eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
572 عکس
80 ویدیو
133 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 مجموع پنج تیم تبلیغی (از طلاب سطح عالی حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی) با بیش از ۷۰۰ دانش آموز کلاس و حلقه داشتند، و آن‌ها را با معارف دین آشنا نمودند. 📚 دوشنبه، ۱۲ آذر ۱۴۰۳ #⃣
سلام علیکم. خدا قوت و خسته نباشید به همه‌ی رفقای عزیز. إن‌شاءالله خیر دنیا و آخرت نصیب حضرات شود‌. عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلنَّوْفَلِيِّ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ) بَعَثَنِي رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) إِلَى اَلْيَمَنِ وَ قَالَ لِي: «يَا عَلِيُّ! لاَتُقَاتِلَنَّ أَحَداً حَتَّى تَدْعُوَهُ، وَ اَيْمُ اَللَّهِ لَأَنْ يَهْدِيَ اَللَّهُ عَلَى يَدَيْكَ رَجُلاً خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ اَلشَّمْسُ وَ غَرَبَتْ؛ وَ لَكَ وَلاَؤُهُ يَا عَلِيُّ». (الکافي، ج ۵، ص ۲۸) #⃣
هدایت شده از اطلاع‌رسانی داخلی حوزه‌
💠 سه صحنه از زندگانی صدیقهٔ شهیده حضرت فاطمهٔ زهرا سلام‌الله‌علیها ✍ در بیانات رهبر‌ حکیم انقلاب اسلامی حفظه‌الله 🔷 در سه صحنه، فاطمهٔ زهرا (سلام‌ الله‌ علیها) را ما بایستی ببینیم و نقش این بانوی بزرگ و استثنایی خلقت را در این سه صحنه درست بسنجیم. و این‌ها را درست برای دیگران تشریح کنیم. 1⃣ یکی در صحنه زندگی، به عنوان یک مسلمان، مثل بقیه مسلمان‌ها. فاطمهٔ زهرا به عنوان یک مسلمان چه می‌کرده؟ عبادت فاطمه، اخلاق فاطمه، معاشرت فاطمه، که شما ببینید در روایات ما چقدر هم به این خصوصیات، علمِ این مخدره (سلام الله علیها) و عبادتش و معرفتش تعرض شده و بحث شده درباره‌اش. 2⃣ دوم، به عنوان یک زن در صحنه‌ی جامعه، آیا در محیط اجتماع و در صحنه‌ی مبارزات اجتماعی و حرکت اجتماعی و تضامن اجتماعی، فاطمهٔ زهرا سلام الله علیها نقشی داشته یا نه؟ آن‌وقت اینجاست که می‌رسیم به جهاد فاطمه (علیها السلام) به مبارزات فاطمه، به تبلیغ فاطمه، به آن خطبه‌ی شگفت‌آور فاطمه علیها السلام به استقبالش از خطرات و از مسائلی که در یک جامعه‌ی انقلابی وجود دارد. یک زن در جامعه چه می‌کند؟ خیلی‌ها خیال می‌کنند که زن از نظر اسلام در صحنه‌ی جامعه، کاری ندارد، در حالی که ما نگاه می‌کنیم می‌بینیم نه‌خیر، فاطمهٔ زهرا در متن جامعه، آن هم در خطرناک‌ترین بخش‌های جامعه حضور دارد. آن وقتی که صحبت از خلافت است و مبارزات سیاسی در اسلام مطرح می‌شود؛ آن قهرمانی که وسط می‌ایستد و سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و حذیفه و حتی خود علی بن ابی‌طالب دور او جمع می‌شوند، او فاطمهٔ زهراست. علَم مبارزه اوست. این یک واقعیت تاریخی است، ارتباط به بحث کلامی ندارد. فاطمهٔ زهرا (سلام الله علیها) بعد از رحلت پیغمبر برای خلافت علی بن ابی‌طالب به یک مبارزه‌ی مستمر شبانه‌روزی خستگی‌ناپذیر دست زده، این را که کسی نمی‌تواند منکر بشود. خود فاطمهٔ زهرا سلام الله علیها محور مبارزه بود... این الگوست برای ما، نمی‌شود بگوییم که خب، او فاطمه زهرا بود، به زن‌های ما چه! نه؛ چون فاطمهٔ زهرا بود، زن‌های ما بایستی از آن الگو پیروی و اتّباع کنند. اگر دختر پیغمبر نبود، اگر معصوم نبود، اگر مورد عشق و محبت رسول خدا نبود، اگر کارش و عملش به وسیله‌ی معصوم تقریر نشده بود - که خود او هم معصوم است - که ما نمی‌گفتیم باید پیروی کنند. و او از زینب کبری، دخترش، خیلی بالاتر و خیلی قوی‌تر و خیلی جامع‌تر و همه‌جانبه‌تر عمل کرده، و در طول زندگی اقدام کرده. این هم یک صحنه است. 3⃣ صحنه‌ی سوم به عنوان یک زن در زندگی خصوصی، در زندگی خانوادگی، یعنی به عنوان یک مادر، به عنوان یک همسر، به عنوان یک زن صبور بر مشکلات. به عنوان زنی که شوهرش در طول این هشت نُه سال همسری، بیش از سی بار به جنگ رفته، در عملیات شرکت کرده، و این بانوی مخدره این‌ها را تحمل کرده. یک‌بار اتفاق نیفتاده که این زن از همسرش یک خواهشی بکند، فلان چیز را برای من تهیه کن. خب، این برای زن جایز است، مباح است، [اما] اتفاق نیفتاده، هرگز. یعنی چه؟ یعنی بر تمام خواهش‌های خودش مسلط و سوار است. زمام خواهش‌ها در دست اوست، زمام او در دست خواهش‌ها نیست. 📚 بریده‌ای از حلقه‌ی سوم کتاب «انسان ۲۵۰ ساله»؛ صفحات ۱۱۴ و ۱۱۵
هدایت شده از مرکز فقهی آیت‌الله مجتهدی (رضوان‌الله‌عليه)
🌺 حدیث هفته: «بهترين مصالح نتیجه خالص ترین عبادات» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🍃 امروز هم یک حدیث از حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) به مناسبت همین ایّام از کتاب «عُدّة الدّاعی» ابن فهد نقل می‌کنیم: 🌕 و رُوي عن البَضعَةِ الزّهراء و سيدةِ النساء و حَبيبَةِ المُختار و والدةِ الائمّة الأطهار (صلوات‌ اللهِ‌ عليها و على أبيها و بعلها و بنيها): «مَنْ أَصْعَدَ إِلَي اللهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إلیه أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه‏».حديث پرمغز و كوتاه و خوش عبارتى است. می‌فرماید: هر كس عبادت خالص خود را صعود بدهد به سوى پروردگار عالم، خداى متعال بهترين مصالحش را، يعنى بهترين منافعی را كه براى اين شخص متصوّر است، برای او نازل خواهد كرد. 🖊 شرح حدیث: 🍀 اين، اهميت اخلاص را بيان مى‌كند. كه "إليه يَصعَدُ الكَلِمُ الطّيِّب و العَمَلُ الصّالحُ يَرفَعُه". عملى كه انسان انجام می‌دهد كأنّه اين را تقديم مى‌كند، مرفوع می‌كند به سمت ساحتِ مقدّس ذات اقدس پروردگار. 🍃 هر چه كه اين عمل خالص‌تر باشد، و نيّت الهى در آن ناب باشد، طبعاً قبولِ اين عمل در نزد پروردگار برتر خواهد بود، و خداى متعال هم در مقابل، بهترين مصالح و منافع را براى او می‌فرستد. 🍃 بهترين مصالح گاهى ممكن است مصالح مادّى هم نباشد، امّا در مواردى هم مصالح مادّی است. 🌱 "انّ الذين آمنوا و عملوا الصّالحات سَيَجعَل لهم الرّحمنُ ودّاً"، محبّت مردم يک امر دنيايی و مادّی است، امّا اين را خداى متعال بر ایمان و عمل صالح مترتّب كرده است؛ يعنى خاصيت ايمان و عمل صالح، اين است. 🌱 يا كسى كه از خداى متعال ملاحظه كند و بيم‌ناک باشد، دل‌ها در مقابل هِيبت او، بيم‌ناک خواهد بود. 🍃 انسان می‌بيند که انسان‌هاى متّقی و صالح، وقتى شخصی در مقابل اين افراد قرار می‌گیرد، با این‌که قدرتى هم ندارند، سر نيزه‌ای هم ندارند، لکن آن فرد در این‌ها احساس هيبت و عظمت مى‌كند. 🍃 اين‌ها همان ارتباطات كشف نشده‌ی انسان است. كه ما در عالم مادّیِ خودمان ميلياردها ارتباط را كشف كرديم؛ ارتباط بين علّت‌هاى مادّی و معاليل مادّی، مثل این‌که اگر اين كبريت را بزنی، آتش روشن می‌شود، تماس اين جسم با اين جسم گرما توليد می‌كند. اين ارتباطات را كشف كرديم، امّا ميلياردها برابرِ اين‌ها در این دنیا ارتباطاتی هست كه ما هنوز كشف نكرديم! خيلى از اين ارتباطاتی كه امروز حالتِ غيبی برای ما دارد، چيزهايی است كه دانش ما و حسّ ما هنوز به اين‌ها نرسيده، ای بسا در آينده‌ی نه چندان دورى، رابطه‌ی اين‌ها با يكديگر كشف بشود. 🌱 زمانی بود كه علمْ تأثير امواج مغناطيسی را روى انسان‌ها كشف نكرده بود، همين هيپنوتيزم و مانيوتيزم و اين چيزها را کشف نکرده بود؛ امروز اين‌ها علمى شده، اين‌ها را كشف كردند، معلوم است. 🌱 این که كسى نگاه كند در چشم يک انسانى، او را مقهور خودش كند! اين، معلوم نمی‌‌شد كه ناشى از چيست؟ امروز معلوم می‌شود. 🌱 همان‌طور كه يک بار عرض كرديم، به ما می‌گويند وقتی كه وضو می‌گيرید، صورت‌تان را می‌شوييد، إنّا انزلنا بخوانيد، اللهم بيض وجهي بخوانيد، عرض كرديم كه كشف كردند كه در شكل‌بندى مولكول‌هاى آب، نوع تلفّظِ انسان، صدايی كه از انسان يا از غير انسان، از اطراف آب بلند مى‌شود، تأثير می‌گذارد! اين، تجربه شده. 🍃 این‌ها جزء علل و معاليلی است كه خداى متعال در این عالم قرار داده، و ما كشف نكرديم. انسان هنوز كوچك‌تر از اين است كه كشف كند. ✅ رابطه‌ی بين عمل صالح و مصالح ما همين‌طور است، اراده‌ی الهى از طرق همين علل و معاليل است. 🍃 دعا يكى از علل است، يكى از علل تحقّق بسيارى از اهداف و اغراض، دعاست. جلب رزق مى‌كند، جلب خير مى‌كند، دفع بلا مى‌كند. این‌ها ارتباطات علّی و معلولی با همديگر دارند، لکن مادّى نيستند تا اين‌ها را كشف كرده باشيم. روزى علم انسان ممکن است اين‌ها را در آينده كشف كند. 🍃 اين ها را صادقِ مصدَّق، به ما اين‌طور مى‌گويد، بايد اين‌ها را قبول كنيم، بپذيريم و در زندگى خودمان به مرحله‌ی عمل در بياوريم. 📚 عدّة الداعي؛ ابن فهد حلّي 📆 ۳۰ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۶ مکاسب محرّمه) #⃣ #⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ۳ بُعد مهم زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها ▪️ گوشه‌ای از زندگی سیاسی-مبارزاتی حضرت فاطمه زهرا علیها السلام در کلام رهبر انقلاب اسلامی 📚 برگرفته از کتاب انسان ۲۵۰ ساله (س) (س)
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 زهرا(س) میان جمع میگردد تا که ببیند را گفتا بنفسی انت، مادر جان! من قاسمم اعزامی از کرمان! 👆 از شهید نواب صفوی تا شهید قاسم سلیمانی در روضه امشب حاج مهدی رسولی در حضور رهبر انقلاب 🔍صفحه ویژه حسینیه امام خمینی(ره)👇 💻 khl.ink/hoseineiemamkhomeini
جلسه ۵۰. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۳۸. حرمة التکسب بالواجبات... الخامس، أنّ المنع. ۱۷ آذر ۱۴۰۳ .mp3
10.98M
جلسه ۵۰. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الخامس: حرمة التکسب بالواجبات المکاسب، ج۲، ص ۱۳۸؛ الخامس: أنّ المنع 📆 شنبه؛ ۱۷ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۰: «دو صنف مهمّ از امت، امراء و علماء» 🌕 عن أمیرالمؤمنین (علیه‌السلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِنْ صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِي، وَ إِنْ فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِي؛ قِيلَ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ! وَ مَنْ هُمْ؟ قَالَ: اَلْقُرَّاءُ وَ اَلْأُمَرَاءُ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 این، همان بحث خواص و عوام است که یک وقتی ما عرض کردیم، که اگر این دو دسته صالح بشوند، همه امّت صالح خواهند شد. چون اين‌ها تأثیر دارند، نفوذ دارند، و می‌توانند حرکت و رفتار جمعیِ مردم را شکل بدهند، هر کدام به نحوی. امّا اگر اين‌ها فاسد شدند، اُمّت هم فاسد خواهد شد. ◀️ از دو جهت: 1⃣ یکی از این جهت که: فسادِ اين‌ها مشوّقِ فساد دیگران است! وقتی در رأس یک نظام حکومتی کسانی باشند که اهل دنیاطلبی و رشوه‌خواری و تجمّل و این چیزها باشند، این فرهنگ در بین مردم به طور طبیعی رشد پیدا می‌کند، هر چند آن‌ها هیچ عملی هم برای افساد مردم انجام ندهند، نفسِ مشیِ آن‌ها مردم را به یک مشیِ مشابه آن‌ها سوق می‌دهد. 🍃 بنده در یک نقلی دیدم که در زمان عمر بن عبدالعزیز که در بین بنی‌اُمیّه اهلِ عبادت بود، مردم در اجتماعات‌شان، در مسجد، در بازار، وقتی به هم می‌رسیدند کلام‌شان به همدیگر این‌طور بود که: تو نافله‌ی فلان را مثلاً خواندی؟ دیگری می‌گفت: تو چند جزء قرآن امروز خواندی؟ تبادلات اطلاعاتیِ‌شان درباره نماز، دعا، عبادت و این چیزها بود. در زمان سلیمان بن عبدالملک که قبل از عمر بن عبدالعزیز بود، و اهل بنا و ساختمان و قصر و از این قبیل کارها بود، مردم وقتی در اجتماعات، در مسجد به هم می‌رسیدند، می‌گفتند: آقا! شما آن ملک را خریدی؟ آن خانه را ساختی؟ منزلت را اخیراً تعمیر کردی؟ سؤال و جواب مردم همه‌اش حول و حوش ساخت و ساز بود. طبیعی است تأثیرِ رفتار اُمرا و حکّام در مردم. 2⃣ یک جهت دیگر این است که: اين‌ها برای توجیهِ فساد خودشان، فساد را ترویج می‌کنند! چون خودشان اهل فسادند، فساد را ترویج می‌کنند، می‌شود عرف، برای این‌که دیگر کسی در داخل جامعه به اين‌ها اعتراض نکند. 🍃 إذا فسدا فَسدت اُمّتی از این جهت هم هست. ❓حالا این دو صِنف چه کسانی هستند که یک چنین تأثیر معجزه آسایی دارند؟ 🍃 قیل: یا رسول الله! و مَن هم؟ قال: القُرّاء و الأُمراء. 🌱 این‌جا قُرّاء دارد، بعضی از روایات، ظاهراً علماء دارد. اگر علماء بود، ممکن بود کسی بگوید مراد از علماء، مطلقِ علماء هستند، عالمِ دین فقط نیست. 🍃 امّا قُرّاء است که در آن دوره اطلاق می‌شده است بر علمای دین، روحانیون؛ کسانی که اهل تعلیم دین و مسأله‌گویی و معارف بودند؛ نه فلان عالم شیمی‌دان مثلاً. القرّاء یعنی علمای دین. 🍃 یکی هم اُمراء، حُکّام، کسانی که حکومت می‌کنند بر جامعه، به هر شکلی حکومت می‌کنند، اين‌ها هم مؤثّرند. پول دست این‌هاست، امکانات دست این‌هاست، وسایل تبلیغاتی دست این‌هاست، إذا فَسدا فَسدت اُمّتی، إذا صَلُحا صَلُحت اُمّتی. ❌ وای به حال کسانی که هم جزء قُرّاء هستند، هم جزء اُمراء! که آن وقت این تأثیر، تأثیر مضاعفی خواهد بود -پناه می‌بریم به خدا-. 📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۵۷. 📚 ۱۶ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۰ مکاسب محرّمه)
جلسه ۴۷. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۶۷. المقصد الثالث، في المفاهیم، مقدّمة. ۱۷ آذر ۱۴۰۳ .mp3
11.63M
🎙جلسه ۴۷. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثالث: في المفاهیم ج۱، ص ۲۶۷؛ مقدّمة 📆 شنبه؛ ۱۷ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۷: «رسالة حقوق: حقّ مصاحب» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ أَمَّا حَقُّ اَلصَّاحِبِ فَأَنْ تَصْحَبَهُ بِالتَّفَضُّلِ وَ اَلْإِنْصَافِ؛ وَ تُكْرِمَهُ كَمَا يُكْرِمُكَ، وَ لاَتَدَعَهُ يَسْبِقُ إِلَى مَكْرُمَةٍ، فَإِنْ سَبَقَ كَافَأْتَهُ؛ وَ تَوَدَّهُ كَمَا يَوَدُّكَ؛ وَ تَزْجُرَهُ عَمَّا يَهُمُّ بِهِ مِنْ مَعْصِيَةٍ؛ وَ كُنْ عَلَيْهِ رَحْمَةً، وَ لاَتَكُنْ عَلَيْهِ عَذَاباً؛ وَ «لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰهِ»» 🖊 شرح حدیث: 🍃 امّا حقّ مصاحب تو در سفر، در حضر، در محلّ شغل و کار این است که: 1⃣ با او تفضّل داشته باشی. 🌱 تفضّل یعنی افزایش در نیکوکاری به او، لطف به او، محبّت به او. 2⃣ و الانصاف، 🌱 یعنی آن‌جایی که بین تو و او اختلافی وجود دارد، جانب حق را بگیری نه جانب خود را لزوماً. 3⃣ اکرام کنی او را! 🌱 اکرام با تفضّل فرق دارد، یعنی نوع برخورد محترمانه باشد، به همان اندازه‌ای که او تو را اکرام می‌کند. نه این‌که اگر کسی دائم با تکبّر با شما رفتار می‌کند، شما همین‌طور در مقابل او خاکساری کنید! ◀️ نگذار که او در اکرام از تو جلو بیفتد، تو سبقت کن بر آن مکرمت. 🌱 فرض کنید در سلام‌دادن، تو سبقت کن در سلام‌گفتن. ◀️ حال، اگر او جلو افتاد و آن کار خوب را او انجام داد، کافَیتَه، شما هم متقابلاً همین‌طور رفتاری را با او بکنید. 🌱 اگر او جلو افتاد، شما هم متقابلاً در یک موردی از او جلو بیفتید. 4⃣ یکی هم این است که: او را دوست بداری به همان اندازه‌ای که تو را دوست می‌دارد. 5⃣ یکی از حقوق این است که: اگر می‌بینی او به سمت یک گناهی حرکت می‌کند، همّت گماشته است بر یک گناه، جلویش را بگیری. 🌱 این، از جمله‌ی مهم‌ترین حقوق مصاحِب است. 🛑 نه این‌که با او همراهی کنی، و نه این‌که بی‌تفاوت بمانی، بلکه سعی کنی مانع از گناه او بشوی. 6⃣ دائم نیش نزنی! دائم آزار ندهی! برای او رحمت باش! برای او عذاب نباش! و لاقوّة إلّا بالله. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۶؛ فیض کاشانی 📆 دوشنبه، ۹ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۰ مکاسب محرّمه)
📜 معنای مفهوم 🍃 استعمالات و معانی سه‌گانه «مفهوم»
ا.مباحث تمهیدیه.pptx
77.5K
‏📜 مفهوم 🍃 تمهید 📚 اصول الفقه؛ مرحوم مظفر
📜 ۳.۱. المقصد الثالث: المفاهیم 🍃 مقدّمة: تعریف المفهوم
جلسه ۵۱. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۴۰. حرمة التکسب بالواجبات... السابع، أنّ وجوب الصناعات. ۱۸ آذر ۱۴۰۳ .mp3
9.72M
جلسه ۵۱. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الخامس: حرمة التکسب بالواجبات المکاسب، ج۲، ص ۱۴۰؛ السابع: أنّ وجوب الصناعات 📆 یکشنبه؛ ۱۸ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۱: «ظلمه و اعوان ظلمه» 🌕 عن أميرالمؤمنين (علیه‌السلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ: أَيْنَ اَلظَّلَمَةُ وَ أَعْوَانُ اَلظَّلَمَةِ؟! مَنْ لاَقَ لَهُمْ دَوَاةً، أَوْ رَبَطَ لَهُمْ كِيساً، أَوْ مَدَّ لَهُمْ يَدَهُ (مَدَّةَ قَلَمٍ) اُحْشُرُوهُ مَعَهُمْ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 روز قیامت فرا می‌خوانند ستمگران و أعوان ستمگران را، كه بيايند و عذاب مخصوص خودشان را دريافت كنند! 🌱 أعوان ظلمه چه کسانی هستند؟ نكته حديث اين‌جاست كه مى‌خواهد آن موارد و مصاديق بسيار ريزِ معاونتِ ظلمه و عون ظلمه را بيان كند، كه اگر انسان كمترين كمكی هم به آن‌ها بكند، جزو اعوانِ ظلمه محسوب می‌شود! 🌕 مَن لاقَ لهم دواةً، 🍃 كسى كه ليقه‌ی دوات را براى آن‌ها درست كند. 🌱 در تعبيرات عربى، دوات به معنای مرکّب است، لکن در فارسی دوات، به مركّب‌دان گفته می‌شود. يک ظرف مركّبی بود قلم را مى‌زدند داخل آن، براى اين‌كه جوهر يا مركبّی كه داخل دوات است، سر قلم زياد جمع نشود، داخل آن ليقه می‌گذاشتند. شیئی بود از جنسی شبيه مو، که جوهر را می‌گرفت. ليقه‌كردن يک دوات مگر چقدر اهميت دارد؟ به همين اندازه كمک به او، كه می‌خواهد فرض كنيد حكم اعدام يک مظلومی را، يا زندانِ یک مظلومی را امضاء كند و بنویسد، شما قلم‌تان یا خودکارتان را در اختیار او می‌گذارید، به همين اندازه، كمک به ظالم است. 🌕 أو رَبَط لهم كيساً، 🍃 يا اين‌كه يک كيسه‌ای، یک كيفی را براى آن‌ها ببندد، مثلاً در حال رفتن است براى اين‌كه يک حكم ظالمانه‌ای بكند، شما زيپ کیفش را مى‌كشيد (به تعبيرات امروز)، می‌دهید دستش. 🌕 أو مَ‍دَّ لهم م‍َدَّةً، يا اين‌كه يک چيزی را كه بايد كشيده بشود برای آن‌ها بكشد، فرض كنيد يک كلمه‌ای را نوشته است و يک نقطه‌ای، کلمه‌ای كم دارد، اضافه می‌كنيد. 🌕 اُحشُروه معهم، در مورد اين‌ها می‌گويند: با آن‌ها محشورشان كنيد! 🍃 در نظام جمهوری اسلامى، باید اين معارف اسلامی محور همه كارهاى ما قرار گیرد. اساس قضيه این‌هاست كه ظلم نبايد در جمهورى اسلامی باشد؛ در نظام اسلامى، ظلم، ممنوع است، در رفتار شخصیِ خود ما هم ممنوع است، به هیچ كسى ظلم نشود! از حدّ و آن قانوني كه معين شده است، نباید حتّی ذرّه‌ای تخطّی شود. در حرف زدن، در خطاب‌كردن، در حكم‌دادن، در كمک به يک مديرِ ظالم، همه جا این هست. 🍃 عدالت اجتماعی فقط عدالت اقتصادی نیست، البته مصداق مهمى است عدالت اقتصادی، يعنى توزيع و تقسيم صحيح منابعِ مالي و درآمدهای يک كشور، پر كردن شكاف و فاصله‌ی بين غنى و فقير؛ لكن در اين منحصر نيست. ❌ به هيچ كس، به هيچ نحوى نبايد ظلم بشود در نظام جمهوری اسلامی، اين باید فرهنگ، و رفتار عمومى، و رفتار سازمانی، و رفتار دولتى در تشكيلات بشود. 📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۵۷. 📚 ۱۷ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۱ مکاسب محرّمه)
جلسه ۴۸. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۶۸. المقصد الثالث، في المفاهیم... فصل، مفهوم الشرط. ۱۸ آذر ۱۴۰۳ .mp3
10.66M
🎙جلسه ۴۸. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثالث: في المفاهیم ج۱، ص ۲۶۸؛ فصل: مفهوم الشرط 📆 یکشنبه؛ ۱۸ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۴۸: «رسالة حقوق: حقّ طلب‌کار و مختلط در کار و زندگی» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ أَمَّا حَقُّ غَرِيمِكَ اَلَّذِي يُطَالِبُكَ فَإِنْ كُنْتَ مُوسِراً أَعْطَيْتَهُ؛ وَ إِنْ كُنْتَ مُعْسِراً أَرْضَيْتَهُ بِحُسْنِ اَلْقَوْلِ، وَ رَدَدْتَهُ عَنْ نَفْسِكَ رَدّاً لَطِيفاً؛ وَ أَمَّا حَقُّ اَلْخَلِيطِ أَنْ لاَتَغُرَّهُ، وَ لاَتَغُشَّهُ، وَ لاَتَخْدَعَهُ، وَ تَتَّقِيَ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي أَمْرِهِ» 🖊 شرح حدیث: ◀️ حقّ طلب‌کار تو، طلب‌کاری که مطالبه هم می‌کند: 🍃 اگر داری، طلبش را ادا کن! 🍃 و اگر معسر هستی و نداری، باز هم با او بداخلاقی نکن! دل او را بدست بیاور! با سخن نیکو، او را راضی کن! و منصرفش کن از مُطالبه‌ی از خودت! و این ردّ او همراه با لطف، با مهربانی و خوش‌اخلاقی باشد. ◀️ آن کسی که با تو در زندگی شریک است -نه فقط عضو خانواده- کسی که با او در کارِ کسب‌تان، در کار زندگی‌تان مخالطت دارید: 1⃣ او را فریب ندهی! 2⃣ با او غشّ نکنی! 🌱 سخن درست را با نادرست مخلوط نکنی! 3⃣ گمراه نکنی او را! 4⃣ در کار او تقوای خدا را پیشه کنی! 🌱 یعنی ممکن است خلیط انسان، آن کسی که در زندگی با انسان همراه است، همکار است، خودِ او ملتفت نشود زرنگی شما را و کاری که شما می‌کنید، امّا خدای متعال ملتفت است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۷؛ فیض کاشانی 📆 سه‌شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۱ مکاسب محرّمه)
📜 ۳.۲. المقصد الثالث: المفاهیم 🍃 فصل: مفهوم شرط
📜 ۳.۳. المقصد الثالث: المفاهیم 🍃 فصل: مفهوم شرط 🌱 استدلال بر علت منحصره بودن شرط برای جزا
جلسه ۷. العروة الوثقی. في الجماعة... ج ۳، ص ۱۱۴، مسألة ١. تجب الجماعة.. الظاهر وجوبها أيضا إذا كان ترك الوسواس. ۱۸ آذر ۱۴۰۳.mp3
11.69M
🎙جلسه ۷. العروة الوثقی؛ فصلٌ في الجماعة ج ۳، ص ۱۱۴، مسألة ۱. تجب الجماعة... و الظاهر وجوبها أيضاً إذا كان ترك الوسواس موقوفا عليها 📆 یکشنبه؛ ۱۸ آذر ۱۴۰۳
◀️ روایتی بر حرمت وسواس 📚 الکافي، ج ۱، ص ۱۲ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: ذَكَرْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) رَجُلاً مُبْتَلًى بِالْوُضُوءِ وَ اَلصَّلاَةِ؛ وَ قُلْتُ: هُوَ رَجُلٌ عَاقِلٌ. فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ: وَ أَيُّ عَقْلٍ لَهُ، وَ هُوَ يُطِيعُ اَلشَّيْطَانَ؟! فَقُلْتُ لَهُ: وَ كَيْفَ يُطِيعُ اَلشَّيْطَانَ؟! فَقَالَ: سَلْهُ هَذَا اَلَّذِي يَأْتِيهِ مِنْ أَيِّ شَيْءٍ هُوَ؛ فَإِنَّهُ يَقُولُ لَكَ: مِنْ عَمَلِ اَلشَّيْطَانِ. https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/103911 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith 📜 مسأله ۶۹۷) اگر شخصی در نماز دچار وسواس باشد، واجب نیست نماز را به جماعت بخواند؛ مگر آنکه وسواسش در حدی باشد که نماز را قطع می‌کند یا تکرار زیاد ذکر، موجب از بین رفتن موالات و باعث بطلان نماز شود. 📚 رساله نماز و روزه
◀️ دو مسأله در باب وسواس 📚 أجوبة الاستفتائات ❓س ۳۱۱: چند سالی است که به بيماری وسواس مبتلا شده‏ام و اين موضوع مرا بسيار عذاب می‏دهد، و روز به روز اين حالت در من تشديد می‏شود تا جايی که در همه چيز شک می‏کنم و همه زندگی‌ام بر پايه شک استوار گشته است. بيشترين شک من درباره غذا و اشياء مرطوب است، به همين دليل نمی‏توانم مثل ساير مردم عادی زندگی کنم. وقتی داخل مکانی می‏شوم فوری جوراب هايم را از پای خود بيرون می‏آورم، زيرا فکر می‏کنم جوراب‏هايم عرق کرده و بر اثر تماس با نجس، نجس خواهند شد، حتی من بر سجاده هم نمی‏توانم بنشينم. هر وقت بر آن می‏نشينم بر اثر وسوسه نفس از روی آن بلند می‏شوم تا مبادا پرزهای سجاده به لباس‌هايم بچسبد و مجبور به شستن آن‌ها شوم. در گذشته چنين نبودم، اکنون از اين کار هايم خجالت می‏کشم و هميشه دوست دارم کسی را در عالم رؤيا ببينم و مشکلاتم را با او در ميان بگذارم و يا معجزه‏ای رخ دهد و زندگی‏ام را دگرگون نمايد و به حالت گذشته‏ام برگردم. اميدوارم مرا راهنمايی فرماييد. ✅ جواب: احکام طهارت و نجاست همان است که در رساله‏های عمليه ذکر شده ‏است. از نظر شرعی همه اشياء محکوم به طهارت هستند، مگر مواردی که شارع حکم به نجاست آن‌ها کرده و برای انسان هم يقين به آن حاصل شده است. در اين صورت رهايی از بيماری وسواس احتياج به رؤيا و معجزه ندارد، بلکه بايد مکلّف ذوق و سليقه شخصی خود را کنار گذاشته و متعبد و مؤمن به دستورات شرع مقدس باشد و چيزی را که يقين به نجس بودن آن ندارد، نجس نداند. زيرا شما از کجا به نجاستِ در و ديوار و سجاده و ساير اشيايی که استفاده می‏کنيد، يقين پيدا کرده‏ايد؟ چگونه يقين پيدا کرده‏ايد که پرزهای سجاده‏ای که بر روی آن راه می‏رويد يا می‏نشينيد، نجس هستند و نجاست آن‌ها به جوراب و لباس و بدن شما سرايت می‏کند؟ لذا در اين صورت اعتنا به وسواس برای شما جايز نيست. مقداری عدم توجه به وسوسه نجاست و تمرين عدم اعتنا به شما کمک خواهد کرد تا به خواست و توفيق خداوند خود را از وسواس نجات دهيد.
📚 أجوبة الاستفتائات ❓س ۳۱۲: زنی هستم با تحصيلات عالی و دارای چندين فرزند، مشکلی که از آن رنج می‏برم مسأله طهارت است. چون در خانواده‏ای متدين بزرگ شده‏ام، می‏خواهم همه تعاليم اسلامی را مراعات کنم. به علت داشتن فرزندان کوچک، هميشه با مسائل بول و غائط سر و کار دارم. هنگام تطهير بول، ترشحات سيفون پراکنده شده و به پاها، صورت و حتی سرم برخورد می‏کنند و هر دفعه با مشکل تطهير آن اعضاء مواجه هستم، و اين باعث شده که در زندگی با سختی‏های زيادی روبرو شوم. از طرفی هم نمی‏توانم اين امور را رعايت نکنم، زيرا مربوط به عقيده و دينم است. برای حل مشکل به پزشک روانشناس هم مراجعه کردم، ولی نتيجه‏ای نگرفتم. بعلاوه موارد ديگری هم هست که از آن‌ها رنج می‏برم مثل غبار شی‏ء نجس يا مراقبت از دست‏های کودک که يا بايد آن‌ها را آب بکشم و يا از دست زدن بچه به اشياء ديگر جلوگيری نمايم. با توجه به اين که تطهير شی‏ء نجس برای من بسيار دشوار است، ولی در همان وقت، شستن آن ظرف‌ها و لباس‌ها در صورتی که فقط کثيف باشند برايم راحت است. لذا از حضرتعالی می‏خواهم که با راهنمايی‏های خود زندگی را بر من آسان نماييد. ✅ جواب: 1⃣ از نظر شرع مقدس، در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشياء است. و تا زمانی‌که یقین به نجاست چیزی نداریم،‌آن چیز پاک است؛ هرچند احتمال زیادی به نجاست آن دهیم. 2⃣ به کسانی که دارای حساسیت شدید روانی در امور طهارت و نجاست‌اند و مثلا زودتر از دیگران يقين به نجاست، يا ديرتر از ديگران يقين به طهارت چيزى پيدا مى‏كنند، در فقه «وسواسى» گفته مى‏شود. اگر وسواسى يقين به نجس بودن چيزى پيدا كند، لازم نيست به يقين خود عمل كند؛ جز در مواردى كه به طور متعارف يقين حاصل مى‏شود. در آب كشيدن چيز نجس به دست وسواسى، ميزان حال متعارف مردم است، و لازم نيست وسواسى يقين به طهارت و برطرف شدن نجاست پيدا كند. استمرار اجرای اين حکم در مورد افراد مزبور تا زمانی است که اين حساسيت به‌طور کلی از بين برود. 3⃣ هر شی‏ء يا عضوی که نجس می‏شود، برای تطهير آن، يک‌بار شستن با آب لوله‏کشی بعد از زوال عين نجاست کافی است. تکرار در شستن يا فرو بردن آن در آب لازم نيست، و اگر شی‏ء نجس از قبيل پارچه و مانند آن باشد، بايد بنا بر احتیاط به مقدار متعارف فشار یا تکان داده شود تا آب از آن خارج گردد. 4⃣ از آن‌جايی که شما به اين حساسيت شديد در برابر نجاست مبتلا هستيد، بايد بدانيد که غبار نجس در هيچ صورتی نسبت به شما نجس نيست، و نيز مراقبت از دست‏های کودک چه پاک باشد يا نجس، و هم‌چنين دقت در اين که خون از بدن زائل شده يا خير، لازم نيست. اين حکم درباره شما تا زمانی که اين حساسيت از بين نرفته، باقی است. 5⃣ دين اسلام دارای احکام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشری است، لذا آن را بر خود مشکل نکنيد، و با اين کار باعث وارد شدن ضرر و اذيت به جسم و روح‌تان نگرديد. حالت دلهره و اضطراب در اين موارد زندگی را بر شما تلخ می‏کند، و خداوند راضی به رنج و عذاب شما و کسانی که با شما ارتباط دارند، نيست. شکرگزار نعمت دين آسان باشيد و شکر اين نعمت، عمل بر اساس تعليمات خداوند تبارک و تعالی است. 6⃣ اين حالت يک وضعيت گذرا و قابل علاجی است. افراد بسياری بعد از ابتلا به آن، با روش مذکور از آن نجات يافته‏اند. به خداوند توکل نماييد، و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشيد. إن‌شاءالله موفق باشيد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا