هدایت شده از KHAMENEI.IR
📷 رهبرانقلاب: خصوصیت مدرس چه بود؟ #مدرس خصوصیت عمدهاش این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریبگری در او اثر نمیکرد. ۱۳۷۸/۱۱/۲۶
👈 تصویری از رهبر انقلاب در کنار مزار شهید مدرس
🗓 سالگرد شهادت شهید مدرس
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از اطلاعرسانی داخلی حوزه
🔰 یک تنه ایستاد...
🔷 قراردادی بود معروف به «قرارداد وثوقالدّوله» که در سال ۱۹۱۹ میلادی (۱۲۹۹ هجری شمسی)، انگلیسها به نخستوزیر وقت ایران رشوهی مفصّلی دادند و این قرارداد را بستند. «قرارداد وثوقالدّوله» اقتصاد و سیاست و ارتش و نظام و همه چیزِ ایران را در اختیار انگلیسها قرار میداد. این قرارداد هم بسته شد، منتها شهید مدرّس در مجلسِ شورای ملّیِ آن زمان یکتنه در مقابل این قرارداد ایستاد، افشاگری کرد و نگذاشت به نتیجه برسد، این قرارداد هم باطل شد. قراردادهای دیگری هم بود ــ [مانند] قرارداد رویتر و غیره ــ که اغلب این قراردادها به وسیلهی علمای دین باطل شد، از بین رفت، جلویش گرفته شد.
📗 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشآموزان و دانشجویان، ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
🏴 ۱۰ آذر؛ سالروز شهادت عالم مجاهد آیتالله سید حسن مدرس (رحمة الله علیه) گرامیباد.
#معاونت_پژوهش
#روشنای_علم
جلسه ۴۹. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۳۷. حرمة التکسب بالواجبات... ثمّ إنّه قد یفهم. ۱۱ آذر ۱۴۰۳ .mp3
12.47M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۹: «تقابل محبت دنیا با محبت آخرت»
🌕 عن أمیر المؤمنین (علیهالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«مَنْ أَحَبَّ اَلدُّنْيَا ذَهَبَ خَوْفُ اَلْآخِرَةِ مِنْ قَلْبِهِ،
وَ مَا آتَى اَللَّهُ عَبْداً عِلْماً فَازْدَادَ لِلدُّنْيَا حُبّاً إِلَّا اِزْدَادَ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى بُعْداً، وَ اِزْدَادَ تَعَالَى عَلَيْهِ غَضَباً».
🖊 شرح حدیث:
🌕 مَنْ أَحَبَّ اَلدُّنْيَا ذَهَبَ خَوْفُ اَلْآخِرَةِ مِنْ قَلْبِهِ
🍃 این یک قاعدهی کلّی است.
هر چه محبّت و دلبستگی انسان به دنیا بیشتر شود، بیم آخرت از دل او بیشتر بیرون میرود و در دل او کمتر میشود!
🌱 یک نسبت معکوسی بین حُبّ دنیا و خوف از آخرت وجود دارد.
خوف از آخرت، ضامنِ اساسی حرکت انسان است.
🍃 بعضیها شنیدهاند که امیرالمؤمنین (علیهالصلاةوالسلام) فرمود:
ما عَبَدتُک خوفاً مِن نارک، و لا طَمَعاً فی جنّتک،
بعضیها همین ادعا را میکنند که عبادتِ ما از ترس نیست!
ممکن است عبادتشان از ترس نباشد، امّا این ترسنداشتن، به خاطر نفهمیدن اهمیّت مسأله است!
مثل بچهای که از مار نمیترسد، آدمهای بزرگ از مار میترسند، چون میدانند که چقدر حیوان خطرناکی است، بچّه نمیداند.
پس این افتخاری نیست که بگویند. عبادتِ ما از ترس خدا نیست!
بله، از ترس خدا نیست، چون نمیدانی که خدا عظمتش چیست! جبروتش چیست! هیبت الهی کدام است!
اگر اينها را بفهمیم، بطور طبیعی در مقابل پروردگار عالم دلمان پُر از خشیت و خوف خواهد شد، آخرت همینطور است.
✅ بنابراین، خوفِ آخرت مهمترین عامل و ضامن برای نظم بخشیدن به عمل انسان متدیّن است.
لذا در قرآن و در آیات مکّی، که اکثر آیاتِ قرآن هم مکّی است، بیشترین تکیه روی آخرت، عذاب آخرت، سختیهای بعد از مرگ، ازهاقِ نفس انسان عند الموت، حساب، و این چیزهاست.
چقدر تصویر آخرت در قرآن متنوّع و عجیب است، که واقعاً اگر با تدبّر نگاه کنیم، دل انسان آب میشود!
🛑 اگر بفهمیم.
متأسفانه نمیفهمیم آن چیزی که در قرآن راجع به آخرت و قیامت و اهمیت حساب و موقِف عندالله در قرآن آمده است، واقعاً یکی از کارهای اساسیِ شخصیِ ما باید این باشد که برای خودمان مراجعه کنیم به تدبّر در این آیات.
و نیزدر موعظهی مردم، باید آنها را سوق داد به فهم آخرت و مسائلی که در آخرت و بعد از مرگ هست.
🍃 اينها مسائل خیلی مهمّی است، ما غفلت میکنیم و میخواهیم مردم را با فلسفهگوییِ درباره احکام و امثاله، عمیقاً متدیّن کنیم!
در جای خود خوب و لازم است، امّا کافی نیست.
آنچه خیلی مهم است، این معناست.
❌ محبّت دنیا، این خوفِ قیمتی را، این کیمیا را، اکسیرِ هدایت انسان را از انسان میگیرد و کم میکند.
🍂 محبّت به پول، محبّت به شهوات جنسی، محبّت به جاه و مقام و بقیه چیزهایی که در اصطلاحِ معارف اسلامی دنیا بر آن اطلاق میشود، دنیای مذموم، دلبستگیِ به اينها انسان را از قیامت غافل میکند.
وقتی غافل شد، خوف از سرش میرود، مثل آدمی که مست است، گیج است، مواد مخدّر مصرف کرده، که نمیفهمد در چه وضعیتی قرار دارد.
🍃 جملۀ بعدی اینطور است:
🌕 وَ مَا آتَى اَللَّهُ عَبْداً عِلْماً فَازْدَادَ لِلدُّنْيَا حُبّاً إِلَّا اِزْدَادَ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى بُعْداً،
آن کسی که علمی پیدا کند، که قدر متیقّنش علمِ به معارف اسلامی است، و این علم ملازم بشود یا موجب بشود با ازدیاد حبّ او به دنیا، او از خدای متعال روز به روز دورتر میشود.
🌱 یک وقت انسانی است جاهل و حبّ دنیا دل او را مشغول کرده و زمام امر او را بدست گرفته، این یک نوع است که حکمش گفته شد؛
🌱 یک وقت همین انسان، انسان عالمی است؛ چه در درجة اعلی، علم به معارف اسلامی، و بعد هم بقیهی علوم، علم پیدا کند ولکن با وجود علم، اِزداد من الدنیا حُبّاً.
این، از خدای متعال روز به روز دورتر میشود -العیاذ بالله-
🌕 وَ اِزْدَادَ تَعَالَى عَلَيْهِ غَضَباً.
غضب الهی بر او زیاد میشود.
🌱 غضبِ ِالهی، هم به خاطر حب دنیاست،
و هم به خاطر این است که او عالم است.
🍃 باید مثل مشعلِ هدایتی، دیگران را به خدا هدایت کند، خودش هم دارد از خدا دور میشود!
📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۵۷.
📚 ۱۰ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۴۹ مکاسب محرّمه)
جلسه ۴۶. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۶۲. في النواهي... اقتضاء النهي للفساد... تذنیب. ۱۱ آذر ۱۴۰۳ .mp3
10.26M
🎙جلسه ۴۶. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: في أنّ النهي عن الشئ هل يقتضي فساده أم لا؟
ج۱، ص ۲۶۲؛ تحقیق المسألة... تذنیب
📆 یکشنبه؛ ۱۱ آذر ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۶: «رسالة حقوق: حقّ امام جماعت»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:...
«وَ أَمَّا حَقُّ إِمَامِكَ فِي صَلاَتِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ تَقَلَّدَ اَلسِّفَارَةَ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ رَبِّكَ عَزَّ وَ جَلَّ،
وَ تَكَلَّمَ عَنْكَ وَ لَمْ تَتَكَلَّمْ عَنْهُ،
وَ دَعَا لَكَ وَ لَمْ تَدْعُ لَهُ،
وَ كَفَاكَ هَوْلَ اَلْمُقَامِ (المَقام) بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛
فَإِنْ كَانَ نَقْصٌ كَانَ عَلَيْهِ (بِهِ) دُونَكَ،
وَ إِنْ كَانَ تَمَاماً كُنْتَ شَرِيكَهُ، وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ عَلَيْكَ فَضْلٌ،
فَوَقَى نَفْسَكَ بِنَفْسِهِ، وَ صَلاَتَكَ بِصَلاَتِهِ؛
فَتَشْكُرُ لَهُ عَلَى قَدْرِ ذَلِكَ»
🖊 شرح حدیث:
🍃 در این فقره به مأموم حقّ امام را یادآوری میکنند،
🌱 لکن آنچه در کنار این یادآوریِ حق برای امثال بنده و شما قابل استفاده است، این است که ببینیم امام سجاد (علیهالسّلام)، امام جماعت را چگونه تصویر کرده است.
❓ما که میایستیم و چند نفر پشت سرمان نماز میخوانند، شأن ما، وضع ما، کار ما چیست؟
✅ این فقره برای امثال ما مهم است.
1⃣ اوّل، اینکه: بدانید که این امام به گردن گرفته است سفارت بین شما و بین خدای متعال را، واسطه شده.
🌱 تَقلّد یعنی: به گردن گرفته، به عهده گرفته
🍃 سفیر شما در محضر حضرت ربّ جلیل، اوست.
2⃣ از طرف شما با خدای متعال حرف میزند، امّا شما از طرف او حرف نمیزنید.
🌱 شما در قرائت ساکتاید، در اذکار رکوع و سجود هم شما برای خودتان ذکر میگویید، از طرف او چیزی به خدای متعال عرض نمیکنید.
3⃣ او برای شما دعا میکند؛ «إهدِنا الصراط المستقیم» دعا است، هم خودش را و هم شما را دعا میکند، ولی شما او را دعا نمیکنید.
🌱 شما برای خودتان در رکوع، در سجده، در قنوت دعا میکنید.
4⃣ هول و هیبت ایستادن در مقابل خدای متعال (عزّوجلّ) را او از طرف شما متعهّد شده است.
🌱 وقتی چند نفر میخواهیم پیش یک بزرگی برویم، یکی را مأمور میکنیم و از او میخواهیم که از طرف ما حرف بزند، زحمت تکلّم را، تحمّل هول صحبتکردن در مقابل این بزرگ را به گردن او میگذاریم.
🍃 در نماز جماعت، امام شما این کار بزرگ را بر عهده دارد.
5⃣ اگر در این نمازی که او میخواند، نقصی وجود داشته باشد، این نقص متوجّه به اوست، متوجّه شما نیست.
🌱 یعنی اگر او مثلاً در حال قرائت غافل شد، حواسش به این طرف و آن طرف رفت، چنانچه معمولاً امثال ما اینگونه هستیم، نقصی در نماز بوجود میآید، این نقص متوجّه به اوست، به خاطر این نقص از او بازخواست میکنند.
6⃣ امّا اگرنماز او کامل بود، تامّ بود، تو هم با او در فضیلت این نماز کامل و خوب شریک هستی، و او به خاطر امامبودنش در این جهت بر تو هیچ فضیلتی ندارد، هر دوی شما از این نماز سهم دارید.
7⃣ او در واقع خودش را وِقایهی نفس شما قرار داد، نماز خود را وقایهی نماز شما قرار داد.
8⃣ حال، که امام یک چنین زحمتی را از طرف شما متحمّل میشود، لازم است که از او تشکّر کنید! از امام جماعت تشکّر کنید!
🍃 عرض کردیم این وظیفهی ماست در قِبال آن کسی که پشت سرش نماز میخوانیم.
🍃 امّا در ضمن معلوم شد وظیفهی ما آن وقتی که مردم پشت سرِ ما نماز میخوانند، چیست؟
🌱 بایستی حواسمان جمع باشد، ما داریم از طرف او حرف میزنیم، ما سفیر او هستیم،
🌱 هول حضور در محضر حضرت حق را ما از طرف او متقبّل شدیم، به گردن گرفتیم.
بدانیم چه کار داریم میکنیم.
🌱 پشتم به خلائق است، و رویم به خداست.
🍃 اینطوری باید باشد واقعاً.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۶؛ فیض کاشانی
📆 یکشنبه، ۸ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۳۹ مکاسب محرّمه)
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎨 لوح | نهضت جنگل میرزاکوچکخان، یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی
✏️ رهبر انقلاب: مرحوم میرزا کوچک جنگلی یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را در رشت و در همان محدودهی خاصّ خودش گیلان بهوجود آورده بود. ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
🗓 سالگرد شهادت میرزا کوچکخان جنگلی
📥 نسخه قابل چاپ
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ | نهضت جنگل میرزاکوچکخان، یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی
✏️ نهضت جنگل، یک نهضت بینظیر در زمانه خود بود.
✏️ ۱. منشأ دینی؛ ۲. رفتار اعتقادی؛ ۳. حرکتی صددرصد اسلامی ایرانی و ضداجنبی، سه خصوصیت نهضت جنگل است.
✏️ میرزا کوچک خان با نهضت جنگل، یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی را در رشت و در محدود خاص گیلان بوجود آورده بود.
🗓 سالگرد شهادت میرزا کوچکخان جنگلی
📥 سایت | فیلم کامل بیانات
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
69.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 وَ لِلهِ جُنودُ السَّماواتِ وَ الاَرضِ | نماهنگ جدید KHAMENEI.IR
👆 رهبر انقلاب، در دیدار اخیر: همهی این اجزای بینهایت عالم وجود، لشکر خدایند؛ اگر ما بندهی خدا باشیم، این لشکر میتواند به کمک ما بیاید؛ این از سنّتهای الهی و سنّتهای طبیعی است.
✏️ کمک الهی را کجا میشود دید؟ آن جایی که کاری شما انجام میدهید که به خیال خودتان، به نظر خودتان ناممکن است امّا ممکن میشود، تحقّق پیدا میکند.
🔹️رسانه KHAMENEI.IR در مجموعه #ترنم، آیات قرآن در بیانات رهبر انقلاب را با تلاوت قاریان قرآن کریم منتشر میکند.
💗 تلاوت اختصاصی توسط آقای محمدرضا عباسیان، قاری ممتاز کشوری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از مرکز فقهی آیتالله مجتهدی (رضواناللهعليه)
✅ تغییر برنامه مرکز فقهی به برنامه تبلیغی (ایام فاطمیه دوم)
🍃 با توجه به بررسی برنامههای تبلیغی رفقای سطح عالی، و افزایش میزان تبلیغ رفقاء در مدارس در بازهی صبح، طبق آخرین اطلاعات و درخواستها:
🔟 پایه ۱۰
۵ نفر برنامه تبلیغی و منبر، و ۵ نفر دیگر هم تبلیغ مدارس در صبح،
در مجموع ۱۰ نفر از ۱۳ نفر تبلیغ جدّی دارند.
9⃣ پایه ۹
۴ نفر برنامه تبلیغی و منبر، و ۹ نفر دیگر هم تبلیغ مدارس در صبح،
در مجموع ۱۳ نفر از ۱۵ نفر تبلیغ جدّی دارند.
8⃣ پایه ۸
۱۲ نفر تبلیغ مدارس در صبح،
در مجموع ۱۲ نفر از ۲۰ نفر تبلیغ جدّی دارند.
7⃣ پایه ۷
۳ نفر برنامه تبلیغی و منبر، و ۸ نفر تبلیغ مدارس در صبح
در مجموع ۱۱ نفر از ۲۱ نفر تبلیغ جدّی دارند.
برنامهی درسی حوزه در روزهای
📅 دوشنبه تا چهارشنبه (۱۲ تا ۱۴ آذر)
تعطیل میباشد، و به برنامه تبلیغی تغییر مییابد.
◀️ إنشاءالله باقی رفقاء هم سعی نمایند در این ایام به وظیفهی تبلیغی مشغول شوند.
وفقکم الله لمرضاته.
#⃣#تبلیغ_ایام_فاطمیه
هدایت شده از حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
🌀 اللّهمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَهَ وَ ابیها وَ بَعلِها و بَنیها وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها بِعَددِ ما احْاطَ بِه عِلْمُکَ
🔹دوشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۳ بیش از ۷۰۰ نفر از دانش آموزان تهرانی، مخاطب طلاب حوزه علمیه آیتالله مجتهدی تهرانی «ره» قرار گرفتند.
🔖 تهران | ایام فاطمیه ۱۴۴۶ ه.ق
#حوزهعصر
#معاونتتبلیغ
___
🌐 تنها کانال رسمی حوزه علمیه آیتالله مجتهدی تهرانی (ره)
👈🏻عضویت👉🏻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 مجموع پنج تیم تبلیغی (از طلاب سطح عالی حوزه علمیه آیتالله مجتهدی) با بیش از ۷۰۰ دانش آموز کلاس و حلقه داشتند، و آنها را با معارف دین آشنا نمودند.
📚 دوشنبه، ۱۲ آذر ۱۴۰۳
#⃣#تبلیغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ اثبات خدا در ۳۰ ثانیه
🎙 حجةالإسلام و المسلمین قرائتی
#⃣#تبلیغ
سلام علیکم.
خدا قوت و خسته نباشید به همهی رفقای عزیز.
إنشاءالله خیر دنیا و آخرت نصیب حضرات شود.
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلنَّوْفَلِيِّ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ) بَعَثَنِي رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) إِلَى اَلْيَمَنِ وَ قَالَ لِي:
«يَا عَلِيُّ! لاَتُقَاتِلَنَّ أَحَداً حَتَّى تَدْعُوَهُ،
وَ اَيْمُ اَللَّهِ لَأَنْ يَهْدِيَ اَللَّهُ عَلَى يَدَيْكَ رَجُلاً خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ اَلشَّمْسُ وَ غَرَبَتْ؛
وَ لَكَ وَلاَؤُهُ يَا عَلِيُّ». (الکافي، ج ۵، ص ۲۸)
#⃣#تبلیغ
هدایت شده از اطلاعرسانی داخلی حوزه
💠 سه صحنه از زندگانی صدیقهٔ شهیده حضرت فاطمهٔ زهرا سلاماللهعلیها
✍ در بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی حفظهالله
🔷 در سه صحنه، فاطمهٔ زهرا (سلام الله علیها) را ما بایستی ببینیم و نقش این بانوی بزرگ و استثنایی خلقت را در این سه صحنه درست بسنجیم. و اینها را درست برای دیگران تشریح کنیم.
1⃣ یکی در صحنه زندگی، به عنوان یک مسلمان، مثل بقیه مسلمانها. فاطمهٔ زهرا به عنوان یک مسلمان چه میکرده؟ عبادت فاطمه، اخلاق فاطمه، معاشرت فاطمه، که شما ببینید در روایات ما چقدر هم به این خصوصیات، علمِ این مخدره (سلام الله علیها) و عبادتش و معرفتش تعرض شده و بحث شده دربارهاش.
2⃣ دوم، به عنوان یک زن در صحنهی جامعه، آیا در محیط اجتماع و در صحنهی مبارزات اجتماعی و حرکت اجتماعی و تضامن اجتماعی، فاطمهٔ زهرا سلام الله علیها نقشی داشته یا نه؟ آنوقت اینجاست که میرسیم به جهاد فاطمه (علیها السلام) به مبارزات فاطمه، به تبلیغ فاطمه، به آن خطبهی شگفتآور فاطمه علیها السلام به استقبالش از خطرات و از مسائلی که در یک جامعهی انقلابی وجود دارد. یک زن در جامعه چه میکند؟ خیلیها خیال میکنند که زن از نظر اسلام در صحنهی جامعه، کاری ندارد، در حالی که ما نگاه میکنیم میبینیم نهخیر، فاطمهٔ زهرا در متن جامعه، آن هم در خطرناکترین بخشهای جامعه حضور دارد. آن وقتی که صحبت از خلافت است و مبارزات سیاسی در اسلام مطرح میشود؛ آن قهرمانی که وسط میایستد و سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و حذیفه و حتی خود علی بن ابیطالب دور او جمع میشوند، او فاطمهٔ زهراست. علَم مبارزه اوست. این یک واقعیت تاریخی است، ارتباط به بحث کلامی ندارد. فاطمهٔ زهرا (سلام الله علیها) بعد از رحلت پیغمبر برای خلافت علی بن ابیطالب به یک مبارزهی مستمر شبانهروزی خستگیناپذیر دست زده، این را که کسی نمیتواند منکر بشود. خود فاطمهٔ زهرا سلام الله علیها محور مبارزه بود...
این الگوست برای ما، نمیشود بگوییم که خب، او فاطمه زهرا بود، به زنهای ما چه! نه؛ چون فاطمهٔ زهرا بود، زنهای ما بایستی از آن الگو پیروی و اتّباع کنند. اگر دختر پیغمبر نبود، اگر معصوم نبود، اگر مورد عشق و محبت رسول خدا نبود، اگر کارش و عملش به وسیلهی معصوم تقریر نشده بود - که خود او هم معصوم است - که ما نمیگفتیم باید پیروی کنند. و او از زینب کبری، دخترش، خیلی بالاتر و خیلی قویتر و خیلی جامعتر و همهجانبهتر عمل کرده، و در طول زندگی اقدام کرده. این هم یک صحنه است.
3⃣ صحنهی سوم به عنوان یک زن در زندگی خصوصی، در زندگی خانوادگی، یعنی به عنوان یک مادر، به عنوان یک همسر، به عنوان یک زن صبور بر مشکلات. به عنوان زنی که شوهرش در طول این هشت نُه سال همسری، بیش از سی بار به جنگ رفته، در عملیات شرکت کرده، و این بانوی مخدره اینها را تحمل کرده. یکبار اتفاق نیفتاده که این زن از همسرش یک خواهشی بکند، فلان چیز را برای من تهیه کن. خب، این برای زن جایز است، مباح است، [اما] اتفاق نیفتاده، هرگز. یعنی چه؟ یعنی بر تمام خواهشهای خودش مسلط و سوار است. زمام خواهشها در دست اوست، زمام او در دست خواهشها نیست.
📚 بریدهای از حلقهی سوم کتاب «انسان ۲۵۰ ساله»؛ صفحات ۱۱۴ و ۱۱۵
#معاونت_پژوهش
#روشنای_علم
هدایت شده از مرکز فقهی آیتالله مجتهدی (رضواناللهعليه)
🌺 حدیث هفته: «بهترين مصالح نتیجه خالص ترین عبادات»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🍃 امروز هم یک حدیث از حضرت صدیقه طاهره (سلاماللهعلیها) به مناسبت همین ایّام از کتاب «عُدّة الدّاعی» ابن فهد نقل میکنیم:
🌕 و رُوي عن البَضعَةِ الزّهراء و سيدةِ النساء و حَبيبَةِ المُختار و والدةِ الائمّة الأطهار (صلوات اللهِ عليها و على أبيها و بعلها و بنيها):
«مَنْ أَصْعَدَ إِلَي اللهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إلیه أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه».
✅ حديث پرمغز و كوتاه و خوش عبارتى است.
میفرماید: هر كس عبادت خالص خود را صعود بدهد به سوى پروردگار عالم، خداى متعال بهترين مصالحش را، يعنى بهترين منافعی را كه براى اين شخص متصوّر است، برای او نازل خواهد كرد.
🖊 شرح حدیث:
🍀 اين، اهميت اخلاص را بيان مىكند.
كه "إليه يَصعَدُ الكَلِمُ الطّيِّب و العَمَلُ الصّالحُ يَرفَعُه".
عملى كه انسان انجام میدهد كأنّه اين را تقديم مىكند، مرفوع میكند به سمت ساحتِ مقدّس ذات اقدس پروردگار.
🍃 هر چه كه اين عمل خالصتر باشد، و نيّت الهى در آن ناب باشد، طبعاً قبولِ اين عمل در نزد پروردگار برتر خواهد بود، و خداى متعال هم در مقابل، بهترين مصالح و منافع را براى او میفرستد.
🍃 بهترين مصالح گاهى ممكن است مصالح مادّى هم نباشد، امّا در مواردى هم مصالح مادّی است.
🌱 "انّ الذين آمنوا و عملوا الصّالحات سَيَجعَل لهم الرّحمنُ ودّاً"، محبّت مردم يک امر دنيايی و مادّی است، امّا اين را خداى متعال بر ایمان و عمل صالح مترتّب كرده است؛
يعنى خاصيت ايمان و عمل صالح، اين است.
🌱 يا كسى كه از خداى متعال ملاحظه كند و بيمناک باشد، دلها در مقابل هِيبت او، بيمناک خواهد بود.
🍃 انسان میبيند که انسانهاى متّقی و صالح، وقتى شخصی در مقابل اين افراد قرار میگیرد، با اینکه قدرتى هم ندارند، سر نيزهای هم ندارند، لکن آن فرد در اینها احساس هيبت و عظمت مىكند.
🍃 اينها همان ارتباطات كشف نشدهی انسان است.
كه ما در عالم مادّیِ خودمان ميلياردها ارتباط را كشف كرديم؛ ارتباط بين علّتهاى مادّی و معاليل مادّی، مثل اینکه اگر اين كبريت را بزنی، آتش روشن میشود، تماس اين جسم با اين جسم گرما توليد میكند.
اين ارتباطات را كشف كرديم،
امّا ميلياردها برابرِ اينها در این دنیا ارتباطاتی هست كه ما هنوز كشف نكرديم!
خيلى از اين ارتباطاتی كه امروز حالتِ غيبی برای ما دارد، چيزهايی است كه دانش ما و حسّ ما هنوز به اينها نرسيده، ای بسا در آيندهی نه چندان دورى، رابطهی اينها با يكديگر كشف بشود.
🌱 زمانی بود كه علمْ تأثير امواج مغناطيسی را روى انسانها كشف نكرده بود، همين هيپنوتيزم و مانيوتيزم و اين چيزها را کشف نکرده بود؛ امروز اينها علمى شده، اينها را كشف كردند، معلوم است.
🌱 این که كسى نگاه كند در چشم يک انسانى، او را مقهور خودش كند! اين، معلوم نمیشد كه ناشى از چيست؟ امروز معلوم میشود.
🌱 همانطور كه يک بار عرض كرديم، به ما میگويند وقتی كه وضو میگيرید، صورتتان را میشوييد، إنّا انزلنا بخوانيد، اللهم بيض وجهي بخوانيد، عرض كرديم كه كشف كردند كه در شكلبندى مولكولهاى آب، نوع تلفّظِ انسان، صدايی كه از انسان يا از غير انسان، از اطراف آب بلند مىشود، تأثير میگذارد! اين، تجربه شده.
🍃 اینها جزء علل و معاليلی است كه خداى متعال در این عالم قرار داده، و ما كشف نكرديم.
انسان هنوز كوچكتر از اين است كه كشف كند.
✅ رابطهی بين عمل صالح و مصالح ما همينطور است، ارادهی الهى از طرق همين علل و معاليل است.
🍃 دعا يكى از علل است، يكى از علل تحقّق بسيارى از اهداف و اغراض، دعاست.
جلب رزق مىكند، جلب خير مىكند، دفع بلا مىكند.
اینها ارتباطات علّی و معلولی با همديگر دارند، لکن مادّى نيستند تا اينها را كشف كرده باشيم.
روزى علم انسان ممکن است اينها را در آينده كشف كند.
🍃 اين ها را صادقِ مصدَّق، به ما اينطور مىگويد، بايد اينها را قبول كنيم، بپذيريم و در زندگى خودمان به مرحلهی عمل در بياوريم.
📚 عدّة الداعي؛ ابن فهد حلّي
📆 ۳۰ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۶ مکاسب محرّمه)
#⃣ #حدیث_هفته
#⃣ #حکیمانه