جلسه ۱۰۵. شروط عوضین؛ علم به مثمن؛ ص ۲۷۵، فرعان، الأول... و الثاني - مع معارضته بأصالة عدم علم المشتري. ۱۴ فرودین ۴۰۱ .mp3
11.22M
🎙جلسه ۱۰۵- شروط العوضین
الخامس: العلم بقدر المثمن
ص ۲۷۵، مسألة: إذا شاهد عينا في زمان سابق على العقد عليها... فرعان: الأوّل... و الثاني مع معارضته بأصالة عدم علم المشتري
📆 یکشنبه؛ ۱۴ فروردین ۴۰۱
جلسه ۱۰۶. شروط عوضین؛ علم به مثمن؛ ص ۲۷۶، فرعان، الأول... هذا، و يمكن بناء المسألة . ۱۵ فرودین ۴۰۱ .mp3
9.25M
🎙جلسه ۱۰۶- شروط العوضین
الخامس: العلم بقدر المثمن
ص ۲۷۶، مسألة: إذا شاهد عينا في زمان سابق على العقد عليها... فرعان: الأوّل... هذا، و يمكن بناء المسألة علی أنّ بناء المتبائعين
📆 دوشنبه؛ ۱۵ فروردین ۴۰۱
جلسه ۱۰۷. شروط عوضین؛ علم به مثمن؛ ص ۲۷۷، فرعان، الأول... و علی الثاني، یرجع النزاع إلی وقوع العقد. ۱۶ فرودین ۴۰۱ .mp3
12.6M
🎙جلسه ۱۰۷- شروط العوضین
الخامس: العلم بقدر المثمن
ص ۲۷۷، مسألة: إذا شاهد عينا في زمان سابق على العقد عليها... فرعان: الأوّل... و علی الثاني: یرجع النزاع إلی وقوع العقد
📆 سه شنبه؛ ۱۶ فروردین ۴۰۱
جلسه ۱۰۸. شروط عوضین؛ علم به مثمن؛ ص ۲۷۹، فرعان، الأول... و بما ذكرنا يظهر حال التمسك بالعمومات. ۱۷ فروردین ۴۰۱ .mp3
11.77M
🎙جلسه ۱۰۸- شروط العوضین
الخامس: العلم بقدر المثمن
ص ۲۷۷، مسألة: إذا شاهد عينا في زمان سابق على العقد عليها... فرعان: الأوّل... و بما ذكرنا يظهر حال التمسك بالعمومات المقتضية للزوم العقد
📆 چهارشنبه؛ ۱۷ فروردین ۴۰۱
🌺 حدیث جلسه: "کفّ نفس، مایه تربیت و علوّ نفس"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي (عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمنِ الْأَصَمِّ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمنِ بْنِ الْحَجَّاجِ، قَالَ:) «قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ):
«اتَّقِ الْمُرْتَقَى السَّهْلَ إِذَا كَانَ مُنْحَدَرُهُ وَعْراً».
قَالَ: «وَ كَانَ أَبُو عَبْدِ اللهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) يَقُولُ:
لَاتَدَعِ النَّفْسَ وَ هَوَاهَا؛ فَإِنَّ هَوَاهَا فِي رَدَاهَا،
وَ تَرْكُ النَّفْسِ وَ مَا تَهْوى أَذَاهَا (دائها)، وَ كَفُّ النَّفْسِ عَمَّا تَهْوى دَوَاهَا».
🖊 شرح حدیث:
🍃 "مُرتَقی" یعنی: آن راهی که به طرف بالا میرود، سربالایی.
✅ میفرماید: برحذر باش! پرهیزکن! از حرکت در یک سربالایی آسان، در صورتی که پایان آن، سرپایینی آن سخت است.
🍃 وعر نقطۀ مقابل سهل است؛ یعنی صعب.
🍀 گاهی انسان یک راه هایی را در کوهستان میرود، چه پیاده، چه با وسیله؛ وقتی میرود، راه آسان و خیلی خوبی است. بعد که میرسد به نقطهای که حالا باید سرپایینی بیاید، میبیند یک پرتگاه مهیب و سختی است، نمیشود پایین آمد، راه صعبالعبوری است.
❇️ منظورشان این هواهای نفسانی است.
البته مرحوم فیض(رضواناللهعليه) در اینجا میفرمایند: "طلب الجاه و الریاسة و سائر شهوات الدنیا و مرتفعاتها."
یکی از مصادیقش همین طلب ریاست است.
راه هایی که رفتنش به نظر انسان آسان است، لکن پایین آمدن از آن راه آسان نیست.
وقتی انسان آنجا رفت، گیر خواهد کرد.
به نقطهای خواهد رسید که اگر بخواهد تنزل بکند، سقوط است.
میگویند از اینگونه راه ها پرهیز کن. این شهوات دنیاست.
که یکی از آن ها هم همین رفتن طرف ریاست است.
جاه و مقام دنیوی و دنبال پست های گوناگون رفتن، که انسان وقتی از نردبان شهوت بالا رفت و هوا و هوس نفسانی را اشباع و اغناء کرد، آن طرف قضیه، سقوط است.
🛑 تخلّص از این گناهی که انسان انجام داده است، آسان نیست.
آنچه که واقع شد، دیگر نمیشود آن را تغییر داد.
🍀 بعد حضرت از پدر بزرگوارشان نقل میفرمایند که آن بزرگوار فرمود:
"نفس و هوس های نفسانی را رها نکن"
مثل یک حیوانی که افسارش را بردارند و او را رها کنند، اینطوری نباشد؛ نفست را رها نکن.
نفس را با هواهای نفسانی از کنترل خودت بیرون نگذار! رها نکن!
🍃 ردا به معنای سقوط است.
هوای نفس انسان در آن چیزهایی است که مایۀ سقوط اوست.
هوس های نفسانی انسان را ساقط میکند، تنزل میدهد.
🌱 رها کردن نفس با هوس هایش، که همینطور هر کار میخواهد انجام بدهد، داء و مرض نفس است.
🌱 امّا درمان و دوای نفس این است که انسان، او را باز بدارد از آن چیزهایی که آنها را هوس میکند.
🍀 این كفّ نفس، مایۀ تربیت و علوّ نفس است، دوای نفس است.
اگرچه سخت میآید، آسان نیست، امّا با این کفّ نفس، انسان اعتلا پیدا میکند، نورانیّت پیدا میکند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۵۹۶؛ فیض کاشانی
📆 ۲۷ دی ۱۳۸۸ (جلسه ۳۲۱ مکاسب محرّمه)
جلسه ۱۰۹. شروط عوضین؛ علم به مثمن؛ ص ۲۸۱، فرعان، الأول... و أمّا دعوى ورود أصالة عدم تغيّر المبيع. ۲۰ فروردین ۴۰۱ .mp3
9.61M
🎙جلسه ۱۰۹- شروط العوضین
الخامس: العلم بقدر المثمن
ص ۲۸۱، مسألة: إذا شاهد عينا في زمان سابق على العقد عليها... فرعان: الأوّل... و أمّا دعوى ورود أصالة عدم تغيّر المبيع على الأصول المذكورة
📆 شنبه؛ ۲۰ فروردین ۴۰۱
جلسه ۱۱۰. شروط عوضین؛ علم به مثمن؛ ص ۲۸۳، فرعان، الفرع الثاني، لو اتفقا على التغير بعد المشاهدة. ۲۱ فروردین ۴۰۱ .mp3
11.65M
🎙جلسه ۱۱۰- شروط العوضین
الخامس: العلم بقدر المثمن
ص ۲۸۳، مسألة: إذا شاهد عينا في زمان سابق على العقد عليها... فرعان: الفرع الثاني: لو اتفقا على التغير بعد المشاهدة
📆 یکشنبه؛ ۲۱ فروردین ۴۰۱
جلسه ۱۱۱. شروط عوضین؛ علم به مثمن؛ ص ۲۸۵، فرعان، الفرع الثاني... فافهم هذا، فإنّه قد غفل عنه بعض. ۲۲ فروردین ۴۰۱ .mp3
9.82M
🎙جلسه ۱۱۱- شروط العوضین
الخامس: العلم بقدر المثمن
ص ۲۸۵، مسألة: إذا شاهد عينا في زمان سابق على العقد عليها... فرعان: الفرع الثاني... فافهم هذا، فإنّه قد غفل عنه بعض في مسألة الاختلاف
📆 دوشنبه؛ ۲۲ فروردین ۴۰۱
جلسه ۱۱۲. شروط عوضین؛ علم به مثمن؛ ص ۲۸۷، مسألة، لا بدّ من اختبار الطعم و اللون و الرائحة فيما يختلف قيمته. ۲۳ فروردین ۴۰۱ .mp3
10.25M
🎙جلسه ۱۱۲- شروط العوضین
الخامس: العلم بقدر المثمن
ص ۲۸۷، مسألة: لابدّ من اختبار الطعم و اللون و الرائحة فيما يختلف قيمته باختلاف ذلك
📆 سه شنبه؛ ۲۳ فروردین ۴۰۱
جلسه ۱۱۳. شروط عوضین؛ علم به مثمن؛ ص ۲۸۹، مسألة، لا بدّ من اختبار الطعم و... ثمّ إنّه ربما نسب الخلاف. ۲۴ فروردین ۴۰۱ .mp3
10.71M
🎙جلسه ۱۱۳- شروط العوضین
الخامس: العلم بقدر المثمن
ص ۲۸۹، مسألة، لا بدّ من اختبار الطعم و اللون و الرائحة... ثمّ إنّه ربما نسب الخلاف في هذه المسألة إلى المفيد
📆 چهارشنبه؛ ۲۴ فروردین ۴۰۱
🌺 حدیث جلسه: "هفت کلمه حکیمانه"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (علیهما السّلام) قَالَ: تَبِعَ حَكِيمٌ حَكِيماً سَبْعَمِائَةِ فَرْسَخٍ فِي سَبْعِ كَلِمَاتٍ، فَلَمَّا لَحِقَ بِهِ قَالَ لَهُ: «يَا هَذَا! مَا أَرْفَعُ مِنَ السَّمَاءِ، وَ أَوْسَعُ مِنَ الْأَرْضِ، وَ أَغْنَى مِنَ الْبَحْرِ، وَ أَقْسَى مِنَ الْحَجَرِ، وَ أَشَدُّ حَرَارَةً مِنَ النَّارِ، وَ أَشَدُّ بَرْداً مِنَ الزَّمْهَرِيرِ، وَ أَثْقَلُ مِنَ الْجِبَالِ الرَّاسِيَاتِ؟»
فَقَالَ لَهُ: «يَا هَذَا! الْحَقُ أَرْفَعُ مِنَ السَّمَاءِ؛ وَ الْعَدْلُ أَوْسَعُ مِنَ الْأَرْضِ؛ وَ غِنَى النَّفْسِ أَغْنَى مِنَ الْبَحْرِ؛ وَ قَلْبُ الْكَافِرِ أَقْسَى مِنَ الْحَجَرِ؛ وَ الْحَرِيصُ الْجَشِعُ أَشَدُّ حَرَارَةً مِنَ النَّارِ؛ وَ الْيَأْسُ مِنْ رَوْحِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَشَدُّ بَرْداً مِنَ الزَّمْهَرِيرِ؛ وَ الْبُهْتَانُ عَلَى الْبَرِيِّ أَثْقَلُ مِنَ الْجِبَالِ الرَّاسِيَاتِ»
🖊 شرح حدیث:
میفرماید: حکیمی به دنبال یک حکیمِ دیگری برای فراگیری هفت مطلب، هفتصد فرسنگ راه را طی کرد.
ممکن است این هفتصد فرسنگ، مبنی بر تکثیر باشد، یعنی میخواهند بگویند راه های طولانی رفتند.
🍃 آن کسی که دنبال میکرد، خودش هم حکیم بود. اگر حکیم نبود، قدر این کلمات را نمیدانست و این همه راه را طی نمیکرد.
🍃 این که انسان بخواهد علمی فرابگیرد، خودِ این دلیل فرزانگی و حکمت است، و الّا خیلیها هفتصد فرسخ که هیچ، هفتصد قدم هم حاضر نیستند برای کسب علم بردارند.
وقتی به آن حکیمِ مطلوب و آن استاد رسید؛ (سؤالاتی پرسید:)
۱. آن چیزی که از آسمان بالاتر است، آن چیست؟
۲. آن چیزی که از زمین گستردهتر و بزرگتر است، چیست؟
۳. آن چیزی که از دریا غنیتر و ثروتمندتر است، کدام است؟ چون دریاها منبع ثروتاند؛ آب دریاها، ماهیِ دریاها، موجودات عجیب و غریبی که در دریا هستند، همه منابعِ بزرگ ثروتاند.
۴. آن چیزی که از سنگ سختتر است، چیست؟
۵. از آتش، گرم تر و داغتر چیست؟
۶. آنچه از زمهریر که مرکز سرمای شدید در قیامت است -طبق آنچه در روایات هست- نقطۀ مقابل جهنم است، خنکتر از زمهریر چیست؟
۷. آن چیزی که از کوه های استوار، سنگینتر است، چیست؟
✅ پاسخ های حکیم:
1⃣ آنچه از آسمان بالاتر است، حق است، حقیقت است. هیچ چیز را با حقیقت مبادله نکنید!
حقیقت رفیعتر از آسمان است.
2⃣ عدالت از کرۀ زمین بزرگتر و گستردهتر است. یعنی اگر عدالت در یک جامعهای حکمفرما باشد، آنچنان سعه و گسترشی در زندگی بوجود میآید که گسترش زمین در مقابلِ آن چیزی نیست.
گسترش عدل، گسترش حیات طیبه است، گسترش استعدادهای انسانی است.
3⃣ آن چیزی که از دریا غنیتر و بینیازتر است، عبارت است از غنای نفس.
اگر نفس انسان از شُحّ و حرص محفوظ بود، نفسِ انسان غنی بود، از همۀ موجودات عالم، از دریاها هم که مرکز ثروتند، ثروتمندتر است.
واقعِ قضیه هم این است.
آن کسانی که ثروت های عمدۀ دنیا در حساب های بانکیِ این هاست، این بیچارهها گدایند. اگر یک اندک ثروتی در گوشۀ دنیا باشد، که بتوانند آن را هم دست بیاورند، دنبالش میدوند، بیاعتنایی به ثروت دنیا و استغناء نفس بالاترین ثروت است که انسان برای ثروت روی زمین ارزشی قائل نیست؛ بله، از همۀ آنچه در دنیا هست استفاده میکند، اما این ارزش را برایش ندارد که برای آن خودش را کوچک کند، ذلیل کند، برای آن اوقات ثمین و عمر گرانمایه خودش را مصرف کند.
4⃣ دل کافر از سنگ سختتر است. این دلی که نتوانسته خورشید فروزان و تابنده معرفت الهی را که نورش تا اعماق عالمِ وجود نفوذ میکند، این را در دل خودش راه بدهد، این دل از سنگ سختتر است.
5⃣ حرصی که در دل انسان میجوشد، از آتش داغتر است.
6⃣ ناامیدی از لطف الهی، سردترینِ سردیها این است، که نابود میکند این سردی وجود انسان را. لذا یأس عن رَوح الله جزو گناهان کبیره است.
7⃣ بهتان و افتراء زدن بر یک آدم بیگناه، سنگینتر از کوه های سنگین است.
❇️ هر کدام از این ها یک سرفصلی است، مطالعه کنید، برای زندگی خودمان، برای زندگیِ دیگران از این ها استفاده بکنیم.
📚 الأمالي؛ صفحه ۲۴۴؛ شیخ صدوق
📆 ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ (جلسه ۶۲ "صلاة المسافر")
جلسه ۱۱۴. شروط عوضین؛ علم به مثمن؛ ص ۲۹۲، مسألة، لا بدّ من اختبار الطعم و اللون... فينبغي أن يكون كلامهم. ۲۷ فروردین ۴۰۱ .mp3
11.68M
🎙جلسه ۱۱۴- شروط العوضین
الخامس: العلم بقدر المثمن
ص ۲۹۲، مسألة، لا بدّ من اختبار الطعم و اللون و الرائحة... فينبغي أن يكون كلامهم في الأمور التي لا تنضبط
📆 شنبه؛ ۲۷ فروردین ۴۰۱