلّى الله عليه و آله و سلّم) و معصومین (علیهمالسّلام)
🍀 ۱. اگر روزهدار به گفتن يا به نوشتن يا به اشاره و مانند اينها به خدا و پيامبران و معصومین (عليهمالسّلام) عمداً نسبت دروغ بدهد، اگر چه فوراً بگويد دروغ گفتم يا توبه كند، روزهی او بنابر احتیاط باطل است. (حضرت آقا و آیتالله مکارم (حفظهماالله))
(🍃 اختلافات مختصری در فتوا و احتیاط واجب وجود دارد.
🍃 آیتالله سيستانى: ... و همچنین بنابر احتياط مستحب دروغ بستن به حضرت زهرا (عليهاالسّلام) و ساير پيغمبران و جانشينان آنان.)
✅ توجّه شود که دروغ بستن به خدا و پيامبران و معصومین (عليهمالسّلام) از گناهان کبیره است، اما محلّ بحث بطلان روزه با این گناه است.
🍀 ۲. اگر بخواهد خبرى را كه نمىداند راست است يا دروغ نقل كند:
◀️ حکم تکلیفی: بنابر احتياط واجب (آیتالله مکارم: بايد/ آیتالله خامنهای: احتیاط مستحبّ) بايد از كسى كه آن خبر را گفته، يا از كتابى كه آن خبر در آن نوشته شده نقل نمايد؛ مثلًا بگويد: «فلان راوى چنين مىگويد» و يا «در فلان كتاب چنان نوشته شده است كه پيامبر فرموده ...».
◀️ حکم وضعی: لكن اگر خودش هم خبر بدهد روزهاش باطل نمىشود.
(🍃 آیتالله مکارم و سیستانی: روزه اشکال دارد)
🍀 ۳. اگر سخنی را كه مىداند دروغ است به آنان نسبت دهد، و بعداً معلوم شود راست بوده، بنابر احتیاط باید روزه را تمام کرده و بعداً قضای آن را هم بگیرد.
(🍃 حضرت امام (رحمهالله): روزه اش صحيح است.)
🍀 ۴. اگر دروغى را كه ديگرى ساخته عمداً به خدا و پيغمبر و جانشينان پيغمبر نسبت دهد، روزهاش بنابر احتياط باطل مىشود،
ولى اگر از قول كسى كه آن دروغ را ساخته نقل كند اشكال ندارد.
🍀 ۵. اگر در نقل احكام شرعيه عمداً دروغ گويد، مثلاً واجبى را غير واجب و حرامى را حلال ذكر كند:
🌱 اگر منظورش نسبت دادن آن حكم، به خدا يا پيغمبر باشد روزهاش اشكال دارد،
🌱 و اگر قصدش نسبت دادن فتوا به مجتهد است كار حرامى كرده، اما روزهاش باطل نمىشود.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت سید مجاهد رشید و فداکار جناب «سیدهاشم صفیالدین» رضواناللهعلیه
🔹️حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی خطاب به جوانان عزیز جبهه مقاومت با تجلیل از شخصیت جناب «سیّدهاشم صفیالدین» رضواناللهعلیه رئیس شورای اجرایی حزبالله لبنان تأکید کردند: امروز هم حزبالله قویترین مدافع لبنان و مستحکمترین سپر در برابر طمع ورزی رژیم صهیونی است که از دیرباز تجزیهی لبنان را هدف گرفته بوده است.
📝 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
جوانان عزیز جبهه ی مقاومت
سید مجاهد رشید و فداکار، جناب سید هاشم صفی الدین رضوان الله علیه به صف شهیدان مقاومت پیوست و ستارهی درخشان دیگری، آسمان جهاد در راه قدس شریف را مزین کرد.
🔹 او از برجستهترین شخصیتهای بزرگ حزبالله و یار و همراه همیشگی جناب سید حسن نصرالله بود. حزبالله با تدبیر و شجاعت رهبرانی چون او بود که باز هم توانست لبنان را از خطر تجزیه و فروپاشی مصون دارد و تهدید رژیم غاصب را که ارتش شقی و ظالم آن، گاه تا بیروت را لگد مال میکرد خنثی سازد. شهامت و فداکاری او و دیگر فرماندهان و مجاهدان محور نصرالله بود که خطر غصب و اشغال جنوب لیطانی و صور و دیگر شهرهای آن ناحیه و انضمام آن به فلسطین مغصوب و اشغال شده را از سر لبنان رفع کرد و جان و مال و آبروی ارزشمند حزبالله را در راه حفظ تمامیت ارضی آن کشور به میدان آورد، و رژیم صهیونی متجاوز و جنایتکار را ناکام گذاشت.
🔹 امروز رهبرانی چون نصرالله و صفی الدین به ظاهر در این نشئه حضور ندارند ولی روح و رهبری آنان در میدان حاضر است و از لبنان و مردم بی دفاع آن دفاع میکند. امروز هم حزبالله قویترین مدافع لبنان و مستحکمترین سپر در برابر طمع ورزی رژیم صهیونی است که از دیرباز تجزیهی لبنان را هدف گرفته بوده است. دشمن کوشش میکند نقش فداکارانهی حزبالله برای لبنان را انکار کند. دلسوزان لبنان نگذارند این سخن باطل از حنجرهی آنان شنیده شود.
🔹 حزبالله زنده و روینده است و نقش تاریخی خود را ایفاء میکند. جمهوری اسلامی نیز مانند همیشه به مجاهدان قدس و مقاومت کنندگان در برابر اشغالگری باند جنایتکار غاصب فلسطین کمک خواهد کرد باذن الله.
🔹اینجانب شهادت سید عزیزمان جناب صفی الدین را به خانوادهی گرامی و بستگان و همرزمانش در همهی جبههی مقاومت تبریک و تسلیت عرض میکنم.
و السلام علی عباد الله الصالحین
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۳/۸/۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از شهید آرمان علیوردی
🏴 تو را از پا درآوردند اما بیخبر بودند
که جان تازه میبخشد شهادت آرمانها را
📣 دومین سالگرد طلبه بسیجی شهید مدافع امنیت آرمان علیوردی
🎙 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین میرهاشم حسینی
📢 با حضور حاج سعید حدادیان، حاج امیر عباسی و کربلایی محمدحسین حدادیان
📆 زمان: جمعه ۴ آبان ماه، از ساعت ۱۵
📍 مکان: شهرک اکباتان، خیابان ورزش
#آرمان_عزیز
#شهید_آرمان_علی_وردی
--------------
📣 کانال رسمی شهید آرمان علیوردی
@shahid_armanaliverdy
هدایت شده از میرهاشم حسینی
دست نوشته «آرمان عزیز» در نوجوانی چند سال قبل از «شهادت»
موضوع: هدف
تاریخ نگارش : ۴ آبان
تاریخ دستیابی به هدف: روز ۴ آبان ۱۴۰۱
برداشت از نوشته شهید:
۱_ تلاش برای تبدیل شدن به انسان جامع علمی فرهنگی سیاسی مذهبی....
۲_پیش برد اهداف اسلام و انقلاب بر طبق نظرات رهبر
۳_ تلاش برای نابودی اسرائیل با راهکار اراده و همت و پشتکار ما جوانان
۴_ تلاش شیعیان برای گسترش اسلام بدون مرز
۵_ دستیابی به توانایی در جهت نجات افراد ضد انقلاب
۶_ گسترش شیعه واقعی
۷-عاقبت بخیری خود در دنیا و آخرت
یا علی !!
----------
📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی
https://eitaa.com/joinchat/188809216Cd6eff9e6f5
جلسه ۲۵. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۶۹. المسألة السادسة و العشرون، الولایة من قبل الجائر. ۵ آبان ۱۴۰۳ .mp3
13.42M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۵: «محبوبترين خلق، خادم مردم»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عن امیرالمؤمنین (علیهالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«اَلْخَلْقُ عِيَالُ اَللَّهِ تَعَالَى؛
فَأَحَبُّ اَلْخَلْقِ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى مَنْ نَفَعَ عِيَالَ اَللَّهِ، وَ أَدْخَلَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِي (بیت) سُرُوراً؛
وَ مَشْيٌ (المشي) مَعَ أَخٍ مُسْلِمٍ فِي حَاجَةٍ أَحَبُّ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى مِنِ اِعْتِكَافِ شَهْرَيْنِ فِي اَلْمَسْجِدِ اَلْحَرَامِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 از جهت اداره و کفایت امر زندگی همه خلائق عائلۀ خداوند متعالند، مثل افراد یک خانواده.
محبوبترین خلائق در نزد خداوند متعال آن کسی است که به عیال خداوند نفع برساند.
🌱 در یک خانواده، پدر خانواده از آن فردی از افراد خانواده بیشتر خشنود میشود که ببیند به همهی افراد خانواده خیر میرساند.
اینجا هم خلق عالم است؛ چه مؤمن، چه غیر مؤمن، مگر آن کسانی که از معاندین و دشمنان خدا باشند.
و الّا عائلهی الهی یعنی همین مردمی که روی زمین هستند.
❌ نه اینکه عبادت و اعتکاف و تضّرع پیش خدای متعال کمقدر باشد.
بعضی به خطا وقتی به اینطور روایات میرسند، اولین چیزی که به ذهنشان میآید وَهن واردکردن به عبادت و به تضّرع و به اعتکاف و به نماز و اینهاست!
✅ نه، این در جای خود معلوم است که ذکر الله و توجّه به خدا و ترّنم به آیات قرآن و توسّل به پروردگار و ارتباط قلبی با خدا جزو عالیترین درجات یک انسان است، در این شکّی نیست.
🛑 اينجا میخواهد از این انحراف جلوگیری کند که کسی غرق شود در عبادات شخصی، و از عبادات اجتماعی غافل بماند!
🍃 لذا میفرماید: این که شما با برادر مؤمنتان حرکت کنید و حاجت او را برآورده کنید، این پیش خدا محبوبتر است از اينکه بروید اعتکاف؛
یعنی ترجیح عبادات اجتماعی و کمک به خلق بر عبادات فردی و شخصی، آن را موهون نمیکند، این را توقیر و تعظیم میکند.
🍃 لذا آقایان در طواف واجب هم این را فتوا میدهند که اگر وسط طواف کسی آمد حاجتی از شما خواست، بروید حاجتش را برآورده کنید و برگردید، اگر تا نیمهی طواف رسیده باشید، حکمش این است، اگر گذشته باشید حکمش این است.
📚 النوادر، صفحۀ ۱۰۹؛ مرحوم راوندی
📆 ۴ بهمن ۱۳۸۳ (جلسه ۲۵ مکاسب محرّمه).
جلسه ۲۴. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۳۴. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... و إطلاق الوجوب. ۵ آبان ۱۴۰۳ .mp3
11.25M
🎙جلسه ۲۴. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي
ج۱، ص ۲۳۴؛ و إطلاق الوجوب
📆 شنبه؛ ۵ آبان ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۴: «محبوبترین اعمال نزد خدا خوشحال کردن برادر مؤمن»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الکافي [عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ اَلْحَكَمِ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«مِنْ أَحَبِّ اَلْأَعْمَالِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ اَلسُّرُورِ عَلَى اَلْمُؤْمِنِ؛ إِشْبَاعُ جَوْعَتِهِ، أَوْ تَنْفِيسُ كُرْبَتِهِ، أَوْ قَضَاءُ دَيْنِهِ».
🖊 شرح حدیث:
🌱 سند این روایت، سند صحیحی است.
🍃 آنچه ماها به طور متعارف از جملهی «ادخال السّرور» معمولاً میفهمیم این است که: شوخی کنند، طرف خوشحال و مسرور بشود، شاد بشود.
🍃 لکن این روایت نشان میدهد که مطلب وسیعتر از این است.
◀️ ادخال السرور علی المؤمن به چه شکل باشد؟
🍃 یکی از انواع ادخال سرور این است که:
1⃣ برادر مؤمن شما که گرسنه است، او را سیر کنید، اطعام کنید.
2⃣ یا اگر یک غمی دارد، کربی دارد، تنفیس کنید یعنی برای او غمگساری کنید.
🌱 یا زباناً با او تسلّی میدهید،
یا آن چیزی که موجب غم او و اندوه اوست، آن را برطرف میکنید.
ناراحتیای دارد، آن ناراحتی را برطرف میکنید.
تنفیس کربت او میشود.
3⃣ یا قرضی دارد، آن قرض را ادا میکنید.
🌱 گاهی قرض برای انسان مایهی غم و غصه و نگرانی و دغدغهی خاطر است، شما توانایی دارید قرضش را ادا میکنید، او را خوشحال میکنید.
🍃 به نظر میرسد که منحصر به اینها هم نیست.
هر طوری که انسان بتواند برادر مؤمن را خوشحال کند.
🍃 شاید عبارت «تنفیسُ کربتِه» یک معنای عامّی باشد که شامل همهی اینها باشد.
🌱 فرض کنید دستش تنگ است نه در حدّ اضطرار، شما یک پولی به او میدهید، یک پولی به او میرسانید، یک کمکی به او میکنید، این است.
🌱 گرفتاری خانوادگی دارد، دست به کار میشوید، پا در میانی میکنید گرفتاری خانوادگی او را برطرف میکنید.
🍃 همهی اینها ادخال السرور فی قلب المؤمن است.
که حضرت میفرمایند: اینها جزو محبوبترین کارهاست.
در نظام ارزشی اسلامی، از محبوبترین کارها، اینها است.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۸۲؛ فیض کاشانی
📆 یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ (جلسه ۴۱۸ مکاسب محرّمه)
هدایت شده از میرهاشم حسینی
♦️بسم رب الشهدا و الصدیقین
مراسم دومین سالگرد شهادت طلبه بسیجی شهید عزیز آرمان علی وردی
به همراه یادواره بیش از ۱۳۵ شهید حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (رحمة الله علیه)
🔰سخنران: حجتالاسلام والمسلمین استاد سید میرهاشم حسینی
🔰بانوای :
حجت الاسلام و المسلمین اباذری
حاج علی جهانبخش
⏰زمان: سه شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰
📌مکان:
حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رحمة الله علیه
( میدان قیام ، خیابان مولوی، خیابان موسوی کیانی ، کوچه مسجدآقا)
◀️ جلسه مشترک دو حوزه علمیه
آیتاللهمجتهدی(ره) و آیتاللهحقشناس(ره)
(امین الدوله_فیلسوف الدوله)
🔴مجلس برای خواهران برقرار است
----------
📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی
https://eitaa.com/joinchat/188809216Cd6eff9e6f5
جلسه ۲۶. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۷۲. المسألة ۲۶، الولایة من قبل الجائر... ثمّ إنّه یسوّغ. ۶ آبان ۱۴۰۳ .mp3
12.33M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۶: «برترين عمل»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عن امیرالمؤمنین (علیهالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«مَا مِنْ عَمَلٍ أَفْضَلُ عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ سُرُورٍ تُدْخِلُهُ عَلَى مُؤْمِنٍ، أَوْ تَطْرُدُ عَنْهُ جُوعاً، أَوْ تَكْشِفُ عَنْهُ كَرْباً، أَوْ تَقْضِي عَنْهُ دَيْناً، أَوْ تَكْسُوهُ ثَوْباً».
🖊 شرح حدیث:
🍃 این حدیث دنبالهی مضمونی است که در روایت جلسۀ قبل عرض شد؛
🍃 یعنی ترجیحِ عباداتِ جمعی در وزن و مقدار بر عبادات شخصی و فردی عندالله.
میفرماید: پیش خدای متعال با فضيلتتر از اینکه سروری را در قلب مسلمانی وارد کنيد و او را خوشحال کنید،
یا گرسنگی او را برطرف کنید،
یا از کرب، یعنی شدّتِ مشقّت و شدّت همّ و غم، انسانی را نجات دهيد،
یا اینکه قرضش را ادا کنید،
یا اینکه بر او لباسی بپوشانید،
این خدماتی را که مردم در حوادث عمومی و بلایای عمومی انجام میدهند، اينها مصداقهای همین حدیث است که انسان بتواند به یک مسلمان کمکی بکند و کشف ضُرّ او بکند.
هیچ عملی پیش خدای متعال از اینگونه عمل با فضيلتتر نیست.
🛑 البته مضمون حدیث این نیست که رابطهی فردی با خدا نادیده گرفته شود، از اهمیت آن رابطه هم کاسته نمیشود.
پیوند با خدای متعال پشتوانه همهی این چیزهاست که انسان قلباً با خدای متعال همراه باشد، و این کارها را هم به خاطر خدا انجام دهد، لكن در مقام توزین عمل عند الله اینطور نیست که مردم در شدّت زندگی کنند، و انسان دلش را خوش كند كه برای خودش ذکر «سبحان الله» و «الحمد الله» بگوید، این کافی نیست.
◀️ بایستی در میدان عبادات جمعی برود.
📚 النوادر، صفحۀ ۱۰۹؛ مرحوم راوندی
📆 ۵ بهمن ۱۳۸۳ (جلسه ۲۶ مکاسب محرّمه).
◀️ سعید بن هبةالله راوندی کاشانی معروف به «قطب راوندی»
(درگذشت: ۵۷۳ ه.ق)
محدث، مفسر، متکلّم، فقیه و مورّخ شیعه در قرن ششم هجری،
و از شاگردان طبرسی (امین الاسلام، فضل بن حسن) صاحب تفسیر مجمع البیان است.
او از قدیمیترین شرحنویسان بر نهج البلاغه، و نخستین فقیه شیعه است که کتابی در «آیات الاحکام» براساس ابواب فقهی نگاشته است.
راوندی تلاش کرده است جایگاه استدلال به قرآن را در فقه شیعه تقویت کند، و هر چند به لحاظ فقهی تحت تأثیر شیخ طوسی و سید مرتضی است، ولی او را فقیهی با اندیشهای مستقل دانستهاند.
راوندی نویسندهای پرکار است، ولی بسیاری از آثار او از بین رفته است.
معروفترین آثار وی کتاب «الخرائج و الجرائح»، «فقه القرآن» و «منهاج البراعة» هستند.
ابن شهرآشوب مازندرانی و منتجبالدین رازی مشهورترین شاگردان او هستند.
مرقد او در قم و در صحن بزرگ حرم حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) است.
◀️ سید ابوالرضا ضیاءالدین، فضل الله بن علی بن عبید الله حسینی راوندی (درگذشته در ۵۷۰) از علمای شیعه در قرن ششم هجری است.
او در یکی از شهرهای اطراف کاشان به نام راوند به دنیا آمد.
او ادیب هم بوده و دیوان شعری نیز از او به یادگار مانده است.
فضلالله راوندی از استادان ابن شهر آشوب، منتجب الدین بن بابویه و محمد بن حسن طوسی، پدر خواجه نصیرالدین طوسی بوده است.
کتاب «النوادر» نوشته ایشان است.
◀️ پدر: فضل بن حسن طبرسی (امین الاسلام)؛ مجمع البیان (متوفی ۵۴۸)
پسر: حسن ابن فضل طبرسی؛ مکارم الأخلاق
نوه: علی بن حسن طبرسی؛ مشکاة الأنوار
🍃 ارتباطی با بالاییها ندارد: احمد بن علی طبرسی؛ احتجاج (همدوره امین الاسلام)
طبرسی ها.pdf
216.2K
📜 شخصیت جناب طبرسی
🍃 صاحب مجمع البیان [فضل بن حسن طبرسی (امین الاسلام)]
🍃 صاحب الإحتجاج علی أهْلِ اللّجاج [احمد بن علی طبرسی]
🍃 صاحب مکارم الأخلاق [حسن ابن فضل طبرسی]
🍃 صاحب مشکاة الأنوار
[علی بن حسن طبرسی]
جلسه ۲۵. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۳۴. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... و منه ظهر المنع. ۶ آبان ۱۴۰۳ .mp3
13.18M
🎙جلسه ۲۵. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي
ج۱، ص ۲۳۴؛ و منه ظهر المنع
📆 یکشنبه؛ ۶ آبان ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۵: «خوشحال کردن برادر مؤمن، خوشحال کردن پیامبر اعظم و اهلبیت»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الکافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ خَلَفِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«لاَيَرَى أَحَدُكُمْ إِذَا أَدْخَلَ عَلَى مُؤْمِنٍ سُرُوراً أَنَّهُ عَلَيْهِ أَدْخَلَهُ فَقَطْ، بَلْ وَ اَللَّهِ عَلَيْنَا، بَلْ وَ اَللَّهِ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)».
🖊 شرح حدیث:
🍃 میفرماید: وقتی شما خرسندی، سرور و شادی را برای برادر مؤمنتان فراهم میکنید، گمان نکنید که فقط او را شاد کردید، او را خوشحال کردید!
سوگند به خدا ادخال سرور به ما کردید، ما را خوشحال کردید.
سوگند به خدا این، ادخال سرور بر پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) است.
✅ خیلی مطلب مهمّ و عجیبی است،
شما وقتی یک برادر مؤمنتان را خوشحال میکنید، خرسند میکنید، امام زمان (سلاماللهعلیه و عجِّلاللهفرجه) را خرسند و خوشحال کردید.
چقدر اهمیت دارد این قضیه!
همهی اینها برای ایجاد التیام و همدلی در میان امّت اسلامی و جامعهی اسلامی است.
البته ما این احتمال را میدهیم که این روایات مربوط باشد به خصوص شیعه در دوران ائمّه (علیهمالسلام) که فشارها زیاد بود، از طرف حکّام طاغوت شیعه را تار و مار میکردند، همهی همّشان این بود که جریان نفوذناپذیر و تأثیرناپذیر در درون جامعه را که حرفهایی داشت و با جریان کلّیای که این طواغیت بوجود آورده بودند مخالف بود، این جریان را از بین ببرند.
در زمان همهی خلفاء تقریباً الّا ما شَذّ منهم و نَدَر از خلفای بنیامیّه و بنیعبّاس یک چنین چیزی وجود داشته.
در یک چنین شرائطی، حضرات ائمّه (علیهمالسلام) میخواستند که این جریان را حفظ کنند.
حفظش هم به این بوده است که با همدیگر التیام داشته باشند، به هم محبّت داشته باشند، با هم همکاری و همدلی بکنند، و هلمّ جرّا.
از قدیم هم که دربارهی زندگی ائمّه (علیهمالسلام) کار میکردیم، همین احتمال به ذهن میآمد که میخواهند این جریان را حفظ کنند و نگه بدارند.
همین کارها و تدابیر الهی هم بود که موجب شد تشیّع بماند و الّا باید صد بار نابود میشد و از بین میرفت.
🌱 اگر فرض را بر این بگذاریم که این روایت ناظر به شیعیان آن دوران است، لکن ملاکاً ناظر است به زمان ما، اگرچه شامل همهی مسلمین نباشد.
هر جا خطراتی جریان اصیل را تهدید میکند، این جریان بایستی بر انسجام خود، بر التیام میان خود، بر ارتباطات روزافزون خود، مستمرّاً بیفزاید، آن را تقویت بکند.
امروز در مورد تفکّر تشیّع و مودّت اهل بیت و تبعیت از مکتب اهل بیت در مقابل مخالفینش، این معنا وجود دارد.
نسبت به یک دایرهی وسیعتری هم وجود دارد، نسبت به مخالفینی که در عناد با شیعه مشترکند.
امروز در منطقه، در دنیای اسلام به برکت انقلاب اسلامی یک جریان عظیم گرایش اسلامی بوجود آمده.
همهی قدرتها و مستکبران دنیا در برابر این جریان قرار گرفتهاند، مگر غیر از این است؟!
باید خودش را نگهدارد، نگهداشتنش هم با حفظ التیام است.
ممکن است این التیامی که شما با فلان برادر مسلمانتان، با یک مذهب دیگری از مذاهب اسلامی در شمال آفریقا یا نقطهی دیگری از دنیا دارید، با التیامی که شما اینجا در تهران با فلان برادر مؤمن دارید، نوعش تفاوت داشته باشد، امّا فرق نمیکند آن هم التیام است.
در مقابل آن دشمن بایستی مُلتئِم بود.
این است که امروز فریضه است برای همه که این وحدت اسلامی را، این نزدیکی دلهای مسلمین را، در قضیهی فلسطین، در قضایای جاری دنیای اسلام، در قضایای مختصّ به نظام جمهوری اسلامی حفظ کنند.
اینهایی که این را خراب میکنند، نمیفهمند که چکار میکنند.
به خاطر یک تصوّری، یک توهّمی، یک ضربهای ناگهان به این بنای عظیمی که دارد با این همه دقّت و ظرافت بالا میرود، وارد میکنند، نمیفهمند چکار میکنند!
یک کلمه حرفی میزنند، یک حرکتی انجام میدهند، خراب میکنند.
توجّه ندارند که امروز وظیفه این است که ما در مقابل دشمنی که میخواهد این موجودیت را از بین ببرد، این هویت را نابود کند، باید این هویت را حفظ کنیم، این موجودیت را بایستی هر چه ممکن است، حفظ کنیم.
حفظش هم در صورتی میشود که از درون همدیگر را نکوبند! به هم بدی نکنند!
در همهی سطوح، در همهی لایهها این معنا صدق میکند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۸۳؛ فیض کاشانی
📆 دوشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ (جلسه ۴۱۹ مکاسب محرّمه)