eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
415 دنبال‌کننده
574 عکس
82 ویدیو
134 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
جامع الاحادیث تهذيب الأحکام ج ۹، ص ۵۷ امیرالمؤمنین (علیه السلام) >امام صادق (علیه السلام) اَلْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَنِ اَلشَّاةِ تُذْبَحُ، فَلاَ تَحَرَّكُ وَ يُهَرَاقُ مِنْهَا دَمٌ كَثِيرٌ عَبِيطٌ؟ فَقَالَ: «لاَ تَأْكُلْ؛ إِنَّ عَلِيّاً (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) كَانَ يَقُولُ: «إِذَا رَكَضَتِ اَلرِّجْلُ أَوْ طَرَفَتِ اَلْعَيْنُ فَكُلْ» » . https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/95543 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
جامع الاحادیث الکافي ج ۶، ص ۲۳۲ امیرالمؤمنین (علیه السلام) >امام صادق (علیه السلام) اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: فِي كِتَابِ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): إِذَا طَرَفَتِ اَلْعَيْنُ أَوْ رَكَضَتِ اَلرِّجْلُ أَوْ تَحَرَّكَ اَلذَّنَبُ فَكُلْ مِنْهُ فَقَدْ أَدْرَكْتَ ذَكَاتَهُ . https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/115283 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
جلسه ۵۵. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۴۷. حرمة التکسب بالواجبات... ثمّ اعلم. ۲۵ آذر ۱۴۰۳ .mp3
10.54M
جلسه ۵۵. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الخامس: حرمة التکسب بالواجبات المکاسب، ج۲، ص ۱۴۷؛ ثمّ اعلم 📆 یکشنبه؛ ۲۵ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۵: «طرفه‌ی پیامبر به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» ⚫️ روايت امروز را به مناسبت تعلّق ایّام به حضرت صديقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) از کلمات آن حضرت انتخاب كرديم. 🌕 [أَخْبَرَنَا اَلْقَاضِي أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ اَلْجِعَابِيُّ، قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْعَبَّاسِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي مُحَمَّدٍ يَحْيَى بْنِ اَلْمُبَارَكِ اَلْيَزِيدِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا اَلْخَلِيلُ بْنُ أَسَدٍ أَبُو اَلْأَسْوَدِ اَلنُّوشْجَانِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا رُوَيْمُ بْنُ يَزِيدَ اَلْمِنْقَرِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا سَوَّارُ بْنُ مُصْعَبٍ اَلْهَمَدَانِيُّ، عَنْ عَمْرِو بْنِ قَيْسٍ، عَنْ سَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ، عَنْ شَقِيقِ بْنِ سَلَمَةَ] عَنِ اِبْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ) فَقَالَ: يَا اِبْنَةَ رَسُولِ اَللَّهِ، هَلْ تَرَكَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) عِنْدَكَ شَيْئاً: تُطْرِفِينِيهِ. فَقَالَتْ: يَا جَارِيَةُ، هَاتِ تِلْكَ اَلْحَرِيرَةَ. فَطَلَبَتْهَا فَلَمْ تَجِدْهَا، فَقَالَتْ: وَيْحَكِ اُطْلُبِيهَا، فَإِنَّهَا تَعْدِلُ عِنْدِي حَسَناً وَ حُسَيْناً. فَطَلَبَتْهَا فَإِذَا هِيَ قَدْ قَمَمَتْهَا فِي قُمَامَتِهَا، فَإِذَا فِيهَا: قَالَ مُحَمَّدٌ اَلنَّبِيُّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «لَيْسَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ مَنْ لَمْ يَأْمَنْ جَارُهُ بَوَائِقَهُ، وَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ فَلاَ يُؤْذِي جَارَهُ، وَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْراً أَوْ يَسْكُتْ. إِنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ اَلْخَيِّرَ اَلْحَلِيمَ اَلْمُتَعَفِّفَ، وَ يُبْغِضُ اَلْفَاحِشَ اَلضَّنِينَ اَلسَّئَّالَ اَلْمُلْحِفَ. إِنَّ اَلْحَيَاءَ مِنَ اَلْإِيمَانِ، وَ اَلْإِيمَانُ فِي اَلْجَنَّةِ، وَ إِنَّ اَلْفُحْشَ مِنَ اَلْبَذَاءِ، وَ اَلْبَذَاءُ فِي اَلنَّارِ». 🖊 شرح حدیث: آيا پيغمبر يک سخن تازه‌ای كه به عنوان طُرفِه آن را به من بگوئی، پيش تو گذاشته؟ این مرد احتمال می‌داده -طبق نقل ابن مسعود- كه يک حدیثى، يک سخنى، نزد فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) باشد كه از ديگران آن را نشنيده باشد. 🌱 تُطرِفينيه، آن را به عنوان يک طرفه‌ای، یک حرف تازه‌ای به من بگویی. 🌕 فقالت (عليهاالسلام): يا جارية! هاتِ تلکَ الحريرة، يا در نسخه‌ای دارد «الجَريدَة». حضرت به مستخدمه خودشان رو كردند، فرمودند: ای جاريه! آن جريده مرا، آن نوشته مرا، یا طبقِ آن نسخه: آن حريره مرا -چون روی حرير هم گاهی می‌نوشتند- بياور! 🍃 فَطَلَبَتها، فلَم‌تَجِدها، آن را نيافت! 🍃 فقالت: وَيلَكِ اُطلُبيها، برو بگرد، پيدا كن! 🌕 فإنَّها تَعدِل عندي حَسَناً و حُسَيناً، اين سخن پيغمبر به قدر حسن و حسين در نزد من ارزش دارد! حال، يا به خاطر محتوای اين سخن، يا به خاطر اين‌كه اين يادگار پدر بزرگوارش است و اين يادگار برای او، یادگارِ حكمت‌آميزی است، برای او اين قدر ارزش دارد. 🍃 فَطَلَبَتها، آن مستخدم دوباره جستجو كرد، 🍃 فإذا هِي قَد قَمَّمَتها في قِمامَتِها، 🌱 قِمامه يعنی بالای هر چيزی. بالأخره آن را پيدا كرد، ديد كه آن را در قسمت بالای بيت گذاشته است، روی طاقچه‌ی بلندی، يک جای دور از دسترسی كه در خطر گم‌شدن قرار نگيرد، 🍃 فإذا فيها، در اين نوشته اين‌طور آمده بود: 🌕 قال محمّد النبي (صلی‌الله‌علیه‌وآله): ليس مِن المؤمنين مَن لَم‌يَأمَن جارُه بَوائِقَه، 🍃 از مؤمنين نيست كسی که همسايه او از شرّ او در امان نباشد.روابط اجتماعی این قدر مهم است. شما در يک خانه‌ای كه زندگی می‌كنيد، همسايگانی داريد، اگر قرار باشد از رفت و آمد شما، از صدای تلويزيون شما، از برخی رفتارهای شما، از بداخلاقی شما، همسايه‌ی شما آسيب ببيند، اين اختلال در كلّ نظام شهروندی بوجود می‌آيد. ما به چشمِ كم به این دستورها نگاه می‌كنيم. هر كسی مواظب باشد كه شرارتش به همسايه‌اش نرسد، ببينيد چه اتفاقی می‌افتد. اين همه مشكلات ميان مردم، مشكل مِلكی، مشكل اخلاقی، مشكل فرهنگی، مشكلات گوناگون رفتاری بين افراد مردم، همين یک قلم را اگر كسی رعايت كند، چقدر از اين مشكلات كاسته خواهد شد.
🌕 و مَن كان يُؤمِن بالله و اليومِ الآخر فلايُؤذي جارَه، و مَن كان يُؤمِن بالله و اليوم الآخِر فليَقُل خَيراً أو يَسكُت! 🍃 اين هم يک دستور؛ يا سخن نيک بر زبان بياور، يا ساكت شو! 🌱 در هر محفلی، در هر مجلسی، سخن نيک: يا نصيحت است، يا ذكر است، يا موعظه است، يا مشورت‌دادن به نيكی است، يا امر به معروف است، يا سرگرمی متناسب و سالم و ايجاد فرح در دل مؤمنين است، و همه اين‌ها به یک نحوی خير است. اگر سخنِ خيری داری بگو، أو يَسكُت، اگر سخن خيری نيست، می‌خواهی يک حرفی وسط بياوری، يا يک دروغی، يا يک مبالغه‌ی نامطلوبی، يا يک غيبتی، يا يک ايجاد شرّی، يا يک تحليلِ غلط سياسی‌ای بناست بكنی، سكوت كن! 🌕 إنّ الله تعالي يُحبُّ الخَيِّرَ الحَليمَ المُتِعَفِّف، 🍃 خدای متعال دوست می‌دارد انسان خيّر را، 🌱 يعنی كسی كه فعل و قول او برای مردم خير باشد. 🍃 الحليم، با ظرفيت باشد، در مقابل حوادث گوناگون فوری آتش نگيرد. 🌱 بعضی‌ها هستند اگر شادیِ زياد به آن‌ها دست دهد، فوری خودشان را گم می‌كنند! غمی، ناراحتی‌ای، يک چيز نامطلوبی هم پيش بيايد، فوری خودشان را گم می‌كنند! اين، درست نقطه‌ی مقابل آن حلم است، اسمش هم در اصطلاحات اخلاقیِ روايات «سفاهت» است. 🌱 حليم در مقابل سفيه است. 🍃 المُتِعَفّف، انسان عفيف. 🌱 دست او پاک، چشم او پاک، برخورد او پاک، زبان او پاک همراه با عفت. 🌕 و يُبغِضُ الفاحشَ الظَّنین، 🍃 خدای متعال مبغوض می‌دارد انسان فاحش را، 🌱 فاحش يعنی بددهن. بعضی‌ها به خيال افشاگری، بنا می‌كنند بددهنی كردن عليه اين و آن، حرف می‌زنند، نسبت می‌دهند، بدون اين‌كه اطّلاعی داشته باشند! 🍃 يک چيزهایی را هم انسان علم دارد، واجب نيست بگويد، 🌱 فضلاً از آن چيزهایی كه علم ندارد. قولِ به غير علم، عليه اين، عليه آن. 🌱 فحش يعنی سخن نابجا، بددهنی نسبت به اين و آن. 🌕 الظّنين البخيل، 🍃 خدای متعال مبغوض می‌دارد انسان بخيل را. 🌕 السائِلَ المُلحِف، 🍃 آن كسی كه يک چيزی را از شما می‌خواهد، مثل کنه به شما چسبيده! اين هم از صفاتی است كه خدای متعال مبغوض می‌دارد آن را. 🌕 إنّ الحياءَ مِن الإيمان. ميراث پيغمبر اين‌هاست، مهمترين ميراث پیغمبر برای دختر عزيزش، دردانه‌اش. 🍃 كه در روايت دارد هيچ كسی را پیغمبر به قدر فاطمه دوست نمی‌داشت. 🍃 إنّ الحياءَ مِن الإيمان، حياء از ايمان است. 🌱 حياء به معنای كم‌رویی و خجالتی بودن نيست؛ يعنی انسان چشمش، زبانش، حالت بی‌پروا نداشته باشد. در مقابل گناه، در مقابل حرام، در مقابل نامحرم، دارای حياء باشد، خويشتن‌دار باشد. 🌕 و الإيمانُ في الجنة، حياء از ايمان است، ايمان هم در بهشت است. 🌕 و إنّ الفُحشَ مِن البَذاء، 🍃 بددهنی در شمار دشنام است. 🌕 و البَذاءُ في النار، و دشنام‌گفتن به اين و آن، در آتش است. 📚 كتاب مسند فاطمة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)؛ شیخ عزیزالله عطاردی، صفحۀ ۱۶۰. 📚 ۲۹ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۵ مکاسب محرّمه)
جلسه ۵۲. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۷۲. في المفاهیم... مفهوم الشرط... ثمّ إنّه ربما استدلّ المنکرون. ۲۵ آذر ۱۴۰۳ .mp3
9.58M
🎙جلسه ۵۲. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثالث: في المفاهیم ج۱، ص ۲۷۲؛ مفهوم الشرط... ثمّ إنّه ربما استدلّ المنکرون 📆 یکشنبه؛ ۲۵ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۲: «رسالة حقوق: حقّ مستنصِح (نصیحت‌خواه) و حقّ ناصح (نصیحت کننده)» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ حَقُّ اَلْمُسْتَنْصِحِ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَيْهِ اَلنَّصِيحَةَ، وَ لْيَكُنْ مَذْهَبُكَ اَلرَّحْمَةَ لَهُ وَ اَلرِّفْقَ بِهِ؛ وَ حَقُّ اَلنَّاصِحِ أَنْ تُلِينَ لَهُ جَنَاحَكَ، وَ تُصْغِيَ إِلَيْهِ بِسَمْعِكَ؛ فَإِنْ أَتَى بِالصَّوَابِ حَمِدْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ إِنْ لَمْ يُوَافِقْ رَحِمْتَهُ وَ لَمْ تَتَّهِمْهُ، وَ عَلِمْتَ أَنَّهُ أَخْطَأَ وَ لَمْ تُؤَاخِذْهُ بِذَلِكَ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مُسْتَحِقّاً لِلتُّهَمَةِ، فَلاَ تَعْبَأَ بِشَيْءٍ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى حَالٍ، وَ «لاٰ قُوَّةَ إِلَّا بِاللّٰهِ»» 🖊 شرح حدیث: 🌱 نُصح و نصیحت یعنی خیرخواهی. سخنی از سرِ خیرخواهی به کسی گفته بشود، این نصیحت است. 🍃 فرق بین مستشیر و مستنصِح این است که: مستشیر در یک امر خاصّی از انسان طلب مشورت می‌کند، ولی مستَنصِح، طالب یک سخن خیرخواهانه است. ◀️ حقّ مستَنصِح 1⃣ حقّ او این است که نصیحت را به او ادا کنی. 2⃣ واقعاً خیرخواهانه با او برخورد کنی. بنای بر این داشته باشی که نسبت به او با رحمت و رفق رفتار بکنی. ◀️ نقطه‌ی مقابل، آن نصیحت‌کننده است که او هم بر نصیحت‌خواه حقّی دارد. حقّ او این است که: 1⃣ با او با نرمش، با حالت قبول رفتار بکنی! 🌱 لین جَناح کنایه از این معناست؛ یعنی در مقابل او جبهه نگیرید! به قول معروف گارد نگیرید! با ملایمت، با حالت پذیرش با او برخورد کنید! 2⃣ گوش بدهید، درست به او دل بدهید! 3⃣ اگر حرفی که او به عنوان نصیحت می‌زند، مورد نظر شما نیست، این خیرخواهیِ او را، نظر او را قبول ندارید، این‌جا هم با حالت ترحّم با او رفتار بکنید! او را متّهم نکنید به این‌که از روی غرض‌ورزی حرفی می‌زند که بر طبق نظر شما نیست، بدانید که او اشتباه می‌کند. به نظر شما حرفِ او اشتباه است، او را مؤاخذه نکنید که چرا حرفی بر خلاف میل و نظر من در مقام نصیحت به من گفتی؟! 🍂 مگر کسی است که یا فاسق است، یا منحرف است، یا ضالّ است، مستحِقّ تهمت است که انسان به حرفش گوش نمی‌کند. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۷؛ فیض کاشانی 📆 یکشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۵ مکاسب محرّمه)
جلسه ۸. العروة الوثقی. فصلٌ في الجماعة... ج ۳، ص ۱۱۵، مسألة ٢. لاتشرع الجماعة في شئ من النوافل الأصلية. ۲۵ آذر ۱۴۰۳ .mp3
12.19M
🎙جلسه ۸. العروة الوثقی؛ فصلٌ في الجماعة ج ۳، ص ۱۱۵، مسألة ٢. لاتشرع الجماعة في شئ من النوافل الأصلية 📆 یکشنبه؛ ۲۵ آذر ۱۴۰۳
◀️ بدعت جماعت در نوافل ماه مبارک 📚 من لايحضره الفقيه، ج ۲، ص ۱۳۷ سَأَلَ زُرَارَةُ وَ مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ وَ اَلْفُضَيْلُ أَبَا جَعْفَرٍ اَلْبَاقِرَ وَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقَ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ): عَنِ اَلصَّلاَةِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ نَافِلَةً بِاللَّيْلِ جَمَاعَةً؟ فَقَالاَ: «إِنَّ اَلنَّبِيَّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) كَانَ إِذَا صَلَّى اَلْعِشَاءَ اَلْآخِرَةَ اِنْصَرَفَ إِلَى مَنْزِلِهِ، ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْ آخِرِ اَللَّيْلِ إِلَى اَلْمَسْجِدِ فَيَقُومُ فَيُصَلِّي فَخَرَجَ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ لِيُصَلِّيَ كَمَا كَانَ يُصَلِّي، فَاصْطَفَّ اَلنَّاسُ خَلْفَهُ، فَهَرَبَ مِنْهُمْ إِلَى بَيْتِهِ وَ تَرَكَهُمْ؛ فَفَعَلُوا ذَلِكَ ثَلاَثَ لَيَالٍ، فَقَامَ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فِي اَلْيَوْمِ اَلثَّالِثِ عَلَى مِنْبَرِهِ فَحَمِدَ اَللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ: «أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَلصَّلاَةَ بِاللَّيْلِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ مِنَ اَلنَّافِلَةِ فِي جَمَاعَةٍ بِدْعَةٌ، وَ صَلاَةَ اَلضُّحَى بِدْعَةٌ؛ أَلاَ فَلاَ تَجْتَمِعُوا لَيْلاً فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لِصَلاَةِ اَللَّيْلِ، وَ لاَ تُصَلُّوا صَلاَةَ اَلضُّحَى، فَإِنَّ تِلْكَ مَعْصِيَةٌ؛ أَلاَ فَإِنَّ كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ وَ كُلَّ ضَلاَلَةٍ سَبِيلُهَا إِلَى اَلنَّارِ» ثُمَّ نَزَلَ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ يَقُولُ: «قَلِيلٌ فِي سُنَّةٍ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ فِي بِدْعَةٍ»». https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/99883 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
◀️ بدعت جماعت در نوافل ماه مبارک 📚 تهذيب الأحکام، ج ۳، ص ۷۰ عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلْحَسَنِ عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِيدٍ اَلْمَدَائِنِيِّ عَنْ مُصَدِّقِ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ اَلصَّلاَةِ فِي رَمَضَانَ فِي اَلْمَسَاجِدِ؟ قَالَ: «لَمَّا قَدِمَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) اَلْكُوفَةَ أَمَرَ اَلْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) أَنْ يُنَادِيَ فِي اَلنَّاسِ: «لاَ صَلاَةَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فِي اَلْمَسَاجِدِ جَمَاعَةً»، فَنَادَى فِي اَلنَّاسِ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) بِمَا أَمَرَهُ بِهِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)، فَلَمَّا سَمِعَ اَلنَّاسُ مَقَالَةَ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ صَاحُوا وَا عُمَرَاهْ وَا عُمَرَاهْ، فَلَمَّا رَجَعَ اَلْحَسَنُ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ لَهُ: «مَا هَذَا اَلصَّوْتُ»؟! فَقَالَ: «يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ! اَلنَّاسُ يَصِيحُونَ وَا عُمَرَاهْ وَا عُمَرَاهْ» فَقَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «قُلْ لَهُمْ صَلُّوا»». https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/87255 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
⚫️ طبق آمار: ۸۱۸۸ مادر دو شهید؛ ۶۳۱ مادر سه شهید؛ ۸۲ مادر چهار شهید؛ ۲۱ مادر پنج شهید؛ ۶ مادر شش شهید؛ ۱ مادر هفت شهید؛ ۱ مادر هشت شهید؛ و ۲ مادر نه شهید در تاریخ انقلاب اسلامی ۵۷ به ثبت رسیده است. 🏴 ۱۳ جمادی‌الثانیة سالروز وفات حضرت ام‌البنین (سلام الله علیها) و روز تکریم مادران و همسران شهدا
هدایت شده از صلح میرزایی
به بیان بیاییم! مجتهدان، اساتید، علما و طلاب عزیز! اساتید و دانشجویان گرانقدر! فدای تان گردم. حال که مخالفان «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» دوره افتاده‌اند و از دهها نفر از عمامه‌به‌سرها و حوزویان و دانشگاهیان خاص و بعضاً سکولار، مصاحبه و یادداشت می‌گیرند شما عزیزان بسیار مهم است. همه می‌دانیم که وضعیت منطقه چگونه است و از مشکلات معیشتی مردم عزیزمان مطلعیم امّا یقیناً همدلی همگانی برای مقابله با نقشه ، برکات را بر ما نازل خواهد کرد. ان شاء الله. 🟩https://farsnews.ir/solhmirzaei/1734285126139928331 🟦https://virasty.com/solhmirzaei/1734285352472601175 📲 @solhmirzaei58
هدایت شده از KHAMENEI.IR
20.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب: تصور آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از همپیمانان آنها مبنی بر پایان مقاومت کاملاً اشتباه است/ آن کسی که ریشه‌کن خواهد شد اسرائیل است.۱۴۰۳/۹/۲۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از ریحانه
20.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار زنان و دختران: 🌷حضرت زهرا (س)، الگوی جاودان زن مسلمان در عبادت، سیاست، تربیت و زندگی است. ۱۴۰۳/۹/۲۷ 🖥 @khamenei_reyhaneh
هدایت شده از ریحانه
❤ رهبر انقلاب: حضرت فاطمه زهرا (س) برترین الگوی زن مسلمان در همه ابعاد زندگی است 🔹️رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران سراسر کشور: ✏️ فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در سختی‌ها، غمگسار پیغمبر، در جهاد، همراه امیرالمومنین، در عبادت، خیره‌کننده‌ی چشم فرشتگان، در سیاست، سراینده‌ی آن خطبه‌های فصیح و بلیغ و آتشین [است]. خطبه‌های فاطمه زهرا -چه آنچه که در مسجد بیان کردند در مقابل مهاجر و انصار، چه آنچه که با زنان مدینه در میان گذاشتند، هم سیاست در آن هست، هم معرفت در آن هست، هم شکایت در آن هست، هم منقبت، همه چیز؛ یک چیز فوق‌العاده‌ای‌ است، آن هم در بهترین و عالی‌ترین الفاظ! شبیه خطبه‌های نهج‌البلاغه. ✏️ تربیت‌کننده‌ی امام حسن، تربیت‌کننده‌ی حسین‌بن‌علی، تربیت‌کننده‌ی زینب؛ ببینید این خصوصیات کنار هم که قرار می‌گیرد حقاً و انصافاً یک شگفتی عظیم عالم وجود را به انسان نشان می‌دهد. کودکی او الگوست، جوانی او الگوست، ازدواج او الگوست، سیره‌ی زندگی او الگوست. همه‌ی اینها برترین الگوهایی هستند که نشان‌دهنده‌ی قله‌ی زن مسلمان محسوب میشوند. این قله است. اسلام زنان را به سمت این قله دعوت میکند. درست است که همه نمی‌توانند برسند. لکن می‌توانند به آن سمت حرکت کنند. ۱۴۰۳/۰۹/۲۷ 🖼 | (سلام‌الله‌علیها) 🖥 @khamenei_reyhaneh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
| رهبر انقلاب: سیاست‌های سرمایه‌داران و استعمارگران غربی اینست که مادری را بد تصویر کنند ✏️ مادری یک افتخار و خیلی با ارزش است، بخاطر همین در اسلام روی نقش مادر تکیه شده است. ۱۴۰۳/۹/۲۷ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از مرکز فقهی آیت‌الله مجتهدی (رضوان‌الله‌عليه)
🌺 حدیث هفته: «رسالة حقوق: حقّ مادر» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ أَمَّا حَقُّ أُمِّكَ، فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا حَمَلَتْكَ حَيْثُ لاَيَحْتَمِلُ أَحَدٌ أَحَداً؛ وَ أَعْطَتْكَ مِنْ ثَمَرَةِ قَلْبِهَا مَا لاَيُعْطِي أَحَدٌ أَحَداً؛ وَ وَقَتْكَ بِجَمِيعِ جَوَارِحِهَا، وَ لَمْ تُبَالِ أَنْ تَجُوعَ وَ تُطْعِمَكَ، وَ تَعْطَشَ وَ تَسْقِيَكَ، وَ تَعْرَى وَ تَكْسُوَكَ، وَ تَضْحَى وَ تُظِلَّكَ، وَ تَهْجُرَ اَلنَّوْمَ لِأَجْلِكَ، وَ وَقَتْكَ اَلْحَرَّ وَ اَلْبَرْدَ لِتَكُونَ لَهَا؛ فَإِنَّكَ لاَتُطِيقُ شُكْرَهَا إِلَّا بِعَوْنِ اَللَّهِ وَ تَوْفِيقِهِ» 🖊 شرح حدیث: 🍃 طوری تو را مادرت حمل کرد که هیچ کسی کس دیگری را آن‌طور حمل نمی‌کند، مخصوص مادر و فرزند است. 🍃 از میوه‌ی دل خود چیزی به تو داد که هیچ کس به کس دیگری چنین چیزی را نمی‌دهد. ✅ مراد محبّت اوست. 🍃 و از تو با همه‌ی جوارحش، چشمش، گوشش، دستش، پایش مراقبت کرد. 🍃 مراعات گرسنگی خود را نکرد و تو را سیر کرد. 🌱 اگر خودش گرسنه ماند، به فکر سیرکردن تو بود. 🍃 خودش تشنه ماند، تو را سیراب کرد، خودش برهنه ماند، تو را پوشاند، در همه‌ی موارد تو را بر خودش ترجیح داد. 🍃 خود او زیر آفتاب ماند، تو را در سایه گذاشت. برای خاطر تو از خواب دوری کرد، بدخواب شد، بی‌خواب شد. 🍃 تو را از گرما و سرما حفظ کرد برای این‌که برای او بمانی. 🍃 امکان ندارد بتوانی او را شکر کنی و سپاس او را بکنی، مگر این‌که خدای متعال به تو کمک کند و توفیق بدهد تا بتوانی به یک نحوی از او سپاس‌گزاری کنی. ✅ بیان حقّ مادر با این تفصیل، خیلی معنا دارد. 🍃 در جامعه‌ای که زن به عنوان مادر، یک چنین جلالت و عظمت و حرمتی داشته باشد، ممکن نیست که زن مورد اهانت و تحقیر قرار بگیرد، زن به حیث مادر -حقّ زوجه، حقّ بنات هم در جای خود- این تجلیلی که از زن از حیث مادری شده است، از هر تجلیلی بالاتر است. حرمت و شخصیت مادر، چیزی است که در لابلای تصوّرات و توهّمات مادّی پامال می‌شود! به خصوص در این تمدّن‌ها و فرهنگ‌های مادّی رایج دنیا، حق‌شناسی از مادر فراموش می‌شود. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۵؛ فیض کاشانی 📆 یکشنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۰ (جلسه ۴۳۵ مکاسب محرّمه) #⃣ #⃣
هدایت شده از صلح میرزایی
اقدامات فوری برای اصلاح خطای محاسباتی دشمن دوباره صداهای ناموزون تروریستهای صهیونیست و آمریکایی نسبت به خاک گهربار ایران اسلامی احساس می‌شود. چند اقدام جهت اصلاح به ذهن می‌رسد: ۱) بازتعریف بانک اهداف که منحصر به دیمونا و حیفا و تلاویو نبوده و همه ناوها و پایگاه‌ها و منافع و تروریست‌های آمریکایی را در غرب آسیا بویژه خلیج فارس شامل شود. ۲) آغاز عملیات هسته‌های مقاومت در کشورهای مختلف، نسبت به همه پایگاه‌های آمریکایی و منافع صهیونیستی. ۳) برنامه‌ریزی جهت شکل‌گیری زنجیره انسانی برای حفاظت از مراکز هسته‌ای. ۴) فعالیت میدانی محلات، با الگوگیری از کمیته‌های دهه شصت با حضور پیشکسوتان و نسلهای نو. ۵) انجام فوری سیاستهای جبرانی جهت ارتقای مستضعفان. 🟦https://virasty.com/solhmirzaei/1734457608165556953 🟩https://farsnews.ir/solhmirzaei/1734457399895273536 📲 @solhmirzaei85
جلسه ۵۶. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۴۸. حرمة التکسب بالواجبات... و القول الآخر ما في الدروس. ۲۸ آذر ۱۴۰۳ .mp3
9.28M
جلسه ۵۶. فقه۳، مکاسب محرمه: النوع الخامس: حرمة التکسب بالواجبات المکاسب، ج۲، ص ۱۴۸؛ و القول الآخر: ما في الدروس 📆 چهارشنبه؛ ۲۸ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۶: «بهترين مصالح نتیجه خالص ترین عبادات» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🍃 امروز هم یک حدیث از حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) به مناسبت همین ایّام از کتاب «عُدّة الدّاعی» ابن فهد نقل می‌کنیم: 🌕 و رُوي عن البَضعَةِ الزّهراء و سيدةِ النساء و حَبيبَةِ المُختار و والدةِ الائمّة الأطهار (صلوات‌ اللهِ‌ عليها و على أبيها و بعلها و بنيها): «مَنْ أَصْعَدَ إِلَي اللهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إلیه أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه‏».حديث پرمغز و كوتاه و خوش عبارتى است. می‌فرماید: هر كس عبادت خالص خود را صعود بدهد به سوى پروردگار عالم، خداى متعال بهترين مصالحش را، يعنى بهترين منافعی را كه براى اين شخص متصوّر است، برای او نازل خواهد كرد. 🖊 شرح حدیث: 🍀 اين، اهميت اخلاص را بيان مى‌كند. كه "إليه يَصعَدُ الكَلِمُ الطّيِّب و العَمَلُ الصّالحُ يَرفَعُه". عملى كه انسان انجام می‌دهد كأنّه اين را تقديم مى‌كند، مرفوع می‌كند به سمت ساحتِ مقدّس ذات اقدس پروردگار. 🍃 هر چه كه اين عمل خالص‌تر باشد، و نيّت الهى در آن ناب باشد، طبعاً قبولِ اين عمل در نزد پروردگار برتر خواهد بود، و خداى متعال هم در مقابل، بهترين مصالح و منافع را براى او می‌فرستد. 🍃 بهترين مصالح گاهى ممكن است مصالح مادّى هم نباشد، امّا در مواردى هم مصالح مادّی است. 🌱 "انّ الذين آمنوا و عملوا الصّالحات سَيَجعَل لهم الرّحمنُ ودّاً"، محبّت مردم يک امر دنيايی و مادّی است، امّا اين را خداى متعال بر ایمان و عمل صالح مترتّب كرده است؛ يعنى خاصيت ايمان و عمل صالح، اين است. 🌱 يا كسى كه از خداى متعال ملاحظه كند و بيم‌ناک باشد، دل‌ها در مقابل هِيبت او، بيم‌ناک خواهد بود. 🍃 انسان می‌بيند که انسان‌هاى متّقی و صالح، وقتى شخصی در مقابل اين افراد قرار می‌گیرد، با این‌که قدرتى هم ندارند، سر نيزه‌ای هم ندارند، لکن آن فرد در این‌ها احساس هيبت و عظمت مى‌كند. 🍃 اين‌ها همان ارتباطات كشف نشده‌ی انسان است. كه ما در عالم مادّیِ خودمان ميلياردها ارتباط را كشف كرديم؛ ارتباط بين علّت‌هاى مادّی و معاليل مادّی، مثل این‌که اگر اين كبريت را بزنی، آتش روشن می‌شود، تماس اين جسم با اين جسم گرما توليد می‌كند. اين ارتباطات را كشف كرديم، امّا ميلياردها برابرِ اين‌ها در این دنیا ارتباطاتی هست كه ما هنوز كشف نكرديم! خيلى از اين ارتباطاتی كه امروز حالتِ غيبی برای ما دارد، چيزهايی است كه دانش ما و حسّ ما هنوز به اين‌ها نرسيده، ای بسا در آينده‌ی نه چندان دورى، رابطه‌ی اين‌ها با يكديگر كشف بشود. 🌱 زمانی بود كه علمْ تأثير امواج مغناطيسی را روى انسان‌ها كشف نكرده بود، همين هيپنوتيزم و مانيوتيزم و اين چيزها را کشف نکرده بود؛ امروز اين‌ها علمى شده، اين‌ها را كشف كردند، معلوم است. 🌱 این که كسى نگاه كند در چشم يک انسانى، او را مقهور خودش كند! اين، معلوم نمی‌‌شد كه ناشى از چيست؟ امروز معلوم می‌شود. 🌱 همان‌طور كه يک بار عرض كرديم، به ما می‌گويند وقتی كه وضو می‌گيرید، صورت‌تان را می‌شوييد، إنّا انزلنا بخوانيد، اللهم بيض وجهي بخوانيد، عرض كرديم كه كشف كردند كه در شكل‌بندى مولكول‌هاى آب، نوع تلفّظِ انسان، صدايی كه از انسان يا از غير انسان، از اطراف آب بلند مى‌شود، تأثير می‌گذارد! اين، تجربه شده. 🍃 این‌ها جزء علل و معاليلی است كه خداى متعال در این عالم قرار داده، و ما كشف نكرديم. انسان هنوز كوچك‌تر از اين است كه كشف كند. ✅ رابطه‌ی بين عمل صالح و مصالح ما همين‌طور است، اراده‌ی الهى از طرق همين علل و معاليل است. 🍃 دعا يكى از علل است، يكى از علل تحقّق بسيارى از اهداف و اغراض، دعاست. جلب رزق مى‌كند، جلب خير مى‌كند، دفع بلا مى‌كند. این‌ها ارتباطات علّی و معلولی با همديگر دارند، لکن مادّى نيستند تا اين‌ها را كشف كرده باشيم. روزى علم انسان ممکن است اين‌ها را در آينده كشف كند. 🍃 اين ها را صادقِ مصدَّق، به ما اين‌طور مى‌گويد، بايد اين‌ها را قبول كنيم، بپذيريم و در زندگى خودمان به مرحله‌ی عمل در بياوريم. 📚 عدّة الداعي؛ ابن فهد حلّي 📆 ۳۰ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۶ مکاسب محرّمه)
جلسه ۵۳. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۷۴. في المفاهیم... مفهوم الشرط... بقي هنا أمور. ۲۸ آذر ۱۴۰۳ .mp3
8.16M
🎙جلسه ۵۳. اصول۳،کفایةالأصول؛ المقصد الثالث: في المفاهیم ج۱، ص ۲۷۴؛ مفهوم الشرط... بقي هنا أمور 📆 چهارشنبه؛ ۲۸ آذر ۱۴۰۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۳: «رسالة حقوق: حقّ مسنّ، پیرمرد و پیرزن» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ حَقُّ اَلْكَبِيرِ تَوْقِيرُهُ لِسِنِّهِ، وَ إِجْلاَلُهُ لِتَقَدُّمِهِ فِي اَلْإِسْلاَمِ قَبْلَكَ، وَ تَرْكُ مُقَابَلَتِهِ عِنْدَ اَلْخِصَامِ، وَ لاَتَسْبِقْهُ إِلَى طَرِيقٍ، وَ لاَتَتَقَدَّمْهُ، وَ لاَتَسْتَجْهِلْهُ؛ وَ إِنْ جَهِلَ عَلَيْكَ اِحْتَمَلْتَهُ وَ أَكْرَمْتَهُ لِحَقِّ اَلْإِسْلاَمِ وَ حُرْمَتِهِ» 🖊 شرح حدیث: 🍃 کسی که سنّش زیاد است، زن و مرد مسنّ: 1⃣ او را محترم بداری به خاطر سنّش. 🌱 نفس سنّ بیشتر، یک موجبی است برای توقیر. 2⃣ او را تجلیل کنی، بزرگ بداری به خاطر این که او بر شما در اسلام تقدّم دارد. 🌱 شما نبودید، بیست سال، سی سال او مسلمان بود، خدا را عبادت می‌کرد، از این جهت از شما جلو است. 3⃣ در برخوردها و بگو مگوها با او دهان به دهان نشوی! 🌱 «مقابله نکنی» یعنی: با او جرّ و بحث نکنی! ملاحظه‌اش را بکنی! 🛑 بعضی از جوانها این ملاحظه را نمی‌کنند. وقتی به مسنّی می‌رسند و می‌توانند او را در بحث علمی، در بحث سیاسی بپیچند، دریغ نمی‌کنند! حقّ او این است که این کار نشود. 4⃣ در راه‌‌رفتن، جلوتر از او قرار نگیری! احترامش کنی! 5⃣ وقتی می‌خواهید وارد یک جایی بشوید، اتاقی، جلسه‌ای، بر او تقدّم نجویید! پیرمرد را مقدّم کنید! 6⃣ گاهی انسان، کسی را در یک جلسه‌ای اصلاً اعتنا نمی‌کند! کأن لم‌یَکن شیئاً مذکوراً. این‌طور با مرد مسنّ یا زن مسنّ و پیر برخورد نکنید! 7⃣ اگر او با شما این‌طور رفتار کرد، شما را ندیده گرفت، شما از او تحمّل کن! به خاطر حقِّ اسلام او و حرمت اسلام، این مرد مسنّ را یا زن مسنّ را تکریم کنی! ✅ درست نقطه‌ی مقابل آن چیزی که در جوامع مادّی وجود دارد. 🍃 پیداست نشاط جوان بیشتر است، حوصله‌اش بیشتر است، توانایی جسمی و خلّاقیت ذهنی‌اش بیشتر است، وقتی با یک پیرمردی، پدرش باشد، برادرش باشد، عمویش باشد، یا پیرزنی مادرش باشد، خواهر بزرگش باشد، وقتی مواجه می‌شوند، با بی‌اعتنایی تمام؟! 🍂 کأنّه این پیر اصلاً زیادی مانده، بی‌جا مانده، باید برود. ❌ این، درست نگاهِ مادّی است، ✅ نقطه‌ی مقابل این، نگاهِ معنویِ امام سجاد (علیه‌السّلام) است. 🍃 همین یک قلم را انسان رعایت کند، شما ببینید چه جوّ شادی، با نشاطی در جامعه پیدا می‌شود. 🍃 همه‌ی جوان‌ها می‌دانند یک روزی پیر خواهند شد، اگر خدا به آن‌ها عمر بدهد، همین سرنوشتی که امروز متوجّه این شخص پیر است، این سرنوشت فردا مربوط به شما جوان‌هاست. اگر در جامعه بنا بر این باشد که پیران هتک بشوند، همه‌ی جوان‌ها می‌دانند که فردا هتک خواهند شد. اگر بنای جامعه بر این باشد که پیران، افراد سال‌خورده احترام بشوند، همه‌ی جوان‌ها می‌دانند که فردا احترام خواهند شد. معیار مادیّت و معنویت، این‌هاست. 🛑 بعضی خیال می‌کنند تفاوت جوامع غیر اسلامی و اسلامی فقط در مسائل شهوات جنسی است. در همه‌ی جزء جزء زندگی، این تمدّن مادّیِ مبتنیِ بر مادّی‌گری و قطع رابطه‌ی با معنویت و اخلاق و خدا (اخلاق الهی)، در همه‌ی این زوایای زندگی‌اش دچار مشکل است، مشکلاتی که آن را درک هم نمی‌کنند. ❌ بدترین مشکلات آن مشکلی است که کسی آن را درک نکند. مثل معتادی که معتاد به یک دارویی است، به یک مخدّری است. وقتی این مخدّر گیرش می‌آید و می‌کشد، کِیف می‌کند، خودش را در اوج می‌بیند، اصلاً نمی‌فهمد در چه حالی است. شما که از بیرون نگاه می‌کنید، می‌بینید که دارد در لجن غَلت می‌خورد، به طرف سقوط می‌رود، خودِ او نمی‌فهمد! وضع دنیای مادّی این‌طوری است، دارند غَلت می‌خورند و نمی‌فهمند، لکن طبیعت مسائل اجتماعی، طبیعت‌های زودبازده نیست، در طول زمان فهمیده می‌شود. پنجاه سال، صد سال می‌گذرد؛ «حتّی عَفَوا و قالوا قد مسَّ آبائنا الضَّرَّاءُ و السَّرّاء» [سوره اعراف، آیه ۹۵]، زندگی‌شان خوب می‌شود، می‌گویند: بله، پدران ما وضع‌شان بد بود. غافل از این‌که خودشان دارند می‌روند به سمت دره‌ی سقوط، ناگهان می‌رسند لبه‌ی پرتگاه! راهی برای بازگشت ندارند. خاصیت امور بلندمدّت این است. 🍃 این که ما مرتّب توصیه می‌کنیم: مراقب باشیم! قدم‌های‌مان را درست برداریم! اخلاص بورزیم! اخلاق بورزیم! برای این است که بیماری‌های اجتماعی مثل سرماخوردگی نیست که همان اوّلش انسان دو تا عطسه بکند، بفهمد چه خبر است. مثل یک سرطان پیشرفته‌ای است که بعد از آن که همه‌جا را گرفت، خودش را نشان می‌دهد، که دیگر قابل علاج نیست. بیماری‌های بزرگ و اجتماعی از این قبیل است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۷؛ فیض کاشانی 📆 دوشنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۶ مکاسب محرّمه)
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبرانقلاب در پاسخ به شهیدخوش‌لفظ که گفت «دعا کنیدشهید شوم»: شما بعد از ۱۲۰سال که از دنیا رفتید،قطعا شهید هستید. 🗓 بازنشر دیدار خانواده خوش لفظ بارهبرانقلاب به مناسبت سالگرد شهادت ☑️ @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖤 لوح | شهید همیشه زنده 🔺 بازنشر بخشی از پیام رهبر انقلاب بمناسبت سالگرد شهادت جانباز عزیز، علی خوش‌لفظ ☑️ @Khamenei_ir
33.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم فرمایشات فوق العاده گفت و گوی شهید خوش لفظ با رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دام ظله و حفظه الله تعالی) 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
هدایت شده از محمود زرین‌پر
12.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‏بسم الله الرحمن الرحیم مسئول مجاهد نگاهی بر زندگی شهید محمدجواد تندگویان رضوان الله تعالی علیه سالگرد شهادت 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
2⃣1⃣ جلسه دوازدهم 📚 رساله نماز و روزه (مقام‌معظّم‌رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۹۵۴ تا ۹۷۳ (روزه؛ کسانی که روزه بر آنان واجب نیست و راه ثابت شدن اول ماه)
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۲: «آثار يقين و رضا» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 [عَنْهُ عَنْ مُعَلًّى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْوَشَّاءِ عَنْ عَبْدِالله بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي وَلاَّدٍ اَلْحَنَّاطِ وَ عَبْدِالله بْنِ سِنَانٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: «مِنْ صِحَّةِ يَقِينِ اَلْمَرْءِ اَلْمُسْلِمِ أَنْ لاَيُرْضِيَ اَلنَّاسَ بِسَخَطِ اللهِ، وَ لاَيَلُومَهُمْ عَلَى مَا لَمْ يُؤْتِهِ اَللهُ؛ فَإِنَّ اَلرِّزْقَ لاَيَسُوقُهُ حِرْصُ حَرِيصٍ، وَ لاَيَرُدُّهُ كَرَاهِيَةُ كَارِهٍ، وَ لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ فَرَّ مِنْ رِزْقِهِ كَمَا يَفِرُّ مِنَ اَلْمَوْتِ لَأَدْرَكَهُ رِزْقُهُ كَمَا يُدْرِكُهُ اَلْمَوْتُ»؛ ثُمَّ قَالَ: «إِنَّ اللهَ بِعَدْلِهِ وَ قِسْطِهِ جَعَلَ اَلرَّوْحَ وَ اَلرَّاحَةَ فِي اَلْيَقِينِ وَ اَلرِّضَا، وَ جَعَلَ اَلْهَمَّ وَ اَلْحَزَنَ فِي اَلشَّكِّ وَ اَلسَّخَطِ.» 🖊 شرح حدیث: 🍃 انسان معمولاً آن جايی به فكر راضى كردن مردم، ولو با سخط إلهی مى‌افتد، كه در امور زندگى چشمش را به كمک آنان دوخته است. پس يقين او به خدا ضعيف است، يا دنبال اين است كه از آن‌ها رزقی بگيرد، يا از آن‌ها مقامى بگيرد، يا دنبال احترام آن‌هاست. 🍃 بالأخره علت اين‌كه اين و آن را راضى مى‌كند، به بهاى به خشم آوردن خداى متعال، اين است كه چشم به دست كسانى دارد كه آن‌ها را راضی كرده، 🌱 چشم به دست آن‌ها داشتن، معنايش اين است كه از خداى متعال مأيوس است، 🌱 يقين ندارد كه كار او، سرنوشت او، زمام امور او به دست خداست، اين را يقين ندارد. 🛑 وقتى يقين ندارد، دچار اين بَليّه می‌شود، كه برای رسيدن به مال و منال، يا پُست و مقامى دل اين و آن را به دست می‌آورد، ولو اين‌كه با سخط إلهی باشد، راهى كه آن‌ها می‌خواهند برود، ولو اين‌كه آن راه مرضیّ الهى نباشد، وجه ارتباطش با يقين اين است. ✅ پس انسان اگر به درستى، به حكمت و تدبير الهى نسبت به خود و نسبت به عالم وجود، يقين داشته باشد، مردم را به چيزى كه موجب سخط الهى است، راضى نمى‌كند. 🍃 حرفى را براى خوش‌آيند زيد و عمرو به زبان نمی‌آورد، در حالى كه می‌داند خدا از اين حرف ناراضى است. ⛔️ اين، نشانه ضعف يقين است، و الّا اگر واقعاً بداند كار دست خداست، در برابر خواسته‌های غير مشروع می‌ایستد، اين ايستادگی دليل صحّت يقين است. 🍃 نقطه مقابل هم اين است كه اگر يک مشكلى، محروميّتی در زندگى دارد، اين و آن را متّهم نكند كه فلانى نگذاشت، ما به جايى برسيم. اگر فلانى نبود، من فلان مقام را پيدا می‌كردم. 🍃 خير، بر طبق ضابطه‌ها و سُنن الهی در آفرينش و تقديرات، اين نعمت روزى تو نشده، به فلانى ربطى ندارد. ◀️ اگر كسى يقين و رضا داشت، احساس راحتی مى‌كند، احساس امنيّت و آرامش مى‌كند؛ چون يقين دارد، و می‌داند اين وضعيت موجود براساس حكمت إلهی، تدبير و تقدير إلهی است. از كسى هم گله‌مند نيست، حالت رضا و آرامش به او دست مى‌دهد. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۲؛ فیض کاشانی 📆 ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۳ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۱۲ (نکات تکمیلی) 🌺 مادر باردار و شیرده 🍃 ... وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿بقرة - ۱۸۴﴾ 🍃 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه‌السّلام) يَقُولُ:‏ الْحَامِلُ الْمُقْرِبُ وَ الْمُرْضِعُ الْقَلِيلَةُ اللَّبَنِ لَا حَرَجَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُفْطِرَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ، لِأَنَّهُمَا لَا تُطِيقَانِ الصَّوْمَ، وَ عَلَيْهِمَا أَنْ يَتَصَدَّقَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي كُلِّ يَوْمٍ يُفْطِرُ فِيهِ بِمُدٍّ مِنْ طَعَامٍ، وَ عَلَيْهِمَا قَضَاءُ كُلِّ يَوْمٍ أَفْطَرَتَا فِيهِ تَقْضِيَانِهِ بَعْدُ. (الكافي) 🍀 ۱. زنى كه زاييدن او نزديک است، 🌱 و روزه براى حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بايد براى هر روز يک مد طعام يعنى گندم يا جو و مانند اين‌ها به فقير بدهد؛ 🌱 و نيز اگر روزه براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بنابر احتياط واجب بايد براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد. و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد. (امام (رحمه‌الله)) (🍃 حضرت آقا: اگر روزه برای خودش ضرر دارد در حکم بیمار است، و بنابر احتياط واجب يک مُد طعام هم فدیه بدهد. 🍃 آیت‌الله سيستانى: در صورتی که برای خودش ضرر دارد هم بايد فدیه بدهد. 🍃 آیت‌الله مكارم: در صورتی که برای خودش ضرر دارد فدیه لازم نیست) 🍀 ۲. زنى كه بچه شير مى‌دهد، و شير او كم است، چه مادر بچه، يا دايه او باشد، يا بى‌اجرت شير دهد، 🌱 اگر روزه براى بچه‌اى كه شير مى‌دهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بايد براى هر روز يک مد طعام يعنى گندم يا جو و مانند اين‌ها به فقير بدهد؛ 🌱 و نيز اگر براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بنابر احتياط واجب بايد براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد. و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد. ولى اگر كسى پيدا شود كه بى‌اجرت بچه را شير دهد، يا براى شير دادن بچه از پدر يا مادر بچه يا از كس ديگرى كه اجرت او را بدهد اجرت بگيرد، احتياط واجب آن است كه بچه را به او بدهد و روزه بگيرد. (امام (رحمه‌الله)) (🍃 حضرت آقا: اگر روزه برای خودش ضرر دارد در حکم بیمار است، و بنابر احتياط واجب يک مُد طعام هم فدیه بدهد. 🍃 آیت‌الله مكارم: در صورتی که برای خودش ضرر دارد فدیه لازم نیست. 🍃 آیت‌الله سيستانى: ولى بنا بر احتياط واجب اين حكم اختصاص به موردى دارد كه شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد، و امّا اگر راه ديگرى براى شير دادن بچه باشد، مثلاً چند زن در شير دادن او شركت كنند، يا از شير دادن با شيشه و پستانک كمک بگيرد ثبوت اين حكم محل اشكال است.) 🌺 پیرمرد و پیرزن؛ ذوالعطاش (تعذّر و تعسّر) 🍃 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه‌السّلام) يَقُولُ:‏ الشَّيْخُ الْكَبِيرُ، وَ الَّذِي بِهِ الْعُطَاشُ، لَا حَرَجَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُفْطِرَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ؛ وَ يَتَصَدَّقُ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي كُلِّ يَوْمٍ بِمُدٍّ مِنْ طَعَامٍ، وَ لَا قَضَاءَ عَلَيْهِمَا، فَإِنْ لَمْ يَقْدِرَا فَلَا شَيْ‏ءَ عَلَيْهِمَا. (الكافي) 1⃣ پیرمرد و پیرزنی که اصلاً توانایی روزه گرفتن ندارند، یا گرفتن روزه برایشان مشقّت دارد، روزه بر آن‌ها واجب نيست. ولى در صورت دوم (مشقّت) بايد براى هر روز يک مد (كه تقريباً ۷۵۰ گرم است) گندم يا جو و مانند اين‌ها به فقير بدهند. (امام، آیت‌الله سیستانی و مکارم) 🍃 حضرت آقا: در صورتی که اصلاً توانایی ندارند هم بنابر احتياط واجب فدیه بدهند. ◀️ كسى كه به واسطۀ پيرى روزه نگرفته، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط واجب بايد قضاى روزه‌هايى را كه نگرفته به جا آورد. (امام و آیت‌الله مكارم) 🍃 (آیت‌الله خامنه ای و سيستانى: بنابر احتياط مستحب قضای روزه ها را بگیرند.) 2⃣ اگر انسان مرضى دارد كه زياد تشنه می شود و مبتلا به بيمارى استسقاء است، و نمى‌تواند تشنگى را تحمل كند، يا براى او مشقت دارد، روزه بر او واجب نيست. ولى در صورت دوم (مشقّت) بايد براى هر روز يک مد گندم يا جو و مانند اين ها به فقير بدهد. و احتياط واجب آن است كه بيشتر از مقدارى كه ناچار است آب نياشامد، و چنان‌چه بعد بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط واجب بايد روزه‌هايى را كه نگرفته قضا نمايد. (🍃 حضرت آقا: در صورتی که اصلاً نمی‌تواند تحمّل کند هم بنابر احتياط واجب فدیه بدهد. 🍃 آیت‌الله مكارم (ظاهراً): در هر دو صورت بايد فدیه بدهد. 🍃 آیت‌الله مكارم: بهتر است بیشتر آب نیاشامد 🍃 آیت‌الله خامنه ای و سيستانى: و چنان‌چه بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط مستحب قضای روزه‌ها را بگیرد) ✅ احکام نموداری از کانال مقام معظّم رهبری نیز تقدیم می‌شود 👇👇