eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
572 عکس
80 ویدیو
133 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه ۵۰. اصول۳، کفایة... حدیث خوانی، رساله حقوق، حقّ خصم. ۲۰ آذر ۱۴۰۳ .mp3
2.55M
🎙جلسه ۵۰. اصول۳،کفایةالأصول؛ حدیث خوانی: رساله حقوق: حقّ خصم 📆 سه‌شنبه؛ ۲۰ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۰: «رسالة حقوق: حقّ خصم شما که با هم اختلاف و مخاصمه دارید» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ أَمَّا حَقُّ خَصْمِكَ اَلَّذِي تَدَّعِي عَلَيْهِ فَإِنْ كُنْتَ مُحِقّاً فِي دَعْوَاكَ أَجْمَلْتَ مُقَاوَلَتَهُ، وَ لَمْ‌تَجْحَدْ حَقَّهُ؛ وَ إِنْ كُنْتَ مُبْطِلاً فِي دَعْوَاكَ اِتَّقَيْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ تُبْتَ إِلَيْهِ، وَ تَرَكْتَ اَلدَّعْوَى» 🖊 شرح حدیث: 🍃 کسی که خصم شماست و با او بر سرِ یک امری؛ چه امر مادّی، دنیوی، چه امر غیرمادّی، غیرپولی، مثل یک عقیده‌ای، یک فکری، اختلاف و مخاصمه دارید، او هم حقّی به گردن شما دارد. حقّ او این است که: ◀️ اگر شما خودت را در این ادّعایی که علیهِ او داری، مُحِقّ می‌دانی: 1⃣ گفتگوی با او را از حالت نیکی و جمیل‌بودن خارج نکنی! 🌱 یعنی با او به تندی، به خشونت، به اهانت حرف نزنی! با او نیکو مقاوله کن و گفتگو کن! 2⃣ حقّ دیگر هم این است که هر چند حق با شماست، امّا معمولاً حقّ مطلق وجود ندارد، یعنی حقّ او را جحد نکن! 🌱 چون او هم بالأخره یک حقّی دارد، اگرچه در این ادّعا حقّ با شماست، لکن بالأخره او هم صاحب حقّی است. 🍃 فرض کنید یک اختلاف مالی‌ای با او دارید، شما می‌گویید من طلبکارم، او می‌گوید از من طلب نداری. احتمال دارد که او فراموش کرده، نمی‌خواهد عن علمٍ و عمدٍ انکار کند. پس او هم حقّی دارد، این را هم فراموش نکنید! ◀️ امّا اگر خود شما هم می‌دانید که این ادّعایی که علیه او دارید، ادّعای درستی نیست، بلکه حق با آن طرف مقابل است، حقّ او بر شما این است که: 3⃣ اگر شما خود را مبطِل می‌دانی، قطع دعوا کنی، از خدای متعال بترسی! 🌱 معنایش این است که اگر ما -نستَجیرُ بالله- از خدا نترسیدیم در آن‌جایی که خودمان را مبطِل می‌دانیم، هم‌چنان ادامه دادیم، فقط حقّ خدا را تضییع نکردیم، حقّ این برادر مؤمن را هم تضییع کردیم. این کار انسان را خیلی مشکل می‌کند. 🍃 ببینید همین یک کلمه، همین یک فقره اگر در بین ما که یک مسئولیت‌هایی در مدیریت جامعه‌ی اسلامی داریم، اگر مورد توجّه قرار بگیرد، چقدر مشکلات حل می‌شود. ❇️ با کسی اختلاف داریم در زمینه‌ی مسائل سیاسی، مسائل مدیریتی کشور، برای خودمان حقّی قائلیم، معتقدیم به حقّ ما ظلم شده، جفا شده، همین را رعایت کنیم: 🌱 اوّلاً: در گفتگو، در حرف‌زدن ملاحظه کنیم، زیبا، نیکو حرف بزنیم. این‌طور نباشد هر چه از دهان‌مان درآمد، بگوییم. 🌱 ثانیاً: طرف مقابل هم بالأخره یک حقّی دارد، آن را هم از یاد نبریم. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۷؛ فیض کاشانی 📆 یکشنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۳ مکاسب محرّمه)
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: من به شما عرض می‌کنم به حول قوه‌ی الهی گستره‌ی مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت 🔹️رهبر انقلاب اسلامی هم‌اکنون در دیدار اقشار مختلف مردم در سخنان پیرامون تحولات اخیر منطقه: ✏️ مقاومت این است، جبهه مقاومت این است: هرچه فشار بیاورید محکم‌تر می‌شود، هرچه جنایت کنید، پرانگیزه‌تر می‌شود. هرچه با آنها بجنگید، گسترده‌تر می‌شود و من به شما عرض می‌کنم به حول قوه‌ی الهی گستره‌ی مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت. ✏️ آن تحلیلگرِ نادانِ بی‌خبر از معنای مقاومت خیال می‌کند که مقاومت که ضعیف شد، ایران اسلامی هم ضعیف خواهد شد و من عرض می‌کنم به حول و قوه‌ی الهی، به اذن الله تعالی، ایران قوی مقتدر است و مقتدرتر هم خواهد شد. ۱۴۰۳/۹/۲۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 |  رهبر انقلاب، صبح امروز: مناطق تصرف‌شده‌ی سوریه به وسیله‌ی جوانان غیور سوری آزاد خواهد شد؛ شک نکنید این اتفاق خواهد افتاد ✏️ جاپای آمریکا هم قرص نخواهد شد، به توفیق الهی، بحول و قوه الهی، آمریکا هم به‌ وسیله‌ی جبهه‌ی مقاومت از منطقه اخراج خواهد شد. ۱۴۰۳/۹/۲۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ | تبیین و ترسیم وضع امروز سوریه 🔹️چرا در سالهای ۹۰ تا ۹۶ که در سوریه حضور داشتیم، نظام آن حفظ شد؟ 🔹️چرا در ۱۴۰۳ که در سوریه مانند گذشته نبودیم، دولت آن سقوط کرد؟ 🔹️نوع حضور ما در سوریه و عراق در آن زمان چطور بود؟ 🔹️چه کسانی در اتفاقات سوریه نقش داشتند؟ 🔹️از قرائن نقش آمریکا و رژیم صهیونی در سوریه چیست؟ 🔹️اهداف مهاجمین چیست؟ 🔹️آینده جبهه مقاومت چه خواهد شد؟ 👈 پاسخ به این سوالات در سخنرانی ۱۴۰۳/۹/۲۱ رهبر انقلاب اسلامی در پی تحولات منطقه بیان شده و در این اطلاع‌نگاشت در دسترسی شماست. 📥‌ نسخه قابل چاپ را از اینجا دریافت کنید. 💻 Farsi.Khamenei.ir
1⃣1⃣ جلسه یازدهم 📚 رساله نماز و روزه (مقام‌معظّم‌رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۹۳۶ تا ۹۵۳ (روزه؛ احکام روزه مسافر)
جلسه ۱۱. روزه (مسأله ۹۳۶ تا ۹۵۳، رساله نماز و روزه، احکام روزه مسافر). ۲۲ آذر ۱۴۰۳ .mp3
8.11M
🔈 استاد:حجت‌الإسلام 📆 جلسه یازدهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۱: «سه خصوصیت زیبای انسانی» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 [عَنْهُ عَنِ اَلْهَيْثَمِ اَلنَّهْدِيِّ عَنْ عَبْدِ اَلْعَزِيزِ بْنِ عُمَرَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ اَلْحَلَبِيِّ قَالَ:] قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ الله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): أَيُّ اَلْخِصَالِ بِالْمَرْءِ أَجْمَلُ؟ فَقَالَ: «وَقَارٌ بِلاَ مَهَابَةٍ، وَ سَمَاحٌ بِلاَ طَلَبِ مُكَافَأَةٍ، وَ تَشَاغُلٌ بِغَيْرِ مَتَاعِ اَلدُّنْيَا». 🖊 شرح حدیث: 🍃 ممكن است خيلى از خصوصيات اخلاقى و رفتارى براى انسان‌ها زيبايی آفرين باشد، لكن بعضى از اين خصوصيات از لحاظ زيبايى برتر از ديگر خصوصيات است، 🍃 آن ها عبارتند از: 1⃣ وَقَارٌ بِلاَ مَهَابَةٍ 🍃 وقار بدون مهابت 🌱 وَقار يعنى: متانت و سنگينی در رفتار، كه ناشى و حاكی از متانت فكرى و روحى است، كه در رفتار انسان تجلّی پيدا مى‌كند، نقطه مقابلش جلافت و سبكی است. 🍃 لكن اين وقار همراه نشود با مهابت، 🌱 مهابت يعنى: هيبت داشتن و ترس‌آور بودن، وقار باشد، امّا مهابت نباشد. 🛑 نقطه مقابل بعضى از سیاست‌مداران رايج دنيا كه مهابت دارند، ترسناكند، دستور كشتار و سركوب مردم مى‏دهند، اين، مهابت مذموم است، نه وقار ممدوح. 2⃣ وَ سَمَاحٌ بِلاَ طَلَبِ مُكَافَأَةٍ 🌱 سماح يعنی: گشاده‌دستى، به آسانی چيزى را كه متعلّق به خود است، در اختيار ديگرى قرار دادن، مصداق رايجش پول است كه به ديگرى قرض بدهد، يا بلاعوض انفاق كند. فقط هم اين نيست، شامل چيزهای معنوى هم می‌شود، كارى از او برمی‌آید، مشكلى را می‌تواند گره‌گشايی بكند، بدون توقع و چشم‌داشت، بده بستان نباشد. 🍂 بده بستان يک كار معمولى متعارف است، اين جزو خلقيات والا به حساب نمی‌آید. 3⃣ وَ تَشَاغُلٌ بِغَيْرِ مَتَاعِ اَلدُّنْيَا 🌱 تشاغل: دائماً اشتغال داشته باشد، امّا به چيزى غير از بهره‌هاى دنيای مذموم. 🍃 كسانى كه از صبح تا شب دائماً مشغول كار و تلاش‌اند، اين طرف و آن طرف می‌دوند، ولى براى خودشان، براى تجمّلات‌شان، براى افزودن حساب بانكی شان. ❌ اين اشتغال دائمى مطلوب نيست، ✅ اشتغال دائمى به غير متاع دنيا، شامل آن‌جایی می‌شود كه تلاش براى آبادانی دنيا براى ديگران، براى خدمت به ديگران باشد. اين تلاش و اشتغال براى متاع دنيا محسوب نمى‏شود، و از فضائل والا محسوب می‌شود. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۱؛ فیض کاشانی 📆 ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۲ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۱۱ (نکات تکمیلی) 🌺 نماز مسافر 🍀 مسافرى كه بايد نمازهاى چهار ركعتى را در سفر دو ركعت بخواند، نبايد روزه بگيرد، و روزه حرام است. 🌱 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه‌السّلام) قَالَ: سَمَّى رَسُولُ الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قَوْماً صَامُوا حِينَ أَفْطَرَ وَ قَصَّرَ عُصَاةً؛ وَ قَالَ: هُمُ الْعُصَاةُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَ إِنَّا لَنَعْرِفُ أَبْنَاءَهُمْ وَ أَبْنَاءَ أَبْنَائِهِمْ إِلَى يَوْمِنَا هَذَا. (الكافي) 🍀 ملاک تمام و شکسته خواندن نماز، همان لحظه‌ای است که می‌خواهد نماز بخواند، نه زمانی که اذان گفته می‌شود، یا نماز قضاء می‌شود، (نه اول و نه آخر وقت)؛ لذا اگر در زمانی که می‌خواهد نماز بخواند مسافر است نماز را باید شکسته بخواند، و اگر در وطن یا مانند آن است باید تمام بخواند. بله؛ اگر نماز قضاء شد، ملاکِ کیفیتِ قضاء (تمام یا قصر)، آخر وقت است. 🌱 مثلاً اگر اذان ظهر در تهران ساعت ۱۳، و اذان مغرب ساعت ۲۰ است، و شخصی می‌خواهد از تهران (وطن) به قم مسافرت کند، اگر ساعت ۱۴ می‌خواهد در تهران نماز بخواند، باید نماز را تمام بخواند، و اگر ساعت ۱۶ در مسیر (بعد از حدّ ترخّص) یا در قم می‌خواهد نماز را بخواند باید قصر بخواند، و اگر ساعت ۱۹ به تهران بازگشت، و آن‌گاه خواست نماز را بخواند، باید نماز را تمام بخواند. و اگر نمازش قضاء شد، ملاک آخر وقت است، اگر آخر وقت در وطن بوده، تمام قضاء نماید، و اگر در سفر بوده، قصر قضاء کند. 🌺 روزه مسافر 🍀 اما ملاک در روزه؛ لحظه زوال آفتاب و اذان ظهر است؛ که اگر مسافر است روزه صحیح نیست، و اگر در وطن یا مانند آن است باید روزه بگیرد. 🌱 عَنْ أَبِي عَبْدِ الله (علیه‌السلام): إِنْ خَرَجَ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَنْتَصِفَ النَّهَارُ فَلْيُفْطِرْ، وَ لْيَقْضِ ذَلِكَ الْيَوْمَ؛ وَ إِنْ خَرَجَ بَعْدَ الزَّوَالِ فَلْيُتِمَّ يَوْمَهُ. (الكافي؛ ج ۴؛ ص ۱۳۱) ✅ آیت‌الله خامنه‌ای: هرگاه روزه‌دار پیش از ظهر مسافرت نماید، در صورتی که از شب قبل قصد سفر کرده باشد، روزه‌اش باطل است. ولی اگر قصد سفر در روز بوده بنابر احتیاط واجب روزه بگیرد و پس از ماه رمضان آن روز را قضا کند. (🌱 امّا بنا بر نظر امام خمینی و آیت‌الله سیستانی: اگر روزه‌دار پيش از ظهر مسافرت كند، وقتی به حدّ تَرَخُّص برسد، نمی‌تواند آن روز را روزه بگیرد؛ چه شب قبل قصد سفر داشته یا نداشته‌ است.) 🍀 و مسافرى كه نمازش را تمام مى‌خواند، بايد در سفر روزه بگيرد. مثل كسى كه شغلش مسافرت است، يا سفر او سفر معصيت است، مثل زنی که بدون اجازه شوهر به مسافرت غیر واجب رفته است، یا کسی که سفر برای او ضرر یا خطر دارد. ✅ آیت‌الله خامنه‌ای: مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد، هر چند براى فرار از روزه باشد، البته بهتر است به سفر نرود، مگر این‌که سفر برای کار نیکو یا لازمی باشد. (🌱 آیت‌الله سيستانى: اگر برای فرار از روزه باشد مکروه است، و هم‌چنين است مطلقِ سفر در ماه رمضان، مگر اين‌كه سفر براى حجّ يا عمره يا استقبال برادر مؤمن يا از بيم تلف مال و يا تلف جان برادر مؤمن يا به جهت ضرورتی باشد.)
هدایت شده از صلح میرزایی
✅ابطال انگاره ها انگاره‌هایی که در بیانات ۲۱آذر رهبر معظم انقلاب مدّظلّه‌العالی ابطال شد: - مشروعیت حکومت برخاسته از مسلحین - محکم شدن جاپای با سقوط نظام - کنار آمدن جوانان غیور سوریه با اشغال کشورشان - محافظه‌کار شدن فرماندهان ارشد و - نابود شدن جبهه - ضعیف شدن ایران قوی مقتدر - بی‌ثمر بودن خون شهدای مدافع حرم و زحمات ۱۳ ساله در سوریه - شروع همکاری از سوی ایران نه سوریه - بی‌تأثیر بودن سقوط حکومت سوریه - نقش اول بودن ترکیه در اتفاقات اخیر و ندیدن آمریکا و اسرائیل - ضعیف یا محدود شدن دامنه مقاومت با افزایش خباثت و جنایت دشمن - صحت عملیات مستقل و غیر مستشاری نیروهای مسلح در کشوری دیگر - ترک یاری اسد از سوی ایران در ماه‌های اخیر - تسلیم شدن ج.ا - دشمنی اسراییل و آمریکا صرفاً با دولتهای مقاومت نه ملتها و کشورهای آن - کم‌اهمیت بودن ترساندن مردم 🟦https://virasty.com/solhmirzaei/1734083942601811840 🟩https://farsnews.ir/solhmirzaei/1734083596159096706 📲 @solhmirzaei58
جلسه ۵۴. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۴۵. حرمة التکسب بالواجبات... فإن قلت. ۲۴ آذر ۱۴۰۳ .mp3
10.07M
جلسه ۵۴. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الخامس: حرمة التکسب بالواجبات المکاسب، ج۲، ص ۱۴۵؛ فإن قلت 📆 شنبه؛ ۲۴ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۴: «اساس کار سه چیز است» 🌕 عن اميرالمؤمنين (علیه‌السلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «مَا مِنْ شَيْءٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى مِنَ اَلْإِيمَانِ بِهِ، وَ اَلْعَمَلِ اَلصَّالِحِ، وَ تَرْكِ مَا أَمَرَ بِهِ أَنْ يَتْرُكَهُ». 🖊 شرح حدیث: 🍃 بعضى دنبال برخى از اعمال مستحبّه و ذكر و وِرد هستند، كه البته خيلى خوب است انسان متذكّر بشود، و به‌خصوص از افرادى كه صاحب مقامات معنوى باشند انسان تعليم بگيرد. اين‌ها خيلى خوب است، لکن اساس كار اين‌ها نيست. ❇️ اساس كار، سه چيز است، كه اين‌جا بيان فرمودند كه اگر اين پايه كار درست شد، بعد انسان اذكار، نوافل، و مستحبات را اضافه کند. اساس كار اين است: 1⃣ مَا مِنْ شَيْءٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى مِنَ اَلْإِيمَانِ بِهِ 🍃 هيچ چيزى پيش خداى متعال محبوب‌تر نيست من الايمان به. 🌱 اوّل ايمان، ايمان را قرص و محكم كند. 🌱 باور به خدا، به مبدأ، به معاد، و به نبوّت، اين‌ها را در دل خودش راسخ كند. 🍃 كه اين رسوخ، هم از طريق تحكيمِ مبانی عقيدتی می‌شود، استدلال و تفکّر، هم از عمل صالح، از توجّه به خدا و ياد خدا بودن حاصل می‌شود. 2⃣ وَ اَلْعَمَلِ اَلصَّالِحِ كار نيک، 🌱 كه اظهر مصاديق كار نيک، عمل به واجبات است، که انسان واجبات را اعمّ از عبادات و غير عبادات، انجام بدهد. 3⃣ وَ تَرْكِ مَا أَمَرَ بِهِ أَنْ يَتْرُكَهُ. 🍃 ترک گناه. اين، مهم‌ترين كار است، كه انسان مرتكب گناهان، كبائر و صغائر بشود -خداى نكرده- و اين رشته‌ی فاسد را در زندگى خودش، در دل و جان خودش، مستمراً ادامه دهد! از آن طرف هم با خداى متعال در ارتباط باشد! 🍃 گفت: سبحه بر كف، توبه بر لب، دل پر از شوق گناه، معصيت را خنده می‌آيد به استغفار ما! ✅ اين، فايده ندارد. انسان این‌طور با دل پر از شوق گناه و فكر گناه و انگيزه گناه و خداى نكرده صدور گناهان، ذكر بگويد، اين ذكر خيلى اثر نمى‌كند. 🌱 مثل اين است كه انسان يک زهری را، يک سمّی را، داخل بدن خودش بكند، از آن طرف هم غذاى مقوّی بخورد. این غذای مقوّی فايده‌ای ندارد، آن سمّ كار خودش را می‌كند. 📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۰۸. 📚 ۲۴ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۴ مکاسب محرّمه)
◀️ استئجار نائب حج 📚 تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، ج ۱۱، ص ۱۶۳ 🍃 مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ اَلْعَبَّاسِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا يُقَالُ لَهُ عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ بْنُ سِنَانٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ رَجُلٌ، فَأَعْطَاهُ ثَلاَثِينَ دِينَاراً يَحُجُّ بِهَا عَنْ إِسْمَاعِيلَ، وَ لَمْ يَتْرُكْ شَيْئاً مِنَ اَلْعُمْرَةِ إِلَى اَلْحَجِّ إِلَّا اِشْتَرَطَ عَلَيْهِ، حَتَّى اِشْتَرَطَ عَلَيْهِ أَنْ يَسْعَى فِي وَادِي مُحَسِّرٍ، ثُمَّ قَالَ: يَا هَذَا! إِذَا أَنْتَ فَعَلْتَ هَذَا كَانَ لِإِسْمَاعِيلَ حَجَّةٌ بِمَا أُنْفِقَ مِنْ مَالِهِ، وَ كَانَ لَكَ تِسْعُ حِجَجٍ بِمَا أَتْعَبْتَ مِنْ بَدَنِكَ. وَ رَوَاهُ اَلشَّيْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ: مِثْلَهُ . https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/174980 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
◀️ ثواب نیابت در حجّ 📚 تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، ج ۱۱، ص ۱۶۴ 🍃وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ يُوسُفَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْمُؤْمِنِ عَنِ اِبْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قُلْتُ لَهُ اَلرَّجُلُ يَحُجُّ عَنْ آخَرَ مَا لَهُ مِنَ اَلثَّوَابِ؟ قَالَ: لِلَّذِي يَحُجُّ عَنْ رَجُلٍ أَجْرُ وَ ثَوَابُ عَشْرِ حِجَجٍ. أَقُولُ: هَذَا مَحْمُولٌ عَلَى مَنْ تَبَرَّعَ بِالْحَجِّ عَنِ الْغَيْرِ وَ لَمْ يَأْخُذْ أُجْرَةً لِمَا تَقَدَّمَ. https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/174982 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
جلسه ۵۱. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۷۰. في المفاهیم... مفهوم الشرط... ثمّ إنّه ربما یتمسّك للدلالة. ۲۴ آذر ۱۴۰۳ .mp3
11.11M
🎙جلسه ۵۱. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثالث: في المفاهیم ج۱، ص ۲۷۰؛ مفهوم الشرط... ثمّ إنّه ربما یتمسّك للدلالة 📆 شنبه؛ ۲۴ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۱: «رسالة حقوق: حقّ مستشیر (کسی که از شما مشورتی می‌خواهد) و حقّ مشیر (کسی که از او مشورت خواستید)» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ أَمَّا حَقُّ اَلْمُسْتَشِيرِ فَإِنْ عَلِمْتَ أَنَّ لَهُ رَأْياً حَسَناً أَشَرْتَ عَلَيْهِ، وَ إِنْ لَمْ تَعْلَمْ لَهُ أَرْشَدْتَهُ إِلَى مَنْ يَعْلَمُ؛ وَ حَقُّ اَلْمُشِيرِ عَلَيْكَ أَنْ لاَتَتَّهِمَهُ فِيمَا لاَيُوَافِقُكَ مِنْ رَأْيِهِ، وَ إِنْ وَافَقَكَ حَمِدْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ» 🖊 شرح حدیث: ◀️ کسی که از شما مشورتی می‌خواهد، در امری از امور زندگی خود با شما مشورت می‌کند، حقّ او این است که: 1⃣ اگر یک رأی خوبی، راهنمایی خوبی به ذهن‌تان رسید، آن را به او به عنوان مشورت می‌دهید، 2⃣ و اگر چیزی به ذهن‌تان نیامد به عنوان مشورت که به او مشورت بدهید، او را راهنمایی کنید به کسی که او می‌تواند این شخص را مشورت بدهد. 🌱 در امری از امور دینی یا دنیوی مثل ازدواج فرض بفرمایید یا قبول فلان مسئولیت و ... با شما مشورت می‌کند. اگر خودتان به ذهن‌تان چیزی نرسید، او را هدایت کنید، بگویید برو از فلانی بپرس، او می‌داند. ❌ بخل نکنید نه در دادنِ رأی خود، نه در هدایت او به سمت کسی که می‌تواند رأی خوب را به او بدهد. ◀️ امّا اگر شما از کسی مشورت خواستید، او به شما مشورت داد، او هم حقّی به گردن شما دارد. حقّ او این است که: 1⃣ اگر مشورتی که او به شما می‌دهد، موافق با میل و رأی شما نبود، با سلیقه‌ی شما نبود، آن را نپسندیدید، او را متّهم نکنید! ❌ نگویید: او با من غرض‌ورزی کرد. 2⃣ امّا اگر آن‌چه او در مقام مشورت گفت، حرف او مطابق با تشخیص و نظر خود شماست، اگر این‌طور شد، خدای متعال را حمد کنید. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۷؛ فیض کاشانی 📆 دوشنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۴ مکاسب محرّمه)
جامع الاحادیث تهذيب الأحکام ج ۹، ص ۵۷ امیرالمؤمنین (علیه السلام) >امام صادق (علیه السلام) اَلْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَنِ اَلشَّاةِ تُذْبَحُ، فَلاَ تَحَرَّكُ وَ يُهَرَاقُ مِنْهَا دَمٌ كَثِيرٌ عَبِيطٌ؟ فَقَالَ: «لاَ تَأْكُلْ؛ إِنَّ عَلِيّاً (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) كَانَ يَقُولُ: «إِذَا رَكَضَتِ اَلرِّجْلُ أَوْ طَرَفَتِ اَلْعَيْنُ فَكُلْ» » . https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/95543 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
جامع الاحادیث الکافي ج ۶، ص ۲۳۲ امیرالمؤمنین (علیه السلام) >امام صادق (علیه السلام) اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: فِي كِتَابِ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): إِذَا طَرَفَتِ اَلْعَيْنُ أَوْ رَكَضَتِ اَلرِّجْلُ أَوْ تَحَرَّكَ اَلذَّنَبُ فَكُلْ مِنْهُ فَقَدْ أَدْرَكْتَ ذَكَاتَهُ . https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/115283 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
جلسه ۵۵. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۴۷. حرمة التکسب بالواجبات... ثمّ اعلم. ۲۵ آذر ۱۴۰۳ .mp3
10.54M
جلسه ۵۵. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الخامس: حرمة التکسب بالواجبات المکاسب، ج۲، ص ۱۴۷؛ ثمّ اعلم 📆 یکشنبه؛ ۲۵ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۵: «طرفه‌ی پیامبر به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» ⚫️ روايت امروز را به مناسبت تعلّق ایّام به حضرت صديقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) از کلمات آن حضرت انتخاب كرديم. 🌕 [أَخْبَرَنَا اَلْقَاضِي أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ اَلْجِعَابِيُّ، قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْعَبَّاسِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي مُحَمَّدٍ يَحْيَى بْنِ اَلْمُبَارَكِ اَلْيَزِيدِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا اَلْخَلِيلُ بْنُ أَسَدٍ أَبُو اَلْأَسْوَدِ اَلنُّوشْجَانِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا رُوَيْمُ بْنُ يَزِيدَ اَلْمِنْقَرِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا سَوَّارُ بْنُ مُصْعَبٍ اَلْهَمَدَانِيُّ، عَنْ عَمْرِو بْنِ قَيْسٍ، عَنْ سَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ، عَنْ شَقِيقِ بْنِ سَلَمَةَ] عَنِ اِبْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ) فَقَالَ: يَا اِبْنَةَ رَسُولِ اَللَّهِ، هَلْ تَرَكَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) عِنْدَكَ شَيْئاً: تُطْرِفِينِيهِ. فَقَالَتْ: يَا جَارِيَةُ، هَاتِ تِلْكَ اَلْحَرِيرَةَ. فَطَلَبَتْهَا فَلَمْ تَجِدْهَا، فَقَالَتْ: وَيْحَكِ اُطْلُبِيهَا، فَإِنَّهَا تَعْدِلُ عِنْدِي حَسَناً وَ حُسَيْناً. فَطَلَبَتْهَا فَإِذَا هِيَ قَدْ قَمَمَتْهَا فِي قُمَامَتِهَا، فَإِذَا فِيهَا: قَالَ مُحَمَّدٌ اَلنَّبِيُّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «لَيْسَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ مَنْ لَمْ يَأْمَنْ جَارُهُ بَوَائِقَهُ، وَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ فَلاَ يُؤْذِي جَارَهُ، وَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْراً أَوْ يَسْكُتْ. إِنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ اَلْخَيِّرَ اَلْحَلِيمَ اَلْمُتَعَفِّفَ، وَ يُبْغِضُ اَلْفَاحِشَ اَلضَّنِينَ اَلسَّئَّالَ اَلْمُلْحِفَ. إِنَّ اَلْحَيَاءَ مِنَ اَلْإِيمَانِ، وَ اَلْإِيمَانُ فِي اَلْجَنَّةِ، وَ إِنَّ اَلْفُحْشَ مِنَ اَلْبَذَاءِ، وَ اَلْبَذَاءُ فِي اَلنَّارِ». 🖊 شرح حدیث: آيا پيغمبر يک سخن تازه‌ای كه به عنوان طُرفِه آن را به من بگوئی، پيش تو گذاشته؟ این مرد احتمال می‌داده -طبق نقل ابن مسعود- كه يک حدیثى، يک سخنى، نزد فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) باشد كه از ديگران آن را نشنيده باشد. 🌱 تُطرِفينيه، آن را به عنوان يک طرفه‌ای، یک حرف تازه‌ای به من بگویی. 🌕 فقالت (عليهاالسلام): يا جارية! هاتِ تلکَ الحريرة، يا در نسخه‌ای دارد «الجَريدَة». حضرت به مستخدمه خودشان رو كردند، فرمودند: ای جاريه! آن جريده مرا، آن نوشته مرا، یا طبقِ آن نسخه: آن حريره مرا -چون روی حرير هم گاهی می‌نوشتند- بياور! 🍃 فَطَلَبَتها، فلَم‌تَجِدها، آن را نيافت! 🍃 فقالت: وَيلَكِ اُطلُبيها، برو بگرد، پيدا كن! 🌕 فإنَّها تَعدِل عندي حَسَناً و حُسَيناً، اين سخن پيغمبر به قدر حسن و حسين در نزد من ارزش دارد! حال، يا به خاطر محتوای اين سخن، يا به خاطر اين‌كه اين يادگار پدر بزرگوارش است و اين يادگار برای او، یادگارِ حكمت‌آميزی است، برای او اين قدر ارزش دارد. 🍃 فَطَلَبَتها، آن مستخدم دوباره جستجو كرد، 🍃 فإذا هِي قَد قَمَّمَتها في قِمامَتِها، 🌱 قِمامه يعنی بالای هر چيزی. بالأخره آن را پيدا كرد، ديد كه آن را در قسمت بالای بيت گذاشته است، روی طاقچه‌ی بلندی، يک جای دور از دسترسی كه در خطر گم‌شدن قرار نگيرد، 🍃 فإذا فيها، در اين نوشته اين‌طور آمده بود: 🌕 قال محمّد النبي (صلی‌الله‌علیه‌وآله): ليس مِن المؤمنين مَن لَم‌يَأمَن جارُه بَوائِقَه، 🍃 از مؤمنين نيست كسی که همسايه او از شرّ او در امان نباشد.روابط اجتماعی این قدر مهم است. شما در يک خانه‌ای كه زندگی می‌كنيد، همسايگانی داريد، اگر قرار باشد از رفت و آمد شما، از صدای تلويزيون شما، از برخی رفتارهای شما، از بداخلاقی شما، همسايه‌ی شما آسيب ببيند، اين اختلال در كلّ نظام شهروندی بوجود می‌آيد. ما به چشمِ كم به این دستورها نگاه می‌كنيم. هر كسی مواظب باشد كه شرارتش به همسايه‌اش نرسد، ببينيد چه اتفاقی می‌افتد. اين همه مشكلات ميان مردم، مشكل مِلكی، مشكل اخلاقی، مشكل فرهنگی، مشكلات گوناگون رفتاری بين افراد مردم، همين یک قلم را اگر كسی رعايت كند، چقدر از اين مشكلات كاسته خواهد شد.
🌕 و مَن كان يُؤمِن بالله و اليومِ الآخر فلايُؤذي جارَه، و مَن كان يُؤمِن بالله و اليوم الآخِر فليَقُل خَيراً أو يَسكُت! 🍃 اين هم يک دستور؛ يا سخن نيک بر زبان بياور، يا ساكت شو! 🌱 در هر محفلی، در هر مجلسی، سخن نيک: يا نصيحت است، يا ذكر است، يا موعظه است، يا مشورت‌دادن به نيكی است، يا امر به معروف است، يا سرگرمی متناسب و سالم و ايجاد فرح در دل مؤمنين است، و همه اين‌ها به یک نحوی خير است. اگر سخنِ خيری داری بگو، أو يَسكُت، اگر سخن خيری نيست، می‌خواهی يک حرفی وسط بياوری، يا يک دروغی، يا يک مبالغه‌ی نامطلوبی، يا يک غيبتی، يا يک ايجاد شرّی، يا يک تحليلِ غلط سياسی‌ای بناست بكنی، سكوت كن! 🌕 إنّ الله تعالي يُحبُّ الخَيِّرَ الحَليمَ المُتِعَفِّف، 🍃 خدای متعال دوست می‌دارد انسان خيّر را، 🌱 يعنی كسی كه فعل و قول او برای مردم خير باشد. 🍃 الحليم، با ظرفيت باشد، در مقابل حوادث گوناگون فوری آتش نگيرد. 🌱 بعضی‌ها هستند اگر شادیِ زياد به آن‌ها دست دهد، فوری خودشان را گم می‌كنند! غمی، ناراحتی‌ای، يک چيز نامطلوبی هم پيش بيايد، فوری خودشان را گم می‌كنند! اين، درست نقطه‌ی مقابل آن حلم است، اسمش هم در اصطلاحات اخلاقیِ روايات «سفاهت» است. 🌱 حليم در مقابل سفيه است. 🍃 المُتِعَفّف، انسان عفيف. 🌱 دست او پاک، چشم او پاک، برخورد او پاک، زبان او پاک همراه با عفت. 🌕 و يُبغِضُ الفاحشَ الظَّنین، 🍃 خدای متعال مبغوض می‌دارد انسان فاحش را، 🌱 فاحش يعنی بددهن. بعضی‌ها به خيال افشاگری، بنا می‌كنند بددهنی كردن عليه اين و آن، حرف می‌زنند، نسبت می‌دهند، بدون اين‌كه اطّلاعی داشته باشند! 🍃 يک چيزهایی را هم انسان علم دارد، واجب نيست بگويد، 🌱 فضلاً از آن چيزهایی كه علم ندارد. قولِ به غير علم، عليه اين، عليه آن. 🌱 فحش يعنی سخن نابجا، بددهنی نسبت به اين و آن. 🌕 الظّنين البخيل، 🍃 خدای متعال مبغوض می‌دارد انسان بخيل را. 🌕 السائِلَ المُلحِف، 🍃 آن كسی كه يک چيزی را از شما می‌خواهد، مثل کنه به شما چسبيده! اين هم از صفاتی است كه خدای متعال مبغوض می‌دارد آن را. 🌕 إنّ الحياءَ مِن الإيمان. ميراث پيغمبر اين‌هاست، مهمترين ميراث پیغمبر برای دختر عزيزش، دردانه‌اش. 🍃 كه در روايت دارد هيچ كسی را پیغمبر به قدر فاطمه دوست نمی‌داشت. 🍃 إنّ الحياءَ مِن الإيمان، حياء از ايمان است. 🌱 حياء به معنای كم‌رویی و خجالتی بودن نيست؛ يعنی انسان چشمش، زبانش، حالت بی‌پروا نداشته باشد. در مقابل گناه، در مقابل حرام، در مقابل نامحرم، دارای حياء باشد، خويشتن‌دار باشد. 🌕 و الإيمانُ في الجنة، حياء از ايمان است، ايمان هم در بهشت است. 🌕 و إنّ الفُحشَ مِن البَذاء، 🍃 بددهنی در شمار دشنام است. 🌕 و البَذاءُ في النار، و دشنام‌گفتن به اين و آن، در آتش است. 📚 كتاب مسند فاطمة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)؛ شیخ عزیزالله عطاردی، صفحۀ ۱۶۰. 📚 ۲۹ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۵ مکاسب محرّمه)
جلسه ۵۲. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۷۲. في المفاهیم... مفهوم الشرط... ثمّ إنّه ربما استدلّ المنکرون. ۲۵ آذر ۱۴۰۳ .mp3
9.58M
🎙جلسه ۵۲. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثالث: في المفاهیم ج۱، ص ۲۷۲؛ مفهوم الشرط... ثمّ إنّه ربما استدلّ المنکرون 📆 یکشنبه؛ ۲۵ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۲: «رسالة حقوق: حقّ مستنصِح (نصیحت‌خواه) و حقّ ناصح (نصیحت کننده)» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ حَقُّ اَلْمُسْتَنْصِحِ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَيْهِ اَلنَّصِيحَةَ، وَ لْيَكُنْ مَذْهَبُكَ اَلرَّحْمَةَ لَهُ وَ اَلرِّفْقَ بِهِ؛ وَ حَقُّ اَلنَّاصِحِ أَنْ تُلِينَ لَهُ جَنَاحَكَ، وَ تُصْغِيَ إِلَيْهِ بِسَمْعِكَ؛ فَإِنْ أَتَى بِالصَّوَابِ حَمِدْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ إِنْ لَمْ يُوَافِقْ رَحِمْتَهُ وَ لَمْ تَتَّهِمْهُ، وَ عَلِمْتَ أَنَّهُ أَخْطَأَ وَ لَمْ تُؤَاخِذْهُ بِذَلِكَ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مُسْتَحِقّاً لِلتُّهَمَةِ، فَلاَ تَعْبَأَ بِشَيْءٍ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى حَالٍ، وَ «لاٰ قُوَّةَ إِلَّا بِاللّٰهِ»» 🖊 شرح حدیث: 🌱 نُصح و نصیحت یعنی خیرخواهی. سخنی از سرِ خیرخواهی به کسی گفته بشود، این نصیحت است. 🍃 فرق بین مستشیر و مستنصِح این است که: مستشیر در یک امر خاصّی از انسان طلب مشورت می‌کند، ولی مستَنصِح، طالب یک سخن خیرخواهانه است. ◀️ حقّ مستَنصِح 1⃣ حقّ او این است که نصیحت را به او ادا کنی. 2⃣ واقعاً خیرخواهانه با او برخورد کنی. بنای بر این داشته باشی که نسبت به او با رحمت و رفق رفتار بکنی. ◀️ نقطه‌ی مقابل، آن نصیحت‌کننده است که او هم بر نصیحت‌خواه حقّی دارد. حقّ او این است که: 1⃣ با او با نرمش، با حالت قبول رفتار بکنی! 🌱 لین جَناح کنایه از این معناست؛ یعنی در مقابل او جبهه نگیرید! به قول معروف گارد نگیرید! با ملایمت، با حالت پذیرش با او برخورد کنید! 2⃣ گوش بدهید، درست به او دل بدهید! 3⃣ اگر حرفی که او به عنوان نصیحت می‌زند، مورد نظر شما نیست، این خیرخواهیِ او را، نظر او را قبول ندارید، این‌جا هم با حالت ترحّم با او رفتار بکنید! او را متّهم نکنید به این‌که از روی غرض‌ورزی حرفی می‌زند که بر طبق نظر شما نیست، بدانید که او اشتباه می‌کند. به نظر شما حرفِ او اشتباه است، او را مؤاخذه نکنید که چرا حرفی بر خلاف میل و نظر من در مقام نصیحت به من گفتی؟! 🍂 مگر کسی است که یا فاسق است، یا منحرف است، یا ضالّ است، مستحِقّ تهمت است که انسان به حرفش گوش نمی‌کند. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۷؛ فیض کاشانی 📆 یکشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۵ مکاسب محرّمه)
جلسه ۸. العروة الوثقی. فصلٌ في الجماعة... ج ۳، ص ۱۱۵، مسألة ٢. لاتشرع الجماعة في شئ من النوافل الأصلية. ۲۵ آذر ۱۴۰۳ .mp3
12.19M
🎙جلسه ۸. العروة الوثقی؛ فصلٌ في الجماعة ج ۳، ص ۱۱۵، مسألة ٢. لاتشرع الجماعة في شئ من النوافل الأصلية 📆 یکشنبه؛ ۲۵ آذر ۱۴۰۳
◀️ بدعت جماعت در نوافل ماه مبارک 📚 من لايحضره الفقيه، ج ۲، ص ۱۳۷ سَأَلَ زُرَارَةُ وَ مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ وَ اَلْفُضَيْلُ أَبَا جَعْفَرٍ اَلْبَاقِرَ وَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقَ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ): عَنِ اَلصَّلاَةِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ نَافِلَةً بِاللَّيْلِ جَمَاعَةً؟ فَقَالاَ: «إِنَّ اَلنَّبِيَّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) كَانَ إِذَا صَلَّى اَلْعِشَاءَ اَلْآخِرَةَ اِنْصَرَفَ إِلَى مَنْزِلِهِ، ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْ آخِرِ اَللَّيْلِ إِلَى اَلْمَسْجِدِ فَيَقُومُ فَيُصَلِّي فَخَرَجَ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ لِيُصَلِّيَ كَمَا كَانَ يُصَلِّي، فَاصْطَفَّ اَلنَّاسُ خَلْفَهُ، فَهَرَبَ مِنْهُمْ إِلَى بَيْتِهِ وَ تَرَكَهُمْ؛ فَفَعَلُوا ذَلِكَ ثَلاَثَ لَيَالٍ، فَقَامَ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فِي اَلْيَوْمِ اَلثَّالِثِ عَلَى مِنْبَرِهِ فَحَمِدَ اَللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ: «أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَلصَّلاَةَ بِاللَّيْلِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ مِنَ اَلنَّافِلَةِ فِي جَمَاعَةٍ بِدْعَةٌ، وَ صَلاَةَ اَلضُّحَى بِدْعَةٌ؛ أَلاَ فَلاَ تَجْتَمِعُوا لَيْلاً فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لِصَلاَةِ اَللَّيْلِ، وَ لاَ تُصَلُّوا صَلاَةَ اَلضُّحَى، فَإِنَّ تِلْكَ مَعْصِيَةٌ؛ أَلاَ فَإِنَّ كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ وَ كُلَّ ضَلاَلَةٍ سَبِيلُهَا إِلَى اَلنَّارِ» ثُمَّ نَزَلَ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ يَقُولُ: «قَلِيلٌ فِي سُنَّةٍ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ فِي بِدْعَةٍ»». https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/99883 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith