هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خاطره جالب رهبر انقلاب از مجلسی که علامه طباطبایی، امام خمینی(ره) را استاد خود خطاب کرد. ۱۴۰۲/۸/۱۷
🗓 سالروز درگذشت علامه طباطبایی
💻 Farsi.Khamenei.ir
جلسه ۳۸. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۹۸. المسألة ۲۶، الولایة من قبل الجائر... المسوّغ الثاني، الإکراه... الخامس. ۲۶ آبان ۱۴۰۳ .mp3
11.36M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۳۸: «جهاد با نفس»
🌕 قَالَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): «بَعَثَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) سَرِيَّةً؛
فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ: مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا اَلْجِهَادَ اَلْأَصْغَرَ، وَ بَقِيَ اَلْجِهَادُ اَلْأَكْبَرُ؛
فَقِيلَ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ! وَ مَا اَلْجِهَادُ اَلْأَكْبَرُ؟
قَالَ: جِهَادُ اَلنَّفْسِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 این همان روایت معروفی است که بارها شنیدید،
ولیکن اشکال کار این است که بایستی علاوهی بر شنیدن، مختصری هم به فکر عمل به این روایت باشیم.
🍃 حضرت میفرمایند: پیغمبر سریّهای را برای جهاد فرستاد.
🌱 سریّه یعنی گروههای مبارز و جنگجویی که پیغمبر میفرستاد و خودش با آنها نمیرفت.
🍃 فَلَمّا رَجعوا،
رفتند و جنگیدند و حتماً با غنائم و فاتحاً برگشتند. فرمود:
🍃 مرحباً بِقومٍ قَضَوا الجهادَ الاصغر،
آفرین به مردمی که رفتند و جهاد کوچکتر را بهجا آوردند،
🍃 وَ بَقِی الجهادُ الاکبر،
در حالی که جهاد بزرگتر بر دوش این گروه باقی ماند!
اينها رفتند فرض کنید شبانه حملهی چریکی کردند، جان خودشان را به خطر انداختند، در میدان کارزار آن همه جدّ و جهد کردند، کفّار را تار و مار کردند، اموالی را برای حکومت اسلامی و بیتالمال به غنیمت آوردند، همهی اينها در بیان پیغمبر جهاد اصغر شد، جهاد کوچکتر!
به هر شخصی بر میخورد.
حالا پیغمبر منتظر است که اينها جهاد اکبر را انجام بدهند.
🍃 فقیل: یا رسول الله! و ما الجهاد الاکبر؟! قال: جهادُ النفس.
🍃 واقعاً سختتر است، حقیقتاً جهاد با نفس سختتر است.
🍃 البته جهاد اصغر هم بخشی از جهاد با نفس را با خودش دارد، که انسان از خانهی راحت و از پای کولر و وسائل سرمایشی در تابستان، و از کنار بخاری در زمستان بیرون برود، در جاهای گرم و داغ تابستانی و سرد و یخ زدهی زمستانی با دشمنان بجنگد.
این، مجاهدت با نفس لازم دارد؛
🍃 لکن جهاد با نفس، عمده عامل و انگیزه در این قضایا میتواند نباشد،
انسان شور جوانی و میل به حماسه و هیجان، گاهی انسان را به بعضی از میدانها میکشاند.
❌ آنجایی که پای یک شهوت جنسی به میدان میآید،
آنجایی که پای تصرّف یک پول حرام بدست میآید،
آنجایی که مجلس از غیبت یک برادر مؤمن گل میاندازد، و شخص لذت میبرد از گرمی جلسهی با رفقاء که داریم حرف میزنیم و میگوئیم و میشنویم غیبت را!
آنجایی که یک عبادتی دشوار میشود، و نفس انسان هیچ تمایلی ندارد به اینکه این نماز را اوّل وقت یا به شکل خوبی بهجا بیاورد، این روزه را در این روز گرم بگیرد، یا این مال را که حقّ الهی است در راه خدا بدهد،
اینجاهاست که مجاهدت با نفس و قدرت انسان بر نفس معلوم میشود.
🌱 فقالت: هیتَ لک!
اینجاست یوسف، جوان زیبا، متعیِّن، متمکّن، در این خانهی اشرافی رئیس همه، حالا همسر زیبا و جذّاب این خانه هم به او عشق میورزد و او را به خود فرا میخواند! اینجاست،
🌱 قال: معاذ الله.
این است جهاد با نفس.
🍃 این یک مثالش، و مثالهای فراوان در زندگی من و شما همینطور از صبح که برمیخیزیم تا شب مواردی از این جهاد بزرگتر هست.
🍃 اگر این جهاد را توانستیم بکنیم، آن وقت جهادِ اصغر هم آسان میشود؛ چون همه مشکل جهاد اصغر همین محرومیتهایی است که پیش میآید،
جهاد اصغر هم فقط در میدان جنگ نیست،
میدان جنگ سیاسی با آمریکا، با ابرقدرتها و با پرروهای مستکبرِ عالم هم جهاد است،
این هم جزو انواع جهاد است!
مبادا بدشان بیاید،
مبادا از ما روبرگردانند،
مبادا ما را زیر فشار قرار بدهند؛
این مباداهاست که انسان را تضعیف میکند.
🍃 اگر آن جهاد با نفس تحقّق پیدا کرد، انسان در این میدانها سبکبال است، و میتواند به راحتی حرکت کند.
❇️ غرض، صدها بار این حدیث را خواندیم و گفتیم و شنیدیم، امّا یک قدری هم در مقام عمل اجرائی کنیم،
به قول اداریها این حدیث را عملیاتی کنیم.
📚 النوادر، صفحۀ ۱۴۱، مرحوم راوندی
📆 ۲۳ فروردین ۱۳۸۳ (جلسه ۳۸ مکاسب محرّمه)
هدایت شده از 🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
جلسه ۱۵۳ - تیر ۱۴۰۰ - ص ۱۰۱؛ المسألة ۲۶، حرمة الولایة من قبل الجائر... خاتمة؛ فی ما ینبغی للوالي العمل به في نفسه وفي رعيته .mp3
13.1M
🎙جلسه ۱۵۳ - ص ۱۰۱؛ المسألة السادسة والعشرون، حرمة الولایة من قبل الجائر... خاتمة؛ فی ما ینبغی للوالي العمل به في نفسه و في رعيته
📆 تیرماه ۱۴۰۰
هدایت شده از 🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
🌺 النوع الرابع: ما يحرم الاكتساب، لكونه عملاً محرّماً في نفسه
🍀 المسألة السابعة و العشرون، حرمة هِجاء المؤمن
🍀المسألة الثامنة و العشرون، حرمة الهُجر 👇👇
هدایت شده از 🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
جلسه ۱۵۴ - تیر ۱۴۰۰ - ص ۱۱۷؛ النوع الرابع، المسألة السابعة و العشرون، حر.mp3
8.97M
🎙جلسه ۱۵۴ - ص ۱۱۷؛ النوع الرابع، المسألة السابعة و العشرون، حرمة هِجاء المؤمن
+ الثامنة و العشرون، حرمة الهُجر
📆 تیرماه ۱۴۰۰
جلسه ۳۶. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۴۹. في النواهي... فصلٌ في أنّ النهي عن الشئ هل يقتضي فساده أم لا؟. ۲۶ آبان ۱۴۰۳ .mp3
12.67M
🎙جلسه ۳۶. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: في أنّ النهي عن الشئ هل يقتضي فساده أم لا؟
ج۱، ص ۲۴۹؛ فصلٌ...
📆 شنبه؛ ۲۶ آبان ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۳۶: «رسالة حقوق: حقّ نماز»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:...
«وَ حَقُّ اَلصَّلاَةِ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا وِفَادَةٌ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ،
وَ أَنْتَ فِيهَا قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛
فَإِذَا عَلِمْتَ ذَلِكَ قُمْتَ مَقَامَ اَلْعَبْدِ اَلذَّلِيلِ اَلْحَقِيرِ اَلرَّاغِبِ اَلرَّاهِبِ اَلرَّاجِي اَلْخَائِفِ اَلْمُسْتَكِينِ اَلْمُتَضَرِّعِ اَلْمُعَظِّمِ لِمَنْ كَانَ بَيْنَ يَدَيْهِ بِالسُّكُونِ وَ اَلْوَقَارِ،
وَ تُقْبِلَ عَلَيْهَا بِقَلْبِكَ،
وَ تُقِيمَهَا بِحُدُودِهَا وَ حُقُوقِهَا»
🖊 شرح حدیث:
🍃 حقّ نماز این است:
1⃣ بدانید که نماز وفود و ورود بر خدای متعال است.
🍃 شما در حال نماز محضر حضرت حقّ (جلّتعظمته) حاضر میشوید.
2⃣ توجّه به این معنا داشته باشید که در حال نماز در مقابل چه کسی ایستادهاید، با چه کسی میخواهید حرف بزنید، بر چه کسی وارد شدید.
🍃 در مقابل ذات اقدس حضرت احدیّت (جلّتعظمته) همهی امتیازات مادی و معنوی که انسان برای خودش قائل است، فرو میریزد.
3⃣ آنجا عبد حقیری است در مقابل پروردگار عالم که هم رغبت دارد، هم رهبت، هم درخواست میکند، رجا و امید دارد، هم بیمناک است از عمل خود، از تقصیر خود، از ضعفهای خود.
🍃 انسان وقتی این را احساس کرد که در محضر کیست، آن وقت آن کسی را که در مقابل اوست، اعظام میکند، تجلیل میکند، به قدر معرفت خود اجلال ذات مقدّس پروردگار میکند.
با حالتِ آرامش، حالت سکون، حالت طمأنینه در مقابل حضرت حق قرار میگیرد.
4⃣ وقتی انسان فهمید که در نماز در محضر کیست، به نماز، اقبالِ قلبی میکند.
❓مکرّر سؤال میکنند راهِ اینکه انسان در نماز حضور قلب پیدا کند چیست؟
✅ هر کسی یک راهی و علاجی دارد.
🛑 آن مراتب عالیاش که اصلاً برای ماها میسّر نیست، به قول یکی از بندگان خوب خدا، ما از این ۲۴ ساعت، ۲۳ ساعتش را غرق در مسائل شخصی و نفسی و هوی و دنیا و تصوّرات و تخیّلاتیم!
انسان از وسط این همه گرفتاری، خودش را بخواهد بیرون بکشد، یک ساعت در مقابل حضرت حق با حضور قرار بگیرد، این کارِ امثال ماها نیست.
❓امّا همان مقداری که ممکن است، همان مقداری که ممکن است راهش چیست؟
🍃 اهل معنا و اهل توجّه راههایی بیان کردند، آنچه بنده از بیان بزرگان پسندیدم این است که: انسان در حال نماز توجّه کند که دارد با یک نفری حرف میزند.
✅ نفس همین توجّه، حضور قلب میآورد.
حتّی اگر چنانچه انسان معانی نماز را هم نداند.
این برای آن عوامی که معنای نماز را هم نمیداند، مفید است.
همینقدر که میداند دارد با یکی حرف میزند، در محضر ذاتِ حضرت پروردگار است.
نفس همین، بهترین وسیله برای حضور قلب است.
🍃 همین است که در این روایت میفرماید: و تُقبِل علیها بقلبِک و تُقیمها بحدودِها و حقوقِها.
5⃣ اگر این شد، انسان نماز را با همهی حقوقش، با همهی حدودش انجام میدهد.
❌ نه این که مثل یک عادتی روزانه، چنانکه مسواک میزنیم، یکی هم این است که نماز بخوانیم.
این نماز فایده ندارد.
🍃 نماز یک موقع خاصّ و وضعیت ویژه است، یک نعمت بزرگ الهی است برای ما، یک فرصت عظیمی است که باید قدرش را بدانیم.
از مرحوم آقای حاج میرزا علی آقای قاضی (رضواناللهعلیه) نقل شده است که ایشان با همهی گرفتاریهای زیادی که داشت -عائلهی سنگین، زندگیِ فقیرانه، از زندگی فقیرترین طلبههای امروز ما هم شاید زندگی این مرد بزرگ در نجف سختتر بوده است- با همهی این گرفتاریها و آن گرفتاریهای روحی و معنوی که یک سالکِ عارفِ اهل معنای بزرگی مثل او دارد، نقل میکنند که میفرمود: وقتی وارد نماز میشوم، تمام گرفتاریهایم تمام میشود!
اصلاً غافل از همهی گرفتاریها.
این، خوب است.
این نماز، نماز است.
نه اینکه ما وقتی وارد نماز میشویم، افکاری هم که هیچ وقت به ذهنمان نمیآید، در حال نماز میآید.
اگر اهل علمیم، شبهات علمی؛ بحث، درس.
اگر اهل دنیاییم، مسائل کسب و کار.
و هلّم جرّا، اهل هر چه هستیم.
🛑 این نماز خیلی تفاوت دارد با آن نماز.
نماز فرصتی بزرگ و نعمت عظیمی است که خدای متعال به ما داده، باید قدرش را بدانیم.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۳؛ فیض کاشانی
📆 یکشنبه، ۳ مهر ۱۳۹۰ (جلسه ۴۲۹ مکاسب محرّمه)
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 نامه حضرت آیتالله خامنهای به فرمانده لشکر ۹۲ زرهی اهواز برای عملیات آزادسازی سوسنگرد
✏️ متن نامه به شرح زیر است:
✏️ شب دوشنبه ۵۹/۸/۲۶ ساعت ۰۱:۱۰
سرکار سرهنگ قاسمی فرمانده لشکر ۹۲ زرهی اهواز
✏️ با سلام
شنیدم تیمسار ظهیرنژاد به شما تلفن کردهاند که تیپ ۲ فردا وارد عمل نشود مگر بنا به امر. و منظورشان امر آقای رئیسجمهور است. من این عدول از تصمیم عصر را قابل توجیه نمیدانم. این بهمعنای تعطیل یا به ناکامی کشاندن عملیات فردا است.
✏️ استعداد دشمن چنان است که آن دو گروهان پیاده یارای کار درستی در برابر آن ندارند و اگر تیپ وارد عمل نشود در حقیقت تک انجام نگرفته است. صبح اگر برای تصمیم نهائی بخواهیم منتظر آمدن تیمسار ظهیرنژاد بمانیم وقت خواهد گذشت. جوانان ما در سوسنگرد حداکثر تا صبح مقاومت خواهند کرد و صبح زود اگر ما قدری بار دشمن را سبک نکنیم همه نابود خواهند شد و شهر کاملاً سقوط خواهد کرد.
✏️ خلاصه اینکه به نظر و تشخیص ما کار باید به همان روال که عصر صحبت شد پیش برود و تیپ آماده باشد که صبح وارد عمل شود. در غیر این صورت مسئولیت سقوط سوسنگرد با هر کسی است که از این تصمیم عدول کرده است.
سیدعلی خامنهای
👈 شرح کامل ماجرا و پاسخ دکتر چمران
🗓 ۲۶آبان، سالروز آزادسازی سوسنگرد
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
20.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 روایت کمتر دیده شده حضرت آیتالله خامنهای از آزاد سازی سوسنگرد
🗓 ۲۶آبان، سالروز آزادسازی سوسنگرد
📥 مشاهده نسخه کامل مستند در لباس سربازی👇
khl.ink/f/46589
جلسه ۳۹. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۲۵. النوع الخامس، حرمة التکسب بالواجبات. ۲۷ آبان ۱۴۰۳ .mp3
10.48M